بازدید 43869
۶
«پنجمعه» با «تابناک»

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید + فیلم

با گرمی تابستان، حرارت فعالیت‌های فرهنگی نیز افزایش یافته و علاوه بر سینماگران که به شدت در پی رساندن آثارشان به مرحله تولید برآمده‌اند یا فیلمنامه‎‌‌ها را از کشو بیرون آورده و منظر مدیران تازه سینمایی هستند
کد خبر: ۳۲۸۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۳ 27 June 2013
نخستین آخر هفته در گرمای تابستان و در شرایطی که خنک‌ترین شهرهای کشور نیز تجربه دمای بالای هوا را می‌کنند، در حالی فرارسیده که فعالیت‌های فرهنگی نیز متناسب با این فصل شدت گرفته و این آخر هفته فرصت مناسبی پیش رویتان است تا در میان تنوع برنامه‌های فرهنگی، گزینه مطلوب‌تان را انتخاب نمایید.

به گزارش «تابناک»، با گرمی تابستان، حرارت فعالیت‌های فرهنگی نیز افزایش یافته و علاوه بر سینماگران که به شدت در پی رساندن آثارشان به مرحله تولید برآمده‌اند یا فیلمنامه‎‌‌ها را از کشو بیرون آورده و منظر مدیران تازه سینمایی هستند، در سایر صنوف فرهنگی نیز شاهد افزایش حجم و برنامه‌ها هستیم؛ اتفاقی که امیدواریم در فصل سرد سال نیز به همین شکل رشد داشته باشد و فعالیت‌های اینچنینی لحظه‌ای متوقف نشود.

همچنان بحث نخست اهالی فرهنگ، گزینه نهایی برای مسئولیت‌های نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است؛ سلسله مسئولیت‌هایی که زنجیره تصمیم گیری‌های فرهنگی را در کشورمان شکل می‌دهند و همچنان در صدر همه آنها وزارت فرهنگ و ارشاد است.

در همین زمینه شاهد طرح مطالبات اهالی تئاتر نیز بودیم و خانه تئاتر در پیامی به دکتر حسن روحانی‌ رئیس جمهور منتخب تبریک گفت و درخواست‌هایشان را مطرح کرد که بازگشت اعتدال به صحنه فرهنگ و همچنین بازگشت عنوان «هنر» به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهم ترین آنها است.

در بخشی از این بیانیه آمده بود: «...سال‌های گذشته بیش از پیش دورانی تلخ برای تئاتر ایران بوده است. بی‌اعتنایی به وضع معیشتی هنرمندان تئاتر‌، نپرداختن بودجه‌ی تصویب شده‌ی تئاتر به تئاتری‌ها‌، بی‌اعتنایی به نمایش ایرانی‌، سانسور فراقانونی‌، دخالت نهادهای غیر مسئول و غیر مرتبط با تئاتر‌، بی‌اعتنایی به نهاد قانونی خانه‌ی تئاتر و صدور بخش‌نامه‌های ناکارشناسانه، بازدارنده و مناقشه‌ برانگیز در سال‌های گذشته بیش از پیش روزگار را به کام هنرمندان این عرصه تلخ کرده است.  بی‌شک نبود واژه‌ی هنر در عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بی‌اعتنایی به هنر به ویژه تئاتر دامن زده است. امید که واژه‌ی هنر به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد افزوده شود... .»

همچنین شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی نوازنده موسیقی‌دان و رهبر مطرح ارکستر بود‌ه‌ایم که با گله گذاری حسین علیزاده همراه بود و اعتراضات علیزاده نسبت به عدم توجه مسئولان به اهالی موسیقی که در مراسم تشییع استاد جلیل شهناز بیان شد، با ادبیاتی دیگر در این مراسم نیز تکرار شد. در همین خصوص «تابناک» این هفته اجرای یکی از قطعات قدیمی استاد به رهبری خود استاد دهنوی را تقدیم‌تان می‌کند.

این هفته ضمن دعوت به تماشا برنامه‌های فرهنگی هفته‌ پیشین که بسیاری شان همچنان در جریان است، برخی برنامه‌های تازه را پیشنهاد می‌دهیم که در نهایت انتخاب برای تکمیل وقت‌تان در آخر هفته با شما است.


تماشای گذشته و گلوگاه را از دست ندهید

«گذشته» که هفته پیش اکران شده بود، فروش بالایی را تجربه می‌کند؛ فروشی که باعث شد تا سالن‌های سینما رغبت شدیدی برای نمایش این فیلم بیابند و تعداد سالن‌های آخر ساخته فرهادی از 15 سالن به سرعت در حال افزایش است و در شهرستان‌ها نیز از دو سالن به عدد منطقی می‌تواند برسد که شهرستانی‌ها نیز به صورت عادلانه فرصت تماشای این فیلم را نیز داشته باشند و رشد سریع فروش فیلم فرهادی در جدول اکران بیش از اینها شگفتی ساز شود.

این فیلم داستان زوجی است که زندگی آرامی ندارند. مرد (علی مصفا) پس از سال ها اختلاف، همسرش را رها کرده و به ایران برمی گردد و همسرش نیز با مردی فرانسوی (طاهر رحیم) آشنا شده و آن مرد وارد زندگی اش می شود و به دنبال آن، به شوهرش در ایران نامه می نویسد و از او تقاضای طلاق می کند. مرد پس از این ماجرا به فرانسه برمی گردد و یک تازه وارد را در خانه اش با دو بچه اش می بیند.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کتید

همچنین پیشنهاد می‌دهیم به تماشای فیلم گلوگاه ساخته محمدابراهیم معیری بنشینید. در این فیلم که هادی دیباجی، لادن مستوفی، کامران تفتی، سیامک اطلسی و... نقش آفرینی می‌کنند و کیفیت ساختش قابل قبول است، شاهد تماشای یک فیلم سینمایی با مشخصاتی از تله فیلم بر پرده سینما خواهید بود اما در میان تله فیلم‌هایی که این روزها به اسم فیلم سینمایی بر پرده سینماها به نمایش در می‌آید، این فیلم ارزش آن را دارد تا پیش از ورود به شبکه خانگی، تماشایش کنید.

بر اساس آنچه در خلاصه فیلم آمده، گلوگاه داستان مردمی است که هیچ‌گاه آنها را ندیده‌ایم و همیشه در جاده‌ها از کنارشان به سادگی عبور کرده‌ایم و این عبوری است از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب... .

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کتید

همچنین در هفته پیشین شاهد رسانه‌ای شدن یک اتفاق تازه در سینمای ایران بودیم که خلاقیتی تازه برای آشتی مردم با سینما وئ البته جذب مخاطب بیشتر است و آن هم، اینکه سینما «سپیده» یکی از سینماهای ممتاز تهران از هفته آینده طرح بلیت نیم بها را در طول سال اجرا می‌کند و سینمادوستان تهرانی می‌توانند در همه ایام برای تماشای فیلم با بلیت نیم بها به سینما سپیده مراجعه کنند.

پیش از این و بر اساس طرحی از حوزه هنری، فیلم دیدن در سینما سپیده برای دانشجویان و دانش‌آموزان در روزهای هفته با بلیت نیم بها امکان پذیر شده بود. با توجه به استقبال از این طرح و اهمیت نیاز فرهنگی خانواده‌ها، از هفته دوم تیرماه امسال طرح بلیت نیم بها در این سینما برای عموم اجرا می‌شود. این سینما در تقاطع خیابان‌های انقلاب و وصال شیرازی قرار دارد.


از محمدمعتمدی و شهرام ناظری تا احسان خواجه امیری و محمد اصفهانی

تنوع کنسرت‌های پیش رو همزمان با فصل تابستان در حال افزایش است؛ کنسرت‌هایی که خرید بلیت برخی از آنها را در هفته‌های پیشین توصیه کرده بودیم. مطابق با رویه تازه ابتداً کنسرت‌ها پیش رو را معرفی می‌کنیم تا فرصت تهیه بلیت برای این کنسرت‌ها برایتان فراهم باشد. در همین چهارچوب شب‌های موسیقی اقوام از 11 تیرماه به مدت هفت شب با اجرای گروه‌های مختلف موسیقی کشورمان در تالار رودکی تهران  برگزار می‌شود؛ اجراهایی که بلیت‌هایش در گیشه تالار وحدت به فروش می‌رسد.

گروه طرقه با موسیقی شمال خراسان، گروه وطن اوغلی با موسیقی آذری، گروه حنانه با موسیقی کرمانشاه، گروه کر 60 سالگی با موسیقی محلی اقوام ایران، گروه کاسیت با موسیقی لرستان، گروه سلوک با موسیقی شیراز و مازندران، گروه رادها با موسیقی خراسان شمالی به ترتیب از 11 تا 17 تیرماه به اجرای موسیقی می‌پردازند.

گروه موسیقی سنتی ادیب به سرپرستی و خوانندگی سید محمد معتمدی  نیز در روز 13 تیرماه ساعت 18 و 30/21 یک شب دو اجرا در تالار وحدت، با اجرای 8 قطعه، قطعاتی چون غمم غم بی و غم‌خوار دلم، بالا بلند عشوه گرنقش، باز من، قطعه ضربی را ثبت می‌کند.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید

همچنین کنسرت تخصصی گروه نغمه 13 و 14 تیرماه در ادامه اجرای کنسرت‎های تخصصی ماهانه در تالار سوره برگزار می‎شود. این کنسرت به دلیل سبک خاصی که در استفاده از ساز سنتور دارد، نخستین کنسرت در اصفهان و دومین کنسرت در کشور محسوب می‎شود. در بخش اول این اجرا پیش درآمدی در دستگاه نوا شروع شده و به دلیل احساسی بودن یک قطعه سنگین محسوب می‎شود، سپس به صورت هیجانی و پر تپش تمام می‎شود.

در بخش دوم این کنسرت گروه نغمه با بهره گیری از سازهای کمانچه، نی، تنبک، تار، بم تار، عود، سنتور، دف وارد سن می‎شوند و 4 تصنیف را اجرا می‎کنند. تصنیف پیش رخ تو که شعر آن توسط هوشنگ ابتهاج سروده شده است در دستگاه پنج گاه، تصنیف سر و سودا با شعری از استاد شهریار در مقام بیات اصفهان، تصنیف غریبانه در دستگاه پنجگاه و تصنیف الا یا ایها‌الساقی به یاد استاد پرویز مشکاتیان از جمله قطعات قسمت دوم این کنسرت است.

همچنین پس از چنیدن سال غیبت محمد اصفهانی روی صحنه، این خواننده خوش سابقه در روز 13 تیرماه جاری، ساعت 18 و 30 /21 دو اجرا در سالن اصلی مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران، با اجرای قطعاتی از 3 آلبوم، برکت، بی‌واژه و نون و دلقک خواهد داشت.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید

کنسرت گروه موسیقی «خورشید» به خوانندگی مجتبی عسگری و سرپرستی و آهنگسازی مجید درخشانی نیز در روزهای 13 و 14 تیرماه سال جاری در تالار فرشچیان شهر اصفهان برگزار می‌شود. در این اجرا گروه خورشید متشکل از شاهو عندلیبی (نی)، حمیدرضا حسن پور (تار)، مهرداد ناصحی (کمانچه)، علیرضا دریایی (کمانچه)، جمشید صفرزاده (سنتور)، امین گلستانی (عود)، محمد مهدی بصیرت منش (قیچک باس)، کامران یعقوبی (تنبک)، آروین  رئوفی (دف)، سعید قربانی (سنتور) و حسین قربانی (دف) به همراه مجتبی عسگری (خواننده) و مجید درخشانی (سرپرستی و آهنگسازی) به روی صحنه می روند.

گروه موسیقی سنتی آوازهای دوستی به سرپرستی و خوانندگی شهرام ناظری در روز 14 تیرماه ساعت 18 و 30/21 یک شب دو اجرا و 15 لغایت 17 تیرماه ساعت 21 هرشب یک اجرا، در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران با اجرای قطعاتی از آلبوم گل صدبرگ و لولیان خواهد داشت؛ اتفاقی که البته پیش تر اعلام شده بود چهار شب پیاپی استمرار خواهد داشت و تصور می‌شد هشت اجرا را شامل شود اما در نهایت برای پنج اجرای ناظری مجوز صادر شده است.

گروه موسیقی پاپ – کلاسیک بن ایل به سرپرستی هانیبال یوسف و خوانندگی ماریو تقدسی و رشید وطن دوست و گروه کر، در روز 14 تیر ساعت 18 و 30/21 یک شب دو اجرا در محل تالار وحدت و با اجرای 20 قطعه، قطعاتی چون یک گل سایه چمن، دختر بویر احمدی نومت ندونم یار، ای ایران ای مرز پرگوهر را اجرا خواهد کرد.

کنسرت گروه کماکان نیز با حضور گروه کوبه‌ای مروارید سیاه، ابراهیم علوی، کاوه صالحی، روزبه اسفندارمز، مهیار طهماسبی، ماکان اشگواری، مرجان بنی‌سعید 12، 13 و 14 تیرماه در مجموعه فرهنگی و هنری برج آزادی برگزار می‌شود. در این گروه مهدی ساکی می‌خواند و در اجرای قبلی این گروه، بازخوانی یکی از قطعات ابراهیم منصفی قابل توجه بود.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید

همچنین گروه موسیقی پاپ احسان خواجه امیری به سرپرستی و خوانندگی احسان خواجه امیری، در روزهای 15 و 17  تیرماه ساعت 18 و 30 /21 هر شب دو اجرا در سالن اصلی مرکز همایش‌های بین المللی برج میلاد تهران با اجرای 20 قطعه، قطعاتی هرکس دنبال خبر می‌گرده، هرچی آرزوی خوبه مال تو، تو رو آرزو نکردم، من اینجوری نمی‌تونم، را پیش رو دارد.

در میان محصولات موسیقیایی این هفته نیز، آلبوم «چهار مضراب‌های ویلن»، اثر زنده‌یاد همایون خرم به بازار موسیقی رسید. این آلبوم یک اثر بی‌کلام و در ژانر موسیقی اصیل ایرانی محسوب می‌شود. «چهار مضراب‌های ویلن» شامل تکنوازی‌های همایون خرم بوده و تسط موسسه «چهار باغ» منتشر شده که البته توصیه می‌کنیم پیش از خرید درباره کیفیت و تکراری نبودن آثار اندکی تحقیق کنید. پیش از این نیز سایر شرکت‌های فرهنگی هنری آثاری از این هنرمند درگذشته منتشر کرده بودند.

همچنین آلبوم موسیقی «زریاب» اثری از مجید ناظم پور را می‌توان مورد اشاره قرار داد. آلبوم موسیقی زریاب با دو نوازی ساز عود و گیتار در 9 قطعه  به مدت 50 دقیقه بی‌کلام منتشر شده و هدف از انتشار این آلبوم زدن پلی میان موسیقی کشورهایی همچون عربی، اسپانیا و ایران بیان شده است.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید

در این هفته استاد شهرام ناظری در مراسم تشییع پیکر استاد احمد ابراهیمی پیشکسوت موسیقی سنتی کشورمان از مرده پرستی ایرانی‌ها و عدم توجه به بزرگان موسیقی در دوران حیات‌شان انتقاد کرد و وی با خواندن شعری با مطلع «در خراب آباد ما کز بی‌کسی آزاد مرد / گر بمیرد هیچکس از وی نمی‌آرد بیاد» سخنان خود را آغاز کرد.

ناظری در فقدان زنده‌یاد ابراهیمی گفت: یک جامعه زمانی که گوهرهای ارزنده در آن زنده هستند باید ادای دین کند چه فایده‌ای دارد که اکنون سخنرانی و یا تعریف کنیم، طبیعتاً این امر راه به جایی نمی‌برد، شاید سال‌ها و یا قرن‌ها بگذرد تا این مرده‌پرستی کنار زده شود. از جنس استاد ابراهیمی اساتیدی دیگری هستند که احتیاج به توجه دارند.  وی یادآور شد: من که اینجا ایستاده‌ام شرمنده‌ام، چه کاری می‌توانیم برای این گنجینه بزرگ و با استغنا بکنیم؟! حرف زیاد است و به قول مولانا «شرح این هجران و این خون جگر / این زمان بگذار تا وقت دگر».

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید

همچنین استاد حسین علیزاده که پیش از این در مراسم تشییع جنازه استاد جلیل شهناز به انتقاد از کم توجهی مسئولان به موسیقی اصیل ایران پرداخته بود، این هفته در مراسم بزرگداشت استاد حسین دهلوی به نقد دوباره پرداخت و ضمن تمجید از سوابق درخشان این چهره خبره و پرسابقه موسیقی سنتی ایران زمین، عنوان کرد: دلجویی کم است؛ دولت باید از اهالی موسیقی عذرخواهی کند.

استاد حسین دهلوی، در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. او آموزش موسیقی را از پنج سالگی نزد پدرش، معزالدین دهلوی، که از شاگردان علی اکبر شهنازی بود، آغاز کرد و در ۹ سالگی با تشویق مادرش به ساز ویولن علاقمند شد. دهلوی دوره اول ویولن را نزد پدرش فراگرفت و سپس دوره دوم (ردیف راست کوک) را نزد ابوالحسن صبا گذراند و وارد هنرستان موسیقی شد و از آن پس به فراگیری علمی موسیقی گرایش پیدا کرد. او سپس هارمونی، کنترپوان و اصول آهنگسازی را نزد حسین ناصحی فرا گرفت.

دهلوی در سال ۱۳۳۹ از هنرستان عالی موسیقی در رشتهٔ آهنگسازی دانش‌آموخته شد. او در دورهٔ هنرستان با همکاری ابوالحسن صبا ارکستر شماره یک هنرهای زیبا را راه‌اندازی کرده و تعدادی از آثار صبا را برای ارکستر تنظیم کرد. پس از درگذشت استاد صبا در سال ۱۳۳۶، رهبری این ارکستر که بعداً ارکستر صبا نامیده شد، به دهلوی واگذار شد و شاخه‌های ۲، ۳ و ۴ هم به آن افزوده شد. این ارکسترها از زمان گشایش تلویزیون ایران در سال ۱۳۳۷ به صورت هفتگی در تلویزیون به اجرای برنامه پرداختند.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید

حسین دهلوی، در سال ۱۳۴۱ به ریاست هنرستان موسیقی ملی برگزیده شد و تا فروردین ۱۳۵۰ این سمت را عهده‌دار بود. او خود در دوره دوم هنرستان رشته‌های تئوری موسیقی ایران، تلفیق شعر و موسیقی، فرم موسیقی ایران، هارمونی و ارکستر را شخصاً آموزش می‌داد. دراین سال، وی برای سفر دو ساله مطالعاتی به آلمان و اتریش رفت.

استاد دهلوی از سال ۱۳۷۶ تصنیف اپرای مانا و مانی را به مناسبت سال جهانی کودک (۱۳۷۹) آغاز کرد. ساخت این اثر سه سال به طول انجامید که به خاطر محدودیت‌های استفاده از صدای خوانندهٔ زن تا به حال به اجرا درنیامده (در بخشی از اپرا، یک دزد برهٔ یک دختر کوچک را می‌رباید و دخترک که صاحب بره بوده به جنگل می‌رود و آواز می‌خواند.) و فقط موسیقی سازی آن در خرداد ۱۳۷۹ با تلاش و رهبری علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی در شهر براتیسلاو اجرا و ضبط شده‌است.اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید

دهلوی در زمینهٔ نوآوری در موسیقی ایرانی تلاش‌های زیادی داشته‌است. تدوین سبک تمبک به وسیلهٔ او و جمعی دیگر از جمله حسین تهرانی، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظریف برای بهبود جایگاه تمبک در موسیقی ایرانی و آسان‌سازی آموزش این ساز، توجه به ساخت سنتور کروماتیک برای جبران مشکل کوک این ساز برای استفاده در ارکستر از جمله این مواردند.

نخستین اثر دهلوی در زمینهٔ ارکستر موسیقی ملی، به نام سبک بال در سال ۱۳۳۲ و در دستگاه شور تصنیف شد. کنسرتینو برای سنتور و ارکستر، یکی از بخش‌های این آلبوم، نتیجهٔ همکاری مشترک دهلوی با فرامرز پایور است. آثار بعدی دهلوی مانند گفت و گوی دل در شور (۱۳۳۶) و فروغ عشق در بیات اصفهان از تجربیات ارزشمند وی در تلفیق شعر و موسیقی ایرانی به شمار می‌روند. دهلوی همچنین قطعاتی از ابوالحسن صبا را نیز برای ارکستر تنظیم کرده‌است.

به یاد صبا (۱۳۳۷)، برگرفته از قطعه به یاد گذشته در دشتی، شوشتری (۱۳۳۸)، چهارمضراب برای ویولن و ارکستر و نغمه ترک (براساس قطعه دوضربی بیات ترک) از آن جمله‌اند. برخی از آثار چاپ‌شدهٔ دهلوی شامل پارتیتور آهنگ‌های او به نام‌های دوئو سنتور در سه‌گاه، شورآفرین در شور برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی در اصفهان، سوئیت بیژن و منیژه (بر اساس اشعار حکیم ابوالقاسم فردوسی) برای ارکستر زهی، بیژن و منیژه برای ارکستر سمفونیک (۸ قسمت) و سرباز برای آواز گروهی و ارکستر می‌شود. یکی از مهم‌ترین آثار حسین دهلوی کتاب پیوند شعر وموسیقی آوازی است که حاصل بیش از ۴۰ سال تجربهٔ وی در تلفیق موسیقی با شعر است و جایزهٔ کتاب سال جمهوری اسلامی را بدست آورد.

آخرین کوشش او در زمینه کارهای جمعی موسیقی ملی، پایه‌گذاری ارکستر مضرابی است که با همکاری ۶۶ نفر از نوازندگان سازهای مضرابی ایرانی تشکیل شد و در سال ۱۳۷۲ به روی صحنه رفت. حسین دهلوی در سال ۱۳۸۲ به عنوان چهره ماندگار مورد تقدیر قرار گرفت. از دیگر کارهای حسین دهلوی می‌توان شورآفرین در ابوعطا برای ارکستر، چهارنوازی مضرابی اصفهان، فانتزی برای تار و ارکستر و فانتزی برای گروه تمبک و ارکستر را نام برد.


از تماشای گرمی بازار ضحاک تا تجربه احساس آبی مرگ

درباره نمایش‌های روی صحنه، نخستین خبر اینکه اجرای نمایش «مرغ باران» نوشته و کار پری صابری تا روز 19 تیرماه تمدید شد و  و هر روز راس ساعت 19 در تالار وحدت به صحنه می‌رود.  در این نمایش هنرمندانی همچون انوش معظمی، امیر یل ارجمند، پژمان کاشفی، علیرضا ناصحی، شهرام نجاتی، الهام دهقانی، هانا کامکار، امین آذری و فرشته نوید به ایفای نقش می‌پردازند.  این نمایش داستان نبرد جمشید و ضحاک است. پس از اینکه جمشید خود را به عنوان جانشین خدا معرفی کرد فر ایزدی از او دور شد و ضحاک تخت و تاج را از او گرفت، او با ظلم بر مردم حکومت کرد. کاوه آهنگر و فریدون در مقابل ضحاک ایستادند و او را اسیر کرده و در کوه دماوند به بند کشیدند.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید

درباره ضحاک یک نمایش دیگر نیز اجرا می‌شود و نمایش «ماه افسانه‌ای» برداشتی از قصه‌ «فریدون وضحاک» به کارگردانی حامد زحمت‌کش اجرا می‌شود. کارگردان این نمایش در این باره گفته است: من این نمایش را با یک آرتیست مالزیایی چینی‌الاصل به نام خانم لین کار می‌کنم. این کار به سفارش یک کمپانی فرانسوی به نام «کلچر پرفورمنسز» ساخته می‌شود و خانم لین هم از سوی این کمپانی برای بازی در این کار معرفی شده است. این نمایش را هم در ایران و هم در مالزی اجرا خواهیم کرد‌، البته ما هنوز در مراحل بوروکراسی اداری هستیم و زمان اجرا و سایر عوامل کارمان هنوز مشخص نشده است.

همچنین نمایش مستند «احساس آبی‌ مرگ» را در فرهنگسرای «ارسباران» به کارگردانی امین میری روی صحنه رفته است. این کارگردان تئاتر در این باره گفته است: نمایش «احساس آبی مرگ» نمایش مستندی براساس داستان‌های واقعی درباره بچه‌های زیر 18 سالی است که مرتکب قتل شدند و حکم قصاص دارند. ما در ابتدا مجوز حضور متهمین اصلی را برای حضور در نمایش گرفتیم ولی بعد با مشورت‌هایی که انجام دادیم به دلیل تاثیرات منفی که برای خود این افراد در زمان رودررویی با مردم بر روی صحنه اتفاق می‌افتاد، تصمیم گرفتیم که این کار انجام نشود و از بازیگران برای اجرای نقش‌ها استفاده کردیم.

میری درباره‌ شیوه اجرای این نمایش که تا 17 تیرماه هر روز یک سانس در ساعت 21 خواهد داشت، توضیح داد: تلاش کردیم که نمایش مشخصه‌های نمایشی مستند را داشته باشد و بیشتر از شیوه روایت استفاده شده است، روایت هشت متهم در قالب هفت پرونده است که در خلال مونولوگ‌ها با حضور متهمین و خانواده‌های مقتول به صورت کولاژ قسمت‌هایی از فضای زندگی متهمین را بازسازی کرده‌ایم.

عوامل نمایش «احساس آبی مرگ» به این شرح است: ابراهیم عزیزی، نسرین نکیسا، مینا کریمی جبلی، ساناز پوردشتی، سجاد تابش، امید مسلمی، سمی مسلمی، آرش فضل علی، بهنام فرم نیک، رویا حسینی، مریم نقیبی، زهرا صادقی، گلبو فیوضی، نیلوفر سلیمان تاش(بازیگران)، رضا جلالی، سهراب ادهمی(عکاس)، سحر ابر (طراح لباس)، امین میری، سجاد افشاریان (طراح صحنه و نور)، سیاوش مقصودی (برنامه‌ریز)، سهیلا شجاعی و سمی مسلمی (گروه کارگردانی).

نمایش «پنالتی روی لبه‌ استخر» نوشته یاسین حجازی و به کارگردانی سیدوحید میریونسی نیز از پنجم تیرماه در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به صحنه رفته است. «پنالتی روی لبه‌ استخر» که به مناسب نیمه‌ شعبان به صحنه رفت، جزء معدود آثاری است که در سال‌های اخیر با نگاهی متفاوت به موضوع انتظار می‌پردازد. این نمایش هر شب یک اجرا راس ساعت 18:45 در تماشاخانه مهر حوزه هنری به مدت 10شب خواهد داشت.

اما از همه اینها در بخش تئاتر اینکه، نمایش «پروانه‌های غمگین در یک صبح دل انگیز بهاری» به نویسندگی و دراماتورژی سجاد افشاریان و کارگردانی سوگل قلاتیان که بیش از این در کافه تریای سالن اصلی مجموعه تئاتر به روی صحنه رفته بود این بار در تالار وحدت اجرا می‌شود. این نمایش با استقبال گسترده مخاطبان در تئاتر شهر مواجه شده بود.

این نمایش شیوه اجرایی متفاوتی دارد و 24 نمایشنامه را به مخاطب جهت اجرا پیشنهاد می‌دهد تا هر تماشاگر با توجه به فضای ذهنی و روحی خود نمایش مورد نظرش را از منویی که در اختیارش گذاشته شده انتخاب کند. البته در اجرای مجدد «پروانه‌های غمگین من در یک صبح دل‌انگیز بهاری» برخی از بازیگران تغییر کرده‌اند و ایده‌های جدیدی در اجرا به کار گرفته می‌شود. 

سوگل قلاتیان، محمد خوشبختیان، هیراد محمدی و ... از جمله بازیگران نمایش پر بازیگر «پروانه‌های غمگین من در یک صبح دل‌انگیز بهاری» هستند.  نمایش «پروانه‌های غمگین من در یک صبح دل‌انگیز بهاری» از هفتم تیر هر روز به جز شنبه‌ها در محوطه تالار وحدت در دو سانس از ساعت 17:30 تا 20 اجرا می‌شود.


افزایش چشمگیر نمایشگاه‌های گروهی عکس و نقاشی

رونق گالری‌ها در ایام تابستان بیش از ماه‌های پیشین است و حجم برنامه‌های سه ماه پیش روی گالری‌ها قابل تامل است. در همین راستا نمایشگاهی از آثار سرامیکی آزاده شولی و ۱۰ نفر از هنرجویانش شامل مریم کریمی اقدم، رزیتا دارای جامه، حنا موسوی، پروانه اسلامی،‌سارا خدامی،‌ غزاله سپهربند، علیرضا بی پروا، شاهد تابش اکبری، سمیه ایل بیگی و زهرا رفیعی در گالری شیرین گشایش خواهد یافت.

هر هنرمند در این نمایشگاه با تکنیک متفاوتی آثارش را ارائه خواهد کرد که در قالب ورک شاپ آموزشی، هر تکنیک توسط هنرمندان ارائه خواهد شد.  همچنین قرار است روز افتتاحیه و اختتامیه این نمایشگاه با نمایش نواختن سازهای سفالی کوبه‌ای همراه باشد که ساعت 18 و 30 دقیقه تا 19 اجرا خواهد شد. این نمایشگاه جمعه 7 تیرماه ساعت 16 گشایش خواهد یافت و تا 12 تیرماه از ساعت 11 تا 20 آماده بازدید علاقه مندان خواهد بود.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید + فیلم

همچنین نمایشگاه عکس گروهی «بازتاب» با آثاری از 12 عکاس زن به گردآوری لیلا بندانی قابل اشاره است که ساعت 16 افتتاح روز جمعه هفتم تیرماه در گالری «ایده» افتتاح می‌شود و تا 13 تیرماه همه روز از ساعت 10 تا 19 در گالری ایده واقع در کریمخان زند، خردمند شمالی، خیابان هجدهم، شماره 26 میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه که تصاویر ثبت شده توسط لاله آقایانی، مهتاب اخلاقی، هاله حاتمیان، سعیده حیدری نامی، زهرا خادمی، ساناز دائمی، ریحانه شاهبازی، الهه علیرضایی، محیا کامیابی، سمانه کردبچه، مژگان محسنی و لیلا محمدی‌پور را تماشا می‌کنید، بازتاب جهان پیرامونی را در قاب تصویر از دریچه نگاه این زنان هنرمند انعکاس یافته است.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید + فیلم

همچنین نمایشگاهی از عکس‌های علیرضا قاسم‌زاده ایروانی با عنوان «پیدای پنهان» از ۵ تیرماه سال جاری در خانه‌ هنرمندان ایران گشایش یافته و تا 12 تیرماه از ساعت 14 تا 21 ادامه دارد. این نمایشگاه شامل 17 قطعه عکس با موضوع عکاسی از قطره برگزار می‌شود. این عکس‌ها از بین بیش از 30 هزار فریم عکس انتخاب شده‌اند. 8 عکس در اندازه‌ 60×40 سانتیمتر و 9 عکس در اندازه 70×50 سانتیمتر به صورت چاپ روی کاغذ عکاسی با قاب و پاسپارتو به نمایش گذاشته خواهند شد. این نمایشگاه پیش از این در نوروز 92 به مدت 17 روز در شهر زیرزمینی کاریز در جزیره‌ کیش برپا شد.

نمایشگاه «اسماء حجت» نیز روز چهارشنبه ۵ تیرماه در گالری 1 فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. در دومین نمایشگاه اسماء حجت (عج) که جایگزین نمایشگاه عکس و پوستر «امام و مردم» شده است 40 پوستر از بین 404 پوستر و 8 اثر نقاشی‌خط که از بین 87 اثر رسیده به دبیرخانه انتخاب شده‌است و همچنین 16 اثر پوستر و نقاشی‌خط در بخش غیر رقابتی نمایشگاه از 10 هنرمند شامل عین‌الدین صادق‌زاده، احمد آریامنش، خسرو روشن، علی تن، حسین نوروزی، ناصر جواهرپور، خلیل کوییکی، سید هادی سیدی و سید مجتبی عقیلی به نمایش گذاشته شده‌است. این نمایشگاه تا 15 تیرماه در گالری 1 فرهنگستان نیاوران واقع در خیابان پاسداران ،مقابل پارک نیاوران ، فرهنگسرای نیاوران ادامه خواهد داشت.

در گالری آتشزاد، حدود ۲۰ اثر از نقاشی‌های آبرنگ محمدرضا آتشزاد در معرض دید عموم قرار گرفته است. این نمایشگاه تا اواسط تیر ماه ادامه دارد و بازدید از نمایشگاه همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در گالری آتشزاد واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، نرسیده به میدان ونک - خیابان عباسپور - ساختمان ۴۳ دایر است.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید + فیلم

گالری گلستان نیز این هفته میزبان نمایشگاه عکس محسن شمس است.  عکس‌های این نمایشگاه بین سال‌های 1388 تا 1392 در دره باغ‌های دامنه‌های البرز تا کناره‌های رودخانه راین گرفته شده‌ است و بازتاب تاملات او در احوال برگ‌های درختان است. در این نمایشگاه 25 اثر در ابعاد 50 در 70 با موضوع برگ و رنگ و نور به نمایش در‌می‌آید.

محسن شمس درباره عنوان نمایشگاهش توضیح داده است: عنوان نمایشگاهم را «بهانه است» برگزیدم چون زندگی بهانه است، نگاه به طبیعت در این نمایشگاه نیز بهانه است. نمایشگاه عکس «بهانه است» از 6 تا 12 تیرماه در گالری گلستان به نشانی خیابان دروس، خیابان کماسایی ، پلاک 34 برپاست.

نخستین نمایشگاه «حبیبه مجدآبادی» معمار و هنرمند ایرانی با عنوان «جوهر و جیوه» از 7 تا 17 تیر در فرهنگسرای ارسباران در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.  نمایشگاه «جوهر و جیوه» شامل 14 اثر است که از طریق انعکاس تصاویر و متون در آینه به یکدیگر مرتبط می‌شوند. ایده اولیه پروژه را از روی مدل‌هایی متشکل از سه صفحه متقاطع و فضایی که مابین آن‌ها ایجاد می‌شد و تقاطع سه صفحه با زاویه قائم که در واقع کنجی از یک مکعب است به ذهن هنرمند رسیده‌است. 

مجدآبادی تاکنون جوایز طراحی متعددی از مسابقات داخلی و بین‌المللی کسب کرده و طرح‌های او در مجلات تخصصی و سایت‌های بین‌المللی مطرح شده‌است.  وی همچنین علاوه بر طراحی معماری، در زمینه‌های دیگر هنری چون عکاسی، طراحی صنعتی، گرافیک و هنرهای مفهومی نیز فعالیت کرده‌است و آثار موفقی را بوجود آورده‌است.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید + فیلم

گالری محسن نیز شما را به دیدن نمایشگاه نقاشی‌های سارا عباسیان با عنوان "بی دفاع" دعوت می‌کند. این نمایشگاه که روز جمعه 7 تیرماه گشایش می‌یابد و تا 19 تیرماه از ساعت 16 الی 21 هر روز به استثنای شنبه ها میزبان عموم است، شامل آثار نقاشی با سبک‌ها متفاوت است که احتمالاً کمتر فرصت تماشایش را داشته‌اید. برای بازدید از گالری محسن می‌توانید به بزرگراه مدرس (شمال)، خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا شرقی، شماره ۴۲ مراجعه کنید.

نمایشگاه آثار خوشنویسی و تذهیب با عنوان "شمسه" در نگارخانه فرهنگسرای رازی برپا شده است. در این نمایشگاه که از ششم تا هجدهم تیرماه در نگارخانه فرهنگسرای رازی برپا است، 30 تابلو اثر از زهرا اسدی هنرمند نگارگری در قالب خوشنویسی و تذهیب با عنوان "شمسه"در معرض بازدید عمومی قرار خواهدگرفت. فرهنگسرای رازی واقع در میدان قزوین، خیابان قزوین، جنب شهرداری منطقه 11، پارک رازی تا روز 18 تیر ماه پذیرای علاقه‌مندان است.

نمایشگاه گروهی عکس با عنوان «دیوارهای شهر من» از 7 تیرماه به مدت 10 روز در گالری آرته برگزار می‌شود. این نمایشگاه که عکس‌های آبتین آبتین، فرهاد آذرین، آریا ابوالحسنی،مونا بزرگی، هوفر حقیقی / گلریز خالقی،منصور شمسی ، امید طاری فرد،لیلا ظلی، آرزو عمیدی، فائقه کلانتری، سارا مسینایی، رضا منصوری نژاد، نسترن محمدی، محمدرضا ماندنی، مهسا مرسی و زروان روح بخشان در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد، ساعت 16 جمعه در گالری آرته افتتاح می‌شود و علاقه‌مندان تا 17 تیرماه می‌توانند از ساعت 16 تا 21 برای بازدید از نمایشگاه  به نشانی در کردستان جنوب، پایین­‌تر از همت، خیابان شیراز جنوبی، بلوار علیخانی، بیست متری گلستان، 12 متری دوم، پلاک 3 مراجعه کنند.

اجرای تاریخی حسین دهلوی را تماشا کنید + فیلم

نمایشگاه آثار نقاشی منور رمضانی «ننه حسن» نقاش خود آموخته‌ی ایرانی، از پنج‌شنبه 6 تیر در خانه‌ی هنرمندان ایران برگزار می‌شود.  منور رمضانی معروف به «ننه حسن» متولد 1316 خورشیدی در سهرورد و ساکن شهرستان خدابنده شهر قیدار از توابع استان زنجان، نقاش خود آموخته‌ی ایرانی است. که از کودکی تا سن 70 سالگی به هنر قالی‌بافی وطراحی نقوش قالی مشغول بود، و در سالیان اخیر به نقاشی روی آورده‌است. با تاملی کوتاه در این آثار به سادگی می‌توان به ارتباط این نقاشی‌ها و رنگ‌ها و ترکیب‌ها با نقوش قالی‌ها پی برد که این قالی‌ها بستر مناسبی برای حفظ روایت‌های کهن بوده است.

این قبیل آثارگنجینه‌های ارزشمندی هستند که موشکافی جنبه‌های روایی و زیبایی شناختی آن‌ها حجمی از ارتباط‌ها را در مقابل ما قرار می‌دهند و کمک شایانی در جهت دست‌یابی به فهمی عمیق از دیرینه‌ی پر بار هنر این مرز و بوم در اختیار ما قرار می‌دهند. علاقه‌مندان برای حضور در این نمایشگاه می‌توانند از 6 تا 12 تیر همه روزه از ساعت 14 تا 21 به نگارخانه نامی خانه‌ی هنرمندان ایران واقع در خیابان طا‌لقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه کنند.

اینک دعوت‌تان می‌کنیم، تصنیف قدیمی «باغ تفرج» ساخته استاد حسین دهلوی با صدای جمال الدین منبری که از اجراهای قدیمی است را تماشا کرده و بشنوید.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۶
با تشکر از این رویه ی خوبی که سایت تابناک در پیش گرفته و کمی به هنر مظلوم موسیقی، آن هم از نوع ارزشمند و هنری اش، می پردازد.
لازم به ذکر دیدم عنوان کنم که قطعه ای که از حسین دهلوی قرار داده اید، بخشی است از پروژه ی "ارکستر مضرابی" که متاسفانه به دلیل عدم حمایت های دولتی متوقف شد و استاد دهلوی هم خانه نشین و افسرده.
با این حال، به دلیل کیفیت نامناسب تصویربرداری این کنسرت و هم چنین این نکته که اصل این تصنیف (آنکه هلاک من ...) یک تصنیف قدیمی است، بهتر بود از آثاری که به طور کامل توسط ایشان (دهلوی) آهنگسازی شده است استفاده می کردید؛ هرچند که دارای نسخه ی تصویری نیستند؛ مانند اثر ارزنده ی "کنسرتینو برای سنتور و ارکستر".
tv iran chera enharo neshpn nemedeh
تابناک واقعا دستتنون درد نکنه عالی بود..
این اجراها میدونید مال چه زمانیه؟ مال همین بعد از انقلاب خودمونه. اما نمیدونم چرا بعضی ها طی هشت سال گذشته ریشه فرهنگ و هنر رو بدجور زخمی کردند و همه داشته های ملی و بومی و سنتی رو از سر سفره های مردم برداشتند و بجاش مشتی شعار و تبلیغ گذاشتند. خدایا شکر که یه کم اوضاع بهتر شد........
بسیار عالی بود .
درود خدایان بر دهلوی
متشکرم که این بخش فرهنگی را راه انداخته اید!
برچسب منتخب
# نمایشگاه کتاب # صادق زیباکلام # سیل # خداداد افشاریان # سد قیز قلعه سی
وب گردی