بازدید 10740

کلاهبرداري عابربانکي چهارساله شد

کد خبر: ۳۶۴۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲ 15 December 2013
به گونه‌اي راضيت کرده تا به پاي دستگاه عابربانک بروي که خودت هم باورت نمي‌شود، آنچنان با چرب زباني و وعده‌هاي عالي راضيت کرده تا با وجود تمامي مشغله‌هايت به پاي دستگاه ATM بروي که پس از مدتي باورت نمي‌شود، تنها با فشردن چند کليد روياي پولدار شدنت چنان بر باد مي‌رود که پول‌هاي باقي مانده حسابت را نيز با خود مي‌برد.

به گزارش ابتکار، هنگامي که صورت حساب از درگاه خروجي دستگاه بيرون مي‌آيد انگار تمام عالم بر سرت خراب مي‌شود، قرار بود پولي به حسابت واريز شود اما برداشت چرا؟حالا که متوجه شدي چه کلاه گشادي بر سرت رفته و با دستان خود سرمايه و پس‌اندازت را تقديم آقا يا خانم کلاهبردار کردي،‌ چه مي‌کني؟ دست به دامان قاضي، پليس و افسرپرونده مي‌شوي اما خودت هم مي‌داني که چندان اميدي به بازگشت پول‌هايت نداري.

چند روزي از انتشارخبر انهدام باند کلاهبردارن تلفني که تمام اعضاي آن از داخل زندان دست به انجام اين عمل مجرمانه مي‌زدند و يک محکوم به اعدام با کمک ديگر رفقاي هم بنديش توانسته کلاه گشادي به ارزش 100 ميليارد ريال بر سر 80 تن بگذارد، نگذشته بود که خبر رسيد اين بار کلاهبرداري با تلفن توانسته از حسن اعتماد و نوع دوستي نمايندگان سوءاستفاده کند و کلاه نمايندگان مجلس را بردارد! اما اين روزها با وجود تمامي اطلاع‌رساني‌هاي مسئولان بانکي و انتظامي کشور، بازهم اين شيوه کلاهبرداري قرباني مي‌گيرد.

از اواخر سال 88 بود که ماموران پليس مبارزه با جعل و کلاهبرداري آگاهي ناجا با شيوه کلاهبرداري جديدي روبرو شدند که در اين پرونده‌ها افرادي در تماس با رانندگان آژانس از آنان درخواست مي‌کردند که ضمن مراجعه به آنها، در راه اقلامي را نيز خريداري و براي آنها بياورند.

حتي مالباختگاني با حضور در پليس آگاهي عنوان کردند که فردي با آنان تماس گرفته و عنوان داشته که در جاده‌هاي منتهي به تهران در راه مانده است و از آنها مي‌خواهد تا قطعه‌اي از خودرو را خريداري و براي آنها بياورد که در ميانه راه اين افراد با رانندگان تماس و از آنان مي‌خواهند که در ازاي خريد کالا مبالغي را نيز به حساب آنان واريز کنند که با کشيدن رانندگان آژانس به پاي دستگاه ATM و ارائه کدهاي خاص موجب انتقال وجه از حساب رانندگان آژانس به حساب کلاهبرداران مي‌شد.

 اين شيوه جديد کلاهبرداري تا مدتها به سوژه اصلي سخنان مردم بدل شد بگونه‌اي که مردم هنگام مراجعه بهATM مي‌ترسيند که مبادا پولهاي آنها نيز به سرقت رود اما نهايتا با دستگيري تعدادي از اين کلاهبرداران و ورود اين افراد به زندان‌ها، کلاهبرداري تلفني وارد مرحله جديدي شد و از آن پس رد کلاهبرداران را مي‌توان از زندان‌هاي کشور گرفت.

 با اينکه بررسي پرونده‌هاي معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداري نشان داده است که اولين شيوه کلاهبرداري تلفني توطئه‌اي براي رانندگان آژانس بوده است، اما با تماس‌هاي مکرر پليس با اتحاديه مربوطه نهايتا اين شيوه به سطح جامعه و ديگر مشاغل بسط پيدا کرده و امروزه شاهد آن هستيم که کلاهبرداري تلفني به شيوه‌هاي مختلف از جمله ارسال پيامک‌هاي دروغين، ارائه وعده‌هاي پوچ و... ترويج يافته و حتي به ساير صنوف نيز گسترش يافته بگونه اي که امروزه حجم پرونده‌ها نشان داده، جامعه پزشکان هدف اصلي کلاهبرداران تلفني هستند و اين نوع کلاهبرداري در سطح جامعه شايع شده است.

با اين حال سرهنگ فريدون رهبريان معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداري آگاهي ناجا نظر ديگري در مورد کلاهبرداري‌هاي تلفني دارد. او معتقد است که توجه شهروندان به توصيه‌ها و هشدارهاي پليس آگاهي از گرفتار شدن آنان در دام کلاهبرداران تلفني که از جمله شايع‌ترين کلاهبرداري‌هاي امروز است، پيشگيري مي‌کند و اين در حالي است که با وجود تمامي هشدارها، شاهد افزايش 3درصدي کلاهبرداري تلفني در کشور هستيم.

 به گفته وي حدود 12درصد از مجموع پرونده‌هاي کلاهبرداري مربوط به نوع کلاهبرداري تلفني است. وي با بيان اينکه امروزه همراه با پيشرفت تکنولوژي و دستيابي به فناوري‌هاي جديد، افراد شياد و سودجو براي رسيدن به مقاصد شوم خود و فريب مردم از راهکارهاي نو و به روز استفاده کرده و با سوء استفاده از سهل انگاري و يا آن چيزي که مي‌توان دانش ناکافي افراد عنوان کرد، به مقاصد خود دست پيدا مي‌کنند گفت: يکي ديگر از انواع کلاهبرداري‌هاي امروز که افراد متعددي را در دام خود گرفتار کرده است، کلاهبرداري تلفني با مظمون «برنده شدن در قرعه‌کشي» است.

رهبريان در تشريح جزئيات اين نوع کلاهبرداري مي‌گويد که در اين نوع کلاهبرداري، افراد سودجو با ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي با مضمون «برنده شدن جايزه»، افراد را به بهانه دريافت هديه خود، وادار به واريز مبالغي مي‌کنند. اما در نهايت يا هديه‌اي ارسال نمي‌شود و يا هديه ارسالي بسيار بي‌ارزش است که اين مدل کلاهبرداري به دليل هزينه‌هاي کم واريزي توسط مالباختگان کمتر مورد پيگيري مالباختگان قرار مي‌گيرد.

 وي با بيان اينکه شيوه «کارت به کارت» شايع‌ترين و داغ‌ترين نوع کلاهبرداري در کلاهبرداري تلفني است، گفت: در اين شيوه کلاهبرداران با ترفند و برنامه‌ريزي قبلي با فريب طعمه‌هاي خود با بيان پرداخت بيعانه بابت انجام کار سفارش داده شده و يا واريز وجه نقدي جايزه برنده شدن در مسابقه، شهروندان را اغفال کرده و به پاي دستگاه ATM مي‌کشانند و به گونه‌اي رفتار مي‌کنند که نه تنها هيچ وجهي به حساب مالباختگان واريز نمي‌شود، بلکه با بکارگيري ترفندهاي خاص، فرد مورد نظر (مالباخته) با دستان خود موجودي حسابش را به حساب کلاهبردار واريز مي‌کند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي ناجا در مورد شيوه‌ها و ترفندهاي خاص کلاهبرداران تلفني، گفت: پس از آنکه فرد کلاهبردار سوژه خود را با چرب زباني و جلب اعتماد افراد به پاي ATM کشاند، در ابتدا از آنها مي‌خواهد که زبان انگليسي را انتخاب کنند و با تکيه بر ناآشنايي اکثر افراد به زبان انگليسي، سناريوي کلاهبرداري خود را آغاز مي‌کنند.

 اما اين مسئله بدين‌جا ختم نمي‌شود و در بسياري از پرونده‌هاي تشکيل شده، افراد سودجو حتي مالباختگان را مجاب به انتخاب زبان فارسي مي‌کنند، اما با بکارگيري الفاظ فريب‌دهنده، آنان را به ادامه عمليات بانکي ترغيب مي‌کنند و در بررسي پرونده‌ها، مالباختگاني را داشته‌ايم که مي‌گفتند ما متوجه عمليات بانکي انتقال وجه بوده‌ايم.

 اما چنان کلاهبردار زبان چرب و فريبنده‌اي داشت که آنان حتي قادر به کنسل کردن اين عمليات بانکي نبودند.

کلکسيوني از مالباختگان

رهبريان با بيان اينکه مالباختگان اين گونه جرايم از قشرهاي مختلف و حتي با تحصيلات بالا هستند، گفت: مالباختگان تحت تاثير وعده‌هاي افراد سودجو قرار مي‌گيرند، به طوري که در تعدادي از پرونده‌هاي در دست بررسي در اداره مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي، انواع و اقسام مالباختگان با تحصيلات متعدد و حتي اساتيد دانشگاه و پزشکان متخصص و... داشته‌ايم که کلاهبرداران توانسته بودند بر سر اين افراد نيز کلاه بگذارند.

به گفته وي، حتي پرونده‌هايي نيز در اين پليس تشکيل شده که کلاهبرداران اين بار زنان خانه دار را هدف قرار داده و با تماس با آنها و اعلام برنده شدن در مسابقه «راه شب» راديو آنها را به پاي دستگاه ATM کشانده و از زنان خانه دار نيز کلابرداري مي‌کردند. وي در مورد چرايي گرايش افراد حتي با تحصيلات بالا به سمت کلاهبرداران، گفت: افراد کلاهبردار ضمن استفاده از افراد ساده‌انديش و اغفال آنان، بسيار حرفه‌اي هستند و با تکيه بر زبان فريب‌دهنده، کارهاي خود را دقيق پيش مي‌برند.

اعتماد بي‌جاي مردم برگ برنده کلاهبرداران تلفني است

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداري پليس آگاهي ناجا معتقد است اعتماد بي جا مردم برگ برنده کلاهبرداران تلفني است؛ به گونه‌اي که شهروندان گاها نمي‌دانند که براي آنکه وجهي به حسابشان واريز شود، تحت هيچ شرايط، حضور آنان در پاي دستگاه خودپرداز ضرورتي ندارد و واريز وجه به صورت تکميل کردن فيش‌هاي واريز در داخل شعبه بانکي است.

وي با بيان اينکه شهروندان بايد از قبول درخواست تلفني و يا حضوري افراد ناشناس در مورد هر گونه عمليات بانکي حساب، انتقال وجه، کارت به کارت و ارائه رمز اول و دوم خودداري کنند، گفت: حضور فرد در پاي دستگاه عابر بانک فقط و فقط براي پرداخت‌ها و برداشت وجه است و به هيچ عنوان وجهي به حساب واريز نمي‌شود و چنانچه که اکثر مالباختگان با وجود اينکه دستگاه عابر بانک در تمامي مراحل به خصوص مرحله آخر هشدار انتقال وجه از حساب آنان به کارتي ديگر را ارائه مي‌دهد، اما متاسفانه وسوسه برنده شدن مبلغ قابل توجه در يک لحظه کوتاه باعث مي‌شود که چشم مالباختگان هشدارهاي دستگاه خودپرداز را نبيند و عمليات بانکي فرد يا افراد کلاهبردار ادامه پيدا کند.

جاي سوال است که چگونه هنوز کلاهبرداران مي‌توانند با وجود تمامي اطلاع رساني‌هاي انجام شده؛ کلاهي ميليوني به سر مردم کشور بگذارند و آيا زمان آن نرسيده است که مسئولان فکري به حال ساماندهي سيم کارت‌ها، زندانيان و افزايش آگاهي مردم کنند که با وجود آنکه بيش از دو سال است پليس و سيستم بانکي کشور انواع و اقسام اطلاعيه و هشدارهاي پليسي ارائه مي‌کند باز هم اين شيوه مورد علاقه کلاهبرداران است و مردم فريب مي‌خورند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # قیام 15 خرداد