بازدید 26028
۷

اوباما باید به روحانی نامه بنویسد

نخستین نشست خبری رئیس‌جمهور جدید ایران و پاسخ‌های وی به پرسش‌هایی مشخص، مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است. المانیتور به بررسی راه استفاده از فرصت پدید آمده برای توافق با ایران پرداخته است.
کد خبر: ۳۲۶۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۵ 18 June 2013
اوباما باید به روحانی نامه بنویسدنخستین نشست خبری رئیس جمهور جدید ایران و پاسخ‌های وی به پرسش‌هایی مشخص، مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

در بخشی از این مصاحبه، آقای روحانی به پرسش‌هایی درباره آینده روابط ایران و آمریکا، راهکار کاهش تحریم‌ها و توافق بر سر مسأله هسته‌ای پاسخ داد.

وی در مورد احتمال مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: «رابطه ایران با آمریکا مسأله پیچیده و دشواری است؛ ساده نیست. زخم کهنه‌ای است که باید درمان شود. دنبال افزایش تنش نخواهیم بود. عقل سلیم هم حکم می‌‌کند، دولت و کشور به فکر آینده باشند و ترمیم گذشته. هر گونه سخن گفتن با آمریکا باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و از موضع برابر باشد؛ اما آمریکا باید تصریح کند که هرگز در امور داخلی ایران ‌مداخله نخواهند کرد. دوم آن که تمام حقوق حقه ایران مانند هسته‌ای را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه نسبت به ایران را کنار بگذارند. در این شرایط، زمینه متفاوت می‌شود، ولی همه باید بدانند که دولت آینده از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد. آماده‌ایم تنش‌ها کاهش یابد».

وی همچنین به عبور از زمان امکان تعلیق غنی‌سازی در ایران اشاره کرد و توافق با شیراک در سال 2005 را نمونه‌ای از امکان توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران دانست و قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر و ایجاد اعتماد متقابل میان ایران و غرب را راه توافق بر سر برنامه هسته‌ای ایران دانست.

ناگفته نماند که این اظهارات مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است. المانتیور مجموعه رسانه‌ای آمریکایی که مسائل خاورمیانه را پیگیری می‌کند، برای بررسی این مسأله سراغ سید حسین موسویان، عضو سابق تیم مذاکره هسته‌ای رفته است.

موسویان بر این باور است ‌ایده شیراک ـ که در نشست خبری دیروز مورد اشاره قرار گرفته است ـ در برگیرنده بالاترین حد از شفافیت در برنامه هسته‌ای ایران در مقابل داشتن حقوق به رسمیت شناخته شده در معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

وی درباره جزيیات این توافق می‌گوید: ما با شیراک توافق کردیم که اولا، تروئیکای اروپا حقوق مشروع ایران در مورد فناوری مسالمت‌آمیز هسته‌ای و از جمله غنی‌سازی را به رسمیت بشناسد و در مقابل ایران، تعریف آژانس از «تضمین‌های عینی» برای صلح‌آمیز باقی ماندن برنامه هسته‌ای ایران و عدم انحراف به سوی سلاح را بپذیرد.

این بدان معناست که ایران بالاترین سطح از شفافیت موجود در سطح جهانی را بپذیرد و در مقابل اکنون 5+1، علیه ایران نسبت به دیگر اعضای معاهده تبعیضی قائل نشود و به حقوق ایران مانند سایر اعضای آن احترام بگذارد.

موسویان در پاسخ به این ‌که ایالات متحده چگونه می‌تواند از ظرفیت ایجاد شده برای توافق با ایران بهره گیرد، توصیه می‌کند که اوباما به روحانی نامه بنویسد، به وی تبریک بگوید و تمایل خود برای گفت‌وگوی مذاکره با ایران را تکرار کند.

در این راه باید بر تمایل ایالات متحده برای ‌داشتن رابطه مبتنی بر احترام و منافع متقابل تأکید شود تا از سی سال دشمنی و تنش بین دو طرف فاصله گرفته ‌و اعلام آمادگی برای گفت‌وگوی مستقیم بدون پیش شرط تکرار شود.

موسویان ادامه می‌دهد، اکنون زمان انجام این کار است و ‌می‌افزاید که وی نیز از پیروزی روحانی غافلگیر شده است. یکی از مشاورین ارشد اوباما روز یکشنبه، پیروزی آقای روحانی را نشانه‌ای امیدوارکننده دانسته بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۷
امیدوارم که با روی کار اومدن روحانی از تنش های موجود میان ایران و
امریکا کاسته شه اما نه به ازای گذشت از حق هسته ای
انشالله
مطمئنا تا وقتی آمریکا از قبل ایران هراسی سود میلیاردی از فروش اسلحه
ومهمات به عرب ها می برد نیازی به برقراری رابطه با ایران ندارد
جناب آقای موسویان باعرض سلام خدمت شماعرض کنم که مشکل مردم ایران بادولت آمریکا چه دولتهای پیشین وچه دولت فعلی این نبوده که آنها به روسای جمهور ما نامه ننوشته یا انتخاب آنها راتبریک نگفته اند الحمدلله جناب آقای روحانی در مصاحبه خودشان جراحت ایجاد شده توسط دولتهای آمریکا برپیکره نظام ومردم ایران خیلی زیبا ومدبرانه فرمودند که واقعا دولت تدبیر را دراین مورد باعمل ثابت کردند اما تذکر این نکته لازم است که سیاست مداران ما نباید خواست ملت را نادیده بگیرند نظرات سیاستمدارانی چون شما در تصمیمات دولت محترم تاثیرگذاراست ومیطلبد که حداقل درپیشنهادهای خودتان ضمن تلاش درایجاد فضای گفتگوی مستقیم عجله نکنید مردمی که ازاول انقلاب تاکنون بی مهری های دولت امریکا رادرتحریم ها و...تحمل کرده اند هرزمانی را که برای مذاکره باتدبیر نیاز باشدرانیز تحمل خواهند کرد پیش شرط اگر نیاز نیست چشم پوشی ازتمام جنایت های گذشته امریکا برمردم ایران هم فکرنمیکنم بصلاح دولت وملت ایران باشد اگرایجاد ارتباط همراه بالحاظ کردن عزت ملت ایران مدنظراست بهتر است که شما پیشدستی نکنید درخصوص فراموش کردن گذشته چراکه درگذشته دولت آمریکا فقط ازمردم ایران سرزنش ویا درنهایت فریاد علیه ظلمهایی که به آنها شده را شنیده وناراحت هستند اما مردم ودولت ایران کم جفاندیده از دولتهای آمریکا که همه به عمد وازروی خوی استکباری انها بوده همیشه خود رابرای ما اربابی تلقی میکردند که مااگرهراعتراضی به آنها بکنیم جوابش تنبیه است وهرگز فکر نکردند که واقعا دارند به ما جفا میکنند که حد اقل دررفتار خودشان نسبت ما تجدید نظر کنند واین را دولت ما انشاالله باید قبل ازدرخواست مذاکره ازدولت امریکا بخواهد اگرقبول نکردند تدبیرفرموده راهکارهای دیگر رابکارببندندحتی اگرلازم شدتحمل تحریم مجدد
امیدواریم چنین شود. ملت ایران همگی به دنبال گسترش روابط با دنیا بر اساس احترام و منافع متقابل هستند. هم اکنون این اتحاد در داخل شکل گرفته است.
باز هم شعاری و احساسی برخورد می شود. در دنیای سیاست فرستادن نامه مثل همه امور دیگر آدابی دارد که باید رعایت شود . آقای روحانی قرار است که با رفتار دیپلماتیک مشکلات ایران را حل کند .
امريكابعنوان اولين قطع رابطه كننده ميباشدلذا امريكابايدعادلانه معقولانه قدم جلوبگذاردو تقاضاي مذاكرده بنمايد
با تشكر از جناب آقاي روحاني و به اميد روزي كه تمام مشكلات ايران عزيز حل شود و ما سفير صلح و دوستي باشيم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی