بازدید 31718

پس از ثبت چوگان به نام آذربایجان، قهوه خانه به ترکیه خواهد رسید؟

باید دید تا پایان این اجلاس، یا سنت تاریخی نیز به نام ترکیه ثبت خواهد شد و همسایگان ایران، ویژگی های تاریخی که به سبب هم مرزی در ایران به کشورهای آنها نیز منتقل شده، یک تنه به نام خود سند خواهند زد یا در همین ابتدا، مسئولان ایرانی حاضر در این اجلاس با رایزنی موثر اجازه این اتفاق را نخواهد داد و کار به توجیه ماجرا و موکول کردن به تلاش برای الحاق نام ایران به ثبت قهوه خانه‌ای نظیر ثبت چوگان موکول نخواهد شد؟!
کد خبر: ۳۶۲۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵ 03 December 2013
آذربایجانی‌ها ساعتی پیش تنها ورزش کاملاً ایرانی را به عنوان میراث ناملموس خود در هشتمین اجلاس سالیانه یونسکو ثبت کردند؛ اتفاقی که به احتمال فراوان در این دوره  برای سنت‌های قهوه خانه‌ای ایران نیز رخ می‌دهد و این سنت‌ها نیز به نام ترکیه ثبت می‌شود تا عملاً مشخص شود تلاش‌های مدیران تازه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای توقف این روند نیز بی حاصل بوده و همچنان با نگرانی درباره دیگر میراث ثبت نشده ملی کشورمان سخن به میان آمد.

به گزارش «تابناک»، آذربایجان پس از ثبت جنجالی تار به نام خود، این بار چوگان که ورزشی تماماً ایرانی است را در غفلت مسئولان با حربه‌ای پیچیده به نام خود ثبت کرد؛ اقدامی که مسئولان سازمان میراث فرهنگی هشدار داده بودند به وقوع نخواهد پیوست اما امروز رسماً در اجلاس جهانی یونسکو به وقوع پیوست و حتی زمینه لازم برای ثبت مشترک این بازی تاریخی نیز به سرانجام نرسید و نکته عجیب آنکه برخی رسانه ها مدعی شده‌اند حتی یک رای مخالف نیز برای این ثبت وجود نداشته که با این حساب باید پرسید آیا حقیقتاً نماینده ایران نیز با این طرح مخالف نکرده است؟!

از ایران محمدحسن طالبیان، مدیر دفتر تدوین پرونده‌های نامزدی ثبت جهانی ایران، یدالله پرمون رئیس مرکز منطقه ای میراث ناملموس یونسکو در ایران، محمد رضا مجیدی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو و مرتضی رضوانفر معاون پژوهشی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای دفاع از پرونده طب سنتی ایران و اعتراض به ثبت چوگان به نام آذربایجان در این اجلاس شرکت کردند اما در نهایت اجلاس به گونه ای پیش رفته که نماینده آذربایجان از کشورهای حاضر به واسطه آنکه مخالفتی با ثبت این بازی باستانی و ورزش امروزی به نام آذربایجان نداشته اند، تشکر کرد!پس از ثبت چوگان به نام آذربایجان، قهوه خانه به ترکیه خواهد رسید؟

البته محمدرضا مجیدی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسکو در گفت و گویی تاکید کرد است: «... مقرر شد در سند مربوط به این پرونده، اصلاحاتی در عنوان و اسناد پیوست به ویژه فیلم ویدئویی صورت گیرد و اصطلاحات و عناوین مجعول که با حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران در تعارض است حذف شود. این پرونده با این اصلاحات به تایید وتصویب کمیته بین الدول میراث فرهنگی ناملموس می‌رسد و کمیته ضمن تصویب موارد درخواستی کشورمان مقرر کرد در جلسات آینده کمیته، درخواست کلیه کشورهای علاقه‌مند به الحاق به پرونده چوگان به عنوان یک پرونده چند ملیتی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد... طرح و ارائه چند ملیتی چوگان در جلسات آینده کمیته جهانی، این اثر را به صورت مشترک و چند ملیتی در فهرست اصلی که همان فرست معرّف باشد قرار می‌دهد.» که البته باید دید این اتفاق رخ خواهد داد و یا همانگونه که تار میراث مشترک نشد، چوگان نیز تنها به عنوان میراث آذربایجان باقی خواهد ماند؟

در عین حال فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی میراث فرهنگی اساساً منکر ثبت کلی بازی چوگان شده و تاکید کرده: «بازی چوگان منطقه‌ جمهوری آذربایجان به نام کشور جمهوری آذربایجان ثبت شده است و حق ایران برای ثبت جهانی چوگان محفوظ است.» و در واقع بر اساس این ادعا، ایران می‌تواند در دوره بعدی این اجلاس درخواست ثبت «چوگان منطقه ایران» را بدهد و این بازی را با این عنوان ثبت کند که البته مشخص نیست تا چه میزان این امر شدنی است و اگر این اتفاق قابل تحقق است، چرا سفیر ایران در یونسکو از پیگیری برای الحاق نام ایران به ثبت صورت پذیرفته توسط آذربایجان سخن به میان آورده است؟

آنچه جزو مسلمات تاریخی است، این بازی حدود 600 قبل از میلاد در ایران شکل گرفت و در زمان هخامنشیان بازی می‌شده و در دورانی کشورگشایی داریوش اول در هند، در آن سرزمین رواج یافت. همچنین در دوره ساسانیان بخشی از فرهنگ بازی‌های این دوره بوده و حتی در دوره سلطه مغول‌ها بر ایران نیز بازی می‌شده و پس از آن در دوران صفوی نیز نشانه های تاریخی بازی چوگان وجود دارد و بنابراین جزو دستاوردهای تاریخی است که مسیر تکامل تاریخی اش در محدوده جغرافیایی ایران کوچک نیز قابل تشخیص است و حتی امکان اینکه به عنوان میراث مشترک ثبت کرد، نیز بسیار دشوار است و می‌بایست صرفاً به نام ایران ثبت شود.

برای نخستین بار در کارنامه اردشیر بابکان از چوگان نام برده شده و پس از آن  تقریباً هیچ یک از شاعران و نویسندگان قدیم ایرانی را نمی توان یافت که به ترتیبی سخن از چوگان به میان نیاورده باشد. افسوس که این نوشته ها شیوه بازی چوگان را به روشنی بازگو نکرده اند. در شاهنامه شمار بازیکنان چوگان چهارده تن گفته شده «در هر بر هفت تن بازی می کنند و با ربودن گوی و رساندن آن به انتهای میدان برتری می یابند.» قابوسنامه شمار بازیکنان را هشت می گوید که شش تن میان میدان و دو تن دیگر در دو سر میدان جای می‌گیرد.

انگلیسی هایی که بر هندوستان چیره شده بودند در آنجا پس از آشنایی با چوگان چنان شیفته اش شدند که به فرا گرفتن آن پرداختند و در سال 1862 با گشایش باشگاه چوگان کلکته این بازی به سراسر هند گسترش یافته و انگلیسی ها و هندیها آن را بازی می کردند. پیوند نزدیک میان انگلستان و هندوستان چوگان را به اروپا کشاند و در سال 1871 نخستین بازی چوگان در انگلستان انجام گرفت. در پی این رویداد بود که چوگان به زودی در آمریکای شمالی و جنوبی گسترش یافت ولی هندوستان همچنان کانون جهانی این بازی بود.

پس از ثبت چوگان به نام آذربایجان، قهوه خانه به ترکیه خواهد رسید؟

در سال 1180 بازی های جهانی به نام جام وست چستر آغاز شد که 9 دوره از آن برگزار گردید و در همین اوان در چهار دوره از بازیهای المپیک تابستانی نیز بازی چوگان انجام شد و هم اینک انجام آن در بازیهای آینده المپیک پیشنهاد شده و در دست بررسی است. سراسر این زمان دراز چوگان در میهن خود آسیب‌های بیشتری می‌دید تا آنجا که پس از ناصرالدین شاه تا آغاز دهه 1350 که جنبش برای نو کردن همه رشته های سوارکاری سر می گیرد دیگر نامی از آن برده نمی‌شود.

آذربایجان امروز با ترفندی جالب به اجلاس آمد و با طرح ثبت بدون نوبت آن به عنوان میراث در خطر، فرصت پیگیری و توقف این ثبت را بسیار محدود ساخت و این پرونده به سرعت بررسی و بدون حتی یک مخالف به عنوان میراث ناملموس تحت عنوان «بازی با اسب در منطقه قره باغ» این کشور ثبت شد. اما این تنها امکانی نبود که می‌بایست به نام ایران ثبت شود و آذربایجان حتی به عنوان میراث مشترک با ایران نیز ثبتش نکرد، بلکه به احتمال فراوان در این دوره از اجلاس، سنت قهوه خانه‌ای نیز به نام ترکیه ثبت خواهد شد.

بر اساس آنچه امروز رسانه‌ای شد، در پی پیگیری‌های ترکیه، ثبت سنت‌های قهوه خانه‌ای در دستورکار این دوره از اجلاس که از روز یازدهم آذرماه با حضور 600 نماینده از 95 کشور جهان در حال برگزاری است، قرار گرفته و این سنتی کهن ایرانی نیز در این دوره از اجلاس بررسی و به احتمال فراوان به نام ترکیه ثبت خواهد شد. این درحالی است که 11 پرونده میراث‌ ناملموس ایران در دولت دهم، به‌ دستور ریاست وقت سازمان میراث‌فرهنگی به یونسکو ارسال شد اما آن طور که کارشناسان و مسئولان فعلی سازمان می‌گویند، تمامی پرونده‌ها ناقص است و به همین دلیل هیچ کدام در دستور کار قرار نگرفته اند.

پس از ثبت چوگان به نام آذربایجان، قهوه خانه به ترکیه خواهد رسید؟

روزگاری که رسانه‌ها از قبیل تلویزیون، رادیو و روزنامه‌ها وجود نداشت، قهوه‌خانه‌‌ها در ایران مهمترین محل تبادل اخبار و اطلاعات عامه میان مردم بود؛ مکانی دنج و بیشتر مردانه که در آن جمع می‌شدند، چای می‌نوشیدند، قلیان دود می‌کردند و به گپ و گفت می‌پرداختند. چایخانه در ایران حدود 400 سال و سده هفدهم میلادی و آغاز فراگیری مصرف چای در ایران باز می گردد که بنابر روایت جهانگردان، بزرگان و توانگران در آن جا جمع شده و چای می‌نوشیدند، هرچند بنابر روایت های تاریخی دیگر محمدعلی، معروف به کاشف السلطنه چایکار به عنوان سفیر ایران در هندوستان در روزگار مظفرالدین شاه قاجار اولین فرد ایرانی خوانده شده که شیوهٔ کاشت و مصرف چای در ایران و جهان را فرا گرفت و دانه‌های چای را درون عصای خود چید و آن‌ها را وارد ایران کرد و نخستین بار در لاهیجان کاشت.

هرچند سنت های قهوه خانه ای به پیش از ورود چای به ایران و قلیان کشی باز می گردد. بنابر نوشتهٔ سیریل الگود، «اولین بار ابوالفتح گیلانی (متوفی 1588) پزشک ایرانیِ دربار اکبر اول، سلطان مغول هند بود که دود تنباکو را از یک ظرف آب عبور داد تا آن را خالص‌تر و سرد نماید و از این طریق قلیان که در شبه قاره به حقّه معروف است را ابداع کرد.» البته قدیم‌ترین ذکری که از قلیان در ادبیات فارسی شده، این رباعی‌ها از اهلی شیرازی است که در سال 942 هجری قمری در گذشته است:          

«قلیان ز لب تو بهره ور می‌گردد
نی در دهن تو نیشکر می‌گردد
بر گرد رخ تو دود تنباکو نیست
ابریست که بر‌گرد قمر میگردد»  

پس از ثبت چوگان به نام آذربایجان، قهوه خانه به ترکیه خواهد رسید؟

بنابراین می‌توان گفت که در سال 942، یعنی 29 سال پس از ورود پرتقالی‌ها به خلیج فارس، قلیان کشیدن در ایران رواج داشته و در واقع می‌توان پیشینه استفاده از قلیان را حداقل به دوران شاه طهماسب یکم صفوی بازگرداند و روایت ابوالفتح گیلانی را شاهدی بر معرفی قلیان، که در ایران مورد استفاده بوده‌است، در شبه قاره هند دانست. اولین تصویری که از قلیان به وسیله هنرمندان ایرانی کشیده شده، احتمالاً تصویر نشمی کماندار کار رضا عباسی، نقاش مشهور دربار شاه عباس است، که تا اواخر نیمه اول قرن یازدهم هجری زنده بود.   سیاحان اروپایی که به ایران سفر کرده‌اند از جمله تاورنیه که در دوران صفویه به ایران آمد به قلیان و کشیدن تنباکو در ایران اشاره کرده‌اند. از جمله او نوشته‌است که «ایرانیان تنباکو را با دستگاهی کاملاً اختصاصی می‌کشند.»

باید دید با وجود این تاریخچه مشخص که مسلم می‌سازد قهوه خانه در کشورهای اطراف با سنت‌هایی نظیر کشیدن قلیان، نوشیندن چای، نقالی، شاهنامه‌خوانی، غزل‌خوانی، سخنوری و مشاعره، آیا تا پایان این اجلاس، یا سنت تاریخی نیز به نام ترکیه ثبت خواهد شد و همسایگان ایران، ویژگی های تاریخی که به سبب هم مرزی در ایران به کشورهای آنها نیز منتقل شده، یک تنه به نام خود سند خواهند زد یا در همین ابتدا، مسئولان ایرانی حاضر در این اجلاس با رایزنی موثر اجازه این اتفاق را نخواهد داد و کار به توجیه ماجرا و موکول کردن به تلاش برای الحاق نام ایران به ثبت قهوه خانه‌ای نظیر ثبت چوگان موکول نخواهد شد؟!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۳۸۹
انتشار یافته: ۹۲
متاسفانه سنن ملی روراحت دور میاندازندولی کوچکترین سنت ...
اگه ما ارزش میدادیم مال ما میشد . مبارکشون باشه
نمایندگان ایران باید بملت جوابگو باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
به همین خیال با!!!! حتما جواب میدن چون در همه موارد جواب دادن؟؟؟؟
دست مسؤلين درد نكنه.
نماینده هایی که از ایران بودند، اونجاچیکار می کردن؟؟؟؟؟؟؟؟
وهیچ کس مخالفتی نکرد!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
با زور که نمیشه حتما دلایل مستدل و کافی بوده که اون همه کارشناس حاضر مورد تائید قرار داده اند .
يعني چي بدون هيچ اعتراضي از سوي نماينده ايران؟؟اگر حقيقت داشته باشه بايد بازخواست بشه
با احترام به حاکمیت کشور آذربایجان، واقعا باعث تاسفه کشوری که سابقه حضور کمتر از 50 سال را بر روی نقشه داره به دلیل بی توجهی مسئولان فرهنگی این چنین دست به تاراج میراث ایران زمین می زند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
50 سال ؟!! 30 سالشه !!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
از سال 1991 حساب کنیم میشه 22 سالش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
همه چی آرومه منم که خوشحالم!!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
50 ســــــــــــــــــــــال؟! نکنه منظورت 50 ماهه؟
واقعا نحوه حفاظت از میراث تاریخی کشور بسیار مشمئز کننده و ضعیف عمل میکند. مرحبا به این حراست و حفاظت از تاریخ و فرهنگ کشور.
از ماست كه بر ماست. نمي دانم كي خواهيم فهميد كه فرهنگ نابمان را آرام آرام به يغما برده و خواهند برد؟!!!
اینقدرعصبانیم که نمیدونم چی بگم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
داداش چرا عصبانی هستی؟ به اسم ما ثبت میشد مثلا ازش برای جذب توریست استفاده میکردیم و یه شغلی هم واسه تو جور میشد؟ یا تاثیری در اقتصاد و مشکلات اجتماعی ما داشت؟
فرهاد
| Germany |
۰۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
آقای ناشناس! شما خیلی مادی به قضیه نگاه می کنی. مگر ما به حافظ افتخار می کنیم چون برای ما نان و آب می آورد؟
از طرف دیگر خیلی هم دید کوتاه مدتی دارید و فکر می کنید که همیشه همان طور خواهد بود که در 8 سال گذشته بود؟
باید منظر باشیم یه روز هم خواجه شیراز به نام جایی ثبت بشه!
اقا درست می‌گن بیچاره‌ها... شاه عباس ترک بوده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
دقیقا . تمامی آثار تاریخی اصفهان به سبک آذری ساخته شده و زمین بازی اصفهان هم به همان دوره برمیگرده.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
په نه په ژاپنی بوده. خوب شاه عباس ترک بوده دیگه
پارتی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
پس تنگه چوگان که تو استان فارس مال دوران هخامنشیان هست چی؟ اون موقع که در ایران زمین هنوز ترکی نیامده بود پان ترکیسم هم حدی داره
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خود شاه عباس اصالتاًاز ترک های هستند که از شمال شرقی وارد ایران شدند!!این میراث مال بابا شاه عباس که نیست. اون هم تحت تاثیر فرهنگ ایران قرار گرفته بود!!!
جهت اطلاع در آذربایجان ایران نیز منطقه ای بنام قره داغ هست که تبریز تا مرزهای ارمنستان و آذربایجان ادامه دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
اون ها به نام قره باغ ثبت کردن نه قره داغ
چطوره توی یه اجلاس ناملموس دیگه با حضور افرادی از ایران خلیج فارس رو هم اهدا کنیم هیچ کس هم اعتراضی نکنه!. آب که از سر گذشت چه ... .
واقعا جای تحسین داره راستی یادتون نره بریم فرودگاه استقبالشون!
mobarakeh
به به
مثل ماست بشینید تا همه چی رو ببرن
متاسفم برای همه ایرانیان
نمايندگان ايراني حاضر در جلسه نماينده ايران بودن يا آذربايجان؟ چرا در مقابل سرقت اين ورزش ايراني سكوت كردن؟بايد با اين افراد و همچنين دولت آذربايجان برخورد شود.
تا كي ظلم تا كي ستم
هر بي هويت و أصالتي چاقو برداشته و يه تيكه از فرهنگ و تمدن ما رو ميكنه و مي بره
اين مسئله هيچ تفاوتي با تجاوز عراق نداره
ايران فقط اين محدوده جغرافيايي نيست
مسئولين در خواب ناز رو كسي هست بيدار كنه
تا کی ما باید در حال از دست دادن باشیم: فرهنگ، هویت، شخصیت، اقتصاد، مردم و خودمان....
!!!!!!!!!!!!!
هردم از این باغ بری میرسد !!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
تو حرف ديگه اي بلد نيستي دائم همينو مي نويسي
یعنی آذربایجان هیچ مدرکی نداشته و همینطوری مطرح کرده و یونسکو هم همینطور الکی قبول کرده؟
کمی منصف باشیم و دلایل آنها را هم بررسی کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
آفرین به دوست ناشناسم
حتما دلایلی وجود دارد که خرد جمعی جهانیان آن هم در سازمانی که سیاسی نیست چنین رای داده است.
متاسفانه ما همیشه بدون تعمق و تعقل و بدون کسب اطلاعات کافی تنها برپایه شنیده‌ها و حدسیات و احساسات بی منطق جبهه گیری می‌کنیم.
محمّد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
چند تا مدرک که چون در آذربایجان هم چوگان بوده اینا حتما باید ببرنش
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
عزیزم یکی از دلایلش هم میتونه کوتاهی مسئولان ما باشه . در این مورد هم شما یه خورده قبول کن
sam
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
خب دیگه کاسه داغ تر از اش نشو فهمیدن ترکی
بدون حتي يك مخالف؟؟؟؟؟ نمايندگان ايران كجا بودند؟ بايد بازخواستشون كرد .
وای وای وای از اینهمه اهمال.
کم کم دارم تصمیم میگریم که دنبال اخبار نباشم چون همیشه مایه اعصاب خوردی یک روز رو در خودش داره
پاسخ ها
محمّد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
ممنون که حرف دل میزنی
به نظر شما برای این قضیه چه کلمه و جمله ای می توان نوشت؟ تو زندگی روزمره ما ایرانی ها بعضی کلمات اینقدر تکراری شدن که دیگه مفهومشون در ذهن مجال و ارزش یاداوری و فکر نداره. پس اینم یکه آه دیگه رو اونای قبلی !!! این هم گذشت بی خیال سرت سلامت
هم دم از این باغ بری می رسد
ماشاء الله به مسولين
آذربایجان جزو تمدن ایران است هرچه بنام ایران باشد بنام آذربایجان و هرچه بنام آذربایجان باشد بنام ایران خواهد بود. شاید سیاست مرزها را ایجاد کرده ولی من آذری ازهر ایرانی ایرانیترم.
تابناک اگه موافقی به گوش میراث فرهنگی برسان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
آفرین
فرهنگ ما با هم تنیده شده است. شاعر بزرگ پارسی زبان، نظامی گنجوی زاده گنجه آذربایجان است و تمام طول عمرش هم آنجا زندگی کرده است و همانجا هم از دنیا رفته است. چه کسی می‌تواند اهالی ایران را از تعلق خاطر به او نهی کند و چه کسی می‌تواند اهالی گنجه را از افتخار به همشهری شان منع کند؟
یاد بگیریم به حقوق یکدیگر احترام بگذاریم و برای هم همسایگانی خوب باشیم.
نوش جانشان عرضه دارن
روز به روز بی هویت تر میشویم . هر روز هم باید منتظر شنیدن ثبت یکی از میراث و هویت ملی خود باشیم.تا کی دیگه میخواد این موضوع ادامه پیدا کنه !!
فکر می کنید در دنیایی که فکر و ذکر مردم مدل جدید گوشی سامسونگ و اپله،کسی اهمیت میده که چوگان اول در کجا بوجود آمده؟دلتون خوشه
این قدر صنم داریم که این یاسمن توش گمه
من نمیدونم قهوه خانه میراث کدام کشور هست اما اینقدر اطلاع دارم که قلیان کشیدن در دربار قاجارها مرسوم بود
در ترکیه هم قهوه خانه و قلیان وجود دارد و به قلیان نارگیله میگویند
این قدر زور نزنین، هیچ شکی نیست که قهوه خانه مربوط به ترکیه هست و ایران به خاطر هم مرزی با ترکیه اون رو به داخل آورده، من که می گم هیچ شکی در این که قهوه خانه برای ترکیه هست ندارم
خوب دیگه چی داریم چی مونده برامون... ها یادم اومد هنوز به ما میگن ایرن :(
احسن وهزارآفرین به مسولان ودلسوزان ایران ما که امانت دارن خوبی برای آیندگان ایران هستند....
هردم از این باغ بری می برند !!!!!!!! هردم از ایران قسمتی می برند ، هردم از ایران گوهری می برند ، ما هم دست رو دست نشسته ، دشمنان دسته به دسته همه چیز می برند :| ،
ایرانی از n سال پیش بوده و با غیرت زندگی کرده نه به خاطر این چیزای کوچیک و بی ارزش
بزار ببرن ببینیم چی میشه
چه گلی میخوان بزنن به سرشون
اینا از کوچیکی و خفت خودشونه که این طوری می کنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
جدی ؟ خونسرد باش
مدیران راس امور طی این همه مدت فقط میگفتن که در زمان قاجار فلان قسمت از ایران جدا شد و ... ولی خودشون چکار کردن؟
مولوی-نظامی-چوگان-و ...
هر کی و هر کشور برای خودش تلاش میکنه و فقط دنبال سود خودشه هر مبحثی باشه فقط به خودش و مردمش فکر میکنه. ولی ما اینجوری نیستیم. تا زمانی که به فکر خودمون نباشیم از این بدتر هم هستش.ما هم باید برای خودمانت تلاش کنیم نه برای دیگران
نام چوگان یک اصطلاح ترکی است،
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
داری از چی صحبت می کنی
یه سرچ کوچیک کنی متوجه می شی که نام این بازی بی شک فارسی است . در زبان کردی امروز که از همریشه های زبان فارسی است چوب را چو و جمع آنها را چوگان می خوانند که نشان دهنده ارتباط بی چون چرای این بازی با فرهنگ ایرانی - پارسی دارد .
نکنه فردوسی هم ترک بوده برادر پان ترک
همه کودکان را به میدان فرست
برای دیدن گوی و چوگان فرست
احساسات ملی هموطنان موجب دلگرمی است اما به عنوان مطلع از کنواسیونهای یونسکو چند مطلب را برای اطلاع دوستان عرض می کنم:
1- ثبت میراث ناملموس در فهرست جهانی بر پایه کنوانسیون 2003 می باشد که جدید است و دارای ایرادات حقوقی فراوان می باشد. ایراد ها به گونه ای است که بسیاری از کشورهای جهان با مشکلی مثل مورد تار و چوگان روبرو هستند.
2- بر پایه این کنوانسیون ثبت یک عنصر نا ملموس نافی ثبت توسط دیگرانی که از قدیم و یا جدیا دارای آن عنصر میراث معنوی شده اند نمی باشد.
3- ممکن بود ایران ابتدا چوگان رامعرفی کند و آذربایجان سال دیگر این کار را انجام دهد. تصور دزدی و به نام زدن دقیق نیست. اگرچه کم کاری ما را توجیه نمی کند. جمهوری آذر بایجان در یک طرح ملی وسیع یر نر عالی تریننمقام اجرایی کشور در این حوزه وارد شده اند و کارشاسان ملی و بین المللی را برای یافتن راهکارهای حقوقی به استخدام در آورده اند. از نفوذ لابی های گوناگون نیز بهره می گیرد. من اسنرا ناه کردم اصلا ایران جزء کمیته کنوانسیون انتخاب نشده است ا رای داشته باشد. تصمیمات از قبل در ارگنهای فرعی گرفته شده و حضور آقایان نیز نمی توانست موثر باشد.
4- اما از حق نگذریم اگرچه امروزه ایران در مرزهای محدودتری نسبت به گذشته شناخته می شود اما کشورهای مستقل امروزی که قبلا جزء ایران بوده اند نیز وارث این مواریث هستند. البته مسئله جمهوری آذربایجان موضوع ملت سازی و هویت سازی استک از خلال این کنوانسیوها و پرونده ها در حال انجام آن است. مقامات این جمهوری نگران بلعیده شدن توسط فرهنگ غنی همسایه خود هستند. موضوعات این کنوانسیونها نباید تنها در حوزه سازمان میراث فرهنگی بحث شود. وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی نیز باید به آنها ورود کنند.
5- شایسته است مقامات میراث فرهنگی کشور فارغ از کشاکشهای سیاسی با تشکیل کمیته ملی موارث مادی و ناملموس با حضور سایر دستگاههای ملی سیاسی و امنیتی، فهرستهای مهم و با تاکید بر منافع و امنیت ملی را تهیه برای آنها اولویت بندی قرار دهند. در همین چارچوب کار دوجانبه با کشورها همسایه می تواند از ابتدا، با بده و بستانهای دوجانبه بروز برخی از مشکلات را بگیرد.
سلام.
وقتی که ما به مفاخر بزرگ علمی، ادبی،هنری و... خود ارج ننهیم نتیجه اش چنین خواهد شد، چنانکه عکس سعدی شاعر بزرگ ایران زمین بر روی پول تاجیکها نقش می بندد و فردوسی بزرگترین شاعر حماسه سرای پارسی در آنجا بیشتر شناسانده می شود. فرهنگ هر کشور نیز جزئی از تمامیت ارضی آن کشور است و باید به شدت از آن دفاع نمود.
این آذرباییجان دیگه داره خیلی پاشو از گلیمش درازتر میکنه چرا هیچ کسی جلوشو نمیگره
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
چون مستقله
چوگان یک کلمه فارسیه
تار هم فارسیه
از زمان ایران باستان ورزش چوگان در ایران اجرا میشده واقعا متاسفم برای مسوولان که راحت میذارن فرهنگمون رو غارت کنند
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
اولا شکل نوشتاری این کلمه در زبان ترکی چوقن است که در فارسی چوگان نوشته می شود چون حرف ق در میان کلمات فارسی اصلا وجود ندارد و اگرم وجود دارد آن کلمات ترکی است مثل قاشق که ترکی است
برای کشوری که دغدغه مردمش مشکلات اقتصادی، ملاقات با وزیر امورخارجه آمریکا و ... هستش و بطور کلی وقتی همه کشورهای دنیا در ثبات چشم اندازهای بلند مدتی از قبیل سازندگی و جذب توریست دارند ولی ما منتظریم قیمت دلار بیاد پایین که بلکه نون شبمونو راحتتر بدست بیاریم، چوگان و قهوه خونه و مولانا ارزشی نداره.
بابا این چه مسخره بازی ایه این سازمان های جهانی دراوردن ، قضیه شده مثل این جمله که میگه "هرکی اول پیداش کرد مال خودشه ! "
آخه یه دلیلی ، مدرکی ، آگهی ای ، چیزی ! این که نشد کار ، هرکی از راه میرسه تا می بینه یه چیز بی صاحب هست زود میپره به اسم خودش ثبت می کنه ! لااقل این سازمان های جهانی بیان یک سال مهلت بدن که اگر چیزی در اون سازمان به ثبت رسید و مدعی دیگه ای پیدا شد و مدارک جدیدی ارائه کرد ، ثبت به نام طرف بعدی برسه .
من نمی دونم سیاست پشت این کارهای مضحک چیه ولی یقینا دست هایی پشت پرده هست که همچین اتفاقاتی رو داره مدیریت می کنه ، شاید به امید اختلاف بین همسایه ها یا ایجاد تفرقه بین دسته ها .
اتفاقا داوری ها خیلی در این موارد دقیق و سخت گیرانه است. حتما مستندات آذربایجان محکم و غیر قابل تردید بوده، زیاد هم جوش نزنید نزدیک به نصف ایرانیها هم آذری اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
نصف بیشتر ایران لرندولی وطن پرستنداز مرزها دفاع میکنند.لرستان،چهارمحال وبختیاری،خوزستان،کهکیلویه وبویراحمد،بخشی از ایلام،
همدان واصفهان و...همگی لرآریایی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
نه دوست عزیز دنیا توی این سالها سر هر موضوعی با ایران سیاسی برخورد می کنه حتی در دادن کارت زرد به بازیکنان فوتبال گل کوچک
sam
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۳
چرا از خودت امار الکی میدی ؟انقدر حرصشونو نخور ناراضی هستین راه باز جاده دراز
چوگان کهنترین ورزش بازمانده از ایران باستان است، که در زمان داریوش بزرگ پارسیان باستان آنرا پدید آورده بودند.شهر تخت چوگان در استان فارس گواه این ورزش ایرانی است.
بهتر است نگاهی به اتیمولوژی کلمه چوگان داشته باشیم: اولا شکل نوشنتاری این کلمه در زبان ترکی چوقن است که در فارسی چوگان نوشته می شود چون حرف ق در میان کلمات فارسی اصلا وجود ندارد و اگرم وجود دارد آن کلمات یا ترکی است مثا قاشق، بشقاب و یا عربی است مثل استقلال، یا عقد. پس در نتیجه این کلمه ریشه ای در فارسی ندارد که بتوان آنرا ورزشی متعلق به فارس ها دانست، در ضمن اون همه نماینده هم با نظریات کارشناسانه رأی داده اند .
من می گم سال بعد ایران کل جمهوری آذربایجان رو به عنوان میراث ناملموس ثبت کنه به نام خودش
کاش همین نیمچه مقاله ای که تابناک از تاریخچه چوگان نوشته است را نمایندگان ایران در یونسکو ترجمه می کردند و بین اعضا پخش می کردند تا جلو این کار را بگیرند متاسفانه شندیده شده است که نماینده ایران کوچکترین واکنشی به این موضوع نشان نداده است
لازم به توضیح است که آذربایجان به یک تیر دو نشان مهم زده است اول اینکه این بازی کاملا ایرانی رابه نام خود ثبت کرده است و دوم اینکه بر مالکیتش بر قره باغ در یونسکو تاکید کرده است
به این می گویند کار تمیز که متاسفانه مسئولین فرهنگی کشور بنا را بر مسامحه گذاشته اند.
لطفا به توضیحات سازمان میراٍث فرهنگی هم توجه شود
1- ایران در این دوره حق رای نداشته است
2- حق ثبت چوگان نه چوگان قره باغی همچنان به عنوان یک میراث جند ملیتی محفوظ مانده و در سند قید شده است
قهوه ترك كه مشهور عالمه ما اصلا چند درصد مردممون قهوه مي خورن ؟
زيادي داريد شلوغش مي كنيد.. بابا آذربايجان تا 200 و اندي سال پيش مال خودمون بوده پس اونجا هم چوگان بازي مي شده ديگه! بعدشم حالا كه كار از كار گذشته لطفا كاسه داغ تر از آش نشن يكسري ادم تندرو
اراده لازم برای حفظ سنن ایران باستان وجود ندارد همین وبس .
اين مسئولان فعلي فرهنگي چگونه ميخواهند جواب نسل هاي آينده را در خصوص افتخارات ايران زمين را بدهند خدا ميداند و بس انشاء اله كمي هم ذهنشان به اهميت از دست دادن افتخارات ايران باشند زيرا توطعه اصلي استكبار گرفتن افتخارات ايرانيان است و بس
در کتاب لغت ترک محمود کاشغری(مربوط به فرن سوم وجهارم) چوگان کلمه ترکی آورده شده است .
سلام
من از همه دوستان که نظر دادند تشکر می کنم و همانطور که مشخصه آذربایجان به دنبال قره باغ / به دنبال هویت برای خودش پس از استقلا 22 ساله است / همه اذعان دارند چوگان ورزش اصیل ایرانی است و آذربایجان هم بخشی از ولی سیاست آنها اینه که ایران را تا می توانند تضعیف کنند این هم یک راهشه
شنیدن این خبر به قدری ناراحتم کرد که نمیتونم به امور روزمره زندگیم بپردازم.چرا ایرانی اینقدر خوار شده؟
ایرانیها اصلا" قهوه استفاده نمی کردند و اون چیزی که مربوط به ایرانیهاست چایخانه هست. چرا باید هر چیزی که متعلق به دیگران هست رو متعلق به خود بدونیم و ادعا هم بکنیم؟ ما ایرانیها تا چند سال پیش اصلا" می دونستیم قهوه چیه که قهوه خانه داشته باشیم؟
برچسب منتخب
# انتخابات # تایید صلاحیت # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری