بازدید 14109
کمبود اعتبار طرح‌های پیشگیری از طلاق

قطار تحکیم بنیان خانواده از حرکت بازماند

خانواده پایدار یکی از طرح‌هایی است که سال گذشته به منظور پیشگیری از طلاق و تحکیم بنیان خانواده در خراسان رضوی کلید خورد و سرانجام این طرح به دلیل عملیاتی نشدن وعده های مسئولان امر و کمبود اعتبار پایدار نبود و موجب شد قطار تحکیم بنیان خانواده در ایستگاه نخست از حرکت بازبماند.
کد خبر: ۳۵۵۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸ 02 November 2013

خانواده پایدار یکی از طرح‌هایی است که در حوزه پیشگیری از طلاق و تحکیم بنیان خانواده پایداری لازم را نداشت و پس از گذشت یک سال به دلیل کمبود اعتبار به تعطیلی کشانده شد.

به گزارش مهر، در حال حاضر به عقیده بسیاری از کارشناسان پس از نیمه تمام ماندن این طرح آمار طلاق در خراسان رضوی به سرعت افزایش یافته است و در این راستا باید راهکاری برای اجرای کامل این گونه طرح ها که پایه های بنیان خانواده را استحکام می‌بخشد ارائه کرد.

قصه کمبود بودجه بارها دامن طرح های پیشگیری از طلاق را گرفته است

یک کارشناس امور اجتماعی در این رابطه می‌گوید: مهر کمبود اعتبار نباید بر پیشانی طرحهای پیشگیری از طلاق‌زده شود زیرا در نهایت با تعطیلی این طرحها ضمن از هم پاشیدن کانون گرم خانواده، میزان آسیبها در اجتماع نیز به تبع آن افزایش می یابد. 

صادق دهقانی می‌افزاید: این نخستین باری نیست که قصه کمبود بودجه دامن طرح های پیشگیری از طلاق را می گیرد و باید با تدوین شیوه ها و دستورالعمل هایی مانع ادامه این روند شد زیرا میزان آسیب های اجتماعی با افزایش آمار طلاق گره خورده است.

وی ادامه می دهد: بسیاری از طلاق ها با دلایل و خواسته‌های منطقی طرفین همراه نیست و تعداد بیشتری از جدایی‌ها احساسی و از سر هیجانات کاذب انجام می شود بنابراین طرح‌های مختلف پیشگیری از طلاق و طرح خانواده پایدار به دنبال آموزش و فرهنگسازی لازم در این زمینه بود اما در میانه راه کمبود اعتبار و همراهی نکردن مسئولان امر موجب شد تا این طرح با تعطیلی زودهنگام مواجه شود.

طلاق حلال مشکلات نیست

این کارشناس امور اجتماعی تصریح می‌کند: بسیاری از زوج های جوان تصورات و تفکرات ایده آلی نسبت به زندگی زناشویی دارند که این موضوع باید در ذهن آنان تغییر کند زیرا زندگی زناشویی همراه با سختی ها و آسانی است و زن و شوهر باید در هنگام سختی‌ها هم دوش هم به یکدیگر کمک کنند تا مشکلات حل شود.

وی با بیان اینکه باید به زوج ها آموخت که بر سر کوچکترین مسائل به دنبال به راه انداختن مشاجره و به کار بردن لفظ طلاق نباشند، می گوید: طلاق حلال مشکلات زوج ها نیست زیرا مشکلاتی که پس از طلاق برای هر یک از زوجین بوجود می آید بسیاری بیشتر از آن است که تصور می کنند بنابراین بهتر است به جای فرار از مشکلات با موانع و کاستی ها روبرو شده و سپس در پی حل آن باشند.

اجرای درست طرح های پیشگیری از طلاق

دهقانی تاکید می‌کند: به منظور پیشگیری از طلاق و آموختن نحوه زندگی زناشویی به زوج های جوان باید طرح های مختلفی را که در این حوزه تدوین می شود به درستی اجرایی کرد و در این مسیر مسئولان نیز نباید کمبود اعتبار را دلیلی برای تعطیلی این طرح ها قلمداد کنند چرا که اگر این گونه طرح ها اجرایی نشود دیر یا زود با افزایش آمار طلاق و رشد و توسعه آسیب های اجتماعی هزینه هایی به مراتب گزاف تري را به آنان تحمیل می كند.

وی با اعلام این مطلب که همگان اعتقاد دارند پیشگیری بهتر از درمان است، عنوان می کند: در خصوص مسئله طلاق نیز پیشگیری بسیار بهتر از افزایش آمار طلاق است زیرا هزینه هایی که بعد از شیوع و گسترش این معضل باید توسط مسئولان امر پرداخت شود بسیار سنگین و جبران ناپذیر است.

همزمان با تعطیلی طرح خانواده پایدار آمار طلاق 8 درصد افزایش یافت

معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري خراسان رضوي نیز با انتقاد از اجرایی نشدن طرح خانواده پایدار در گفتگو با خبرنگار مهر بیان می کند: امسال به دلیل تعطیلی این طرح آمار ازدواج 4.9 درصد كاهش و طلاق 8 درصد افزایش یافته است که این امر برای این استان که باید الگویی در زمینه ازدواج و امور فرهنگی باشد صحیح نیست.

امیر مرتضوی تصریح می کند: سال گذشته همزمان با اجرای طرح خانواده پایدار آمار طلاق 5.6 درصد بود اما سال جاری با تعطیلی این طرح آمار طلاق به 8 درصد افزایش یافته است.

هشت مخاطب و همکاری 16 دستگاه

وی سپس با بیان توضیحاتی در زمینه طرح خانواده ادامه می دهد: این طرح در سال 89 به تصویب استاندار رسید و قرار شد 16 دستگاه در اجرای این طرح همکاری داشته باشند.

معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري خراسان رضوي یادآور می شود: این طرح هشت مخاطب داشت که در این راستا جوانانی که قصد ازدواج دارند، جوانان آماده به ازدواج، جوانانی که در انتخاب همسر خود با مشکلاتی مواجه شده اند، تمام زوجین استان، زوجینی که احتمال دارد طلاق بگیرند، زوجینی که برای طلاق به دادگستری مراجعه می کنند، زوجینی که در دادگاه از طلاق منصرف می شوند و فرزندان طلاق مخاطب این طرح بودند.

مرتضوی عنوان می کند: درست در زمانی که فرهنگسازیهای لازم در زمینه ازدواج به هنگام و به موقع و ممانعت از طلاق های غیرضروری انجام گرفت طرح خانواده پایدار به دلیل کمبود اعتبار تعطیل شد و تلاشهای دادگستری و مسئولان امر برای ادامه این طرح راه به جایی نبرد.

منبع: مهر

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی