بازدید 11700
۳

هراس رژیم اسرائیل از احتمال همکاری ایران و غرب در عراق

با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، ‌همچون همیشه، تلاش‌های رژیم اسرائیل و به ویژه نخست وزیر این رژیم برای فضاسازی بین‌المللی علیه ایران شدت گرفته است. با این حال، به نظر می‌رسد، تغییر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای در ماه‌های اخیر، این بار زمینه موفقیت این تلاش‌ها را از نتانیاهو گرفته است.
کد خبر: ۴۳۲۱۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۱ 05 September 2014
هراس رژیم اسرائیل از احتمال همکاری ایران و غرب در عراقبا نزدیک شدن به زمان برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵، ‌همچون همیشه، تلاش‌های رژیم اسرائیل و به ویژه نخست وزیر این رژیم برای فضاسازی بین‌المللی علیه ایران شدت گرفته است. با این حال، به نظر می‌رسد، تغییر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای در ماه‌های اخیر، این بار زمینه موفقیت این تلاش‌ها را از نتانیاهو گرفته است.

به گزارش «تابناک»، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل، بار دیگر تلاش دارد تا در آستانه برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران، برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تهدیدآمیز جلوه داده و خواستار اقدام شدید بین‌المللی در این زمینه شود. با این حال، ظهور گروه‌های تروریست تکفیری که‌ تهدید واقعی بین‌المللی است، سبب شده مواضع وی کمتر مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار بگیرد.

روزنامه «جروزالم پست» مطلبی را در همین زمینه منتشر کرده و می‌نویسد، در حالی که هجدهم سپتامبر، زمان برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ برگزیده شده، نتانیاهو در دیدارهای خصوصی خود با مقامات غربی، سعی در القای این ‌دارد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین تهدید علیه امنیت بین‌المللی، برنامه هسته‌ای ایران است، نه تروریست‌های تکفیری.

این روزنامه به نقل از یک مقام اسرائیلی می‌نویسد، پیام نتانیاهو به غربی‌ها این است:هرچند نباید خطر و تهدید گروه «داعش» را نادیده گرفت، هم‌اکنون چالش شماره یک جهان، جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای است.

وی به اظهارات نتانیاهو در یکی از دیدارهای خصوصی‌اش اشاره کرده و به نقل از وی می‌گوید: «ایران تهدید شماره یک است، زیرا ایران مسلح به سلاح هسته‌ای، تاریخ را تغییر می‌دهد».

در این میان، یکی از نگرانی‌های اصلی نتانیاهو و دیگر مقامات ارشد اسرائیلی، احتمال همکاری آمریکا و دیگر کشور‌ها با ایران برای مقابله با تکفیری‌هاست. مقام اسرائیلی مذکور در پاسخ به پرسشی درباره موضع اسرائیل نسبت به احتمال کاهش فشارهای آمریکا و اروپا علیه ایران به منظور جلب همکاری این کشور برای مقابله با دشمن مشترک (تکفیری‌ها) می‌گوید: رژیم اسرائیل موافق اقدام قاطع علیه داعش است؛ اما ایرانی‌ها تلاش دارند از این موضوع به منظور کاهش فشارهای موجود بهره گیرند و این اتفاق نباید رخ دهد.

جالب اینکه به نظر می‌رسد در این موضوع، میان خود مقامات اسرائیلی نیز اتفاق نظر چندانی نیست. چند روز پیش، آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه رژیم اسرائیل در ‌کنفرانس مطبوعاتی گفته بود: داعش، بزرگ‌ترین تهدید علیه آمریکا، اسرائیل و اروپاست.

اما اندکی پس از این اظهارات، یک مقام وزارت خارجه این رژیم گفت: سخنان لیبرمن صرفاً با هدف بیان فوریت موضوع داعش بیان شده و بدان معنا نیست که خطر این گروه از خطر ایران بیشتر است!

گفتنی است، نتانیاهو خود نیز در ماه ژوئن و در جریان مصاحبه‌‌ با ‌«ان‌بی‌سی» گفته بود: ایران و داعش، هر دو دشمن آمریکا و غرب هستند و افزوده بود: «زمانی که دشمنان شما با هم می‌جنگند، یکی از آن‌ها را تقویت نکنید. هر دو را ضعیف کنید».

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با تکفیری‌ها گفته بود، بد‌ترین پیامد جریان کنونی، همین است که ایران بتواند با این همکاری به توانایی ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. نتانیاهو چنین همکاری را «یک اشتباه تراژیک» خوانده بود.

جروزالم پست می‌نویسد، موضع کنونی نتانیاهو در قبال مذاکرات هسته‌ای ایران، این است که باید مدل سلاح‌های شیمیایی سوریه در قبال برنامه هسته‌ای ایران پیاده شود که بر پایه آن، همه ذخایر اورانیوم غنی شده ایران از کشور خارج شود.

به هر حال، آن گونه که از مطلب این روزنامه و نیز کلیت موضع‌گیری‌های اخیر مقامات اسرائیلی برمی‌آید، ظهور یک دشمن مشترک برای ایران و غرب که می‌تواند این دو را به سمت همکاری‌های نزدیک امنیتی سوق دهد، به کابوسی برای رژیم اسرائیل تبدیل شده؛ زیرا می‌تواند ضمن اثبات حسن نیت و مسئولیت‌پذیری ایران در موضوع مقابله با تهدیدات علیه امنیت جهانی، بدبینی‌ها نسبت به برنامه هسته‌ای ایران را کاهش دهد.

به عبارت دیگر، مقامات اسرائیلی سال‌ها تلاش داشته‌اند، برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان تهدید اصلی علیه صلح و امنیت بین‌المللی جلوه دهند و حال که می‌بینند با ظهور و گسترش گروه‌های تکفیری، یک «تهدید واقعی» شکل گرفته و جایگزین «تهدید دروغین» بیان شده از سوی آن‌ها می‌شود، به شدت نگرانند که جامعه بین‌المللی، رویکرد همکاری و تعامل با ایران را جایگزین رویکرد تقابل کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳
و مکرو ومکر الله وااله خیر الماکرین
بی شک دیپلماسی تیم دولت تدبیر امید می چربه به یاوه گویی های بنیامین
وقتی که مقامات اسرائیلی سال ها تلاش داشته اند برنامه هسته ای ایران را به عنوان تهدید اصلی علیه صلح و امنیت بین المللی جلوه دهند راه حل آن:
1- وحدت داخلی
2- دیپلماسی قوی
3- پرهیز از شتاب و عجله
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی