بازدید 7289

جزئیات پیشنهاد آمریکا برای سازش با فلسطین

کد خبر: ۳۶۸۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۱ 31 December 2013
پایگاه صهیونیستی «دبکا» جزئیات طرح پیشنهادی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا برای مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم‌صهیونیستی را منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، پایگاه صهیونیستی «دبکافایل» امروز جزئیات طرحی را منتشر کرده که مدعی است طرح پیشنهادی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به تشکیلات خودگردان و رژیم‌صهیونیستی است.

مذاکرات سازش از تابستان امسال بعد از وقفه‌ای سه ساله، تحت نظر واشنگتن از سر گرفته شد. «جان کری» امشب برای دهمین بار بعد از حضور در وزارت خارجه آمریکا برای پیشبرد این مذاکرات راهی فلسطین اشغالی می‌شود.

طرح ادعایی دبکا 9 بخش اصلی دارد و با وجود برخی تغییرات احتمالی، چارچوب اصلی طرح پیشنهادی کری به طرفین در مذاکرات سازش است.

بخش‌های این طرح عبارتند از:

1. این طرح از لحاظ محتوایی تقریبا مشابه طرحی است که در سال 2008 از سوی «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت اسرائیل به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ارائه کرد، اما او هیچ‌وقت آن را نپذیرفت و مقامات اسرائیلی هم آن را قبول نکردند.

2. مسئله اراضی: 6.8درصد از اراضی کرانه باختری شامل 4 شهرک اصلی «گوش اتزیون» و همچنین تمام واحدهای ساخته شده در قدس شرقی به اسرائیل الحاق شده و در مقابل 5.5درصد از اراضی تحت اختیار اسرائیل، به اراضی فلسطینی‌ها افزوده می‌شود.

3. ارتباط امن میان غزه و کرانه باختری: جنوب اسرائیل ارتباط زمینی میان نوار غزه و کرانه باختری از طریق جنوب فلسطین اشغالی قطع شده و این منطقه تحت حاکمیت اسرائیل و کنترل فلسطین باقی می‌ماند.

منابع دبکا نوشته‌اند گزینه‌های مختلفی برای ایجاد ارتباط بین این دو منطقه وجود دارد، اما حامیان آمریکایی مذاکرات سازش ترجیح می‌دهند خط‌آهنی بدون ایستگاه بین راه مستقیما از غزه به کرانه الخلیل کشیده شود. هزینه این خط آهن را قرار است واشنگتن پرداخت کند. بنا بر این گزارش، عباس از کری خواسته است که این خط آهن مستقیما به رام‌الله منتهی شود.

همچنین جاده‌ای از بیت‌لحم به رام‌الله کشیده می‌شود که قدس شرقی را دور می‌زند. این جاده به احتمال فراوان همان مسیری است که در حال حاضر قرار است در اطراف شهرک صهیونیست‌نشین «معاله ادومیم» احداث شود.

به نوشته دبکا از آنجا که این مسیر از «اراضی اسرائیل» می‌گذرد و یک درصد از 5.5درصد زمینی که قرار است به فلسطین تعلق گیرد کم شده و 4.54درصد در اختیار فلسطینی‌ها قرار می‌گیرد.

4. بیت‌المقدس: وضعیت قدس شرقی به جز بخش قدیمی آن بر اساس تقسیم‌بندی پیشنهادی «بیل کلینتون» (که اولین بار در سال 2000 ارائه شد) مشخص می‌شود. وضعیت نهایی بخش قدیمی شهر که مراکز مذهبی نیز در آن واقع شده، به کمیسیونی بین‌المللی متشکل از آمریکا، رژیم‌صهیونیستی، تشکیلات خودگردان، اردن و عربستان ارجاع داده می‌شود.

5. آوارگان: این موضوع نیز بر اساس طرح پیشنهادی کلینتون در کمپ‌دیوید در سال 2000 حل می‌شود. «یاسر عرفات» رئیس سابق تشکیلات خودگردان این طرح را رد کرده بود.

به نوشته دبکا، بنیادی بین‌المللی برای اسکان بخش اعظم آوارگان فلسطینی در کانادا و استرالیا تشکیل می‌شود و تعداد محدودی نیز تحت عنوان تجمیع خانواده‌ها در فلسطین اشغالی پذیرفته می‌شوند.

6. مسائل امنیتی: به نوشته دبکا، هرچند طرح پیشنهادی «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر وقت رژیم‌صهیونیستی در سال 2009 اشاره‌ای به موضوع امنیت نکرده بود، اما در طرح پیشنهادی کری تاکید زیادی بر امنیت و رفع نگرانی‌های اسرائیلی‌ها شده است. بر اساس این طرح، تمام 10 هزار شهرک‌نشین دره اردن به مناطق حفاظت‌شده در طول رود اردن منتقل شده و راه‌های ارتباطی امن آن‌ها را به فلسطین اشغالی متصل می‌کند.

بر اساس این طرح، نیروهای امنیتی اسرائیل در مرزهای میان اردن و فلسطین نیز حضور خواهند داشت. این توافق حق حضور هواپیماهای رژیم‌صهیونیستی در آسمان غزه و کرانه باختری را نیز به اسرائیل داده است.

7. مالیات‌ها: وضعیت فعلی که بر اساس آن جمع‌آوری مالیات‌ها بر عهده اسرائیل است و درآمد به فلسطینی‌ها منتقل می‌شود، ادامه خواهد یافت. به نوشته دبکا، این تنها بندی است که تشکیلات خودگردان با آن موافقت کرده است. همچنین محموله‌‌هایی که به مقصد فلسطین در بندرهای حیفا و اشدود تخلیه می‌شوند، از سوی اسرائیل مورد بازرسی قرار می‌گیرند. میزان مالیات‌ها را نیز طرف فلسطینی تعیین می‌کند.

8. شهرک‌ها: 80درصد از کل شهرک‌نشیان صهیونیست به بلوک‌های بزرگ محافظت‌شده بر اساس بند 2 منتقل می‌شوند. 20درصد باقی‌مانده که بنا بر اعلام آمریکایی‌ها، حدود 80 هزار نفر هستند، حق خواهند داشت نسبت به اینکه در همین‌ شهرک‌ها و تحت حاکمیت فلسطین بمانند و یا اینکه به فلسطین اشغالی منتقل شوند، تصمیم‌گیری کنند.

به نوشته دبکا، کری به نتانیاهو توصیه کرده که شهرک‌نشینان را به اجبار منتقل نکند و کاری که «آریل شارون» در سال 2005 و در زمان عقب‌نشینی از نوار غزه انجام داد، تکرار نکند. نتانیاهو نیز اعلام کرده است نمی‌خواهد سرنوشت شهرک‌نشینان را به خودشان بسپارد. وی گفته است که این افراد را در شهرک‌های بزرگتر تحت حاکمیت اسرائیل اسکان می‌دهد.

9. زمانبندی: تاکنون زمانبندی‌های مختلفی از سوی آمریکا برای اجرای این توافق ارائه شده است. به نوشته دبکا، عباس اعلام کرده است که آمادگی دارد به اسرائیل 3 سال زمان دهد تا دوره انتقالی اجرا شود. کری که روز چهارشنبه وارد فلسطین اشغالی می‌شود، در سفر پیشین خود و در زمان ارائه طرح‌ پیشنهادی، از طرفین خواسته است نظرات خود در مورد این طرح را برای وی ارسال کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی