بازدید 12955
۳

بی‌توجهی مسئولان، بازار میوه شب عید را به دلالان داد

با نزدیک شدن به پایان سال، میوه شب عید و تهیه آن تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم شده است؛ از یک سو دولت با ممنوع کردن واردات میوه، قصد حمایت از تولید‌کننده‌های داخلی را داشت و از سوی دیگر، دلالان با سو‌ءاستفاده از موقعیت پیش آمده و با انبار ‌میوه، کنترل بازار میوه آخر سال را در دست گرفتند.
کد خبر: ۳۸۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱ 14 March 2014
باهنر: ایران کشور بی در و پیکری نیستبا نزدیک شدن به پایان سال، میوه شب عید و تهیه آن تبدیل به یکی از دغدغه‌های مردم شده است؛ از یک سو دولت با ممنوع کردن واردات میوه، قصد حمایت از تولید‌کننده‌های داخلی را داشت و از سوی دیگر، دلالان با سو‌ءاستفاده از موقعیت پیش آمده و با انبار ‌میوه، کنترل بازار میوه آخر سال را در دست گرفتند.

به گزارش «تابناک»، قیمت‌ها‌ سر به فلک کشیده و هر چه به پایان سال نزدیکتر می‌شویم، به مبلغ آن‌ها افزوده می‌شود و از وعده دولت برای تأمین میوه شب عید نیز خبری به گوش نمی‌رسد. این در حالی است که دولت از دو ماه پیش، همواره از انبار‌ میوه برای روزهای پایان سال خبر می‌داد.

در همین باره، محمد تقی توکلی، نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت: شب عید یکی از مناسبت‌های بزرگ کشور ماست که مصرف میوه بالا می‌رود و چون تقاضا بالا می‌رود، امکان دارد جو روانی برای افزایش قیمت محصولات ایجاد شود. منتهی ما نباید اجازه دهیم‌، دلالان ‌یا کسانی که خود را برای شب عید آماده کرده‌اند، از این زمینه برای سودجویی استفاده کنند.

توکلی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید خود را به شدت تجهیز و خیال مردم را راحت کنند. همچنین نظارت خوبی داشته باشد تا توزیع با برنامه و بر پایه نیازهای هر منطقه انجام شود. اگر مدیریت و نظارت خوبی اعمال شود و همچنین آموزشی نیز برای کسبه برای چگونگی ارتباط با مردم برگزار شود، مشکل ایجاد نخواهد شد چون دولت هم برای مدیریت، آمادگی دارد و اعلام کرده‌ که مشکلی برای تأمین میوه شب عید ندارد. به همین دلیل مشکل در اینجا این است که کارگزاران و ناظرین کارشان را خوب انجام دهند که اگر این اتفاق بیفتد، مشکلی پیش نخواهد آمد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، خطاب به مسئولان تأکید کرد که اگر نظارت کافی روی نحوه توزیع میوه شب عید نباشد، شاید با‌‌ همان مشکلات، گرانی‌ها و آشفتگی‌هایی که در سال‌های پیش وجود داشت، روبه‌رو شویم.

وی افزود: مسئولین باید پای کار ‌باشند. این مسئولین باید جلساتی با صنوف و بازار داشته باشند تا این مسأله مدیریت و کنترل شود.

همچنین ناصر صالحی نسب، با اشاره به تعهدات وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت در خصوص ذخیره سازی کافی و تأمین میوه و آجیل شب عید مردم، افزود: با توجه به اینکه ذخیره سازی میوه مصرفی مردم انجام شده است، تنش‌ها و آشفتگی قیمت در بازار نباید رخ می‌داد.

نماینده دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی، ورود جدی دستگاه‌های نظارتی برای کنترل بازار شب عید را ضروری خواند و گفت: انتظار می‌رود دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان تعزیرات حکومتی در این بازه زمانی که نوسانات بازار و تفاوت قیمت‌ها بسیار ‌است حرکتی کند، نه اینکه پس از پشت سر گذاشتن نوروز که بازار آرامش نسبی پیداکرد، تازه آغاز به فعالیت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه این کمیسیون در راستای ضرورت نظارت و کنترل بازار هم برنامه ‌و هم از مسئولان مربوطه به دلیل نابسامانی‌ها و گرانی بازار میوه و آجیل توضیح می‌خواهد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت باید برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش نامتعارف قیمت‌ها برنامه میان‌مدت داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه حمایت از تولیدکنندگان و حقوق مصرف کنندگان، افزود: باید وزارت جهاد کشاورزی و صنعت معدن و تجارت ظرفیت ذخیره‌سازی میوه‌ها در انبار را تا دو، سه سال افزایش دهد تا از این طریق از بخش کشاورزی و تولید حمایت شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه میزان تقاضا در آستانه نوروز افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در حالی که میوه‌های موجود در بازار فصل زمستان کیفیت پایین تری دارند، دیده می‌شود قیمت‌ها به شدت افزایش یافته و مردم هر ساله در آستانه نوروز با این موضوع روبه‌رو هستند و گله‌مندند.

عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زیاده‌خواهی فروشندگان و عرضه‌کنندگان میوه در بازار گفت: در کشورهای خارجی عرضه کنندگان به سود ۶ درصد قانع‌اند، ولی در کشور ما به سود ۵۰ و حتی ۱۰۰ درصدی هم راضی نمی‌شوند که ساماندهی این حوزه به فرهنگ‌‌سازی هم نیاز دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۹
انتشار یافته: ۳
حقوقی که در ایران به کارگر می دن چیزی جز بردگی مدرن نیست
هرچی میوه خوبه در همان مبدا جدا میشه میره میدان و میوه فروشیهای گرانفروش. هرچی میوه زده و له مانده و ریز داغونه میاد بازارروز.
با توجه به اتفاقاتي كه افتاد و عدم مديريتي كه تاكنون مشهود بوده، اين هم كاملا قابل حدس بود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی