بازدید 18932
گفت‌وگوی «تابناک» با رئیس چندماهه اما جدید سازمان نظام پزشکی:

در دوره جدید استراتژی همگرایی را دنبال خواهیم کرد

گفت‌وگو با فردی که ماه‌ها پیش به ریاست سازمان نظام پزشکی رسیده، ولی به دلیل برخی مسائل حاشیه‌ای، آغاز به کار رسمی او تازه کلید خورده، از این رو متفاوت است که تک تک پرسش‌ها با پاسخ‌های دقیق و بررسی شده روبه‌رو خواهند شد؛ چه پرسش درباره مسائل مهم و مطرحی مانند مقابله با پدیده زیرمیزی گرفتن پزشکان باشد و چه سخن به حاشیه‌هایی مانند آغاز به کار وی در سازمان، پیش از تنفیذ کشیده شود.
کد خبر: ۳۴۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱ 25 August 2013
با جابجایی دولت‌ها و پیموده شدن دوره انتقالی، شمردن کارهای بر زمین مانده، رویدادی بسیار عادی و معمول به شمار می‌آید؛ به طول انجامیدن پروژه‌ها‌ی عمرانی، طرح‌های زیربنایی، پروژه‌های تحقیقاتی، روند تدوین لایحه و... موضوع عجیبی نیست، ولی این که تنفیذ ریاست یک سازمان هم در زمره امور معوق یک دولت قرار گرفته و به دولت بعد منتقل شود، قطعا اتفاق نادری است که رخ داده.

به گزارش «تابناک»، سازمان نظام پزشکی که به رغم گذشت ماه‌ها از برگزاری انتخابات آن، به دلیل تن در ندادن رئیس‌جمهور سابق به تنفیذ نتیجه‌ در وضعیت بلاتکلیف و نامعلومی است و رئیس نداشت، سرانجام در آخرین روز هفته گذشته و همزمان با «روز پزشک» به حکم رئیس‌جمهور جدید سامان یافت تا این گونه تعبیر شود که کلید روحانی، قفل دیگری را گشوده است.

این قفل تازه زمانی بر در ریاست بزرگ‌ترین نهاد صنفی پزشکان کشور زده شد که در پایان انتخابات پرحاشیه این سازمان در حوزه تهران طی اسفند ماه و خودداری رئیس جمهور وقت از تأیید نتیجه ـ به رغم حضور پر‌رنگ دولتی‌ها در هیأت نظارت بر این انتخابات ـ چند ماه پیش در اردیبهشت ماه مجمع عمومی نظام پزشکی تشکیل جلسه داد تا طی آن، رئیس سازمان به رأی حاضران کسی تعیین شود که پیشتر رأی نخست حوزه تهران و ری را به دست ‌آورده بود؛ دکتر علیرضا زالی.

این در حالی است که بنا بر قانون، حکم رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران باید به امضای رئیس جمهور برسد و اگر این گونه نشود، نه تنها آغاز به کار وی مقدور نیست، بلکه راهکاری برای تعیین تکلیف ماجرا پیش‌بینی نشده تا همه چیز به گره کوری شباهت پیدا کند که تلاش برای رفع آن به جایی نخواهد رسید.

بدین ترتیب، گویا تنها راهکار، صبوری است تا بلکه با پایان یافتن عمر دولت دهم، رئیس جمهور جدید رویکرد متفاوتی به ماجرا داشته و گره کور سازمان نظام پزشکی گشوده شود که همین طور هم شد.

در دوره جدید استراتژی همگرایی را دنبال خواهیم کرد

دکتر زالی در این باره به خبرنگار «تابناک» می‌گوید: پس از استقرار دکتر روحانی و دولت تدبیر و امید، مسئولان برگزار کننده انتخابات سازمان نظام پزشکی، نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور جدید نوشتند که ماحصل آن نامه و پیگیری‌های مجدانه دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین دکتر نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهور، موجب شد تا همزمان با روز پزشک، حکم تنفیذ اینجانب به امضای دکتر روحانی رسیده و‌‌ همان روز در مراسم ویژه این روز‌ به بنده ابلاغ شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی در پاسخ به پرسشی درباره تأثیر اختلافات میان رؤسای سابق سازمان با مسئولان سابق وزارت بهداشت در تأخیر پدید آمده در تنفیذ‌ می‌گوید: عوامل بسیاری در شکل‌گیری ماجرا نقش داشت و ممکن است این عامل هم در زمره آن‌ها باشد؛ اما به شخصه اعتقاد ندارم که اختلاف میان سازمان و دولت موجب چنین اتفاقاتی شود، زیرا معتقدیم نظام پزشکی برای پیشبرد اهداف نیازمند استقلال است.

وی با ابراز امیدواری به رقم خوردن تصمیمات پر ثبات و موثر در حوزه سلامت در دولت جدید، می‌افزاید: با توجه به روحیاتی که در وزیر محترم سراغ داریم و با توجه به برنامه‌های دولت تدبیر و امید، بسیار امیدواریم که همگرایی بیشتری بین ما و دولت به وجود آید و در این راستا، تلاش خواهیم کرد به جای پرداختن به چالش‌ها، از ظرفیت‌های سه قوه بهره بگیریم و سخنان وزیر بهداشت درباره واگذاری برخی اختیارات به سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد که زمینه‌های همگرایی دولت و نظام پزشکی بیش از هر زمانی فراهم است.بهترین مسیری که می‌تواند به استراتژی چالش ستیزی کمک کند، همگرایی و تلاش برای رسیدن به وفاق و همدلی است که امیدواریم در سایه این تلاش، اخبار خوشی به مردم بدهیم.

در دوره جدید استراتژی همگرایی را دنبال خواهیم کرداین در حالی است که گره گشایی از مشکل به وجود آمده در این سازمان به واسطه تصمیم دولتمردان جدید، ممکن شده است؛ رئیس سازمان نظام پزشکی در این باره می‌گوید: اقدام دکتر روحانی، نماد توجه ویژه ایشان به نهادهای صنفی بوده که پیشتر و در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری توسط ایشان بیان شده بود و امروز و با تنفیذ حکم بنده، متجلی ‌و به باور بنده، به نقطه قوت دولت تبدیل شده است.

زالی با اشاره به مشکلات فصل مشترک نظام پزشکی و وزارت بهداشت مانند مبارزه با پدیده دریافت زیرمیزی‌ می‌گوید: پیشتر نشستی به این منظور با حضور مسئولان و نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کمیسیون بهداشت و درمان، سازمان نظام پزشکی و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی تشکیل ‌و ‌مقرر شده تا در نشست بعد، اعضا نتیجه بررسی‌های خود را از نگاه تحلیلی، آسیب‌شناسانه، منطقی و مبتنی بر واقعیت‌ها، دستمایه یافتن راهکار مناسبی قرار دهند که با توجه به تغییرات رخ داده در دولت، لازم است نشست نخست بار دیگر تجدید شود که امیدواریم به زودی این اتفاق رخ دهد.

وی درباره بحث‌هایی که درباره نرخ ویزیت پزشکان مطرح می‌شود، می‌گوید: برای حل این مشکل نیز کارگروهی با عضویت سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان‌های بیمه‌گر تشکیل شده که انشاءالله از اوایل مهر ماه آغاز به کار خواهد کرد و نخستین کار آن، ارزش‌گذاری بر کار پزشکان و تعیین قیمت تمام شده خدمات ایشان خواهد بود تا چهارچوب کار تعیین شود.

زالی در پایان، زمان رسمی آغاز دوره ریاست خود را از آغاز هفته جاری خوانده و در پاسخ به این شبهه که چرا پیش از تنفیذ رئیس جمهور و رسمیت یافتن‌، در سازمان حضور می‌یافته‌، می‌گوید: در ماه‌های گذشته و پس از تعیین اینجانب به‌ ر‌یاست سازمان، تاکنون در دفتر ریاست حضور نیافته و وارد اتاق آن نشده بودم، هرچند به عنوان نایب رئیس قبلی سازمان، هر روز در محل کار بوده‌ام، ولی ریاست بنده در سازمان قانونا از شنبه [دیروز] آغاز شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی