بازدید 9356
هم بدهی چند صد میلیاردی تأیید شد و هم پس ندادن املاک دولت؛

توضیح شرکت مخابرات به یک خبر و پاسخ اجمالی «تابناک»

دولت جمهوری اسلامی ایران در سالهای ۸۸ تا ۹۱ بیش از ده هزار میلیارد تومان از محل عملکرد شرکت مخابرات ایران درآمد مستقیم به شرح زیر به دست آورده و در واقع بر خلاف نظر شما [در هیچ کجای خبر درج شده، چنین ادعایی مطرح نشده است!]، دولت از خصوصی‌سازی مخابرات بیشترین سود را داشته است.
کد خبر: ۳۵۲۵۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸ 22 October 2013
پیرو درج خبری با تیتر «پای لنگ بزرگ‌ترین خصوصی‌سازی کشور با ۴۵۰ میلیارد تومان بدهی!»، شرکت مخابرات ایران توضیحاتی به امضای داود زارعيان، مدیر كل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل در اختیار «تابناک» گذاشته که عینا درج می‌شود، ولی از این رو که هم بدهی میلیاردی این شرکت به شرکت ارتباطات زیرساخت و هم پس ندادن املاکی که مالکیت آن در اختیار دولت است و می‌بایست سال‌ها پیشتر تخلیه می‌شده ـ ولی نشده و غیرقانونی در اختیار مخابرات مانده است ـ تأیید شده‌، بد نیست توضیح مختصری به آن بیفزاییم.

«خصوصی‌سازی مخابرات بیشترین منافع را برای دولت داشته است»؛ تیتری است که مدیران این شرکت برای توضیحات خود برگزیده‌اند که نه ارتباط خاصی با خبر درج شده دارد و نه چیزی بیشتر از ادعای اثبات نشده در بر می‌گیرد، ولی از این روی جالب توجه است که چگونگی استحصال «منافعِ بیشتر» در هیچ کجای توضیحات تفصیلی مخابرات ذکر نشده تا همچنان این شائبه مطرح باشد که «افزایش فشار بر مشترکان» یکی از دستمایه‌های افزایش سود مخابرات بوده است.

این در حالی است که به رغم فزونی یافتن سود مخابرات، اکنون می‌بینیم که بدهی این شرکت به دولت (منظور از دولت، بخشی از زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که شرکت ارتباطات زیرساخت نام دارد، نه آنچه مسئولان مخابرات به نام «دولت» از آن یاد کرده‌اند) افزایش یافته و جالب این که هم کلان بودن بدهی در این توضیحات ‌تأیید شده و هم در ادعایی تأمل برانگیز، تإکید شده که با خصوصی سازی مخابرات، سود دولت هم فزونی یافته است؛ گویی قرار بوده نتیجه بزرگترین خصوصی‌سازی تاریخ کشور، کاهش سود دولت باشد!

متن کامل توضیحات شرکت مخابرات که به امضای داود زارعيان، مدیر كل دفتر روابط عمومی و امور بین‌الملل این شرکت رسیده، به شرح زیر است:


خصوصی سازی مخابرات بیشترین منافع را برای دولت داشته است

در دو هفته اخیر به دلایلی که بر ما آشکار نیست، رسانه های مختلف هجمه شدیدی علیه مخابرات شروع کرده اند که عملکرد برخی رسانه ها قابل انتقاد نیست چرا که مشی آنان چنین است، امّا انتظار ما از مدیران و دست اندرکاران سایت وزین و پر مخاطب تابناک این عملکرد نبود. به انتقاد از مخابرات گله نداریم چون از اصول و وظایف یک رسانه است، گله این است که چرا یک سویه و بدون اخذ نظر طرف مقابل آن هم با اطلاعات غلط ، تحلیلی طولانی ارائه داده و نتیجه گیری کرده است.

علی ای حال برای تنویر افکار عمومی و به ویژه مخاطبان سایت تابناک توضیحات زیر ارائه می‌شود:

1- خصوصی سازی در مخابرات را می توان سرآغاز تحولات ساختاری، مالی و فنی در حوزه های مختلف دانست که به دلیل حرکت رو به جلو آن، همواره مخالفانی داشته است و در آینده هم خواهد داشت.

2- سهامداران این شرکت بزرگ فقط یک کنسرسیوم نیست، بلکه عبارتند از:

الف – کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین 50 درصد بعلاوه یک سهم
ب – دولت جمهوری اسلامی ایران 20 درصد
ج – کارگزاری سهام عدالت 20 درصد
د – کارکنان مخابرات 5 درصد منهای یک سهم
هـ - سهامداران خرد 5 درصد

بنابراین ملاحظه می شود که در مدیریت، هزینه و سود این شرکت، چندین نهاد و گروه شریکند.

3- سرمایه گذاری در مخابرات طی سال‌های بعد از خصوصی سازی میزان سرمایه گذاری در مخابرات همواره آهنگی رو به رشد داشته و مبلغی بالغ بر 4500 میلیارد تومان (متوسط سالانه 1123 میلیارد تومان) به شرح زیر بوده است:

سال 1388 – 737 میلیارد تومان
سال 1389 – 819 میلیارد تومان
سال 1390 – 1253 میلیارد تومان
سال 1391 – 1684 میلیارد تومان

همچنین در طی این مدت 39817 پروژه مخابراتی در سراسر کشور افتتاح شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

4- درآمد دولت از مخابرات؛ دولت جمهوری اسلامی ایران طی سالهای 88 تا 91 بیش از 10 هزار میلیارد تومان (متوسط سالانه 2500 میلیارد تومان) از محل عملکرد شرکت مخابرات ایران درآمد مستقیم به شرح ذیل کسب کرده است و در واقع برخلاف نظر تابناک [«تابناک» چنین نظری نداشته و در هیچ کجای خبر درج شده، چنین ادعایی مطرح نشده است!]، دولت از خصوصی سازی مخابرات بیشترین سود را داشته است.

سال 1388 – حدود 1600 میلیارد تومان
سال 1389 – حدود 2400 میلیارد تومان
سال 1390 – حدود 2600 میلیارد تومان
سال 1391 – حدود 3400 میلیارد تومان

گفتنی است که در چهار سال قبل از خصوصی سازی حداکثر درآمد سالانه دولت از بخش مخابرات کشور، حدود 500 میلیارد تومان بوده است.

5- تعرفه های مخابراتی؛ علی رغم افزایش چند ده برابری هزینه های جاری و سرمایه ای، تحریم ها، نوسانات قیمت دلار و ... تعرفه های تلفن همراه از سال 1382 تاکنون ثابت بوده و ریالی اضافه نشده است و تنها در سال 1391 در بخش تلفن ثابت با مصوبه شورای رقابت، تعرفه هر پالس از 44/7 ریال به 51/03 ریال افزایش یافته است. در حالی که طی این مدت، سازمان تنظیم مقررات، تعرفه های مخابراتی مربوط به دولت را بیش از میزان تورم افزایش داده است، به عنوان مثال براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، هزینه شماره های مورد استفاده شبکه تلفن همراه و ثابت فقط در سال 1392 معادل 62 درصد افزایش یافته است. این افزایش در سایر بخش ها هم ملاحظه می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان این مصوبات را در سایت سازمان تنظیم مقررات ملاحظه کرد.

ضمناً هزینه آبونمان تلفن ثابت که تابناک، ادعای پرداخت آن توسط مردم و ... را دارند [؟] مبلغ 30 تومان در ماه هست که بابت نگهداری هر خط فقط سه هزار تومان به پیمانکاران پرداخت می شود.

6- بدهی مخابرات به دولت؛ شرکت مخابرات ایران همواره 31 درصد از درآمد تلفن همراه، 8 درصد از درآمد تلفن ثابت و 5 درصد از درآمد دیتا را در موعد مقرر به حساب دولت واریز کرده و از این بابت هیچگونه بدهی ندارد. فقط در یک مورد (پیامک) به علت اختلاف نظر، سهم سازمان تنظیم مقررات به صورت قطعی پرداخت نشده است که منتظر نظر مراجع تصمیم گیر هستیم. و این موضوع در مجامع سالانه شرکت مخابرات ایران با حضور سهامداران عدالت و دولت مطرح و اتخاذ تصمیم می گردد.

7- بدهی شرکت مخابرات ایران به زیرساخت؛ آنچه این روزها به عنوان بدهی 450 میلیارد تومانی مطرح شده است از جهات مختلف قابل بررسی است:

الف – وجود بدهی بین شرکت های بزرگ یک امر طبیعی و عادی است. چه بسا کارخانه های بزرگی که کلاً با تسهیلات بانک ها ایجاد شده است و... ، مگر در حال حاضر دولت به بانک ها بدهی ندارد؟ مگر وزارتخانه ها به پیمانکاران بدهی ندارند؟ مگر سایر شرکت ها به بانک ها و بانک ها به بانک مرکزی بدهی ندارند؟

ب – آنچه توسط شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان بدهی بیان شده است از چند حیث قابل بررسی است:

- بخشی از این ادعا درست است، چرا که با توجه به اینکه عمده ترین مشتری شرکت مذکور ، شرکت مخابرات ایران است، پس همواره حساب فی مابین وجود دارد که باید پرداخت شود و در دوره های سه ماه پرداخت می شود.

- بخش دوّم طلب مورد ادعا، هزینه ای است که باید از مشترکین گرفته شود و به زیرساخت پرداخت گردد. آن هم هزینه ارتباطات بین الملل است. این بخش از درآمد زیرساخت که ناشی از افزایش تا 20 برابری مکالمات بین الملل است، زمانی قابل پرداخت است که از مشترکین اخذ شود. طبیعاً شرکت مخابرات ایران بلافاصله بعد از وصول به حساب آن شرکت واریز می کند، امّا باید گفت که در حال حاضر بخش عمده لاوصولی مخابرات از بابت مکالمات بین الملل است.

- بخش سوم و آخری هم ادعاست و مورد اختلاف می باشد که در این زمینه شرکت مخابرات ایران آماده گفت‌وگو و حل و فصل موضوع است.

8- املاک مورد ادعا شرکت ارتباطات زیرساخت به چند دسته تقسیم می شود:

الف – املاک مستقل: این املاک مثل کل محوطه بی سیم، ساختمان میدان امام، ساختمان شیخ بهائی و ... تحویل شرکت مذکور شده است.

ب – املاک مراکز فنی مستقل: این املاک در هر کجای کشور بوده به شرکت زیرساخت تحویل شده است. مثل مراکز SC و PC و ...

ج – املاک مشترک: از آنجا که شرکت ارتباطات زیرساخت از بدو تأسیس تا سال 1388 زیر مجموعه شرکت مخابرات بوده ، در برخی حوزه های فنی با بخش تلفن ثابت به طور مشترک از یک ملک استفاده می کنند که باید تجهیزات تفکیک و نسبت به تعیین تکلیف ملک اقدام شود.

9- در بخشی از مطلب عنوان شده است که مدیران جدید به دنبال احقاق حق دولت هستند که باید گفت، همه مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت ، همکاران قدیمی مخابرات بوده و هیچ فرد جدیدی به آنان اضافه نشده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۱۶
شرکت مخابرات اگرچه خدمات زیادی دارد ولی تا حالا یک روش مناسب برای اطلاع رسانی میزان مصرف تلفن همراه ندارد . پیامک یک ماهه ريال ، دو ماهه و ...
یکی بگوید ما کاگران مخابرات ( کارکنان تحت پوشش پیمانکار با 15 سال سابقه کاری به بالا و با وجود پرکردن فرم سهام ترجیحی مخابرات چرا هیچ سهمی با این دسته از کارگران بدبخت ندادند و آن فرمی که از تهران برای ما آمد و ما ان را پر کردیم و فرستادیم شامل حال چه کسانی شد یعنی چه کسانی آن سهم را بردند مگر نه اینکه موقع خصوصی سازی گفتند شامل حال کارگران بدبخت با سابقه هم می شود مگر ما چه فرقی با کارکنان داریم جز اینکه بیشتر از انان کار می کنیم و یک پنجم انان حقوق می گیریم
ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت دست اندرکاران سایت تابناک
حقیقت اینه که من به عنوان یک مشتری مخابرات دلم از دست این سازمان خصوصی به شدت خون میباشد به دلایل زیر
در ابتدا برای مشترکین قبض صادر میشد میزان پیامک و استفاده درون شبکه و برون شبکه معلوم بود و نسبت به پرداخت انها اقدام میکردیم و قبض در بازه دو ماهه صادر میشد اما اکنون هر ماه قبضی به صورت پیام کوتاه میاید که مبلغ ان به هیچ و جه با استفاده اینجانب تناسب ندارد اما با این حال زیاد قابل اثبات و اثتناد نیست اما ان قسمتی که مشترکینی که ودیعه بالا دارنند و نزد مخابرات مسدود میباشد و سودی به ان تعلق نمیگیرد و بابت ان هزینه کمتری نمی دهند بارها مورد اعتراض بنده قرار گرفته و گویی هیچ پاسخ گویی ندارد
اما در مورد زیر ساخت خطوط مسی و خطوط فیبر نوری
این خطوط که با هزینه دولتی راه اندازی شدند و تحویل شرکت مخابرات شده است برای این است که در مکانهای که امکان افزایش خطوط مسی وجود ندارد و نیاز شهروندان گرامی به تلفن بر طرف شود به عنوان کمک قابل قبول هست یعنی مشترکین صدا و دیتا از خطوط مسی استفاده کنند و مشترکین صدا فقط از نوع فیبر نوری ان خوب امری بدیهی و پسندیده هست اما مخابرات در محله ها شلوغ به نگاه خطوط مسی کاربران را قطع میکند و به انها فیبر نوری واگذار میکنند این برای مشترکین قدیمی دردسر افرین هست چقدر خوب میشد که با طبقه داوطلبانه عدهای از مشترکین خطوط خود را مسی به نوری تغییر میدادند مثلا با بازگردانند ودیعه گرانقیمت خطوط قدیمی و گرفتن همان نقطه اتصال جدید که اختلافی در حدود 20 هزار تومان میباشد
چقدر خوب میشد که مخابرات قبل از اینکه خطوط مسی همه کاربران رو بگیرد و انها به فیبر نوری تبدیل کنند در یک بازه 6 ماهه به کاربران اطلاع رسانی میکرد تا انهایی که صدا و دیتا در کنار هم احتیاج دارنند دچار مشکل نشونند
وای کاش مخابرات برای مشتریانش که هزینه های این شرکت را میدهند بیشتر احترام قائل میشد
باتشکر از مطالب بسیار به جای شما
با آن مبالغ سودی که برای 20درصد سهم دولت ارائه داده اند چگونه در تلاش بودند از انحصاری بودن مخابرات سوءاستفاره را کرده وبه تعرفه هابیفزایند وحتی افزایش مبلغ ثابت یکسان سازی کدهاس استانی برای کسانی که از این ارتباطات (داخل استانی ) یا اصلا استفاده نمیکنند ویا کمترین استفاده رامیکنند باچه توجیهی تحمیل میشود
شما قبوض تلفن مردم را ببینید. سرسام آور شده. تابناک راست میگوید
سلام
تابناک عزیز
خواهش میکنم لطفا در مورد وایمکس ایرانسل گزارشی تهیه بکنید. به درد مردمم هم برسن؟؟؟ چند روزی هست که ایرانسل داره تهدید میکنه در صورتی که حساب خود را شارژنکنید،شناسه وایمکس شما پس گرفته خواهد شد یعنی اشتراک لغو میشه؟در صورتی که اصلا چنین چیزی در زمان خرید مطرح نشده؟

لطفا کمک کنید. واقعا کسی پیدا میشه به درد ما برسه
از اینترنت مخابرات شکایت کنیم یا ایرانسل یا همراه اول؟؟؟
پیشاپیش از شما تشکر میکنم.
خدا خیرتون بده ممنون
منتظر اقدام شما هستیم
سهم مردم که خط تلفن همراه را به مبالغ کلان 400-500 هزارتومان خریده اند و مخابرات نیز آنرا صرف سرمایه گذاری و توسعه شبکه نموده است کجاست؟ لطفا یکی جواب بدهد!!
سلام تابناک خواهش میکنم در مورد پرداختهای مخابرات به پیمانکاران نیز یک گزارش تهیه کنید که واقعا پیمانکاران رو رو به ورشکستگی میبرد
راستی خبر دارید علیرغم اینکه گفته شد تعرفه تلفن همراه گران نمیشه ولی گران شد آنهم تقریبا دو برابر در قبض تلفن همراه .
با عرض سلام خدمت سردبیر محترم سایت
بنده بعنوان یک کارمند مخابرات از مسئولان محترم تقاضایی داشتم که نه تنها تفاضای یکنفر بلکه اکثریت کارکنان مخابرات می باشد زمانی که شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد بخش خصوصی تعهداتی را در قبال کارکنان موظف گردید که متاسفانه دراین چند سال به تعهدات خود ازقبیل صندوق بازنشتگی ومسئله بازنشسته کردن انها افزایش حقوق وسایر مزایا وسایر حق حقوق کارکنان جوابگو نبوده که عاجزانه خواهشمندیم به این مسائل ازطرف وزارت محترم مربوطه و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی رسیدگی شود وبیش ازاین در حق کارکنان زحمتکش ستم نشود
هدف اصلي از خصوصي سازي و اصل ٤٤ توسعه فضاي رقابت ، افزايش راندمان و كيفيت و همچنين كاهش هزينه ها بوده است وليكن مالكيت و مديريت جديد شركت مخابرات فقط با گران كردن خدمات انحصاري خود باعث ايجاد درامد مازاد براي مخابرات شده است و كيفيت خدمات ان به علت عدم سرمايه گذاري لازم و عدم توسعه كيفي شديدا سقوط كرده است
چرا مدير محترم روابط عمومي شركت مخابرات صحبتي از كوتاه كردن زمان پالس تلفن كه همان گران كردن مخفيانه و دور از چشم مردم است نمي كنند
شركت هاي اقماري متعددي توسط مديران جديد شركت مخابرات ايجاد و يا خريداري شده است و سعي مي شود سود و درامد مخابرات از طريق آنها خارج شود تا سهم قانوني دولت به كمترين مقدار برسد.
هزینه ها از مشترکین جرینگی دریافت میشود. ،چرا مطالبات مخابرات تا حال وصول نشده. ! ؟
پس پول مردم چی شد روزی گفتند سهام میدند بعد هم فروخته شد ودیعه کجا رفت
بنده به عنوان یک کارمندساده پایین دستی مخابرات یک سوال ازسایت تابناک دارم آیاوقتی خصوصی سازی انجام شدبایدشرکت خصوصی شده رارهاوبرعلیه آن موضع گیری کردآیاتمام کالاهاوخدمات وهزینه های مخابرات وجامعه از10سال پیش چندبرابرشده است ؟چرابه صورت کارشناسی شده حمایت نمی کنیدازافزایش معقول تعرفه های مخابرات هماهنگ باکل بخشهای اقتصادی وقتی کالاهای مصرفی این شرکت ازقبیل کابل برق مصرفی گازآب هزینه های پیمانکاری وپرسنلی چندبرابرشده است آیامخابرات بااین همه گرانیهاقادربه سرپاایستادن هماهنگ شدن باجامعه جهانی که هیچ باجامعه ایرانی خواهدبود؟!!!!!شایدفکرمی کنیدمخابرات به ماوراءالطبیعه مرتبط است ؟!!!
در مورد پولهای ما مردم که بعنوان ودیعه ثبت نام تلفن همراه ، بوده و الان باید تعیین تکلیف شود ، هیچ اظهارنظری نشده است !
سرنوشت پولهای ما چه می شود ؟
ای بابا همه جا گفتند این خصوصی سازی قانونی نبوده و همه مسئولین هم کاری نکردند جز تابناک..
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی