بازدید 39985
«پنجمعه» با «تابناک»

از نوازش صدای شهرام ناظری تا شاهکار تاج و قمصری + فیلم

یکی از اجراهای خاص شهرام ناظری را که با همراهی گروهی حرفه‌ای از جمله حسین علیزاده طی چند ماه اخیر در خارج از ایران انجام گرفته می‌بینید... دو هنرمند جوان و خوش آتیه موسیقی سنتی ایران در یکی از با کیفیت‌ترین آثار موسیقی چند سال اخیر، به اجراهایی متفاوت پرداخته‌اند... در پوستر «باغبان مرگ» که آتیلا پسیانی و طناز طباطبایی ‌ایفای نقش می‌‌کنند، آمده تماشا برای افراد زیر هجده سال ممنوع است
کد خبر: ۳۲۹۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۳ 12 July 2013
نخستین جمعه در ماه مبارک رمضان، در حالی فرا رسید که دمای ۴۰ درجه‌ای هوا، فرصت فعالیت‌های بیرون از خانه را برای روزه‌داران دشوار می‌سازد، به ویژه آنکه فعالیت‌های غیرضروری همچون حضور در برنامه‌های فرهنگی ـ هنری باشد، ولی با این حال فعالیت‌های فرهنگی به شدت در جریان است و این «پنجمعه» نیز با مجموعه‌ای از این پیشنهادها، همراهتان هستیم؛ پیشنهاد‌هایی که برخی از آنها بدون خروج از منزل نیز قابل تجربه است.

به گزارش «تابناک»، رمضان المبارک فرارسیده و گرمی تابستان نیز به اوج خود نزدیک شده تا تلاقی این دو وضعیت، پیگیری فعالیت‌های جانبیِ فرهنگی را اندکی به دشواری بگراید و لختی حاصله، بنی آدم را به استراحت تشویق می‌کند تا فعالیت‌هایی که ممکن است‌ خستگی جسمی در پی داشته باشد اما نشاط روحی فعالیت‌های فرهنگی شاید بر این حس غلبه کند و بتوان امیدوار بود که از این فرصت‌ها نیز برای افزایش اندوخته‌ها و تجارب فرهنگی‌مان، بهره‌برداری مناسب‌تری داشته باشیم.

بر همین مبنا، «پنجمعه» این هفته را با یک هفته وقفه ضمن یادآوری رویدادهای مهم یک هفته اخیر تقدیمتان می‌کنیم. در هفته‌ای که گذشت، شاهد اجراهای پایانی کنسرت استاد شهرام ناظری بودیم؛ کنسرتی که در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی برگزار شد و بینندگان نیز مطابق با ارزیابی «تابناک» نوشته بودند که نه تنها سالن ‌کیفیت لازم را نداشت‌ و گروهی اساساً دیدی نسبت به سن نداشتند، بلکه گروه نوازندگانی که شوالیه آواز ایران را نیز همراهی می‌کردند، از کیفیت اجرایی در سطح چنین کنسرتی برخوردار نبوده‌اند.

بنابراین، این هفته یکی از اجراهای خاص استاد شهرام ناظری را ـ که با همراهی گروهی حرفه‌ای از جمله استاد حسین علیزاده طی چند ماه اخیر در خارج از ایران صورت پذیرفته ـ می‌بینید؛ اجرایی که به خوبی نشان می‌دهد، شهرام ناظری‌‌ همان شهرام ناظری همیشگی است و این برگزارکنندگان کنسرت هستند که نتوانسته‌اند گروهی هم‌وزن ناظری برای این کنسرت آماده کنند و یا سالنی مناسب با چنین برنامه‌ای را برای این کنسرت در نظر بگیرند.

از نوازش صدای شهرام ناظری تا شاهکار تاج و قمصری + فیلم

همچنین در هفته‌ای که گذشت، آثاری از سه عکاس ایرانی، موفق به کسب جوایزی در گرایش‌های مختلف موضوعی هفتمین دوره‌ مسابقه‌ بین‌المللی عکاسی P×۳ فرانسه شد و مهدی ارسطویی، عکاس ایرانی در بخش حرفه‌ای مجموعه، عکسی با نام «پستی بلندی‌های طبیعی»‌ موفق به کسب مدال نقره‌ دسته‌ فاین‌آرت با گرایش موضوعی آبستره شد. در بخش غیرحرفه‌ای عکسی از شهره دل‌آزاد، جایزه‌ نخست و دو مدال طلا و نقره را به دست آورد و سه عکس از حمیده ذوالفقاری در بخش غیرحرفه‌ای خبری با گرایش موضوعی آزاد موفق به کسب یکی از مدال‌های برنز شده که به این هنرمندان تبریک می‌گوییم.


به تماشای گهواره‌ای برای مادر بنشینید

«گهواره‌ای برادر مادر» جزو آثار نسبتاً مذهبی است که پس از سال‌ها زندگی بی‌قید در روسیه، به ایران بازگشته و مدت‌هاست دروس دینی می‌خواند و حال قرعه به نام او افتاده تا برای تبلیغ و تحصیل به روسیه سفر کند؛ اما وضعیت مادرش او را در شرایط دشواری قرار می‌دهد و همین ‌منجر به شکل‌گیری درام این داستان می‌شود. این اثر با بازی قابل تأمل الهام حمیدی، جزو فیلم‌های تأثیرگذار در خصوص «مادر» و شأن «مادر» است و  به رغم برخی نقدها به جزییات اثر، دیدنش در ماه مبارک رمضان را به طور ویژه پیشنهاد می‌کنیم.

فیلم: میهمان صدای شهرام ناظری باشید

در آخرین ساخته رضایی، علاوه بر حمیدی، چکامه چمن‌ماه، غزل صارمی، فرحناز منافی ظاهر، افسر اسدی، هایده حائری، مهران رجبی، نیکا خسرو آبادی و... نقش آفرینی کرده‌اند و البته بازی حمیدی به عنوان نقش اول فیلم یک سروگردن نسبت به آثاری که پیش از این نقش‌آفرینی کرده بود، بهتر شده و قابل پذیرش‌تر شده که البته به تناسب چهره و شیوه دیالوگ گویی این بازیگر با کاراکتر مدنظر کارگردان نیز ارتباط معناداری می‌تواند داشته باشد.

همچنین گلوگاه به کارگردانی محمدابراهیم معیری و تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری روی پرده سینماها رفته که در پیشنهاد‌های پیشین تابناک نیز بود؛ اما به واسطه عدم اکران فیلم‌های جدی تازه ـ به استثنای گذشته اصغر فرهادی ـ بار دیگر پیشنهاد دیدن این فیلم را می‌دهیم. فیلمی که تلاش کرده از برخی مضامین فیلم «مرگ کسب و کار من است» وام بگیرد و البته ظاهراً نتوانسته در این سطح ظاهر شود. بر اساس آنچه در خلاصه داستان فیلم آمده، گلوگاه داستان مردمی است که هیچ‌گاه آنها را ندیده‌ایم و همیشه در جاده‌ها از کنارشان به سادگی عبور کرده‌ایم و این عبوری است از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب... .

فیلم: میهمان صدای شهرام ناظری باشید

در این فیلم که ظاهراً داستانش بر اساس اتفاقات واقعی به نگارش درآمده و شاید از کیفیت مورد نظرتان برای یک اثر سینمایی برخوردار نباشد، هادی دیباجی، لادن مستوفی، کامران تفتی، سیامک اطلسی، علی اوسیوند، مرتضی مسجدجامعی، محسن نبوی، حبیب‌ مظفری، حسن مهمانی، ساقی زینتی، میرصلاح حسینی به نقش آفرینی پرداخته‌اند.

سینماتک قلهک نیز جمعه 21 تیر ماه این هفته، «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی بر‌می‌خیزد» به کارگردانی کریستوفر نولان را اکران می‌کند، روز شنبه 22 تیر ماه «سه قلوهای بلویل» اثر سیلون شومه و «در بارنداز» اثر تحسین شده الیا کازان را نمایش می‌دهد و روز دوشنبه با انیمیشن «رنگو» ساخته گور وربینسکی و «تعمیرکار» به کارگردانی براد اندرسون از سینمادوستان میزبانی می‌کند و البته طبیعتاً این برنامه تا پایان ماه ادامه دارد که برنامه آن، از این قرار است.

فیلم: میهمان صدای شهرام ناظری باشید


از شاهکار وحید تاج و علی قمصری غافل نشوید

این هفته در بازار موسیقی یک اتفاق مهم افتاد؛ رویدادی که پیش از این به استقبالش رفته بودیم و آن هم انتشار آلبوم علی قمصری با صدای وحید تاج است. دو هنرمند جوان، توانمند و خوش آتیه موسیقی سنتی ایران زمین در اثری که یکی با کیفیت‌ترین و متفاوت‌ترین آثار موسیقی در چند سال اخیر است، به اجراهایی متفاوت پرداخته‌اند که قطعاً بیش از گذشته آنها را مورد توجه عموم مردم قرار خواهد داد.

«برف‌خوانی» که توسط «آوای باربد» منتشر شده، ‌شامل داستان دگرگونی انسانی است که از قیدهای بی‌چون و چرای زندگی جمعی و قدم گذاشتن بر جای پای دیگران خسته است. به جای فرار، جدا شدن را انتخاب می‌کند و بر برف‌های تازه قدم می‌گذارد و لذت سفری تازه را تجربه می‌کند. همچنین شعر «برف می‌بارید» از اخوان ثالث، بستر اصلی برای روایت این داستان است و دو تصنیف «چه نزدیک» و «می‌چرخد این تسبیح و دستی هیچ پیدا نیست» که پیشتر شنیده شده‌اند، در این آلبوم مکمل قصهٔ اصلی (جای پا جویان) است.

فیلم: میهمان صدای شهرام ناظری باشید

ارکستر بزرگ سازهای ایرانی «کوارتت زهی غربی و گروه تار‌ها» سازبندی بخش‌های مختلف این مجموعه را شکل می‌دهند و علی قمصری در مقام آهنگ ساز این اثر، نقش مهمی در کیفیت این اثر دارد و صدای وحید تاج در موسیقی در نظر گرفته شده برای «برف خوانی» بیش از هر زمان، اثر خود را نشان داده است. اگر اهل موسیقی سنتی هستید، توصیه می‌کنیم شنیدن این آلبوم را از دست ندهید.

آلبوم موسیقی «خواب خورشید» به آهنگسازی میدیا فرج نژاد و خوانندگی علی بختیار هم از دیگر آثاری است که از امروز در بازار موسیقی منتشر شد. این آلبوم موسیقی بر پایه اشعار حافظ، سایه (هوشنگ ابتهاج)، مولانا و فریدون مشیری در دستگاه همایون و چهارگاه ساخته شده است. این آلبوم شامل یازده  قطعه موسیقی است که توسط مؤسسه فرهنگی و هنری آوای باربد وارد بازار موسیقی کشور شده است.

اما در میان اجراهای زنده نیز، دومین و سومین شب کنسرت همایون شجریان تحت عنوان «آینه‌ها» با همراهی برادران پورناظری و گروه "سیاوش"، امشب و فردا شب در تالار وحدت برگزار می‌شود. در بخش نخست این کنسرت، موسیقی تریو تنبور و عود و کنترباس و سازهای کوبه‌ای و در بخش دوم،‌ موسیقی سنتی ایرانی در آواز اصفهان و دستگاه نوا خواهد بود و اشعار قطعات از شعرهای خیام، مولوی، حافظ، سعدی و هومن ذکایی انتخاب شده است.

کیخسرو و سهراب پور ناظری آهنگسازان این کنسرت و سهراب پور ناظری، نوازنده تنبور و کمانچه؛ همایون نصیری، نوازنده سازهای کوبه ای؛ حسین رضایی نیا، نوازنده دف؛ آیین مشکاتیان، نوازنده تمبک و کوزه؛ حمید خوانساری، نوازنده عود؛ اصغر عربشاهی، نوازنده تار؛ مهیار طریحی، نوازنده سنتور؛ داریوش آذر، نوازنده کنترباس و آیین مشکاتیان، نوازنده تمبک و کوزه نوازندگان حاضر در کنسرت آینه‌ها هستند.

فیلم: میهمان صدای شهرام ناظری باشید

همچنین در اقدامی ارزشمند، محمد معتمدی خواننده موسیقی ایرانی به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان قطعه صوتی را به عنوان مناجات‌خوانی منتشر کرد. معتمدی در نوشته ای که به همراه این فایل صوتی منتشر شده، آورده است: «هم‌میهنان عزیزم، رمضانی دیگر فرا رسید. رمضان بار عام است از سوی حضرت حق؛ دعوتی عمومی برای همه گروه‌ها، اقوام، مذاهب و دسته‌ها. رمضان همیشه برای ما مظهر خیر و برکت است و حال و هوای رمضان از کودکی آشنای همه ما بوده و خواهد بود.  بنده به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده کهن آواز این سرزمین، یکی از مناجات‌هایی را که در سال‌های گذشته به بهانه‌ای ضبط کرده بودم، به عنوان هدیه آغاز این ماه مبارک به محضر ملت شریف ایران تقدیم می‌کنم.  اگر موثر افتاد برایم دعا بفرمایید. ارادتمند همه شما عزیزان  محمد معتمدی / اول رمضان 1434».

این مناجات را در بخش صوتی در نظر گرفته شده تحت عنوان «افطار در تابناک» از امشب تقدیم‌تان می‌کنیم.


نمایش +18 آتیلا پسیانی و طناز طباطبایی روی صحنه تئاتر شهر

نمایش "باغبان مرگ" جدیدترین نمایش گروه هنرهای اجرایی ویرگول، نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی آروند دشت آرای از شامگاه یکشنبه 9 تیر ماه در تالار شمس تبریزی افتتاح شده است. در پوستر این نمایش که آتیلا پسیانی و طناز طباطبایی به ایفای نقش می پردازند، آمده است، تماشای این نمایش برای افراد زیر 18 سال ممنوع است و دیدنش به افرادی که دچار بیماری های قلبی هستند ابدا توصیه نمی شود.

در این پروژه نمایشی آتوسا قلمفرسایی طراح لباس، امیر دوانی مدیر پروژه، سعیده امیر ساعی دستیار کارگردان، بامداد افشار و آنکیدو دارش طراح صدا، آرش صالحی طراح سیستم تعاملی تصویر، رضا قاضیانی عکاس، بهراد جوانبخت طراح گرافیک و عسل عباسیان مدیر روابط عمومی با  آروند دشت آرای همکاری می کنند.

از نوازش صدای شهرام ناظری تا شاهکار تاج و قمصری + فیلم

"باغبان مرگ" تا نیمه مرداد ماه هر شب ساعت 21 به مدت زمان 60 دقیقه در تالار شمس تبریزی واقع در خیابان موحد دانش (اقدسیه)، شرق به غرب بعد از آجودانیه، کوچه نیلوفر، پلاک 3 روی صحنه است. ‌دشت‌آرای زمستان سال گذشته نمایش "تن تن و راز قصر مونداس" را با بازی هنرمندانی چون محمدحسن معجونی، کاظم سیاحی، سحر دولتشاهی و... در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد که نمایش چندان جدی و عمیقی نبود که البته امید می‌رود این نمایش جبران نمایش پیشین را بکند و فراتر از یک فانتزی پول‌ساز باشد.

همچنین از پانزدهم تیر ماه، نمایش "سه شب با مادوکس" اثر نویسنده رومانیایی مائتی ویسنی یک که انتشار آن در ایران با استقبال روبه‌رو شده بود، از پانزدهم تیر ماه در تماشاخانه پارین روی صحنه رفته است.‌ آرش فلاحت پیشه، کامبیز منصف، آرزو نبوت، حامد قاسمی و فرهاد حیدری زاده، بازیگران این نمایش هستند و روزبه حسینی طراح نور و دکور، علیرضا میرزایی و فردین احمدی دستیاران کارگردان و اعظم بیگی منشی صحنه، شادی اسدپور را در این اجرا همراهی می‌کنند.

نمایشنامه "سه شب با مادوکس" داستان چند نفر است که هر یک‌ سه شب، همزمان با فردی به اسم مادوکس برخورد کرده‏‌اند.  نمایش "سه شب با مادوکس" به تهیه‌کنندگی احمد اندرز تا نیمه مرداد ماه، همه روزه به جز شنبه‌ها، ساعت 20:30 اجرا می‌شود.

از نوازش صدای شهرام ناظری تا شاهکار تاج و قمصری + فیلم

اجرای نمایش «مثل آب برای شکلات» نیز با طراحی و کارگردانی ابراهیم پشت‌کوهی با بازی رویا نونهالی از بیستم تیر ماه در تالار چهارسوی مجموعه تئاتر شهر آغاز شد. این اثر که بر اساس رمان لورا اسکوئیل (نویسنده آمریکای جنوبی) است، توسط ابراهیم پشت‌کوهی برای اجرا در صحنه بازنویسی شده،  علاوه بر رویا نونهالی که به عنوان مهمان، بازیگر گروه تئاتر «تی‌توک» بندرعباس شده، محمد سایبانی، مریم نحوی، الهام اسکندری، ماندانا لیاقت، فاطمه جعفری، یاشار محسنی، امیرعلی سی‌سی‌پور، معصومه بیگی، علیرضا سرحدی دیگر بازیگران «آب مثل شکلات» هستند و بهرنگ عباس‌پور آهنگساز این نمایش است و حسین اصیلی، محمدحسین داستان و ایمان رضایی به عنوان گروه خواننده و نوازنده در اجرای زنده با او همکاری می‌کنند و همچنین پیمان بخشی طراح نور این اجراست.

اجرای «آب مثل شکلات» پشت‌کوهی که برآمده از یک کارگاه آموزشی این کارگردان با هنرجویان بندرعباس است، پیش از این در سالن آفتاب بندرعباس و در سی‌ویکمین جشنواره تئاتر فجر در تالار سایه تئاتر شهر اجرا شده است و در راستای همان تجربه‌های قبلی این کارگردان در ساخت فضای رئالیست جادویی و تلفیق فرهنگ جنوب ایران با فرهنگ داستانی نمایشنامه است.

پشت‌کوهی این بار با تلفیق فرهنگ تغذیه و آشپزی مردم جنوب ایران در فضای داستان «آب مثل شکلات» اسکوئیل و فرهنگ عامه آمریکای لاتین، نمایش خود را اجرا می‌کند. صحنه اصلی نمایش یک آشپزخانه است و این فضا به گونه‌ای طراحی شده که تا تمام حس‌های تماشاگر همچون حس بویایی و چشایی همراه با حس شنوایی و دیداری برای فهم فضا به کار گرفته شود.


دیده به «شرحی بی‌نهایت» بسپارید

پس از رونمایی از کتاب "شرح بی‌نهایت" نوشته استاد فرهاد فخرالدینی که سه‌شنبه یازدهم تیر ماه در با حضور هنرمندان صاحب نام موسیقی ایران در محل موزه موسیقی برگزار شد، استقبال قابل توجهی از اثر این استاد برجسته موسیقی کشورمان صورت پذیرفته است. این کتاب که عنوانش از شعر «اين شرح بي نهايت كز زلف يار گفت...» حافظ وام گرفته شده. با لحنی صمیمانه خاطرات و تجارب این استاد برجسته، از جمله بسیاری از خاطرات شخصی و خاطرات حرفه‌ای اش در عرصه هنر را روایت می‌کند که در شناخت تاریخ موسیقی ایران نیز قابل توجه و تامل است و بخشی از تاریخ شفاهی کشورمان قلمداد می‌شود.

از نوازش صدای شهرام ناظری تا شاهکار تاج و قمصری + فیلم

فخرالدینی در رونمایی از این اثر که با حضور و سخنرانی‌های تحسین برانگیز حسین علیزاده، شهرام ناظری، کیوان ساکت، محود دولت آبادی، مجید درخشانی، علیرضا قربانی، محمد موسوی و محمد سریر همراه شده بود، گفته بود: من این افتخار را داشتم که از نزدیک با هنرمندان بزرگی چون روح الله خالقی، علینقی وزیری، ابوالحسن صبا و علی اکبر خان شهنازی فعالیت کنم و از آنها بیاموزم. همه این فعالیت‌ها را در کتاب "شرح بی‌نهایت" نوشته ام که به گمانم خاطرات خوبی است و امیدوارم با کمک شما که به این کتاب رونق دادیم بتواند مورد رضایت مخاطبان نیز قرار گیرد.


دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۲۷
درود بر شوالیه آواز ایران!
همیشه سالم باشید و هنرآفرین!
به به به به لذت بردیم از این مهمانیییی ممنون از کسی که در تابناک این مهمانی رو بپا کرد
در کل کارهای قدیمی بر شهرام ناظری استخوان دار بر و قدر بر بود. البوم های فوق العاده ای مثل صدای سخن عشق و گل صد برگ و ..
مرحبا و دست مریزاد عالی بود
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
منفی من به خاطر استفاده از کلمات عربی بود
زنده باد ایران وایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
من موندم کی به این نظر منفی داده!!!
ممنونم ازتون
خیلی جالب بود
مثل همیشه سر حال و...
با سلام و با تشكر از حسن سليقه تان از پخش اين آواز زيباي استاد بزرگ و خوش صداي ايران اميدوارم اين گونه كارها در سايتتان ادامه يابد .
درود بر ناظری و کرمانشاهیان
منكه از صداي خوب ايشان بسيار لذت بردم واز سر شوق گريه ام گرفت.
زنده باد هنر ایرانی و ایران زمین
آفرین بر محمد معتمدی که نشان داده آینده ایران بدون موسیقی سنتی غیر قابل تصور است!!!
سپاس از حسن انتخاب شما و درود به استاد آواز ایران. ناظری عزیز
برای دیدن از اینترنت بله ولی به راحتی نمیشه دانلودش کرد . لطفا با توجه به پهنای باند اینترنت بارگذاری کنید تا دانلودش آسان باشه . ممنون
درود بر شما
اگر امکانش هست از شاهنامه خوانی استاد ناظری هم پخش کنید
درود بر شما
اگر امکانش هست از شاهنامه خوانی استاد ناظری هم پخش کنید
چرا شهر مشهد نباید از این دست نمایشها داشته باشه ؟؟؟!!!!!
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۲
آآآآآآآیییییییییی گفتیی حسرت کنسرت اساتید به دل من یکی مونده
يه فكر بحال iOS هم بكنيد!
ali bood merc
تلاقی درست است
طلاقی درست نیست
با تشکر فراوان از حسن انتخابتان ، کنسرت اخیر استاد ناطری هم فوق العاده بود و در زمان اجرای آوازهای کردی به معنای واقعی تماشاگران به وجد آمدند .
یاد بهاران آبیدرش بخیر.
آفرین بر وحید تاج فرزند خوزستان.وحید تاج از بچه های خوب مسجد شهید توتونچی دزفول است.که سالهاست در عرصه موسیی فعالیت می کند و تحصیل کرده موسیقی است
سپاس فراوان ازحسن انتخاب دست مریزاد بسیار عالی بود
غزلی شکوهمند از حضرت مولانا با صدای پر شور و حال شهرام ناظری و نوازندگانی چیره دست. حق یارتان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی