بازدید 21971
بی‌شناسنامه‌ها تا زمانی نامعلوم باید منتظر بمانند؛

گره هویتی «جواد»ها تنها به دست دولت حل شدنی است

یک بار تلاش نمایندگان مجلس برای حل این مشکل از دو طرف به بن‌بست رسید‌؛ از یک سو دولت وقت زیر بار مسئولیت نرفته و از سوی دیگر، شورای نگهبان، مصوبه مجلس را مردود اعلام کرده، زیرا بار مالی به دولت تحمیل می‌کرد و این خلاف قانون اساسی است. به ظاهر همین تلاش نافرجام، کافی بوده تا دیگر کسی پیگیر رفع موانع قانونی مشکل موجود نباشد.
کد خبر: ۳۶۳۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۸ 10 December 2013
یک بار تلاش نمایندگان مجلس برای حل این مشکل از دو طرف به بن‌بست رسید‌؛ از یک سو دولت وقت زیر بار مسئولیت نرفته و از سوی دیگر، شورای نگهبان، مصوبه مجلس را مردود اعلام کرده، زیرا بار مالی به دولت تحمیل می‌کرد و این خلاف قانون اساسی است. به ظاهر همین تلاش نافرجام، کافی بوده تا دیگر کسی پیگیر رفع موانع قانونی مشکل موجود نباشد.

به گزارش «تابناک»، هرچند شاید سخن گفتن درباره افرادی که شناسنامه نداشته و به مشکلات تابعیتی و هویتی مبتلا هستند، ‌مشکلی بسیار خاص و نادر به نظر رسیده و تصمیم‌گیری درباره آن کم‌اهمیت جلوه کند، اگر بدانیم ‌همین نقص به ظاهر کوچک می‌تواند به دلایل انسانی، امنیتی، بهداشتی و... مشکل‌آفرین شده و البته میزان افراد مبتلا به آن کم نبوده و در بسیاری از شهرهای کشورمان دیده می‌شود، حتما نظرمان تغییر خواهد کرد.

هر از چند گاهی برخی رسانه‌ها، دشواری‌های برخی افراد بی‌شناسنامه را بازتاب داده و حتی به زبان آمار و ارقام، شمار این دست افراد را در برخی مناطق یادآور می‌شوند؛ اما نه تنها تغییری رخ نمی‌دهد، بلکه این گونه به نظر می‌رسد که تکرار رخدادهایی از این دست، تنها به عادی شدن شنیدن این درد نهفته زیر پوست جامعه منجر می‌شود و بس.

بدین ترتیب، عجیب نیست که مصوبه مجلس برای اصلاح قوانین در خردادماه سال گذشته در شورای نگهبان مردود دانسته شده و به قوه مقننه باز‌گردانده شود، ولی آنچنان گرد فراموشی روی آن را ‌بگیرد که اکنون خبر برسد، تنها در شهرستان رودبار جنوب در استان کرمان ـ که جمعیت آن نزدیک ۱۰۴ هزار تن است‌ ـ ۱۸۰ تن بدون شناسنامه‌ بلاتکلیف‌اند؛ مثل خیلی‌های دیگر که با مشکلی مشابه در شهرهای دیگر دست به گریبان هستند و حتی نمی‌دانند آیا روزی ‌خواهد رسید که صاحب اوراق هویت شوند یا خیر.

داستان تلخ جواد نه ساله و ناپدری دلسوزتر از پدر

در تازه‌ترین مورد رسانه‌ای شده از این دست، داراب آنلاین روایت تلخ پسری نه ساله به اسم «جواد» را منتشر کرده که به همراه مادر و ناپدری اش که افغان است، در خانه‌ای محقر زندگی می‌کند؛ البته برخی شب‌ها را بیرون از خانه می‌گذراند، چرا که هم او و هم برادر و خواهر ناتنی‌اش از نعمت داشتن شناسنامه(!) بی بهره مانده‌اند و به همین دلیل، نه راهی به مدرسه پیدا کرده و نه نهادهای حمایتی مانند بهزیستی او را به رسمیت می‌شناسند.

آن گونه که مادرش روایت کرده، بارها رفت و آمد به کلانتری و دادسرا هم طرفی نبسته و تلاش‌های ناپدری‌اش هم سودی ‌نداشته که اگر می‌داشت، فرزندان خودش هم بی‌شناسنامه نمی‌مانند.

البته پدر تنی جواد زنده است و اگر ‌سری به ثبت احوال بزند، همه چیز حل است، ولی پدر اعتیاد بسوزد‌؛ شاید اگر قانون حمایت از کودکان بی سرپرست و بد‌سرپرست اسیر مسائلی همچون ازدواج سرپرست و فرزند خوانده و البته به درازا کشیدن همه مسائل در کشورمان نبود، باز کورسوی امیدی برای شناسنامه دار شدن امثال جواد می‌بود؛ اما... .


چه خبر از مجلس؟

به این بهانه به سراغ محمد علی اسفنانی، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی رفتیم و از او پرسیدیم که چرا طرح مجلس پس از مردود دانسته شدن در شورای نگهبان، فراموش شد؟

این نماینده مجلس در پاسخ می‌گوید: بحث تابعیت در قوانین کشور‌ها از جمله امور بسیار مهم و جدی است که‌ گاه از خون نشأت می‌گیرد و ‌گاه به خاک؛ به این صورت که یا تابعیت پدر مورد استناد قانون قرار می‌گیرد و یا محل تولد فرد. البته در کشور ما شیوه تعیین تابعیت افراد به صورت مطلق خونی است و به صورت مشروط، خاک را نیز در بر می‌گیرد. به این صورت که در قانون مدنی ذکر شده که اگر فردی متولد ایران از مادری ایرانی و پدری از اتباع خارجه، بلافاصله پس از رسیدن به ‌هجده سال تمام، دست‌کم یک سال دیگر در ایران اقامت کرده باشد، می‌تواند تابعیت کشورمان را دریافت کند و در غیر این صورت، بیگانه به شمار می‌رود.

نماینده فریدن در ادامه به تلاش نمایندگان مجلس برای تغییر این قانون اشاره کرد و گفت: پیشتر تلاش کردیم، ‌بحث تابعیت افرادی را که بدون شناسنامه مانده‌اند، حل کنیم و پس از بحث و بررسی و لحاظ کردن تأملاتی که اعضای کمیسیون داشتند، مصوبه‌ای در مجلس تدارک دیدیم که جهت بررسی به شورای نگهبان فرستاده شد؛ اما بنا بر‌ اصل ۷۵ قانون اساسی، چون بار مالی به دولت تحمیل می‌کرد، مردود شد، چراکه ‌اگر این افراد تبعه ایران شوند، باید از همه ‌حقوق شهروندان ایرانی مانند دریافت یارانه، حق سلامت و بهداشت و تحصیل رایگان، اشتغال و... بهره‌مند شوند.

وی در ادامه راه به جریان افتادن دوباره این طرح را پذیرش بار مالی آن توسط دولت یا ارائه آن در قالب لایحه به مجلس دانست و در پاسخ به این ‌که چرا‌‌ همان زمان بررسی از دولت وقت درخواست لایحه‌ای با این مضمون نشده است‌، گفت:‌‌ همان موقع از دولت دهم خواستیم تا تغییرات قانون تابعیت را به صورت لایحه به مجلس بیاورند؛ اما دولت نپذیرفت!

اسفنانی افزود: باید بپذیریم که هم‌اکنون این افراد، ایرانی نیستند، ولو مادرشان ایرانی باشد یا در ایران متولد شده باشند؛ اما دولت همواره تمهیداتی در این زمینه اندیشیده تا حتی این افراد نیز از حقوقی مانند تحصیل برخوردار باشند. از سوی دیگر، باید اذعان کنیم که راه تغییر قانون بسته است، مگر اینکه دولت بار مالی آن را پذیرفته و لایحه‌ای به این منظور در اختیار مجلس بگذارد که در آن صورت، مجلس آمادگی کامل دارد در تعامل کامل، روند تبدیل آن به قانون را به انجام برساند، ولی تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

بدین ترتیب، گویا گره هویتی «جواد» دارابی و افراد مشابه وی، تنها به دست دولت حل می‌شود و البته معلوم نیست که آیا دولتمردان از این ماجرا آگاهند یا خیر؟

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۳۷
واقعا خیلیها بدلیل این نارسایی قانونی دچار مشکل هستند. دولتها می آیندو می روند بدون اینکه از عمق ناراحتی و مشکلات مردم مطلع باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
چيه ميخواين به افغاني ها شناسنامه ايراني بديد؟
حق سلامت و بهداشت و تحصیل رایگان!
جالب بود
افراد بدون تابعیت بهتره درخواست پناهندگی کنند از نمایندگی سازمان ملل یا سفارت های خارحی در ایران.
چرا که نه او و نه برادر و خواهر ناتنی اش از نعمت داشتن شناسنامه(!) بی بهره مانده‌اند
پاسخ ها
یوسفی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
خاهور و برادر ناتنی بدلیل افغانی بودن پدرشون شناسنامه ندارن ناشناس محترم !
این قانون خیلی سفت و سختت گرفته دیگه کسی که ایران به دنیا اومده و مادرش هم ایرانیه باید تابعیت ایرانی داشته باشه.امیدوارم این قضیه حل بشه.
این موضوع می تونه حتی براش فیلم ساخته بشه پیشنهاد میکنم تابناک این خبر رو برای فیلنمامه نویس ها ، تهیه کننده ها و.... بفرسته
کمی انسانیت هم خوب چیزی است .این بچه ها آدم هستند و در این پروسه هیچ گناهی ندارند.لطفا انسان باشید مسلمانی و آزادگی پیش کش
آخه این پسر معلوم نیست پدرش کیه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
حتي به فرض معلوم نبودن پدردرجامعه اسلامي راهكارداره وخودش بي تقصيره.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
گناه خود بچه چیه ؟
محمدکاظم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
آی کیو نوشته که پدرش معتاده
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
کی گفته پدرش معلوم نیس کیه، کاشکی حداقل متن رو میخوندی بعد نظر میدادی !!!!
خوبه یه چیزهایی هم از غربی ها یاد بگیریم، در آن بلاد کفر(آمریکا) هر کسی از هر ملیتی که وارد آن کشور شود پس از سه سال تابعیت آنجا را میگیرد با اخذ پاسپورت و کارت ملی.
چرا وقتي فقط مادر بچه مسئوليت اون رو قبول كرده،‌حتمن باز هم بايد اسم پدر روش باشه. چرا به اسم مادر شناسنامه صادر نميكنند؟
بار مالی؟ مگر دولت الان برای خودمون خیلی هزینه میکنه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
بارملي! جالب بود...
وقتی تحصیل رایگان این عده کم بار مالی داره چطور اینقد تبلیغ بچه دار شدن میکنید؟
به عبارتی طبق معمول زنها ول معطل هستن ، خوب وقتی تا 18 سالگی بهشون نه شناسنامه میدید نه هیچ امکاناتی مگه خل باشن بمونن
آدم متاسف ميشه .اين كودكان چه گناهي دارند كه بايد از داشتن حتي يه تكه كاغذ محروم باشند. اول صبح حالم گرفته شد
اینکه ایرانی بودن فرزند مشروط به ایرانی بودن پدر است بسیار متحجرانه است. یعنی بین پدر و مادر از بابت خلقت فرق است که به زعم ایشان "خون" از پدر منتقل می شود ولی از "مادر" نه؟ آن هم مادری که نه ماه رنج و سختی بارداری را تحمل کرده است.
پاسخ ها
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
این بیچاره باباش ایرانی هس و معتاد، ناپدریش افغانیه، ینی این کاملا ایرانی هس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
آقای فیمنیست برو دوباره قوانین تابعیت رو مطالعه کن بعد بیا.
یعنی عملا هیچی دیگه..
الهی بمیرم...
متاسفانه مجلس نمی خواهد دراین مورد قانون گذاری نماید واین بیشتر به ضرر جامعه است این افراد وقتی بزرگتر میشوند میبینند که هیچ هویتی ندارند ونمی توانند مشغول بکارشوند سبب ناهنجاریهای بسیاری خواهند شد واینمسئلهدر بسیاری از کشورها تجربه شدهومیتوانیم با مطالعه قوانین آنها مشکل را حل نماییم
اگر هم بحث خون مطرح باشد کسی که مادر ایرانی داشته باشد باید ایرانی به حساب آید زیرا خدای متعال در خلقت انسان هم پدر و هم مادر را به یک اندازه موثر قرار داده است
درقانون كشور ما متاسفانه بدليل وجود مشكل مديريت كه توان هدايت نيروي كار راندارندانسان را بجاي اينكه سرمايه كشور بدانند هزينه مي دانند ودرنتيجه اصلا به اين موضوع كه اين فرد يك انسان است كه زندگي اش تلف ميشود توجه نميشود .فرزند بيگناهي كه بدون اينكه خودش دخالتي داشته باشدبدليل فقرهرهنگي ناشي ازفقراقتصادي پدرومادر از بدو تولد بدبخت متولد شده است وعدم توجه به اين افراد به اين دليل است كه اين افراد ضعيف تر از آن هستند كه كسي صدايشان رابشنود.پس لطفا اين تناقض راحل كنيد از يكطرف توصيه به زادو ولد بيشتر براي افزايش جمعيت واز طرف ديگر عدم رسيدگي به مشكل چنين متولد شده هاي بي پناه . هزينه اين افراد با فرزند جديد متولد شده چه تفاوتي دارد؟
مملکت شده جای هر چی مانده و رانده کشورهای در پیتی همسایه
چهار روز بعد این ها همه مشکل ساز می شوند بعد شما دم از افزایش جرم و جنایت می زنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
یعنی اگر برایشان شناسنامه صادر شود جرم و جنایت انجام می دهند ؟ با شناسنامه صادر نکردن از جرم و جنایت می توان جلوگیری کرد ؟ چه ربطی داشت ؟
سلام جهت اطلاع مخاطبان گرامی:
پدر جواد ایرانی و متاسفانه معتاد بوده که مادرش از وی طلاق گرفته است.
مادر جواد بعد از طلاق با فردی افغانی ازدواج کرده اما چون پدر جواد حاضر نیست در ثبت احوال حاضر شود این کودک معصوم بی هویت باقی مانده و حق زندگی ندارد.
در ضمن جواد حاضر به زندگی در خانه پدر افغانی اش نیست و می گوید او مرا کتک می زند!
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
حتي دركشورهاي مهاجر پذير هم ازاينگونه افرادكه يكطرف قضيه يعني پدر يامادر تابعه خودشونه حمايت مي كنند اينها منابع توليدثروت محسوب مي شن به شرطي كه حاضرباشيم كمترين هزينه رودرموردتحصيل ودرمانشون انجام بديم تا باعث بروز ناهنجاري نشوندوگرنه بروزناهنجاري دخلي به ايراني ياغيرايراني بودن نداره...
توجه داشته باشید پدر جواد ایرانی است واو ایرانی محسوب میشود وبی مسولیتی خانواده باعث این مشکل شده است واگر دستگاهای دولتی به وظایف خود عمل کنند نیازی به تصویب قانون جدید نیست
فکر میکنم همین که انسان باشند دیگه کافی باشه برای اینکه قانون انسان دوستانه برای آنها اجرا بشه. وقتی فقر نباشه جرم و جنایت هم کم میشه. تمامش از همین قضیه نشات میگیره.
نگاه و اشک های این پسر و مانند او چه اندازه درماندگی،ترس،بیچا رگی دارد. خدایا،این کودان بیگناه و پاک چرا باید این گونه باشند? انها باید نگاهشان شاد و بی غم باشد. باید اکنون در مدرسه باشند. باید در جای گرم بخوابند و لباس شاد و زیبا بر تن داشته باشند. چه بر سر مردم و کودکان ما با این همه ثروت پول که داریم،آمده?
واقعا خودمونیم باید با بچه های بی هویت چکار کرد ؟
از نظر شرعی فرزندانشون بعد از ازدواج مشکلی ندارند که ، پس چرا از جامعه دور نگهشان میداریم .
این ها در طول دوران زندگی شان فقط پرورشگاه و آسایشگاه رو می بینند .
دلم سوخت خدا به دادش برسد
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی