بازدید 34574
بررسی مرورگرهای پرطرفدار اینترنت؛

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!

شاید شما نیز از آن دسته ‌کاربران اینترنت هستید که بی‌توجه به ملزومات یک مرورگر خوب و سریع، کارهای روزمره خود را با دم‌دست‌ترین مرورگر انجام می‌دهید، یا ‌از آن دسته‌ای هستید که طرفدار پر‌و‌پا‌‌قرص یک مرورگر خاص بوده و به هیچ روی حاضر به شنیدن و دیدن نقاط قوت رقبا نیستید‌، یا از معدود افرادی هستید که با آگاهی از ابزار و امکانات مرورگر خود،‌ آن را انتخاب‌ کرده‌اید؛ به راستی کاربران تا چه حد از ویژگی‌های یک مرورگر خوب آگاهند؟
کد خبر: ۳۵۱۵۷۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 16 October 2013
طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
شاید شما نیز از آن دسته ‌کاربران اینترنت هستید که بی‌توجه به ملزومات یک مرورگر خوب و سریع، کارهای روزمره خود را با دم‌دست‌ترین مرورگر انجام می‌دهید، یا ‌از آن دسته‌ای هستید که طرفدار پر‌و‌پا‌‌قرص یک مرورگر خاص بوده و به هیچ روی حاضر به شنیدن و دیدن نقاط قوت رقبا نیستید‌، یا از معدود افرادی هستید که با آگاهی از ابزار و امکانات مرورگر خود،‌ آن را انتخاب‌ کرده‌اید؛ به راستی کاربران تا چه حد از ویژگی‌های یک مرورگر خوب آگاهند؟
به گزارش «تابناک» در اوایل دهه ۹۰ میلادی و در زمانی که شبکه جهانی تارعنکبوتی جوان بود، تنها یک مرورگر وجود داشت که از آن استفاده می‌شد؛ Netscape.

پس از آن، مایکروسافت اقدام به طراحی اینترنت اکسپلورر کرد که از‌‌ همان زمان جنگ مرورگر‌ها آغاز شد و بدون هیچ حرفی، اینترنت اکسپلورر توانست با ۹۵ درصد استفاده در سرتاسر جهان، برنده بی‌چون و چرای این جنگ باشد.

اما این انحصار منجر به تنبلی مایکروسافت شد و این شرکت از ایجاد تحولات جدی در مرورگر خود غافل ماند تا این که در سال ۲۰۰۴ نخستین رقیب جدی مایکروسافت پا به عرصه گذاشت؛ موزیلا فایرفاکس‌ و از آن به بعد، بمب خلاقیت منفجر شد و اکنون بیش از سی مرورگر معروف و مورد استفاده در سراسر جهان وجود دارد.
طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
هنگامی که بحث از مرورگر‌ها پیش می‌آید، هر کسی یک عقیده‌ای دارد. هر مرورگر یکسری ابزار و امکاناتی دارد که برای برخی مورد توجه و علاقه است و برای دیگران خیر.

این روز‌ها سه نوع مرورگر اینترنت در رإس رقابت میان مرورگرهای اینترنت قرار دارند و تقریبا سهم بزرگی از وب‌گردی‌ها اختصاص به استفاده از این سه مرورگر دارد؛ فایر فاکس، اینترنت اکسپلورر و گوگل کروم. طرفداران هر کدام از این سه مرورگر، دلایل خاص خود را برای استفاده از آن‌ها دارند، ولی معدود افرادی هستند که از آنچه پشت صحنه مرورگر‌ها رخ می‌دهد ـ یا به عبارت حرفه‌ای Under the hood مرورگر‌ها ـ آگاه باشند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با مرورگر‌ها وجود دارد و بیشتر از آن بی‌اطلاع هستند، این است که این سه مرورگر از سه موتور جداگانه برای پردازش صفحات و المان‌های وب استفاده می‌کنند. مرورگر اینترنت اکسپلورر که زاییده تفکرات مایکروسافت است، از موتور Trident، فایرفاکس ساخته و پرداخته شرکت موزیلا از موتور Gecko و در ‌‌نهایت گوگل کروم که فرزند خلف Chromium است از موتور Webkit بهره می‌برد.

در واقع هر کدام از این موتور‌ها شباهت‌ها و تفاوت‌های خاص خود را در الگوریتم‌های مورد استفاده برای پردازش دارند، ولی اصلی‌ترین وجه تفاوت آن‌ها در تحولات و تغییراتی است که در استفاده از ابزارهای سیستم ـ اعم از نرم افزاری و به ویژه سخت افزاری ـ و همچنین پشتیبانی از تحولات جدید دنیای وب همچون HTML ۵ دارند.

اما چیزی که کاربران شاید بیشتر متوجه آن نمی‌شوند، این است که این سه مرورگر از سه موتور متفاوت بهره می‌برند. دلیل این نا‌شناس بودن نیز در این است که تقریبا و کما بیش هر سه این مرورگر‌ها، نیازهای مخاطبان و کاربران خود را به شکلی مشابه برطرف می‌کنند. در اینجا تلاش داریم با مروری بر کاربری این سه مرورگر به شمایی کلی از کارکرد این به اصطلاح Mega Web Browser‌ها برسیم.

گوگل کروم – Google Chrome

این روز‌ها باید از این مرورگر به عنوان پادشاه مرورگر‌ها در فضای وب یاد کرد و در واقع میزان محبوبیت این مرورگر حداقل اجازه چنین جسارتی را در نزد طرفداران فایرفاکس می‌دهد! این مرورگر بر اساس موتور متن باز WebKit و همچنین موتور جاوا اسکریپت V۸ گوگل بنا شده، بیش از هر چیز به سرعت در پردازش معروف است؛ مرورگری که به خوبی خود را با تکنولوژی‌های جدید مانند HTML ۵ مطابقت داده است.

نصب این مرورگر کمی نا‌امید کننده است، زیرا فایل نصب آن نیازمند ارتباط با اینترنت برای دانلود آخرین به روز رسانی‌هاست؛ البته فایل نصب Offline کروم نیز قابل دریافت از اینترنت است که متإسفانه کاربر را از آخرین به‌روز‌رسانی‌ها محروم می‌کند.

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!

واسط کاربر یا Interface کروم بسیار جذاب و تحسین بر‌انگیز است و فضای کاری عالی را در اختیار کاربر می‌گذارد. تب‌های کروم به شکل داینامیک و پویا عمل می‌کنند و قابلیت جا‌بجایی، تکثیر و Drag & Drop را نیز دارند.

این مرورگر یکی از نخستین مرورگرهایی است که قابلیت Omnibox را به کار گرفت (یک نوار همه کاره برای جستجو، وارد کردن آدرس، تاریخچه صفحات بازدید شده و پیشنهادها برای کاربر). همچنین از نخستین مرورگرهایی بود که Private Browsing را معرفی و به کار گرفت.

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
از سوی دیگر، گوگل با به‌روز رسانی‌های سریع این مرورگر، توانسته است نیازهای کاربران آن را تا حد ممکن پاسخ دهد. Web Store گوگل این اجازه را به کاربران می‌دهد که ابزارهای جانبی و افزونه‌های متعددی را برای رفع نیازهای روزانه خود ‌‌داشته باشند که از این نظر، کروم را به یک مرورگر تقریبا بی‌رقیب بدل کرده است. این مرورگر تنها مرورگری است که ‌ذاتی فایلهای فلش و پی دی اف را پشتیبانی می‌کند و نیازی به نصب پلاگین Adobe Flash و PDF Reader ندارد.

همچنین گوگل از موارد امنیتی نیز برای مرورگر خود غافل نمانده ‌و Sandbox tab‌ها این اجازه را به کاربران می‌دهند که کنترل بیشتری بر مرورگر داشته باشند. این مرورگر یک ابزار ذاتی نیز برای متوقف کردن کدهای بد‌‌افزار‌ها در فضای وب دارد.

موزیلا فایرفاکس – Mozilla Firefox

هنگامی که این مرورگر پا به عرصه وب گذاشت، به سرعت و با خلاقیت چشمگیر، توانست حجم انبوهی از کاربران را به سمت خود جلب کند و تا همین ماه‌های اخیر نیز هنوز از پر کاربرد‌ترین مرورگر‌ها ـ بر پایه آمار ـ در فضای وب بود. شاید همین عقب‌ماندگی چند ماهه از مرورگر کروم بود که منجر به آن شد تا طراحان فایرفاکس به سرعت به فکر رستاخیر این مرورگر بر‌آیند.

آخرین نسخه این مرورگر، تغییرات بسیاری در واسط کاربر دارد و سعی در ایجاد فضای کاری بهتر و بیشتری برای کاربران داشته است. افزودن Speed Dial به تب‌های تازه باز شده، یکی از این تحولات اخیر است و از سویی، تمایل طراحان به حفظ نمای قبلی مرورگر، منجر به آن شده که به کوچک‌ترین فضاهای ممکن برای استفاده کاربر توجه شود.

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فایرفاکس که هنوز کروم نتوانسته ‌به پای آن برسد، قدرت خارق‌العاده آن در بازیابی خودکار صفحات و تاریخچه در صورت بسته شدن یکباره مرورگر است، به گونه‌ای که ‌خودکار همه پنجره‌ها و تب‌ها پس از باز کردن دوباره مرورگر از نو بارگذاری می‌شوند.

از سوی دیگر، قابلیت Tab Panorama در فایرفاکس این اجازه را به کاربران می‌دهد که ‌‌دلخواه اقدام به چیدمان تب‌ها کرده و فضای کاری خود را کاملا شخصی و مطابق سلیقه خود سازند. Omnibox فایرفاکس هرچند به اندازه کروم قدرتمند نیست، هنوز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، ‌به ویژه درباره تاریخچه بازدید از صفحات.

عملکرد این مرورگر هنوز آن را در صدر جدول مرورگر‌ها در این زمینه قرار می‌دهد، به گونه‌ای که Jagemonkey و HTML ۵ ‌‌دقیق و سازگار در این مرورگر تعبیه شده‌اند که بهترین زمان بارگذاری و آغاز به کار را در کنار مدیریت حافظه سیستم به آن می‌بخشند.

برای آزمایش ما همزمان دو مرورگر کروم و فایرفاکس را با پنج تب مشابه راه‌اندازی کردیم و نگاهی به میزان استفاده هر کدام از منابع سیستم انداختیم. کروم به ازای هر تب تقریبا دو پروسه به سیستم می‌افزاید و به شکل سرسام آور رم سیستم را به کار می‌گیرد، در حالی که فایرفاکس تنها با یک پروسه و تقریبا نیمی از رقم مورد استفاده کروم از رم سیستم به کار خود می‌پردازد.

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!

همچنین فایرفاکس به خوبی از سخت افزارهای سیستم و به ویژه پردازنده مرکزی و WebGL برای پردازش صفحات استفاده می‌کند.

در نسخه‌های آخر این مرورگر به مباحث امنیتی نیز توجه خاصی شده ‌و ابزارهای پیشین امنیتی فایرفاکس همچون Content Security Policy به خوبی تقویت شده‌اند. از سویی، ابزارهای جانبی این مرورگر ‌همچنان به روز شده و با اختلاف کمتری از کروم آن را در رده دوم قرار داده است.

مایکروسافت اینترنت اکسپلورر – Internet Explorer

متأسفانه شاگرد اول کلاس این روز‌ها به شاگرد تنبل انتهای کلاس تبدیل شده‌ و در رقابت با دیگر مرورگر‌ها به شدت عقب مانده است؛ هرچند تلاش شده‌ در نسخه ۹ و به ویژه ۱۰ این عقب ماندگی تا اندازه بسیاری جبران شود. واسط کاربری آن بسیار ساده و بدون پیچیدگی و با تمرکز بر محتوای صفحات وب است.

به شکل پیش فرض، نوار تب‌ها در کنار نوار آدرس قرار گرفته تا فضای بیشتری به کاربر بدهد که البته با زیاد شدن ‌تب‌ها به یک معضل اساسی تبدیل می‌شود؛ این مورد در تنظیمات قابل تغییر است. همچنین مدیریت دانلود نیز در این مرورگر بهبود یافته و به مراتب بهتر شده است. همانگ ونه که گفته شد، به جز این مورد واسط کاربر IE بسیار ساده و کاربر پسند است و تقریبا نکته قابل بیانی ندارد.

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
از سویی مایکروسافت تلاش کرده‌ کارکرد Omnibox در کروم و فایرفاکس را به مرورگر خود تعمیم دهد که هرچند تلاش این شرکت قابل تمجید است، با کمی سرو‌کله زدن با One Box در این مرورگر به سرعت متوجه ضعف‌های آن در پیدا کردن پیشنهاد‌ها و جستجوی تاریخچه خواهید شد.

در نسخه‌های جدید اما کارکرد IE به شدت تقویت شده ‌و استفاده از GPU Accelerator در مرورگر برای استفاده از حداکثر توان سیستم در پردازش صفحات و همچنین تعبیه HTML ۵ در آن نکات قابل توجه این مرورگر است. همچنین از نسخه ۹ به بعد این مرورگر، به خوبی از WebM Video Codec پشتیبانی می‌کند که تقریبا بارگذاری و مشاهده هر نوع قالب فایل ویدیویی ‌روی این مرورگر را ممکن می‌سازد.

در بحث امنیت تنها نکته قابل توجه این مرورگر سیستم محافظت و رصد آن یعنی Tracking Protection است که اقدام به متوقف کردن بارگذاری وب‌سایت‌های آلوده می‌کند. باقی ابزار‌ها همچون ابزار عدم درج کوکی‌ها و همچنین فیلتر ActiveX‌ها نمونه‌هایی است که در کروم و فایر فاکس نیز هست.
طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
مهم‌ترین تحول این مرورگر که شاید منجر به رستاخیز دوباره آن شده‌ را باید در نسخه ۱۰ و پشتیبانی آن از صفحه نمایش‌های لمسی جستجو کرد که شاید پس از دو دهه، نخستین پیشتازی مایکروسافت و مرورگر آن در این بازار باشد! بر همین اساس، مرورگر IE در ماه‌های اخیر به تدریج از جایگاهی قابل قبول برخوردار شده است.

همان گونه که گفته شد، هر کدام از این مرورگر‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند و هر یک در موردی خاص از دیگران پیشترند. در پایان شاید نگاهی به آزمایش انجام گرفته از سوی شرکت Tom» s Hardware ‌روی این مرورگر‌ها، آخرین مهمیز را بر طرفداران هر کدام از آن‌ها بزند! نسخه‌های آزمایش شده در تاریخ جولای ۲۰۱۲ عبارتند از: فایر فاکس نسخه ۱۴، کروم نسخه ۲۰، اوپرا نسخه ۱۲، سافاری نسخه ۵ و اینترنت اکسپلورر نسخه ۹ (ارقام کمتر نشان دهنده عملکرد بهتر).

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
زمان بارگذاری صفحات وب - برنده: اینترنت اکسپلورر

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
قابلیت اطمینان، امنیت، پاسخگویی سریع و جاوا اسکریپت - برنده: گوگل کروم

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
زمان آ؛از به کار به محض اجرای مرورگر ـبرنده: اوپرا

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
استفاده از حافظه سیستم ـ برنده: فایرفاکس

طرفداران گوگل کروم و فایر فاکس، آماده!
استفاده از سخت‌افزار برای بهبود عملکرد ـ برنده: فایرفاکس

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲۵
Google Chrome عالی است ، Mozilla Firefox خوبه Internet Explorer نیازه
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
100%
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
دوستان تابناکی عزیز مرسی از اینکه از نگاه متعصبانه به این موضوع نگاه نکرده اید و کامل مهندسانه با تست و تجربه + داده اید .
ممنون موفق و پیروز باشید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
IE متاسفانه تو ایران نیازه برای سازمانهایی که برنامه های عقب افتاده و غیر استاندارد و بعضا خنده داری می نویسن که تو مرورگرهای FF و chrome کار نمی کنه.
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
پاسخی برای (ناشناس)
حرف دلم منو زدی
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
و این انتخاب واحد است که اینترنت اکسپلورر را زنده نگاه داشته است
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۸
نه بابا فقط کروم خوبه فقط و فقط
خیلی عالیه، ممنون.
فقط کافیه یه بار اینترنت اکسپلورر بنا به هر دلیلی هنگ کنه و مجبور بشی از گزینه end process استفاده کنی... یهو کل سیستمت زیر و رو میشه!!!
مشکل اینجاست که فایل اینترنت اکسپلورر با اکسپلورر خود ویندوز یکجا end process میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
عزیزم این اشتباه شماست که در تسک منیجر توی پروسس ها به جای آی ای اکسپلورر ، اکپلورر رو اند پراسس می کنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
بسمه تعالی
سلام
عزیزم شما پروسه explorer.exe
رو میبندی که این مشکل پیش میآد برات .
باید بگردی و پروسه iexplorer.exe
رو پیدا کنی و اون رو ببندی .
در این صورت فقط اینترنت اکسپلورر مثل یک برنامه عادی بسته میشه و مشکلی پیش نمیآد .
فعلا بای
ممنون از مطالبتون ولی این جمله یه کم ناشیانه بود:
کروم به ازای هر تب تقریبا دو پروسه به سیستم اضافه میکند و به شکل سرسام آور رم سیستم را به کار میگیرد در حالی که فایرفاکس تنها با یک پروسه و تقریبا نیمی از رقم مورد استفاده کروم از رم سیستم به کار خود میپردازد.
اون پروسه هایی که کروم ران می کنه به ازای هر تب یه پروسه هست، بقیش پلاگین های نصب شده روی کروم هست، اگه اون قسمت command line ، Task manager رو فعال کنید خواهید دید. پس اینطور نیست که مثلا اگه 20 تب باز کردی 40 پروسه ران شود
پاسخ ها
میم میم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
در ضمن بیان نشده که در همان تصویر پروسه firefox حدود 17 درصد از CPU سیستم را گرفته. ولی Chrome تقریباً هیچی
استاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
firefox دو تا پروسه ایجاد می کنه یکی firefox.exe و یکی هم plugin-container.exe تازه برای update هم یه پروسه دیگه داره!
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
سلام
نکته بعدی که لازمه دوستان توجه کنند اینه که تمام رم مصرفی کروم در مثال بالا 1.5 برابر فایرفاکس هستش.
اگر کلش رو جمع کنین میشه 300مگ این درحالیه که در فایرفاکس 200 مگ هست.
به نظرم 100 مگ استفاده بیشتر از رم در برابر اشغال کردن 17% از cpu ارزش داره
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
به نظرم در قسمت جدول اولی نوشته برنده اکسپلورر. اما اینطور نیست.
یه جمع و تفریق کنید.
ممنون :)
سپاسگزارم تابناك بسيار عالي بود....
جدای از نحوه عملکرد مبحث امنیت هم بسیار مهم هست. اینترنت اکسپلورر ناامن ترین مرورگر موجود هست.
از ویژگی های بسیار خوب کروم و فایرفاکس هشدار به کاربر در صورت مضر بودن سایت (از نظر نصب malware و trojan) و قرار داشتن در لیست سیاه گوگل هست. این در صورتیه که ممکنه با اینترنت اکسپلورر کل اون سایت رو زیر و رو کنید اما نهایتا هم متوجه این اخطار نخواهید شد.
GOOGLE CHROME +++++++++(مثبت)

FIREFOX ---------------- (منفی)
پاسخ ها
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
خودت (SUPERMAX) منفی به عنوان یک حامی متن باز FIREFOX بسیار هم عالی است
Firefox is the best
پاسخ ها
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
Firefox هم خوبه ...
+++++ Google ghrome

++++ Firefox

++ internet explorer
از نظر داشتن افزونه های مختلف فایرفاکس حرف اول رو میزنه
پاسخ ها
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
در این مورد موافق هستم
استاد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
شاید اگه دو سال پیش این حرف رو می زدید میشد قبولش کرد ولی الان فقط کافیه یه نگاهی به فروشگاه افزونه های گوگل بندازید، خودتون متوجه میشید...
از افزونه های پر کاربردی مثل Adblock گرفته تا بازی های پر طرفدار سیستم عامل آندروید رو می تونید تو این فروشگاه پیدا کنید که برای اجرا در مرورگر کروم نوشته شدن!
فعال وب فارسی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
دوست عزیز در حال حاضر گوگل کروم از نظر تعداد و افزونه ها تنوع افزونه ها در جایگاه اول هستش.
من 6 سال از Opera استفاده می کنم قابلیت های Opera عالیه . فقط مشکلش ناسازگاری با برخی وب سایت هاست
پاسخ ها
علی یکتا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
البته وبسایتهای داخلی
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
Opera هم خوبه ... ولی کروم لامستب یک چیزه دیگست
محسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
واقعا...اون موقع که دایل آپ داشتم بروزری که به دادم میرسید opera بود واقعا عالی بود و الیته هست...
مهمترین مزیت گوگل کروم sync شدن با account گوگل و استفاده از cloud هست!
پاسخ ها
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
باریکلا ماشاالله خوشمان آمد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
خب همین مشکل کافیه دیگه
explorer به غیر از باز کردن سیستم گلستان هیچ کارایی نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
من هم فقط برای باز کردن سایت دانشگاه از IE استفاده می کنم. متاسفانه طراحی بعضی از سایت ها طوریه که فقط متکی به یک مرورگر هستند.
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
بکوب لایک قشنگه رو!
کروم سرعتش بالاست اما فضای زیادی از رم میگیره
اکسپلورر منفورترینه!
فایرفوکس فقط چند درصد از کروم پایین تره
سرعت اپرا هم خوبه!
بقیه مرورگرا هم پایه کارشون یا فایر فوکس هست یا اکسپلورر
البته پایه کار کروم هم به نظرم اکسپلورر هست با این تفاوت که عمو گوگل سرعتش رو خوب برده بالا!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
آفرین !
mohammad
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
اگه دانشگاه سیستمشو عوض کنه پاکش می کنم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
فایرفوکس دیگه چیه؟؟؟!!! ضمنا کروم هیچ ربطی به IE نداره.
پیشنهاد می کنم یکبار از مرورگر maxthon استفاده کنید تا مفهوم امکانات و قابلیتهای مرورگر را به عینه ببینید. این مرورگر از دو موتور جداگانه اینترنت اکسپلورر و کروم استفاده میکنه و قابلیتهای آن را تقریبا هیج مرورگری نداره و بسیاری از قابلیتهایی که در مرورگرهای معروف میبینیم اولین بار توسط maxthon معرفی شده است. این مرورگر خود را از طراحی موتور مستقل کرده و پوسته و امکانات را توسعه داده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
برای نمونه از HTML5 از بقیه مرورگرها بهتر پشتیبانی میکنه
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
بیس کارش فایرفوکسه دوست من!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
maxthon بر پایه اینترنت اکسپلورره نه فایرفاکس
سهیل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
از لحاظ امنیتی ضعیفه، بقیه کارائیهای مکستون اکثرا ناکارمده..
فایر فکس بهترینه.
پاسخ ها
رامین میم
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
بدجور باهات موافق
ای کاش مرورگرها رو از نظر add ons ها هم با هم مقایسه میشد
مطمئنا فایر فاکس عضو بهترینها بود
نا شناس جدید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۸
افزونه های کروم بیشترتره ها!!
نمیدونم چرا به طور خاص به کورگر 64بیتی فایر فاکس یعمی واترفاکس پرداخته نمیشه. خیلی از حرفه ای ها رو دیدمم که ازش بی خبرن. برای سیستم های 64 بیتی واقعا نسبت به فایرفاکس برتری داره. اما به نظرم نکته ی اساسی استفاده از مرورگر خوب برای مقاصد مورد نظر به صورت هوشمندانه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
من هم همین الان دارم با واترفاکس کامنت میذارم برای ویندوزهای ۶۴ بیتی خیلی خوبه و از فایر فاکس ۳۲ بیت بهتره ضمن اینکه تقریبا تمامی پلاگینها و افزونه های فایرفاکس رو بدون هیچ اقدام اضافه ای پیدا کرده و اجرا میکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
واتر فاکس ، فایرفاکس نیست، بر پایه فایر فاکسه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۳۰
واترفاکس از فایرفاکس گرفته نشده
Behtarinash Yandex ast. Torch ham khube
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
ببخشید شما!؟
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
هسته کرومه داره دیگه عزیزم
من هم از کروم و هم فایرفاکس برای مدت زیادی استفاده کردم هر دو عالی هستن و بیشتر بحث سلیقه در انتخاب بین این دو مطرح هست
اپرچه گوگل کروم خوبه و خیلی دوست دارم همیشه ازش استفاده کنم اما این رو میدونم که تمامی کارهای من تحت نظارت جاسوسانه گوگل قرار داره و ثبت میشه
torch عالیه
پاسخ ها
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
Torch همون کرومه (موتورش)
به عنوان یک برنامه نویس
برای توسعه نرم افزار های تحت وب از فایرفاکس استفاده می کنم به خاطر افزونه های حرفه ای و فراوانی که دارد(مثل فایرباگ) و همچنین رندر استاندارد صفحه
اما برای وب گردی کروم را ترجیح می دهم به خاطر سرعت بیشتر و سبک بودن
اما دشمن بزرگ بعنی همان IE که حتی نسخه های مختلف اون هم صفحه را به صورت یکسان نمایش نمی ده چه برسه به اینکه بخوتد با اون دوتای دیگه هماهنگی داشته باشه (هنوز فکر کرده دهه 90 هست و از استاندارد خودش پیروی می کنه)
در کل برای بعضی از سایت های دولتی و قدیمی از IE برای نمایش مطلوب باید استفاده کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
سبک بودن؟
شوخی بود دیگه؟
برنامه نویس حرفه ای وب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
ٔدوست عزیز اگه شما برنامه نویس به‌روز و حرفه ای ای تو حوزه وب می‌بودی مسما می دونستی که ابزارهای تعبیه شده و افزونه های گوگل کروم به مراتب قوی تر از فایرفاکس هستن.
ممنون مطلب خوبی بود اما مهمترین دغدغه کاربران ایرانی امنیت بالای مرورگرها است. انتظار داشتم از نظر امنیت بررسی کنید
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
خیلی جالبه!
با سلام؛‌ مطالب و مقايسه هاي كاربردي بسيار خوب و آموزنده اي بود.
سرعت فقط opera
پاسخ ها
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
بروبابا لاکپشت
من هم Google chrome از استفاده می کنم. به نظرم تنها ایرادش اینه که رم زیادی و گاهی اوقات هم cpu کامپیوتر رو می بره بالا!
مزایای کروم نسبت به فایرفاکس :

1- مرور هر تب (سایت) توسط یک پروسه ی مجزا و در نتیجه اگه توی یکی از تب ها خطایی پیش بیاد فقط اون تب بسته میشه و کل مرورگر شما هنگ نمیکنه ولی توی فایرفاکس و آی ای در صورت بروز خطا در یک تب ، تمامی تب ها بسته خواهند شد

2- موتور جاوااسکریپتی قدرتمند V8 : سریعترین موتور جاوااسکریپتی موجود که بصورت JIT عمل میکنه یعنی کدهای جاوااسکریپت ابتدا به بایتکد تبدیل و بعد اجرا میشن که باعث افزایش سرعت مرور صفحه مخصوصا آژاکس اپلیکشن ها میشه که کدهای جاوااسکریپتی زیادی دارن

3- موتور قدرتمند وبکیت که جدیدترین استانداردها رو پشتیبانی میکنه و امنیت بسیار بالایی داره و بخاطر اوپن سورس بودن و بکارگیری اون در مرورگرهای اپل سافاری و کروم ، سرعت توسعه ی بالایی داره

در کل اگه سیستم جدیدی دارید که رم زیادی داره کروم عالی کار میکنه و خیلی سریعتر از فایرفاکسه ولی اگه سیستمتون رم کمی داره (کمتر از 2 گیگ) فایرفاکس بهتره چون کروم رم بالایی مصرف میکنه و سیستمای با رم پایین اگه تب های زیادی روشون باز بشه حتی کارشون به کمبود حافظه و هنگ میرسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
مورد اولی که ذکر کردید برای من تا حالا اتفاق نیفتاده! به نظرم بهتر بود از مزایای فایرفاکس هم می گفتید دوست عزیز.
فایرفاکس قابلیت ذخیره Tab ها رو داره. هر تعداد صفحه که دلتون بخواد می تونید تو فایرفاکس باز کنید بدون اینکه عنوانش براتون ناپیدا باشه! همچنین امکان ذخیره Tab ها هم وجود داره و برای مدت ها می تونید تعداد زیادی سایت رو تو مرورگرتون نگه دارید. (به طور پیشفرض فعال نیست. باید فعالش کرد) در زمان قطع برق همه صفحات قابل برگشت هستند. گوگل کروم فقط کافیه که مرورگر بسته بشه یا برق بره. همه صفحات پاک میشن.
البته میشه با رفتن به قسمت history اونها رو باز کرد ولی ممکنه زمانبر باشه.

به نظرم کار کردن با فایرفاکس راحتتره (کاربر پسند تره)، افزونه های زیادی داره، امکان Backup گرفتن از Bookmark ها، و شاید مزایای دیگه ای که اطلاعات زیادی در موردشون ندارم.
یه ناشناس دیگه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
در پاسخ به نظر ناشاس:
قربونت برم که حتی یک بار از کروم استفاده نکردی!
من از کروم استفاده کردم ، نصبش همانطور که گفتید زمانبر است ، و اینکه بدجوری کرش می کرد ، شاید روزی چند بار !
مروگری که کرش کنه محکوم به ریمو شدنه !

رابط گرافیکی اش از فایرفاکس بهتر نیست ،
من فایرفاکس رو ترجیح می دهم انگار توی خونه خودم هستم !

کروم انگار یک فضای کاغذی داره که پشتش خالیه !

این احساس منه !
یکی دیگر از نقاط ضعف موزیلا نشان دادن پسوردها حتی در حالت افلاین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
شاید شما با تنظیمات فایرفاکس کاملا آشنا نیستید.
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
بکوب لایک قشنگه رو!
البته با سانسور!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
عزیزم تنظیماتش رو انجام بده تا پسورد ها را نشان نده . !
محمد
| Germany |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
می توانید از مستر پسوورد فایرفاکس استفاده کنید که کسی حتی نتواند بدون پسوورد به اکانتهای شما دسترسی داشته باشد !
Opera خیلی مرورگر خوبیه، پیشنهاد میکنم حتما تست کنید، همه امکانات فایرفاکس و کروم وIE را از خیلی قبل تر از اونها داشته به علاوه یه سری امکانات ویژه که هیچ کدوم ندارند
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
قبول دارم!
از مطالبتون سپاسگذارم.ازتون خواهشی داشتم که اگه ممکنه علاوه بر صفحه مجلس و ورزش یک صفحه اختصاصی برای دانش و قن أوری داشته باشید.
از مطالبتون سپاسگذارم.ازتون خواهشی داشتم که اگه ممکنه علاوه بر صفحه مجلس و ورزش یک صفحه اختصاصی برای دانش و قن أوری داشته باشید.
من طرفدار فایرفاکسم.
کروم در سیستم من خیلی زود هنگ میکنه و تمام تب ها رو ناگهان میبنده. اتفاقی که در فایرفاکس نمیفته. مشکل فایرفاکس فقط مدت زمان بالای لود شدن در ابتدای به کارگیریشه.
فقط اینترنت اکسپلورر
به امید موفقیت اقای ظریف در کفتگو ها
در مورد html 5 فقط کافی هست به ادرس زیر برید و امتیاز مرورگر خود را ببینید و همینطور با دیگر مرور گر ها مقایسه کنید
www.html5test.com
پاسخ ها
جابر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۶
ما رفتیم تست کردیم .
Maxthon اول شده بود
Chrome دوم
به امید...
از اينكه ميبينم تابناك به فناوري اطلاعات هم بها ميده خوشحالم .
ولي نويسنده مطلب عجب شيطوني هستي خوب سريع عكسو با فوتوشاپ درست كردي
حالا اینا که گفتید به چه درد میخوره موتورو ...نگید اطلاعات رومیبرید بالا .برا ...یه کم سایتتونو جالب تر کنید مثل باشگاه خبر وایسنا
با سلام من یه طراح وب هستم، به نظر من کاربران باید استفاده از IE را کنار بگذارند و از کروم و موزیلا استفاده کنند، تا با کیفیت بهتری صفحات وب را مشاهده کنند، IE خیلی کم از css پشتیبانی میکنه و کلا کار تمام طراحان را نابود میکنه، امیدوارم کلا از توسط کاربران ایران تحریم بشه
اخیرا با دانلود کروم متاسفانه سویت پکیج هم واد سیستم میشود
من از هر سه مرورگر کروم موزیلا و اپرا استفاده میکنم ولی ترجیحم اپرا هستش چون سرعت بارگذاری صفحاتش بیشتره. هرچه قدر هم سعی کردم کروم رو جایگزین کنم نمیشه انگار اپرا یه چیزی از اونا بیشتر داره
Torch هم شبیه Chrome است.
البته برخی قابلیت هایی را که در کروم گذاشته نشده است ، در این مرورگر قرار داده شده است.
در واقع تکمیل شده کروم است.
مثلا فیلم های آنلاین را می توان ضبط کرد و قابلیت های دیگر.
من از هر سه مرورگر کروم موزیلا و اپرا استفاده میکنم ولی ترجیحم اپرا هستش چون سرعت بارگذاری صفحاتش بیشتره. هرچه قدر هم سعی کردم کروم رو جایگزین کنم نمیشه انگار اپرا یه چیزی از اونا بیشتر داره
مطلبتون عالی بود فقط یه چیزی مشکل داره اونم اینکه در مقایسه بین اونها در اولین بررسی(page load) گوگل کروم کمتر میشه ولی شما نوشتین اینترنت اکسپلورر!!!
شما خواب تشریف دارین؟!!
ظاهرا نویسنده مقاله جوان است یا مطالعه کافی ندارد. نتسکیپ اولین مرورگر نبود بلکه حتی در میان مرورگرهای گرافیکی غیر تکستی هم قبل از آن مرورگرهای دیگر از قبیل موزاییک بودند.
کروم حرف نداره الان هم محبوب ترین مرورگر دنیاس
ولی در کنار اون یه اکسپلورر هم برای انتخاب واحد دانشگاه نیازه :-)
من از اینترنت اکسپلورر فقط برای رفتن به سایت دانشگاه استفاده میکنم :D
از همه بهتر مرورگر seamonkey هست و برای همون شرکت موزیلا هست.همه چی داره و کامل.وبرای کار من خیلی عالی هست.تحقیق کنید و تست کنید
با سلام
میدونم این نظر را هم مثل بقیه نظر هام نمیزارید ولی میخوام بگم من تو انتخابات به جلیلی رای دادم
یکی از مهمترین نقاط قوت فایرفاکس که بهش اشاره نکردید Addon های رایگان و بسیار کاربردی اون هست که این مرورگر رو بی همتا کرده.
سریع تصحیح کردید ممنون
در حال حاضر گوگل کروم واقعا عالیه
البته فایرفاکس هم همینطور
چیزی که مهمه چرا برای انجام کاری ساده در سایت دانشگاهها و ... ایران باید از اکسپلورر استفاده کرد
مراکز اموزشی ما حتی نتونستن خودشون رو با مرورگرهای جدید هماهنگ کنن
پاسخ ها
آرمین
| Iran, Islamic Republic of |
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۸
یه علت کوچیک داره اونم اینه که کروم و فایرفاکس امن تر از اکسپلورر هستند، گرفتید نکته رو؟؟؟!!!
گوگل کروم فقط ظاهرش زیباتره
پاسخ ها
علی0098
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
و همین طور سرعت و کارایش
تو تنظيمات پروكسي براي مرورگر فاير فاكس بهتر از كروم عمل ميكنه
الانه که مسئولین به فکر بومی سازی بیافتند!!!
fire fox عالیه
عزیزان تا حالا torch استفاده کردین؟
کروم یکه تاز حال حاضر مرورگرهاست!
جالب اینه که بعضی وقتا که به دلیل مشکلات اینترنت کروم خوب کار نمیکنه، فایر فاکس خوب کار میکنه
فایرفاکس یه چیزه دیگه است واقعا.
ضمنا در این مقاله مرورگر Opera مورد بی مهری کامل قرار گرفت یا شاید به کم اطلاعی نویسنده مربوط می شد.
به نظرم خوب میشد اگه از لحاظ امنیت هم مقایسه میشد ولی کلا از نظر اجرای نرم افزار های آموزش مجازی ، فایر فاکس و کروم از بقیه بهترند ولی از نظر اجرای فیلم آموزشی و دوره آموزشی فرقی بین اونا نیست
فایرفاکس استاندارده و کروم علاوه بر استادارد بودنش ریسک هم زیاد میکنه.واسه همین ممکنه یک دفعه سوپرایز بشن چه بد چه خوب
کروم پردازش موازی داره و در مورد رندرWebgl هم بهتر و سریعتر از Firefox هستش شما باید تو چند تا سیستم با سرعت های متفاوت تست کنید
کروم حتما بهتر از Ie , Firefox هست تا زمانی که نیازی به ابزار development نباشد که در این رابطه Ie 11 , ie 10 , Fierbug به ترتیب بهترند
اگر طراح وب و یا یک برنامه نویس باشید فایرفاکس بهشتی در مقابل جهنم IE ، برزخ اوپرا و دنیای کروم است
من از Maxthon استفاده می کنم واقعا مرورگر خوبیه
20
فایر فاکس و گوگل کروم همه رقیباشون رو کنار زدن
من خودم از طرفدارای پروپا قرص فایرفاکسم اما متوجه شدم که کروم(که به خاطر رقابت با فایرفاکس ازش متنفرم) قابلیت های بیشتری تو زمینه ی افزونه ها داره
firefox حرفه ای است. chrom خوبه internet explorer راحته.
اینی که شما گذاشتید برای کیه خخخخخخخخخخخیلی قدیمیه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی