بازدید 2413

چگونه در لیست قرمز برق قرار نگیریم؟

مشترکان صنعت برق تابستان امسال اگر مدیریت مصرف نداشته باشند، باید هزینه بیشتری پرداخت کنند، البته ۸۰ درصد مشترکان کمتر از الگو برق مصرف می‌کنند و فقط ۲.۵ درصد بیشتر از الگو مصرف دارند؛ حال باید چه کارهایی انجام دهیم تا جزو پرمصرف‌های برق نباشیم؟
کد خبر: ۱۲۳۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۷ 18 May 2024

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، وزارت نیرو برای تامین برق پایدار در تابستان امسال و جلوگیری از بروز خاموشی‌ها همانند دو سال گذشته برنامه‌های متعددی را تدارک دیده است.

این برنامه‌ها هم در بخش توسعه ظرفیت‌های نیروگاهی است که اکنون بنا بر آخرین گزارش ظرفیت نیروگاهی به ۹۳ هزار مگاوات افزایش یافته و هم در بخش نهادینه‌سازی فرهنگ مدیریت مصرف در بین مردم است.

در این بخش امسال مقرر شده علاوه بر پاداش‌های سال گذشته مردم به‌قیدقرعه از ۸۰ میلیون جایزه برخوردار شوند.

چگونه در لیست قرمز برق قرار نگیریم؟

علاوه بر این برای مشترکانی که تمایلی به رعایت مدیریت مصرف نداشته باشند جرائم سنگینی در نظر گرفته است که شامل افزایش پلکانی تعرفه برق و نیز پرداخت قیمت برق به قیمت برقی که از انرژی‌های تجدیدپذیر به دست می‌آید است که برق گرانی محسوب می‌شود.

مشترکان برای‌آنکه جزو پرمصرف‌ها نباشند و علاوه‌برآن از جوایز ارزشمند برخوردار شوند می‌توانند این ۵ راهکار را به کار ببندند و از مزیت‌های آن برخوردار شوند.

ساعات اوج مصرف برق را به‌خاطر بسپاریم

در ساعت‌های بین ۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۴ که استفاده از وسایل روشنایی و بعضی از لوازم برقی بیشتر می‌شود بار مصرفی شبکه برق به مقدار حداکثر خود می‌رسد.

این ساعات را ساعات اوج مصرف برق می‌گویند. در این زمان وسایل سرمایشی به شبکه برق متصل می‌شوند.

استفاده از وسایل برقی پرمصرف مانند اتو، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی در این بازه زمانی علاوه بر این که با فشارآوردن بر سیم‌کشی ساختمان موجب بالابردن خطر آتش‌سوزی می‌شوند، به علت متفاوت‌بودن تعرفه برق در ساعات اوج، مبلغ قبض برق را نیز نجومی می‌کنند.

روشن‌کردن چراغ‌های ایستاده به‌جای چراغ‌های سقفی

هنگامی که در اتاق یا خانه تنها هستید نیازی به روشن بودن تمام فضا ندارید.

در این مواقع بهتر است به‌جای لامپ‌ها یا لوسترهای سقفی از چراغ‌های ایستاده یا آباژورها استفاده کنید که روشنایی را به‌صورت موضعی تأمین می‌کنند.

استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی به‌جای لامپ‌های کم‌مصرف فلوئورسنت

اگر سابقاً لامپ‌های رشته‌ای منزل خود را با لامپ‌های کم‌مصرف فلوئورسنت جایگزین کرده‌اید بهتر است بدانید لامپ‌های LED مصرف به‌مراتب کمتری دارند.

هر لامپ LED به طور متوسط ۷۵ درصد کمتر از لامپ‌های فلوئورسنت برق مصرف می‌کند، درحالی‌که مقدار یکسانی نور از آن ساطع می‌شود.

باتوجه‌به این که ۳۰ درصد از مصرف برق خانگی مربوط به حوزه روشنایی است اثر استفاده از لامپ‌های LED بر قبض چشمگیر خواهد بود.

استفاده از ترموستات کولرهای آبی

استفاده از کولر آبی مصرف برق را تا چندبرابر کاهش می‌دهد. اما با رعایت بعضی از نکات این مصرف را می‌توان از این هم کمتر کرد.

یکی از این نکات استفاده از ترموستات کولرهای آبی است. این ترموستات فعالیت کولر را در دوره‌های مختلف تنظیم می‌کند تا دمای اتاق به مقدار تعیین شده برسد.

در زمانی که نیازی به فعالیت بیشتر کولر نباشد، ترموستات با خاموش‌کردن دستگاه جلوی هدررفتن برق را می‌گیرد.

استفاده از برنامه اقتصادی شست‌وشو

ماشین‌های ظرف‌شویی و لباسشویی نیز جزو وسایل پرمصرف برق محسوب می‌شوند.

در این میان برای کاهش مصرف این وسایل راهکارهایی وجود دارد. برنامه اقتصادی شست‌وشو (ٍ ECO) گزینه‌ای است که هم در ماشین‌های ظرف‌شویی و هم در ماشین‌های لباس‌شویی وجود دارد.

این برنامه با تنظیم مواردی مانند دما و مقدار آب و زمان شست‌وشو و استراحت موتور، مصرف انرژی و آب را در این دستگاه‌ها حداقل تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با اعلام اینکه همه اداره‌های استان تهران به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند، از پرداخت پاداش به کم‌مصرف‌ها خبر داد و گفت: مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند و در پله‌های بالای مصرف قرار بگیرند، به‌طورقطع با هزینه‌های سنگین روبرو خواهند شد.

قاسم شهابی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، توصیه کرد: مشترکان اجازه ندهند مصرف آنها از الگو فراتر برود تا مشمول هزینه‌های سنگین نشوند.

وی ادامه داد: سال گذشته مشترکانی که در استان تهران کم‌مصرف بودند باید بیش از چهار میلیارد تومان برای قبض پرداختی می‌کردند که قبض آنها به دلیل کم‌مصرفی رایگان شد. مشترکانی هم که در حد الگو مصرف کردند ۸۷ میلیارد تومان پاداش گرفتند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان تهران افزود: مشترکانی هم که بیش از ۲.۵ برابر الگوی مصرف برق مصرف کردند هزینه‌های بالاتری نسبت به سال‌های قبل پرداخت کردند و اگر امسال نیز رعایت مدیریت نکنند هزینه‌های به‌مراتب بالاتری باید پرداخت کنند.

شهابی توصیه کرد: همه مشترکان تلاش کنند امسال مدیریت مصرف را جدی بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی