بازدید 7754
دکتر رشیدی در گفت‌وگو با «تابناک» مطرح کرد:

کاهش سن معاینه فنی خوب است اما برای گام نخست!

سن معاینه فنی خودروهای نو می‌بایست به دو سال کاهش پیدا کرده و این سن برای خودروهایی مثل تاکسی‌ها یا خودروهایی که در آژانس به کار گرفته می‌شوند، در نوبت اول دو سال یا حتی کمتر در نظر گرفته شده و در ادامه هر ساله تجدید شود.
کد خبر: ۳۵۳۱۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۸ 24 October 2013
معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست پس از حضور در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان اصفهان، در جمع خبرنگاران از رایزنی خود با علی لاریجانی، رییس مجلس در خصوص کاهش سال معاینه فنی خودروها خبر داد و گفت: با رایزنی‌ای که با رییس مجلس داشتیم، قرار شد تا طرح دو یا سه ساله کردن معاینه فنی به صحن علنی مجلس بیاید.

به گزارش «تابناک»، با سپری شدن بیش از دو سال از اجرایی شدن قانون افزایش جرایم رانندگی و کنار آمدن مردم با نرخ‌های جدید جریمه‌ها –که البته اثرات مثبت آن بر همگان ثابت شده است،-هنوز با اوج گرفتن آلودگی هوا، پای این قانون به میان می‌آید چراکه بر اساس آن، سن معافیت خودروهای نو از معاینه فنی از دو سال به پنج سال افزایش یافت.

این مصوبه از همان روزهای نخست مورد اعتراض بسیاری از فعالان محیط زیست قرار گرفت و از آن به بعد به عنوان یکی از متهمان آلودگی هوای شهرها، به ویژه کلانشهرهای کشور معرفی شد؛ هرچند برخی اعتقاد داشتند که صرف تغییر این قانون به لحاظ آنکه مراکز معاینه فنی کاری به الزام تعویض قطعات کنترل کننده آلایندگی خودروها که عمرشان محدود است، ندارند، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با استقبال از رایزنی رئیس سازمان محیط زیست با رئیس مجلس برای کاهش سن معاینه فنی خودروها، گفت: اینکه سن معاینه فنی خودروها را از دو سال به پنج سال افزایش دادند، به جوکی تلخ و بی منطق شبیه بود که رخ داد و امیدواریم با اقدامات مسئولان تصحیح شود ولی باید گفت کاهش این سن هرچند اقدامی خوب و شایسته تقدیر است، تنها گام نخست در کاهش آلایندگی خودروها خواهد بود.

کاهش سن معاینه فنی خوب است اما برای گام نخست!

وی افزود: معاینه فنی خودرو یک بحث جدی در کنترل آلودگی هواست که در قانون جامع آلودگی هوا نیز مدنظر قرار گرفته است، اما آنچه در مبحث معاینه فنی خودروها مهم است، تعویض دوره‌ای کاتالیست و کنیستر خودروهاست که عمر محدودی دارند ولی متاسفانه به این موضوع توجهی نشده است. به عقیده ما سن معاینه فنی خودروهای نو می‌بایست به دو سال کاهش پیدا کرده و این سن برای خودروهایی که پیمایش سالانه بیشتری دارند، مثل تاکسی‌ها یا خودروهایی که در آژانس به کار گرفته می‌شوند، در نوبت اول دو سال یا حتی کمتر در نظر گرفته شده و در ادامه هر ساله تجدید شود.

رشیدی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر افزوده شدن پالایشگاه شازند به جمع تولید کنندگان بنزین یورو چهار در مقابله با آلودگی هوا گفت: تولید بنزین یورو چهار یک چیز است و فراگیر شدن آن چیز دیگری؛ قرار بود از سال گذشته بنزین با استاندارد یورو چهار در کلانشهرها توزیع شود و این استاندارد در ابتدای سال جاری به یورو پنج ارتقا پیدا کند. البته کیفیت سوخت بر اساس نمونه‌هایی که ما تهیه و برای ارزیابی راهی آزمایشگاه‌های کشورهای اروپایی می‌کنیم، بهبود داشته اما تا رسیدن به نقطه هدف گذاری شده هنوز فاصله داریم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای در ادامه در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تغییر رویکرد کمیته کاهش آلودگی هوا از سطح استانی به ملی، گفت: این اقدام قطعا مثبت است چراکه مسائلی همچون کیفیت و استاندارد سوخت و خودرو در حیطه استان قرار نداشته و ملی هستند. البته حضور وزرا، رئیس سازمان محیط زیست و شهردار یا نمایندگان ایشان در کمیته کاهش آلودگی هوا اتفاقی است که پیش از دولت نهم انجام می‌شده و طی سالهای گذشته فراموش شده بود. این رویکرد ملی می‌تواند موجب بررسی دقیق و کارشناسی و جامع تر مسائل شده و هم اقدامات موثرتری را شکل دهد و هم از مسائل حاشیه‌ای و تقابل‌هایی که گاه رخ می‌داد، جلوگیری خواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # سیدمحمدعلی آل هاشم # مالک رحمتی
وب گردی