بازدید 2534
اوضاع سیاسی عراق متشنج است

بعضی گروه ها خبر از توافق بر سر جانشینی مالکی می دهند!

در حالی برای چندمین بار جلسه پارلمان عراق برای تعیین نخست وزیر به تعویق می افتد که نوری مالکی با لحنی تند رئیس جمهور جدید عراق را تهدید به شکایت کرد. در همین حال امریکا اعلام حمایت خود را از رئیس جمهور جدید عراق فوائد معصوم اعلام کرده است.
کد خبر: ۴۲۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۱ 11 August 2014

در حالی برای چندمین بار جلسه پارلمان عراق برای تعیین نخست وزیر به تعویق می افتد که نوری مالکی با لحنی تند رئیس جمهور جدید عراق را تهدید به شکایت کرد. در همین حال امریکا اعلام حمایت خود را از رئیس جمهور جدید عراق فوائد معصوم اعلام کرده است.

به گزارش «تابناک»، گزارش‌های رسیده از عراق در ساعات گذشته حاکی از آن است که پس از سخنان تلوزیونی نوری مالکی و تاکید بر اینکه وی تسلیم اعمال فشارها برای انصراف از پست نخست وزیری نمی‌شود، نیروهای حامی مالکی در مناطق استراتژیک بغداد مستقر شدند.

یک مسئول که نخواست نامش فاش شود گفت که با فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق و معاونانش صحبت کرده و این افراد گزارش‌های منتشر شده مبنی بر اینکه مقر ریاست جمهوری عراق به دستور مالکی توسط تانک‌ محاصره شده را تکذیب کردند.

از سوی دیگر یک مقام آمریکایی اعلام کرد، واشنگتن بر این باور است که اظهارات نوری مالکی نگران کننده است. این مقام آمریکایی با بیان اینکه اوضاع در بغداد متشنج است گفت: آمریکا اظهارات صریح یا ضمنی را که تهدیدی علیه قانون اساسی باشد تایید و حمایت نمی‌کند.

 در همین حال در پی بروز اختلافاتی میان ائتلاف دولت قانون (ائتلاف مالکی) با ائتلاف اتحاد ملی (ائتلاف شیعیان به رهبری ابراهیم جعفری) درخصوص اینکه کدام یک از این طرف‌ها بزرگترین فراکسیون پارلمان است، دادگاه فدرال عراق اعلام کرد که "ائتلاف دولت قانون" بزرگترین فراکسیون پارلمان است.

 دادگاه فدرال عراق با صدور حکمی امروز (دوشنبه) اعلام کرد که ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی، نخست وزیر عراق بزرگترین فراکسیون در پارلمان بوده و این فراکسیون وظیفه تشکیل دولت جدید را برعهده دارد.

به این ترتیب بنا بر حکم دادگاه عالی، مالکی باید در قدرت بماند و بر اساس قانون اساسی عراق، رئیس‌جمهوری این کشور باید از نخست‌وزیر بخواهد کابینه جدید را تشکیل دهد.

گرچه دادگاه فدرال عراق بزرگترین نهاد قضایی در این کشور محسوب می شود اما حکم صادر شده از سوی این نهاد در باره فراکسیون اکثریت، عملا ضمانت اجرایی ندارد و تا زمانی که اعضای پارلمان بر سر این مساله توافق نکنند و به آن رای ندهند اختلافات همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

این در حالی است که گزارش‌های خبری از عراق حاکی از آن است که ائتلاف اتحاد ملی این کشور بر سر "حیدر عبادی"، معاون رئیس پارلمان عراق به جای نوری مالکی به توافق رسیده‌اند. بنا بر این گزارش‌ها، ائتلاف اتحاد ملی عراق در نشست شب گذشته خود در بغداد حیدر عبادی را به عنوان جانشین نوری مالکی، نخست وزیر این کشور انتخاب کرده است.

بنا بر این گزارش‌ها عبادی کاندیدای رسمی ائتلاف اتحاد ملی برای تصدی پست نخست وزیری عراق خواهد بود. عبادی یکی از رهبران برجسته حزب دعوت اسلامی است که نوری مالکی ریاست آن را برعهده دارد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی