بازدید 3488

قوانین نوین فعالیت احزاب در کشور تدوین شد

در طرح ساماندهی احزاب ساز و کار تاسیس احزاب مشخص شده و برای معرفی کاندیدای انتخاباتی، احزاب باید پروانه فعالیت داشته باشند و در مجموع مواد محکمی نسبت به عضوگیری شخصیت‌های سیاسی و تاسیس حزب دیده شده است.
کد خبر: ۴۲۳۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۵ 08 August 2014
رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه قوانین نوین فعالیت احزاب در کشور تدوین شده است، گفت: در آینده رقابت‌های انتخاباتی هدفمند می‌شود که برای بررسی این طرح از نظرات نمایندگان ۳۰ حزب فعال استفاده کردیم.

تسنیم گفت‌و‌گویی با «امیر خجسته» رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس داشته که در ادامه می‌خوانید:

 ضمن تشکر از قبول دعوت خبرگزاری تسنیم در ابتدا اگر مقدمه ای برای شروع مصاحبه دارید، بفرمایید؟

با توجه به قرار گرفتن در آستانه روز بزرگداشت خبرنگار این روز را به سنگرنشینان عرصه اطلاع رسانی و خبر تبریک می‌گویم. خبرنگاران با رسالت خطیر و ارزشمندی که بر دوش دارند، تداوم بخش راه امام(ره) و شهدا هستند و برای رشد و شکوفایی و اعتلای هرچه بیشتر نظام مقدس جمهوری اسلامی تلاش می کنند.

اصحاب رسانه در آگاهی بخشی و بینش افزایی عمومی مردم نقش بسزایی دارند و با اطلاع رسانی صادقانه خود براساس مقتضیات زمان از اهداف و رویکردهای نظام جمهوری اسلامی قاطعانه دفاع می‌کنند.

یکی از مأموریت های مهمی که برعهده شما قرار گرفته است پرونده تحقیق و تفحص مجلس از اختلاس 15 میلیارد تومانی بنیاد شهید و امور ایثارگران است در باره نتایج این پرونده توضیحاتی بفرمایید؟

" قرائت گزارش نهایی هیئت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در صحن علنی مجلس"


طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید بنا بر امضای 84 نماینده به تصویب رسیده و به آسانی نیز از تفحص در این پرونده دست بر نمی‌داریم چرا که وظیفه نمایندگان این است که نسبت به احقاق حقوق شهروندان تلاش کنند.

اعضای هیئت‌ تحقیق و تفحص خود را موظف به تحقیقات و بررسی دقیق می‌دانند و همواره بر این اصل نیز تاکید دارند که با جمع آوری اسناد و مدارک مستند نتایج دقیقی از عملکرد این سازمان ارائه دهند که در این راستا مراحل تحقیقاتی ما تمام شده و الان وارد بحث تهیه گزارش نهایی شدیم و در آینده نزدیک آن را ارائه می‌کنیم.

در باره مباحث بررسی شده در پرونده هیچ کس حق مصاحبه ندارد تا طرح به طور دقیق بررسی شود اما می توان بگویم که روی 20 درصد از حوزه فعالیت بنیاد شهید و امور ایثارگران تحقیق و تفحص انجام دادیم که نیاز به اصلاحات جدی دارد که در زمان مقرر گزارش نتایج کارشناسی در صحن علنی مجلس بیان می شود.

طرح تحقیق و تفحص از بنیاد شهید و امور ایثارگران بدون هیچ گونه حب و بغض انجام شد و تنها به دنبال رعایت قانون مطابق با آیین نامه مجلس هستیم و با قرائت گزارش نهایی هیئت تحقیق و تفحص اقدامات لازم در این راستا انجام می‌‌گیرد.

یکی از طرح های مهمی که این روزها در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است، ساماندهی وضعیت احزاب و گروه ها در کشور است، نظر شما درباره ضرورت ساماندهی احزاب و تشکل‌ های سیاسی در کشور چیست؟


طبق اصل 23 قانون اساسی که به آزادی احزاب، جمعیت‌ها و گروه‌ها می پردازد و به آنها اجازه فعالیت در چارچوب قانون را می دهد بر این اساس در سال 60 قانونی برای اجرای این اصل به تصویب رسید اما به سبب اشکالات موجود در این قانون گروه ها و طیف های سیاسی بی نام و نشان و بدون آگاهی از موسسان و اساسنامه در عرصه های سیاسی ورود پیدا می کردند و این فعالیت ها در ایام انتخابات قوت بیشتری می گرفت به گونه ای که در این مقطع زمانی تعداد تشکل ها و احزاب در سطح استان ها گسترش می یافت که به لحاظ قانونی این احزاب و گروه ها قابل شناسایی نبودند.

احزاب به این منظور تشکیل می‌شوند که از نظر قدرتی به جایگاهی برسند که با برنامه نخبگان خود را وارد فعالیت‌های ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس و شورای شهر کنند و فرد مورد حمایت حزب خاص بعد از کسب تصدی در این جایگاه ها در مقابل حزب متبوع خود پاسخگو باشد.

" قوانین نوین فعالیت احزاب در کشور تدوین شد"


در طرح ساماندهی احزاب ساز و کار تاسیس احزاب مشخص شده و برای معرفی کاندیدای انتخاباتی، احزاب باید پروانه فعالیت داشته باشند و در مجموع مواد محکمی نسبت به عضوگیری شخصیت‌های سیاسی و تاسیس حزب دیده شده است.

به همین منظور قوانین نوین فعالیت احزاب در کشور تدوین شده و در آینده رقابت های انتخاباتی هدفمند می شود و برای بررسی این طرح از نظرات نمایندگان 30 حزب فعال استفاده کردیم و امیدواریم که این طرح از ظهور و بروز قارچ‌گونه احزاب در ایام انتخابات جلوگیری کند.

لازم به بیان این نکته است که مردم کشور ما بعد از فعالیت حزب توده و اتفاقاتی که به همراه داشت دیگر حزب‌پذیر نیستند و این امر خود دلیل اصلی فعالیت و حضور کمرنگ احزاب در کشور است بر این اساس باید با فرهنگسازی مناسب به دنبال ایجاد احزاب اسلامی باشیم تا حزب جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

با توجه به اینکه نماینده سابق مردم نهاوند بنا بر نظر وزارت امور خارجه سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه شدند، قرار است که انتخابات میان دوره ای مجلس این شهرستان در نیمه دوم سال برگزار شد، در این باره توضیحاتی ارائه می کنید؟


" انتخابات میان دوره ای نهاوند 30 آبان برگزار می شود"

خجسته: هر منطقه ای برای پیشرفت، توسعه و جذب اعتبارات نیازمند به حضور نماینده در حوزه انتخابیه مربوططه دارد و از آنجایی که دو حوزه انتخابیه شامل شهرستان های نهاوند و تفت و میبد اکنون نماینده ندارند دولت طبق ماده 4 قانون انتخابات مجلس موظف است انتخابات میان دوره ای را در این حوزه ها برگزار کند.

همواره انتخابات میان دوره ای همزمان با نخستین انتخاباتی که در پیش است برگزار می شود اما چون تا دو سال آینده انتخاباتی در پیش نداریم کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس برای جلوگیری از تضعیف حقوق مردم این دو حوزه دولت را موظف به برگزاری انتخابات کرده است.

بر اساس اطلاعیه وزارت کشور انتخابات میان‌ دوره‌ای مجلس در شهرستان نهاوند در 30 آبان امسال برگزار می شود که در این راستا ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از 22 شهریور به مدت یک هفته انجام می‌ شود که تمهیدات برگزاری این انتخابات نیز توسط مدیران مربوطه در استان مدیریت می شود.

از مباحث دیگر در حال پیگیری توسط کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس بدهید؟


" 20 حوزه انتخابیه جدید به خانه ملت افزوده می‌شود"


خجسته: بر اساس اصل 64 قانون اساسی باید هر 10 سال یکبار با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی و جغرافیایی حداکثر 20 نفر نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه شود اما اکنون قریب 17 سال افزایش حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان به تعویق افتاده است در این راستا کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس به سبب گستردگی کار و حساسیت موضوع به دنبال اصلاح جداول حوزه های انتخابیه براساس نظر نمایندگان است و در مجموع طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

در صورتی که طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس به تصویب برسد 20 حوزه انتخابیه جدید به مجلس شورای اسلامی افزوده می‌شود که در این میان تعیین محدوده حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان بر عهده قانون است.

برای تأمین عدالت در تقسیم نمایندگان حوزه ‌های انتخابیه و رعایت حقوق مردم شریف ساکن در مناطق محروم، تدابیری اتخاذ شده است تا شاخص ‌هایی براساس عوامل انسانی و جغرافیایی و شرایط سیاسی و اقتصادی تعریف شود و بر این اساس تقسیم نمایندگان انجام شود.

ملاک های مختلفی برای تعیین محدوده حوزه انتخابیه وجود دارد که بعد از تصویب طرح پیش بینی می شود که یک حوزه انتخابیه نیز برای استان همدان معرفی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی