بازدید 14499
۷

تمرین پهلوان پنبه‏‎ها در زیرزمین‎های مخفی

کد خبر: ۳۷۰۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۴۰ 11 January 2014
مصرف مواد دست‌ساز نیروزا و پخش آهنگ‎های غیرمجاز در برخی باشگا‌ه‌های بدنسازی ارمغانی است که از جوانان فقط پهلوان پنبه‌ می‌سازد.

به گزارش فارس، این روزها بازار پرورش اندام گرم است و سر هر کوچه و در هر محله‌ای باشگاهی برپا است اما توجه به عمق فعالیت این باشگاه‎ها حقایقی ناگوار را از پشت پرده نمایان می‎کند.

کار این مراکز در ظاهر توسعه ورزش و سلامت است اما پشت این ظاهر دلفریب، قرص‌ها و آمپول‌هایی رد و بدل می‌شود که ‌در کوتاه مدت بازوانی حجیم و در بلندمدت افسردگی، اعتیاد، تشنج، پوکی استخوان، نازایی و حتی خودکشی و مرگ را به ارمغان می‌آورد.

تب بدنسازی بین جوانان در کشور ما بالاست که علل و عوامل خاص خود را دارد در این بین مسئله استفاده جوانان از داروهای نیروزا به ویژه انواع غیرمجاز آن بسیار شایع است.

این روش ورزشی نادرست تا جایی در بین ورزشکاران این رشته عمومیت و رسوخ پیدا کرده است که به قول بیشتر ورزشکاران حرفه‌ای و کارشناسان مصرف نکردن مواد نیروزا در ورزش پرورش اندام به ویژه در رده حرفه‌ای ناممکن تلقی می‌شود.

کارشناسان معتقدند مصرف مواد نیروزا آن هم به صورت مجاز باید فقط برای افراد حرفه‌ای مطرح باشد ولی به دلیل تاثیر بسیار سریع داروها و مکمل‌های غیرمجاز که اثر آنها بسیار کوتاه مدت است ورزشکاران به استفاده از این مواد گرایش پیدا می‌کنند.

به عقیده کارشناسان این ورزشکاران به زودی دچار عوارض بسیاری از جمله افسردگی، پرخاشگری، ناتوانی جنسی، سکته، خونریزی داخلی، تشنج، پوکی استخوان، لرزش دست و پا، کابوس و حتی خودکشی و قتل نیز می‌شوند.

تبعات جبران ناپذیر  مکمل‌های غیرمجاز غذایی

یکی از محل‌های فروش داروهای نیروزای غیرمجاز خود باشگاه‌های پرورش‌اندام هستند و علت آن هم شاید این باشد که عملکرد باشگاه‌های پرورش‌اندام به تدریج از تیررس نظارت‌ها خارج شده است.

این واقعیت تلخ تا آنجا است که در این مراکز با عناوین مختلف، داروها و مکمل‌های غذایی و ورزشی به صورت غیرمجاز و قاچاق و بدون هیچ‌گونه نظارت بهداشتی وارد کشور می‌شوند در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، بی‌آنکه به عوارض خطرناک آنها توجهی شود.

بیشتر این مکمل‌های ورزشی سرطان‌زاست اما استفاده از این داروها در دانشجویان بیشتر است و بیشتر نوجوانان و جوانان در معرض آسیب استفاده از داروهای مکمل و روان‌گردان قرار دارند.

‌نگرانی از عوارض ناشی از تستسترون در داروهای مکمل ورزشی بسیار است و داروهایی که در بدنسازی استفاده می‌شود می‌تواند عوارض جنسی هم داشته باشد.

شایع‌ترین مواد نیروزای غیرمجاز

ناندرولون، تستسترون، متاندیون (متان)، هورمون رشد، انسولین، سوما، LH، HCG، کلنبوترول، فوروسماید (لازیکس)، آمفتامین (از مواد اولیه ساخت کراک مخلوط با هروئین)، مت آمفتامین (شیشه)، دی‌اکسی مت آمفتامین (اکس)، کوکائین، مواد مخدر سنتی (حشیش و ترکیبات تریاک)، دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزولون، هیدروکورتیزون، تریامسینولون، الکل، ایندرال (پروپرانول) و آتنولول از جمله شایع‌ترین مواد نیروزای غیرمجازی است که میان ورزشکاران ایرانی رواج یافته است.

در این میان مکمل‌های مجازی هم برای استفاده در ورزش‌های حرفه‌ای و قهرمانی وجود دارد که مورد تایید ستاد مبارزه با دوپینگ (نادو) است که استیمول، مگامس 400، کربومس، مسیووی، فایبر کلیر، ماکس گلوتامین، سنتری، وگان گلاتین اکی ناسه، سان کیست، ویتامین C و آنتی ایجینگ از آن جمله‌اند.

براساس نظرات کارشناسان امروز شاهدیم به دلیل قیمت بالای مکمل‌های غذایی در مقایسه با قیمت ناچیز داروهای استروئیدی در باشگاه‌هایی که افراد کم درآمد و قشر متوسط جامعه حضور دارند که به طور طبیعی استفاده از این داروها افزایش می‌یابد.

طبق آمارهای منتشر شده حدود 40 هزار باشگاه ورزشی در شهرهای مختلف کشور وجود دارد که اغلب این باشگاه‌ها  فاقد استانداردهای لازم هستند.

چه ‌بسا باشگاه‎هایی که به علت بی‌اطلاعی جوانان و تمایل آنها به تغییر فرم بدن‌شان، آنها را با تشویق به مصرف انواع و اقسام داروهای زیان‎آور در معرض خطرات جدی قرار می‌دهند.

اینجا است که سنگ بنای اعتیاد پنهان در باشگاه‌های بدنسازی گذاشته می‎شود اما هیچ یک از دستگاه‌های اجرایی در آیین‌نامه داخلی شان مسئولیتی برای مقابله با آن در نظر نگرفته‌اند.

پهلوان پنبه‎ها در سایه مصرف مواد نیروزا

افزایش بی‌رویه مصرف مواد نیروزا و مکمل‏های غذایی در بین جوانان ساروی، زنگ خطر را برای سلامت نیروی مولد این شهر به صدا درآورده است.

اگر گذرتان به طبقه پایین بعضی از پاساژهای کوچک یا زیرزمین برخی منازل مسکونی گوشه و کنار شهر افتاده باشد مراکزی هستند که به جای کاربری پارکینگ با دور زدن قانون شهرداری اقدام به ساخت باشگاه‎های پرورش اندام کردند.

در ورودی این باشگاه‎ها مربیانی را می‎توان دید که چشم انتظار جوانان از همه‎جا بی‌خبر هستند.

مربی در ابتدای سانس ورزش به نوآموز وعده می‏دهد «با رژیم غذایی و تمرینات مستمر به صورت سه روز در هفته و همچنین مصرف آمپول و قرص‏های باصطلاح اورجینال می‎تواند ظرف مدت کوتاهی به اندام ورزشکاران حرفه‌ای درآید.»

مربیان این باشگاه‎ها به اسم کارشناس یا مربی و در واقع به عنوان فروشنده مواد نیروزا و مکمل‎های غذایی در حال به تاراج بردن سلامت و پول جوانان شهر در طبقه‎های تنگ و تاریک زیرزمین هستند.

این به ظاهر کارشناسان در کنار نوشتن برنامه تمرینات ورزشی، نسخه مصرف روزانه مواد نیروزا را برای جوانان می پیچند بدون اینکه کمترین اطلاعی از عوارض مصرف این داروها به آنها بدهند.

جوانان مازندرانی به ویژه ساروی هم به شوق داشتن اندامی تنومند و ورزشی و با الهام گرفتن از اندام‎های عضلانی ورزشکاران حرفه‎ ای و ستاره‎های سینما روانه سالن‎های ورزشی می‎شوند تا قطر بازویشان شاید نشان از مردانگیشان باشد.

 عده‌ای از جوانان شهر برای این که در زمان کوتاه و با زحمت کم به اندام مورد علاقه خود برسند حاضرند هر کاری انجام دهند.

باید دید جوانان‏های ناآگاه، ارگان‏های کم دقت نظارتی که این مراکز عرضه و فروش مواد نیروزا را نمی‌بینند، مقصرند یا صاحبان باشگاه‎های بدنسازی که تجارت و خرید و فروش این داروها برایشان از سلامتی جوانان مهم‌تر است.

به گزارش فارس، امروزه رواج استفاده از داروها و مواد نیروزای غیرمجاز در رشته ورزشی پرورش اندام به معضلی تبدیل شده است معلوم نیست در مقابل این پدیده مخرب که سلامت جوانان و نسل مولد کشور را به خطر انداخته، چه کسی پاسخگو است و ما مانده‎ایم و پهلوان‎پنبه‎‎هایی که هیچ نشانی از پهلوانان دیروز ورزش ندارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۷
بنظر من مجوز تاسیس این باشگاه ها بدون نظارت دقیق صورت می گیرد
پس بفرمائید یه جورایی دارن شیشه میزنن در غیر اینصورت از الافی تو خیابان پرسه زدن که بهتر وقت جوانان پر میشه بعدش هم من بعضی از این داروها با عنوان پروتئین خارجی در داروخانه ها دیدم علنی می فروشند
اشکالی نداره لااقل سرگرمند دیگه فکرکارو زندگی نیستند سرشون پایین ودیگه دردسرسازنیستن
آقا جان هرچیه معتاد نیستن، تحرک دارن، با ناموس مردم کاری ندارن، اصلاح کنید اما سلاخی نکنید... نفی نکنید ، نقد کنید ...
می تونستید تو این گزارش دلایل علمی تری برای اثبات مضر بودن مصرف این مواد بیارین تا جوونها راحت تر این مسئله رو بپذیرن. ضمناً متاسفانه علی الرغم غیر قانونی بودن صاحبان این باشگاه ها روز به روز بر ثروت و قدرتشون افزوده می شه .
این داروهای غیر مجاز و پودرهای مزخرف اعتیادآور با اسامی تجاری مختلف رو عطاری ها و فروشندگان عناوین گیاه دارویی می فروشن رو جمع آوری کنین
اداره بهداشت به خواب زمستانی طولانی مدتی رفته و هیچ نظارتی بر عرضه موارد خوراکی نداره
معلوم نیست بازرسان این اداره محترم چکار میکنند
بله دوست عزیز.ممنونم از یاداوریت.
الان بزرگترین محل فروش مکملهای بدنسازی همین داروخونه های سطح شهره.همه حور مکملیم پیدا میکنی.وی وآمینو وپمپ وکریو وشبه هورمون و هورمون واسترویید و الی ماشاالله .هرچیزی که فکرشا بکنی.اگه قراره نظارت باشه اول باید رو داروخونه باشه بعد جاهای ذیگه .
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی