بازدید 12818

چینی‌ها «چرتکه» را به نام خود جهانی کردند

کد خبر: ۳۶۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۶ 04 December 2013
چرتکه که چینی‌ها به آن شوشوان (چوشوان)، می‌گویند، از سوی این کشور به عنوان میراث فرهنگ معنوی معرفی و بدون هیچ اعتراضی از سوی نمایندگان حاضر به تصویب کمیسیون میراث معنوی یونسکو رسید. این درحالی است که قدمت استفاده از چرتکه در ایران به دوران هخامنشیان و حتی پیش از آن بازمی‌گردد.

چرتکه به عنوان یک ابزار مهم در محاسبات و تجارت و نیز آموزش ریاضیات درکشور چین به عنوان یک میراث معنوی معرفی شد. استفاده و کاربرد این ابزار در دانش ریاضی از سوی نمایندگان چین دراین اجلاس مورد تاکید قرار گرفت.
 
به گزارش CHN این اثر بدون هیچ گونه نظر و اعتراضی به اتفاق آرا به تصویب رسید. این ابزار نقش مهمی در توسعه هوش و ریاضی و فرهنگ سنتی درمیان مردم چین داشته است و هنوز هم ابزاری مهم در آموزش مقدمات ریاضی برای دانش آموزان درمدارس چین مورد توجه است.
 
طبق اظهارات نماینده چین در نشست کمیسیون میراث معنوی که هم اکنون در باکو درجریان است، چرتکه هنوز هم به ویژه درمیان جوانان چین در نواحی دورافتاده مورد استفاده است.  
 
طبق اطلاعات موجود، در بسیاری از تمدنهای اولیه از چرتکه استفاده می‌شده‌است. سومریان، مصریان، ایرانیان، یونانیان، چینیان، رومیان و هندیان هر یک در دوره‌ای از تاریخ از چرتکه استفاده می‌کرده‌اند. بر پایهٔ برخی منابع در زمان امپراطوری هخامنشیان (حدود 2500سال قبل ایرانیان نخستین کسانی بودند که از چرتکه استفاده می‌کردند. گفته می‌شود عیلامیان نیز از چرتکه استفاده کرده‌اند. با این حال شواهدی نه چندان واضح نیز استفاده از آن را پیش از ایرانیان گزارش می‌کند. در روم قدیم چرتکه لوحی مومی بود که با شن پوشیده می‌شد.

از چرتکه هنوز هم در ایران، چین و ژاپن استفاده می‌شود.

چُرتکه سان - پن در هزاره دوم از 1200 سال بعد از میلاد به ‌کار رفت. این چُرتکه از دو بخش تشکیل مى‌شد و داراى ۹ ستون، در بخش بالائى که به‌ وسیله یک نرده از بخش پائینى جدا شده داراى ۲ مهره، هر مهره به ارزش عدد ۵ و بخش پائین دارى ۵ مهره، هر مهره به ارزش عدد یک است. این چرتکه در سیستم ده‌دهى و تا صد میلیون توان محاسبه دارد. طریق خواندن و محاسبه آن همانند چرتکه سوروبان است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹۴
انتشار یافته: ۱۲
بیا چرتکه ما را هم گرفتن!
چرا هرچی ثبت میشه بعد از ثبتش ما همش داریم میگیم مال فلان دوره هستش.
میشه یه لیست از میراث فرهنگی مارو که هنوز ثبت جهانی نشده تهیه کنید.
پاسخ ها
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۴
واقعا گل گفتی و باهات موافقم من موندم چرا ما نشستیم ببینیم کی چی میره به اسم خودش ثبت میکنه بعدش بگیم این مال ما بوده فکر کنم چند وقته دیگه دستور زبان فارسی به همراه حافظ و سعدی و فردوسی هم ثبت کشورهای دیگه بشه
امیدوارم نهادهای مسءول یه فکری به حال تاریخ فرهنگی و تمدن ایرانی بکنند. یواش یواش داره نوبت سعدی و حافظ و شاهنامه و پرسپولیس میشه !
کی گفته چرتکه ماله ما هستش یه سر به موزه شهر چونگ چینگ بزن بعد چنین نظری بده ،خدا ما ایرانی ها رو فقط برای ادعا کردن آفریده....
اینقد بشینید هی بگید کی چیو بنام خودش ثبت کرد کی فلان کرد که تمام میراث فرهنگی ایران رو غارت کنن
یعنی واقعا اینقد کار سختیه ؟ موشک و ماهواره میسازیم میفرستیم هوا ولی یه لیست از آثار ثبت نشده فرهنگی مون نداریم
یعنی واقعا کسی نیست به این مورد رسیدگی کنه ؟؟
هر دم ازين باغ بري ميرسد تازه تر از تازه تري ميرسد
ازین چینیاپرروتر خودشونن.از ما بیخیال ترم خودمونیم.ما عرق وطن و گذشته نداریم که اونا پررو میشن
جالبه كه هنوز دستاوردهاي ايران حتي از ساليان دور مايه افتخار جهان است و ثبت مي شود! درست است كه غم انگيز است كه آنچه ريشه در كشور ما دارد به نام ديگران ثبت مي شود! اما گاهي فكر مي كنم هنوز اين ايران است كه از بلنداي تاريخ فرياد مي كشد كه افتخار جهاني از آن من است و آنچه از من است ماندگارترين و ثبت شدني است! به اميد لحظه اي كه آنچه ديگران از ما به قدر مي شناسند و دارندگي شان كردند روزي قدردان و دارنده اش باشيم!
الا ملك ايران بزي جاودان!
شايد به زبان دستاوردهاي ما براي ديگران باشد اما در دلشان آنچه دارند تقدير از ماست! زيرا افتخاري است براي ايران كه بداند آنچه از او در جهان انتشار يافته ماندگارترين و قابل ثبت است!
پس باز هم:
الا ملك ايران بزي جاودان!
پس باز هم:
دريغ است ايران كه ويران شود
كنام پلنگان و شيران شود!
پس باز هم راه حل ما اين است:
از پير و جوان و زن و مرد و كودك و همه ايران:
دست در دست هم دهيم به مهر
ميهن خويش را كنيم آباد
امروزه الف باي آباداني و عمراني در همدلي و همراهي است!
و من الله توفيق
چرتکه از زمان قدیم در ایران هم استفاده میشد .
بجاش قراره کامپیوتر را ما ثبت جهانی کنیم!؟
آقا چرا این نشست باکو تمام نمیشه، اگه همینطور ادامه پیدا کنه کم کم فردوسی و تخت جمشید و پاسارگاد هم به نام یکی دیگه ثبت می کنند. دوستان دعا کنید
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی