بازدید 8324

نگاه شما: آشفتگی بازار سرمایه و بورس

بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را بفرستد تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۳۷۳۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۱ 22 January 2014
احسان. ع دانشجو و سهامدار خرد بازار سرمایه در مطلب ارسالی برای «نگاه شما» نوشت:

با تشکر از توجه به حرف دل مخاطبان، نگاه من به موضوع یا بهتر بگویم چالش اقتصادی مهم و همراه با خطر امروز کشور یعنی نابسامانی بورس اختصاص دارد. پس از رشد حیرت انگیزی که در ماه‌های اخیر در بورس روی داد و به رغم اینکه بسیاری گره‌های سیاسی و اقتصادی در حال گشایش است و سد محکم تحریم‌ها نیز به آرامی در حال شکستن است و سال بعد نیز سال رونق و توسعه خواهد بود، متأسفانه به دلیل مدیریت نادرست مدیران بازار سرمایه و عدم حساسیت مدیران اقتصادی کلان دولت و مجلس، چندین روز است که بورس به شدت دچار تلاطم و بحران شده و همه نمادهای بازار سهام، اعم از بنیادی و ... فارغ از گزارش‌های مالی و سود‌ده بودن یا نبودن، در حال سقوط آزاد هستند.

‌البته درست است بسیاری از افزایش قیمت‌ها مبنای درستی نداشته و ندارد و هرچند در پاسخ به همین موضوع هم عده بسیاری بر این باورند که افزایش قیمت و سه برابر شدن شاخص پاسخی به افزایش نرخ دلار و حداقل سه برابر شدن همه چیز در کشور طی دو سال اخیر بوده که حرف درستی است و به این معنا می‌توان گفت افزایش شاخص فقط اصل سرمایه سهامداران را در این دو سال حفظ کرده و در واقع سود زیادی نصیب آن‌ها نکرده است (به طور متوسط) ولی چوب حراج به سرمایه سهامداران حقیقی زدن، منجر به فرار سرمایه از بازار و سوق پیدا کردن به سمت دلالی ارز و سکه و مسکن خواهد شد که در کوتاه مدت افزایش دوباره قیمت‌ها را به دنبال دارد.

برای همین، فارغ از بحث‌های مبنایی اقتصاد، وظیفه دولت حمایت از سرمایه‌گذاران و سامان بخشی به مهم‌ترین بازار مالی کشور و جلوگیری از فرار سرمایه است، چنانکه رئیس جمهور محترم هم در آغاز کار مردم را تشویق به حضور در این بازار کردند و مردم هم انصافا روی خوش نشان دادند و بسیاری از مردم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری عضو شده، ولی متأسفانه این صندوق‌ها هم در حال افت هستند که نشان می‌دهد حتی گردانندگان حرفه‌ای سهام هم در این بازار ناموفق بوده و این امر اختصاص به سهامدار کم دانش ندارد.

به هر حال از ارباب رسانه هم انتظار داریم نسبت به این موضوع که می‌تواند اقتصاد کلان کشور را درگیر کند حساسیت بیشتری نشان دهند و از دولتیان بخواهند نسبت به بهبود شرایط اقدام کنند. نکته آخر اینکه بازار سرمایه تنها مختص متمولین بی‌درد و سرمایه‌داران کهکشانی! نیست و بسیاری از مردم عادی و کم‌سرمایه از کارمند و معلم و دانشجو تا کارگران واحدهای صنعتی هم در این بازار سهیم هستند و به امید اندک روزی از این بازار امید به تدبیر بزرگان دارند.

* برای آشنایی با شرایط و نحوه همکاری با «نگاه شما» اینجا را کلیک کنید.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۳
اون موقع که میلیون میلیون سود میکردین مشکلی نبود...حالا که داره سیر منطقیش رو طی میکنه بیان جلوشو بگیرن؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
کدوم میلیون میلیون
ما سهمدار خرد هستیم
سارا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
امیدوارم شناخت داشته باشید و حرف بزنید من خودم کارشناس بورس هستم.الان سهام قیمتش خیلی اومده پایین و فرصت خرید است ولی متاسفانه سهامداران ناآگاه سهمشون رو مفت میفروشند و عده دیگه دارن از ناآگاهیشون سود میکنند.با توجه به برداشته شدن تحریمها و تثبیت دلار در 2500دلیلی برای کاهش قیمتها وجود نداره.فقط یک کلام.سهم رو تو ضرر و مفت به حقوقی نفروشید.دارن ازتون مفت میرن چن روز دیگه همینا رو بهتون گرون بندازن.آگاه باشید.ودتون دارید ضرر میزنید.
احسان جون با یک دست نمیشه دو تا هندونه
برداشت . یا برو دنبال درس و مشقت یا بیا توی
بازار بورس و انفاکتوس!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
منظورت اینه هر کس درس خونده،پاش به بازار سرمایه باز نشده و بالعکس!
کلباسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
منظور اینه که هر کسی با توجه به دانش و
استعداد و توان خود باید در راهی وارد شود که نتیجه مطلوب بگیره و از نیمه راه برنگرده
گهی زین به پشت و گهی پشت به زین
اقا ما زمان دولت قبل کلی تو بورس ضرر کرده بودیم و تصمیم گرفته بودیم دیگه سمت بورس نریم ولی بعد از انتخابات و حرف اقای روحانی برای حمایت از بورس و سرمایه دوباره گول خوردیم و رفتیم تمام پولمون سهام خودرویی رنا 189 تومن خریدیم الان نه تنها سودی نکرده بلکه طی همین 2 هفته اخیر 40% نزول کرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
آخه با چه امیدی رفتی سهم زیان ده خریدی!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
دروغ که شاخ و دم نداره حداقل 3 سال آخر دولت احمدی نژاد بورس رونق خوبی داشت و همه سود های خوبی بردن .
حمیدرضا
| United States |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
استاد کدام آدم عاقلی ( دور از جون شما ) نخونده و ندیده میره تک سهم میشه اونم تو شرکتی که حداقل 2 سالی میشه تو کما رفته به دلایل فراوان از جمله مشکلات حقوقی و فروش سهم ایران خودرو و ... حداقل نگاه به اطلاعیه هاش میکردی سال قبل که سود تقسیم نکرد امسال هم چند روز ژیش مجمعش بود سود تقسیم نکرد و ...
بیشتر فروشها را اگر کنترل کنید متوجه می شوید که کار حقیقی است . چند نفر واقعا با نیت تخریب بازار و خروج از آن فشار فروش ایجاد می کنند و گروهی بی تحلیل هم بدنبال آنها جو می گیرند . مدیریت سازمان هم کاملا ناکارآمد و فقط توجیه کننده شرایط است وگرنه برنامه ای برای ایجاد فضای واقعی ندارد.
اون موقع که هر روز سود می کردی ناراحت نبودی حالا که بورس سقوط کردی میگی چنانه و بده.جالبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
شمااز کجا میدونید این بنده خدا سود کرده...مگه سود کردن در بورس به همین راحتیه
من هم کاملا موافقم
چرا وقتی همه اخبار خوبه و ما به بازار سرمایه اعتماد کردیم این نابسامانی باید بوجود بیاد؟؟؟
واقعا خیلیها دارن بیچاره میشن
اعتماد اگه از بین بره به آسونی بوجود نمیآد
به دلیل ناآگاهی خریداران است.
با اين مديريتشون باعث ضرر سرمايه داران خرد و فراري شدن اونا از بازار سرمايه ميشند كه عواقب خوبي براي اقتصاد كشور نداره
خروج سرمایه ها از بورس به مسکن آغاز شده وطی دوماه پایانی سال 92 شدت خواهدگرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
دوست عزیز مسکن داری و میخوای بفروشی رو دستت باد کرده حالا داری تبلیغ می کنی؟؟ نه باباجون این خبرها نیست.
با سلام
در خصوص این دوست عزیزی که مطلب فوق را از ایشان منتشر کرده اید لازم است بگویم که از محتوای متن بر می آید ایشان شناختی نسبت به مبحث سهام ندارند چه برسد به بازار سرمایه...
به این قسمت از متن ایشان توجه فرمایید:
(( تمامی نمادهای بازار سهام اعم از بنیادی و غیره ))

سهام بنیادی یعنی چی؟!

هر سهمی که در بازار وجود دارد ارزشی دارد که به آن ارزش بازاری سهم می گویند، همین سهم در عین حال دارای ارزش ذاتی است که توسط تحلیل گران بنیادی ارزش سهم را بطور حدودی تعیین می کنند.
تحلیل بنیادی دارای فاکتورهای بسیاری است که مورد بررسی قرار می گیرند که در وهله اول صورتهای مالی شرکتها و سپس وضعیت عمومی یک صنعت در بین همنوعان خود، شرایط بازارهای جهانی و... که از این مبحث خارج است را شامل می شود.

در خصوص وضعیت بازار سرمایه اگر به نمودار شاخص کل ( در تایم فریم ماهیانه ) مراجعه شود شاهد 11 ماه روند صعودی مطلق بودیم (حتی در برهه 2 هفته ای شهریور ماه که شاخص بدلیل شایعات حمله آمریکا به سوریه منفی شد!) و این بیانگر پتانسیل بازار سرمایه ما بر اساس برخی مسایل از جمله چند برابر شدن برابری نرخ ارزهای خارجی با ریال ایران بوده است.
از سویی تاریخ 20 ژانویه 2014 بعنوان روزی مهم در تاریخ شکستن تحریمها راباید به یادها سپرد چرا که به زودی زود با ورود سرمایه گذاران خارجی خصوصا در عرصه بازار سرمایه و شرکتهای حاضر در بازار سرمایه شاهد رشد بسیار سریع و دیدنی خواهیم بود و لذا افراد سهامدار (نه سهام باز) خصوصا خبرگان بازار بخوبی به دنبال یافتن چنین موقعیتی برای خرید سهام و پر تر کردن سبد سهام خود در این مدت بوده اند تا از رشد آتی و سودهایی که در آینده نزدیک از طریق بازار سرمایه قابل کسب است بی بهره نمانند...
لازم به ذکر است بسیاری از صنایع ایران در پی سالها تحریم به جایگاه هایی در عرصه های علمی و فناوری دست یافته اند که با عبور از سد تحریم ها شاهد صدور فناوری ها از سوی این شرکتها بیش از پیش و افزایش حجم تولیدات، افزایش فروش و در پی آن کاهش هزینه های تولید از سوی تولید کنندگان خواهیم بود که بر ارزش ذاتی سهام ها در میان مدت و بلند مدت می افزاید و این خبری عالی برای بازار سرمایه است.
پس دوستان گر صبر کنند ز قوره حلوا سازند... :)
پاسخ ها
کلباسی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
سهامدار کارشناس چطور با این همه
معلومات املای غوره را قوره می نویسی؟!
ضمنا مفید و مختصر بگو تا غوره ات مویز بشه!
بله كاملا موافقم بنظر ميرسه دولت با سياستهاي جديد از جمله افزايش وام مسكن ميخواد بازار مسكن رو رونق بده تا گردش پول بيشتر و ركود كمتر بشه بنابر اين از نظر دولت دوره رونق بورس تموم شده.
افزايش بيش از ٧٠٪ شاخص كمتر از ٥ ماه منتقي نبود،اين كاهش بجهت سير صعودي غير منطقي قبل است.
دولت اگر واقعا دوست دارد سرمايه ها به طرف بورس بيايد و اقتصاد شكوفا شود بايد خودش جلوي تخلفات در بورس و رانتهاي اطلاعاتي را بگيرد بايد يك سايت اطلاعاتي درست كند و در مورد تمام سهام ها اطلاع رساني كند و شايعات و اخبار نادرست را در اختيار همه قرار بدهد و دلال بازي و سفته بازي را در بورس از بين ببرد و قوانيني ايجاد كند كه به نفع سرمايه گذاران واقعي باشد و مجالي براي دلالان و سفته بازان باقي نگذارد خيلي ها تازه وارد بورس شده اند و بعلت حمايت نكردن دولت در اين چند روز ضرر زيادي ميكنند و بي اعتمادي به مسولان بيشتر ميشود.
متاسفانه در تلاطم اقتصادي يكسري افراد كم تجربه قرباني ميشوند يعني اوج افزايش قيمت بازار وارد شده و دچار ضرر ميشوند .
احتمال اینکه سرمایه از بورس خارج شده و به سمت دلار ، طلا و مسکن برود وجود دارد .
به دلیل ناآگاهی سرمایه گذار هاست، فردی که از بورس آگاهانه سود میبره فردیه که مدت ها مطالعه کرده و با روند بازار و سیر نزولی و صعودی هر قسمتش آشنا شده. طبیعیه فردی که یکی دو سال هم نشده از ورودش به بازار بورس ضرر میده و اموالش رو از دست میده
خروج سرمایه های کوچک باعث رونق در کف بازار ( بازار خرید و فروش نیازهای روزانه مردم ) میشود و این به نفع همه است چون بازار کاسبی کلا تعطیل شده و بسیاری از کاسبهای کوچک و معمولی ورشکسته و زندگی روزانشون دچار مشکل و اختلال شده
آقا چرا همه مثل عقده اي ها صحبت مي كنيد كه چش ندارين ببينين كسي بخواد موفق باشه, حالا ايشون مشكلشو گفته, انگار همه بايد بدبخت و بيچاره باشيم و سود نكنيم تا طبيعي و منطقي به نظر برسه !
آقا چرا همه مثل عقده اي ها صحبت مي كنيد كه چش ندارين ببينين كسي بخواد موفق باشه, حالا ايشون مشكلشو گفته, انگار همه بايد بدبخت و بيچاره باشيم و سود نكنيم تا طبيعي و منطقي به نظر برسه !
بنظرم خیلی بیشتر و سریعتر از این سقوط میکنه و سرمایه بسمت ملک میره و بازار ملک منفجر میشه
من خودم یک ماه پیش مبلغی رو گذاشتم تو بورس و الان کلی ضرر کردم.
ولی روی صحبتم با دوستانیه که میگن: اون موقع که سود میکریدی....!!!
آخه برادر من مگه اون موقع از جیب تو پول میگرفتن. آخه این چه طرز حرف زدنه....! جای تعجب و تاسف داره واقعا
من خودم یک ماه پیش مبلغی رو گذاشتم تو بورس و الان کلی ضرر کردم.
ولی روی صحبتم با دوستانیه که میگن: اون موقع که سود میکریدی....!!!
آخه برادر من مگه اون موقع از جیب تو پول میگرفتن. آخه این چه طرز حرف زدنه....! جای تعجب و تاسف داره واقعا
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر
وب گردی