بازدید 22079

رهبران فراموشکار حماس‌ از «رابطه راهبردی» با ایران می‌گویند!

در سال‌های اخیر، روابط ایران با سازمان فلسطینی «حماس» فراز و نشیب‌های فراوانی را از سر گذرانده که در تمامی موارد، دلیل آن سیاست‌های بی‌ثبات و غیرمنطقی این سازمان و به نوعی فراموشکاری درباره متحدان قدیمی خود بوده است. در این میان، برخی موضع‌گیری‌های جدید این سازمان به گونه‌ای است که گویا هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده و حماس همچنان متحدی قابل اعتماد برای ایران است.
کد خبر: ۳۸۵۹۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۵ 12 March 2014
رهبران فراموشکار حماس، از «رابطه راهبردی» با ایران می‌گویند!
در سال‌های اخیر، روابط ایران با سازمان فلسطینی «حماس» فراز و نشیب‌های فراوانی را از سر گذرانده که در تمامی موارد، دلیل آن سیاست‌های بی‌ثبات و غیرمنطقی این سازمان و به نوعی فراموشکاری درباره متحدان قدیمی خود بوده است. در این میان، برخی موضع‌گیری‌های جدید این سازمان به گونه‌ای است که گویا هیچ یک از این اتفاقات رخ نداده و حماس همچنان متحدی قابل اعتماد برای ایران است.

به گزارش «تابناک»، اسامه حمدان، مسئول سیاست خارجی سازمان فلسطینی حماس، روز گذشته در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی، روابط ایران و حماس را «راهبردی» خواند و تأکید کرد، روابط دو طرف هر روز در حال بهتر شدن ‌و رو به پیشرفت است. به باور وی، ایران و حماس در مسیر تقویت روابط گام برمی‌دارند.

وی همچنین درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در آشتی ملی میان گروه‌های فلسطینی (حماس و فتح) گفت: ایران همیشه در آشتی نقش داشته، ولی این مسأله باید بیش از همه از سوی طرف‌های فلسطینی مورد توجه قرار بگیرد.

اما این اظهارات و تأکید بر ماهیت «راهبردی» روابط ایران و حماس، در حالی از سوی یکی از مقامات ارشد این سازمان بیان می‌شود که در سال‌های اخیر و به طور خاص، با آغاز و سپس اوج‌گیری بحران سوریه، این سازمان فلسطینی رویکردی دقیقاً در نقطه مقابل ایران را برگزید و ضمن همراه شدن با کشورهای عرب منطقه ـ و به عبارتی‌ رقبای منطقه‌ای ایران ـ عملاً به یکی از ارکان تقابل با سیاست منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد.

بی‌‌گمان هنوز هیچ کس فراموش نکرده که در ماه‌های آغازین بحران در سوریه، سازمان حماس چگونه ضمن حمایت‌ آشکارا از گروه‌های شورشی مخالف بشار اسد، خود را به محور آنکارا ـ دوحه نزدیک کرد و کار را به جایی رساند که پس از میزبانی مفصل مقامات حماس از امیر قطر در غزه، خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس در آنکارا دوشادوش رجب طیب اردوغان ظاهر شده و وی «رهبر جهان اسلام» خواند.

بی‌گمان هیچ کس از یاد نبرده که در فضای احساسی شکل گرفته در سال‌های نخست پس از وقوع انقلاب‌های عربی و به ویژه در پی پیروزی محمد مرسی «اخوانی» در انتخابات ریاست جمهوری مصر، چگونه دیگر گروه‌های ریز و درشت وابسته به اخوان المسلمین، از جمله حماس ‌با رویای قطر و ترکیه برای ایجاد یک «خاورمیانه اخوانی» همراه شده و تمامی پیوند‌ها و ارتباطات منطقه‌ای پیشین خود را فراموش کردند.

یقیناً این موضوع هنوز از اذهان پاک نشده که در سه سال اخیر ‌و به عبارت بهتر، تا پیش از چند ماهه گذشته و تحول در اوضاع منطقه‌ای، رهبران حماس نه تنها نامی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین حامی خود طی همه سه دهه گذشته نمی‌بردند، بلکه با مساعد دیدن فضا، تلاش داشتند تا به اصطلاح خود را از فاز شبه نظامی وارد فاز سیاسی کرده  ـ احتمالاً با حمایت‌‌ همان متحدان تازه یافته مذکور ـ و ضمن پشت کردن به محور مقاومت، بر سر بازمانده سرزمین‌های اشغالی وارد بازی سیاسی با فتح شوند.

اما به نظر می‌رسد با تغییرات جدی پدید آمده در فضای سیاسی منطقه‌ای، اینک رهبران حماس خود را تنها‌تر از همیشه یافته و بار دیگر دری جز در ایران را برای کوفتن نیافته‌اند. این تغییر و تحولات در ماه‌های اخیر عبارت بوده از تغییر جهت کلی سیاسی در قطر در پی تغییر امیر این کشور و سپس ضعف نسبی به سبب ورود به رقابت جدی با عربستان و امارات؛ بحران سیاسی در ترکیه و شکست سیاست خارجی این کشور در قبال سوریه که عملاً دست آنکارا را در عرصه منطقه‌ای بست؛ تغییر در آرایش میدانی نیرو‌ها در سوریه و کسب موضع بر‌تر از سوی دولت‌ و شاید مهم‌تر از همه، سقوط دولت مرسی در مصر که به مثابه تیر خلاصی بر جریان‌های اخوانی در سراسر منطقه به شمار می‌رفت.

همین عوامل است که سبب شده حماس بار دیگر به یاد «روابط راهبردی» خود افتاده و از پیشرفت و گسترش روابط با ایران سخن بگوید. این در حالی است که حتی هنوز هم و با وجود همه این شکست‌ها، اخبار جسته و گریخته‌ای از اقدامات عملی حماس علیه ایران و حزب الله در سوریه و لبنان به گوش می‌رسد.

با عنایت به همه این موارد، بد نیست کسی از جناب حمدان بپرسد که اصولاً تعریف وی از «راهبرد» و «روابط راهبردی» چیست؟! و اگر «راهبرد» کلی حماس، پایبندی به اتحادش با ایران بوده، تغییر جهت‌های «تاکتیکی» این سازمان در سه سال اخیر را چگونه در این چهارچوب می‌توان تبیین کرد؟!

شاید پس از پاسخ دادن به این پرسش‌ها، بهتر بتوان درباره ماهیت واقعی این سازمان با ایران به اظهارنظر پرداخت!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۲۱
انتشار یافته: ۳۱
تحریم های نفتی که لغو بشه همه عاشق رابطه با ایران می شوند.
گول حماس را نبايد خورد تروريستي هائي كه مقابل سفارت و رايزني فرهنگي ايران در بيروت خود را منفجر كرد ندفلسطيني بودند. اينها عقايد وهابي ها را دارند يعني شيعه را كافر مي دانند.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
در تأیید صحبت ایشون باید توجه داشت که همین حماس در سال 89 حضور شیعیان در باریکه غزه از هر ملیتی را ممنوع اعلام کرد
جنایاتی که تروریست ها در سوریه انجام دادند و حمایت حماس از تروریست ها را نباید به این زودی فراموش کرد. حماس گروه قابل اطمینانی نیست.
حماس نیز مانند فرزند ایران است. البته در مورد پول برداشتن از جیب پدر!!
میشه لطفا درباره مزایا و معایب رابطه با حماس یک مقاله منتشر کنید.
دلار میخواهند
بروند پیش محمد مرسی ، اردوغان ، آل ثانی ، آل نهیان ، آل سعود ، آل ...

ما ایرانی ها از انسان های دم دمی مزاج و نان به نرخ روز خور متنفریم.
تابی جون، مثل همیشه تحلیلت عالی بود.
البته متقابلا باید از مقامات ایران پرسید که چرا علا رغم موضع گیری های حماس باز هم به برقراری رایطه با او وحمایت از او ادامه دادند ؟!!!
توی این سالها وقتمونو برای چه متحدانی تلف کردیم!
حماس قدر نشناس و حزب باد
از سرگیری روابط با حماس اشتباه بزرگیست که نباید مرتکب شد؛ازموده را ازمودن خطاست
فقط حزب الله قابل اعتماد است و هرجا لازم باشد هماهنگ با ایران شطرنج بازی میکند.سرمایه گزاری بر روی گروههایی مثل حماس ساختن خانه بر روی آب است.بهتر است آنها را فقط به اندازه ای که علیه ما نباشند حمایت کنیم نه مثل یک متحد راهبردی
به زبان خودشان باید گفت : من جرب المجرب حلت به الندامه
با سلام
جواب این سوال این است که راهبردی از نظر آنها زمان و مکان دارد. اگر در زمان قدرت گرفتن اخوان در مصر باشد در آن زمان نیازی به ایران نیست همچنین اگر در مکانی فرصتی برای نابود کردن شیعه باشد در آن مکان اولویت با نابودی شیعه است. ولی اگر هیچکس جواب سلام آنها را ندهدآنوقت رابطه با ایران استراتژیک راهبردی و سوق الجیشی میشود.
به نظرم فعلاً برای دور کردن و خارج نمودن حماس از سوریه بهتر است در این شرایط وارد معامله با حماس شویم . این راه باعث فارغ شدن دولت سوریه از یکی از گروههای متخاصم می شود و بهتر می تواند با گروههای باقیمانده مبارزه نماید . البته هیچگاه نباید ایران به حماس بعنوان یک متحد استراتژیک نگاه کند مگر آنکه به قصد و همراه با جدا کردن آن از محور اخوانی باشد .
از شما آقایان بعیده
فکر کردید که کمکهای ما به حماس به خاطر هنیه و خالد مشعل سست عنصره.
از فلسطین 2 تیکه زمین مونده یکیش غزه است.
ما از سرزمین اسلام داریم حفاظت میکنیم باید به هر قیمت و ترفندی فلسطین که خط مقدم جبهه اسلامه حفظ بشه. مگه آمریکا از اسرایئل بااین همه جنایتیش دفاع نمیکنه.
سران حماس هم بعد چندصباحی جاشونو به کسانی دیگه میدن.اصل حفظ سرزمین فلسطینه .
حماس نماینده واقعی مردم مظلوم فلسطین نیست
درست است كه حماس در سالهاي اخير به تركيه نزديك شد اما نبايد فراموش كنيم كه در درون حماس دو جريان وجود دارد يكي دفتر سياسي حماس كه بيرون غزه است و خالد مشعل نماد آنست و ديگري رهبران مبارزي كه در غزه حضور دارند.
در حوادث سه سال گذشته شاخه ي ميداني حماس در غزه به هيچ وجه از ايران فاصله نگرفت و اين فقط خالد مشعل و طيف نزديك به او بودند كه جذب قطر و تركيه شدند.
با اين حال حتي خالد مشعل هم بر ضد ايران سخني نگفت.
درود برحزب الله وبشار اسد که پای اتحاد با ایران ایستادن بشار اسد اگه الان داره چوب عرب ها وغربی ها رو می خوره بخاطره اینه که به ایران پشت نکرد
راهبردیه دیگه .راه اونا البته!
متا سفانه در بحران های منطقه ای به خصوص سوریه حماس نقش پسر ناخلف پدر را بازی کرد .البته اگر عمیقا اظهار پشیمانی کند می تواند دوباره همان بچه ی پدر باشه.جنبش حماس حداقل از جهاد اسلامی فلسطین یاد می گرفت.
تمامی مطالب شما صحیح اما داشتن متحد در منطقه آن هم با شناختی که شما گفتید توامان خوب خواهد بود، حال که حماس از آنها روی گردان شده چرا ما به آنها راه ندهیم؟ اگر راه ندهیم سود می بریم یا اگر با آنها متحد شویم و دشمن را مشغول این اتحاد کنیم از آن طرف هم به فرمایش شما آگاه باشیم که استراتژی جریانات عربی پایدار نیست ما بهره ی خودمان را ببریم البته ما صداقت داریم و خواهیم داشت و به کسی که علیه صهیونیسم و غرب باشد کمک و حمایت هم می کنیم .
به فرض اگر این گروه رو از دست اسرائیل خلاص کنیم بهشون قدرت بدیم مطمئنا اولین حرکتشون حمله به کشورهای شیعه است
خداوند متعال دست اخوان الامسلمین را برای شیعیان رو کرد اگر واقعامرسی سقوط نمیکرد وآنها در سوریه پیروز میشدند وغرور آنها را میگرفت واقعا چه پیش می آمد. خدای سبحان ،امام زما ن عج ، حزب اله ، سپاه پاسداران متشکریم.
حماس نشان داد غیر قابل اعتماد است لذا نباید دوباره برای آنها هزینه پرداخت کرد
من که میگم ما فقط بچه های با غیرت حزب الله رو باید حمایت کنیم
اینا همه شایعات یهودی ها و لابی صهیونستهاست که شیعه را از فلسطینی ها بدبین کنند. فلسطینی ها عاشق ایران و آدم های با انصاف و...... هستند. قابل توجه!
اتفاقا حالا كه حماس بعد از چند سال تجربه كسب كردن ، دوست و دشمن واقعي خود راشناخته بايد هم پيماني با حماس را غنيمت بشماريم.
ضمنا توجه كنيم كه شاخه سياسي حماس كه از ايران فاصله گرفت جريان خالد مشعل بود در حالي كه جريان ديگري كه در داخل غزه است همواره سپاسگزار ايران بوده و هست. در طول سالهاي گذشته آقاي اسماعيل هنيه مكررا از ايران تشكر كرده و بنده خودم بيانات ايشان را در اين باره شاهد بوده ام.
بنابراين نبايد همه سران حماس را با يك چوب برانيم.
وانگهي ما فلسطين را بخشي از سرزمين امام زمان عج مي دانيم بنابراين نبايد در حمايت از مجاهداني كه با اسرائيل نبرد مي كنند كوتاهي كنيم و اينكه برخي از مبارزان فلسيني به اندازه كافي تشكر نكرده اند بهانه خوبي براي قطع كمكها نيست.
مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود ، در روابط احتیاط کنیم ولی مردم بی گناه فلسطین هم نباید به آتش سران بی تدبیرخود بسوزند.
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی