بازدید 15359
هرمیداس باوند در گفت و گو با «تابناک»؛

ایران برای گرفتن روادید ابوطالبی چه راهکارهایی دارد؟

مورد آقای ابوطالبی تصادفا با حادثه تسخیر سفارت امریکا عجین شده است. پس از اینکه موضوع حضور ابوطالبی در تسخیر سفارت در روزنامه‌ها بازتاب یافت، امریکایی‌ها مدعی شده‌اند که ایشان در این حادثه دخالت داشته است. به همین دلیل، موضوع آقای ابوطالبی به حوزه افکار عمومی امریکایی‌ها کشیده شد. افکار عمومی داخلی امریکا در تسخیر سفارت بسیار حساس هستند.
کد خبر: ۳۹۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۳ 11 April 2014
ایران برای گرفتن روادید ابوطالبی چه راهکارهایی دارد؟با خداحافظی محمد خزاعی از نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل متحد، بحث جانشینی وی با چالش‌های فراوانی روبه رو شده است. در آغاز منابع خبری اعلام می‌کردند که دولت ایران، حمید ابوطالبی را ـ که هم اکنون معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری ایران است ـ به نمایندگی دائم ایران به سازمان ملل معرفی نموده است. در این میان، پس از اینکه یکی از روزنامه‌های امریکایی فاش کرد که دولت امریکا حاضر به دادن روادید به ابوطالبی نیست، جنجال‌ها نسبت به صدور روادید برای نماینده ایران به شدت افزایش پیدا کرد.

خبر‌های غیر رسمی، دلیل صادر نکردن روادید را حضور ابوطالبی در ماجرای تسخیر سفارت امریکا در سال ۵۸ اعلام می‌کردند. حمید ابوطالبی نیز در واکنش به این خبر‌ها اعلام کرد با گروه «دانشجویان پیرو خط امام» کار کرده، ولی نقشی مستقیم در تسخیر سفارت نداشته و تنها در مقطعی درباره آزادی گروهی از دیپلمات‌های امریکایی، مترجم گروه بوده است.

در ادامه، سنای آمریکا طرحی تصویب کرد که بر پایه آن افرادی که معلوم شود «در فعالیت‌های تروریستی، جاسوسی یا تهدید علیه امنیت ملی آمریکا دست داشته‌اند»، از روادید ایالات متحده محروم می‌شوند؛ هرچند در این قانون از نام خاصی سخن به میان نیاورده، مشخصا این قانون برای شخص ابوطالبی صادر شده است!

در همین حین، شماری از نمایندگان کنگره نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه، اقدام ایران در انتصاب فردی که در ماجرای تسخیر سفارت امریکا شرکت داشته، اهانتی عمدی و روشن به آمریکا دانسته ‌اند؛ البته هنوز روشن نیست که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، مصوبه کنگره علیه سفیر پیشنهادی ایران را امضا خواهد کرد یا نه.

ابوطالبی نیز در جدید‌ترین واکنش توییتری خود در واکنش به اقدام امریکا در تصویب قانون ممنوعیت ورود وی به امریکا در صفحه توییتر خود نوشته است: «آمریکا از نظر حقوقی رویه جدید و مسیر نوینی را ایجاد کرد؛ اینکه با مصوبات پارلمان‌های ملی می‌توان تعهدات بین المللی کشور را زیر پای نهاد».

در همین راستا «تابناک» در گفت‌و‌گو با آقای هرمیداس باوند، کار‌شناس مسائل حقوق بین الملل و سازمان‌های بین المللی این کار امریکا را از لحاظ حقوقی بررسی کرده است.

باوند نخست با اشاره به رویه سازمان ملل در پذیرش نمایندگان کشور‌ها گفت: معمولا امریکا تا آنجایی که امکان دارد، به عنوان کشور میزبان می‌کوشد برای نمایندگان کشور‌ها روادید صادر کند و به ندرت می شود که برای کسی ویزا صادر نشود. در زمان جنگ سرد، امریکا به دلایلی از دادن رودید اخودداری می‌کرد؛ بنابراین این کار امریکا مسبوق به سابقه است.

مورد آقای ابوطالبی تصادفا با حادثه تسخیر سفارت امریکا عجین شده است. پس از اینکه موضوع حضور ابوطالبی در تسخیر سفارت در روزنامه‌ها منعکس شد، امریکایی‌ها مدعی شده‌اند که ایشان در این حادثه دخالت داشته است.

به همین دلیل موضوع ابوطالبی به حوزه افکار عمومی امریکایی‌ها کشیده شده است؛ افکار عمومی داخلی امریکا در مسأله تسخیر سفارت بسیار حساس هستند.

وی در ادامه پیرامون قانون مصوب سنا گفت؛ هرچند در گنگره امریکا و در مجلس نمایندگان، اکثریت با جمهوری خواهان و در سنا اکثریت با دموکرات‌هاست، در رابطه با ایران و موضوع خاص تسخیر سفارت در امریکا فرقی میان دموکرات و جمهوری خواه نیست.

به همین دلیل است که با وجود رأی بیشتر دموکرات‌ها در سنا، باز هم سناتور‌ها رأی به این قانون داده‌اند. در واقع دموکرات‌ها با جمهوری خواهان راجع به حضور ابوطالبی در امریکا همراستا شده‌اند و این نگرش به افکار عمومی امریکا نیز منتقل شده است.

این کار‌شناس حقوق بین الملل افزود: سازمان ملل ملاحظاتی در رابطه با کشور میزبان رعایت می‌کند، به ویژه هم اکنون که مصوبه در امریکا گذشته است. البته مصوبه اخیر از لحاظ قانونی وقتی اجرا شدنی است که رئیس جمهور امریکا امضا کند. شاید احیانارئیس جمهور این قانون را امضا نکند یا به تأخیر بیندازد.

هرمیداس باوند در ادامه گفت: مشکل است که سازمان ملل بخواهد نسبت به مصوبه گنگره امریکا ایستادگی یا موضع گیری کند. سازمان ملل می‌کوشد که ملاحظات امریکا را رعایت کند. با توجه به اینکه دبیرکل از کره جنوبی است و سابقه رابطه امریکا و کره، ایشان استقلال رأی ندارد. بعید است که‌ بان کی مون بخواهد نسبت به این موضوع ایستادگی و موضع گیری داشته باشد.

هر کشور دادن روادید را مربوط به خود می‌داند و برای همین سازمان ملل نمی‌تواند به امریکا برای پذیرش ابوطالبی فشار بیاورد.

همچنین در ادامه باوند در مورد احتمال شکایت ایران از امریکا به سازمان ملل گفت: ایران می‌تواند به دبیرخانه سازمان ملل و کمیسیون اعتبارنامه‌ها شکایت کند. البته بعید می‌دانم سازمان ملل موضعی چالش گرایانه در قبال اقدام امریکا در پیش بگیرد. سازمان ملل به دلایلی وارد این درگیری و مقوله نمی‌شود.

نکته مهم اینجاست که امریکا مدعی شده، ابوطالبی جز دانشجویان خط امام و در تسخیر سفارت امریکا حضور داشته است و اگر سازمان ملل نیز موضعی همپای امریکا بگیرد، هزینه برای ایران بیشتر می‌شود. فعلا همه چیز بستگی دارد به اینکه مصوبه کنگره امریکا را اوباما امضا می‌کند یا آن را به تأخیر می‌اندازد.

ایران می‌تواند این موضوع را در سازمان ملل مطرح کند؛ اما پیش بینی من این است که موضع سازمان ملل مشخص است.

این کار‌شناس مسائل حقوقی در پایان گفت: از سوی دیگر، ایران می‌تواند به دیوان دادگستری شکایت کرده و نظر مشورتی این دیوان را بخواهد. دیوان فقط می‌تواند بین دو دولت قضاوت کند. به همین دلیل، نظر مشورتی دیوان در این مورد بسته به این است که مجمع عمومی سازمان ملل از دیوان بخواهد نظر مشورتی در این باره بدهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۹۹
شاید این انتخاب هم پوست موزی باشد که دشمنان مردم ایران زیر پای اقای روحانی انداخته اند تا روابط فی مابین و توافقنامه ژنو تحت الشعاع حس تحقیر مردم امریکا قرار گیرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
تفسیر خوبی بود. به دکتر مراجعه کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
شاید هم این کرمی هست که دولت روحانی با علم به سابقه ابوطالبی ریخته تا آمریکا رو تحریک کنه....؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
یادمه وقتی مربی کره جنوبی گفته بود از ایرانی ها خوشش نمیومد چقدر ایرانی ها ناراحت بودند حالا تصور کنید یک عده به سفارتمون حمله کنند ....خدایی چه حسی داره؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
خیلی‌ جالبه که همین الان ماجرای ایران شناس آمریکایی‌ هم مطرحه. طرف الکی‌ گفتن جاسوسه چقدر خون قراره به پا بشه
نیچه
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
(جیمی کارتر موافقه !؟...!)
میخواهند بگویند گروگان گیر دیروز امروز توافقنامه ژنو را امضا میکند
دولت اقای روحانی میتواند از این بازی امریکا یک وسیله برای ارتباط بیشتر با مردم امریکا در خصوص نفی گروگانگیری و بعنوان اخترام به مردم امریکا و نه قوانین مصوبه در جهت ارتباط بیشتر با مردم امریکا استفاده کند و با تعیین سفیر موقت تا زمان رفع و توجیه احساس مردم امریکا موضوع را مشمول مرور زمان کند و با ایجاد مباحث در جامعه امریکا سطح لابی خود را بالا تربرده و در زمان مناسب سفیر موقت را به سفیر دائمی تبدیل کند بدن اینکه اجازه بهره برداری به متحجرین و افراطیون بدهد
پاسخ ها
صابر
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
بعضی ها از تحقیر شدن کیف میکنند وکاری هم نمی شود کر د کسانیکه حتی جرات ابراز اسم خود را ندارند وهمینطور بی دلیل کسانیکه نسبت به عزت و اقتدار خود و کرامت نفس خود شخصیت قایل هستند چه برسد به کشور بزرگ اسلامی وشهید پرور که راضی نمی شوند به هیچ قیمتی از اقتدار خود دست بکشند. انگ افراطی میزنند اینها یا مقرضندوبا انقلاب مشکل دارند و یا پیاده نظام بی مواجب دشمن هستند که در این مقطع کوتاه بوجود آمده میخواهند بگویند علی آباد هم شهر شده .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
آقا صابر چند بار باید یک مسیر رو رفت ؟ چند بار باید یک اشنباه رو تکرار کرد ؟
آیا ایستادگی الکی جلوی توپ دشمن عزت میاره ؟
افراطی در پیاده نظام بی چیره مواجبی که شما میگی به نظرم بسیار محترمانه تره
علی آبادی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
آقای صابر عزیز، علی آباد از اول شهر بود منتها شما سرت را زیر برف کرده ای!
رشيد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
آن جائي كه تسخير شد محلي بود كه در آن بر عليه منافع ملي ايران جاسوسي، طراحي كودتا و از اين قبيل كارها انجام مي شد و الا سفارت خانه هاي زيادي در تهران مشغول به فعاليت بود كه كسي به آن ها كاري نداشت عده اي دانشجو براي حفظ انقلاب و جلوگيري از توطئه عليه ملت ايران آن جا را تسخير كردند.هرچند كه اينكار به لحاظ عرف ديپلماتيك صحيح نبوده است اما اين دانشجويان چه ابزار ديگري داشتند.آيا به لحاظ عرف ديپلماتيك جاسوسي و طراحي كودتا در يك سفارت خانه مورد تائيد است؟اگر دراين موضوع عرفي زير پا گذاشته شده است دو طرفه بوده است. چرا ما بايد عذر خواهي كنيم چرا ما بايد از ملت امريكا دلجوئي كنيم آيا ما از حقوقي مشابه آن ها برخوردار نيستيم ؟ آيا نبايد آن ها نيز از ما دلجوئي و عذرخواهي نمايند؟آيا سازمان ملل نبايد در قبال ده ها جلد اسناد جاسوسي مستند و منتشر شده موضع گيري داشته باشد؟ چرا بعضي ها فكر مي كنند بايد اين دانشجويان را گناهكار نشان دهند تا تطهير شوند؟!!!!!!!!!
به هر حل آمریکا از شرائط میزبانی سود میبره، دنیا نیز مخالف نخواهد بود، اول به این دلیل که این جریان سفارت آمریکا در دنیا، حتی یک کشور از آن حمایت نکرد و همه آن را محکوم کردند، شیاد فقط قذافی یا کره شمالی!! دوم اینکه به هر حل سازمان ملل در هر کشوری باشه باید مراعات حل آن کشور را بکنه ، مگر اینکه یک کشور جدید برای سازمان ملل تعریف بشه مثل واتیکان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
به هر حـــــل شما زیاد نظر نده !!
فقط ابوطالبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
فقط رونالدو
به نظر من ایران بایداز تمام ظرفیت خود استفادکند ولی نباید دراین زمینه پا فشاری کند و موضوع را ملی کند
به نظر میرسد موضوع اعزام سفیر و کشاندن آن به جراید بیش از بیش واکاوی شده و جوسازیها اثر معکوس گذاشته است باید قدری صبر می نمودیم و آمریکائیان بعد از مدتی بدون ملاحظات رسانه ای جواب خود را اعلام می نمودند . این اقدامات آمریکا مسبوق به سابقه بوده و بعد از مدتی به لحاظ پاره ای از ملاحظات چند جانبه حل شدنی بود .
من متوجه نشدم. آخرش این است که استاد ارجمند فرمودند ویزا نمی دهد. دوم اینکه اگر کراوات آزاد شده است ما هم بپوشیم. خوش تیپ می شیم و باعث امیدواری نسل جوان.
عجیب است آمریکا بعد از 35 سال مساله گروگان گیری را مطرح می کند. اگر اینطور باشد که هیچ امریکایی بخاطر کشتار هیروشیما و ناکازاکی تا ابد نباید اجازه ورود به ژاپن داشته باشد.
پاسخ ها
سیدمحمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
سروش جان درست توجه بفرمائید.امریکا نمیگوید هیچ ایرانی حق ورود به خاک امریکا را ندارد،بلکه میگوید کسانی که در تسخیر لانه جاسوسی و گروگان گیری کارکنان سفارت دخالت داشته اند حق ورود به امریکا را ندارند. شاید ژاپن هم از ورود مسببین بمب اتمی پرتاب شده در هیروشیما و ناکازاکی جلوگیری میکند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
سید جان. خیلی ساده ای.
یک لیوان آب میتواند از آتش سوزی مهیب قبل از آن خاموش و جلوگیری کند
هرچه بحران کمتر آسایش مردم بهتر و راه پیشرفت هموار تر امیدمردم به تدبیر خردمندانه دولت است
به نظر من ایران تمایل دارد به همه چیز ور بره
بابا مگه ایران قحط الرجال هست که فقط باید کسی که به هر شکل برای دولت و ملت آمریکا خوشایند نسیت به آمریکا بره
این برای ما و یا هر کشور دیگر هم بود خوشایند نبود

بس کنید دیگه

در ثانی یک گزارش بدید ببینیم نماینده های ایران در سازمان ملل برای مملک چیکار کردن
چرا مردم نباید از وضعیت عملکرد آنها اطلاع داشته باشن
حالا چه فرقی میکند یک آقای دیگر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
مسئله قلدری امریکاست
به نظر بعضي ها كه اتفاقا خودرا كاتوليك تر از ژاژ هم مي دانند اقتدار فقط دادن شعارهاي تند است .در حالي كه اقتدار واقعي يعني بر خوردار بودن كشور ومردم از توسعه ، اقتصاد پويا ،اشتغال توليدملي و...
یکی به من بگه این شخصی که به عنوان نماینده ایران میخواد بره سازمان ملل که مقر آن در خاک آمریکاست ، چه کاری میخواد بکنه و وظایفی داره !؟
یعنی هیچ کس دیگری نیست که بتونه این وظایف رو انجام بده و ظرفیت دیپلماسی رو درگیر مسایلی بکنیم که سر و ته آن چیزی در نمیاد!
این مه اصرار میشه متحد کردن مخالفان ایران و تندرو ها در کنگره و سنا و در نهایت تصویب قانون علیه این مساله بعد از اون هم خوراک تبلیغاتی برای دوباره زنده کردن ماجرای گروگان گیری و اشغال سفارت و ... که اگر رفتار و عملکرد ها در فضای غیر احساسی و به دور از غوغا و هیاهوی رسانه ها باشه بهتر منافع کشور تامین میشه. البته منافع عده ای همیشه در ایجاد و تداوم بحران در روابط ایران با کشور های جهان به ویژه امریکاست . شاید اگر عربستان یا اسرائیل میخواستند یکه کار تبلیغاتی کم هزینه و پر فایده انجام بدن به این خوبی نمیشد
بابا این موضوع اگر عکس آن به وقوع می پیوست درست بود وما تایید میکردیم؟
آمریکا می آمد وسفارت ما را اشغال و هزاران حرف وحدیث وحق ونا حق نثارمان میکرد وحالا نماینده خودش را میفرستاد در قم ویا تهران درپشت یک تریبون جهانی صحبت کند وهر چه دلش میخواهد بگوید؟
آیا همین انصار حزب الله قانع بودند و قضیه را به همین سادگی رها میکردند؟
ما برای ملت شریف ایران تبختر قلابی!!! فراوان ایجادکرده ایم ......................................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
ایران هم باید تمام کسانی که به هر نحو با ارتش آمریکا همکاری کرده اند به دلیل سرنگونی هواپیمای مسافری ایران را به ایران ممنوع کند حتی اگر بازرس آژانس یا شاغل در سفارت خانه های دیگر کشورها باشد یا شرکتهایی که خدمات رسانی می کنند به ارتش آمریکا
راستش خوبست یانکیهابگویندازبعد جنگ دوم جهانی این نمایندگان ویتنام -چین-ژاپن راچطوربسازمان راه دادید باآنهمه کشت وکشتارهای وحشیانه ...این بامبولبازیها را دراین ایام درنیاورید که دنیانگاه میکند تابهانه هانباشد که این جنجالهارا بیافریند
به نظر من مجلس ایران باید در مقابل قانونی تصویب کند تا از دادن ویزا به گروگانگیرها(از جمله گروگانگیرهای اخیر مرزبانان) جلوگیری کند!!!!
لطفا یکی بمن بگه اونجا سازمان ملل هست یا سازمان ایالات آمریکا؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
دومی
باید سازمان ملل را زیر سئوال برد و با حریف چون شطرنج بازی کرد . باید ساختار سازمان ملل را زیر سوال برد اگر سازمان ملل سازمانی ست بین المللی که به هیچ کشوری وابسته نیست . البته متاسفانه دبیر این سازمان در طول تاریخ واسطه به قدرتها مخصوصا امریکا بوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
چه ربطی‌ داره آخه. یعنی‌ آمریکا باید به همه ویزا بده به اسم سازمان ملل. خوب کشورش دیگه
اگر آمریکا فرمانده ناو وینسنس رو بفرسته برای مذاکره ایران قبول میکنه؟ اگر بله ابوطالبی هم باید ویزا بگیره!
اقا یا خانم صابر
پیاده شو باهم بریم افراط میدونی یعنی چه یا اصلا شعور ان را داری ؟؟؟؟؟ علی اباد و پیاده نظام و اینجور اراجیف شیوه شما است تا حقارت حودتون را بپوشونید در ضمن بگو ببینم اقای صاحب عل اباد و کدخدا اینهمه ورق پاره ورق پاره خوندن این قطعنامه ها از نظر شما مفت بود یا همه این قطعنامه ها با هاهنگی اربابات برای چپاول خزانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا دزدی های اشکار و پنهان از خزانه و متصب کردن حکومت به این فسادها برای از بین بردن اعتماد مردم به انقلابی که با این همه شهید پا گرفت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا چاپ پول بی ارزش و توزیع مردم به اسم سهم امام زمان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ و فقیر تر کردن بیشتر فقرا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یا خیلی از اینها که هر کس از این سوالها از شما بکند میشود دشمن نظام و پیاده نظام دشمن و ............ ولی خرید قسطی نان توسط مردم اوج کدخدائی شما در این دهکده علی اباد است ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ البته من نمیخواستم جواب امثال تو را بدهم صرفا برای اینکه امثال تو جاسوس دوجانبه و نوکر سازمانهای جاسوسی ویا بازیچه انها با چهره حمایت از نام مبارک امام زمان فکر نکنی کدخدای دهکده ای علی اباد هستی باید پاسخ میگفتم
پاسخ ها
شیدا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
عالی بود.
خواهش میکنم پیش داوری نکنید و عادلانه قضاوت کنید . اگر ما جای امریکا بودیم و سفارت خانه ما توسط عده ای امریکائی اشغال شده بود و دیپلماتهایمان به مدت 444 روز گروگان گرفته شده بودند و پس از سالها دولت امریکا یک نفر از همان کسانی که سفارت ما را اشغال و دیپلماتهایمان را گروگان گرفته بودند بعنوان نماینده کشورش به ایران اعزام میکرد ، دولت و ملت ایران چه عکس العملی نشان میدادند؟ آیا به کمتر از این راضی میشدیم که از ورود وی به خاک ایران خودداری کنیم؟ همانگونه که در ابتدا عرض کردم خواهش میکنم بودن تعصب بیجا و با عدالت قضاوت کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
حالا اونا که یه هواپیما پر از زن و بچه رو منفجر کردن و تو جنگ هم حسابی از خجالت ما درامدند باید چه رفتاری از ما ببینند؟
من نمیگم دولت امریکا حق داره رد کنه ولی شما خودت رو بذار جای مردم امریکا. قبول میکردی شخصی که در گروگان گیری دیپلمات های کشورت نقش داشته، بدون عذرخواهی بیاد کشورت، بشه دیپلمات؟! انصافا این اقدام اصلا دوستانه نیست
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
سلام آقای بنیامین
شما لطفا بجای ملت آمریکا خودتون را یک لحظه جای خانواده های پرواز 734 ایران که در خلیج فارس هدف موشک ناو وینسنس قرار گرفت ودر هلهله مستانه پرسنل این ناو سقوط کرد و تمامی سرنشینان آن کشته شدند وحتی جسد تعداد از این افراد هرگز پیدا نشد وبه فرمانده این ناو به خاطر این جنایت مدال افتخار دادند بگزارید و آنوقت اگر انصاف دارید راجب اقدام دوستانه صحبت کنید من از قتل هزاران معترض در زندانهای ساواک تحت تعلیم وحمایت آمریکا سخن نمیگویم و از جراحات ناشی از اقدام امریکا در تشویق صدام به استفاده از سلاحهای شیمیایی که خوشبختانه مدارک آن توسط خود دولت آمریکا فاش شده نمیگوییم
آقا خدا وکیلی ببین چی به سر ما اومده که اونا باید برا ما تعیین تکلیف کنند آقای ابوطالبی اگه شما هم تو اون ماجرا بودید بازم باید بگم اگه آمریکام قبولت نکرد من برا همیشه قبولت دارم صفا بچه های خط امام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
دلیل منفی ها چیه
آخه چه کاریه... مهم اینه که اهداف کشور اجرا بشه آدم شایسته کم نداریم
این هم از دسته گلهای دولت تدبیر...تو این شرایط آدم قحت بود که ایشان را معرفی کردید...البته الان هم عقب نشینی به پرونده تحقیر ملت ایران برگی اضافه می کنه...خداوند ما را از شر دشمنان خارجی و شیطنت های داخلی رها نماید...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
قحط نه قحت!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
نه. قحط بود!
کاری نداره که، آقای ابوطالبی را بکنند سفیر غیر مقیم و عملا معاون سفیر در سازمان ملل نقش نمایندگی ایران را طی مدت سفارت آقا ابوطالبی بر عهده داشته باشد.
هم عزت ملی حفظ می شود و هم این جوّ مسخره ی خود ایجاد کرده فروکش می کند، اصلا چه معنی دارد که روی حساس ترین موضوع رابطه ی ایران و آمریکا آن هم از جانب ایران دست گذاشته شود؟ چه انتظاری داشتید؟ آمریکا روادید بدهد و بعد هم ما بگوییم که شاخ استکبار را شکستیم؟ و آمریکا با این حرکت به اشتباهات خود اعتراف کرد؟
به نظر من جام زهر همین تسخیر سفارت آمریکا بود که متاسفانه تندروها به امام تحمیل کردندش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
بی ادب ! درست صحبت کن.
ما. که جلو تر به آ مرىکاىى که وصىت کرده بود در کنار زاىنده رود دفن شود, اجازه ندادىم!!! ولى ما باىد دىپلمات مورد نظر خو د را به ساز مان ملل بفرستىم ! معنى اىن همان پوست موز است!!!!
بیاید فرض کنیم موضوع به این شکل بود که چند نفر آمریکایی پرسنل سفارت ایران را سی و چند سال پیش گروگان گرفته بودند و الآن یکی از اینها می‌خواست بیاد ایران فقط فکر کنید چه اتفاقی می‌افتاد. لطفا نظراتتون را بنویسید. راستی خوندید مخالفان دفن ریچارد فرای تو اصفهان تجمع کردند تازه روی آرامگاه آرامگاه پوپ و همسرش خدا بیامورز هم شیرین کاری‌هایی اتفاق افتاده.
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
این حرف حساب بود.
آدم قحطه این نشد یکی دیگه چرا همش دنبال ماجرا جویی هستیم ؟!
بابا حالا يك نفر ديگه بفرستند مملكت قحط الرجال كه نيست
سوال:اگر دقيقا عكس اين وضعيت پيش مي امد يعنيجاي ايران و امريكا عوض مي شد و ايران(كه ميزبان سازمان ملل است) مانع از ورود نماينده امريكا مي شد آيا از سوي سازمان ملل و.... محكوم نميشد و تحت فشار نبود كه قوانين بين المللي را ناديده گرفته و...اما اكنون همه در سكوتند و حتي اساتيد داخلي هم با اينكه اقدام امريكا را غيرقانوني ميدانندمنتظر امضا يا عدم امضاء اوباما هستند.يعني منتظر ترحم گرگ بر گوسفند. عجب انتظاري!!!علي ايحال نتايج روابط گرگ و ميش همين است و هيچ ربطي به پوست موز ندارد در هر حال امريكا امريكاست و خوي استكبار همين است و لا غير
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
شتر در خواب بيند پنبه دانه !
اما خنده دارترین تیتر خبری تلویزیون این بود تصویب قانون غیر قانونی!!!!! فکر کردند امریکا هم مثل ایرانه راه بنداز جا بندازه! معلوم شد که یک عده ادم بی سود بی اطلاع از همه چیز و یک باند کار نابلد بر صدا و سیما حاکم هستند که از درک بدیهی ترین اصول و قواعد خبری بی خبرند! بلکه از اطلاعات عمومی در خصوص مجامع جهانی و سایر کشورها نیز هیچ اطلاعی ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
اتفاقا این کار آمریکا غیرقانونیه. چون آمریکا طبق توافق با سازمان ملل، موظف به صدور روادید برای نمایندگان کشورهاست. دقت کنید که ایران نماینده برای سازمان ملل انتخاب کرده، نه سفیر در آمریکا.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
اقای ناشناس سنه نه خوبه خودت هم میگی امریکا با سازمان ملل قرارداد داره ! نه با ایران! توکه از مفاد ان قراداد بی خبری چرا میگی غیر قانونیه!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
مطابق موافقت نامه مقر میان سازمان ملل و ایالات متحده در سال 1947 این کشور متعهد است ویزای لازم برای نمایندگان کشورها را بدون هزینه و در اسرع وقت اعطا کند (بخش 13 موافقت نامه). ولی در ضمیمه دوم این موافقت نامه در بخش 6 ایالات متحده این حق را برای خود محفوظ داشته از دادن ویزا به کسانی که امنیت این کشور را تهدید می کنند البته برای ورود به منطقه خارج از خود مقر سازمان ملل و مجاورت بلاواسطه آن خودداری کند. این موافقت نامه چون میان سازمان ملل و ایالات متحده است یک معاهده دوجانبه است و اصولا فقط سازمان ملل به عنوان طرف معاهده می تواند خواستار اجرای تعهدات امریکا شود. بعلاوه، چنان که گفتم ایالات متحده طبق موافقت نامه حق دارد از دادن ویزا نسبت به منطقه غیر از مقر خودداری کند. یعنی در نهایت فقط نمی تواند برای ورود به خود مقر ممانعت ایجاد کند. حال خود بخوانید حدیث مفصل از این مجمل!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۴
حالا که فقط تو مقر در اختیار سازمان ملل هست پیشنهاد می کنم نمایند ایران را با موشک شلیک کنیم تو مقر تا از خاک امریکا عبور نکنه !!!!
آیا در این مملکت شخص دیگری نیست که بخواهد در آمریکا سفیر بشود که مسئولان اینهمه اصرار می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
حتما نیست.
اگر ما هم در چنين شرايطي قرار مي گرفتيم همان كاري را كه آمريكائي ها كردند نمي كرديم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
قطعا نه.
چرا شخصی چون اقای روحانی با این همه افراد باتجربه اقای ابوطالبی را معرفی کند .....نکنه ریگی تو ....
باور کنید بو داره...
واضح است دولت آقای روحانی می تواند در توافق نهایی ژنو از این موضوع برای چانه زنی بیشتر به آمریکا فشار وارد کند چرا که موضوع عدم صدور روادید برای دولت اوباما هزینه منفی عمومی و نمایاندن چهره قلدر محله از آمریکا خواهد داشت که بصورت خاص در تضاد نقش ظاهری آمریکا بعنوان میزبان سازمان ملل است
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
نه جانم گروگان گیری چه در بلوچستان باشد و چه در تهران هزینه منفی را برای گروگان گیرها دارد. مگر آنهایی را که 444 روز گروگان ما بودند همه جانی بودند.
بنام خدا- البته دیگر دیر شده است و خسارت این تصمیم امریکا در عرصه دیپلماسی را نمی توان جبران کرد. به طور قطع هیچ راهکاری برای تغییر تصمیم آمریکا وجود ندادر و این موضوع فتح بابی شد تا فردا روز برای سایر اشخاص هم ویزا صادر نشود.
البته زیان بیشتر موقعی متوجه کشور خواهد شد که آقای ابوطالبی ویزا بگیرند و چند یبعد با شکایت یکی از گروگانها بازداشت شوند و...نتیجه بحرانی دیگر در روابط خارجی کشور... به قول اقای فردوسی پور : چه می کنند این مشاورین آقای روحانی..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
به نظر من ایران کلا از سازمان ملل خارج شه بهتره. فتح بابی هم میشه برای خروج معترضان از سازمان مثلا ملل که ابزار دست چندتا قلدر شده.
خوب قانون زور در آمریکا حاکم است اما ما نیز نباید سوژه به دست این دشمن بشریت بدهیم. بهتر است به جای وی یک نفر دیگر انتخاب شود حتی اگر به عنوان سفیر غیر مقیم یا سفیر مقیم مرکز انتخاب شود مطمئن باشید که آمریکا بازی دیگری در می آورد و نظر خود را در عدم پذیرش وی بر سازمان ملل تحمیل می کند.
معرفي ابوطالبي اشتباه بزرگي بود. نحوه انتخاب هم اشتباه بوده است. ظاهراٌ وزير محترم خارجه هيچ از فرايند خبر نداشته اند تا زمانيکه اسم ايشان در مطبوعات براي اين پست بر سر زبان ها فتاد. اگر وزارت خارجه خبر مي داشت از اين معرفي جلوگيري مي کرد چون به حيثيت کشور لطمه زد. قبلا هم برخي از افراد مرتبط با گروگانگيري در سفارت آمريکا علاقمند بودند که به عنوان سفير و نماينده دائم به نيويورک بروند اما مصلحت انديشي آنها بيشتر بود و نصيحت وزارت خارجه را گوش کردند لذا چنين اتفاق تلخي در مورد آنان نيفتاد. همه تقصير را گردن آمريکا نيندازيد. واقعيت اين است که شخص آقاي ابوطالبي در اين زمينه بيشتر از همه مقصر است. چون مي دانسته است که در گروگانگيري (هرچند اندک) دخيل بوده است آمريکا هم در اين زمينه واقعا خطوط قرمزي دارد که هيچ مقام آمريکايي نمي تواند آنها را زير پا بگذارد. ابوطالبي به عنوان يک ديپلمات با سابقه و چند بار سفارت ديده از اين مسائل و تبعات اين معرفي براي کشور بي خبر نبوده است. جداٌ محل تامل است که چرا اين موضوع را به روي خود نياورده و براي اين پست داوطلب شده است.
اي بيچاره هاي وطن فروشي كه تا اسم آمريكا مي آيد آب از لب و لوچه شما جاري مي شود و حاضريد به هر ديوزه گي براي خوش آمد اربابانتان تن بدهيد. بد بخت هاي وطن فروش ما كه مي گوييم عزت و استقلال مي خواهيم و براي مستقل بودن بايد هزينه كرد و يوق نوكري به گردن نداشت ما افراطي هستيم شما وطن فروشان عاقل و با تدبير هستيد . اگر نمي فهميد ياد بگيريد بفهمي و اگر خودتان را به نفهمي زديد ديگران را نفهم فرض نكنيد. نماينگي ايران در سازمان ملل جزئي از خاك ملت ايران است و شخص نماينده آن به عنوان نماينده مردم و دولت ايران است.اگر شعور سياسي و فهم ديپلماتيك نداريد حد اقل ايراني كه هستيد.اين حركت آمريكا به معناي اين است (ببخشيد اين جسارت را مي كنم ولي شما اينقدر كم شعوريد كه نمي توانم نگويم) كه همسايه قدرتمند سه تا خانه آنطرف تر منزل شما بيايد وبگويد مرد و يا پدر خانه شما را قبول ندارم از امروز اجازه ندارد به خانه شما بيايد چون زور من در محله زياد است .بي غيرت ها يي كه از ترس اين ظلم را مي پذيرند در ترس افراطي هستند يا ما هايي كه از اين بي غيرتي به خشم مي آييم
پاسخ ها
حق گو
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
اون که خاک کشوره سفارتخانه است نه نمایندگی در سازمان بین المللی! بیسواد! سازمان بین المللی تابع قرادادهای خاص خودش است و اصول مرسوم دیپلماتیک بران جاری نیست!بیسوات!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
دریوزه گی برای اربابانتان.چرت و پرت نگو بابا. تو چی که مثل طوطی چهارتا جمله یاد میگیری هی تکرار میکنی.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
ناشناس بیسوات!!! سازمان ملل قسمتی ازخاک کشورنیست بلکه سفارتخانه بخشی ازخاک کشوراست که آنهم به همت آقای ابوطالبی ویارانش درسال 58 بهش تجاوزکردیم!!
ناشناس
| United States |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
زرشک... حاجی ناشناس
کار از همون اول اشتباه بوده است. مگه چه می شد فرد بی حاشیه انتخاب می شد؟ این کار یعنی هزینه کردن های علکی به پای ملت و لجبازی بچگانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
اقا الکی نه علکی! بیسوات!!
با سلام، در ابتدا می بایست از عمل ناشایست تسخیر سفارت آمریکا، عذرخواهی کنیم. سپس دلجوئی کرد و بعد ادامه ماجرا. اینکه آمریکا در هیروشیما چه کرده، هر چه بوده تاوانش را داده است. مردم کتابها در مزمت آن نوشته اند و در کتابفروشی های آمریکا فروخته اند. انصاف خصوصیت ما ایرانیان بوده است. کمی منصف باشیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
من یکی عمرا عذرخواهی کنم.
با اینکه خودم اگر زمان اشغال سفارت بودم چنین کاری نمیکردم، ولی به نظر من عذرخواهی از بزرگترین جنایتکار تاریخ بشریت که تا بحال حتی یک عذرخواهی هم نداشته (حتی درباره بمباران اتمی ژاپن) اصلا معنی نداره.
از دولت تدبیر انتظار نمی رفت اقدامی انجام دهد که انتهاان عقب نشینی ایران خواهد بود. بی تدبیری اقایان هزینه سنكینی را از این جهت به کشور تحمیل کرد.
حالا مگه قراره اين آقاي ابوطالبي بره اونجا چيكار كنه؟! اين همه آدم توانمند و مناسب كه ميتونن اين كار رو انجام بدن. اصلا مي خواهيد من رو معرفي كنيد. مي رم نيويورك صفا مي كنم واسه خودم. هر از گاهي هم يه سر به سارمان ملل مي زنم كه حقوقم حلال شه!!! منتظر تماس مسوولين هستم.
از همه چی نوشتید لطفا" از بلوکه کردن دارایی ها و اموال و خرید های ایران و دشمنی های جورواجور امریکا و تحریم های امریکا و ... هم بنویسید.
اولا مقر سازمان ملل می باید در یک کشور بیطرف مانند سوئیس باشد.
دو اینکه آقای هرمیداس باوند که کارشناس حقوق بین الملل و دارای گرایشات استواری در حفظ منافع و مصالح ملّی است همانگونه که از شرایط افکار عمومی آمریکا و دلائل دیگر صحبت بمیان آورده، می باید از کودتای 28 مرداد 1332 دولت ملّی دکتر مصدّق به مدیریت کرمیت روزولت آمریکایی و حمایت آمریکا از دولت پس از کودتا و به گروگان گرفتن صنعت نفت ایران با سایز نفتخواران بین المللی یاد میکرد و از دیدگاه حقوق بین الملل پایمال شدن حقوق ملی ایران ظرف 25 سال قرارداد کنسرسیوم از 32 تا 57 را نیز بررسی حقوقی میکرد. که البته برای این موضوع خانم آلبرایت و آقای کلینتون و آقای اوباما بگونه ای فرمالیته یک معذرت آبکی از ایران خواسته اند و پرونده این اسارت 25 ساله را این سان بسته اند.
متأسفانه مردم ما با احساسات و هیجانات آنی برانگیخته شده از مدیای غالب برخورد می کنند و کمتر تاریخ خوان و کنکاشگر در مسائل حفظ منافع و مصالح ملّی هستند. جا دارد رسانه ها به این موضوع بیشتر توجه کنند بویژه جوانان امروز نیاز مبرمی به روشنگری چنین واقعیات تلخ تاریخی دارند. آقای باوند نیز با توجه به انگیزه های قوی ایراندوستاتنه ای که در ایشان وجود دارد می باید
در اشارات خویش توازن برهان تراشی را بیشتر مورد توجه قرار دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
آمریکا قلدره. با آدم قلدر و زبون نفهم هم نمیشه منطقی صحبت کرد.
به نظر من ایران باید بگه یا ابوطالبی یا هیچکس.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
هیچکس بهتره!
وقتی تو ایران عده ای شدیدا مخالف ورود و دفن جنازه ایران شناس آمریکایی هستند طبیعیه که تو آمریکا هم نسبت به کسانیکه به نوعی در گروگان گیری نقش داشتند حساسیت وجود داشته باشه
با این فضاییکه بوجود آمده آقای ابوطالبی به هر شکلی هم که به آمریکا بره نمیتونه آونجا مفید باشه
جالبه اگر همین اتفاق تودوره احمدی نژاد می افتاد دوستان همینطوری تحلیل میکردند؟یا میگفتند غرور ملی بر باد رفت و دنیا مارو تحقیر کرد ؟
هرچه فضا آرامتر باشد به نفع ماست شلوغبازی درنیاوریم
سفارتخانه نه جاسوس خانه
مجبورین مگه ایشونو بذارین در این پست آقا جان بکنیدش سفیر روسیه یکی دیگه رو بفرستید!
مگه دارین می فرستین دعوا؟!
اومدن اسم خیابون بقل سفارت انگلیس رو گذاشتن بابی ساندز! اسم خیابون اداره حافظ منافع مصر رو گذاشتن خالد اسلامبولی! مگر نه اینکه سفارت ها برای برقراری روابط دوستانه با کشورهاست؟ مثل این میمونه اسم خیابون پهلوی سفارت ایران رو بذارن اسم شاه سابق یا گروه منافقین!
بابا آمریکا تو آلمان می آد یه آلمانی الاصل رو می ذاره سفیر یا یکی که مثل بلبل فارسی حرف می زنه رو می ذاره سخنگوی مربوط به ایران وزارت خارجه..
سیاست به این می گن...
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۳
افرین...خوب اومدی
دولت ايران برای حل مشکل در شرايط فعلی ميتواند اقای ابوطالبی را بعنوان نماينده ايران در سازمان ملل متحد بطور رسمی به سازمان ملل متحد معرفی نمايد. اقای ابوطالبی ميتوانند در سوئيس دفتر خود را در سازمان ملل متحد داشته واز انجا وظايف خود را انجام دهند.تصور نميکنم باسيستم ارتباطات فعلی مشکلی در کار بوجود ايد.وزارت امور خارجه واقای ابوطالبی ميتوانند گردش کارها را باشکل جديد سازمان دهی نمايند.
برخی ازرجال وروحانیان انچه راکه به نفع شان هست قبول میکند وانچه راکه به ضررشان است قبول نمیکندبه نظرم همانطورکه ایران خانم اشتون که به ایران امد به او گفتند که باید با مانتو وروسری بیایید ومذاکره کند درنشستها امریکاهم حق دارد که افرادی راکه به نظرش مظنون هستند وبه ان فرد ازنظرمنافع خودش اعتماد ندارد به کشورش راه ندهد بنابراین دولت ایران بیشتراز اصراروپافشاری نکند که بیشتراین پافشاری به ضررخودش میباشدبعدش مملکت که قحط الرجال نیست یکی دیگررابفرستید
درتوافقنامه سازمان ملل وآمریکا برای صدورویزا جهت نمایندگان کشورها بندی وجودداردکه به آمریکااجازه میدهدازصدورویزابرای کسانی که برای امنیت آمریکاتهدیدهستندجلوگیری شودوآمریکانیزبه همین بنداستنادکرده واعتراض ایران نیز بی فایده است چون اقدام آمریکا (لااقل براساس توافقنامه اش با سازمان ملل)قانونی است وسازمان ملل هم حق رابه ایران نخواهددادچون آقای ابوطالبی باشرکت دراشغال سفارت کاری برخلاف امنیت آمریکاانجام داده است.
وقتی تو ایران عده ای شدیدا مخالف ورود و دفن جنازه ایران شناس آمریکایی هستند طبیعیه که تو آمریکا هم نسبت به کسانیکه به نوعی در گروگان گیری نقش داشتند حساسیت وجود داشته باشه
با این فضاییکه بوجود آمده آقای ابوطالبی به هر شکلی هم که به آمریکا بره نمیتونه آونجا مفید باشه
رییس جمهور محترم کارخوبی کردند که دکتر ابوطالبی رومعرفی کردند وبااین کار سیلی محکمی توگوش آمریکای هازدند ومیزان عداوت آن ها باملت ایران روشن تر شد بابا این ها با اصول وریشه های ما مشکل دارن. بهانه هم جور می کنند بمب اتم -حقوق بشر - حمایت از تروریسم
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح