بازدید 17003

پيوند زن و آشپزخانه در تلويزيون

تصاوير ارایه شده از مردان اما کاملا متفاوت است. مردها اغلب، تلويزيون، خودرو و پروژه‌های مهم تجاری را تبليغ می‌کنند و اگر درحال لذت‌بردن از دستپخت زنان و تميزی خانه و لباس‌هايشان نباشند در جلسات مهم کاری يا درحال تفريح و دويدن و قدم‌زدن در طبيعت هستند.
کد خبر: ۴۱۲۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳ 01 July 2014
شهروند در گزارشی نوشت:

ظرف‌های کثيف روی هم تلنبار شده‌اند، «زن» در آشپزخانه با غصه به ظرف‌ها نگاه می‌کند، يک قطره از مايع ظرفشويی معجزه می‌کند و «زن» همه ظرف‌ها را در چند ثانيه می‌شوید.

ماه رمضان است و نزديک اذان، همه اهل خانه با هم وارد می‌شوند. مرد بلافاصله برای گرفتن وضو به سمت دستشويی می‌رود و خانم خانه بلافاصله به آشپزخانه روانه می‌شود و با کمک وسایل برقی پارس‌خزر در عرض چند دقيقه افطار را آماده می‌کند. موقع اذان مرد بالای ميز نشسته، بچه‌ها دور ميز منتظر آماده شدن غذا هستند و خانم همچنان درحال رفت‌وآمد برای چيدن ميز است.

تبليغ انواع و اقسام  رب، روغن، ماکارونی و سس

در تمامی اين آگهی‌ها زن‌ها درحال شست‌وشو، رفت‌و روب و آشپزی هستند. در خانه و اغلب مواقع در آشپزخانه. تبليغ وسایل مدرنی که کار زنان را راحت‌تر و سريع‌تر کرده نيز هيچ تغييری در تصوير کليشه‌ای زنی که هميشه جارو و دستمال و کفگير به دست دارد، نداده است. در هيچ تبليغی نشان داده نمی‌شود زنی که به خاطر وجود ماشين‌لباسشويی و ظرفشويی و جاروبرقی و چرخ‌گوشت و پلوپز و چای‌ساز و... وقت کمتری را صرف کارهای خانه می‌کند، کتاب می‌خواند، پياده‌روی می‌کند، يا حتی تلويزيون تماشا می‌کند. درعوض زنی که قبلا برای مهمانی‌اش ۲ نوع غذا می‌پخته، حالا که به خاطر داشتن ماکروویو می‌تواند ۲ نوع غذايش را در زمان کمتری آماده کند، وقت اضافه را صرف پختن چند نوع غذای ديگر می‌کند و ميز را پر می‌کند از انواع و اقسام غذاهايی که پشت‌سر هم از ماکروویو بيرون می‌آورد.

تصاوير ارایه شده از مردان اما کاملا متفاوت است. مردها اغلب، تلويزيون، خودرو و پروژه‌های مهم تجاری را تبليغ می‌کنند و اگر درحال لذت‌بردن از دستپخت زنان و تميزی خانه و لباس‌هايشان نباشند در جلسات مهم کاری يا درحال تفريح و دويدن و قدم‌زدن در طبيعت هستند. يا اين‌که به‌عنوان کارشناس و سرآشپز، محصولات غذايی و شوينده را به زنان معرفی می‌کنند.
اين کليشه‌ها وقتی بيشتر به چشم می‌آيد که به تصوير ارایه شده از مردان و حتی پسربچه‌ها در اين تبليغات نيز توجه کنيم.

در تبليغ ماکارونی، زن در آشپزخانه درحال پختن و آماده‌کردن ماکارونی است و مرد که پس از دويدن در گندمزارها سر ميز نشسته و درحال لذت بردن از طعم ماکارونی است.
در تبليغ يک مايع نرم‌کننده، زن لباس‌های شسته شده را تامی‌کند و پسرش از نرمی بلوز و حوله‌اش لذت می‌برد.

در تبليغ خدمات تلفن‌بانک مسکن، مردها وقتی پرداخت قبوض را فراموش می‌کنند که سر کار هستند يا همراه دوستانشان به کوه رفته‌اند و زن‌ها وقتی که در خانه سرگرم مراقبت از بچه‌ها هستند.

در تبليغ انواع و اقسام چای، زن‌ها درحال دم‌کردن چای و‌ آوردن آن برای خواستگار نشان داده می‌شوند و مردها وقتی پس از يک‌روز سخت کاری در اداره يا يک جلسه مهم چای می‌نوشند.
این بازنمایی زنان در تلویزیون حتی با وجود اعتراض فعالان زنان تغییر شکل نداده است. حتی وضع لایحه منع استفاده ابزاری از زنان در تبلیغات نیز تغییری در ایده‌پردازی‌های شرکت‌های آگهی‌سازی ایجاد نکرده است. تا جایی که در تبلیغ لوازم شیرآلات، زنی که با لباس کار به خانه رسیده است همچنان با همان لباس تا آخر شب در آشپزخانه به نمایش گذاشته می‌شود.

یک کارشناس رسانه دراین‌باره می‌گوید: استفاده ابزاری از زنان هیچ حد و مرزی ندارد. این استفاده در کشورهای غربی با ایران متفاوت است، اما نمی‌توان بین یک زن نیمه‌عریان برای تبلیغ دزدگیر خودرو و حضور همیشگی و کلیشه‌ای زن در آشپزخانه تفاوت قایل شد. به گفته قاعدی، تفاوت این دو فقط در پوشش است و عملا هیچ فرقی بین استفاده ابزاری از زن در این دو نوع تبلیغ وجود ندارد.

زن خانواده به همراه دخترش ليوان‌های شربت را برای مردان خانواده که درحال تماشای فوتبال بودند، می‌آورد و وقتی مردها و پسرهای خانواده درحال تماشای فوتبال شربت می‌خوردند و هورا می‌کشيدند، مادر و دختر گوشه‌ای نشسته بودند و با لبخندی حاکی از رضايت، هيجان و شادی آنها را تماشا می‌کنند.

در يک آگهی ديگر که برای تبليغ خدمات بيمه ساخته شده است، کارمند شرکت بيمه به منزل يکی از مشتری‌ها زنگ می‌زند تا درمورد خدمات شرکتش توضيح دهد. خانم خانه گوشی تلفن را برمی‌دارد و به محض اين‌که متوجه می‌شود موضوع مورد بحث بيمه اموال خانه است، گوشی را به شوهرش می‌دهد.

یا در تيزری که به بهانه سرشماری عمومی پخش می‌شد، مسئول سرشماری به خانه‌ای مراجعه می‌کند و زن خانه که نمی‌خواهد با اين طرح همکاری کند، می‌گويد: «آقامون خونه نيست.» و اطلاعات مورد نياز برای سرشماری را نمی‌دهد، مامور سرشماری هم جواب می‌دهد: «پس من بعد از وقت اداری می‌آيم که آقاتون خونه باشه».

این‌که تبلیغات در توسعه تجارت و رشد اقتصادی تأثیر دارند، برکسی پوشیده نیست اما پیامدهای ایدئولوژیکی برآمده از محتوای تبلیغات هم نباید از نظر دور بماند. یکی از مهم‌ترین پیامد‌های ایدئولوژیکی این پیام‌ها، تثبیت موقعیت نابرابر اجتماعی و معناسازی اجتماعی جهتمند آن است. این ادعای جامعه‌شناسان و فعالان زنان است. فعالان حقوق زنان دراین‌باره می‌گویند: آگهی‌ها و تبلیغات می‌توانند بر تثبیت یا تقویت هنجارهای اجتماعی مردانه در جامعه نقش داشته باشند.
اگرچه پیام آگهی‌های تجاری این است که به ظاهر آگهی به‌منظور فروش و ارسال یک‌سری اطلاعات درمورد کیفیت کالاهاست و هیچ ارتباطی به ساختن و تثبیت باورهای ما درمورد مثلا جنسیت مردانه و زنانه ندارد. اما همان‌طور که گافمن (جامعه‌شناس قرن بیستم) گفته است، سبک رفتار زنان و زنانگی در آگهی‌های تجاری تصویری تصادفی و بی‌دلیل بیان نمی‌شود بلکه این بیان نوعی مراسم سیاسی است که موقعیت طبقه زن را در ساختار اجتماعی تثبیت می‌کند.
یکی از مبناهای نظری درباره کلیشه‌های جنسیتی مدل گافمن است. گافمن در کتاب «تبلیغات جنسیتی» نقش‌ها و کلیشه‌های جنسیتی تبلیغات را بررسی کرده است. رویکرد وی در تحلیل مناسبات جنسیتی رویکرد بر ساختگرایانه است. از نظر گافمن، جنسیت به صورت تصویری در اشکال مختلف در گستره تبلیغات رسانه‌ای برساخته می‌شود. تبلیغات به تفاوت‌های جنسیتی برساخته شده به لحاظ اجتماعی جنبه طبیعی می‌دهند و تصورات قالب جنسیتی را تحمیل می‌کنند.

طبق استدلال گافمن، این تفاوت در رفتار و اعمال زنان و مردان براساس تفاوت‌هاي بيولوژيك بنيادي ميان آنها به وجود نمي‌آيد، بلكه «بسياري از اعمال اجتماعي كه مكررا به‌عنوان پيامد طبيعي تفاوت‌هاي ميان دو جنس ارایه و تلقي می‌شود، عملا ابزاري هستند كه آن تفاوت‌ها را محترم شمرده و توليد می‌كنند.»

گافمن با پشتوانه چنين رويكرد هوشمندانه‌ای است كه دست به تحليل مناسبات جنسيتي در تصاوير تبليغاتي می‌زند. او با طرح ايده «فرامناسكي شدن» معتقد است، نمايش‌هاي جنسيتي در تبليغات (و ساير رسانه‌هاي تصويري)، «به ما نشان می‌دهد كه چگونه تبليغات به تفاوت‌هاي جنسيتي برساخت شده به لحاظ اجتماعي، جنبه طبيعي می‌دهند و از اين‌رو تصورات قالبي جنسيتي را تحميل می‌كنند».

در ۶ الگوي تصويري گافمن از نمايش‌هاي جنسيتي در تبليغات آمده است: اول از همه در الگوی مناسكي شدن فرمانبري، زنان وضعيتي را اتخاذ می‌كنند كه انقياد آنها را در برابر كنترل ديگران نشان می‌دهد. از اين نظر زنان بيشتر رفتارهاي دلجويانه‌ای همچون لبخندزدن را به نمايش می‌گذارند و از خود حالت‌هاي ناتواني بروز می‌دهند. در این تبلیغ‌ها زنان، نسبت به مردان حالات لطيف‌تري را همچون حالات ترس و انحناي ظريف زنانه به خود می‌گيرند. در تصاوير، اين مسائل اين‌گونه نشان داده می‌شود كه زن سعي می‌كند موافقت مرد را جلب كند. از اين نظر، زنان غالبا به صورت كاراكترهاي لوده و عروسك‌گونه تصوير می‌شوند، در حالي كه مردان كاملا جدي نمايش داده می‌شوند.

الگوی دیگر بازنمایی زنان در رسانه‌ها «اندازه نسبي» است. به‌طوركلي زنان در تبليغات و رسانه‌هاي تصويري، كوتاه‌تر از مردان تصوير می‌شوند و اين امر، نماد اقتدار كمتر است. فقط هنگامي كه مردي از نظر اجتماعي كم‌رتبه‌تر (پست‌تر) از زن باشد، كوتاه‌تر از او نشان داده می‌شود.

«رتبه‌بندي كاري» نیز بر اين مسأله اشاره دارد كه چگونه مردان كنش‌هاي ديگران را كنترل می‌كنند، در حالي كه زنان مورد كنترل قرار می‌گيرند. بنابراين مردان غالبا در نقش‌هاي مديريتي تصوير می‌شوند و مخصوصا در نقش‌هاي شغلي، به زنان آموزش می‌دهند. زنان بيشتر درحال دريافت كمك از مردان نمايش داده می‌شوند. اين نوع از فرودستي، همچنين هنگامي فعال‌تر می‌شود كه گروه زنان هدف هستند. مردان كمتر در تصاوير مربوط به مهدكودك يا آشپزخانه نشان داده می‌شوند يا هنگامي كه آنها در اين عرصه‌هاي زنانه تصوير می‌شوند، اين امر به صورت غيرواقع‌گرايانه ارايه می‌شود.

لمس زنانه بر اين مسأله اشاره دارد كه در تصاوير تبليغاتي و رسانه‌هاي بصري، زنان اشياء را لمس و نوازش می‌كنند، اما هرگز اشياء را چنگ نمي‌زنند يا نمي‌قاپند. درحالي‌كه مردان اشياء را دستكاري می‌كنند يا به آنها شكل می‌دهند. مصاديق اين امر می‌تواند در تصاوير، به شكل استعمال لذت‌جويانه يك محصول، لمس لباس‌ها، نوازش يك بچه و... توسط مردان باشد. از سوي ديگر مردان در چنين موقعيت‌هايي نشان داده نمي‌شوند، بلكه دست مردان صرفا ابزاري است كه مردان با آنها محصولات را توليد می‌كنند، دست شريكي را می‌گيرند، محاسبه می‌كنند يا بيس‌بال بازي می‌كنند.

در بازنمایی دیگر زنان غالبا از طريق درگيري روانشناختي از موقعيت‌هاي اجتماعي عقب‌نشيني می‌كنند يا كنار نهاده می‌شوند. بدين‌گونه كه مردان غالبا هدايت كارها را برعهده می‌گيرند تا زنان را از اين موقعيت حذف كنند.

گافمن مشاهده كرد كه در تبليغات تصويري «زنان بيش از مردان به درگيري‌هايي داخل می‌شوند كه آنها را به‌طور روانشناختي از موقعيت‌هاي اجتماعي حذف می‌كند». او درگيري و پنهانكاري عاطفي و وابستگي فيزيكي به ديگران را نشانه‌هاي اين نوع عقب‌نشيني برمي‌شمارد كه می‌تواند در تصاوير زنان در رسانه‌ها به‌صورت از دست دادن كنترل احساسات و اشك ريختن، نخودي‌خنديدن، پنهان‌كردن چهره پشت دستان خود از روي ترس، كمرويي، دستپاچگي، يا اضطراب باشد. از نظر گافمن، شكل ملايم‌تر نمايش‌هاي عقب‌نشيني، می‌تواند از طريق گرداندن زيركانه سر يا چشم‌ها (يا از گوشه چشم نگريستن)، در تصاوير رسانه‌ای ارايه شود. همچنين فرد می‌تواند در پس يك در، يك كتاب، يك شيء يا يك مرد پناه گيرد. اين‌گونه نمايش‌ها، از آن‌رو عقب‌نشيني نام گرفته است كه فرد دخيل در آنها، نسبت به هركس كه در موقعيت حاضر است، عقب‌نشيني و كناره‌گيري می‌كند.»

گافمن دريافت، هنگامي كه خانواده‌ها روي صحنه ظاهر می‌شوند، واحد يك موتيف(اصل) كليدي است: مبادرت ورزيدن در يك عمل مشاركتي. او دريافت كه در اين واحد، روابط خاصي ميان كودكان و والديني كه به لحاظ جنسي مشابه آنها هستند، ظاهر می‌شود.

طبق مشاهده گافمن در تبليغات (و به‌طوركلي رسانه‌هاي تصويري)، معمولا مردان يا از خانه غايب هستند يا از آن فاصله دارند. «گافمن معتقد است كه فاصله، كاركردي ويژه را نشان می‌دهد: نقش مرد نظارت و حمايت است. در تبليغات، پدر، در خانه مكان كوچكي دارد، زيرا زماني طولاني را براي كار در بيرون خانه صرف می‌كند. در تبليغات، مردان اغلب درحال انجام دادن كارهاي بسيار كوچك درون خانه نشان داده می‌شوند. او اشاره می‌كند كه اين مسأله ممكن است به اين دليل باشد كه خانه به‌طور سنتي، يك «حوزه زنانه» تلقي می‌شود و بنابراين بر اين مسأله انگشت می‌گذارد كه در فضاي خانه مرد به يك فرمانبر تبديل می‌شود. در اين آلترناتيو، او ممكن است با «وظايف زنانه» آلوده شود. بنابراين تبليغات تمايل دارند كه زنان را به‌عنوان سازندگان خانه نشان دهند، در حالي كه مردان فقط در نقش دستيار و كمك كار زنان در آشپزخانه نشان داده می‌شوند. در اين‌جا، هنگامي كه پرسيده می‌شود كارشناس امور مربوط به منزل كيست؟ پاسخ عملا ثابت شده است. تبليغات غالبا اين‌گونه ارايه می‌كنند كه زنان در امور مربوط به پخت و پز، نظافت و خريد اقتدار دارند. اين امر بر جنسيتي شدن حوزه‌ها بدين معنا اشاره دارد كه زنان به حوزه خانه و مردان به حوزه كار و سياست در بيرون خانه تعلق دارند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۷
انتشار یافته: ۸۱
زن کارش همینه
پاسخ ها
رحیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
خوب خانما کارشون اینه.آقایون هم بیرون کار میکنن.مگه غیر از اینه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
پس این همه زن شاغل چی هستند؟ شاید نامرئی هستند شما نمی بینی؟
تازه توی یه تبلیغی نشون می ده غذا رو سر میز میارن خانمه با یه خجالتی میاد سر میز بعد که بقیه غذا رو می چشن و ابراز رضایت می کنن لبخند به صورت خانمه میاد
پاسخ ها
مانیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
شکسته نفسی کرده در ضمن خانمه غذا رو درست کرده دیگه
آفرین. حرف دل منو زدین.
خیلللی تحلیل خوبی بود.
مدتهاست که این مشکل رو میبینم از تلوزیون اما کسی بهش توجهی نداره!
متأسفانه توی کتاب های درسی هم این موضوع مشاهده میشه
سلام. واقعا جای تاسف است که از درک شرایط جامعه و سنت های اصیل آن عاجزید و از سخنان به اصطلاح جامعه شناسان بیگانه کورکورانه تقلید می کنید!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
از كي تا حالا كار كردن زن در آشپزخانه از سنت‌هاي اصيل است. از صدر اسلام هم، همسر پيامبر (س) و دخترشان حضرت فاطمه (س) كنيز داشتند.
تو را بخدا این افکار فمینستی را ول کنید . ما خودمان ساحب فرهنگ غنی اسلامی وایرانی هستیم و اینها چه زیبا هستد ولی ما چسبیدیم به فرهنگ غلط غرب و داریم تبلیغ میکنیم. اقا من مسلمانم و پزشک و افتخار میکنم خانمم خانه داره و برای من غذا درست میکنه و مادری میکنه و خودش هم خیلی خیلی از این کار راضیه. شما اگر به فکر خانواده ها و جلوگیری از این همه طلاق در جامعه باشین کار در بیرون از خانه خانمها را تلیغ نمکینی. و هزاران مشکلات بعدی که همه ما هر روز در جامعه شاهدیم ولی خودمان را خواب میزنیم. .... تو را خدا این حرکتهای فمینیستی را در جامعه اسلامی تبلیغ نکنید
پاسخ ها
آقای جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
یعنی هر زنی بیرون از خونه کار کرد، ممکنه طلاق بگیره؟ من موندم کی به تو مدرک پزشکی داده؟
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
واسه شما که دکتری متاسفم.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
پزشک جون ساحب غلطه.
صاحب درسته!
مطمینی خودشونم راضین؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
لایک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
از فرهنگ غني اسلامي چيزي نمي‌دوني، چون در اسلام زن اصلا وظيفه خانه‌داري و بچه‌داري نداره. براي بچه‌ها دايه داشتند و براي كار خانه كنيز.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
شما الآن فکر کردید چون می گید پزشک هستید همه فکر می کنند «اوه ببینید یک پزشک! هم همچین تفکری را قبول ندارد» فرق شما با کسانی که به زن نگاهی مالکیتی دارند و برای او جز یک سری نقش های کلیشه ای نقش دیگری قائل نیستند، در این است که شما فقط دانشگاه قبول شدید. همین و بس.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
ناشناس 10:53
شما نمی خواد مُلا لغتی بشی
اشتباه در فشردن یه کلید بوده
خودشون هم راضی هستن ، صبح تا بعد از ظهر برن سرکار کی از بچه مراقبت کنه؟ ، کِی به تربیت بچه رسیدگی بشه ؟
بچه نیاز به محبت و تربیت پدر و مادر ، به خصوص و به خصوص مادر داره
کارمند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
1-خانم شما راضیه ولی دلیل نمی شه خانمهای دیگه راضی باشند. این دفاع برای اونهاست نه خانم شما
2- تکلیف خانمهایی که بیرون از خونه کار می کنن چیه؟ اونها دوشا دوش مردان به اقتصاد خانواده با کارکردن در بیرون کمک می کنن و بعد که از سر کار می یان تازه باید به بچه داری و آشپزی و خانه داری بپردازن این انصافه؟
لادن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
سلام.ناشناس 11:11فرمودید به محبت پدر ومادر .اونجوری که امید گفته وشما هم تاکید کرده مرد باید بیشتر کار کند تا امور خانه وخانواده بچرخه و دراین شرایط زن است که به کودک محبت می کند وجای پدر خالی است.بهتره که کار خانه بین همه اعضاء خانه تقسیم بشه تا همه ارزش کار گروهی ،همکاری واهمیت به نقش مادر را به عنوان مادر نه به عنوان دستگاه رفت وروب بدانند.
زندگی مشترک یعنی اشتراک زن ومرد وسایر اعضا...البته این نظر منه که یک زن شاغل هستم وقبلا چون همسرم تمکن مالی داره خانه دار بودم..همیشه می گفتم راضیم ولی خدا می دونه که راست نمیگفتم وبلاخره یک روز راستش رو به همسرم گفتم وایشان هم بهم کمک کرد تا من هم دارای هویت اجتماعی شوم چون تا قبل از اون هیچوقت من به نوبه خودم احساس می کردم یک فرد موثر نیستم.ولی حالا همه باهم کار می کنیم همه باهم خانه را می چرخانیم وهمه باهم تفریح می کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
خانم یا آقای فاطمه!!!
واسه خودت متاسف باش.
درسته که بعضی وقتا شرایط ایجاب میکنه که زن هم برای اقتصاد خانواده در بیرون از منزل کار کنه ولی کار کردن زن در داخل منزل با روحیات او خیلی سازگارتر است.
مگه غیر از اینه؟ واقعیت زندگی همینه زنان ایرانی خدمت به خانواده را دوست دارند وبا عشق ولذت کار میکنند
پاسخ ها
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
بله عشق ورزی تو وجود زن هست..اما این خانه از پایه خراب هست..وقتی خرجی نمی رسه منی که یه زن هستم واسه سیر کردن بچه ام باید کار کنم..چون می بینم حقوق شوهرم نمیرسونه..حالا میگی بایست بشینم خونه و پخت و پز کنم؟؟؟؟؟با کدوم مزغ و گوشت..من هنوز بچه ندارم..ولی میبینم حقوق من و شوهرم کفاف نمیده....نمیتونم به شوهرم زیاد فشار بیارم....پس مجبورم دوش به دوشش کار کنم....من مادرم از محبت واسم چیزی نذاشت..اما الان غبطه ی بعضی زنای فامیل رو میخوره که واسه خودشون یه کاره ای شدن....شما و امثال شما خودتونو محدود کردین به پخت و ز و بشور و بساب..وگرنه با این همه پیشرفت دیگه احتیاج نیست زن وایسه تو آشپزخونه....به هر حال نرود میخ آهنی بر سنگ.....تفکرات آدما مختلفه....ولی زندگیه ادما فقط به خوردن و خوابیدن نیست....شوهر بره تو کوه ..زن تو خونه....حتی اسلام هم این رو نمی خواد..انقد رمسایل اجتماعی رو به دین و دیانت ربط ندهید..اسلام دین خیلی نظر بلندی هست....
واقعا عذاب آور است این برخورد ها
شما الان اگر از سایت خود امار بگیرید نصف کاربرانتان خانم هستند وان وقت اینا فکر می کنند زن یعنی آشپزخانه وکلفت
بیخیال
ما که صد بار به روابط عمومی صدا و سیما زنگ زدیم و به این تبلیغات مسخره شون اعتراض کردیم اما از اونجاییکه این صدا و سیما خیلی مردمیه !!!هیپچ اهمیتی نداد در ضمن در بسیاری از سریالا هم میتونیم این موارد و مشاهده کنیم
اثرات مخرب تبلیغات در رسانه میلی درآینده نچندان دور را شاهد خواهیم بود.
ول کن بابا تند نرو یکطرفه هم قضاوت نکن.در اگهی های دیگر ندیدی که زن به مرد یاد می ده که چطور از تلفن بانک استفاده کنه یا اینکه خودش قبلا قبضها را با آن پرداخت کرده.ویا اینکه بعد از میهمانی مردها وپسر بچه ها در حال خوشگوظرفونی تمام ظرفها را میشویند؟وغیره چرا جو سازی می کنی؟
چقدر جالب نوشته بوديد. زنان قدرتمند در چنين جامعه هايي سرخورده مي شوند و حتي گاهي پس زده مي شوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
زن ظریف است نه قدرتمند وگرنه به او میگفتند مرد.
وای به حال شوهر شما که با چه مرد قوی قدری باید دست و پنجه نرم کند
این حرفهایی که شما زدین همه درست. شما به من بگو پس زنها برای چی ازدواج می کنند؟ مسئله اینه که مرد حس مالکیت داره و زن حس مملوکیت و این حس باید ارضا بشه. زن از مردی که همیشه ظرف بشوره و همیشه چشم بگه و جذبه نداشته باشه بدش میاد. و زن دوست داره خودش رو با آشپزی و کارهای ظریف خودش رو به شوهر نشون بده.
بگذریم اگه شما نظرت اینه که در بالا فرمودی این حرفها رو باید قبل از ازدواج مطرح کرد تا ببینیم مورد توافق طرفین هست بعد ازدواج بکنند. نه اینکه حالا ازدواج انجام شده خانواده تشکیل شده و این فرهنگ غلط رو جا نندازین و تعادل خانواده رو به هم نزنید. انگار که دارین انقلاب مخملی راه می اندازی. پس یادت باشه این رو قبل از ازدواج بگی.
مثلا هیچ مردی قبل از ازدواج جرئت نداره که از همسر آینده اش بپرسه نظرت درمورد ازدواج دوم و سوم من چیه؟ آیا موافقی؟ در حالی که این سوال اصلا هم بد نیست. چون همه چیز که نباید با فرهنگ آشپزخانه پیوند بخوره. درسته؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
اين حس مملوكيت ديگه چه صيغه‌ايه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
متاسفم برات
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
ه در اسلام زن وظیفه خانه داری ندارد . این افکار از فرهنگ جاهلیت می آید
مهندس کامپیوتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
من زن هستم و حس مملوکیت هم ندارم شما از کجا این مفاهیم عمیق رو استخراج کردی آی کیو ؟
وقتی شوهرم ازم یه سوال در مورد کامپیوتر میپرسه بیشتر خودمو بهش نشون میدم تا زمانی که ظرف میشورم
واقعا جای تاسف داره آدم باورش نمیشه هنوز آدمایی مثل شماها تو این جامعه هستن
یک زن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
عقل کل عزیز حالا من که حس مملوکیت ندارم به نظرت مشکل روانی دارم؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
آقای ناشناس 10:26 تو که زن نیستی از طرف زنها نظر نده کدوم زنی حس مملوکیت داره؟ مگه زن برده است این حرفت هم که زن از مردی که کارخونه بکنه بدش می آد کاملا غلطه
به نظر من این یک واقعیتی است که زن به خانه تعلق دارد همین زنانی که ادعای حقوق مساوی با مرد می کنند آیا می توانند کارهای سخت نظیر کارگری ساختمان ،لوله کشی، جوشکاری،...را انجام دهند.
قوی بودن در هر زمینه ای برتری ایجاد می کند قوی بودن جسم و هیکل نیز از این قاعده مستثنی نیست.
پاسخ ها
فاطمه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
والا...حرف شما درست..اما کار کردن تو معدن چی؟؟؟؟؟/راننده ترانزیت چی؟؟؟؟/همه یاین کارا رو خانمها هم انجام میدن.....میخواهید تصویب کنن که تو دانشگاه کارا یلوله کشی هم تدریس کنن..حرفا میزنیدا....مساله تقسیم کاره..نه زور و بازو..
رها
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
اره اقا ابوذر اگ خواسته باشه میتونه انجام بده قدرت برتری نمیاره بلکه طرز فکر و .. برتری میاره قدرت ظلم بهمرا داره. بعضی مردا به زناشون میگن توی مشکلات همراهی کن ولی دریغ از کمک خودشون. هم انتظار دارن کارهای خونه ب نحو احسنت انجام بشه همین که زن بره بیرون کار کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
شما هنوز فرق حقوق مساوي با حقوق مشابه رو نميدوني حرف نزن.
پارسي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
اونيكه شما فرمودي قانون جنگله كه قوي بودن جسم برتري ايجاد ميكنه . ما داريم تو جامعه متمدن زندگي ميكنيم خودتو قاطي نكن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
برادر من، زن ها رو ضعیف ندون! اگه پاش بیفته از صدتا مرد هم قوی تر هستن. من 15 ساله پدرم رو از دست دادم مادرم از صد تا مرد هم مردونه تر زندگی رو می چرخونه از تعمیر کولر گرفته تا تعمیر لوله های ساختمون و هزار تا کار دیگه... همین راه اندازی کولر رو که خیلی از مردها حتما باید یه نفر رو بیارن براشون انجام بده، مادرم انجام می ده. زن رو دست کم نگیر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
مگه همه مردها از این کارهای بدنی سخت می کنن
خیلی ها مثل خانمهاشون کارمندند یعنی صرفا کار اداری می کنند که از عهده هر دو بر می یاد
چه ربطی داره اصلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
برادر در خوابی که تمام این مشاغلی که شما نام بردید رو تو سایر کشورا وحتی تو بعضی مناطق ایران خانم ها انجام میدن تازه به اندازه اقایون هم ناله و زاری نمی کنن
آوردن مطلب بالا کاملا درست و انتقاد به جایی است. من به عنوان یک زن در این جامعه از نوع نگاه و دید حاکم رنج می برم و از زن بودن خود شرمسارم. خواهش می کنم به زنان به عنوان یک انسان محترم نگاه کنید و ابزاری بودن آن را از بین ببرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
اتفاقا با این وضع موجود که کسب درآمد بسیار سخت شده به نظر من این مردان هستند که ازشون داره به عنوان یک ابزار برای پول درآوردن استفاده می شه. پولی که غیر از هزینه های منطقی باید جوابگوی کلی هزینه های غیر منطقی و لذت جویانه خانم ها باشه. آیا هیچ یک از شما مردی رو نمی شناسید که به خاطر فشارهای خانمش برای کسب پول بیشتر تحت فشار بوده. من کسایی رو می شناسم که به خاطر همین فشارها برای کسب پول بیشتر از راه راست هم منحرف شده اند. آیا مرد این حق رو نداره که غیر از پول درآوردن کمی هم زندگی کنه. آیا زندگی فقط اینه که خانمش براش چایی بیاره یابراش غذا درست کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
اینها همه به خاطر طرز فکریه که در شما ها ایجتد کرده اند دخترم کجای کار در خانه شرمساری داره؟؟؟/ اگر به همسرت احترام نمیزاری این شرمساری داره .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
من به عنوان یک مرد کارهای خانه از قبیل آشپزی را هم انجام می دهم و خیلی هم دوست دارم. خانومم هر وقت اعتراض کنه خودم کارمو انجام می دم و منت هیچکس رو هم نمی کشم!
برای همین است که این تابوهای پوسیده در ایران را نمیشود عوض کرد اگر صدا و سیما بعنوان رسانه ملی تلاش میکرد الان رویکرد نقش زن بعنوان محور خانواده نیز تغییر میکرد!
تبلیغ کفش پیاده روی و دستگاه دراز و نشست و کباب پز منو خیلی خوشحال می کنه، وقتی این تبلیغات پخش میشه اشک تو چشام حلقه می زنه، از ضرغامی متشکریم که این تبلیغات رو برامون پخش می کنه.
تبلیغ فمینیسم واقعا از شما بعیده! این کارو نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
فمنیسم نه. انسانیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
به این نمیگن فمینیسم . بهتره در مورد معنای فمینیسم دوباره مطالعه کنید
فكر كنم نويسنده اين پست خانم بوده والا استفاده ابزاري يعني چه؟ اگه يك مرد رو براي تبليغ يك كالا نشون بدن اون استفاده ابزاري از مرد نميشه؟ از اين حرفا دست برداريد و دنبال موضوع هاي بهتر باشيد
آفرین. من هم با کار در منزل خانم ها مخالفم،

زن باید در محیط اداری و شرکتی کار کند، بچه ها باید در مهد کودک بزرگ شوند و تربیت را از دیگر بچه های مهد یاد بگیرند.

غذا را هم می توان فست فود یا غذاهای کنسروی استفاده کرد.

مهم این است که زن احساس کند مثل مرد است و وارد بازار کار مردانه شود.
پاسخ ها
محمد جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
مهم نیست که خانه و خانواده داغون بشه و بچه های بی تربیتی بزرگ بشن، مهم کار کردن زن در بیرونه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
محمد جعفر! محمد جعفر! این حرفا به اسمت نمی یاد! بو داره! نکنه داری کنایه میزنی؟ محمد جعفر، داشتیم؟؟؟
ناشناس
| Japan |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
بچه فقط تا 5 سالگی خونست و بعدش میره مدرسه و مامان باشه و نباشه همینه که هست.
غذا هم بعد از ساعت کاری و با همکاری آقای خونه که احتمالا پر انرژی تره حل میشه . ضمن اینکه زن احساس کند مثل انسان است و وارد بازار کار انسانها شود
محمد جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
کنایه بود باباجون.
حامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
خوب گفتی معکوس و تاثیر گذار بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
شما خيلي ناراحتي بمون تو خونه بچه هاتو بزرگ كن و غذا بپز. به جاي اينكه به بهانه كار بياي بيرون و پاي اينترنت باشي.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
مشکل شما ها اینه که فکر میکنید اگه مادر خونه باشه بچه با تربیت میشه.اتفاقا بچه هایی که مادراشون بیرون کار می کنند معمولا مسئولیت پذیر تر هستن و بیشتر کار بلدن.چه خانمایی رو دیدم که صبح تا شب تو خونن ولی کار مفیدی نمیکنن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
خیلی باحالی محمد جعفر خان!!!
همه اینا از هنرشونه !
تابناك جان فمنيست شدي ها- «حضرت زهرا(ع):زن زماني به خداوند نزديك است كه در خانه باشدو به تربيت فرزندان بپردازد-بگذريم از اين كه ما نقش مادري را از زن گرفتيم و به جاش نقش اداري بهش داديم
پس این همه مربی آشپزی مرد تو تلوزیون چیه
م.ضوع زن ومرد نیست مسئله تبلیغ اشرافیگری است
مثل سیب های که ما نمتوانیم بخوریم با جرخ گوشت آبگیری می کند
خیلی وقت هست که تلویزیون نگاه نمی کنم و دیگه این احساسات منفی رو ندارم
مردهای عزیز یاد بگیرید که دارید همسر اختیار میکنید نه کلفت! یه خانم موظف نیست که کارهای خونه شما رو انجام بده و اگر این کار رو میکنه بزارید به حساب لطف و مهربانی اش.
حتی همتون می دونید که همسر شما میتونه در برابر شیر دادن به فرزند شما، از شما حقوق بگیره؛ خواهش میکنم منطقی فکر کنید، خداوند خانمها رو برای خدمت رسانی به آقایان نیافریده است بلکه به عنوان سکینه آفریده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
همه از اسلام فقط مطالبی که مطابق میلشونه رو برداشت می کنن و با اون بقیه رو محکوم می کنن ولی مطالبی که در اسلام مطابق میلشون نیست محکوم می کنن
بهتر نیست همه ی مطالب رو قبول کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
امام حسین (ع) :«الناس عبید الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرت معایشهم فاذا محصوا بالبلاء قل الدیانون » .

مردم بندگان دنیایند و دین، تنها بر زبانشان جاری است، هنگامی که زندگیشان سرشار است دین گرایند ولی هنگامی که در تنگنای بحرانها قرار گرفتند دین داران واقعی اندک می گردند .
همچین صحبت میکنید انگار با شلاق افتادن دنبالتون یا نگاه به خانوم ها در ایران مثه قبل اسلام هست. والا من الان حس میکنم زن ها با این مظلوم نمایی هایی که میکنن به زودی باید انجمن دفاع از حقوق اقایون تشکیل بدیم. متاسفانه خانم ها خودشون مقصرند. وقتی برای یه کار توی یه شرکت حاضرن نصف حقوق واقعی رو بگیرن این یعنی چی؟ به نظر باید اول خودشونو اصلاح کنن نه جامعه رو
تابناک خیلی باحالی
پس در کشور ما چه انتظاری دارید؟ مثلاً زن در استادیوم ورزشی یا پشت میز مدیریت یا وزارت باشد؟ وظیفه زن رساندن جمعیت به 200 میلیون نفر و تهیه غذا برای آنها است.
من در محيط كارم كه يك شركت بازرگاني مهندسي هستش ، متاسفانه با زن هاي بسياري همكارم كه به جرات مي تونم بگم بهره وري كارشون كمتر از 20% هست و بيشتر به فكر مسائل حاشيه اي هستند تا كار .واقعاً چند ساليه كه به خاطر وضعيت خاص بوجود آمده در كشور زنها بي رويه به اجتماع وارد شدن كه نتيجش در هيچ بعد و موضوعي خوب نبوده .نه در خانواده و نه در كار .اين رو كاملاً بدون تعصب و صرفاً براساس مشاهداتم دارم مي گم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
والا ما که هر جا کارمون به مردا خورد داشتن خودشونو باد میزدن! تو انقد نمیخواد درباره زنا ریز بین بشی! به حساب خودتان رسیدگی کنید دیگران را حسابرسی به غیر از شما هست
لادن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
میشه بگید بهره وری کار آقایون تو شرکت شما چند درصده؟
هیچ کدام از کامنتهای بالا را قبول ندارم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
خب که چی؟ 20 امتیاز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
موید باشی
نمی دونم چرا مردا متوجه نمی شند که به جای نفی کامل این قضیه بهتره یاد بگیرند که کارهای خونه رو همراه خانومشون انجام بدند. نهایتا عنوان می کنند که تو کارهای خونه کمک میکنند. ولی اصلا کمک کردن مطرح نیست. این یک وظیفه است که هر دو باید بی تعصب انجام بدند. چه توجیهی داره که وقتی دو نفر خسته و کوفته میان خونه یکی مستقیم بره پای تلویزیون و یکی بره توی آشپزخونه. مردهای ایرانی اغلب فکر میکنند که اگر هم کاری توی خونه انجام بدند لطف کردند و باید ازشون به شدت قدردانی بشه.
تازه تو آشپزخونه هم که کار میکنه تبلیغات میگه از روغنشونه...
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی