بازدید 8374
آيا اداره تئاتر بازسازي و بازگشايي مي‌شود؟

وعده‌هاي تمام نشدني يا بازسازي واقعي اداره تئاتر؟

بيش‌از يک سال از تخليه اداره تئاتر که اصلي‌ترين مکان تمرين گروه‌هاي نمايشي است مي‌گذرد، با اينکه در دولت قبلي گفته شد مقاوم‌سازي اين مکان آغاز مي‌شود اما هيچ اتفاقي نيفتاد و معاونت هنري کنوني وزارت ارشاد نيز تامين بودجه اين بازسازي را نه از معاونت و مرکز بلکه برعهده خود وزارت ارشاد گذاشته است .
کد خبر: ۳۵۶۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱ 09 November 2013
اکنون يک سال و اندي است که جلوي در و پنجره‌ها کاملا پوشانده شده و هيچ روزنه‌اي از درون آن به بيرون نيست. روي در يک قفل بزرگ است با چندين بطري خالي اين تنها تغيير ساختمان اداره تئاتر نسبت به گذشته است.

در ماه‌هاي گذشته معاون پيشين هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درنشستي با تعدادي از خبرنگاران اعلام کرد: ساخت و ساز اداره تئاتر به زودي آغاز مي‌شود چون معاونت تصميم ندارد، مکاني مخروبه را به مدير بعدي تحويل بدهد. او البته به اين نکته اشاره داشت که اين ساخت‌و‌ساز شامل مقاوم‌سازي است و نمي‌توان در وزارت ارشاد نوسازي انجام داد.اما هرگزهمين مقاوم‌سازي نيز آغاز نشد و بالاجبارگروه‌هايي که متقاضي شرکت در جشنواره تئاتر آئيني – سنتي بودند‌، نمايش‌هايشان را درمکان جديد اداره تئاتر که همان ساختمان خيابان «فرصت» بود‌، تمرين کردند.

گروه‌هاي نمايشي اميدوار بودند براي شرکت در جشنواره تئاتر فجر ساختمان قبلي اداره تئاتر را در اختيار داشته باشند، چرا که ساختمان جديد شرايط مناسبي براي تمرين نداشت اما اين اميدها به جايي نرسيد. اين در حالي بود که طبق وعده وزير فرهنگ و ارشاد پيشين‌از دوسال پيش قرار بر اين بود بناي اداره برنامه‌هاي تئاتر با خريد ساختمان مجاور آن گسترده‌تر شود و صحبت‌ها بر سر ساختن سالن‌هاي تمرين و همچنين يک يا دو سالن نمايش استاندارد بود. تخمين زمان بازسازي و تعمير اداره برنامه‌هاي تئاتر هم يک‌سال‌و‌نيم تا دو سال زده شده بود.

اما با گذشت ماه‌ها و حتي سال‌ها هنوز از بازسازي ساختمان اداره برنامه‌هاي تئاتر خبري نشد و اصلامشخص نبود که آيا بازسازي اين ساختمان همچنان جزئي از تصميمات مديران و مسوولان تئاتري و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود يا برنامه و تصميم تغيير کرده و اصلا تصميمي براي اين بازسازي نداشتند.

به ويژه اين که در دوسال گذشته مريم معترف مدير اداره برنامه‌هاي تئاتر در اين باره گفته بود: « بودجه مورد نياز براي خريد ساختمان مجاور اداره تئاتر تأمين شد، اما متأسفانه به‌دليل تأخيري که در اين تأمين شدن رخ داد صاحب بنا از فروش آن منصرف شد. هنوز هيچ اقدامي براي بازسازي بناي قديمي اداره تئاتر نشده است. چندين بار پيگير اين ماجرا بوديم، ولي هيچ اتفاقي رخ نداد. من مطمئنم اگر ساخت و ساز بناي قديمي اداره تئاتر آغاز شود مالک ساختمان مجاور هم راضي به فروش ساختمان خود مي‌شود.»

اما هيچ يک از اين قول و وعده‌ها طي چند سال گذشته و دولت گذشته عملي نشد و در نهايت گروه‌هاي تئاتري در همان ساختمان استيجاري خيابان فرصت باقي ماندند. اما با روي کارآمدن دولت جديد نگاه‌ها به قول‌ها و وعده‌هاي اين دولت و وزير فرهنگ و ارشاد و معاون هنري جديدش دوخته شد تا هرچه زودتر براي بازسازي اين بناي مهم تئاتر کشور اقدامي انجام دهد و همه چيز درحد قول و وعده‌ باقي نماند .به ويژه آن که معاون کنوني وزارت ارشاد، پيش از رسيدن به اين سمت نيز با هنرمندان و مشکلات و معضلات آن‌ها آشنا بوده است. پس اميد براي به ثمر نشستن وعده‌ها بيش‌ازپيش قوت گرفته است. وعده‌هايي که مريم معترف مدير اداره تئاتر روزگذشته درباره آن‌ها گفت: علي مرادخاني معاون هنري وزارت ارشاد هفته گذشته از ساختمان اداره تئاتر بازديد کرد و گزارش کاملي از وضعيت اين بنا به وي ارائه شد. مرادخاني سابقه و نيازهاي اين ساختمان به تعمير و بازسازي را به دفتر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي منتقل کرده است که اميدوارم هرچه سريعتر به اين مسايل ترتيب اثر داده شود.

وي افزود: وزارت ارشاد بايد هزينه‌هاي بازسازي ساختمان اداره تئاتر را بپردازد. پرداخت اين مبلغ مستقيما ارتباطي به مرکز هنرهاي نمايشي ندارد ولي اميدوارم مراحل بازسازي ساختمان اداره تئاتر هرچه زودتر عملي شود چون متاسفانه گروه‌هاي نمايشي در ساختمان فعلي با مشکلاتي مواجه هستند.

اين کارگردان و بازيگر تئاتر يادآور شد: ساختماني که فعلا به عنوان اداره برنامه‌هاي تئاتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد ساختمان استانداردي براي تئاتر نيست و گروه‌ها نمي‌توانند به درستي در آنجا تمرين کنند چون اين مکان قبلا مدرسه و آموزشگاه بوده و درحال حاضر کلاس‌هاي درسش به عنوان پلاتو مورد استفاده قرار مي‌گيرد. با راه اندازي مجدد اداره تئاتر و خانه کوچک نمايش گروه‌هاي تئاتري مي‌توانند به خانه اصلي خود بازگردند.

معترف افزود: نزديک به دو سال است که ساختمان اصلي اداره تئاتر براي تعمير و بازسازي تعطيل شده و اين اداره به آموزشگاهي در خيابان موسوي نقل مکان کرده است. پيش‌از اين قرار بود ساختمان مجاور اداره تئاتر نيز خريداري شود اما مالک اين خانه در نهايت راضي به فروش ملکش نشد در طول دو سال گذشته علي‌رغم قول‌هاي مسئولان هيچ اقدامي براي بازسازي اين مکان صورت نگرفته است.

اکنون بايد منتظر ماند و ديد آيا اين بار با تغيير مديريت کلان فرهنگي کشور درنهايت اين مکان بازسازي شده و براي جشنواره تئاتر فجر در اختيار هنرمندان تئاتر قرار مي‌گيرد يا اين بارمعاونت هنري وزارت ارشاد، بازي جديدي را با انداختن توپ و حواله دادن آن به دامان وزارت ارشاد و احتمالا حواله دوباره ارشاد به معاونت و همين طور دوربازي کردن با توپ و باطل زدن آغاز شده است؟ درنهايت اهالي تئاتر کمتر از سه ماه ديگر تا برگزاري بزرگترين رخداد تئاتري کشور يعني جشنوار‌ه تئاتر فجر فاصله دارند و نيازبه در اختيار گرفتن اين سالن‌هاي تمرين روزبه روز شديدتر از روز پيش احساس مي‌شود .

منبع: مردمسالاری
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی