بازدید 56087

تعرفه واردات خودرو جان چند نفر را می‌گیرد؟ + جدول تعرفه‌ها

تعرفه سنگین واردات خودرو در کشور که همزمان با آغاز به کار صنعت خودرو برقرار شد، اکنون و بیش از گذشت چهار دهه همچنان برقرار است، حال آن که نگاهی به وضعیت تعرفه واردات در کشورهای غول در صنعت خودروسازی، نشان می‌دهد که رمز موفقیت در صنعت خودروی این کشور‌ها چه بوده است!
کد خبر: ۳۰۳۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۳ 19 February 2013
تعرفه سنگین واردات خودرو در کشور که همزمان با آغاز به کار صنعت خودرو برقرار شد، اکنون و بیش از گذشت چهار دهه همچنان برقرار است، حال آن که نگاهی به وضعیت تعرفه واردات در کشورهای غول در صنعت خودروسازی، نشان می‌دهد که رمز موفقیت در صنعت خودروی این کشور‌ها چه بوده است!

به گزارش «تابناک»، در کشور ما از دهه گذشته و تقریباً همزمان با پا گرفتن صنعت خودروسازی در کشور، شاهد تعرفه‌های واردات خودرو با ارقامی بیش از حتی ۱۰۰ درصد بودیم؛ منطقی که آن زمان برای یک چنین تعرفه‌ای در نظر گرفته شده بود، حمایت از صنعت خودرویی بود که تازه در کشور پا گرفته و نیاز به آن داشت تا در برابر هجوم خودروهای وارداتی از کشورهای غول تولیدکننده خودرو حمایت شود.

بنا بر این گزارش، این روز‌ها بیش از چهار دهه از تولد صنعت خودرو در کشور می‌گذرد و همچنان تعرفه بالایی برای واردات خودرو به کشور داریم. اکنون تعرفه اسمی واردات خودرو در کشور ۹۰ درصد است که با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور، می‌توان حدس زد با یک چنین تعرفه‌ای و چنین نرخ ارزی به علاوه مالیات بر ارزش افزوده، واردات یک خودرو از بیرون کشور با چه رقمی تمام خواهد شد!

این در حالی است که انحصار تولید خودرو در کشور با برقراری یک چنین تعرفه سنگینی بر واردات، حاشیه امنی برای تولیدکنندگان درست کرده که خودروی تولیدی را با هر استاندارد و کیفیتی و با هر شرایط دلخواهی تحویل مصرف کننده ایرانی می‌دهند که البته نتیجه آن، صرف‌نظر از هزینه‌های اقتصادی، سالیانه چند هزار کشته و مجروح در جاده‌های کشور به دلیل نبود استاندارد لازم در این خودرو‌هاست.

به دقت که نگاه کنیم، درمی‌یابیم در این چند دهه، منطق تعرفه واردات خودرو اساساً تغییر کرده است؛ منطقی که یک زمان در راستای حمایت از یک صنعت نوپا و نیازمند توجه برقرار بود، امروز هم برقرار است؛ با این تفاوت که از یک صنعت انحصاری و با شبکه گسترده اقدامات مهندسی شده برای زنده نگه داشتن انحصار حمایت می‌کند.

تعرفه واردات خودرو در کشور با گذشت بیش از چهار دهه از زمان آغاز صنعت خودروسازی، هنوز تعرفه‌ای سنگین و کمرشکن است و نه تنها منجر به آن نشده که خودروسازان کشور دست به تولیداتی استاندارد و قابل رقابت با سایر تولیدات جهانی بزنند، بلکه تبدیل به یک امتیاز ویژه برای آنان شده تا همچنان بدون ترس از هیچ رقیب خارجی، به انحصار و فشار خود بر مصرف کننده ایرانی ادامه دهند.

نگاهی به وضعیت تعرفه واردات خودرو در کشورهای بزرگ تولید کننده خودروی جهان نشان می‌دهد که اکنون ایران در این حوزه چه وضعیت اسفناکی دارد. تنها کافی است به کشور چین توجه کنید که اکنون با بیش از هجده میلیون تولید خودرو در سال، چه وضعیتی دارد. تعرفه واردات در این کشور که تا سه دهه گذشته، ۲۶۰ درصد بود، اکنون به ۲۵ درصد کاهش یافته است.

آیا تعرفه واردات، رمز موفقیت این کشور‌ها در تبدیل شدن به غول‌های صنعت خودروسازی است؟ آیا تعرفه واردات بوده که توانسته این درجه از کارایی و کیفیت را در صنعت خودرو این کشور‌ها رقم بزند؟ آیا ما با برقراری یک چنین تعرفه سنگینی، توانسته‌ایم حتی به گرد پای این کشور‌ها در صنعت خودرو برسیم؟

البته لزوم حمایت از تولید داخلی بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما آنچه اکنون مشخص است، این که خودروسازان این حمایت را همیشگی پنداشته‌اند و گویا همین گونه هم هست. در غیر این صورت، چرا هیچ زمان مشخصی برای پایان دادن به این حمایت در نظر گرفته نشده تا خودروسازان کمی به خود بجنبند و دست به کار شوند؟

البته دولت در مصوبه اخیر خود برای خودرو سازان آورده است که تا پنج سال آینده، تعرفه واردات باید ۲۵ درصد (هر سال ۵ درصد) کاهش یابد! یعنی تا پنج سال آینده هنوز تعرفه واردات خودرو در کشور برابر با ۶۵ درصد (بیش از دو برابر کشور چین) خواهد بود!

هم‌‌اکنون پرسش اینجاست که تا پنج سال آینده، چه میزان دیگر اجحاف در حق مصرف کننده ایرانی باید روا داشته شود و چه تعداد دیگر باید در جاده‌های کشور جان خود را به دلیل نبود استاندارد لازم در خودروهای داخلی و دسترسی نداشتن به خودروهای روز دنیا از دست بدهند؟ چند نفر دیگر باید قربانی افزایش قیمت‌های همیشگی خودروسازان شده و از خرید خودروی ایرانی برای همیشه پشیمان شوند؟ خوب است دولت و مسئولان یک ‌بار هم که شده، پاسخ این پرسش‌ها را شفاف بگویند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۷۲۰
انتشار یافته: ۱۱۷
اگر از اول واردات اتومبیل بود .
و کارخانه نداشتیم
اینقدر کشتار جاده ای نداشتیم
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
تابناک جان لطفا به کمک کارشناسان اقتصادی مجرب این قضیه را تا مجلس شورای اسلامی دنبال کن، نیازی به حضور ملت هم بود تو همین سایت یک فراخوان مردمی بزن ما باهاتیم تا انشاالله دست رانت خواران از این صنعت مهم و پولساز کشور کوتاه شود.
محمد
| United Kingdom |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
میدونید اگه واردات آزاد بشه بخور بخوره چند نفر تعطیل میشه؟ کسایی که قدرت زیادی هم دارن.عمرا نمیذارن
بزرگترین ظلم به مردم در صنعت خودرو شکل می گیرد و جز رانت خواری برای یک عده خاص چیزی جز بدبختی عاید مردم نمی شود چون جان مردم برای برخی مسئولین ارزش ندارد هر سال با خودروهای بی کیفیت در جاده ها جان هزاران نفر به خطر میافتد و آب از آب تکان نمی خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
تعرفه مهم است ولی کاش خودروسازان هم سرمایه رانیشان را در همان صنعت سرمایه گذاری می کردند نه هتل سازی در ارمنستان و خرید سهام سایر شرکت ها
خوب لابد این کار را اگر نکنند سودشان تامین نمی شود
باز هم مشکلی نیست می توانند کلا خودروسازی را جمع کرده و به هتل سازی بپردازند
سعید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
دقت کردید همین گاریارو موقع صادرات به کشورهای دیگه به نصف قیمت میدن ؟!!
اگه این قیمت میصرفه چرا به مردم خودمون نمیدن ؟!!!!
تابناك جان با جديت اين موضوع انحصاري بودن خودروي به ظاهر ملي ... رو پيگيري كن.تو تنها نيستي و يك ملت پشتتن.مهم اينه كه تو صداي خاموشه مردمي.خدا اجرتون بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
البته ملت بعد از اينكه از صف خريد امدند بيرون و صف ديگه اي براي خريد خودرو نبود ميان پشت تو !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اين آقايون ايران خودرو و سايپا كجاين تا ببينند نظرات مردم رو تو سايت تا بفهمند كه مردم از هيچكدوم از محصولاتشون راضي نيستن.بخدا ديگه هيچ جاي دنيا اينقدر به مردمشون ظلم نميكنند كه اينها دارن ميكنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
فکر کنم اون قسمت به ظاهر ملی رو اضافه نوشتید
ali
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
ما حاضریم یک کمپین حمایت از حقوق مصرف کننده در مورد اتوموبیل راه اندازی کنیم.
چرا اصرار دارین تو صنعت خودرو خودکفا بشین. به جاش تو کشاورزی خودکفا بشیم که از واردات برنج نامرغوب هندی و گندم و میوه و خیلی چیزای دیگه خلاص بشیم. صنعت تولید خودروی داخلی امتحانش رو بارها با نمره مردودی پس داده. تو رو بخدا جمعش کنید و وارداتش رو آزاد کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
من تو ایران خودرو کار میکنم و به دلیل وجدان درد با حرف شما موافقم .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
احسنت
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
کاملا موافقم!
تابی لطفا اسم و رسم چند تا از وارد کننده های خودرو رو بگو ببینیم شایعات راسته یا نه سنگ مردم و به سینه می زنی یا برو بچ وارد کننده .
لطفا وابستگی های سیاسی و حزبی و ...دوستان واردد کننده و سودهای ناقابلشون و بنویس
بالاخره بقول ... با ماهی دو میلیون که نمی شه زندگی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
وقتی واردات خودرو آزاد بشه با تعرفه پایین هر کسی می تونه بره اتومبیل مورد علاقه شو بیاره حالا یکسری به خاطر گارانتی و خدمات خو مسلما سود خواهند برد.
حمايت از خودرو ساز داخلي سرپوش است براي منافع شخصي و گروهي
چقدر ساده لوه هستيم ما
تجربه دنيا ميگه كه در رقابت ادما و كشور ها و توليدات رشد ميكنن و اگر رقابت تو دنيا نبود فكر كنم ادم هنوز هم در دوره پارينه سنگي زندگي ميكرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
ساده لوح
ممنون تابناک عزیز. واقعا عالی بود. ولی سنگ پای قزوین که از رو نمیره.
تنها راه این است که , از خودروسازان خارجی دعوت شود در ایران کارخانه تولید خودرو ایجاد نمایند با ***مدیریت کامل خودشان*** و کارگران ایرانی( فقط باید بیش از یک کارخانه تولیدی دعوت شود).در این صورت
1- کارگران بیکار نمی شوند.
2-کیفیت بالا
3-انتقال تکنولوژی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
این راه حل خوبیه فقط بدیش اینکه جیب بعضیا خالی می مونه و شروع میکنن .....از این حرفای بی سروته.
احسان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
عزیز من دوباره ایرانی ها میرن قاطی میشن باهاشون و دوباره همون آش و همون کاسه
گل گفتی اما کو گوش شنوا انهایی که باید ............سوار میشوند .
آنچه البته به جايي نرسد فرياد است ، من خاموشم تو نيز خاموش باش
بخدا فرصت برای ازمون و خطا بسه.
چرا الگو برداری نمیکنین.
بخدا چیزی کم نمیشه ازتون.
یه ذره غرورتون رو بزارید زیر پاتون به دور و برتون نگاه کنید.
بخدا اگه ایرانه 1404 با الان فرقی داشته باشه با این وضع.
تون موقع پراید 181 و 191 و 202 و 203 تولید نکردین هرچی خواستین به من بگین.

فقط درجا
هرچقدر مي توانيد در حق اين مردم ظلم كنيد اما اين را بدانيد كه روزي جواب خواهيد داد. هرچند بعيد است انسان هاي .... مثل شما قيامت و حساب و كتاب را قبول داشته باشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اون روز دیگه ارزش نداره ، وقتی من مردم ، میخوام دیگه دنیا هم نباشه
خدایی تابناک این حرکت خودجوشت برای احقاق حقوق مردم درباره خودرو قابل ستایشه . خودت بهتر میدونی چه زجری مردم از این تعرفه های ناجوانمردانه میکشن . واقعا این کارت قشنگه چون در زمانی داری این کارو میکنی که هیچ کس به داد مردم نمیرسه و همه با خودرو سازها همدردی میکنن به جای مردمی که چند دهست از این حمایت ها از خودرو سازها دارن ضرر میکنن . دمت گرم ...
آقا واقعا اي همه اجحاف تا كي واقعا آدم متاسف ميشه!!!!!!1
ممنون تابناک لطفا ادامه بده این مطالب رو. ما خواستار کاهش تعرفه واردات خودرو هستیم
شخصا که تصمیم گرفتم(قسم خوردم) تحت هیچ شرایطی خودروی داخلی نخرم.
حتی اگر قیمت خودروی خارجی دهها برابر بیشتر از خودروهای داخلی باشد.
كو گوش شنوا تابي جون
خودروسازان این حمایت را همیشگی تصور کرده‌اند و گویا همین گونه هم هست.اما چند نفر دیگر باید قربانی افزایش قیمت‌های همیشگی خودروسازان شوند؟گویا پلکان ترقی اینان از نعش ما مردم ساخته می شود.
با این کارا ایران هیچ پیشرفتی تو صنعت خودرو نمیکنه.خون کسایی که ریخته شده،کسایی که تو این کارا دخالت دارن گردن همه اوناست.تو یه مجله عکس رییس نمایندگی تویوتا تو آمریکا دربرابر مردم انداخته بود که در حال گریه کردن بود که ترمز ماشین ایراد داشته مردم نخریدن داشت ورشکسته میشد.گفت بیارین رایگان درست میکنم.اینجا پژو آتیش میگیره چند نفرم توش میسوزن کسی ککشم نمیگزه که چرا باید این طور بشه.ای مردم نخرین ورشکسته بشن ،بدونن با مردم که به سختی پول در میارن نباید این کارو کرد.چییه ذره به خودتون بیان باید به خودروسازا فشار بیارین تا خودرو با کیفیت و تماماً ملی تولید کنن.نه اینکه موتور پژو بذاره به سمند یا موتور206 به رانا این که نشد تولید ملی.این میشه دروغ گفتن به کسایی که نمیدونن،ماهم که اسممون گذاشتیم مسلمون هر کاری دلتون میخواد میکنیم.
در ایران وضع تعرفه خودرو ضمن موجب عقب ماندگی در ارتقا بهبود و کیفیت باعث رانت خواری و ارتقای حقه بازی شده است و این است اقتصاد پیشرفته !
برای نجات صنعت خودروسازی واردات را هر چه زودتر با تعرفه کمتر آزاد کنید. این واقعیتی است که باید با آن کنار بیاییم. این تنها راه نجات صنعت بیمار است
من از شما یک سوال دارم ,الان با وجود سقوط ارزش ریال و در برابر آن افزایش بهای دلار , حتی 0 کردن گمرگی هم نمیتواند انچنان موثر باشد !! آیا عموم مردم توانایی به فرض خرید خودرو +50 میلیون تومان را دارند ؟! پارسال با همین گمرکی اغلب خودرو ها متوسط 40 میلیون بودند .
اولا تشکر از اینکه هر چند دیر ولی باز هم به این مقوله پرداختین.دوما مگه جون آدمیزاد تو این مملکت ارزشی هم داره. ....به نظر من اصلا چه لزومی داره ما خودرو ساز بشیم . مگه همه کشورها خودرو میسازن.چه عیبی داره ما از توانمدیهای بالقوه دیگه مون مث توریست استفاده بکنیم.
دوست دارم تابناك...
مونتاژ کاری برندهای معتبر دنیا با تعرفه صفر عامل بقای خودروسازان و رضایت مصرف کننده تنها راه حل برای رضایت دوطرف است.همین L90 چه ایرادی داره فول CKD وارد بشه و تو این تابوت سازیها مونتاز بشه
آقایون خونای ریخته شده باید اون دنیا به خاطر کم کاری جواب داده بشه ...
شركتهاي خودروسازي ايران خون مردم را بي صدا ميريزنند
متاسفانه هیچ کس گوش شنوا ندارد... آمار کشته ها و مجروحان تصادفات جاده ای یکطرف وضعیت مصرف سوخت و آلودگی این خودروها هم یکطرف

از طرف دیگر ایرانیها هیچ وقت توانایی سوار شدن بر یک خودروی جخانی و به روز را در طرل حیات خود نخواهند داشت... اگر به جای این همه حمایت خودرو های به روز از ژآپن و کره وارد می شد هم آلودگی کمی داشتیم هم این همه آدم کشته نمی شد از اون طرف با ایجاد بستر مناسب همون خودروسازان رو برای تولید به ایران می کشاندیم که علاوه بر اشتغال زایی باعث ارز آوری شدیدی ناشی از توسعه صادرات خودروهای خودروسازان درچه یک جهانی می شد مثل مدل ترکیه
lمردم در تصادفات از بین می روند تا خودرو سازها با سود به دست آمده از فروش خودرو های کیفیت پایین ، در صنعتی دیگر کسب درآمد کنند.نمونه کامل آن ایران خودرو
کشور ما از این کشورها پیشرفته تر است.تنها چیزی که در ایران ارزش ندارد جان و مال مردم است.تنها چیزی که ارزش دارد پر کردن جیب بعضی افراد.که همیشه اشک تمساح میریزند .مسولین محترم 34سال به خودرو سازها فرصت دادید .هر سال بدتر میشوند.لطفا چند سال هم تعرفه را بردارید ببینید چه می شود.
این که میگویند اگر واردات آزاد شود هزاران نفر بیکار میشوند کاملا بی منطقی است و اصلا قبول ندارم.
شما آمار بگیرید چندین هزار نفر به خاطر بی کیفیتی ماشین ها جونشون رو از دست دادن؟
آیا بیکار شدن یک عده بهتر است یا سالانه هزاران کشته؟
به خدا در کشورهای پیشرفته اگر ببین با بیکار شدن عده ای جون حتی یک آدم در سال نجات پیدا میکنه حتما اون کار انجام میشه. و با مدیریت میشه نگذاشت اون عده هم بیکار بشن.
به هرحال میشه نمایندگی هایی داشت. مونتاژ در داخل داشت . قراردادهایی با کمپانی های بزرگ بست که از افراد با تجربه در شرکت های ایران خودرو و سایپا استفاده کنن.
هزارویک راه هست که بقیه کارمندان محترم ایران خودرو هم از لحاظ مالی آسیب نبینن.
اما الان خود کارمندای ایران خودرو انصافا بشینن فکر کنن بیکار شدن اونا به خاطر حفظ جون هزاران ایرانی کار بی ارزشیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
اخوی هم تعداد زیادی بیکار می شن هم از تعداد کشته کم می شه اونوقت بیکارها خیلی زیاد می شن ها.
ممنون از این گزارش واقعا عالی تازه فهمیدی چرا صنعت خودروی ما خودشو نابود کرد چون نیت حلال در آن نبوده نیت ثروت اندوزی
جان مردم که اهمیت نداره در برابر پولی که تو جیب دولت و اهالی خودرو ساز میره
چونکه در خیلی از کشورها اقتصادشون به معنای واقعی خصوصیه، نه مثل اینکه که حتی خصوصیش هم دولتی و نظامیه!
این جمله یادتونه : هرکی کمتر از دوتا ماشین از ما هدیه گرفته بلند شه ؟؟ و هیچکس بلند نشد .
الانم یه چیزی تو همون مایه هاست .
بعضی وقتا دهنای بسته همه چیرو لو میدن
اینم شانس ما ...
امر دست خداست پراید بهانست
می توان برای کامل تر شدن این مقاله، تعداد کشته های جاده ای کشور را با جنگ تحمیلی مقایسه کرد و نقش پر رنگ خودروهای غیر استاندارد در این مقوله.
چی میگی برادر تابناک..! اگه تعرفه بشه مثلا 10 % خوب اونوقت دوستان و مسئولین صنایع خودرو سازی کشور باید تشریف ببرن سر کوچه باقالی و لبو سرو گنن خدمت مردم شریف بجای خودرو ..
این حق مردم نیست که با این تاریخ و افتخار این خودروهای بی کیفیتو سوار بشیم.خواهشا لاغا کیفیتشونو ببرین بالا که تا خودرو تحویل میگیریم هفته بعدش نبریم نمایندگی برا تعویض قطعه.ممنون
انحصار انحصار انحصار خودرو باید باید شکسته شود
حمایت از تولید نیست حمایت ازتقسیم فروش بگین
ایران هم اکنون میزان تولیدی بیش از ایتالیا دارد ولی نکته اصلی آن است که تولید در ایران تنها به منظور مصرف داخلی است و این دیدگاه مشکلات زیادی از قبیل عدم کیفیت و عدم تنوع را به وجود آورده است در این زمینه ایران بیشتر شبیه مدل شوروی سابق در زمینه حمایت از صنعت عمل می کند در حالی که قیمت گذاری آن بصورت آزاد انجام می شود و این سیاست نه تنها به ظرر کشور است بلکه دیر یا زود صنعت خودرو نیز کاملا ازبین خواهد رفت
آقایان نماینده مجلس . اگر می خواهید به ملت شریف ایران ثابت کنید که با شرکت های خودروساز داخلی شریک نیستید مرد و مردانه یک بار توی عمرتان به فکر ملت باشید و تعرفه را خذف کنید .
از مسئول تا مردم مقصریم با خریدمون ما هم از اینا حمایت میکنیم
بسیار ممنون از شما بابت پیگیری این قضیه با تمام قدرت کارتون رو ادامه بدید تا حق مردم رو بگیرید
زور دارن، پول دارن، با زور و پول قوانین رو می خرند و فروش محصولاتشون رو تو ایران انحصاری می کنن. این که دیگه اظهر من الشمسه. بچه سه ساله هم اینو می دونه.
آقا جان مردم براي اين مديران چه اهميتي دارد ؛ مهم جيب آقايان است كه با اين سياستها بايد پر شود !!!!!
مصرف کننده ایرانی این وسط بی پناه ترین پارامتر شناخته می شود و هر انچه که بخواهند با او میکنند...
ول کن بابا کیه که گوش کنه منافع آقایون در اینجا خوابیده اگر لازم باشه برای حفظش هرکاری میکنند فکر کردن به این چیزا جوونی نابود شده ما رو بیشتر به ... تبدیل میکنه
ممنون از اطلاعاتتون
ولی آقایون این مباحثو از من و شما بهتر میدونن ولی خودشونو زدن به او راه که من و شما رو بچاپن
تابناک عزیز اگه آمار و ارقامی از میزان واردات خودرو و هم تولید داخلی داری بذار. البته به اضافه ی مقدار تعرفه واردات درهمون سال رو.
کاش برای تنویر افکار عمومی، آمار کشته ها که در آن نقص فنی یا عدم استفاده از تکنولوژی روز و ایمنی موثر بوده است نیز قید می شد و برآورد مالی این خسارات نیز درج می گردید.
دولت به درآمد حاصل از اعمال تعرفه سنگین چشم دوخته در حالی که حمایت ها و یارانه ای که به خودروسازان داخلی می پردازد به مراتب بیشتر از درآمد حاصل از تعرفه است !
بابا فقط تعرفه نیست که شماره گذاری و حمایت از مصرف کننده و ... هم هست .
دمت گرم تابی جون تا میتونی بزنشون ما هم با توئیم ولی کو گوش شنوا
یک بار هم با برداشتن تعرفه هوای مردم رو داشته باشید
با برداشتن تعرفه رقابت ایجاد شده و شاید شاید کمی تغییر در خودرو ساز های داخلی ایجاد شود وگرنه با همین منوال فقط چراغ جلو و خطر عقب ماشین ها عوض می شود
جاي تأسف دارد که سالیان طولانی و به بهانه حمایت از صنعت داخلي، منافع و حق انتخاب یک ملت 70 ميليوني فدای منافع چند شرکت خودرو ساز و افراد معدود دیگری شده است. در حال حاضر و پس از 30 سال حمایت همه جانبه و فشار به مردم در نهایت تعدادی خودروی بی کیفیت و در سطح مونتاژ با قیمت تمام شده بالا و کاملاً وابسته در کشور تولید می شود، و متأسفانه در این مدت همواره خودرو سازان و حامیان آنها به دنبال فرصت برای فشار بیشتر به مردم بوده اند. در حال حاضر شرایط را به اسم فروش قطعی خودرو با تحویل 4 ماهه و با قیمتهای جدید که در حدود 2 برابر قیمتهای گذشته می باشد به مردم تحمیل می کنند و مشخص نیست تا چه زمان بایستی تاوان بی کفایتی خودرسازان را مردم نجیب ایران بپردازند و اجازه نداشته باشند محصولات شرکتهای معتبر و مطمئن خارجي را به قیمتهای واقعی انتخاب و خریداری نمایند. براساس تجربيات و واقعيات جهاني، امکان توليد پايدار محصول با کيفيت و با قيمت واقعي و امکان فعاليت مديران توانا و کارآمد و سالم فقط در بازار رقابتي وجود خواهد داشت و تجربه 30 ساله نشان داده است با ادامه وضع تعرفه فعلي بر واردات خودرو وضعيت اين صنعت به هيچ وجه بهبود نخواهد يافت و بايستي در سياستهاي اين حوزه تجديد نظر اساسي صورت پذيرد.
تا همه پشت هم نباشيم ، نمي تونيم حريف اين تابوت سازها بشيم. بايد کاري کرد.....
از مسئولين تابناك درخواست يك نظر سنجي عمومي دراين مورد داريم .وپيگيري اين حق مسلم مردم از مسئولين داريم
صنعت خودرویی که به قیمت جان چندین هزار نفر برپا بماند همان به که نماند
من میگم چی میشه این همه جا تعطیل شده این هم روش این ایران خودرو و سایپا رو هم تعطیل کنید تا اینقدر کشته ندیم الکی مردم هم پولشونو میریزن دور هم جونشونو از دست میدن مثلا الان افغانستان و عراق صنایع خودرو سازی ندارن دارن میمیرن (نخواستم خودمونو با اروپا مقایسه کنم) برو ببین چه ماشینایی سوار میشن اون بدبخت بیچاره هاشون مخصوصا نداراشون تو عراق سمند پراید سوار میشن
نگاهی به وضعیت تعرفه واردات خودرو در کشورهای بزرگ تولید کننده خودروی جهان نشان می‌دهد که اکنون ایران در این حوزه چه وضعیت اسفناکی دارد.!!!آقا شما بگو توی چه زمینه ای وضعیت اسفناک نیست؟؟؟؟؟میتونی مثال بزنی تا ما آگاه بشیم یه خورده؟؟؟؟؟
به خدا اگه واردات خودرو آزاد بشه اين خودرو ساز ما اينقدر براي مصرف كننده بيچاره ناز نمي كنه كه بعد از 6ماهه ثبت نام جهت اضافه مبلغ پرداختي بريم نمايندگي انصراف بدهيم
تابناک جان ازت ممنونیم که خیلی از واقعیات موجود در صنعت خودروی ایرانو منتشر میکنی تا مردم کمی گوششون خبردار شه.اگه ممکنه هر روز از این مقاله های انتقادی منتشر کن با جزئیات دقیق تر و واقعی تر و همچنین اگه امکانش هست با چندین نماینده مجلس(نه نماینده ای که بفکر جیب خودشه)در این موارد مصاحبه داشته باشید تا شاید اونا از خواب بیدار بشن.
ازینکه منتشر میکنی سپاسگذارم.
عدالت اسلامی اینه که مردم هر روز در جاده ها کشته و زخمی بشن و بعضی ها با رانت های میلیاردی در صنعت خودرو به مردم بخندند ؟
اهیییییییییییییییییییییییییییییی...........
خودرو های داخلی علاوه بر ایمن نبودن که باعث کشتار زیاد شده یک ضرر ملی دیگر هم دارد و آن مصرف سوخت خارج از استانداردهای بین المللی است که باعث افزایش مصرف سوخت و بر باد دادن ثروت ملی است از طرفی آلودگی ناشی از این سوخت نیز باعث کشتار غیر مستقیم می باشد .
موضوع بسیار خوب مطرح شده، بسیار همت می طلبد تا بتوان تغییری در رویه حمایت از ساخت تولید ایجاد نمود
دوستان همگی ببخشید. ولی مشکل از خود ماست. هیچ جای دنیا مثل اینجا نیست. هرچی گرون میشه مردم برای خرید هجوم میارن. مثلا همین خودرو که ما اینقدر اعتراض میکنیم میریم از 6 ماه قبل پیش خرید میکینم.والا اگه مردم همه متحد بشن و چند ماه نخرن خواهید دید که چه خواهد شد
رمز موفقیت آنها فقط کار و تلاش است که ما نداریم.
مگه ما حقي هم داريم تو اين مملكت؟!!! مسئوليني كه اجازه سوئ استفاده اين صنايع را داده اند چه پاسخي خواهند داشت؟! حتي يك مسئول هم در اين دو هفته هيچ خبري در اين خصوص نداده! الانم فكر ميكنن شاهكار كردن كه تعرفه رو سالي 5 درصد كم مي كنن|! ما هم كه برده اينا شديم بايد هر تصميمي مي گيرن اجرا كنيم! نمايندگان ما مردم پس چكار مي كنن؟ شما امين ما در اين مملكت هستيد و بايد از حقوق مردم دفاع كنيد.
تابناک جان نون ما رو آجر نکن،
مکانيک، باطري ساز ، صافکارو نقاش و اوراق چي تنها اميدشان ماشينهاي داخليه!!!
من يه رانا تير ماه ثبت نام كردم تحويل بهمن اما هنوز دعوت نامش هم بدستم نرسيده به اسم حمايت از توليد داخل كه قول داده بودن اولش زير 15 مليون بدن بعد شد21.5 و حالا 32.5 بعد با كمال پر رويي دارن پيش فروش ميكنن برا دو ماه ديگه تحويل بدن كلا" كسي به كسي نيست
تابناک ما مث کوه پشتت ایستادیم. ممنون از اینکه حرف دل ما رو می نویسی.
یکی از راههای رسیدن به خدا پراید هست لطفا پراید را از مردم نگیرید
اقا كو گوش شنوا كاش همه ى اعضاى رسانه همه يك دل و يك صدا اين موضوع برداشتن وازاد سازى واردات رو رسانه اى مى كردند و به سراغ مسوولين و مى رفتن و اين موضوع رو به طور جد پيگيرى مى كردن كه تنها راه بهبود وضعيت در شرايط كنونى و نيز حق مردم مسلم مردم خوب كشورمون هست با تشكر از شما تابناك كه انشاالله اين موضوع رو جدى تر پيگيرى كنيد
من میگم مدیران تابناک با همکاری سایتهای هم جریان و غیر هم جریان یه جلسه مشترک بذارن و یه نظر سنجی مشترک روی سایتشون قرار بدن بعد نتیجه نظر سنجی رو توی یه دوره زمانی به مسئولین سر در گل فرو برده نشون بدن شاید یه فکری کردن
تابناک هر روز یه مقاله در مورد این موضوع بنویس امیدوارم یه روزی ملت درک کنند که تنها تصمیم گیرنده برای تولید یا عم تولید یک جنس بی کیفیت خودشون هستند .قدرت ملت در خرید جهت حمایت و عدم خرید جهت عدم تولید محصولات بی کیفیت است ما در تولید خودرو مزیت نسبی نداریم و نباید تولید کنیم .
همین بلا را سر قطعه سازان نیز آورده اند، قطعه سازی فقط شده رانت خواری افراد خاص از قطعه ساز واقعی خرید نمیشود بجای آن از قطعات چینی با مارک ایرانی استفاده میشود.
تا موقعی که این دو خودروسازدولتی باشند
وخودشان تعیین کننده قیمت تمام خودروهای داخلی باشند وحمایت دولت پشتشان باشد...........شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گهی دانه دانه
یعنی برداشت تعرفه یک خواب ناتعبیر است.
با سلام شما را بخدا اين انحصار رابرداريد.مطمئنا آيندگان قضاوت مي كنند.
هموطنان گرامی تو رو خدا هیجان زده نشین. من هم موافقم که واردات خودرو باید آزاد باشه. اما یک کم هم فکر کنین این کار خیلی ساده نیست. در این مورد که صنعت خودرو در ایران با شکست مواجه شده حرفی نیست کافی است شرکت هیواندایی رو با ایران خوردرو مقایسه کنین که با هم کارشون رو شروع کردن. ولی فکر کنین با تعطیل شدن کارخانه های خودرو ساز و کارخانه های وابسته چند ده هزار کارگر بیکار می مونن و وضعیت جامعه از این هم بدتر می شه. این موضوع کار کارشناسی می خواد. که البته من تا حالا نمونه ای از کار کارشناسی ندیدم. البته مطمئنا با این مقاله و نظرات ما اتفاقی برای صنعت خودرو نمی افته ولی کاش اظهار نظرات با فکر بیشتری انجام بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۱
بهتر یه مشت مفت خور کم میشن
حیف نیست این ماشینهای ایرانی با این همه امکانات

شیشه های عقب برقی!
کیسه هوا
روکش چرم
آینه های تاشو
و کلی امکانات دیگر

مــــا توانـــــــــــــــســـــــــــــتـــــــیــــــــــم
آخه بدبختی مونتاژکاری هم بلد نیستیم
از مسئولين سايت تابناک تشکر ميکنيم و تقاضا داريم حداقل هر هفته يک گزارش يا مقاله دربارة اين اجحاف بزرگ منتشر کنند
دوستان

اینکه تکنولوژی خودروهای تولیدی، مریوبط به چند ساله قبله،
اینکه خدمات پس از فروش و احترام به مشتری، سطح پایینی داره،
اینکه به زور تعرفه واردات خودرو رو بالا نگه داشتن،
اینکه ثبت نام قطعی، یعنی نه تاریخ تحویل خودرو قطعیه نه قیمتش
اینکه الودگی خودروها، چند نفر رو از بین برده،
اینکه عدم امنیت خودروها، چند نفر رو کشته،
اینکه چون تعدادی خانواده دارن تو این صنعت امرار معاش میکنن،
این بهونه که اگه این صنعت بخوره زمین، مثله هسته ای و داروهای خاص وابسته میشیم،
اینکه دلال ها، با کارخونه چه زد و بندی دارن،
اینکه سایت ثبت نام، در عرض مدت کوتاهی بسته میشه،
اینکه باید منت دار اقایون خودرو ساز باشیم،
اینکه فقط بعضی از نمایندگان مجلس فقط یه کمی اعتراض می کنن،
اینکه چقدر ماشین و چقدر پول، به مدیران مربوط و نامربوط پرداخته شده تا بگن همه چی آرومه،

اینا رو فکر می کنین، فقط جمع ما می فهیم؟
فکر میکنین این آقایونی که این صنعت چند هزار میلیاردی رو به دست گرفتن نمی فهمن؟
فکر میکنین بگیم نخریم و متحد بشیم، برشکست میشن؟،
فکر میکنین ربطش بدیم به انتخابات بعدی، درست میشه؟
هی نگید این دلال ها هم از بین همین مردم هستن، اگه خودمون رو درست کنیم، درست میشه،

بابا بحثه پوله، پول!

اعتراضات ما هم فقط اینو نشون میده که میفهمیم ولی کاری از دستمون بر نمیاد!
هی نشینید بنویسید اگه هیچکس نخره، برشکست میشن،
اگه هیچکس نخره، پول بیشتری از جیب خودمون یعنی بانکها وام می گیرن،

راهکار منطقی به نظرم اینه که:

،پشتوانه این صنعت رو قلقلک بدید، تا یه تکونی بخوره،
پشتوانه این صنعت بانک ها هستن، پول هاتون رو از بانکها در بیارید و یک کار مولد شروع کنید
تا هم درآمدی کسب کنید،
هم کمتر هر سال یک بار ماشینتون رو عوض کنید،
تا چرخش مالی از صنعت خودروسای بره به سمت بقیه صنایع کوچک،
میگن وقتی میخوای کسی رو از پا بندازی، دوستاش رو ازش بگیر و دور و برش رو خلوت کن،
دور و بر صنعت خودرو سازی رو باید خلوت کرد و حمایت بانک ها رو ازشون گرفت


کارآفرینی فقط یک مدرک و و پرستیژ نیست
این یک روزه هم درست نمیشه
اگه اهل متحد شدنید باید یه بازی برد- برد شروع کنید
متحد بشید چی گیرتون میاد؟
یه کسب و کار شروع کنید، تا هم منفعتی کسب کنید و هم پولتون به این صنعت تزریق نشه!
این آدمایی که این کار رو میکنند خیلی خیلی با قدرت و قوی تر از این حرفا و صد البته پررو تر و ظالم تر از حرفا هستن که با یه مقاله توو یه سایت بخوان کردارشون رو 180 درجه تغییر بدن
تنها راهش اینه که کاملا خصوصی بشن نه اینکه ظاهرا منظورم اینکه واقعا خصوصی بشن
تابناک عزیز پیگیری کن به قول معروف سنگ مفت گنجشک هم مفت تو بنویس ما حمایت میکنیم
1-هیچ کدام از اون کشورها در تحریم نیستند
2-هیچ کدام از اون کشورها قوانین سرمایه گذاری خارجی مارو ندارند
3- این کشورها همه عضو پیمان تجارت جهانی هستند
4 - هیچ یک از اون شرکتهایی که در اون کشورها فعالیت میکنند ,دولتی نیستند
5-اون کشورها دارای قوانینی هستند که ثبات دارند
6- اون کشورها دارای مهندسینی متخصص هستند ,که در دانشگاهها ونظام آموزشی قوی آموزش دیده هاند(اشاره به اینکه هیچ کدام از دانشگاههای ایران بین400 دانشگاه برتر جهان نبودند)
7-هزینه تحقیق این کشورها بالاترین میزان در کل جهان هست
8-از همه مهمتر اون کشورها که اسم بردید مدیران خبره وبا تجربه وبین المللی دارند و از آنها سود میبرندو پول خوبی هم به این مدیران و کارشناسان خبره و کاربلد خود میدهند به طوری که بهترینهای کشورهای جهان سوم به این کشورها مهاجرت میکنند و..
ما چطور خودمون رو با این کشورها مقایسه میکنیم در حالتی که هیچ یک از شرایط ساده رو برای حتئ مونتاژ رو هم در داخل ایران فراهم نکردیم و.....
با تمام وجود غمگینم
منهم از نظر اين هموطن عزيز حمايت مي كنم:

از مسئولين تابناك درخواست يك نظر سنجي عمومي دراين مورد داريم .وپيگيري اين حق مسلم مردم از مسئولين داريم
خوب راست مي گه . شما بايد جواب اين خونها را يدين
ما فعلا داریم مالیات بر ارزش افزوده را به اندازه آنها میکنیم!!!!!!
سلام به اعضای زحمتکش تابناک
این موضوع خودروسازی در کشور ما از جنبه ظلمی که سالهاست در حق مردم مظلوم ما می شود خیلی اهمیت دارد
وقتی به شهری مثل باکو سفر کنید و آدمهای اونجا رو با بهترین ماشینهای اروپایی میبینید اونوقت خودتونو مقایسه میکنید و افسوس براتون میمونه....
مردم که یادشونه ولی اگه خودرو سازهای محترم فراموش نکرده باشند قرار بود ال 90 جایگزین خودرو پیکان بشه اونم با قیمت حدود هشت میلیون تومان . اما حالا....
تابناك عيز لطفا براي ما مشخص كنيد وارد كنندگان خودرو چه كساني هستند كه دير زماني به ارز دولتي دسترسي دارند و حالا هم خودروها 20000 دلاري را وارد و با فرض تعرفه ي100 درصدي به قيمت 250 مليون مي فروشند.

20000*2*25000=100 مليون تومان
تفاوت بيش از 100 مليون ناشي از چيست و اين باج آشكار در قرن 21 به جيب چه كساني مي رود.
70 میلیون آدم باید جور 2 تا کارخونه مثلا خودرو ساز داخلی که معلوم شد داخلی هم نسیتن همچیشون وارداتی بوده باید جور این 2 تا تولید کننده رو بکشن. از همینجا از طرف عده زیادی از جوانان این کشور از مسئولید تقاضا دارم جلوی واردات خودروی دست دوم به ازای هر نفر یک خودرو لااقل برای مدت کوتاهی آزاد بزارن.
ارز آزاد تعرفه صفر درصد
تابناک از حملات ظالمانه به صنعت ملی خسته نشدی ،هرکس خوکفایی این کشور به واردات اجناس خارجی بفروشد یک خائن است .
بعید میدونم انتشار بدی
چه خانوادهایی تو این مملکت داغدار وجگر سوخته شدن بخاطر غیر ایمن بودن خودروهای داخلی......وچه وحشتناک است آمار نقص عضو بودن تا آخر عمر و.......؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امام علی به مالک میگه خواص رو به عوام ترجیح مده.
تو کشور ما الان خواص(کارخانجات خودرو سازی) به عوام ترجیح میدن و با جون مردم بازی میکنن.
تابناك عزيز تاكه من بايد با حداقل دستمز كار كار كنم تا بتوانم يك پرايد بخرم
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی