بازدید 21401
نگاه خارجی به انتخابی ایرانی

بازتاب دومین مناظره انتخاباتی ایران در مطبوعات خارجی

در پی برگزاری دومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از مطالب امروز مطبوعات بین‌المللی درباره انتخابات ایران، به این موضوع اختصاص یافته است. بررسی نقش قم در انتخابات ایران، رویکرد ایران نسبت به غرب و ادعای احتمال شکل‌‌گیری حرکات اعتراضی در پی انتخابات ایران، از جمله دیگر مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان به شمار می‌رود.
کد خبر: ۳۲۴۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲ 06 June 2013
بازتاب دومین مناظره انتخاباتی ایران در مطبوعات خارجی
در پی برگزاری دومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از مطالب امروز مطبوعات بین‌المللی درباره انتخابات ایران، به این موضوع اختصاص یافته است. بررسی نقش قم در انتخابات ایران، رویکرد ایران نسبت به غرب و ادعای احتمال شکل‌‌گیری حرکات اعتراضی در پی انتخابات ایران، از جمله دیگر مطالب انتخاباتی امروز مطبوعات جهان به شمار می‌رود.

به گزارش «تابناک»، روزنامه «واشنگتن پست» از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد، نامزدهای ریاست جمهوری ایران در آستانه انتخابات چهاردهم ژوئن درباره آزادی‌ها و حقوق زنان ‌مناظره کردند.

این روزنامه می‌نویسد: «هشت نامزدی که برای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ژوئن ایران رقابت می‌کنند، در مناظره‌ای تلویزیونی که چهارشنبه پخش شد، دیدگاه‌های به شدت متفاوتی را درباره آزادی‌ها، حقوق زنان و سانسور ابراز کردند. میانه‌روها خواستار کاهش محدودیت‌ها بودند و تندروها، از مداخله بیشتر دولت در زندگی مردم دفاع می‌کردند». این روزنامه در ادامه ‌‌مختصر به بیان مواضع نامزدها درباره موضوعات ‌فرهنگی و اجتماعی پرداخته است.

«الشرق الاوسط» نیز یکی از مطالب خود را به موضوع مناظره روز گذشته اختصاص داده و همچون واشنگتن پست، از اختلاف‌نظر نامزدها در این مناظره سخن گفته است. این روزنامه می‌نویسد، نقش دولت در موضوعات فرهنگی، موضوعی بسیار مهم در ایران به شمار می‌رود و شاخصی برای درک جهان بینی گسترده‌تر هر یک از نامزدهاست.

الشرق الاوسط ادامه می‌دهد در مناظره دیروز، به جز جلیلی و حداد عادل، بقیه نامزدها از سیاست‌های فرهنگی کنونی انتقاد کرده و وعده تغییر روندها را دادند. در این میان، روحانی، عارف، رضایی و غرضی گفتند که می‌خواهند در صورت برگزیده شدن، سیاست‌های فرهنگی معتدلی را همراه با کاهش دخالت دولت در پیش بگیرند. قالیباف نیز هرچند از ورود مستقیم به این موضوع خودداری کرد، ‌گفت، دولت وی به زندگی خصوصی شهروندان احترام خواهد گذاشت.

خبرگزاری فرانسه در تیتری که برای مطلب خود درباره مناظره دیروز انتخاب کرده، می‌نویسد: «محدودیت‌های رسانه ای ایران برای نخستین بار در مناظره انتخاباتی مورد بحث قرار گرفت». این خبرگزاری می‌نویسد در مناظره انتخاباتی روز گذشته، دو تن از نامزدها (عارف و روحانی) از محدودیت‌های گسترده اعمال شده بر مطبوعات در ایران انتقاد کرده و خواستار آزادی بیشتر در این عرصه شدند.

خبرگزاری فرانسه در مطلب خود به برخی محدودیت‌های موجود در عرصه رسانه‌ای و مطبوعاتی ایران پرداخته و در ادامه، به مخالفت سعید جلیلی با انتقادات دیگر نامزدها اشاره می‌کند. در این مطلب به نقل از جلیلی آمده: «تنها به خاطر اینکه دو روزنامه وابسته به یک جریان سیاسی تعطیل شده‌اند، نمی توانیم بگوییم که آزادی وجود ندارد».

سایت شبکه خبری «بلومبرگ» نیز گزارش کم و بیش مشابهی را درباره مناظره دیروز منتشر کرده است.

در میان دیگر مطالب انتخاباتی، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارشی را منتشر کرده که از نظر سوژه در میان مطبوعات غربی بدیع می‌نماید. این روزنامه در مطلب خود به بررسی «نقش شهر قم» در رقابت‌های انتخاباتی ایران پرداخته است. نیویورک تایمز می‌نویسد قم نه تنها شهری مذهبی و مقدس در ایران است، بلکه یکی از مراکز مهم قدرت در این کشور به شمار می‌رود؛ بنابراین، عجیب نیست که تقریباً همه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هفته آینده ایران، این شهر را به عنوان مقصد بازدیدهای خود برگزده‌اند. به نوشته این روزنامه، کسب حمایت روحانیت قم، موضوع مهمی است که همه نامزدها درصدد کسب آن و اطمینان از وجود آن هستند.

اما مانند همیشه، مطالب یک‌جانبه و تخریبی درباره انتخابات ایران نیز جای خود را در مطبوعات جهان دارد. در این زمینه، «لس آنجلس تایمز» در مطلبی با تیتر «تلاش بسیار سخت برای معامله با ایران» می‌نویسد، انتخابات ایران، بار دیگر سبب شکل‌گیری گمانه‌زنی‌ها و طرح پرسش‌هایی شده، مبنی بر اینکه کدام یک از نامزدها می‌توانند این کشور را به سمت میانه روی و عملگرایی سوق دهند. با این حال، لس آنجلس تایمز بر این باور است که فارغ از بحث اشخاص و جریان‌ها، ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و آنچه این روزنامه «ایدئولوژی اهریمن جلوه دادن غرب» در ایران می‌خواند، جلوی هر گونه نزدیکی روابط میان ایران و غرب و تعامل مناسب در موضوع هسته‌ای را می‌گیرد.

در پایان، روزنامه «تودی زمان» نیز با انتشار مطلبی مدعی شده ایران در انتخابات پیش روی، بیش از هر زمان دیگری نگران شکل‌گیری حرکت‌ها و جنبش‌های مخالف در کشور است. در شرایطی که خود ترکیه این روزها درگیر حرکت‌های اعتراضی کم سابقه علیه دولت است، این روزنامه ترک مدعی شده مقامات ایران نگران هستند که در پی وقوع تحولات جهان عرب، انتخابات پیش روی در ایران به شکل‌گیری حرکت‌های مشابهی در ایران منجر شود.

در مجموع، تودی زمان در این مطلب یکجانبه و مبتنی بر اتهام زنی، ادعاهای فراوانی را علیه نظام جمهوری اسلامی و همچنین فرایند انتخاباتی در ایران مطرح کرده است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی