بازدید 19793

دولت حق ندارد سن بازنشستگی را افزایش دهد

دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد، چرا که قانون کاملاً تعیین کرده‌ که سن بازنشستگی به چه صورت باشد؛ بنابراین، نمی‌توان بدون مصوبه سن بازنشستگی را کم یا زیاد کرد. البته پیشتر قانونی بود که ‌بازنشستگی بالای ۳۵ سال برای مشاغل تخصصی اجرا می‌شد.
کد خبر: ۳۹۸۲۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸ 05 May 2014
سرکوب مالی و جذب منافع!پیروز مسابقات نرخ تورم و خدماتی پولی کیست؟در شرایطی که نیروی جوان تحصیل‌کرده کشور جویای کار است و امکان دستیابی به اشتغال پایدار برای گروه بسیاری از آنان نیست، افزایش سن بازنشستگی منطقی به نظر نمی‌رسد. اینکه افرادی در سن بالا مشغول به کار باشند، در حالی ‌که جوانان پشت سد کاریابی ‌‌مانده‌اند، نمی‌تواند منطبق بر نیازهای واقعی جامعه باشد. در موقعیت کنونی و با توجه به اینکه نیروهای جوان و تحصیل‌کرده کشور دنبال شغل بوده و بیکارند، به‌ نظر می‌رسد که افزایش سن بازنشستگی مقبولیتی ندارد.

به گزارش «تابناک»، برخی کارفرمایان به طمع سودهای کوتاه‌مدت، تلاش می‌کنند تا افراد بازنشسته را استخدام کنند. توجیه این دسته از کارفرمایان این است که بازنشسته‌ها هزینه‌ بیمه‌ روی دستشان نمی‌گذارند، در حالی ‌که با کمی جامع‌نگری می‌توان به این نکته پی برد،‌ بازنشسته‌هایی که مشغول به ‌کارند،‌ کارایی مناسبی ندارند و خلاقیت و انرژی‌‌ که جوانان دارند، هرگز از ‌نیروهای بازنشسته به محیط کار منتقل نمی‌شود.

در این باره، رئیس کارگروه بررسی و بازنگری در مدیریت خدمات کشوری و همچنین مشاور عالی معاونت توسعه در روزهای گذشته، صحبت از افزایش سن بازنشستگی کرده است و اعلام نموده، افزایش سن بازنشستگی در دستور کار بوده و این احتمال هست که سن بازنشستگی افزایش یابد.

طباطبایی از قانونمند شدن استخدام و گزینش و همچنین ورود به خدمت در نظام اداری با بازنگری در مدیریت خدمات کشوری گفت: استراتژی کنونی به گونه‌ای است که خدمت مادام‌العمر بوده و امنیت شغلی وجود دارد، حال آنکه با تحولات انجام‌شده، نه تنها امنیت شغلی برای کارکنان پایدار‌تر می‌شود، بلکه در صورت تصویب، زمان بازنشستگی به ۳۰ تا ۳۵ سال افزایش می‌یابد.

وی افزود: باید نظام کاری ما دچار انعطاف‌پذیری شود و استخدام‌ها در قالب دوره‌های کوتاه مدت یک ساله که قابل تمدید است و یا بلند‌مدت در دوره ۳۵ ساله باشد.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این زمینه اظهار داشت: دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد، چرا که قانون کاملاً تعیین کرده‌ که سن بازنشستگی به چه صورت باشد؛ بنابراین، نمی‌توان بدون مصوبه سن بازنشستگی را کم یا زیاد کرد. البته پیشتر قانونی برای بازنشستگی بالای ۳۵ سال برای مشاغل تخصصی انجام می‌شده است و افراد‌ دارای مدرک کار‌شناسی، می‌توانستند به شرط آنکه ۶۵ سال کمتر داشته باشند، ‌مشغول به کار باشند.

وی در پاسخ به اینکه افزایش سن بازنشستگی در شرایطی که موج بیکاری در کشور وجود دارد، کار مناسبی است، گفت: این یک بحث کلی است و باید بررسی شود، سن بازنشستگی در کشورهای دیگر ‌چگونه است و یا این سن مناسب است یا نه؟

این نماینده افزود، در اینجا ‌بحث بیمه‌ هم مطرح است، چون آن‌ها نیز باید نرخ موثر دریافت مستمری با توجه به افزایش امید به زندگی داشته و تعهداتی هم دارند تا بتوانند ‌تا پایان عمر پس از بازنشستی مستمری پرداخت کنند؛ اما اگر دولت هزینه‌های بیمه‌ای را تأمین می‌کند، می‌تواند سن بازنشستگی را کاهش داد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: اما اگر دولت‌ها توان کمک ندارند ‌یا نمی‌خواهند کمک کنند، ما نمی‌توانیم سن بازنشستگی را پایین بیاوریم. از سوی دیگر، نگاه ایجاد اشتغال به دولت کار اشتباهی است و ما نباید از دولت انتظار اشتغال داشته باشیم. دولت کنونی بسیار ‌‌بزرگ است و ما تا جایی که امکان دارد، باید آن را کوچک کنیم.

وی گفت: اشتغال باید در بخش خصوصی و ‌بازار اتفاق افتد که در اینجا قوانین تأمین اجتماعی حاکم است و این حرف‌ها هم در آنجا بی‌اثر است. باید همه‌جانبه به این قضیه نگریسته شود و ‌‌با شرکت‌های بیمه‌ای صحبت کرد و مزایا و معایب این کار را به خوبی بررسی نمود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۶۹
انتشار یافته: ۲۴
من تعجب میکنم این مسئولان به فکر جیب خودشون هستند یا مردم؟؟؟واقعا از جواب دادن در اون دنیا اینها ترس ندارن؟؟؟
وزیر امور خارجه اتریش یادشون رفته گویا............
اگه اونجوری باشه که من یکی دیگه حق بیمه بازنشتگیم رو قطع میکنم چونکه عملآ بعد 65 سال اصلآ زنده نیستم
فکر خوبیه.اینجوری اون دنیا یه نونو بوقلمونی گیرمون میاد.
یکی نیست به این اقا بگه افزایش سن بازنشستگی با بکار گرفتن افراد بزنشسته دو امر متفوت هست.در ضمن راه حل اشتغال زود بازنشسته کردن نفرات نیست کسی که با سن کم بازنشسته میشود با پرداخت سنوات کمتر مدت زمان بیشتری بازنشستگی دریافت میکند و این یعنی ورشکستگی صندوق
پدر مردم رو در آورديد با اين حقوقها به بعد از 30 سال 100 تا مرض خواهند داشت ؟ نه ارگونومي نه بهداشت روان و تني فقط مشكلات
اگر كسي اميد به بازنشستگي نداشته باشد مي ره دنبال شغل آزاد چه كاري كه جيب بيمه را پر كرد در زمان بازنشستگي هم از دنيا رفت؟؟
بازنشستگی زود هنگام( یعنی کارمند هنوز نیرو ونشاط کافی برای کار دارد واز نظر تجربه وپختگی هم به اوج رسیده) در کوتاه مدت سبب شادی خود کارمند و باز شدن فضا برای جوانان است ولی واقعیت این است کارمندی که با حدود 50سال سن میرود تا 80سالگی چه کار باید بکند ؟ همه کارشناسان دولتی در بخش خصوصی جذب نمی شوند. ضمنا جذب نیروی جدیددر دولت هم یا اصلا انجام نمی شود یا به صورت شرکتی و.... بعضا حقوق هم نمی دهند یا با تاخیرهای طولانی.در کل مملکت ناچاره برای یک کار به دو نفر حقوق وبیمه وبن خواربار وحق عائله و... پرداخت کند و یک نفر 30سال حق بیمه چندر غاز داده و حقوق بازنشستگی چند برابر به مدت طولانی از صندوق دولت میگیره این باعث افزایش بودجه های جاری و کم شدن تولید وعمران کشور و منشاء واقعی تورم همین سیاستهای بظاهر شیک وقشنگ ودوستی های خاله خرسه است.
اگر سن بازنشستگی به35سال افزایش یابد مگه بازماندگان او از پول مقرریش چیزی براش خیرات کنند چون به رحمت خدا می رود
شرایط زندگی در ایران و کشورهای مرفه،میزان اضطراب مردم و . . . بسیار متفاوت است .یک نسخه یکسان معنی ندارد . در ایران 30 سال هم زیاد است .
با سلام و خدا قوت.در حال حاضر برای کمک با این همه جوان تحصیلکرده و رفع بیکاری ،1. عدم جذب باز نشتگان در نظام اداری ، نهاد، شرکت های عمومی ودولتی و . . . .2. بجای بالابردن سن بازنشتگی پایین آوردن آن به 20 سال یا حداقل 25 سال و بعد خدا فظی 100 در صد از مراجع فوق الذکر می باشد. تا مشکل بیکاری و تبعات آن برای همیشه حذف گردد.
الان در اداره ما که بی حساب کتاب بودجه از بین المال می گیرد طرف بازنشسته شده و دوباره به کار برگشته آنهم در پست سابق ... تعداد این افارد 50 نفر است . یعنی یک سوم پرسنل را تشکیل می دهند. روئسای ارشد ما هم ادای قانون در می آورند.
اين نظر فقط با توجه به وضعيت دولت داده شده كه ميخواد هزينه بازنشستگي رو تقبل نكنه . در صورتي كه اگر اين سازمان خصوصي بود با پولي كه از مردم بابت حق بيمه ميگرفت ميتونست خيلي خدمات بيشتري به بيمه شده ها بده . بعدشم در كشوري كه ميانگين عمر به 60 سال ميرسه اضافه كردن سن بازنشستگي عملا يعني استعمار چرا كه افراد خودشون و همسرشون از اين دنيا ميرند و سازمان بيمه با پول اين افراد تجارتشو ميكنه و چيزي هم بهشون نميده.
به خدا بی انصافیه خواهر من 36 سالشه از 18/ 19 سالگی کار کرده با این که مریض باید 8 سال دیگه کار کنه تا به سن بازنشستگی برسه اخه این که از بچگی سر کار رفته نباید امتیازی داشته باشه که زودتر بازنشسته شه با همون بیست سال سابقه؟؟؟/چرا سن مهم؟؟
ما یه معلم داشتیم سال آخر معلمیش بود اینقده پیر بود اینقده پیر بود از تدریسش هم هیچی نمی فهمیدیم الا یه بار که دندون مصنوعی شو یادش رفت بیاره
آخ حال داد آخ حال داد
الانشم از25سال بالاترحال کارکردن ندارن اصلا نیروی کاری تحلیل میره بذارین مردم استراحت کنن
روحانی مچکریم !
من یک جا کار میکنم که الان مدت ها است حقوق ما پرداخت نشده و همه به امید بازنشستگی و نجات از این محل روز شماری می کنند همین مونده به سن بازنشستگی اضافه بشه که نصفشون دور از جون سکته کنند
اول سایر مشکلات را حل کنند بعد از این پیشنهاد ها بدن
کلا اعضای هیئت دولت با اون سنشون باید بازنشست بشن....
دولت بايد ماده 10 قانون نوسازي صنايع مبني بر بازنشستگي با 25 سال را اجرا كند چون هم به نفع كارفرماست چون حقوق كمتري پرداخت مي نمايد و هم به نفع كارگران است كه زودتر بازنشسته ميشوند و هم به نفع دولت است كه اشتغال ايجاد ميشود اصولا سازمانهائي كه افراد پير و سالخورده در ان مشغولند بالندگي و طراوت ندارد و بنظرم دولت بهيچ وجه نبايد سن بازنشستگي را افزايش دهد چون با 30 سال كار واقعا انسان خسته ميشود و نيروهاي جوان و تازه كار بايد جايگزين شوند از دولت هم ميخواهيم اگر توان اجراي قانون بازنشستگي را نداريد لااقل نمك بر زخممان نپاشيد و به 35 سال افزايش ندهيد. بنظر ميرسد كم كم بايد از اين دولت هم نا اميد شد.
دولت يازدهم قانون بودجه سال 1393 را در نيمه آذر ماه سال 1392 بعنوان لايحه اي به مجلس تقديم مي كند و مجلس نيز كليات بودجه را كه حتي قانون بازنشستگي پيش از موعد بدون سنوات ارفاقي در تبصره 19 قانون بودجه سال 1393 آن اشاره شده است تصويب و در مرحلة آخر شوراي محترم نگهبان هم كليات بودجه مصوب شده مجلس محترم را تأييد مي نمايد.
اما در پي آن شورای عالی اداری نيز در یکصد و شصت و دومین نشست جلسة خود مورخ 14/12/1392، ایجاد هرگونه موسسه و شرکت دولتی، توسعه تشکیلات داخلی دستگاه‌های اجرایی و صدور احکام بازنشستگی پیش از موعد را ممنوع اعلام كرده و جهت اجراء به تمامي وزارتخانه ها، مؤسسات، شركت ها، نهادهاي عمومي غير دولتي و استانداري ها ابلاغ مي نمايد و حالا هم در نشست تخصصی علمی تبیین و ارزیابی رویکردهای ناظر بر اصلاح و بازنگری قانون مدیریت خدمات کشوری که با حضور محمود عسگری آزاد جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تشکیل شده است، زمان بازنشستگي را مي خواهند در آينده اي نزديك به 35 سال برسانند.
به راستي چرا دولت و مجلس محترم به همراه كارشناسانِ متخصص خود، در هنگام تنظيم بودجه نويسي و تصويب آن، دقت لازم را نداشته اند و در آخر هم مجبور مي شوند كه با قانونهاي ديگري، جلوي قانوني را كه خود قبلا"پيشنهاد داده و تصويب كرده بوه اند بگيرند؟
آيا به اين نمي گويند: حوزه كاري هر مسئولي؛ در جزيرة خودش و به سليقة خودش!!!
يا اينكه شايد به اين مي گويند خدمتگزاري خالصانه و بي ادعا به مردمي كه هميشه چشم به انتظار يك روزنة كوچك هستند تا از گرفتاريهايي كه بر سرشان آوار شده است خلاصي يابند؟
گويا اين نوع مديريت حالا حالاها براي ما مردم ادامه دارد و پاياني هم ندارد...
بايد گفت چه شوقي در محل كار هست كه 35سال كار كنيم با اين حقوق كم واسترس توقعات بيجا در محل كار وماشين امضا شدن كاركنان دولت براي وام اقوام و آشنايان و كاركردن در جنوب كشور به سن 60سال نميرسيم و پول بازنشستگي به بازماندگان هم نميرسه
دولت حق ندارد در حقوق مسلم مردم ، دخل و تصرف نماید. ما از اول قرارمان بازنشستگی بعد از 30 سال ، بوده است .
با يه حساب سر انگشتي ميشه فهميد كه بيمه بايد سن بازنشتگي رو كم كنه نه زياد چون از پول كارگران سوپر ميلياردر شده اين تامين اجتماعي در ضمن بايد دست مديران دزد را از اين مجموعه كارگري كوتاه كرد .
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج