بازدید 14123

در کجای دنیا برف بحران می‌شود؟

کد خبر: ۳۷۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۵ 04 February 2014
«تهران امروز» در مطلبی به قلم محمد دامادي، نماينده ساري در مجلس، نوشت: مازندران استاني است كه در ناحيه كوهستاني و پربارش كشور واقع شده است و بارش برف، وقوع سيل، زلزله و مسائلي از اين دست براي استاني مانند مازندران نه دور از ذهن است و نه بدون سابقه، اما يك برف ساده براي استان بحران ايجاد مي‌كند و آه از نهاد همه مردم برمي‌آورد.

در روزهاي اخير كه با ورود توده هواي سرد، بارش‌هاي سنگيني در اغلب نقاط كشور صورت گرفت بارش سنگين برف در مازندران، مديران را زمينگير كرد در حالي‌كه حتي اگر نگاه‌مان اين باشد كه اين برف خيلي سنگين‌تر از ساير دفعات بوده باز هم ضعف‌هاي مديريتي قابل توجيه نيست زيرا اين اولين بار نيست كه در مازندران برف مي‌بارد و آخرين دفعه هم نخواهد بود.

در كشورهاي سردسير دنيا نه به اندازه مازندران كه چند ده برابر اين ميزان بارش برف و باران گزارش مي‌شود،‌اما نه برقي به این شکل قطع مي‌شود، نه فشار گاز افت مي‌كند، نه مغازه‌ها گرانفروشي مي‌كنند و نه آب شرب دور از دسترس مي‌شود كه علت همه اين موارد برنامه‌ريزي و مديريت صحيح است و اين همان چيزي است كه نه‌تنها در استان مازندران بلكه در كشور در زمان وقوع بحران نداريم.

در واقع زیبنده نیست كه نام بارش برف را كه جزو طبيعت مازندران است، بحران بگذاريم زيرا اين نام مناسب جنگ، زلزله‌هاي مهيب و حوادث غيرمترقبه‌اي از اين دست است،‌اما از بس ميزان ناهماهنگي‌ها و ضعف مديريت‌ها بسيار بوده كه بارش برف نامش بحران مي‌شود. البته منكر زحمات مسئولان استان در اين مدت و شرايط نمي‌شويم، اما اين اقدامات مقطعي است و به صورت پراكنده انجام مي‌گيرد و برنامه‌ريزي خاصي براي آن وجود ندارد.

اصولا عادت كرده‌ايم تا قبل از وقوع مسئله‌اي آن را جدي نگيريم و وقتي مسئله روي داد و بحراني شد با شتاب بسيار به حل آن مشغول شويم كه نتيجه آن همين وضع امروز مازندران بخصوص در غرب آن است. در مدت دو روز بارش برف برق و آب 145 روستا دچار مشكل شده و شهرها فلج شده اند، گاز قطع شده و براي تامين گرمايش منازل صنايع را خوابانده و ميلياردها ريال خسارت به بار آورده‌ايم زيرا از قبل برنامه‌اي وجود ندارد. براي چنين وضعيت‌هايي به معناي واقعي نيازمند يافتن راهكار نيستيم و تنها كافيست در زمان برنامه‌ريزي و اجراي خدمات عمومي و شهري، كارشناسان و مجريان كار خود را به درستي انجام دهند.

در طول سال بارها نسبت به هدر رفتن آب،‌پوسيدگي لوله‌های آب و سيم‌هاي برق هشدار داده و نامه نگاري كرده‌ايم. امروز نيز اين سخنان گفته و شنيده مي‌شود و رسانه‌هاي زحمتكش نيز قلمفرسايي مي‌كنند اما هيچ تضميني وجود ندارد كه فردا دوباره اين بحران‌ها ايجاد نشوند زيرا در سايه مديريت بي‌برنامه نمي‌توان اقدامي در خور توجه كرد و برنامه‌ريزي‌هاي اصولي و بلند مدت داشت. جا دارد اكنون كه در فصل بررسي بودجه هستيم، مشكلات مازندران را جدي‌تر ببينيم تا ضمن كاهش مشكلات استان در شرايط فعلي و در همه حال باعث نشويم سفره‌هاي مردم روز به روز كوچك‌تر شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۹۸
انتشار یافته: ۲۴
اگه برفی که توکانادا میباره تو شهرای ایران بباره بنظرتون چی میشه؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
تو کانادا هم برق رفت همین چند وقت پیش که برف زیادی اومد .
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
این برف اگه جایی که انتظارش را ندارند ببارد اوضاع این خیلی بدتره مثلا عربستان مثلا قطر و.
با سلام میگویند دعا کنیم درتهران زلزله نیاید حال بارش برف که از نزولات اسمانی است وکشوررا از بحران کم ابی نجات میدهدرا بجای اینکه دعا کنیم برف بباردحال بایددعا کنیمب رف نبارد مگربارش اینگونه برف ها را درسال های قبل نداشته ایم.
اخيرا در يکي از شهر کبک کانادا برق به مدت يک هفته قطع شد و بسياري از مردم به هتل ها و مهمانپذيرها رفتند تا مشکل رفع شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
عزیزم یه چیزی شنیدی و بیان میکنی برو خبرش رو بخون که سه متر برف کجا و ده سانتی برف کجا ؟ ضمنا بحران اونا فقط یک 24 ساعته بود حالا صبر کن پیامد های این هنوز روشن نشده وقتی برنامه نداشته باشند بد تر از اینا میشه
خیلی جاها. حتی آمریکا.
من همین الان از کانادا دارم اینو مینویسم. یه ماه پیش تو تورنتو به خاطر بارون یخی بعضی نقاط تا دوازده روز برق نداشتن . پلیس جلوی سوپر مارکتها نیرو گذاشته بود و از دو روز بعد شروع به امحا مواد غذایی فاسد شدنی کردن در حالیکه پلیس از سطلهای اشغال محافظت میکرد که مردم غذاها رو بر ندارن. برف امسال کانادا رو چندین بار تا اینجا گرفتار کرده در حالیکه اینا متخصص سرما هستن.
من خودم الان تو نمك آبرود هستم.
خوشبختانه اينجا نه آب قطع شد و نه برق رفت.
ولي بي انصاف هم نباشيم. خيلي برف سنگينيه! واقعا فلج كننده هستش. اينجا با اينكه هر دو يا سه ساعت يكبار كوچه ها را با لودر باز ميكردند ولي برف سريع ميشينه. در عرض چند دقيقه 10 سانت به ضخامت برف اضافه ميشه!
ميشه گفت فاجعه بار برف ميبارد
تو همین چند ماه نگاه کنید ببینید برف تو خیلی از جاها مشکل آفرین و بحران زا بوده. مثلش همین کانادا، انتظار اینه که کشوری مثل کانادا حداقل بتونه از پس این چیزا بربیاد ولی میبینیم که اینطوری نیست. برق و خطوط دیتاشون همه قطع بود. حتی خیلی از سرورهای داخل ایران هم به مدت چند روز به علت قطعی اونجا، دچار قطعی و مشکل بودند. یا همین آمریکا.
من نمیگم ما بی برنامه نیستیم و خیلی وقتا حتی بارون هم بحران میشه ولی تو بیان خبر انصاف به خرج بدید
در هر منظقه‌ای که تجربه افراد در زندگی و کار در شرایط برفی کم باشد، بارش برف به بحران تبدیل می‌شود و این کاملا طبیعی است. چون مردم آن منطقه به این پدیده عادت ندارند. در بعضی از مناطق دنیا از 12 ماه سال 10 ماه بارش برف دارند و نحوه زندگی‌شان با این پدیده خو گرفته و زیرساخت زندگی‌شان بر این اساس است. اگر بارش برف از حد انتظار بیشتر باشد، آمریکا و اروپا و آفریقا نمی‌شناسد و بحران ایجاد می‌کند.
دلتان برای بچه های بی پناه دانشجویی بسوزد که در این ایام نه پناهگاهی داشتند نه نانی نه آبی و نه وسیله گرمایی . بعلت مشکلات تردد خانواده ها هم امکان اینکه بیایند بچه ها را به شهر خودشان ببرند نیست. تو را به خدا دلتان بسوزد.
بحران فقط توي آمريكا و اروپاست اينجا همه چيز سرجايشه و بهشته!!!!!
اینجا همه چیز بحرانیه! وقتی برف میاد یکجور! وقتی هم که بارندگی نمی شه تو پاییز و زمستون آلودگی صنعتی و در بهار و تابستون غبار و گرد و خاک!
يك برف ساده?
این چه سوالی است که پرسیدین؟معلومه در ایران!!!
آخه مشکل اینه که مردم خودشون هم تو بحران زائی شریک هستند مثل مصرف بی رویه، گرانفروشی، نبود وسایل حمل و نقل عمومی و...
قطعی اب و برق فاجعه امیزه و گرانفروشی اون مغازه دار نهایت بی انصافی و بی وجدانی
اگه این همه برف تو کانادا بیاد اوضاع از ایران بدتره. چند هفته پیش در تورنتو باران یخ اومد و برق ۶۰ در صد شهر قطع شد وبیشتر از یک هفته طول کشید تا وصل بشه بسیاری از مردم تو هوای سرد ۲۰ـ هیچ وسیله گرم کننده نداشتند و شهردار تورنتو که به خاطر مصرف کوکایین در دنیا معروف شده وضع اضطراری اعلام نکرد و کفیل شهرداری هم با اینکه مردم شهر در وضعیت بدی بودند رفت فلوریدا تا سال نو پیش فامیلش باشه!!
در آمریکا هم نقاطی که برف شدید امسال باریده بود، هم قطع برق داشتند و هم قطع گاز... برای چند روز متوالی... این اتفاقات با وجود گرم شدن زمین در هیچ جای دنیا عجیب نیست...
درجواب دوستی که برف کانادا رو مثال میزنه خدمتشون میگم که :اگه گرمای تابستان ایران رو کانادا داشت چی میشد؟همه شون راهی بیمارستان میشدن.کانادا برای سرما وایران برای گرما آمادگی دارن عزیز
آره جالبه اينكه به برف ميگن بحران مثلا ديروز تو شهر كرج برف زيادي نيومده بود ولي بعلت سرماي هوا هر چي اومده بود به زمين چسبيده بود و زمين مث صابون شده بود اما دريغ از خدمات شهرداري بعد كه بهشون زنگ ميزني ميگن در وضعيت بحراني( بارش 2-3 ساعت برف)!!! ناوگان ما دچار اختلال ميشه حالا چطور مردم با ماشين شخصي خودشون و با هزار مكافات و ترس لرز حركت ميكردن ولي ماشينهاي مخصوص شن و نمك و برف روبي قادر به حركت نبودن سوالي هست كه بي جواب مونده ...
خوب بالاخره هتل و مهمانپذیری بوده که برق داشته باشه.
همین دو هفته ی پیش در ایالت آتلانتای آمریکا که اصولا برف کم می باره، بارش بسیار کم برف کل شهر رو نیمه نعطیل کرد، چقدر اتوبوس مدرسه همراه با دانش آموزاشون به مدت طولانی در برف گیر افتادند و چقدر آدم برای نزدیک 24 ساعت، گرسنه و تشنه در برف اسیر شدند
امیدوارم تابناک تبترهای واقع بینانه تری انتخاب کنه
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح
وب گردی