بازدید 26586
به‏دنبال تغييرات مجلس در لایحه بودجه 88؛

اخطار قانون اساسي احمدی‏نژاد به رييس مجلس شورای اسلامی

حذف هدفمند كردن يارانه‌ها بدون رعايت آيين‌نامه داخلي مجلس و نصاب مقرر در ماده 223 آيين‌نامه مذكور براي تصويب اصلاحات برنامه (دو سوم آراي حاضر)، مصوب تلقي شده است و از اين جهت با اصل 65 قانون اساسي سازگار نيست.بودجه مصوب مجلس تراز نيست و مصارف 85000 ميليارد ريال بيش از منابع مي‌باشد و مجلس با اذعان به اين امر براي رفع اين عدم تعادل بين مصارف و منابع مقرر نموده است كه دولت در مقام اجرا و از طريق عدم تخصيص اين نقيصه را جبران كند!
کد خبر: ۴۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۲۳:۱۶ 14 March 2009
رييس جمهور طي نامه اي به رييس مجلس شوراي اسلامي در خصوص رعايت نكردن اصول مختلف قانون اساسي در فرايند رسيدگي به بودجه سال 1388 اخطار قانون اساسي ابلاغ كرد.

به گزارش خبرنگار «تابناک» رئیس جمهور در نامه خود به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با استفاده از اختیارات اصل يكصد و سيزدهم قانون اساسي و ماده (15) قانون تعيين حدود وظائف و اختيارات و مسئوليت هاي رياست جمهوري ايران مصوب سال 1365 مواردی را به جهت عدم رعايت اصول مختلف قانون اساسي در فرآيند رسيدگي به بودجه سال 1388 به عنوان اخطار قانون اساسي به این نهاد قانونگذار ابلاغ کرد.

در نامه مفصل 14 بندی رئیس جمهور آمده است:

همانگونه كه استحضار دارند دولت لايحه بودجه سال 1388 كل كشور را بر اساس اصل 52 قانون اساسي و سياست‌هاي كلي و چشم‌انداز بيست ساله نظام و با رعايت الزامات قانون برنامه چهارم توسعه و ساير قوانين موضوعه به خصوص قانون نحوه اجراي اصل 44 قانون اساسي با استفاده از بدنه گسترده كارشناسان دولت طي چند ماه تلاش بي وقفه تهيه و به مجلس شوراي اسلامي تقديم نمود.

متأسفانه برخلاف اصل 52 قانون اساسي فرايند رسيدگي و تصويب بودجه به گونه‌اي رقم خورد كه عملاً منجربه كنار گذاشتن بودجه پيشنهادي دولت و تصويب بودجه‌اي كاملاً متفاوت و جديد و فاقد شفافيت، توازن، انسجام و يكپارچگي گرديد كه غيرقابل اجرا بوده و به جاي آنكه نظم دهنده عمليات اجرايي دستگاه‌هاي مختلف باشد موجب تزاحم و تعارض عمليات و بهم ريختگي نظام اداري و مالي كشور خواهد بود واز اين حيث به شرح ذيل در تعارض آشكار با اصول مختلف قانون اساسي است :

1. همانگونه كه استحضار دارند شوراي محترم نگهبان پيش از اين طي نظريه تفسيري شماره 287 مورخ 1374.03.17 صريحاً و بدرستي اعلام داشته است كه مطابق اصل 52 قانون اساسي بودجه سالانه كل كشور و متمم و اصلاحات بعدي آن مي‌بايست به صورت لايحه و از سوي دولت تقديم شود و تصويب آن به صورت طرح ممكن نيست در حالي كه مقايسه لايحه بودجه پيشنهادي دولت با مصوبه مجلس به خوبي نشان مي‌دهد آنچه كه تصويب شده است لايحه دولت نيست بلكه طرح جمعي از نمايندگان است كه جايگزين لايحه دولت شده به گونه اي كه متن ماده واحده بودجه كه در 12 بند پيشنهاد شده بود حدود شش برابر (بالغ بر 70 بند) شده است. تغييرات گسترده اي در اعتبارات هزينه اي، عمراني، تملك دارائي هاي مالي و درآمدهاي بودجه ايجاد گرديده كه از جمله تغييرات كلي ارقام بودجه مي توان به موارد زير اشاره نمود:

ـ افزايش هزينه هاي بودجه بالغ بر 83720 ميليارد ريال

ـ كاهش درآمدهاي بودجه بالغ بر 1278.5 ميليارد ريال

ـ ايجاد تغييرات اساسي در 144 رديف هزينه اي و در نتيجه افزايش اعتبارات هزينه اي بالغ بر 8942.6 ميليارد ريال

ـ ايجاد تغييرات در 1295 رديف اعتبارات عمراني و افزايش اعتبارات مذكور بالغ بر 17778.8 ميليارد ريال

ـ برگشت 1190 طرح استاني و تبديل آن به طرح ملي بر خلاف ماده 81 قانون برنامه چهارم (توضيح اينكه اين طرح ها در اجراي سياست عدم تمركز در لايحه بودجه از ملي به استاني تبديل شده بود).

ـ افزايش اعتبارات تملك دارايي هاي مالي بالغ بر 57000 ميليارد ريال

افزايش هزينه ها توسط مجلس درحالي صورت گرفته است كه پيوسته دولت متهم به افزايش هزينه ها ميگردد.

موارد فوق تنها تغييراتي است كه در تصوير كلان بودجه به وضوح مشاهده مي شود علاوه بر اين، تغييراتي بسيار زياد در بخش هاي مختلف صورت گرفته و در منابع و مصارف جابجايي هايي انجام شده كه غيرقابل تحقق بوده و عملاً انجام بسياري از امور اساسي و اجتناب ناپذير در سال 1388 به شرحي كه در بندهاي آتي خواهد آمد ممكن نخواهد بود.

2. حذف هدفمند كردن يارانه‌ها بدون رعايت آيين‌نامه داخلي مجلس و نصاب مقرر در ماده 223 آيين‌نامه مذكور براي تصويب اصلاحات برنامه (دو سوم آراي حاضر)، مصوب تلقي شده است و از اين جهت با اصل 65 قانون اساسي سازگار نيست. توضيح اينكه هدفمندكردن يارانه‌ها از الزامات برنامه چهارم توسعه (از جمله با توجه به بند ب ماده 33 و ماده 95 قانون برنامه چهارم) مي‌باشد. از طرفي بودجه سال 88، آخرين بودجه و آخرين برنامه يك‌ساله از برنامه پنجساله چهارم است و عدم پيش‌بيني هدفمندسازي يارانه‌ها در بودجه سال 88 به منزله اصلاح برنامه پنج‌ساله بوسيله بودجه مي‌باشد.

با حذف رديف اعتبار مربوط به هدفمند كردن يارانه ها (85000 ميليارد ريال) دو اتفاق مهم در اجراي بودجه به وقوع پيوسته است.

اولاً: معادل اين رقم يعني 85000 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده در بخش هزينه هاي بودجه عملاً بدون اعتبار شده كه موجب منفي شدن تراز كلي بودجه گرديده است.

ثانياً: با توجه به سياستگذاري موضوع بند «53» الحاقي مصوبه مجلس در مورد حاملهاي انرژي از طرفي دولت مكلف گرديده حاملهاي انرژي را به قيمت سال 1387 (با استفاده از كارت هوشمند و ساير ساز و كارها) عرضه نمايد و از طرف ديگر هيچ گونه يارانه اي براي جبران مابه التفاوت قيمت تمام شده اين حاملها و قيمت سال 1387 براي شركتهاي تأمين كننده اين حاملها در نظر گرفته نشده است.

با حذف رقم بيست هزار ميليارد تومان درآمد ناشي از هدفمند كردن يارانه ها عملاًً دولت از اين ناحيه با كسري هفده هزار و پانصد ميليارد تومان مواجه شده است كه بخشي از آن ناشي از بي اعتبار شدن هشت هزار و پانصد ميليارد تومان هزينه در نظر گرفته شده در لايحه و بخش ديگر به دليل در نظر نگرفتن اعتبار لازم براي تأمين و عرضه حاملهاي انرژي به قيمت سال جاري كه در سال 1387 و سنوات قبل به عنوان يارانه حاملهاي انرژي در بودجه درج مي شد (9 هزار ميليارد تومان).

بنابراين حذف هدفمند كردن يارانه ها از جهت مغايرت با برنامه مخالف سند چشم انداز و از جهت عدم رعايت آئين نامه داخلي مجلس برخلاف اصل (65) قانون اساسي و از جهت تغيير عمده در ارقام بودجه مغاير اصل (52) و از حيث عدم پيش بيني طريق جبران كاهش درآمد و تأمين هزينه، با اصل (75) قانون اساسي سازگار نيست.

3. از نشانه‌هاي بارز بهم ريختگي و عدم توازن و تجانس بودجه، بند 50 الحاقي توسط مجلس است كه در آن آمده:

«به منظور شفافيت بودجه و امكان‌پذير ساختن نظارت بر انطباق بودجه با سياست‌هاي كلي نظام به ويژه سياست‌هاي برنامه چهارم ... و سياست‌هاي كلي اصل چهل و چهارم قانون اساسي... دولت مكلف است تا پايان خرداد ماه 1388 گزارش تطبيق بودجه سال 1388 را با سياست هاي مذكور به مجلس شوراي اسلامي تقديم نمايد.»

در حالي كه شفافيت بودجه و انطباق بودجه با سياست‌ها و نظارت بر اين انطباق، بعد از تصويب قانون بودجه اساساً موضوعيت ندارد و اين‌گونه عبارا ت نمي‌تواند رافع اشكالات اساسي و مغايرت‌هاي آشكار مصوبه مجلس با سياست‌هاي كلي نظام و سياست‌هاي برنامه چهارم باشد.

اين وظيفه مجلس است كه بودجه را منطبق با سياستها و سند چشم انداز تصويب كند و تكليف دولت به منطبق ساختن مصوبه مجلس با سياستها و چشم انداز فاقد موضوعيت و مبنا و تكليف مالا يطاق است.

4. بند 50 سياست‌هاي كلي برنامه چهارم «اهتمام به نظم و انضباط‌مالي و بودجه‌اي و تعادل بين منابع و مصارف دولت» را مورد حكم قرار داده است در حالي كه تغييرات اساسي در لايحه دولت موجب عدم تحقق سياست مذكور گرديده است و بر اين اساس مصوبه مجلس ناسازگار با سياست‌هاي مذكور و اصل يكصد و دهم قانون اساسي است.

توضيح اين كه بودجه مصوب مجلس تراز نيست و مصارف 85000 ميليارد ريال بيش از منابع مي‌باشد و مجلس شوراي اسلامي با اذعان به اين امر براي رفع اين عدم تعادل بين مصارف و منابع در بند 53 الحاقي مقرر نموده است كه دولت در مقام اجرا و از طريق عدم تخصيص اين نقيصه را جبران كند!

5. ماليات بر فروش بنزين از 485 ميليارد تومان به 1456 ميليارد تومان افزايش يافته كه مبناي آن افزايش قيمت بنزين در قالب هدفمندن كردن يارانه ها بوده و حال آنكه با حذف هدفمند كردن يارانه ها و جايگزيني حكم عرضه بنزين داخلي به قيمت سال 1387 (1000 ريال) و توزيع بنزين وارداتي به قيمت تمام شده در عمل دو سوم از افزايش ماليات فوق قطعاً محقق نخواهد شد. در حالي كه براي اين رقم در بخش هزينه اي، هزينه در نظر گرفته شده است و از اين جهت مغاير اصول (52 و 75) قانون اساسي است.

6. در مصوبه مجلس براي عرضه نفت گاز دولت مكلف شده است توليد داخلي اين فرآورده را با كارت هوشمند و به قيمت سال 1387 (165 ريال) عرضه نمايد و مازاد بر آن كه از محل واردات تأمين مي شود مسكوت گذاشته شده است. اين در حالي است كه براي مابه التفاوت قيمت تمام شده توليد داخل و همچنين بخش وارداتي آن هيچ گونه اعتباري در نظر گرفته نشده است. بنابراين با توجه به اينكه قيمت سال 1387 نفت گاز حدود يك بيستم قيمت تمام شده آن است، عملاً عرضه اين فرآورده با قيمت تعيين شده در مصوبه غيرممكن بوده و به دليل عدم پيش بيني بارمالي ناشي از آن، مصوبه برخلاف اصل (75) قانون اساسي مي باشد.(اين در حالي است كه مخبر محترم كميسيون تلفيق در مصاحبه رسمي اعلام كرده است كه تحميل هزينه ناشي از اين بند ناچيز است و دولت آن را از محلي تامبن خواهد نمود! ).

7. در مورد برق بدون تعيين تكليف قيمت، يارانه حذف و دولت در خلأ قانوني براي خدمت‌رساني قرار گرفته است. (توضيح اينكه سال گذشته 3800 ميليارد تومان يارانه برق بود كه حذف شده است و بندي به جاي آن پيش بيني نشده و از اين جهت مغاير اصل (75 و 52) قانون اساسي است).

8. در سال 1387 يك و نيم ميليارد دلار براي نگهداري و سرمايه‌گذاري و اجراي پروژه‌هاي مربوط به گاز يارانه پرداخت شده كه در مصوبه مجلس براي سال 1388 اعتباري براي اين منظور پيش بيني نشده است و اين مغاير اصول (75 و 52) قانون اساسي است و ناگزير يا مي‌بايد قيمت گاز را افزايش داد (حدود پنج برابر) و يا كليه پروژه‌هاي مربوط را متوقف نمود.

9. از اعتبارات مربوط به سرمايه‌گذاري‌هاي بخش نفت در بودجه سال 1388 حدود هفتصد ميليون دلار كسر شده كه نتيجه اين اقدام نقصان در سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي مشترك و عدم استفاده از سهم قانوني ايران خواهد بود. كه مصداق بارز تضييع حقوق ملي بوده و درتضاد با اصل شصت و هفتم و سوگند نمايندگان براي حفاظت از حقوق ملي است.

10. در بند الحاقي (29) دولت مكلف شده است به ميزان بيست و پنج هزار (25000) ميليارد ريال از سهام قابل عرضه در بورس متعلق به دولت يا شركت هاي دولتي را به سازمان تأمين اجتماعي واگذار نمايد.

در مورد افزايش حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران تأمين اجتماعي ـ كه دولت نيز با اصل موضوع موافقت دارد ـ به جاي پيش بيني اعتبار لازم، در بند الحاقي (29) دولت مكلف شده است بيست و پنج هزار ميليارد ريال از سهام قابل عرضه در بورس متعلق به دولت را به سازمان تأمين اجتماعي واگذار نمايد تا سازمان يادشده از محل فروش و سود حاصل از مالكيت اين سهام بارمالي اين افزايش را تأمين نمايد.

در حالي كه به طور قطع فروش اين حجم از سهام علاوه بر 5000 ميليارد ريال فروش سهام ديگر (مقرر در رديف درآمدي واگذاري شركت هاي دولتي) با توجه به شرايط واقعي بازار سرمايه امكان پذير نيست و قطعاً درآمد مزبور حاصل نخواهد شد تا افزايش حقوق بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان قابل تحقق باشد و از اين جهت مصوبه مجلس مغايرت آشكار با اصول (52 و 75) قانون اساسي دارد. علاوه براين افزايش حقوق جنبه مستمر و پيوسته دارد و اختصاص يكباره سهام، تامين منبع براي اين هزينه محسوب نمي شود. اين‌گونه ايجاد تكليف مالايطاق و تحميل هزينه بدون تامين منبع لازم براي آن، گذشته از اين كه با اصل 75 قانون اساسي ناسازگار است موجب بحران و نگراني مردم مي‌شود.

11. در مورد درآمد واگذاري معادن، دولت در لايحه پيشنهادي خود معادل 500 ميليارد ريال درآمد پيش بيني كرده بود كه مجلس شوراي اسلامي اين رقم را به ده برابر (500 ميليارد تومان) افزايش داده است كه با توجه به عملكرد سال گذشته عدم تحقق آن قطعي و بنابراين هزينه هاي مترتب بر اين درآمد فاقد محل تأمين بوده و مغاير اصول (52 و 75) قانون اساسي تلقي مي شود.

12. در مورد درآمد ناشي از واگذاري طرح هاي تملك دارائي هاي سرمايه اي دولت 5000 ميليارد ريال پيش بيني نموده بود كه مجلس اين رقم را به سه برابر (15000 ميليارد ريال) افزايش داد كه عدم تحقق اين مبلغ با توجه به پيش بيني كارشناسي و شرايط بازار قطعي و بنابراين هزينه هاي مترتب بر اين درآمد نيز فاقد محل تأمين بوده و مغاير اصول (52 و 75) قانون اساسي است.

13. اعتبار يارانه كالاهاي اساسي بيش از 4200 ميليارد ريال كاهش يافته و با توجه به عملكرد اين رديف در سال 1387 و اثرات ناشي از خشكسالي در سال 1388 اعتبار در نظر گرفته شده در اين رديف قطعاً جوابگوي تأمين كالاهاي اساسي به ويژه گندم نخواهد بود و از اين جهت برخلاف اصل (75 و 52) قانون اساسي است.

14. در حالي كه اعتبارات معاونت علمي و فن آوري رياست جمهوري بيش از 400 ميليارد ريال كاهش يافته و همچنين عليرغم كاهش اعتبارات مهمي مثل يارانه كالاهاي اساسي، طرح هاي زود بازده و دفتر مناطق محروم، اعتبارات بعضي دستگاههاي خاص به طور غيرمتعارف و بدون تناسب با ساير دستگاهها و سياست ها رشد چند برابر داشته است. به عنوان مثال اعتبار جاري مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام حدود هفت برابر و اعتبارات مجلس شوراي اسلامي كه در سال 1387 در مجموع 475.391 ميليارد ريال بوده با220درصد افزايش، 1525.391 ميليارد ريال گرديده است.

درحالي كه كل بودجه جاري كشور شش درصد افزايش داشته است اين مقدار افزايش اعتبارات مجلس شوراي اسلامي چگونه قابل توجيه است .

هزينه اي كه براي كل عمليات اجرايي كشور (در حوزه هاي مختلف آموزش، بهداشت و درمان ، عمران و توسعه كشور ،تامين امنيت كشور ، امور اقتصادي و ...) انجام مي شود به ازاي هر كارمند دولت 20ميليون تومان درسال است درحالي كه اين هزينه درمجلس شوراي اسلامي 240ميليون تومان مي باشد.البته مشخص است كه اين رقم حقوق و مزاياي نمايندگان محترم و كارمندان خدوم مجلس نيست و محل مصرف اين مبلغ براي دولت مشخص نمي باشد.

گفتنی است، در خلال بررسی و تصویب لایحه بودجه سال 1388 نیز، پس از رای مجلس به حذف بند مربوط هدفمند کردن یارانه ها در سال آینده، نمایندگان دولت در اعتراض به اقدام مجلس از شرکت در جلسات بررسی لایحه بودجه خودداری کرده و پس از تماس تلفنی رئیس مجلس با احمدی نژاد، قهر نمایندگان دولت پایان پذیرفته و روند تصویب لایحه بودجه ادامه پیدا کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
صنوق ذخیره ارزی را چه کردیم؟ کدام زیر ساخت مملکت را ساختیم؟ حالا به جای آنکه مثل بسیاری از کشورها پول به بازار های مملکت تزریق نماییم مجبوریم با حذف یارانه ها و فشار به مردم بودجه تامین نماییم....
بنا به ادعاها دولت نهم کارشناسی ترین دولته ولی نمیدونم چرا حساب حتی یکسال بعدمونو نکردیم تا از استفاده بیجا از صندوق ذخیره ارزی بپرهیزیم....نفت بشکه ای 150 دلار چه دردی میتونست از مشکلات سال 88 دوا کنه ولی حیف که با کارشناسی های اشتباه همش دود شد و رفت هوا...
تابناک عزیز یکبار هم که شده نظر بنده را درج نمایید...
متاسفانه مجلس فقط ادعای اصول گرایی دارد و در مقام عمل بر روی تمامی اصول حتی قانون اساسی پا می گذارد.
این میزان مخالفت با لوایح دولت را در هیچ یک از مجالس گذشته ندیده ایم واگر مخالفتی هم بود لااقل با ادعای همسویی نبود!
تا انجایئ که می دانم مرجع تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع وقانون اساسی شورای نگهبان است وتا کنون این اختیار به مرجع دیگری واگذار نشده است .هرگونه جرح وتعدیل در لوایح پیشنهادی دولت حق مسلم مجلس بوده ود غیر ازاین صورت بررسی مجلس بلا موضوع می باشد .
ما كه گفتيم اجرا نمي شود خود دانيد
ماده 223 که مربوط به استیضاح وزرا ست و ربطی به نصاب نماینده ها نداره !!!
لایحه ای که دو سوم آراء نمایندگان رو نیاز داره، قانون برنامه توسعه است نه بودجه سالیانه. ایول به مشاوران کار کشته ی رییس جمهور. چه میکنند اینها !
انحلال مجلس و انتخابات مجدد يک واقعيت و راه حل است که در کشورهاي ديگر وجود دارد و جاي آن در قانون اساسي ما خاليست!
آيا هيات دولت براي ارسال اين لايحه با اين همه ابعاد خود درست عمل كرده است؟ به موقع ارسال كرده است و از قبل نمايندگان همرأي و اقتصاددانان بزرگ مجلس را توجيه كرده بود؟

اين شايد نتيجه يك كار جمع كن بره بوده باشد. نه بررسي و شور و مشورت و تصويب.
خودشون موقع بررسی قهر کردند دیگه! این هم نتیجه اش!
دخالت بیش از حد مجلس به نفع کشور نیست. بخصوص در مساله بودجه که بنا به قانون اساسی باید لایحه باشد. برخی در مجلس فکر می کنند که باید در همه امور اجرایی دخالت کنند تا نماینده خوبی باشند! در حالی که آنها تنها شان نظارت و قانون گزاری دارند.
دولت اگه خیلی براش مهم بود که لایحه‌ی بودجه درست بررسی بشه، سروقت (یکی دو ماه زودتر) اونو به مجلس ارائه می‌داد!
دولت که نمی تواند با داشتن اختیاراتی هر اقدامی انجام دهد.
اگر دولت بگوید هرچه من می گویم باید تصویب شود بله فلسفه وجودی مجلس برای چیست. چه شده که با مجلس این گونه برخورد می نمایند. هرچه من می گویم همان. این یعنی چه؟؟؟؟؟
با سلام اینبار دولت عدالت گستر به جای شورای نگهبان نشسته و کا ر انانرا نیز انجام داده. خدا قوت!!
استدعا دارم مجلس محترم پاسخ مربوطه را جهت روشن شدن اذهان عمومي در اسرع وقت در معرض ديد عموم قرار دهد
کارمندان دولت 20میلیون ! ما که ندیده ایم لطفا ما بقی را بدین

نمایندگان مجلس 240میلیون×....
ببین تفاوت ره به کجا تا به کجا
گویا در دو روز گذشته قانون اساسی تغییر یافته است ومرجع تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی وشرع (اصل 94 )از شورای نگهبان به دولت انتقال یافته است .به نظر می رسد ریاست محترم جمهوری در نگارش لین نامه عجله کرده اند ومی بایست منتظر اظهار نظر شورای محترم نگهبان وشورای تشخیص مصلحت (در صورت لزوم وبروز اختلاف مجلس وشورای نگهبان )می ماندندودر انجا موضوع را مطرح می کردند.
واقعیت این است که طرح تحول اقتصادی یک طرح بزرگ و مستقل از بودجه بود که دولت برای اینکه طرح تحول را به مجلس تحمیل کند و مجلس را در عمل انجام شده قرار دهد، قسمتی از بودجه 88 را وابسته به طرح تحول کرد در حالیکه این طرح اصلا تصویب نشده بود.
اگر قرار بود طرح تحول از سال 88 انجام شود چرا گران کردن قیمتها به تیرماه (پس از انتخابات) موکول شد؟
اگر هم قرار بود طرح تحول پس از انتخابات اجرا شود، چرا پرداخت نقدی پول به مردم قرار بود در اردیبهشت و خرداد (قبل از انتخابات) انجام شود؟
آیا سوئ استفاده از بیت المال برای جلب محبوبیت مردم در آستانه انتخابات نیز جزئی از قانون اساسی است؟
اقای رییس جمهور تازگی به وجود برنامه چهارم پی بردند. البته هدفمند کردن یارانه هاازبخشهای اصلی برنامه چهارم بود چرا اجرای ان رابه سال آخر برنامه موکول کردید.
به نظر می رسد که دولت تلاش دارد تا با بزرگنمائي اختلاف خود با مجلس و بيان آمار و ارقامي كه به نظر اغواء كننده مي رسند دليل عدم پيشرفت در برنامه هاي خود را به تصميمات مجلس منتسب كند !
مگر نه این است که شورای نگهبان وظیفه دارد ار حیث تطابق قانون با شرع و قانون اساسی اعلام نظر نماید این دیگر چه صیغه ای است که رئیس جمهور اقدام به چنین کاری نموده اند کجایند مشاورین محترم حقوقدان رئیس جمهور که ایشان را وادار می کنند به این که در این بره حساس دست به اقدامی بزنند که بهانه ای به دست دشمنان داخلی و خارجی دهند.مگر تمام اقدامات مقدماتی طرح هدفمند نمدن یارانه ها آماده شده که این همه عجله در تصویب آن داریم 3 سال است از سهام عدالت می گذرد فقط گروه اندکی از مستمری بگیران کمیته امداد و بهزیستی توانسته اند مبلغ اندکی بگیرند حال اگر این بخش از یارانه حذف شود چه بلایی به سر قشر کارمند خواهد آمد و.....
یکی نیست به شما ترسوها اخطار قانون اساسی بده بگه با این روشی که نتیجه نظرسنجی را همزمان نشان نمی دهید نتیجه اش برا عمتون معتبره
دوستان عزيز و دلسوز
اولآً یکی از وظايف رييس جمهور نظارت بر اجرای قانون اساسی است(طبق قانون اساسی)
دوماً اينکه هدفمند کردن یارانه ها(نه گران کردن قیمت ها) قرار بود از تير ماه88 اجرا شود، درخواست نمايندگان بود نه دولت و توجيه می کردند که اجرای اين طرح منجر به افزایش محبوبیت رییس جمهور و تاثير در انتخابات می شود که البته پيش نهاد من به رییس جمهور این است که تا انتخابات هيچ کار و خدمتی انجام ندهد مبادا محبوبیتش زیاد شود ودر اتنتخابات تاثير بگذارد تا نظر برخی نمايندگان تامين شود
ثالثاً هدفمند کردن یارانه ها جزئی از قانون برنامه های 5 ساله سوم و چهارم بود که تاکنون بايد به آن عمل می شد که هيچ کس در آن موقع به عمل نکردن به قانون اعتراض نکرد!و تازه اصلاً نيازی به ارايه لایحه به مجلس نبود چون همان طور که گفته شد هدفمند کردن يارانه ها یه قانون بود که در برنامه های 5 ساله مورد تصويب قرار گرفته بود و اين اصرار نمايندگان بود که این کار با اراءه لايحه ی جديد انجام شود
دوستان اقتصاد ما مثل يک بیمار عفونی است که هر دکتری که امده فقط پانسمان را عوض کرده آن هم نه کامل ولی حالا یه دکتر میخواد با جراحی یکبار برای هميشه تا جایی که می تواند عفونت ها را رفع کند که اگر قبلی ها هر کدام به اندازه ی توان خود این کار را کرده بودند رفته رفته این بیمار رو به بهبودی می رفت.
و آخر اینکه ما که اصلاً ماشین نداريم راضی نیستیم که سهم ما از پول نفت به جيب پولدارانی که هر عضو خانوادشان یک ماشین دارد و یا افرادی که در مصرف انرژی اسراف می کنند برود ما که باعث و بانی هايش را حلال نمی کنيم/
به نظر من قول دادن پول تحت هر عنوانی چه از طرف چپی ها و چه از طرف راستی ها ان هم فقط در نزدیک انتخابات باید طی یک قانون تصویب شده متوقف شود تا به خاطر چند رای بیشتر یا کمتر کل نظام و مسئو لین بالای کشور این طور لطمه نبینند. به جای این کار ها باید ظرف مثلآ سه سال قیمت های انرژی به 80% قیمت های جهانی برسد و در عوض مثل تمام دنیا بیمه بیکاری و از کار افتادگی و غیره پرداخت شود. از طرفی باید به تدریج زیر ساخت های حمل و نقل با صرفه جویی از همین بودجه تکمیل شود. در ضمن قیمت بنزین را می توانیم ظرف کمتر از سه سال مثلآ ظرف دو سال
سُالانه ی هر نماينده مجلس 240 مليون!!؟؟ دعوا که بشه بدک نيستهاااا خيلی چيزا رو ميشه. دمت گرم مسئولين بازم بگيد ببينيم چه خبره تو اين مملکت
اگر قرار باشد که هر چه دولت بعنوان لایحه یا لایحه بودجه به مجلس آورند.مجلس عین لایحه را بی کم و کاست تصویب کنند.بهتر اصلا به مجلس نیاید چون هم پروسه کار طولانی میشه هم وجود مجلس زیر سوال میره
اقای رییس جمهور .شماکه برنامه چهارم را برنامه ای میدانستید که یک دست آن در غرب ویک دستش در شرق است و معاونان شما نویسندگان برنامه لقبهای بدی نثارشان کردند حالا چطور هدفمند کردن یارانه ها را از الزامات برنامه چهارم میدانید
به نظر من هم مجلس بیش از حد در بودجه دست برده! اصلا اگه اینطور باشه که مجلس به دولت اعتماد نکنه و فقط کار خودشو کارشناسی بدونه همون بهتر که بدن بودجه رو مجلس ببنده!!! دست آخر هم بگن دولت تو اجراش کن. به نظر من حق با دولته!
حق با دولت است اما مجلس راست می گو ید !
با سلام.
دوستان عزيي كه ميگن كه دولت انتظار داره كه هرچي دولت بگه مجلس هم بگه چشم بهتره يك بار ديگه نامه آقاي احمدي نژادو بخونن وقتي براي يك هزينه درآمدي در نظر گرفته نشده اين برنامه رو چطوري ميشه اجرا كرد.
آقاي احمدي نژاد ميگن كه اين برنامه اجرا شدني نيست. به عنوان مثال تو خونه به شما ميگن برو فلان چيزو بخر بدون انكه پولي بهتون بدن شما چكار ميكنين با كدوم پول ميخاين برين خريد.
از کی تا خالا قانون برنامه چهارم مهم شده من خودم در روزنامه خواندم که رئس جمهور در یک سفر استانی گفته بود: مثلا می گویند ما می خواهیم این کار را بکنیم فانون برنامه چهارم اجازه نمی دهد ما می گوئیم انجام دهید
اينها فقط قصد تخريب دولت را دارند ولي كور خواندند . ؟آقاي لاريجاني مطيع رهبر بودن ؛همدل و همراه بودن معنايش تبديل لايح به طرح نيست .پس خودتان بودجه 88 را مينوشتيد چرا دولت را به زحمت انداختيد؟
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد
آخرین اخبار