سومين روز کاري نمايندگان مجلس براي بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت يازدهم به رياست علي لاريجاني آغاز
شد.
به گزارش «تابناک»، نمايندگان در جلسات خود بنا بر ترتيب حروف الفبا صلاحيت وزراي پيشنهادي کابينه يازدهم را بررسي ميکنند که بر همين اساس، بررسي صلاحيت وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي در اولويت کاري نمايندگان در جلسه امروز قرار دارد.
رضا صابري، نماينده راميان به عنوان نخستين مخالف اول و عبدالوحيد فياضي به عنوان مخالف سخنرانی کردند.
رضا صابری در مخالفت با وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی: عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس با بیان این که تخصص در رشته اقتصاد برای مدیران وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در اولویت است، گفت: برخورداری وزیر پیشنهادی از علم جامعهشناسی و مدیریت استراتژیک به لحاظ موضوعیت آسیبهای اجتماعی قابل توجه است، اما با اولویت سازمانی این وزارتخانه فاصله دارد.
رضا صابری در مخالفت با برنامه وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان این که وزیر پیشنهادی آموزش و تحقیقات تشکیل وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که از ترکیب سه وزارتخانه تشکیل شده است را اقدامی هوشمندانه اما ناقص میداند، با طرح این پرسش که نسبتهای تجربی وزیر پیشنهادی با این وزارتخانه چیست، گفت: هرچند برجستگی در یک معیار یا برخورداری از میانگین مناسب از هر دو مشخصه تجربه و تخصص مناسب برای تصدی یک مسئولیت است، با احترام به تجربه آقای ربیعی در حوزه کارگری اما سی سال ممارست ایشان در حوزههای امنیتی و اطلاعاتی و دانشگاهی کفایت تجربه کافی برای این مسئولیت نیست.
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس با بیان این که تخصص در رشته اقتصاد برای مدیران این وزارتخانه در اولویت است، افزود: برخورداری وزیر پیشنهادی از علم جامعهشناسی و مدیریت استراتژیک به لحاظ موضوعیت آسیبهای اجتماعی در این وزارتخانه قابل توجه است؛ اما از آن اولویت سازمانی فاصله دارد.
وی افزود: ربیعی به عنوان یک چهره سیاسی و فعال سیاسی شناخته شده است، چه تضمینی است که فضای وزارتخانه به تصمیمات سیاسی آغشته نشود.
صابری گفت: در برنامه پیشنهادی وزیر بیکاری اولین چالش وزارتخانه و اشتغال و بازار کار، اولین برنامه ذکر شده است و در دومین برنامه تنظیم روابط کار و صیانت از نیروی کار بیان شده است. حال این پرسش وجود دارد آیا وزارت کار صیانت از شاغلین را وظیفه خود میداند؟
با توجه به این که صیانت از نیروی کار اعم از شاغل و بیکار است، شما در ذیل صیانت از نیروی کار، به چهارده کار در حیطه وزارتخانه اشاره نمودهاید که تنها در یک بند به اعمال حمایتهای قانونی و حقوقی مقابل بیکاران اشاره شده است و سیزده مورد دیگر تنها به صیانت از نیروی شاغل اشاره دارد.
این عضو کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس با بیان این که این کمتوجهی به بیکاران در جامعه نه تنها چالشی را حل نمیکند بلکه دامنه سرگردانی و سردرگمی آن را افزایش خواهد داد، افزود: شما میدانید که اداره کار مراجعه بیکاران را نمیپذیرد و با ایجاد دفاتر کاریابی در بخش خصوصی از این مشکل رها شده و پاسخگوی بیکاران نیز نیستند. حال این سؤال وجود دارد که یک بیکار چند سال به انتظار یک شغل از این دفتر به آن دفتر کاریابی مراجعه و ثبتنام کند.
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس با طرح این سؤال از وزیر تعاون و کار، رفاه اجتماعی که مدل اجرایی شما در حل کوتاهمدت و بلندمدت بیکاری در جامعه چیست، افزود: این جملات شما که برنامههای پیشنهادی اشتغال صرفا به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مرتبط نیستند، یا موفقیت وزارتخانه در ابعاد اقتصادی بالاخص ساماندهی بازار کار به شدت تحت تأثیر عملکرد سایر نهادهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار در کشور است و خلاصه کردن آن به این که «تلاش خواهم کرد» شما را به آنجا نمیرساند که فردا در مجلس شورای اسلامی به نمایندگان بگویید مسئول اشتغال کشور من نیستم.
وی افزود: شما در چالش دوم به بیکاران بدهکار بانکی در سیاست بنگاههای زودبازده اشاره نمودید. حال چگونه اقدام پیشنهادی شما در بند ۹ برنامه تحت عنوان ارائه تسهیلات بانکی، خوداشتغالی جهت ایجاد مشاغل برای بیکاران فاقد این ضعف و نتیجه است؟
صابری گفت: شما به بدهکاری دولت به صندوق تأمین اجتماعی اشاره نمودید که البته این دور تسلسل در پاسخگویی مد شده است که وزیر بهداشت هم بایستی از طلبکاری خود در حوزه درمان و سلامت از سازمان تأمین اجتماعی بگوید، شما چگونه از این بیتالمال در جهت رفاه حال بیمهشدگان و بازنشستگان بهره میگیرید.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: علیرغم این که در قانون بودجه ۹۱ پرداخت طلب بازنشستگان ذکر شده بود و در قانون بودجه ۹۲ تکرار شده است اما مشکل ۸۰ بازنشسته فولاد حل نشده است و حقوق آنها پرداخت نمیگردد.
نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس افزود: وزیر کار چه ضربالاجلی برای بازنشستگان فولاد طبق قانون بودجه اعلام میکند؟ برای آسیب اجتماعی و ارائه خدمات به معلولین چه برنامهای دارد؟
فیاضی مطرح کرد: سهم کمرنگ تعاونیها در برنامههای ربیعییک نماینده مخالف وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ایشان از چهرههای خوب هستند اما به خاطر تقویت کار دولت باید به چند مسأله در برنامه آقای ربیعی اشاره کرد که یکی از آنها کمرنگ دیدن سهم تعاونیهاست.
عبدالوحید فیاضی خاطرنشان کرد: آقای ربیعی یکی از نیروهای متدین و پاکدست در جمهوری اسلامی است که تا به حال خدمات خوبی داشته است اما به چند نکته باید توجه کرد. نخست این که زیربنایی بودن وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی بر کسی پوشیده نیست این وزارتخانه یک وزارت فانتزی نیست، بلکه مبنای تولید و اشتغال را در کشور شکل میدهد.
نماینده نور و محمودآباد ادامه داد: آقای ربیعی در برنامههایش افزایش سهم تعاونیها در بازار پول را تاحدودی کمرنگ دیده است، حال آن که نقش مؤثر و پویای تعاونیها در بازار بسیار مهم است. امروز دهها اتحادیه تخصصی در سرتاسر کشور وجود دارد و هفت هزار فروشگاه تعاونی فعالیت میکند که میتوانند یکی از زنجیرههای اصلی بخش توزیع باشند.
این نماینده مجلس از وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی پرسید: در ارتباط با نظام تولید، نظامی که حتی میتواند در مهار تورم نقش داشته باشد، چه برنامهای دارید؟
فیاضی با اشاره به اصل تعاونیها گفت: یکی از یادگاران شهید بهشتی علاوه براصل مترقی ولایت فقیه، اصل تعاونیها بوده است در نظام تولید مبتنی بر تعاونیها چیز جدیدی در برنامه شما نمیبینیم در حالی که در ایران ۵۰ درصد مردم عضو تعاونیها و در دنیا ۱۲ درصد عضو تعاونیها هستند.
وی ادامه داد: سهم ۵۰ درصدی که عضو تعاونیها هستند از تولید ۷ درصد است که در برنامه شما این رقم ۵ درصد ذکر شده اما دولت آن را ۷ درصد اعلام کرده است.
این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی کار در بخش دیگری از صحبتهایش به تقابل کارفرما و کارگر پرداخت و گفت اگر بخواهیم تولید را افزایش دهیم باید تقابل کارفرما و کارگر را کاهش دهیم. خود شما جزو این گروه هستید اما در برنامههایتان به اتحادیههای کارگری توجهی نشده است. غنیسازی کار و غنیسازی شغل و تولید توامان باید مدنظر قرار بگیرد ولی در برنامههای شما این مسأله کمرنگ دیده شده که انتظار داشتیم بیش از این باشد.
فیاضی در پایان صحبتهایش به سازمان اقتصادی شستا اشاره کرد و گفت: سازمان بزرگی به نام شستا در حوزه کار شما وجود دارد که از دیرباز حیاط خلوت صاحبان قدرت بوده و فرقی نمیکند کدام دولت سرکار بوده اما از دولت آقای روحانی انتظار ویژهای میرود. از آقای ربیعی هم انتظار داریم شستا را یک فرصت ملی برای همه ایرانیها بداند.
آرامی: ربیعی امتحان پس داده استنماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان این که در اعتدال و التزام عملی ربیعی به ولایت فقیه هیچ تردیدی نیست، گفت: آقای ربیعی امتحان پس داده است.
منصور آرامی که در موافقت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی سخن میگفت اظهار کرد: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه تشکیل شده و دارای اهداف و برنامه و وظایف مهمی است.
وی تصریح کرد: کسی که تصدی وزارت تعاون را بر عهده میگیرد آیا باید پزشک، اقتصاددان، متخصص بیمه، کارفرما، جامعهشناس و آسیبشناس جامعه باشد؟ در واقع به نظر میرسد مدیریت این وزارتخانه که دارای چنان اهمیتی است نیازمند توانایی مدیریت استراتژیک است که ربیعی با روحیه همگرایی و مشورت دارای چنین ویژگیهایی است.
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه، توانمندی و تخصص ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: آقای ربیعی دارای سوابق اجرایی و فعالیتهای علمی بسیاری است که راهنمایی چهل پایاننامه در حوزه بازاریابی و کارآفرینی و ده پایاننامه در زمینه خصوصیسازی را بر عهده داشته است.
آرامی با بیان این که یکی از دغدغههای وزارت تعاون گردش مالی سازمان تأمین اجتماعی است، خاطر نشان کرد: ربیعی سالها دبیری ستاد مبارزه با فساد اداری را بر عهده داشته و کتابی در این زمینه منتشر کرده و در واقع در بحث مبارزه با فساد هم صاحب نظر و صاحب صلاحیت است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که ربیعی در کارنامه خود عضویت در هیات مدیره چندین شرکت صنعتی، سابقه فعالیت در بخشهای کارگری، عضو موسس و هیأت امنای مؤسسه آموزش عالی کار و... را داراست گفت: پژوهشهایی که وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشته است، نشان میدهد از فهم درستی نسبت به آسیبهای اجتماعی و اندیشه تعاون برخوردار است.
وی افزود: آنهایی که ربیعی را میشناسند باید بدانند در اعتدال، پاکدستی، جدیت در کار، پایبندی و التزام عملی به ولایت فقیه در وی هیچ تردیدی نیست قطعا ربیعی معتقد به راستگویی است چرا که میدانیم امروز یکی از گرفتارهای ما آمارهای نادرست است.
آرامی با اشاره به این که در چند روزه اخیر در فضای مجازی تعدادی از معاندین دست به تخریب چهره ربیعی زدهاند، گفت: ربیعی بیش از پنجاه ماه در سنگرهای مختلف دفاع مقدس، از این نظام دفاع کرده و بدون حاشیه به خدمت مشغول بوده است. ربیعی امتحان پس داده است و خادم بوده و هست.
تاجگردون: ربیعی گلوگاههای فساد وزارت کار را میشناسدعضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ربیعی گلوگاههای فساد را کاملا شناسایی کرده و اگر سکان اداره این وزارتخانه را به او بدهیم، میتواند گلوگاههای فساد را که در پیش روی این وزارتخانه قرار دارد، رفع کند و صندوقهای غیرنسلی را برای تمام نسلها نگه دارد.
غلامرضا تاجگردون در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن موافقت با وی تصریح کرد: به عنوان یک کارشناس زمانی که متوجه انتخاب آقای ربیعی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح شد از دید کارشناسی با وی موافق نبودم اما بعد از این که جلساتی در کمیسیونهای تخصصی مجلس با وی داشتیم، احساس کردم نیروی بسیار مناسبی برای این وزارتخانه مهم پیشنهاد شده است.
نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از سه جز رفاه، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شده است، افزود: نه نگاه صرف اقتصادی و نه نگاه صرفا اجتماعی میتواند برای پیشرفت این وزارتخانه مؤثر باشد.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم اصول ۲۹، ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی عملی شود، مهمترین وزارتخانهای که میتواند به اجرای این اصول کمک کند، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
تاجگردون در ادامه با اشاره به این که رفاه اجتماعی، کار و تعاون هر یک از این سه بخش هم فعالیت اجتماعی و هم فعالیت اقتصادی میطلبد، افزود: این که چگونه همه این موضوعات در اصول قانون اساسی مشاهده شود، یک نگاه استراتژیک باید وجود داشته باشد که با توجه به سوابقی که آقای ربیعی به دلیل نگاه استراتژیک به موضوعات دارد، فرد مناسبی برای سکانداری این وزارتخانه مهم است و میتواند تلفیق خوبی از این سه موضوع داشته باشد.
این نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یکی از جلساتی که در کمیسیون حاضر شد، گفت «این مجموعه یک کشتی است و به فرمانده رهبر معظم انقلاب کسی نمیتواند از آن خارج شود».
وی ادامه داد همچنین به گفته ربیعی وزارت رفاه اجتماعی یا صندوقهایی که در این وزارتخانه وجود دارد، صندوقهای بین نسلی است و متعلق به یک نسل نخواهد بود.
تاجگردون افزود: در زمانی که قانون وزارت رفاه اجتماعی در مجلس تصویب شد در آن زمان به عنوان یک کارشناس در مجلس حضور داشتم و در آن زمان اعلام میکردیم وزارت رفاه یک سازمان برنامه دیگر است؛ یعنی منابع کشور باید در آنجا تجهیز شود تا بتواند امور اجرایی قانون اساسی به ویژه اصول ۲۹، ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی را اجرا کرد.
این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان این که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو اثر مثبت و منفی دارد، ادامه داد: اثر منفی آن این است که اگر نگاه خوبی به این وزارتخانه نداشته باشیم، موجب فساد میشود به طوری که متأسفانه هر زمان در خصوص وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت شد، شستا سریعا در ذهن همه خطور میکند.
وی افزود: ربیعی گلوگاههای فساد را کاملا شناسایی کرده و اگر سکان اداره این وزارتخانه را به او بدهیم، میتواند گلوگاههای فساد را که در پیش روی این وزارتخانه قرار دارد، رفع کند و صندوقهای غیرنسلی برای تمام نسلها نگه دارد.
تاجگردون با اشاره به اثر مثبت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: اثر مثبت این وزارتخانه موجب ارتقای این کشور میشود و اگر در نظام جمهوری اسلامی ایران به دنبال ایجاد یک رفاه اجتماعی هستیم، نگاه استراتژیک به این وزارتخانه میتواند این موضوع را رقم بزند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: اگر یک فرد کاملا سیاسی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب میشد، قطعا از آن دفاع نمیکردیم اما وقتی یک نگاه علمی و استراتژیک در این زمینه وجود دارد، قطعا قابل دفاع است.
پورابراهیمی: در برنامه وزیر پیشنهادی کار تحولی در قانون کار دیده نمیشودنایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نبود برنامهای درخصوص تحول در قانون کار و تحول در برنامه تعاون در برنامههای ربیعی انتقاد کرد.
محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی علی ربیعی گفت: این وزارتخانه از ادغام سه وزارتخانه و سه مأموریت متفاوت تشکیل شده است.
وی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی تصریح کرد: ایشان وزیر کار سابق و از مجموعه فعالان خانه کارگر است و با ادبیات و سیاستهای حوزه خانه کارگر وارد فضای اجرایی کشور شدند که سوابق ایشان در حوزههای مختلف چیزی از توانمندیهای ایشان کم نمیکند اما نکته اصلی بنده این است که ما امروز مهمترین وزارتخانه اقتصادی کشور که بعضا اشتباها به مفهوم اجتماعی به کار برده میشود را به جای این که در اختیار فردی اقتصاددان قرار دهیم، در اختیار فردی قرار دادهایم که عمدتا در حوزه روابط کار و قانون کار فعالیت کرده است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با نشان دادن اسلایدی در نمایشگر صحن مجلس، اظهار کرد: از نظر بنده سه محور اساسی در فعالیتهای وزارت رفاه مشهود است که اولی حوزه نهادهای قدرتمند مالی است که امروز سازمان تأمین اجتماعی قبل از این که کارکرد اجتماعی داشته باشد، کارکرد اقتصادی دارد. حوزه بعدی فعالیتهای بخش تعاون در ساختار وزارتخانه است که ادغام وزارت تعاون را به دنبال داشته است و بخش سوم نیز حوزه روابط کارگری و مجموعه وزارت کار است.
پورابراهیمی ادامه داد: این سه مجموعه با حوزه فعالیتهای حمایتی همانند بهزیستی که به آن اضافه شده بخش عمده فعالیتهاست و استناد من این است که ۸۰ درصد مأموریتها و وزن اصلی این وزارتخانه را مجموعه نهادهای اقتصادی تشکل میدهد.
وی با اشاره به برخی از نهادهای اقتصادی گفت: آنچه لازم است ما بدانیم این است که نهادی همانند سازمان تأمین اجتماعی، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه عشایری و سایر بیمههای به عنوان یک نهاد بیمهای قبل از این که آثار اجتماعی داشته باشند رویکرد اقتصادی دارند و امروز مهمترین دغدغه ما مسأله اقتصاد کشور است که اولویت فعلی محسوب میشود.
این نماینده مجلس توضیحاتی در خصوص صندوق تأمین اجتماعی ارایه کرد و افزود: هیچ یک از نهادهای مالی چنین اهمیتی ندارد و در مجموع شرکت سرمایهگذاری تأمین اجتماعی که در سال ۶۵ تشکیل شده امروز وضع اقتصادی خوبی ندارد.
وی با بیان این که شرکتهای زیادی در این مجموعه حجم بالایی از سهم اقتصادی کشور را از آن خود کرده است، تصریح کرد: براساس سیاستهای اصل ۴۴ در سالهای گذشته وزارتخانههای اقتصاد، نفت، نیرو و امثال اینها را موظف کردیم از تصدی این امور خارج شوند و در همین راستا وزارت اقتصاد بیمهها و بانکهای خود را واگذار کرده است.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: من با نهایت احترامی که به کارشناسان اقتصادی دولت دارم، باید بگویم که سوابق تحصیلی وزیر پیشنهادی به وزارتخانه نمیخورد و ای کاش دکتر ربیعی برای وزارتخانه دیگری معرفی میشدند.
پورابراهیمی افزود: در برنامهای که توسط دکتر ربیعی ارایه شده در حوزه قانون کار که بزرگترین چالش در این حوزه وجود دارد، برنامهای ارایه نشده است و قانون کار یک جانبه که باعث بیچارگی بسیاری از مجموعههای کشور شده است هیچ گونه اصلاحی انجام نگرفته است.
نماینده مردم کرمان در مجلس خاطرنشان کرد: این امر نه تنها از نظر ما بلکه توسط نماینده ILO که چند سال پیش به ایران آمدند نیز مورد انتقاد قرار گرفت و طبق گزارش ارایه شده توسط آنها قانون کار در ایران یک جانبه است. این قانون همانند مهریه خانمها میماند که سنگین میگیرند تا موجب طلاق نشود و ما آنقدر سخت گرفتهایم که در حال تشدید بیکاری هستیم.
وی همچنین بیان کرد: اعتقاد شخصی من این است که ساختار تعاون با همین ادبیات دوستانی مثل دکتر ربیعی نمیتواند کمکی به اقتصاد کشور داشته باشد. طبق بررسیهای ما ۶۰ درصد از شرکتهای تعاونی در ساختار اقتصادی ما زیانده هستند و نرخ بازدهی مجموعه اقتصاد تعاون ما کمتر از ده درصد در اقتصاد است و باید پرسید هزینه فرصت بخش تعاون در اقتصاد کشور را چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
پورابراهیمی خطاب به ربیعی اظهار کرد: اگر عملکرد تعاون گلی به سر این ملت زده ما میتوانیم در بخش تعاون آن را ادامه دهیم. اما مفهوم تعاون این نیست که شرکت راه بیندازیم که هر نفر یک رأی داشته باشد و چیزی که برای ما اهمیت دارد مفهوم تعاون است و نه ساختاری که اجرایی نباشد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت: مجموعه وزارت تعاون به مفهوم این است که ما با رویکرد تعاون به فعالیتهای اقتصادی در کشور بپردازیم و امروز بخش تعاون دست و پاگیر گشور ماست که در گزارشهای اقتصادی کاملا مشهود است و نکته قابل توجه این است که امروز در برنامه پیشنهادی دکتر ربیعی موضوع تحول در ساختار تعاون و تحول در ساختار قانون کار که مهمترین موضوع ما در اقتصاد است دیده نمیشود.
حسینیصدر: اگر قرار بود بانک رفاه و تعاون یک بانک عادی باشند، زیرمجموعه وزارت رفاه نمیرفتندنماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر قرار بود بانکهای رفاه و تعاون بانکهای عادی باشند، زیرمجموعه وزارت رفاه نمیرفتند و در قالب وزارت اقتصاد کار میکردند و این موضوع که وزارت رفاه را یک وزارت صرف اقتصادی بدانیم نمیتواند درست باشد.
موید حسینیصدر به عنوان موافق وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی سخن میگفت، خاطرنشان کرد: آماری که جناب آقای دکتر پورابراهیمی به عنوان مخالف دادند به راحتی در اینترنت قابل دستیابی بود و از ایشان برای تکرار آن تشکر میکنیم اما من عرض میکنم که اگر بخواهیم بگوییم وزارت رفاه یک وزارت صرف اقتصادی است اشتباه است و فرافکنی است.
وی افزود: بنا بر قانون باید ۲۵ درصد از ظرفیت تعاون احیا شود اما متأسفانه تاکنون 5 درصد از آن احیا شده ولی وزیر پیشنهادی نباید پاسخگوی این ضعف باشد پس چرا از ایشان در این رابطه گله میکنیم.
نماینده مردم خوی در مجلس تصریح کرد: آیا بهبود فضای کسب و کار، بهبود شرایط کارگری و بهبود شاخصهای رفاه اجتماعی اهمیت کمی دارند و آیا اینها با یک اقتصاددان صرف قابل حل است؟ قطعا پاسخ اینها خیر است چرا که بنده معتقدم وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نباید یک اقتصاددان باشد بلکه باید یک مدیر باشد تا بتواند از تمام توان کشور و مدیران باسابقه برای رفع مشکلات حوزه وزارتخانه استفاده کند.
وی با بیان این که آقای ربیعی برای استفاده از مدیران نگاه شایستهسالاری دارد، گفت: قول مساعد ایشان برای استفاده از مدیران شایسته با هر نگاه و دیدگاه سیاسی حتی از مدیران فعلی نشان دهنده هم ایشان برای رفع مشکلات است و من امیدوارم با سابقه رزمندگی و با مدیریت خوب ایشان مسائل حل شود.
مؤیدحسینی صدر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کتابی که ربیعی در مورد فساد به رشته تحلیل در آورده است، خاطرنشان کرد: آشنایی جناب آقای ربیعی با نحوه برخورد با فساد قابل ستایش است و قطعا این انسان پاک میتواند برای رفع مشکلات و فسادهای حوزه اجتماعی فعالیت مثمرثمری انجام دهد. ضمن آنکه تنظیم سند ملی کار شایسته که از برنامههای اصلی ایشان است با شایستهسالاری و پرهیز از حزببازی و فامیلبازی که نوعی فساد است همخوانی دارند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که با رأی مجلس به آقای ربیعی هر چه سریعتر کابینه تشکیل شود تا شرایط کشور به سمت بهبود حرکت کند.
به گزارش ایسنا، محجوب که به عنوان یکی از موافقان وزیر پیشنهادی رفاه بخشی از وقت نماینده خوی را گرفته بود، در سخنانی گفت: صحبتهای جناب آقای پورابراهیمی بر خلاف قانون برنامه است و من به ایشان توصیه میکنم قانون برنامه را مطالعه کند.
وی افزود: بنا بر قانون برنامه، استمرار بنگاهداری و کار اقتصادی شرکتهای شستا بر خلاف قانون برنامه است؛ ضمن آنکه موضوعات مرتبط با قانون کار از اهمیت بالایی برخوردار است که باید به آن توجه کرد و جناب آقای ربیعی با آشنایی که با قانون کار دارند میتوانند آن را بهبود ببخشند.
محجوب در پایان با نشان دادن حجم نامههای تشکلهای کارگری به وزیر پیشنهادی گفت: آقای ربیعی با این حجم درخواستها از تشکلهای مردمی مواجهند و نباید از مردم و خواست آنها غافل شد.
ربیعی: نگاه اقتصاد منهای رفاه اجتماعی، برزیلی کردن کشور استوزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت که این وزارتخانه مسئول پیگیری سیاستهای فعال و دستگاههایی است که باید ایجاد شغل کنند.
علی ربیعی در جریان دفاع از صلاحیت و برنامه خود برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: من از زمان دولت شهید رجایی تاکنون سه بار از این مسئولیت فرار کرده بودم اما این بار با درکی استراتژیک، وضع امروز را چنان دیدم که هر کس در هر جایگاهی باید برای عبور از این شرایط پیچیده به میدان بیاید.
وی با اشاره به آسیبهای اجتماعی، بیکاری، وضعیت نامناسب کار و سرمایه ایرانی، تهدید کیفیت زندگی بخشی از جامعه و سقوط بخشی از جامعه با هزینههای درمان به طبقه فرودست، یادآور شد: من با وجود این شرایط پذیرفتم که در این مسئولیت کمک آقای روحانی باشم و تنها با عنایت الهی و خدا پشت گرمی و حمایت مجلس میتوانم وظیفهام را انجام دهم.
ربیعی به طرح سؤالات و ابهامات نمایندگان در حوزه روابط کار و اشتغال اشاره و تصریح کرد: معتقدم اساس و ترجمان اعتدالگرایی در این وزارتخانه بخش اعظمی به کار و اشتغال برمیگردد. همگان باید بتوانند در جریان کارگری و کارفرمایی تشکلهای خود را ایجاد کنند و وزارتخانه باید از آنها حمایت کنند همچنین نیروهای شاغل و نیروهای داوطلب شغل باید توامان مورد حمایت قرار گیرند و گسترش چتر حمایتی بر کار و تولید از برنامههای من در وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.
وزیر پیشنهادی کابینه یازدهم ادامه داد: اشتغال فقط پاشیده شدن پول نیست اگرچه پول شرط لازم است اما میتوان سیاستهای پیشرفتگرا را به پیش برد و ایجاد شغل کرد.
وی همچنین گفت: در حوزه روابط کار و اشتغال برخی این ایراد را گرفتند که نگاه من یک جانبه است اگرچه انکار نمیکنم که نگاه مستضعفگرا و کارگری دارم اما معتقدم هر کس در این کشور آجر روی آجر بگذار،د باید به او ارزش گذاشت و مجسمهاش را ساخت و او را تبدیل به نماد کرد. متاسفانه کارآفرینی و ایجاد شغل ارزش فراموش شدهای است و من به احیای آن اعتقاد دارم.
ربیعی به مطالعه پنج کشور هند، مالزی، کره، سنگاپور و چین که به تازگی صنعتی شدند، اشاره کرد و گفت: مطالعه عمیق من در این پنج کشور برای این بوده که آنها چطور از این شرایط عبور کردند بر این اساس معتقدم تنها راه نجات کشور ایجاد شغل است ولی این مغایرتی با نگاه مستضعفگرا و کارگری ندارد، زیرا به یک سو افتادن، کشور را با بحران ایجاد میکند.
وزیر پیشنهادی کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه با بیان این که سیاست در عرصه اشتغال چهار بعد دارد، خاطرنشان کرد: یکی سیاست کلان است که به قوانین، مقررات، مجلس و هیأت وزیران مربوط است. سیاست دوم سیاست تنظیمی است که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. سیاست دیگر سیاست انفعالی مثل بیمهها است که بخشی از فعالیتهای وزارت تعاون را تشکیل میدهد و سیاست دیگر سیاست فعال است که تنها سیاستی است که به طور مستقیم به وزارت کار برنمیگردد اما من در برنامههایم از آن شانه خالی نکردهام و معتقدم که مسئول پیگیری سیاستهای فعال و دستگاههایی که باید ایجاد شغل کنند وزارت کار است.
ربیعی در ادامه تبیین شاخصهای کار شایسته، ارتقای شاخصهای بهبود فضای کسب و کار، تقویت کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی، صنایع کوچک و متوسط و آسیبشناسی آنها و نوشتن و اجرای اسناد توسعه اشتغال استانی و ایجاد توازن در اشتغال استانی را از جمله برنامههای خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.
وی با تأکید بر این که بخش رفاه اجتماعی باید متوازنکننده رشد و توسعه کشور باشد، افزود: نگاه یک بعدی اقتصاد منهای رفاه اجتماعی و همچنین تجربه منهای نگاه حمایتگرایانه اشتغالی، برزیلی کردن کشور است.
وی در بخش ابتدایی سخنانش در جلسه علنی امروز مجلس گفت که مشارکت مردم، اصرار و ایستادگی رهبری بر اصول و تأکید ایشان بر طبق دو عنصر جمهوریت و اسلامیت زمینهساز مردمسالاری دینی در انتخابات شد.
وی اضافه کرد: من نمیتوانم سخن خود را آغاز کنم بدون این که از کسانی که زمینهساز این کار شدند یاد کنم. باید از امام (ره)، شهدای دفاع مقدس و دوستان همرزمم که تابوتشان بر شانههایم سنگینی میکند، جانفشانیها و ایثارگریهای آنها یاد کرد چرا که زندگی باکرامت امروز ما و این دمکراسی همه ناشی از این فرآیند است و باید آن را ارج نهاد، زیرا بدون یادآوری این موضوع پای در راه مسئولین نهادن خطرناک است.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در پاسخ به سؤالات نمایندگان در مورد وضعیت شستا و تأمین اجتماعی گفت: ۴۷ درصد جمعیت کشور در حوزه تأمین اجتماعی و شستا هستند ولی اکنون شرایط طوری است که تمام صندوقهای ما ورشکستهاند و نسبت بین شاغلین و مستمریبگیران زیر ۶ است که این خط قرمز است و بدان معناست که ما بین نسلی را رعایت نکردهایم.
وی با بیان این که صندوقهای فولاد در سه ماه گذشته حقوق خود را دریافت نکردهاند، گفت که موضوع منابع و مصارف در بخش صندوقها بزرگترین چالش است.
وی ادامه داد: از طرف دیگر پول بیمارستانها، پزشکان و داروخانهها داده نشده که به اعتقادم بخشی از این مجموعه مشکلات به دلیل ضعف مدیریتی است، چرا که در بخشهایی که مدیریت باثبات داشتیم مسأله و مشکلی نداشتیم.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با بیان این که مجموعه شستا و تأمین اجتماعی بیشترین تغییرات مدیریتی را داشته است، گفت: این مجموعه حیاط خلوت و سیاستزده شده است که با خدای خود عهد میبندم در صورت وزیر شدن از سیاستزدگی دوری کنم و برنامههای پاکدستی را پیگیری کرده و افرادی را خارج از جناحهای سیاسی به کار گیرم.
ربیعی اضافه کرد: این مجموعه باید بالای ۳۰ درصد سود داشته باشد تا بتوان منابع و مصارف آن را بررسی کرد. البته فراموش نکنیم وظیفه دولت بنگاهداری نیست و باید کار به سمت غیر بنگاهداری سوق پیدا کند.
وی همچنین در مورد رویکردش به توانمندسازی منابع انسانی و توجه به بهزیستی گفت: یکی از برنامههای بنده توجه به معلولان و مددجویان است که در حال حاضر یک میلیون زن سرپرست خانواده داریم.
ربیعی در پاسخ به اظهارات برخی مخالفان در مورد تناسب او با وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی گفت: آیا باید فردی پزشک را بر این کار میگذاشتند؟ در این شرایط آیا بهتر نیست مدیری توانمند برای پیوند بین اقتصاد و رفاه اجتماعی در این حوزه باشد؟ این وزارتخانه مدیری استراتژی میخواهد که بنده معتقدم که مدیری استراتژیک هستم که راهبرد و برنامه مشخصی دارم. نباید تک بعدی به مسائل نگاه کرد، چون جامعه با بحران روبهرو میشود.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی در ادامه در مورد انتقادات مطرح به او مبنی بر امنیتی بودنش گفت: یکی از مباحثی که در مورد من و برخی از دوستان مطرح میکنند این است که این کابینه امنیتی است. ما در زمانی که در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی خدمت آقای روحانی بودیم واقعا دولت در سایه بود. سؤال این است که تصویر ما از امنیت چیست؟
وی افزود: در تمام دنیا هوشمندترین افراد در بخشهای امنیتی کار میکنند، کارکشتهترین و برجستهترین سیاستمداران و افراد استراتژیست در این بخش فعال هستند. نمونه آن در زمان فعالیت ما در دبیرخانه شورای امنیت است که روشنفکرترین سیاستهای قومی در این دبیرخانه پیاده شده است.
وی با بیان این که تصویر موجود از امنیت بودن تصویر درستی نیست، گفت: بنده به گذشته خود افتخار میکنم به همین دلیل امنیتی بر این باورم برخی از دوستان که موضوع امنیتی بودن را مطرح میکنند باید آن را نقطه قوت من بدانند چون اگر امنیتی بودن به معنای تلاش برای نقش بستن خنده بر لبان فرزند کارگر، حفظ آبروی مردم، بردن نان بر سفره مردم، ایجاد امنیت اجتماعی و حفظ منافع ملی باشد همه ما امنیتی هستیم و حتی شما نیز امنیتی هستید.
ربیعی ادامه داد: بنده در سایتهای اینترنتی مطالب را جستجو میکردم و به این نتیجه رسیدم که موارد مربوط به بحث امنیتی بودن که در سایتها مطرح شده است همه مورد استفاده دستگاههای تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی قرار گرفته است که این موضوعی تاسفبار است.
وزیر پیشنهادی کار، رفاه و تعاون اجتماعی با تأکید بر اعتقاد به تمامی فرمایشهای مقام معظم رهبری بخصوص در زمینه انتخابات گفت: بنده نه تنها از لحاظ شرعی بلکه با تحقیقات دانشگاهی به این نتیجه رسیدهام که مشارکت، ثبات و دمکراسی باید در کنار یکدیگر باشد؛ این همان نظر مقام معظم رهبری است که ما به آن معتقدیم.
ربیعی با بیان این که چیزی به جز انقلاب ندارد گفت: حیات سیاسی و جانی خود را در انقلاب میبینم و هویتی غیر از نظام و انقلاب ندارم.
وی همچنین به مردم و نمایندگان قول داد در صورت تصدی وزارتخانه کار، رفاه و تعاون اجتماعی را بر عهده بگیرد، از رنج مردم بکاهد، لبخند بر لب مردم به خصوص کارگران بنشاند و همچون گذشته سادهزیستیاش را ادامه دهد.
وی در پایان به نمایندگان گفت: اگر به او رأی بدهند یا ندهند، برای نظرشان احترام قائل است و ایستادن پشت این تریبون و مورد نقد قرار گرفتن را ثمره دمکراسی میداند.