بازدید 14274

بانک مسکن: عدم اقدام شرکت فرابورس برای درج تاریخ اعتبار اوراق

کد خبر: ۳۸۶۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۶ 17 March 2014
سرویس با بینندگان  مطلب زیر توسط یکی از کاربران تابناک و از طریق ایمیل اختصاصی با بیینندگان ( karbar@tabnak. ir ) برای سایت ارسال شده است. تابناک بر حسب کارکرد رسانه ای خود، تلاش خود را برای پاسخگویی سازمان و مسئولان مرتبط با این درخواست به عمل آورد که نتیجه این پیگیری در قالب گزارش زیر برای اطلاع مخاطب محترم منتشر می گردد.


طرح مشکل:

به پیوست اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات بانک مسکن که اینجانب خریداری نمودم ارسال میگردد ، این اوراق از طریق کارگزاری مفید جهت اینجانب ارسال گردیده است ، بعد از سه روز از زمان خرید این اوراق طبق این ایمیل بدست اینجانب رسیده است و هنگامی که به بانک مسکن مراجعه نمودم بعد از تشکیل پرونده و گذشت بیش از یک هفته با اینجانب تماس حاصل شد و اعلام نمودند که طی استعلام انجام شده این اوراق فاقد اعتبار میباشد و اگر تا 92/11/15 به بانک میرسید قابل استفاده بود . حال سوال اینست که اوراقی که بعد از خرید از سه روز تا یک هفته زمان میبرد تا به خریدار رسیده و به بانک ارسال نماید ، چرا در بورس جهت فروش عرضه میگردد ؟در کمال ناباوری وقتی به سرپرستی بانک مسکن میدان آزادگان کرج مراجعه نمودم ، اعلام نمودند به ما ارتباطی ندارد و به بورس مراجعه نمائید ، متقابلا دوستان کارگزاری و بورس نیز این موضوع را از سر خود باز نمودند ، حال علیرغم مشکلات مالی که دیرکرد آماده شدن این اوراق به خریدار تحمیل مینماید ، این روند هم اکنون در بورس جاریست و افراد دیگری دچار این مشکلات میگردند ، سوالات زیر هنوز در هاله ای از ابهام است که خواهشمندم مسئولین مربوطه توضیحات لازم را ارائه دهند :اوراق بهادار و سهام هیچ وقت باطل نمیشود ، بنابراین اینکه بانک مسکن هزینه ابطال این اوراق را به عهده خریدارمیگذاردمنطقی نیست در کجای برگه پیوست تاریخ اعتبار ذکر شده است؟تاریخ پانزدهم ماه از کجا جهت اوراق اجرایی شده و اگر بنا را بر سه سال بگذاریم اینجانب در تاریخ92/11/21 تشکیل پرونده داده ام و تا پایان ماه 11 بایستی این اوراق اعتبار داشته باشد؟  نقش بانک و بورس در اطلاع رسانی این موضوع کجاست؟ چرا کارگزار تذکراتی را به خریدار مبنی بر عدم اعتبار اوراق نداده است ? هزینه های خسارت ناشی از این موضوع به عهده کیست ؟
قبل از خرید این اوراق با تلفن 02161088 که از طرف بانک مسکن با عنوان کارشناسان پاسخگویی وام 35 میلیون تومانی تماس گرفتم و پرسیدم الویتهای مختلفی جهت فروش اوراق موجود است ، کدام الویت بایستی خریداری گردد ، که در پاسخ به اینجانب گفتند هر الویت قابل خرید مشکلی ندارد . ( مکالمه اینجانب بصورت ضبط شده در همین مورد در تاریخ 92/12/11 موجود است) و این حاکی از آنست که کارشناسان پاسخگو از الویتهای قابل فروش اطلاعات کاملی ندارند.


پاسخ:

باسلام واحترام
بازگشت به نامه شماره 987/ت مورخ92/11/30 درخصوص موضوع (خرید اوراق گواهی حق تقدم) به استحضار می رساند با پیگیری های انجام شده توسط بانک مسکن جوابیه ای به شرح زیر جهت تنویر افکار عمومی ودرج در سایت ارسال می گردد:
براساس نامه شماره الف/625 مورخ 87/2/22 اداره کل اعتبارات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن 2سال با امکان تمدید حداکثر یک سال دیگر تعیین گردیده است.
براساس مجوز مذکور ومصوبات هیات مدیره بانک مسکن،اعتبار مندرج برروی اوراق صادره از تاریخ 87/4/15 تا 90/12/15 به مدت یک سال تمدید گردید وپس از اتمام مدت اعتباراوراق مذکور،عملا نقل وانتقال(خرید وفروش وهبه) واستفاده از تسهیلات از محل آن اوراق امکان پذیر نمی باشد.با توجه به انجام محاسبات اوراق قابل تخصیص به حساب های سپرده سرمایه گذاری ممتاز در پانزدهم هر ماه، تاریخ اعتبار اوراق بر اساس تاریخ صدور بر روی برگه های تاییدیه مالکیت اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن صادره از سوی تمامی شعب بانک به نمایندگی کارگزاری بانک مسکن درج گردیده است واطلاع رسانی های لازم در خصوص مدت اعتبار اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن ،صادره از تاریخ 89/7/15 لغایت 89/12/15 توسط اداره کل روابط عمومی بانک مسکن انجام پذیرفته است.
در پایان هرماه مکاتبات لازم با شرکت فرابورس وشرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار جهت تسویه وجوه وحذف وتوقف نمادی که اعتبار آن در پانزدهم ماه بعد به اتمام می رسد انجام شده ومجددا اطلاع رسانی لازم به شعب در قالب نامه عمومی در خصوص اوراقی که در پانزدهم ماه بعد مدت اعتبار آنها منقضی می گردد توسط بانک مسکن انجام می گیرد.متاسفانه تاکنون علیرغم مکاتبات متعدد با شرکت فرابورس در خصوص درج تاریخ اعتبار در گواهینامه نقل وانتقال وسپرده اوراق بهادار صادره از سوی کارگزاری هادر فرابورس به منظور جلوگیری از مشکلات اجرایی ناشی از عدم راهنمایی صحیح متقاضیانی که جهت خرید اوراق به کارگزاری های فرابورس مراجعه می نمایند اقدامی انجام نشده است.


سرپرست اداره کل روابط عمومی بانک مسکن
مسعود ایزدی

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی