بازدید 4411

میهمانی در مهد فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی

کد خبر: ۳۴۹۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷ 05 October 2013
اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نخستین سفر استانی خود روز هشتم مهرماه وارد قزوین شدند. نشست با مسئولان فرهنگی، بازدید مراکز تاریخی و فرهنگی قزوین و چند دیدار با مسئولان ارشد استان از جمله آیت‌الله باریک‌بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و آیت‌الله اسلامی، نماینده مجلس خبرگان استان قزوین از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این سفر فرهنگی بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در نخستین سفر استانی خود بامداد هشتم مهرماه وارد قزوین شدند؛ این درحالی بود که مسئولان ارشد استان استقبال و میهمان‌نوازی را از ابتدای ورودی شهر (عوارضی آزادراه تهران ـ قزوین) آغاز کردند. اولین کسی که خود را به محل استقبال رساند، حجت‌الاسلام سید مرتضی حسینی عضو قزوینی این کمیسیون بود که اعضای دیگر کمیسیون در اجابت دعوت او قزوین را برای آغاز سفرهای خود برگزیدند؛ در حالی که به گفته رییس کمیسیون پیش‌تر استانهای قم و البرز در نوبت قرار داشتند. دقایقی بعد احمد عجم، استاندار و ابوالفضل طاهرخانی معاون سیاسی امنیتیش به همراه اعضای شورای تامین استان از راه رسیدند. غلامحسین شفیعی‌ها، ابوالحسن صادقی جهانی، حجت‌الاسلام مصطفی نوروزی و حجت الاسلام علی نعمت الهی، مدیران‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه استان نیز به این جمع پیوستند؛ همچنین گروهی از عکاسان و نمایندگان رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها.

هنوز دقایقی به ساعت 8 مانده بود که اتومبیل‌های حامل اعضای کمیسیون از راه رسیدند و بازار مصاحفه‌ها و روبوسی‌ها گرم شد. از جمع 11 نفره اعضای کمیسیون فرهنگی به جز 4 نفر بقیه خود را رسانده بودند. حجت الاسلام والمسلمین احمد سالک، رئیس کمیسیون فرهنگی؛ مرتضی آقاتهرانی نایب رئیس اول؛ بیژن نوباوه وطن، نایب رئیس دوم؛ حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری،سخنگو؛ حجت الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر و حجت الاسلام والمسلمین مفید کیائی‌نژاد. نشست با مسئولان فرهنگی، بازدید مراکز تاریخی و فرهنگی قزوین و چند دیدار با مسئولان ارشد استان از جمله آیت‌الله باریک‌بین نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین و آیت‌الله اسلامی، نماینده مجلس خبرگان استان قزوین از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای این سفر فرهنگی بود.

دقایقی بعد تمامی اعضای کمیسیون به همراه استاندار سوار بر اتومبیل ون استانداری در میان حلقه اتومبیل‌های دست‌اندرکاران ارشد استان و اسکورت اتومبیل‌های نیروی انتظامی به سمت آستان مقدس امام زاده حسین (ع) حرکت کردند.

زیارت قبور شهدا، از مزار سرلشگر خلبان شهید عباس بابایی با اهدای شاخه‌گل‌های سفید رنگ گلایول و خواندن فاتحه آغاز شد و در مسیر منتهی به صحن باشکوه امام زاده حسین (ع)، اعضای کمیسیون و هیات همراه از میان قبور مطهر سرداران دفاع مقدس و شهدای سرافراز می‌گذشتند و هر یک برای لحظانی بر سر مزار یک شهید تأمل می‌کردند و فاتحه‌ای و شاخه‌گلی و قطره اشکی...

اولین بخش سخنرانی‌ها در محل امام زاده حسین (ع) برگزار شد و مدیران‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، صدا و سیما و اوقاف و امور خیریه استان قزوین، گزارشی از دستگاه های متبوع خود ارائه کردند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران:ایجاد یادمان برای شهدای شاخص قزوین

نادر نصیری با اشاره به اینکه استان قزوین سه هزار شهید، شش هزار و 500 جانباز و 665 آزاده دوران دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است، گفت:‌ این استان یک میلیون و 200 هزار نفر از جمعیت کشور و 1.5 درصد از جمعیت ایثارگران کشور را در خود جای داده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین با بیان اینکه این استان بیش از 400 گلزار شهدا دارد، بیان کرد: گرچه نرخ ساماندهی گلزار شهدا در استان قزوین از نرخ متوسط کشوری بالاتر است، اما هنوز در نقاطی از استان گلزارهای شهدایی وجود دارد که ساماندهی نشده است.

نصیری تصریح کرد:‌ اگر به هر دلیلی هر خدمتی در این کشور متوقف نشود، ساماندهی گلزار شهدا نباید با توقف روبرو شود.

نصیری با بیان اینکه برخی از شهدای استان قزوین شهدای ملی هستند، ادامه داد: از سه هزار شهیدی که این استان تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کرده برخی از آن‌ها مانند شهید رجایی و بابایی از شهدای ملی هستند. این جای تأسف است که برخی از این شهدای گرانقدر که از چهره‌های ماندگار و ملی کشور به شمار می‌روند، هنوز یادمان ندارند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین بیان کرد: یکی از برنامه‌های این اداره کل ایجاد یادمان برای شهدای شاخص و معروف است که برای تحقق این مهم به همکاری کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیاز مبرم است.

این مسئول در پایان عنوان کرد: با وجود اینکه در دهه سوم جهش مناسبی از نظر کمی و کیفی در خدمات‌رسانی به والدین ایثارگران داشتیم اما هر ماه با فوت آن‌ها روبرو بودیم. بنابر این اگر بناست خدمتی به والدین ایثارگران شود، بهتر است به آینده موکول نشود.

مدیرکل اوقاف:سنددار کردن موقوفات استان از اولویت‌های ماست

نوروزی با بیان اینکه در سطح کشور بیش از هشت هزار بقعه متبرکه و امامزاده وجود داردکه ظرفیت خوبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و دینی است، گفت: در استان قزوین نیز 264 امامزاده شناسایی شده که در نقاط مختلف این استان پراکنده هستند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه وقف‌های موجود عنوان کرد: برای تحقق این فرمایش رهبر معظم انقلاب، رقبات جدیدی برای موقوفاتی که در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد، ایجاد شده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که رهبر معظم انقلاب در زمینه وقف روی آن تأکید کردند، ترویج وقف به شکل گسترده در بین مردم جامعه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین ادامه داد: برای تحقق این امر نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین هر ساله جشنواره‌هایی با موضوع وقف در بین قشرهای مختلف مردم این استان برگزار می‌کند.

نوروزی با بیان اینکه در سال گذشته 86 مورد وقف جدید در استان قزوین به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: در این بین دو مورد وقف حضرت زهرا (س) به ثبت رسیده که تاکنون در این استان چنین وقفی ثبت نشده بود و این جای بسی خوشحالی است.

وی با اشاره به سنددار کردن موقوفات استان قزوین گفت: سنددار کردن موقوفات استان یکی از کارهای مهمی بوده که در سال گذشته با همکاری اداره کل ثبت استان انجام شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین یادآور شد: در سال گذشته 230 سند و در سال جاری نیز تاکنون 120 سند برای موقوفات استان قزوین صادر شده است تا موقوفه خواران جرأت تعرض به موقوفات را نداشته باشند.

این مسئول اظهار کرد:‌ برای مقاوم‌سازی بقاع متبرکه نیز اقداماتی در سطح استان انجام گرفته که از جمله آن‌ها می‌توان به تخریب و بازسازی 29 بقعه متبرکه در سطح استان قزوین اشاره کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: اما با توجه به اینکه از یک سو درآمد بقاع متبرکه به میزانی نیست که به راحتی بتوان کار مقاوم‌سازی را به پایان رساند و از سوی دیگر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از نظر مالی با مشکلاتی روبرو است، این کار ناتمام باقی مانده است.

نوروزی یادآور شد: همچنین در استان قزوین بیش از یک هزار و 400 مسجد وجود دارد که اعتبار لازم برای تجهیز و نگهداری آن‌ها در اختیار نیست.

مدیرکل صدا و سیما:مستند مردان هور در انتقال پیام دفاع مقدس موفق عمل کرده است

صادقی جهانی صحبت‌های خود را با توضیح در مورد دو فیلم مستند که در صدا و سیمای مرکز قزوین با هدف تبیین و ارائه تصویری دقیق و جامع از روند انقلاب اسلامی ساخته شده است، شروع کرد.

وی افزود: یکی از آن‌ها مستند «آن سال‌ها» است که دوران قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و مبارزان انقلابی استان قزوین در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب را به تصویر می‌کشد.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین اضافه کرد:‌ این مستند در 26 قسمت 30 دقیقه‌ای ساخته شده که در دهه فجر سال جاری از شبکه استانی قزوین و شبکه‌های سراسری صدا و سیمای کشور پخش می‌شود.

صادقی جهانی بیان کرد: مستند دیگری با عنوان «مردان هور» است که به رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه مخاطبان مستند مردان هور فرهیختگان و نخبگان جامعه هستند، تصریح کرد: مخاطب این مستند کسانی هستند که ذهن کنش‌گر داشته و برای دریافت پاسخ به بحث‌های ریشه‌ای می‌پردازند.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین با بیان اینکه این مستند با همکاری سپاه صاحب‌الامر (عج) ساخته شده است، ادامه داد: مستند مردان هور حاصل همکاری مشترک صدا و سیمای مرکز قزوین و سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین است که در 26 قسمت ساخته شده است.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین خاطرنشان کرد: در دو سال اخیر از لحاظ اعتبارات با تنگناهایی روبرو بودیم که در تولید مستند مردان هور نیز تأثیرگذار بوده است.

حوزه‌های علمیه پایگاه مبارزه با شبیخون‌ فرهنگی است

دومین بخش برنامه‌ی سفر یک روزه اعضای کمیسیون فرهنگی به قزوین حضور در دفتر کار حضرت آیت‌الله هادی باریک بین، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین بود. حضرت آیت الله با توجه به اینکه تازه دوره نقاهت بعد از عمل جراحی را پشت سر گذاشته بود، اما در یک محفل گرم و صمیمی و ساده، پذیرای این جمع و هیأت همراه شد و در سخنان کوتاهی بر اهمیت مسایل فرهنگی تاکید و بر توجه ویژه به حوزه‌های علمیه تصریح کرد.

در آغاز این دیدار سید مرتضی حسینی ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: حضور آیت‌الله باریک‌بین در حوزه علمیه قزوین برکات بسیاری را به همراه داشته و سبب پررنگ شدن فعالیت‌های حوزه علمیه این شهر شده است.

وی با اشاره به حضور آیت‌الله باریک‌بین در دفاع مقدس عنوان کرد: آیت‌الله باریک‌بین خدمات شایانی در راستای اعتلای اسلام و انقلاب اسلامی انجام داده است.

دبیر اول کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه حوزه‌های علمیه بیان کرد: باید توجه ویژه‌ای به حوزه‌های علمیه کرد، چراکه حوزه‌های علمیه به عنوان پایگاه مبارزه با شبیخون‌ فرهنگی از جایگاه حائز اهمیتی برخوردار هستند.

مسائل فرهنگی پایه و اساس انقلاب اسلامی است

امام جمعه قزوین در این دیدار اظهارداشت: امروز به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی تمامی مسئولان بخصوص رهبر معظم انقلاب به مقوله فرهنگ نگاه ویژه‌ای دارند.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، به نقش مهم و تاثیرگذار حوزه های علمیه در ترویج فرهنگ و معارف دینی اشاره کرد و افزود: حوزه های علمیه پایگاه غنی فرهنگ اسلامی در کشور هستند.

آیت الله باریک بین بیان کرد: با وجود علمای مطرح و ارزشمند در این استان، باید اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به این شهر نگاه ویژه ای داشته باشند.

امام جمعه قزوین در ادامه بر ضرورت گسترش و آباد کردن مساجد و رونق برپایی نماز جماعت در مساجد با هدف خنثی سازی توطئه های فرهنگی، تاکید کرد.

قزوین شهر عالم پرور

در ادامه حجت الاسلام آقا تهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از امام جمعه استان تصریح کرد: شهر قزوین یکی از شهرهای مطرح و عالم پرور بوده و توجه به این استان یکی از برنامه های جدی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.

وی اظهارداشت: استان قزوین که دارای مردم ولایتمدار بوده با وجود مدارس حوزه های علمیه در ردیف یکی از استانهای مطرح در موضوع مسائل فرهنگی و دینی است.

حجت الاسلام آقا تهرانی در پایان یادآورشد: با حضور اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می توانیم مشکلات برخی از نهادها همچون مساجد و مدارس حوزه های علمیه مورد توجه جدی قرار گیرد.

تقویت حوزه‌های علمیه کشور محور فعالیت‌های فرهنگی مجلس است

در این جلسه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس سعی کرد با ارائه گزارشی از کارهای انجام شده در کمیسیون متبوعش، اهتمام همکارانش را بر تقویت بنیه مالی حوزه‌های علمیه به حاضران گوشزد کند.

وی اظهار داشت: در جلسات مختلف کمیسیون فرهنگی مجلس برای تصویب بودجه سال 92 بر تقویت حوزه های علیه کشور تأکید بسیار شد و اعتبارات در خور توجهی برای این مراکز در نظر گرفته شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سالک افزود: بر همین اساس در اعتبارات سال جاری 104 هزار میلیارد ریال اعتبار برای تقویت حوزه های علمیه کشور و همچنین موسسات فرهنگی اختصاص داده شده است که این میزان 2.5 برابر سال گذشته است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، تقویت مراکز فرهنگی کشور و فعال کردن مراکز تحقیق و پژوهش فرهنگی را از دیگر سیاست های کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به منظور تنظیم بودجه سال جاری عنوان کرد و ادامه داد: علاوه بر این کمیسیون فرهنگی مجموعه ای از طرح های بنیادین فرهنگی را در دست تصویب دارد که جلسات کارشناسی آن در کمیسیون در حال برگزاری است و به زودی برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه خواهد شد.

وی، تجهیز، احداث، توسعه و رفع مشکلات مساجد کشو را یکی از این طرح ها ذکر کرد و یادآورشد: 65 هزار مسجد در کشور وجود دارد که برای رفع مشکلات آنها باید یک اقدام جدی انجام داد.

سالک تصریح کرد: با این طرح مجلس شورای اسلامی دین خود را به مساجد به عنوان یک پایگاه عظیم فرهنگی ادا خواهد کرد.

حلقه یاران فرهنگی

بعد از سخنان حجت‌الاسلام سالک، سید مرتضی حسینی از همکارانش خواست به دو گروه تقسیم شوند، چند نفر برای شنیدن صحبت‌های مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه‌های علمیه خواهران و برادران در همین جمع بمانند و گروه دیگر به همراه استاندار و هیأت همراه به سالن اجتماعات استانداری بروند و در جلسه اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قزوین شرکت نمایند.

عقربه‌های ساعت به 10 و نیم نزدیک شده بود که جلسه اعضای شورای فرهنگ عمومی استان به ریاست احمد عجم، استاندار و با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و داود محمدی و روح‌الله عباسپور دو تن دیگر از نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی شروع شد.

حال و هوای این جلسه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط محمدحسین شفیعی‌ها، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان قزوین آسمانی شد و سپس احمد عجم، رئیس شورای فرهنگ عمومی استان قزوین با ذکر خیرمقدم به حاضران از همکارانش در شورا خواست هر کدام سعی کنند صحبت‌های خود را در 2 دقیقه به سرانجام برسانند تا او نیز در پایان جمع‌بندی خود را در 10 دقیقه ارائه کند و حاضران بتوانند پیش از رسیدن به وقت اذان ظهر در یک فرصت 20 دقیقه‌ای از صحبت‌ها و پاسخ‌های اعضای کمیسیون بهره‌مند شوند. اما پیش‌بینی استاندار محقق نشد و کسانی که مجال صحبت یافتند بیش از 2 دقیقه صحبت کردند و در نهایت ادامه جلسه با پیشنهاد حجت‌الاسلام سالک به بعد از نماز موکول شد تا اعضای کمیسیون در مجال کافی بتوانند منویات و دغدغه‌ها و راهکارهای فرهنگی خود را بیان کنند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی قزوین:ساختار فرهنگی روشن باید در استان‌ها شکل گیرد

اولین نفری که مجال صحبت یافت دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین بود که در ابتدا گزارشی از مجموع جلسات این شورا ارائه کرد. شفیعی‌ها گفت:‌ از سال 85 که دور دوم شورای فرهنگ عمومی استان فعالیت خود را آغاز کرد تاکنون 75 جلسه برگزار شده است که در مجموع 213 دستور جلسه و 229 مصوبه داشته است.

شفیعی‌ها بیان کرد: یکی از عناوین مهمی که در این جلسات به آن پرداخته شد، نشریه‌ای به نام «روزنگار راه عشق» بود که به وسیله کانون‌های فرهنگی مساجد منتشر و در دهه اول ماه محرم منتشر می‌شد.

این مسئول تصریح کرد: تشکیل کارگروه سبک زندگی و اتاق فکری که با حضور تعدادی از اعضای شورای فرهنگ عمومی استان قزوین شکل گرفته از دیگر فعالیت‌های این شورا در سال گذشته بوده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان قزوین ادامه داد: یکی از ثمراتی که تشکیل اتاق فکر به دنبال داشت، طرحی به نام «هر سازمان یک برنامه فرهنگی» بود که براساس آن هر یک از دستگاه‌های فرهنگی استان باید یک طرح فرهنگی ارائه می‌دادند.

شفیعی‌ها افزود: با اجرای این طرح در یک دوره زمانی مشخص مجموعه‌ای از طرح‌های فرهنگی قابل اجرا در سطح استان قزوین به دست می‌آید که افزایش سطح فرهنگی استان تأثیر زیادی دارد.

شفیعی‌ها با تأکید بر ایجاد ساختار فرهنگی حاکم بر کل کشور گفت: تا زمانی که یک ساختار فرهنگی قطعی و روشن برای تمام استان‌ها شکل نگیرد، نمی‌توانیم از استان‌های مختلف برای بررسی جایگاه فرهنگی و هنری آن‌ها انتظاری داشته باشیم.

حجت الاسلام هاشمی امام جمعه آوج:برطرف کردن مشکلات فرهنگی عزم ملی می‌خواهد

ترجیع‌بند سخنان هاشمی عزم ملی برای برطرف کردن مشکلات بود. امام جمعه آوج به بحث تحدید/ تهدید نسل‌ها به واسطه بالا رفتن سن ازدواج و کم شدن گرایش جوانها به ازدواج و بچه‌دار شدن پرداخت. همچنین به مشکل بی‌کاری بخش عمده‌ای از جوانان و دو شغله و چند شغله بودن عده‌ای دیگر اشاره کرد و گفت: به عقیده ‌من اگر در مسئولان و دولت عزم جدی برای ریشه‌کن کردن این مشکلات وجود داشته باشد، این معضلات بهبود می‌یابند.

فرماندار البرز:بالغ بر 80 مصوبه فرهنگی داشته‌ایم

حسن‌پور گفت در مجموع 21 جلسه شورای فرهنگ عمومی در سطح شهرستان البرز برگزار شده که بالغ بر 80 مصوبه داشته است که اکثرا اجرایی شده‌اند. وی در ادامه با ذکر تعدادی از این مصوبات خواستار به اجرا درآمدن مصوبات شورای فرهنگ عمومی در سطح کشور شد و گفت: همانطور که آقای هاشمی گفتند، اگر عزم جدی در کشور بوجود آید شاهد بروز و ظهور بسیاری از مشکلات که جنبه عمومی دارند نخواهیم بود.

اکبریان فرماندار تاکستان:برنامه فرهنگی منسجمی در سطح کشور وجود ندارد

اکبریان، نبود برنامه‌های منسجم فرهنگی در سطح کشور و سلیقه‌ای عمل کردن استانها و شهرستانها را عامل پراکنده‌کاری در حوزه فرهنگ دانست و خواستار اجرای مهندسی فرهنگی در کشور شد.

داداشی فرماندار آبیک:در راستای سیاستهای فرهنگی استان حرکت می کنیم

داداشی به برگزاری 39 جلسه فرهنگ عمومی در سطح شهرستان اشاره کرد که 81 مصوبه داشته است و گفت: تشکیل کارگروه‌های مختلف، برگزاری همایش‌های بررسی آسیب‌های اجتماعی، همایش‌های عفاف و حجاب و مهدویت با توجه به سیاست‌هایی که از طرف شورای فرهنگ عمومی استان اعلام می‌شود از کارهای انجام شده در سطح شهرستان آبیک بوده است.
 
احد احمدی فرماندار بویین زهرا:حل برخی از مشکلات فرهنگی اورژانسی است

احمدی گفت: فرهنگ عمومی دارای نقاط قدرت و ضعف است که شایسته است آسیب‌شناسی عالمانه‌ای در مورد آن صورت پذیرد. وی افزود: بسیاری از تعاملات ما متاثر از فرهنگ عمومی است. خوب است در جهت توسعه فرهنگ بسیجى که فرهنگ معنویت، شجاعت و آزادگی است تلاش کنیم. وی در پایان پیشنهاد داد همانگونه که در بحث بهداشت و درمان به اورژانس پزشکی نیازمندیم، برای حل برخی از مشکلات فرهنگی اورژانس فرهنگی تشکیل دهیم.

امام جمعه موقت قزوین:بی نیازی پنداری از آفت‌هاست

حجت‌الاسلام عابدینی با استفاده از فرصتی که در اختیار داشت به تعدادی از فرصت‌ها و تهدیدهایی که در سطح استان وجود دارد اشاره کرد. او وجود و حضور حوزه‌های علمیه با قدمتی بیش از یکصد سال را یک فرصت دانست که در کمتر جایی از ایران مشابه آن وجود دارد. امام جمعه موقت قزوین، دانشگاه ها و مراکز عالی متعدد، اماکن متبرکه، مساجد و مراکز دینی متعدد را نیز از جمله این فرصت‌ها دانست.

وی در ادامه به بعضی از تهدیدها هم اشاره کرد. او گفت: خیلی از عادتها جای عبادتها نشسته‌اند و ما فکر می‌کنیم داریم عبادت می کنیم در صورتیکه چنین نیست. عابدینی اضافه‌ کرد: بی نیازی پنداری نسبت به تعمیق و توسعه فرهنگ دینی نیز یکی از آفت‌هاست در صورتی‌که ما هیچگاه نباید از آموختن مسائل دینی غافل شویم. امام جمعه موقت قزوین در پایان اظهارنظرهای غیر کارشناسنه کسانی که در مناسب دینی و فرهنگی هستند، اما تخصص دینی و فرهنگی ندارند را نیز از جمله تهدیدها دانست.

فرمانده نیروی انتظامی استان:حساسیت متولیان فرهنگی کم شده است

میرحیدری، با ارائه آمار و ارقامی از رشد مفاسد اجتماعی و گسترش بی‌حد و حصر شبکه های ماهواره‌ای که به انحاء مختلف استحاله فرهنگی کشور اسلامی ما را هدف گرفته‌اند، از عدم حساسیت بعضی از مسئولان مراکز علمی و فرهنگی به روابط آزاد دختر و پسر و عدم حساسیت ٢٦ دستگاه متولی فرهنگ عفاف و حجاب انتقاد کرد. وی در ادامه خواستار دقت بیشتر در صدور مجوز قهوه‌خانه‌ها و کافی‌شاپها شد و گفت: بررسی‌های ما نشان می‌دهد که حدود 80 درصد از مشتریان این‌گونه مراکز کسانی هستند که برای هم‌نشینی‌های غیر شرعی به آنجا مراجعه می‌کنند.

مدیرکل سیما:دو رقیب جدی داریم!

صادقی جهانی گفت: ماهواره ها و فضای مجازی دو رقیب جدی برای رسانه سیما هستند و برای مقابله با آنها نیازمند اتخاذ سیاستهای یک پارچه و هماهنگ در برنامه‌سازی و تقویت بودجه هستیم. وی در ادامه افزود: وجود ١٣٢ کانال ماهواره‌ای فارسی زبان و تنوع افرادی که تحت پوشش قرار می گیرند کار ما را مشکل می کند.


مدیرکل اطلاعات:فرصتی که نباید به تهدید تبدیل شود

حسینی با بیان اینکه کسرت دستگاه های فرهنگی فرصتی است که متاسفانه به تهدید تبدیل شده است گفت: این امر باعث شده است در برخی از موارد شاهد موازی کاری یا حتی تقابل دو یا چند دستگاه فرهنگی با هم باشیم. وی در ادامه با اشاره به ظهور و بروز فرقه‌های فرهنگی، تقویت فرهنگ مهدویت را از اهم امور فرهنگی دانست و با انتقاد از وجود و حضور بسیار زیاد اتباع خارجی در برخی از نواحی استان، این امر را موجب آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی فراوان دانست.

نعمت اللهی مدیرکل تبلیغات اسلامی:سازمان تبلیغات در دولت نماینده ندارد

حجت‌الاسلام نعمت‌اللهی از نبود تناسب بین اعتبارات فرهنگی در بخش نرم افزاری و سخت افزاری گله کرد و گفت: در بسیاری از موارد ما شاهدیم که مجتمع‌ فرهنگی ساخته می‌شود، خانه عالم ساخته می‌شود، خانه قرآن ساخته می‌شود، اما وقتی نوبت تجهیز نرم‌افزاری و بهره‌بردای از آنها مطرح می‌شود، متاسفانه عنوان می‌شود بودجه نداریم. وی در پایان گفت: برخی از تشکیلات فرهنگی مانند سازمان تبلیغات اسلامی در دولت نماینده‌ای ندارد و بنابراین در تخصیص اعتبارات حق این سازمان ضایع می‌شود و از اعضای کمیسیون فرهنگی خواست برای رفع این مشکل چاره‌ای بیاندیشند.

نصرتی شهردار قزوین:نیازمند حمایتهای فرهنگی اعضای کمیسیون هستیم

شهردار قزوین با اشاره به اینکه امام زاده حسین (ع) چهارمین حرم اهل بیت در کشور است گفت: تقاضا داریم کمیسیون فرهنگی مجلس اعتباراتی را برای برنامه‌های توسعه‌ای حرم این امام‌زاده اختصاص بدهد. نصرتی در ادامه با اشاره به تشکیل مجمع جهانی شهر اسلامی در شهریور ماه امسال در قزوین گفت: این اتفاق بزرگ فرهنگی با حضور 19 کشور اسلامی رقم خورد و دبیرخانه این مجمع در قزوین تشکیل شده است و ما خواستار حمایت اعضای کمیسیون فرهنگی از این رویداد فرهنگی هستیم که جزو مصوبات سازمان ملل هم هست.

پس از پاایان صحبت‌های شهردار قزوین با توجه به نزدیک شدن به هنگام اذان ظهر، جلسه به‌طور موقت برای شرکت اعضا در مراسم عبادی نماز ظهر و عصر تعطیل شد. پس از اقامه نماز در محل نمازخانه استانداری به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین عابدینی، بلافاصله اعضای جلسه بر سر صندلی‌های خود برگشتند. حالا نوبت اعضای کمیسیون بود که هم گزارش کار بدهند و هم به برخی از پرسشهای مطرح جوابی. از بین اعضای کمیسیون با یک تقسیم کار، ابتدا حجت‌الاسلام پژمانفر گزارشی از نحوه ارتقای اعتبارات فرهنگی در لایحه پیشنهادی دولت در کمیسیون فرهنگی مجلس گزارشی جامع ارائه کرد. سپس نوبت به بیژن نوباوه رسید که با لحنی حماسی و محکم به برخی از دغدغه‌های فرهنگی‌اش اشاره کند و در انتها نیز حجت‌الاسلام والمسلمین سالک جمع‌بندی خود را ارائه کرد.

نصرالله پژمانفر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: سعی کردیم سهم اعتبارات فرهنگی را ارتقاء دهیم

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در فرصتی که در اختیار داشت ترجیح داد در خصوص نقشی که کمیسیون متبوعش در افزایش اعتبارات بخش فرهنگ لایحه دولت داشت صحبت کند. پژمانفر با گله در خصوص اینکه اساساً سهم اعتبارات فرهنگی نسبت به کل بودجه بسیار پایین و در شأن نظام نیست، گفت: نگاهی به بودجه‌های فرهنگی دیگر کشورها نشان می‌دهد که عموم کشورها بیش از 10 درصد کل بودجه‌هایشان را در بخش فرهنگ صرف می‌کنند، در صورتیکه در ایران با این‌همه هجمه‌های فرهنگی که توسط استکبار می‌شود در بهترین شرایط زیر 6 درصد کل بودجه به بخش فرهنگ اختصاص می‌یابد.

پژمانفر با ارائه آمار و ارقام اعتبارات پیش‌بینی شده در بخش‌های مختلف فرهنگی سال 92 گفت: اعتبارات بخش فرهنگ در لایحه‌ای که توسط دولت ارائه شده بود در کل با 12/29 درصد کاهش نسبت به سال 91 مواجه بود که این امر به هیچ وجه قابل پذیرش نبود. وی افزود: کمیسیون فرهنگی در تعامل خوبی که با کمیسیون تلفیق داشت، سرانجام توانست پیش‌بینی‌های اعتبارات بخش فرهنگ را در لایحه ارائه شده اصلاح کند به نحوی که الان با افزایش 14 درصدی نسبت به سال گذشته روبروست؛ این یعنی 43 درصد افزایش نسبت به اعتبار اولیه لایحه دولت.

پژمانفر در پایان گفت: یکی از بخش‌هایی که در این افزایش بودجه به آن توجه ویژه‌ای شده است حوزه‌های علمیه و مراکز دینی و تشکل‌های مردم‌نهادی هستند که به ترویج امور دینی می‌پردازند و افزود: در این راستا مجانی شدن آب و برق و گاز مساجد، حسینیه‌ها و حوزه‌های علمیه به رغم مخالفت‌های اداره برق و گاز حاصل تلاش همکارانم در کمیسیون می‌باشد.

احمد عجم، استاندار:عرصه فرهنگی، نیازمند ساماندهی و مدیریت واحد است

احمد عجم اظهارداشت: استان قزوین از ظرفیت های فرهنگی بسیار بالایی از قبیل باورهای عمیق مذهبی، ولایتمداری، انسجام اجتماعی، هماهنگی بین دستگاهها و نیروی انسانی فرهیخته ای برخوردار است.

وی افزود: در حال حاضر بیش از 50 واحد دانشگاهی با بیش از 130 هزار دانشجو در استان داریم و کانون های متعدد فرهنگی در مساجد و پایگاههای بسیج در کنار حوزه های علمیه و دانشگاه های معتبر از دیگر قابلیت ها و ظرفیت های فرهنگی استان محسوب می شوند.

استاندار قزوین، از اجرای50 طرح چند منظوره فرهنگی و ورزشی با اعتباری بالغ بر 100 میلیارد تومان در استان خبر داد و بیان کرد: موقعیت جغرافیایی قزوین، وجود امامزاده حسین (ع) و ثبت بیش از هشت هزار اثر ملی به همراه باغ صفویه از دیگر توانمندی های استان است که ساماندهی این مجموعه های فرهنگی نیازمند تخصیص و تأمین اعتبارات ویژه ای است.

وی، از راه اندازی شورای عالی قرآن برای اولین بار در کشور در سطح استان قزوین خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از 12 هزار قرآن آموز در سطح استان وجود دارد و تمامی برنامه های قرآنی دستگاهها با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در این شورا طرح و تصمیم گیری می شود.

استاندار قزوین، ساماندهی گلزار شهدا، راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی، توجه به حوزه عفاف و حجاب و قانون مداری را از جمله اولویت ها و دغدغه های شورای فرهنگ عمومی در سالهای گذشته عنوان کرد و افزود: ادغام حوزه جوانان و ورزش در عمل منجر به ایجاد مشکلاتی شده که توجه به محتوا و برنامه های غنی سازی اوقات فراغت جوانان را تحت الشعاع قرار داده است که برای تعادل بخشیدن بین این دو عرصه نیازمند قوانین روز آمد و کارآمدی هستیم.

بیژن نوباوه: دشمن در پی تغییرات فرهنگی و تبدیل کردن ناهنجارها به هنجار است

بیژن نوباوه صحبت‌های خود را با نقل قولی از سید مهدی شجاعی در باره اهمیت فرهنگ آغاز کرد و گفت: روزی به سید مهدی شجاعی گفتم فرهنگ یعنی چی؟ او گفت همه چی! گفتم همه چی یعنی چی؟ گفت: فرهنگ!

وی صحبت‌های خود را اینگونه ادامه داد: امروز مهمترین چالش ما با دنیای غرب چالش فرهنگی است و من به شما اطمینان می‌دهم که استکبار جهانی هیچگونه جنگ نظامی با ما نخواهد داشت و دشمن همه هم و غمش مهار ما از طریق جنگ نرم است. جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران بسیار جدی بوده و دشمنان در این خصوص بسیار ظریف و نرم عمل می‌کنند و به دنبال ایجاد تغییرات فرهنگی و تبدیل کردن ناهنجارها به هنجار هستند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این که امروز 18 هزار و 250 ایستگاه رادیو و تلویزیونی فعال در سطح جهان از طریق ماهواره فعال است که از این تعداد، 4 هزار مورد در کشور ایران دریافت می‌شود و از این بین بیش از 100 رادیو و تلویزیون به زبان فارسی پخش می‌شوند که رقم بسیار قابل توجهی است.

وی ادامه داد: فعالیت این تعداد شبکه فارسی‌زبان در حالی که فقط 150 میلیون نفر در جهان فارسی‌زبان هستند، سئوال‌برانگیز بوده و می‌توان گفت فعالیت این شبکه‌ها و تبلیغات آنان، نشانگر حجم بالای تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ایران است.

نوباوه تصریح کرد: هدف اصلی دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از این کار تغییر و تخریب اعتقادات دینی و ملی مردم ایران است تا از این طریق به اهداف شوم خود دست یابند.

وی افزود: ترویج سبک زندگی غربی بخش کوچکی از تغییرات فرهنگی است که دشمنان نظام دنبال می‌کنند و اگر به این مهم توجه نشود، قطع به یقین به جایی می‌رسیم که نه غربی می شویم و نه ایرانی-اسلامی باقی می‌مانیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص لزوم مبارزه با شبیخون و تهاجم فرهنگی دشمنان، گفت: هوشمندانه‌تر و بالاتر از سخنان و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این رابطه چیزی وجود ندارد، بنابراین مسئولان باید به رهنمودهای ایشان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نوباوه اظهار کرد: کاهش ازدواج، تحدید نسل و ایجاد مفاسد اخلاقی در جامعه از جمله اهداف دشمنان در تهاجم فرهنگی است که در قالب سیاست تغییر تدریجی فرهنگ دنبال می‌شود.

وی افزود: باید به دنبال راهکار و برنامه‌ریزی درستی برای مقابله با این هجمه دشمنان باشیم تا مفاهیمی مانند زندگی مشترک و تشکیل خانواده از جامعه ما حذف نشود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش موالید خطری جدی برای کشور است، عنوان کرد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران سعی دارند با بی‌ارزش جلوه دادن زندگی مشترک و ازدواج، آسیب جدی به نسل ما وارد کنند.

نوباوه اضافه کرد: اگر برای خنثی کردن این نقشه دشمنان اقدام اساسی صورت نگیرد، در آینده‌ای نه چندان دور کشور ما با چالش روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از روش‌های دور کردن جوانان از انحرافات و در امان ماندن آنها از توطئه‌های دشمنان، ورزش است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: توجه بیشتر روحانیون و مبلغان دینی به موضوعات فرهنگی و دینی و افزایش حرکت‌های مذهبی از دیگر راهکارهای کاهش آسیب به جوانان به شمار می‌رود

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک: برای حاکمیت دین در جامعه نیازمند عزم ملی هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد سالک آخرین نفری بود که در این جلسه سخنرانی کرد. او در آغاز ضمن تشکر از همکار خود حجت‌الاسلام حسینی که موجبات این حضور را فراهم کرد، گفت: بنا داشتیم در اولین سفر استانی به یکی از استانهای قم یا البرز سفر کنیم که پیگیری‌ها و اصرار آقای حسینی موجب شد تا مقصد سفر اول ما قزوین باشد. وی در ادامه اظهار کرد: مهم‌ترین رسالت کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گسترش مجموعه ارزش‌های دینی، شریعت اسلام، اخلاق و تشویق جامعه برای عمل به دستورات اسلامی است.

وی افزود: این کمیسیون سعی می کند با سیاست هم پوشانی و هم افزایی بین گروه های مختلف جامعه، دو مسئله مهم را ترویج دهد.

این مسئول اضافه کرد: یکی از این مسائل تعمیق در معارف دین و دیگری ارتقای فهم سیاسی توأم با بصیرت برای حاکم کردن دین به معنای وسیع کلمه در جامعه اسلامی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حال حاضر در کشور مشکلات بزرگی مانند بیکاری و افزایش سن ازدواج وجود دارد که باید برای هریک از آنها راهکار مناسبی ارائه شود.

سالک تصریح کرد: اگر راهکارهای مناسب برای رفع این مشکلات به صورت قانون درآید، قطع یقین بسیاری از این مشکلات رفع می شود.

وی بیان کرد: از جمله علل به وجود آمدن چنین مشکلاتی تقسیم ناعادلانه امکانات، کمبود اعتبارات در بخش های اساسی و کلیدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یعنی مباحث فرهنگی است.

این مسئول با اشاره به این که سیستم نظارتی در کشور ضعیف است، گفت: یکی از مشکلاتی که در جامعه ما وجود دارد، ضعف در سیستم نظارتی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در سطح کشور دستگاه هایی مانند وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور وظیفه نظارت بر عملکرد سایر دستگاه های اجرایی را برعهده دارند که در برخی از موارد به دلیل ضعف در عملکرد این دستگاه ها آسیب‌های جبران ناپذیری بر بدنه جامعه وارد می‌شود.

سالک بیان کرد: دیدگاه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یافتن راهکارهایی برای رشد و تعالی مسائل فرهنگی در جامعه است.

وی افزود: افزایش 44 درصدی بودجه فرهنگی در لایحه سال جاری نشانگر دیدگاه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است.

این مسئول اضافه کرد:‌ امیدواریم با این افزایش بودجه وضعیت زیرساخت های فرهنگی از جمله حوزه های علمیه، موسسات و مراکز فرهنگی در سطح کشور بهبود یابد.

وی با اشاره به بیان فتوای رهبر معظم انقلاب از زبان رئیس جمهور آمریکا گفت: اگر امروز مشاهده می کنیم که رئیس جمهور آمریکا در موضع ضعف قرار می گیرد و به ناچار فتوای رهبر معظم انقلاب را به زبان می آورد، نشان دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران و قدرت رهبری است.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان این که یکی از علل وجود آسیب ها در جامعه کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است، گفت: تاکنون 14 ماده پیشنهادی امر به معروف و نهی از منکر در کارگروه به تصویب رسیده و به دنبال جایگاه مدیریتی امر به معروف و نهی از منکر هستیم.

سالک با اشاره به پیگیری قانون عفاف و حجاب اظهار کرد: تاکنون گزارش‌های کتبی زیادی از دستگاه های اجرایی سطح کشور دریافت کرده ایم که آن گونه که باید رضایت بخش نیست.

وی افزود: در خصوص عدم اجرای دقیق قانون عفاف حجاب مجریان قانون عفاف و حجاب اعتقادی به این امر ندارند و یا علاقمند به اجرای این قانون هستند، اما آموزش دینی لازم در این زمینه ندیده اند.

این مسئول با اشاره به بررسی علل آسیب های موجود در جامعه بیان کرد: آسیب ها و چالش های موجود در جامعه از علل داخلی و خارجی متعددی نشأت گرفته اند.

سالک با اشاره به رشد و گسترش فرقه های انحرافی اضافه کرد: در حال حاضر پنج هزار فرقه با عناوین مختلفی در آمریکا فعالیت می کنند که فقط یکی از آن ها شیطان پرستی است.

وی ادامه داد: در برخی موارد عدم آگاهی خانواده ها از ماهیت این فرقه ها موجب بی دینی آن ها و از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عوامل داخلی دخیل در بروز آسیب های اجتماعی گفت: ضعف تبلیغات در مسائل دینی، ناموزونی دستگاه های تبلیغاتی و حذف یکدیگر از جمله این عوامل به شمار می روند.

پس از پایان جلسه، اعضای کمیسیون به طرف دفتر کار آیت‌الله اسلامی، نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان حرکت کردند. اعضای گروه پس از تبادل نظر و شنیدن نقطه نظرات فرهنگی آیت الله اسلامی و زیارت امام زاده زبیده خاتون، ناهار را هم میهمان آیت‌الله بودند.

برنامه بعد از ظهر گروه، بازدید از روند بازسازی مدرسه صالحیه قزوین، حضور در باغ موزه دفاع مقدس، بازدید از مسجدالنبی و ورودی ها و شبستان‌ها و رواق‌های آن و در پایان زیارت مقبره 4 انبیاء در پیغمبریه بود. این سفر یک روزه در ساعت 5 بعد از ظهر به پایان رسید و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس با بدرقه مسئولان استانی به سمت تهران حرکت کردند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست