بازدید 10486
۴

پای ایرانی‌ها به خرید اینترنتی باز شد

با تصمیم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای نخستین بار در کشور جشنواره هفته خرید اینترنتی از تاریخ سوم تا نهم اسفندماه در حال برگزاری است.
کد خبر: ۳۸۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۴ 27 February 2014
با تصمیم مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت  برای نخستین بار در کشور جشنواره هفته خرید اینترنتی از تاریخ سوم تا نهم اسفندماه در حال برگزاری است.

به نوشته ایران، سایت اینترنتی نخستین جشنواره هفته خرید اینترنتی به نشانی www.eshopfest.com در اختیار کاربران و علاقه‌مندان قرار گرفته است و اگر شما برای نخستین بار باشد که قصد خرید اینترنتی دارید، در قسمت «آموزش خرید اینترنتی» و در یک ویدیوی بسیار کوتاه،‌ نحوه خرید اینترنتی را از جشنواره آموزش می‌دهد.

همچنین در منوی اصلی سایت جشنواره، بخش‌هایی نظیر ثبت‌نام فروشگاه‌های جدید برای عرضه کالا در اینترنت، اسامی فروشگاه‌های شرکت کننده در جشنواره، طبقه‌بندی کالایی و اخبار درج شده است.

در طبقه‌بندی کالایی، محصولات مختلف از گروه‌های «صوتی و تصویری»، «لوازم خانگی و مبلمان»، «رایانه، تلفن همراه و ماشین‌های اداری»، «کودک، اسباب بازی و سرگرمی»، «آرایشی- بهداشتی و پزشکی»، «پوشاک»، «ساعت و زیور آلات»، «سوپرمارکت»، «لوازم و ابزار فنی»، «هدیه وکادو»، «تجهیزات ورزشی»، «فرهنگی- هنری» و «خدمات گردشگری» عرضه شده است که کاربران یا خریداران با یک کلیک روی گروه محصولات مورد علاقه خود از «فروشگاه‌های عرضه کننده این محصولات»، «لوگوی فروشگاه»، «کد تخفیف»، «درصد تخفیف»، «حمل و نقل رایگان»، «کادو» و «ارسال هدیه» اطلاع خواهند یافت. همچنین در منوی «فروشگاه‌ها» فهرست کاملی از 75 فروشگاه مجاز این جشنواره در اختیار کاربران و خریداران قرار گرفته است.

نخستین جشنواره خرید اینترنتی با همکاری پلیس فضای تبادل و امنیت اطلاعات (فتا) و مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. همچنین نشریه‌های «فناوران اطلاعات»، «اقتصاد پویا»، «تفاهم»، «مردم سالاری»، «قانون»، «راه مردم»، «بانک ملت» و «فروشگاه شهروند مجازی» حامیان رسانه‌ای و مالی نخستین جشنواره خرید اینترنتی هستند. با توجه به این‌که در نخستین جشنواره خرید اینترنتی فقط فروشگاه‌های دارای <نماد اعتماد الکترونیک> کسب و کار اینترنتی حضور دارند، فهرست کاملی از سایت‌های دارای مجوز در آیکون «نماد اعتماد الکترونیک» قرار داده شده است. همچنین مرکز توسعه تجارت الکترونیک با مشارکت حامیان، جوایز ویژه‌ای برای خریداران در نظر گرفته است که این قرعه‌کشی در پایان جشنواره برگزار خواهد شد و خریداران برای شرکت در این بخش می‌توانند پس از خرید از فروشگاه و دریافت کد قرعه‌کشی، آن را به شماره 30005911 پیامک کنند. 10فروشگاه دیگر هم در قرعه‌کشی جداگانه، جوایز متنوعی برای خریداران در نظر گرفته‌اند.

لزوم افزایش اشتیاق در بین مردم و ایجاد دسترسی همگانی برای خرید از فروشگاه‌های بزرگ و معتبر، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت را بر آن داشت تا اولین جشنواره خرید اینترنتی را از سوم تا نهم اسفندماه در کشور برگزار کند. به گفته مدیر اجرایی جشنواره خرید الکترونیک، در این جشنواره روزانه نزدیک به 40هزار نفر، خریدهای خود را از طریق سایت www.eshopfest.com و بیش از 80 فروشگاهی که در پایگاه اینترنتی این جشنواره به خریداران معرفی شده‌ است، انجام می‌دهند. برهمین اساس در گفت‌وگو با فرانک اسکویی به بررسی ابعاد برگزاری اولین جشنواره خرید اینترنتی در کشور پرداختیم.

 اولین جشنواره خرید اینترنتی با چه اهدافی در کشور برگزار شد؟

هدف اصلی ما از برگزاری اولین جشنواره خرید اینترنتی در کشور، گسترش و بهینه‌سازی فرهنگ خرید اینترنتی برای مردم است و اینکه بتوانیم کسب و کارهای قانونمندی را که در حال حاضر در کشور و در بخش اینترنت وجود دارد به مردم معرفی کنیم. متأسفانه مردم ما اطلاعات کمی در رابطه با کسب و کارهای قانونمند که دارای مجوز فعالیت در فضای مجازی هستند دارند که بر همین اساس تصمیم گرفتیم با برگزاری این جشنواره، این قبیل کسب و کارها را به مردم معرفی کنیم.

 با توجه به اینکه جشنواره خرید اینترنتی از تاریخ 3 الی 9 اسفندماه درحال برگزاری است، آیا تاکنون مورد استقبال و رضایت مردم قرار گرفته است؟

از روز شنبه سوم اسفندماه که این جشنواره شروع شد، به طور متوسط آمار بازدیدهایمان در روز، نزدیک به 40هزار نفر رسیده است و فکر می‌کنیم با وجود اینکه این اولین باری است که یک چنین جشنواره‌ای در کشور برگزار می‌شود، این آمار بسیار مناسب و خوب است. مراجعه‌کنندگان بعد از اینکه وارد سایت جشنواره شده و ثبت نام می‌کنند، از اینکه هر فروشگاهی چه تخفیف‌ها و چه امکاناتی نظیر حمل و نقل و نصب رایگان و غیره را در اختیار آنها قرار می‌دهد، اطلاع پیدا کرده و پس از آن وارد فروشگاه شده و خریدهای خودشان را انجام می‌دهند. این نکته را هم باید یادآوری کنم که در جریان خرید اینترنتی، قرعه‌کشی‌هایی هم بین خریداران برگزار خواهد شد و انشاءالله در هفته بعد از پایان جشنواره، گزارشی از عملکرد آن و اینکه بیشترین خریدها از کدام شهرها بوده را استخراج کرده و به اطلاع همگان خواهیم رساند. همچنین اعلام خواهد شد که افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند و به مراکز خرید بزرگ دسترسی ندارند، چقدر از جشنواره استقبال کرده‌اند. در واقع یکی از امکاناتی که این جشنواره به همه مردم می‌دهد این است که از شهرهای کوچک به مراکز بزرگ خرید که فقط در شهرهای بزرگتر وجود دارند دسترسی خواهند داشت.

 در این جشنواره چه کالاهایی به فروش می‌رسد؟

در حال حاضر بیش از 11 گروه کالایی شامل محصولات «صوتی و تصویری»، «لوازم خانگی و مبلمان»، «رایانه، تلفن همراه و ماشین های اداری»، «کودک، اسباب بازی و سرگرمی»، «آرایشی، بهداشتی و پزشکی»، «پوشاک»، «ساعت و زیور‌آلات»، «سوپرمارکت»، «لوازم و ابزار فنی»، «هدیه وکادو»، «تجهیزات ورزشی»، «فرهنگی- هنری» و «خدمات گردشگری» در سایت این جشنواره ارائه می‌شود.

 ملاک انتخاب فروشگاه‌هایی که در سایت جشنواره کالاهای خود را عرضه می‌کنند چه بوده است؟

با توجه به اینکه خریداران جشنواره محدودیت جغرافیایی ندارند و از همه جای ایران می‌توانند خریدهای خود را انجام بدهند بنابراین ملاک ما این بوده است که این فروشگاه‌ها توانایی انجام چنین کاری آن هم در سطح چنین جشنواره‌ای داشته باشند، چرا که جشنواره خرید اینترنتی، شبیه جشنواره‌های بهاره نیست که فقط در نقاط خاصی از کشور برگزار می‌شوند. بر همین اساس از بین 200 فروشگاهی که تقاضای خود را ارائه کرده بودند، نزدیک به 80 فروشگاه را پذیرفتیم.

 آیا درخواست‌های جدیدی از سایر فروشگاه‌ها برای عضویت در این جشنواره ارائه شده است؟

فروشگاه‌های جدید برای عضویت در سایت و امکان فروش محصولات خود، هر روزه درخواست‌های خود را ارائه می‌کنند که بر اساس ضوابط قید شده، برخی آنها را برای شرکت در جشنواره انتخاب می‌کنیم و همین امروز هم 3 فروشگاه جدید را به سایت اضافه کردیم.

 گاهی اوقات کاربران اینترنت از خرید اینترنتی به دلایلی نظیر کلاهبرداری یا تحویل کالای بی‌کیفیت و مغایر با آنچه که در تبلیغات موجود است شاکی هستند، آیا در این جشنواره به این نکات توجه شده و سامانه‌ای برای رسیدگی به شکایت خریداران در نظر گرفته شده است؟

در سایت جشنواره قسمتی به نام ثبت شکایت و نارضایتی وجود دارد که خریداران هرگونه نارضایتی خود را به ما اعلام کنند. از طرف دیگر یکی از ملاک‌های اصلی ما برای شرکت فروشگاه‌ها در جشنواره این است که حتماً باید نماد اعتماد الکترونیکی را داشته باشند. اگر هم خریداران یا کاربران، روی لوگوی نماد اعتماد هر کدام از فروشگاه‌ها کلیک بکنند مجوز فروشگاه را خواهند دید و در پایین مجوز فروشگاه هم لینک سایت نماد اعتماد وجود دارد که خریداران از همانجا هم می‌توانند شکایت خودشان را از فروشگاه‌ها ارسال کنند.

 بسیاری این سؤال را مطرح کرده بودند که مدت زمان برگزاری اولین جشنواره خرید اینترنتی کم است آیا ممکن است این مدت تمدید شود؟


فکر نمی‌کنم و برنامه‌ای هم برای تمدید جشنواره نداریم. در سایر نقاط دنیا این جشنواره معمولاً یک روزه یا در نهایت سه روزه برگزار می‌شود، منتها فرهنگ کشور ما طوری است که به جشنواره‌های طولانی‌ مدت عادت داریم و به همین دلیل این یک هفته برای برگزاری چنین نمایشگاهی کفایت می‌کند. ما تصمیم نداریم که این قبیل جشنواره‌ها یک بار در طول سال برگزار شود بلکه بنای ما بر این است که این جشنواره‌ به صورت فصلی برگزار شود. ما هدف مهم فرهنگی را دنبال می‌کنیم و تلاش می‌کنیم جشنواره خرید اینترنتی به صورت مستمر برگزار شود تا مردم به خرید اینترنتی عادت کنند.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
ما سالهاست از طریق اینترنت خرید میکنیم.
ما فرهنگش را نداریم
من هرچه اینترنتی خرید کردم آشغال به تمام معنی بوده است
خوبه.
احسنت
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی