بازدید 33752

اینفوگرافی: ۳۷ روز تا بحران باقی مانده و ما هنوز خوابیم!

همانقدر که برای ما سخت است الگوی مصرفمان را تغییر داده و یاد بگیریم کمتر از کولر بهره بگیریم، سخت است در حمام کردن و شست‌وشو آب کمتری مصرف کنیم و... و خلاصه سخت است چهل لیتر آبی را که بیشتر از جهانیان در روز مصرف می‌کنیم، کاهش دهیم، برای مسئولانمان هم سخت است که به اصلاح امور فکر کرده و به فکر راهکارهای عجیبی چون...
کد خبر: ۴۲۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۷ 16 August 2014
«ذخيره آبی سدهای لار و لتيان در استان تهران به فصل پاييز نمی‌رسد»؛ به توجه به سال گرمی که در آنیم، به نظر می‌رسد، هیچ توضیحی برای رساندن معنای این جمله نیاز نباشد، ولی اوضاع و احوال ما چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، در شرایطی که پیش بینی ناسا به حقیقت پیوسته و کاهش بارندگی‌ها در یکی دو سال اخیر، خشکسالی همیشگی اقلیم کشورمان را به بحرانی بی‌سابقه رهنمون می‌سازد، اینقدر همه چیز در خاطرمان امن و امان به نظر می‌رسد که حتی روزشمار اتمام آب سد‌ها هم نتوانسته تغییری در آن پدید آورد.

چند روز پیش، زمانی که محمد پرورش، مدیرعامل آبفای پایتخت (شرکت آب و فاضلاب تهران) ذخیره آب سدهای لار و لتیان را برای تأمین آب کمتر از چهل روز مناسب دانست و ذکر کرد که تداوم روند مدیریت آب هم نخواهد توانست ذخایر این سد‌ها را تا پاییز، فصل بارندگی، تداوم بخشد، شاید خیلی‌هایمان گمان می‌کردیم که ولوله‌ای در شهر بر پا شود ولی نشد.

شاید تأثیر سخنان چند ماهه مسئولان در این باره باشد که بحران آب به موضوعی خطرناک ولی روزمره تبدیل شده که کسی از وقوع آن نگران نیست و شاید هم ریشه آرامش جامعه با وجود چنین خبر شومی را باید در جاهای دیگر جست‌وجو کرد، ولی عامل بی‌تفاوتی هر چه هست، هیچ توفیری در ماجرا نخواهد داشت.

آنچه اکنون اهمیت دارد، این است که اگر حدود ده میلیون ساکن تهران و جمعیتی بیش از این در استان البرز و دیگر شهرستان‌های استان تهران تا یک ماه آینده با بی‌آبی روبه رو نشوند، این مشکل در روزگار خنک شده (به نسبت این روز‌ها) پایان فصل تابستان خود را با قدرت نشان خواهد داد و با نگاه دوراندیشانه، بلایی به مراتب بد‌تر برای سال آینده برایمان تدارک خواهد دید، زیرا همه می‌دانیم فصل بارندگی‌های پیش رو، اگر با کاهش همراه نشود، به ثبات وضعیتی مشابه امسال خواهد رسید.

بدین ترتیب، می‌توان نتیجه گرفت دیر یا زود، ناگزیر از تغییر رویه خود هستیم و راه گریزی جز «ریاضت ملی» نداریم. چه بسا آنقدر که بد نباشد برای احیای قنات‌ها فکری کنیم و به گذشته‌ها سرک بکشیم؛ به تهران پنجاه، شصت سال پیش که با آن جمعیت لاغر، پانصد قنات داشت و حالا که بسیار فربه شده، قنات‌هایش را برج‌های بلند کور کرده و با کمک پمپ‌های فوق مدرن خارجی، رقابت مکش آب در آن جاری و ساری است.

البته راه‌های ساده تری هم هست. همانقدر که برای ما سخت است الگوی مصرفمان را تغییر دهیم و یاد بگیریم به جای شیر آب باز، با یک لیوان دهانمان را پس از مسواک بشوییم، سخت است کمتر از کولر بهره بگیریم و در مصرف آب صرفه جویی کنیم، سخت است در حمام کردن و شست‌وشو آب کمتری مصرف کنیم و خلاصه سخت است چهل لیتر آبی را که بیشتر از جهانیان در روز مصرف می‌کنیم، کاهش دهیم، برای مسئولانمان هم سخت است که به اصلاح امور اندیشیده و به فکر راهکارهای عجیبی چون واردات آب از کشورهای همسایه نیفتند.

همانقدر که برای ما دشوار است، می‌توان کمتر فرش و خودرو شست، برای مسئولان هم دشوار است که راهکاری فوری و فوتی برای حل مشکل نشست شدید آب در شبکه توزیع بیابند و برای نمونه، با تدابیری چون ارزان کردن نرخ برق، میزان استفاده از وسیله‌ای چون کولر آبی را کاهش دهند؛ راهی برای جایگزینی شیرهای آب فرسوده بیابند و نمونه‌های اهرمی را جایگزین انواع پیچی آن کنند، فرهنگ مصرف را آموزش دهند و... .

همه این‌ها را می‌شود از بی‌آبی شدیدی دریافت که روز به روز بر گستره آن افزوده می‌شود و هیچ گونه نشانه‌ای از بیداری مسئولان و جامعه در پس آن نمی‌توان یافت. گویی همگی خوابیم و در خوابمان خبری از بی‌آبی نیست که اگر بود، شاید پریشان برمی‌خاستیم و دنبال جرعه‌ای می‌گشتیم که شاید یک ماه و نیم بعد، نایاب شده باشد!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۲۶۱
انتشار یافته: ۱۰۲
بیست سال دیگر٫ تهران بیابان برهوت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
آقا چی میگی عربستان این همه مصرف آب داره قطر این همه مصرف آب داره با اون گرماش!!! حالا گیر دادید به تهران
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
نمایندگان بیشتر از دغدغه کمبود آب دغدغه پايین آوردن مهریه خانم ها رو دارند!!! و البته چیزهای مشابه دیگه....
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
خب عزیز من عربستان و قطر الان بیابونن دیگه, آبشون رو هم از کشورهای دیگه وارد میکنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
همه ایران خشک بشه آب به تهران میرسونن یکسری باید تو ناز بمونن. حیف میشن آخه
وقتی تو حموم به تنمون صابون میزنیم شیر آب رو میتونه ببندیم.
وقتی مسواک می زنیم شیر آب رو میتونه ببندیم..
وقتی ظرفارو کفی میکنیم شیر آب رو میتونه ببندیم.
گلهای باغچه رو با شیلنگ نه، با ظرف آب بدیم.
اونقدر تو لیوان آب بریزیم که می تونیم بخوریم که مجبور نشیم باقیشو دور بریزیم.
..
.
..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
برای شما واجبتر از همشون اینه که دیکتتون رو تقویت کنید
آب رو " میتونه" ببندیم یعنی چی؟
امیر محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
اگه این کاررو میکردن خوب بود اما...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
چقدر بازدید کننده ... این نشون دهنده سطح فرهنگ و نوع گرایش های جامعه است
حالا هی تو تهران خونه بسازین، دست مسئولین درد نکنه.
اینقدر این دولت تو فکر مذاکرات هستەای یە کە همەچیز رو فراموش کردە.
پاسخ ها
مجید
| United Kingdom |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
این داستان سر دراز داره ناشناس. اصلا به این دولت ربط نده وجوسازی نکن
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
هر چند چاپ نمیشه ولی این رو هم بهش اضافه کن که علاوه بر مذاکرات هسته ای تو فکر اینه که چطور با یه عده بیسواد منتقد مثل تو سر و کله بزنه!
تابناک جان نودوهشت درصد هدر رفت اب تو بخش کشاورزیو چه راحت ازش عبور میکنی! البته این حرفت رو کاملا قبول دارم ولی کشاورزی و بهره وری اب ت این بخش خیلی خیلی مهم تره
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
اینجا زود رو قبض می کشن برای همینه که از حالا شروع کردن که ملت به تب راضی بشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
ميزان مصرف سرانه انسانها با وجود عدم رعايت اصول، يك سوم هدر رفت آب در صنايع خصوصا ساختمان و كشاورزي هم نيست. روزي ده بار هر سقف و ستون ساختمانهاي در دست ساخت آب ميخورد براي سفت شدن سيمان هايي كه مي توان تكنولوژي آنرا تغيير داد ، آب رساني قطره اي در كشاورزي ، استفاده از تجهيزات خنك كننده غير آبي در صنايع بزرگ و امثالهم . درست ميشه انشاالله!!!
بد نیست میزان مصرف آب رو در دنیا ببینید و بعد درباره اینکه میزان مصرف در ایران بالاتر از همه جاست رو بگید.
http://www.data360.org/dsg.aspx?Data_Set_Group_Id=757
در ضمن فرسودگی لوله ها و هدر رفتن آب هم که بنا به آمار های مختلف چیزی حدود ۳۰- ۴۰ درصده رو هم به پای مردم میگذارن.
مشگل جای دیگری است برادر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
آقا حسین ،دزست فرسودگی لوله ها داریم و...ولی دم دست ترین کار ممکن الان صرفه جویی بیشتر مردمه.
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
حسین آقای بابا دمت گرم با این لینک
امریکایی ها روزانه بیش از 500 لیتر مصرف دارند.
موزامبیک به نظر کمتر از 10 لیتر مصرف دارند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
دقيقاً از ابتداي ساخت سدهاي تهران ، تا حالا هيچ وقت اين سدها لايروبي نشده اند و اين يعني 40% كمتر ذخيره آب !
یونس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
ممنون از اطلاعاتی که دادی واقعا اینا این همه تبلیغ میکنن که ایرانی ها زیاد آب مصرف میکنند این سایتو ندیدن؟
این مردمی که من دیدم تا آخرین روز که این بلا سرشون بیاد نه تنها دغدغه این کم ابی رو ندارن بلکه باورشونم نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
از تو هلند تو مردم می بینی
آرش از ایران
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
آقای ناشناس از ایران !
یکی از همون مردم بیخیال پیشم نشسته و هر چی تو گوشش میخونم ... !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
همین جا در ایران خودمان هست ولی با فیلتر شکن کار میکنه.
تابناک جان نودوهشت درصد هدر رفت اب تو بخش کشاورزیو چه راحت ازش عبور میکنی! البته این حرفت رو کاملا قبول دارم ولی کشاورزی و بهره وری اب ت این بخش خیلی خیلی مهم تره
این دیگه چه ربطی به تحریم و جنگ دشمن داره ؟
فرهنگمون در خیلی زمینه ها جلو و در زمینه های بیش تری افتضاحه
الکی دم از اصلاح دولت و جامعه میزنیم
درحالی که در کار خانه ی خود مانده ایم
ما تحریم هم نمیشدیم وضعمون همین بود
الکی هم دم از ایرنی و اریایی بودن مسلمان بودن میزنیم
مسولین ما همیشه حوابند
پاسخ ها
ابراهیم/تبریز
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
مردم ما هم خوابند
کسی بفکر مردم نیست بیایید خودمان نماز باران بخوانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
اگر فرهنگ مصرفمان را درست کنیم نیازی به نماز باران نیست. خداوند نعمتش را به ما داده حالا ما بلد نیستیم درست از آن استفاده کنیم مقصر خودمانیم.
راه کار های خیلی خوبی وجود داره ولی وقتی کامنتها را باز نمیکنید چه فایده
فکر میکنم در ایران قیمت خدمات بر عکس هستش. مخابرات که باید از همه کمتر و آب از همه گرانتر باشد.
وای بر حماقت همه ما واقعا خوابیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
حماقت خودت با دیگران جمع نبند لطفا.
واقعا كاش بجاي اين همه مصرف زياد آب يكم تو كار و تلاش خبره بوديم
نميدونم چرا هنوز نميدونيم كه اسراف گناهه؟!!!
حتی نظرات مردم را پخش نمیکنید
تهران به اندازه 5 میلیون آب و هوا دارد نه بیشتر...........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
2 میلیون
آقا چرا سیاه نمایی می کنید!!
آب باید گران شود، هر چه نایاب تر شود باید گران تر شود، تا یک حداقلی از مصرف قیمت کم باشه برای مصرف کنندگان صرفه جو و بیشتر از اون به صورت نافورمی تصاعدی بره بالا.


بدون گران شدن الگوی مصرف حدود 20 سال طول می کشه که عوض شه. کار فرهنگی با چهارتا کلیپ و نصیحت قابل نتیجه گیری نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
می شه الکی تز ندی مهندس؟
چشمشون کور به جای خرج الکی برن اب شیرین کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
.یک راه حل ....سازمان آب روزانه 1 ساعت آب را در شبکه باز بگذارد بعد . به جایش 1شل آب معدنی مجانی بدهند درب منازل برای آشامیدن بدهد.....تا هرکس خودش مدیریت کند
1- راه حل : می تونید از ابادان اب بکشید
2- فقط اب ما اینجا خیلی بد کیفیت و الوده است
3- راه حل : می تونید انجا این اب هم تصفیه کنید
4-راه حل : ما می توانیم بدون اب زندگی کنیم همینطور که در گردوخاک ، بی امکاناتی و مشکلات گذشته زندگی کردیم
و امیدوارم هیچ وقت شما عزیزان تهرانی با مشکلی روبرو نشوید
پاسخ ها
شیرازی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
چرا این برادران و خواهران آبادانی چشم دیدن تهرانی ها رو ندارند ؟یادمه توفان هم که اومده تهران خیلی گفته بودن دلشون خنک شده
مردم درست آب مصرف میکنند کافیه ۱۹۰ لیتر رو ضرب در شش دهم کنید تا مصرف واقعی مردم مشخص بشه، مردم فقط ۱۲۰ لیتر آب مصرف میکنند یعنی حتی کمتر از استاندارد جهانی الباقی آب در شبکه فرسوده توضیع آب از دست میره! حالا هی به مردم بگید صرفه جویی کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
توزیع
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
اداره جات و کارخانجات و پادگانها ازهمه بیشتر آب مصرف میکنند باچشم خود داخل اداره ای دیدم که شلنگ آب را گرفته بود روی کف فرش پارکینگ و بی خیال ایستاده بود با همکارش صحبت میکرد بعد هم شیلنگ را انداخت روی زمین ورفت ....حالا بیا صرفه جویی کن .؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تابی چرا مسئله انقدر بزرگش میکنی اگه کم آبی بود پس چرا دریاچه چیتگر پر آب میکنند؟!!
ما به بحران عادت کردیم برای همین همه خواب هستیم.
بیشتر ما ایرانی ها به بد مصرف کردن و اسراف عادت کرده ایم. 4 نسل بعد هم همینیم که هستیم. اسراف کننده و پر حرف !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
اصراف یا اسراف؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
اسراف
نادر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
همون اسراف درسته عزیز
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
نه جانم اصراف درسته
در اینکه مردم باید صرفه جویی کنند شکی نیست اما وقتی طبق آمار بیش از 60 درصد آب کشور در کشاورزی مصرف میشه چرا برای مدیریت آن اقدامی نمیشه؟ مدیریت زمین های کشاورزی که به مراتب راحت تر از مدیریت آب شهری هست.

برای مثال چرا در شهر اصفهان و حاشیه آن که مناطق شرقیش در خشک سالی دست و پا می زنند اجازه کاشت برنج میدن؟
شما فقط به حاشیه زاینده رود که خشک بیایید و ببینید چقدر برنج کاشتن و اینها را با آب چاه(که بازگشتش تقریبا ناممکن هست) به آب می بندند.
پاسخ ها
غضنفر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
بجای کشت برنج صرفه با واردات است چه دلیل دارد ..اصفهانی ها برنج کشت کنند .راست میگه هر 100 متری یک حلقه چاه زده شده ..جالبه تمام کشاورزانشان دو شغله هستند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
60 درصد نه 92 درصد
موضوع بسیار مهم و حساسی است و بهترین راه مقابله با آن راهنمایی و آموزش همگانی از طریق صدا و سیما است هم برای عموم مردم هم برای مسئولان مربوطه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
آقای سیما که مشغول پخش آگهی بازرگانی هستند برای کار فرهنگی وقت ندارند .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
بهترین راه مقابله یه کار برای شما درست کنیم.
برای من سالها است این سوال مطرح است که وقتی ما منایع تامین آب را در استان میدانیم چرا موضوعات زیر را هیچوقت مدنظر نمی گیریم:
1- در تمام دنیا توسعه شهرها و برنامه گسترش آن با تامین آب و برق و .... ارتباط مستقیم دارد ، چرا این روند در کشور ما تغییر نمی کند ؟
2- وقتی ما می دانیم که در واقع با توجه به اثرات بسیار نامطلوب کولر آبی بر سلامتی چرا این قدر تبلیغ استفاده از این وسیله نا کارآمد را میکنیم و شرایطی را مانند جنوب و شمال فراهم نمی اوریم که مردم در تهران و شهرهای دیگر از وسایل سرمایشی مناسب تر سود ببرند .
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
جهت اطلاع شما، کولر آبی بهترین وسیله برای مناطق گرم و خشکه که علاوه بر اینکه در مصرف برق (به دلیل اینکه گرمای هوا باعث تبخیر آب و خنک شدن می شود) صرفه جویی می شود؛ از خشکی هوا به دلیل تزریق بخار آب هم می کاهد.
تا 15روز دیگه درست میشه تقریبا
سلام حضرات میزان مصرف اب برای مصرف شرب وبهداشتی در ایران حدود دو درصد میباشد فکری برای بقیه مصارف کنید.
١٠سال ديگه جنگ سر آب خواهد بود نه نفت.
همچین می گین کولر که کسی ندونه فکر می کنه ملت 365 روز سال کولرشون روشنه. برادر من بیشتر شهرا فقط تابستون کولر دارن.
می خواین قبضا رو گرون کنین روراست باشین. این همه آسمون ریسمون به هم بافتن نداره
آیا می دانستید فارق از بحث های سیاسی جنگ های سوریه وعراق ودر آینده شاید ترکیه یک علت استراتژیک دارد و آن چیزی نیست جز بحران کمبود آب دراین منطقه اواین مساله هشت سال پیش پیشبینی شده بود واساسا از نظر تئوری جنگ در قرن بیستم بیشتر جنگ ها علت استراتژیکی دارند تا سیاسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
فارغ پسرم فارغ
ببخشید یکم کم سوادم اما می خوام بگم نمیشه آب از چین وارد کنیم.پرس وجو کنید شاید به نتیجه رسیدیم.
وقتی با اب شهری وشرب ماشین میشورن و ......
مشترکین پر مصرف شناسایی و جریمه درست وحسابی بشن و در مرحله تکرار انشعاب ابشون قطع بشه
فعلا اولویت نمایندگام ما شده استیضاح وزیری چند ماهه..ببینیم اینان چگونه با اساسی ترین نیاز مردم بی توجهی میکنند
به منظور صرفه جویی، برای جداکردن کنتورهای آب مجتمع مسکونی به سازمان آب مراجعه کردیم. گفتند به نفع شما نیست ! چرا که اکنون یک آبونمان می دهید اما در صورت جداسازی باید به ازای هر کنتور، آبونمان جداگانه بدهید!
حدود 50 درصد مصرف آب مربوط میشه به اتلاف آب در مسیر انتقال که همش از فرسودگی لوله های آب ناشی می شود. ای کاش به جای ایده هایی همچون ارزان کردن برق (که کمی غیر منطقی است) از مسئولین می خواستید فکر به حال نشتی شبکه انتقال کنند.
پاسخ ها
مصطفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
شما این رو از کجا می دونین اقای مهندس ؟
آب چینی؟؟؟!!!
با تشکر از تابناک.
خواهشمندم بجای‌واژه بیگانه «اینفوگرافی» از واژه پارسی « داده نمایی» استفاده کنید.
راه حل ! دوباره اجازه ساخت وساز در تهرا ن را آسانتر بگیرید همه مشکلات مملکت درست میشود!!! یک تهرونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
"تهرونی"؟!!
اگه آب جیره بندی بشه، اونوقت کی جواب استخر بچه مایه دارهای شمال شهر و میده؟
به نقل از یکی از اساتید دانشگاه:
بیش از 30 % آب شهری تهران به علت فرسودگی لوله های انتقال آب به هدر می رود!
اگر واقعا راست می گی آب جاهایی که مهم نیست قطع کنید مثل کارواشها
حالا کو تا 37 روز دیگه!!!!!!!!!!!!!
گویی همگی خوابیم، خیلی جمله قشنگی بود
اگر طرح تفكيك كنتور هاي آب اجرا شود حداقل 30 درصد صرفه جوئي در مصرف خواهيم داشت.
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
اونوقت پول این انشعاباتو که کم هم نیست کی می ده؟
شما نقش شهرداری و پیمانکارانشون رو در اتلاف آب فراموش کرده اید.
1- من اخيراً شير حمام را اهرمي كردم و در هنگام استحمام شير آْب را در مواقعي مي‌بندم، با توجه به اينكه تهيه اين نوع شير (عليرغم قيمت نه چندان زياد) براي برخي شهروندان ممكن نيست و برخي نيز اين كار را ضروري نمي‌دانند، پيشنهاد مي‌شود كه شركت آبفاي تهران براي اين شيرها يارانه بدهد تا مردم تشويق شوند به تعويض آن، سپس با ياري از رسانه‌ها فرهنگ‌سازي كنند.
2- مشوقين افزايش جمعيت پاسخ بدهند كه با كدام آب مي‌خواهند جمعيت ايران را دو برابر كنند؟
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
همین چندرغاز پولی که دادن رو قطع نکنن صلوات بفرست
محمد جعفر عامل MI6
من از مدت ها پیش صرفه جویی از خودم شروع کردم و امید وارم که همشری های گرامی زود به خودشون بیان نگن من یه نفر چه تاثیری داره
به نظر من همونطوری که کمربند ایمنی برای ماشین ها اجبار شد و بعد به صورت فرهنگ در اومد ، بهتر که برای استفاده از آب ، از شیرهای هوشمند استفاده کنیم.. تمام شیرهای قدیمی و جمع کنن و از این نوع شیرها استفاده بشه...
بهتر است در مجتمع های مسکونی از شیرهای آب هوشمند استفاده کرد تا موقع شستن دستها و ظروف هر وقت نیاز بود از آب استفاده کنیم همچنین در راه پله ها نیز از لامپهای حسگر استفاده کرد تا در زمان حضور افراد لامپ
روشن شود و بیدلیل از شب تا صبح این لامپها روشن نماند .
پاسخ ها
حجت
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
طرف پول نون شبشو نداره بره شیر برقی بخره؟
خوشی هااا
عزیزم مشکل از کولرو حمامو این چیزا نیست. مشکل از اسرافه. اسراف میدونی ینی چی؟ ینی استخرهای چند هزار لیتریه بالاشهری ها. ینی باز گذاشتن شیر آب و حرف زدن با تلفن. ینی سیستم های قدیمی و سنتی آبیاری مزارع و ...
روزی برسه که مجبور بشیم آب فاضلاب را تصفیه کنیم و بخوریم وای بر ما
مشکل اساسی آپارتمانهایی هستند که حق شارژ ناعادلانه می پردازند و برای تلافی آب فراوان مصرف می کنند.
باسلام:از کودکی به ما می گفتند
فقط افزایش قیمت اب می توتند مصرف ان را پایین بیاورد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست