بازدید 13101
نظرسنجی «تابناک» مشخص کرد؛

مخالفت شدید با تنها راهکار مسئولان برای مقابله با آلودگی هوا!

باید پرسید چگونه است که با وجود مخالفان بسیار و به رغم حل نشدن اشکالات بنیادین طرح زوج و فرد، می‌خواهند حلقه سوم آن را در تهران اجرایی کنند؟ آیا می‌توان به باور نیمی از مردم بی‌توجهی کرد و توقع حل مشکلات را داشت؟ آیا آلودگی هوای تهران جز محدود کردن خودروها راهکار دیگری ندارد؟ آیا ...
کد خبر: ۳۵۹۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۶ 22 November 2013
کاش معلوم شود چرا کسانی که بر مسند تصمیم‌گیری نشسته‌اند، همه راهکارهایشان به اعمال محدودیت برای مردم محدود می‌شود و هیچ گاه از این سطح فراتر نمی‌رود!

به گزارش «تابناک»، این هفته در حالی آغاز شد که کمتر کسی اطمینان داشت اختلاف بروز کرده میان پلیس راهور و استانداری مبنی بر توقف یا ادامه طرح زوج و فرد از در منازل به چه نتیجه‌ای رسیده است. همه چیز در گرو نشست روز شنبه کارگروه اضطرار هوای تهران بود تا معلوم شود که تعطیلات عزاداری حسینی و بارندگی‌های رخ داده در روزهای پایانی هفته گذشته، ‌موجب لغو تصمیات کارگروه خواهد شد یا خیر؟!

بدین ترتیب ساعاتی از نخستین روز کاری هفته نگذشته، خبر رسید که طرح زوج و فرد تا اطلاع ثانوی تمدید شده است، چراکه سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده بود روزهای میانی هفته پایداری جوی حاکم بوده و به کمک وارونگی جوی، بار دیگر آلودگی تشدید شود؛ پیش بینی عجیبی که بارندگی‌های پی در پی ثابت کرد تا چه اندازه نادرست بوده است.

اما ‌در شرایطی که همه غرق در این اندیشه بودند که چگونه یک سازمان عریض و طویل می‌تواند کارایی ناچیزی داشته و به جای پیش بینی‌های علمی و کارآمد، طناب پوسیده‌ای به دست دیگر مسئولان داده و ایشان را به ته چاه بفرستد، مدیر کل اداره محیط زیست هم به جای طرح مسائلی همچون تعیین نقش آلاینده‌های هوای تهران و اقدامات اساسی مانند تلاش برای ارتقای کیفیت بنزین، پیشنهادی داد که ترافیکی بوده و امثال پلیس راهور برای اظهار نظر درباره آن صلاحیت بیشتری داشتند!

هرچند ارائه پیشنهاد اجرای زوج و فرد سراسری توسط اداره کل محیط زیست استان، ‌می‌توانست رفتن به چاهی دیگر با طنابی نامعلوم باشد، ‌خوشبختانه در شورای عالی ترافیک رأی نیاورد، زیرا اعضای شورا اطمینان داشتند حمل و نقل عمومی ـ به دلایل متعدد ـ اینقدر ضعیف است که اجرای چنین طرحی به کل همه چیز را مختل خواهد کرد.

البته از نشست شورای عالی ترافیک در وزارت کشور اخبار دیگری نیز به گوش رسید که هر یک به تنهایی می‌توانستند معادل چند بار اثر مثبت رد پیشنهاد مدیر کل محیط زیست، اثر منفی به همراه داشته باشند؛ از جمله به رسمیت شناختن راهکار مسکنِ زوج و فرد سراسری در مواقع آلودگی و گرفتن اختیار تصمیم‌گیری درباره آن از کمیته اضطرار ـ که نمایندگان چند نهاد متفاوت در آن بوده و حق رأی دارند) و سپردن تام و تمام ماجرا به شخص استاندار؛ کسی که ریاست کمیته اضطرار را عهده‌دار بود و تقریبا یک رأی در تصمیم‌گیری داشت‌!

البته همه اینها تنها یک روی ماجراست، زیرا چه یک فرد برای زوج و فرد شدن تصمیم بگیرد و چه یک گروه، وقتی بدانیم طرح زوج و فرد در ‌خود ناعدالتی دارد (اثبات این ادعا را اینجا بخوانید)، به رسمیت شناختن و اصرار بر به‌کارگیری آن تنها زمانی توجیه‌پذیر خواهد بود که به آن به چشم مسکن نگریسته و آن را همزمان با سایر امور درمانی تجویز کنیم، نه اینکه ساده اندیشانه  ‌منتظر باشیم با تجویز این مسکن آلودگی هوا حل شود.

چرا راهکار مجاز شناخته شده مخالفان بسیاری دارد؟

با این تفاسیر، در یک نظرسنجی به سراغ آرای مخاطبان پرشمار «تابناک» رفتیم تا دریابیم از دید ایشان، آیا اعمال زوج و فرد سراسری عادلانه است یا عادلانه نیست.

مخالفت شدید با تنها راهکار مسئولان برای مقابله با آلودگی هوا!

از میان نزدیک چهل و یک هزار رأی ثبت شده برای این نظرسنجی، فارغ از حدود ۷ درصدی که برای گزینه «نظری ندارم» به ثبت رسیده و جا دارد چرایی بی‌تفاوتی ایشان نسبت به موضوع ‌کنکاش شود، درخواهیم یافت ‌تقریبا شمار افرادی که راهکار رسمی و همیشگی مسئولان در مواقع تشدید آلودگی را غیرعادلانه می‌دانند، با افرادی که معتقدند اعمال زوج و فرد سراسری عادلانه است، برابری می‌کند.

اگر آرای ثبت شده برای گزینه‌های «عادلانه است؛...» را ـ که افراد مالک خودرو و سایرین به آن رأی داده و به نوعی بر کارکرد مسئولان مهر تأیید می‌زنند ـ با هم جمع بزنیم، درخواهیم یافت، کمی بیش از ۴۷ درصد (دقیقا ۴۷.‌۳۹) بر این باورند که چنین طرحی عادلانه است؛ در حالی که شاید بخشی از آرای ثبت شده برای این گزینه‌ها از این تفکر نشأت گرفته باشد که ظلم بالسویه عدل است.

از سوی دیگر، تجمیع آرای مخاطبانی که برخی مالک خودرو هستند و برخی دیگر نه، ولی بر این باور دارند که اجرای زوج و فرد سراسری عادلانه نیست، نشان می‌دهد که نزدیک ۴۶ درصد (دقیقا ۴۵.‌۸۱) مخاطبان را باید از جمله مخالفان راهکار رسمی دانست که عدد بزرگی است، حال آن که شاید بخشی از آرای ثبت شده برای این گزینه‌ها، ناشی از اندک دانستن مزایای این طرح در مقابل معایب زیاد همراه با آن باشد.

برابری آرای مخالفان و موافقان زوج و فرد سراسری از این روی جالب توجه است که آرای ثبت شده برای گزینه‌های گوناگون، حکایت از آن دارد که حدود نیمی از مالکان خودرو، زوج و فرد از در منازل را عادلانه می‌دانند و نیمی دیگر بر غیر عادلانه بودن آن تأکید دارند و باید افزود این برابری آرا درباره نظر مخاطبانی که خودرو ندارند نیز درست است.

بدین ترتیب اگر توجه داشته باشیم که سخن از مخالفت نیمی از مخاطبان ـ چه آنهایی که به دلیل داشتن خودروی شخصی مستقیم‌ متأثر از طرح محدودیت ترافیکی خواهند بود و چه آنهایی که مالک خودرو نبوده و غیر مستقیم از مزایا و معایب چنین طرح‌هایی تأثیر می‌پذیرند ـ با طرحی مطرح است که از دولت نهم در بخش‌هایی از پایتخت به اجرا در‌آمده و در برخی دیگر از شهرهای بزرگ کشورمان نیز به کار گرفته شده است، نه تنها تداوم و تشدید آن عجیب جلوه خواهد کرد، بلکه تلاش برای توسعه به شدت شائبه‌آفرین خواهد بود.

اینجاست که باید از مسئولان پرسید، چگونه است ‌با وجود مخالفان بسیار و به رغم حل نشدن اشکالات بنیادین طرح زوج و فرد، می‌خواهند حلقه سوم آن را در تهران اجرایی کنند؟ آیا می‌توان به باور نیمی از مردم بی‌توجهی کرد و توقع حل مشکلات را داشت؟ آیا آلودگی هوای تهران جز محدود کردن خودرو‌ها راهکار دیگری ندارد؟ آیا تنها خودروهای سواری تهران ‌آلوده‌اند یا سختی‌های مقابله با امثال خودروسازان و تولیدکنندگان سوخت، موجب شده که دیوار مردم کوتاه شود؟

برای دریافت و دیدن آخرین اخبار تابناک، از هر نقطه ای در اینترنت Toolbar اختصاصی تابناک را از لینک زیر دریافت و بر روی مرورگر خود نصب کنید:

لینک دریافت Toolbar تابناک
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۷
انتشار یافته: ۲۶
مردم ایران را تو تهران و کرج جمع کنید مشکل حل می شود!
مردم که مهم نیستند!
تا کی طرح زوج و فرد تا کی تعطیلی مدارس. دولت حاضر نیست خودش هیچ پولی خرج کند. چند راهکار ساده :
1- گذاشتن سرویس برای اداره جات در هر سرویس حداقل سی نفر حضور پیدا میکنند. که بااین کار فقط یک وسیله ی نقلیه تردد میکند اما تصور شود در بین این سی نفر خوشبینانه ده نفر با خودروی شخصی قبلا به سر کار می آمدند . اما با گذاشتن سرویس ده خودرو حذف شده و فقط یک خودرو تردد میکند.
2- گذاشتن مهد کودک داخل ادارات از سفرهای غیر ضروری شهری خودداری میشود وقتی که مهد داخل اداره باشه و سرویس هم باشه کارمندها وقتی که تعطیل می شوند بچه های خود را تحویل گرفته و راحت سوار سرویس می شوند و می روند. دیگر نیازی به آوردن خودروی شخصی نیست.
3- یکی دیگر از مشکلات پراکندگی واحدهای زیر نظر ادارت و سازمانهاست . به طور مثال ساختمان اصلی اداره ای در فلان خیابان است و پژوهشگاه و پژوهشکده هایش در چندین خیابان دیگر که هر روزه کلی سفرهای داخلی بیهوده ایجاد میشود . وقتی همه در یک ساختمان جمع باشند امکان سرویس دهی از لحاظ مهد و سرویس و ..... به کارمندان به صرفه تر و راحت تر است.
4- شعب بانکها سعی کنند کارمندان خود را به شعبی که به محل سکونتشان نزدیکتر است بفرستند تا از سفرهای داخلی شهری خودداری شود
راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که اگر دولت بخواهد می تواند انجام دهد اما متاسفانه همه مشکلات دولتها را باید مردم تقبل کنند..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
پیشنهاد های عالیی است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
شما خودتون گفتید؛ دولت حاضر نیست هیچ پولی از خودش خرج کنه بعد ما ها انتظار داریم مثلا بیاد سرویس برای ادارات بزاره.
تنها کسانیکه این وسط مهم نیستن مردم و مشکلات و معضلات طرح زوج و فرده.
جالبه اسم اینکار هم هست "طرح"
دولت اگر راست میگه جلوی تولیو بی کیفیت را بگیره.
نمیشه به مردم ماشین فروخت و بعد گفت یه روز بیا یه روز نیا.
حتی محدود کردن ترافیک مرکز شهر نیز نباید از طریق فروش طرح ترافیک صورت گیرد بلکه باید خیابان ها را تعریض کننند حمل و نقل عمومی را توسعه دهند .
این همه سال پول طرح های ترافیک کجا هزینه شده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
تازه ما هم که روزانه طرح خریده ایم ، باز هم جریمه کی شویم .
البته بايد توجه داشت مخاطبان تابناك از سراسر ايران و اين يك تصميم شهري است و بهتر است كه با رصد آي پي ميزان نظر شهروندان تهراني دقيقتر مشخص شود
به نظر من تاثیری که طرح زوج و فرد سراسری داره اینه که همه مردم میرن به سمت اینکه دو تا خودرو داشته باشن. یکی زوج یکی فرد و این یعنی افزایش شدید تعداد خودرو که دقیقا نقطه مقابل هدف این طرح هست.
در عمل تنها باعث افزایش تقاضای خرید خودرو و گرون تر شدن خودرو میشه و تاثیری روی آلودگی هوا نداره.
سلام
شخصا یکی از افرادی بودم که با وجود داشتن خودرو استاندارد از لحاظ آلایندگی به عادلانه بودن اعمال طرح زوج و فرد از درب منزل رای دادم توجه داشته باشید با وجود تمام سختی هایی که نسبت به سایر کشورهای دنیا در تهیه یک خودروی حداقلی به لحاظ داشتن شرایط استاندارد آلایندگی در کشور ما وجود دارد این حداکثر امکان و از خودگذشتگی است که یک شهروند مسئول نسبت به سلامتی خود و دیگران می تواند داشته باشد و بدون شک با وجود تمام کاستیها و کوتاهیهایی که از سوی نهادهای مسئول در این زمینه صورت میگیرد و حتی با در نظر گرفتن معضل ارائه بنزین با کیفیت نازل در جایگاه های عرضه سوخت و همچنین
بی توجهی خودروسازان داخلی در تولید خودروهای استاندارد همه و همه توجیهی برای این مهم نخواهد بود
تا تک تک شهروندان نیز نسبت به وظیفه اجتماعی خود بی توجهی کنند، پس عادلانه دانستن این طرح به شکلی که در این مقاله آمده به هیچ وجه به معنای مهر تائید بر سیاستهای سیاستگذاران در این زمینه نیست بلکه احساس مسئولیت ما نسبت به سلامت جسمی خود و دیگران و آینده خود و فرزندانمان است
توی همه جای دنیا توی شهرهای بزرگ عوارض سنگین یکی از راه های کنترل ترافیک هست. یعنی به خاطر مناقع عمومی کسی که از خودرو خود می خواهد استفاده کند باید پول بدهد. اینکه ماشین خریدیم که نشد حرف، من هم کامیون خریدم مثلا باید بیارمش توی شهر؟

حالا قضاوت نمی کنم ولی این کار توی خیلی از شهرهای دنیا میشه؟ اصلا توی نیویورک به جز تاکسی توی خیابون چیزی می بینید؟
وجدانا خودت فهمیدی چه گفتی؟
متاسفانه در هیچ طرحی موفق نبودیم ...
واقعا چرا.؟
یه فکری هم به حال ما که سالهاست در طرح زوج و فرد هستیم بکنید... این برای بار چندم که پیام میدم...
مخالفت شديد كجاست، اكثريت داراي نظر موافقت كردن!
منم با آزاده موفقم علاوه بر اون ما مشکل در حمل و نقل عمومی داریم وقتی زوج و فرد میشه نصف ماشین دارا باید با وسایل نقلیه ی عمومی برن در صورتی که همین الان یه نگاه به مترو و اتوبوس بندازین - آدم با حجم معین وارد میشه ولی وقتی ازشون پیاده میشه دیگه فقط مساحت داره چون آبلمبو شده-تاکسی هم گیر نمیاد.
در ضمن این هزینه ای که برای فروش طرح فروخته میشه حتما باید صرف فضای سبز ، تولید بنزین استاندارد ، ساخت خیابان و تعمیر آن و صرف حمل ونقل عمومی بشه.
من به پکن سفر کردم شهری با جمعیت زیاد اونجا همه تک سرنشین بودند ولی ترافیکشون به اندازه ی نصف این تهران بود .
مشکل دیگه ای که هست نبود زیر ساخت برای انجام کارها از طریق اینترنت هست خیلی از کارها با اینترنت میشه انجام بشه ولی یا نمیشه یا بعضی افراد هنوز به هر دلیلی علاقه ای به انجام اون ندارند باید مخصوصا رو ی اینترنت کار کرد چون هزینه ی کمتری دارد و کارایی بالایی
موضوع اینه که نمیخوان پول خرج کنن.تنها راه حل بهبود کیفیت خودرو و بنزین هست.
لنت ترمز ها آزبست دارند و این یعنی سرطان برای همه!
طرح زوج و فرد مثل بار کج است که به منزل نخواهد رسید. بهترین راه جلوگیری از تولید بی کیفیت به واسطه آزاد سازی واردات خودرو و افزایش کیفیت حمل و نقل عمومی است. اینم امسال تا 5 سال دیگه زوج و فرد جواب بده بعدش چیکار میکنید؟؟؟؟
من نظری ندارم رو زدم چون هم دلیل واسه موافق بودن داشتم هم دلیل واسه موافق نبودن. به نظر من همه باید با صداقت و از سر دلسوزی این موضوع رو حل کنن چون ضررش به همه میرسه و مردم و مسئول نمیشناسه.
تنها عاملی که باعث میشه مردم از وسیله شخصی استفاده کنند دومعیار راحتی سفر وهزینه می باشد تا وقتی که هزینه رفت وآمد با وسیله شخصی برابریا کمتراز استقاده از وسیله غیر شخصی باشه یا راحتی سفر با وسیله شخصی با هزینه یکسان بیشتر باشه هیچ کس حاضر به استفاده از وسیله غیر شخصی نخواهد شدراه حل دراز مدت تنها استفاده از مترو ودو چرخه می باشد مثل همه جای دنیا
ممنونم تابناک که نظرات مردم رو نشون میدی.

متاسفانه هزینه مشکلات رو همیشه مردم باید بدهند. استاندار خیلی راحت میگه فردا زوج و فرد. در حالیکه خودش از بدنه دولت هست و حاضر نیستن حتی بحث سرویس ادارات رو بیارن وسط.

متاسفانه کسانیکه این طرح رو میدن کاملا با بی آر تی و مترو بیگانه هستند و فقط بلدن بصورت نمادین با خالی کردن یک واگن اونم فقط یکروز سوار مترو شن و اصلا نمیدونن چرا بسیاری از مردم تو این گرونی سرسام آور ترجیح میدن هزینه بیشتری از جیب بدن ولی صبحها تو تراکم بیش از حد مترو و بی آر تی، صد جور ویروس و بیماری نگیرن.
وقتی دریک خیابان چهار ردیف ماشین در کنار هم حرکت میکنه و از عرض پیاده روها کاسته شده و به عرض خیابانها اضافه شده و با این کار عملا بستر را برای حضور بیشتر ماشینها فراهم کرده اند . با پیشرفت علم ما ماشین بی کیفیت و آلاینده تولید می کنیم .مردم را در کلان شهرها تشویق نمایند از وسایل نقلیه عمومی استفاده نمایند وهمچنین : پرسنل ادارات و نهادها و کارخانه جات و شرکتها و .......تا شاهد حضور کمتری ماشین در سطح شهر باشیم . تصمیمی اتخاذ گردد که ساعت کاری طوری تنظیم گردد که شروع کار با ساعات متفاوت آغاز گردد .روی سوخت ماشینها مطالعه شود تا از انتشار گاز سمی جلوگیری شود .
ای آقا شما می توانید مردم را برای یک راهکار موقت محدود کنید ولی باید به دنبال راهکار دایمی که به حقوق مردم لطمه وارد نکند هم باشید. مردم تا حدودی می توانند قبول کنند که با شما همکاری کنند تا راه حل مسایل را پیدا کنید ولی تحمل کم کاری توسط مسئولین را نخواهند داشت.
البته گزینه های نظر سنجی تابناک بسایر ناقص بوده ونمی توان از این نظرسنجی نتایج بی شمار فوقالذکر در مقاله را گرفت.
شهرداری تهران موظف شود ابتدا 7000 اتوبوس تاریخ مصرف گذشته را متوقف کند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست