بازدید 27557

شیعیان پاکستان: به داد ما برسید

در خشونت‌های فرقه‌ای که یکی از بدترین موارد آن دیروز به وقوع پیوست، تاکنون بیش از بیست‌هزار نفر از شیعیان پاکستان جان خود را از دست داده‌اند. در خشونتی فراگیر علیه شیعیان، اغلب چهره‌های تحصیلکرده و بانفوذ شیعه هدف حملات هدفمند و مردم عادی هدف خشونت کور یا حملات انتحاری قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۲۹۴۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۴ 11 January 2013
بعد از این که پاکستان، روز گذشته شاهد یکی از بدترین حملات قومیتی در تاریخ این کشور بود، رهبران شیعیان پاکستان، امروز جمعه از ارتش پاکستان درخواست کردند که کنترل کویته مرکز استان بلوچستان را در دست بگیرد.

به گزارش «تابناک» و به نقل از رویترز، رهبران شیعیان همچنین گفته‌اند تا زمانی که خواسته‌های انها مورد پذیرش قرار نگیرد، اجازه نخواهند داد اجساد قربانیان حملات دیروز دفن شوند.

خشونت علیه شیعیان پاکستان در حال افزایش است و بعضی از مردم شیعه در میان خشونت فرقه‌ای گرفتار شده‌اند. یک گروه حقوق بشری نیز هشدار داده است که بعد از این که حدود 115 نفر در خشونت‌های دیروز پنج شنبه جان باختند، اوضاع می‌تواند بدتر هم بشود.

مقامات پلیس پاکستان اعلام کرده‌اند بر اثر انفجار این 3 بمب، دست کم 115 نفر کشته شدند. از این تعداد،‌ بیش از 80 نفر متعلق به دو انفجار در سالن ورزشی در شهر کویته مرکز استان «بلوچستان» است. شهر کویته، پنجشنبه شاهد انفجار دیگری در یک منطقه تجاری بود که در آن 35 نفر کشته شدند. گروه غیرقانونی لشکر جنگوی مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است.

جمعیت تقریبا نیم میلیونی شیعیان کویته مرکز استان بلوچستان که اکثرا از قوم هزاره هستند به هدفی آسان برای تندروهای اهل سنت پاکستان تبدیل شده‌اند. لشکر جنگوی به دنبال ایجاد حکومتی بر مبنای عقاید تندروانه خود در پاکستان است. علاوه بر این، گروه دیگری با نام ارتش متحد بلوچ که در خشونت‌ها در بلوچستان نقش دارد به دنبال استقلال استان فقیر و خشک بلوچستان است که گفته می‌شود از منابع غنی گاز طبیعی، مس و طلا برخوردار است. بلوچستان که تقریبا نیمی از مساحت پاکستان را در بر می‌گیرد، تنها هشت میلیون از جمعیت 180 میلیونی پاکستان را در خود جای داده است.

این در حالی است که سال گذشته میلادی، خونبارترین سال برای شیعیان پاکستان بوده است و حدود چهارصد نفر جان خود را در حملات تروریستی از دست دادند و اگر قرار باشد، در سال 2013، حوادث دیروز تکرار شود، معلوم نیست چه تعداد از شیعیان جان خود را در خشونت کور گروه‌های تندرو از دست بدهند.

هفته پیش و در آستانه اربعين حسینی نیز، حمله انتحاري به اتوبوس زائران شيعه پاكستان در جاده كويته منجر به كشته شدن ۱۹ تن از مسافران پاكستاني شد. در آن حادثه، سه اتوبوس حامل زائران پاكستاني كه از شهر كويته پاكستان به سمت تفتان در حركت بودند و قصد داشتند ابتدا به مشهد و از آنجا به كربلا بروند، مورد حمله انتحاري قرار گرفتند. يك فرد موتورسوار كه حامل مقادير زيادي مواد منفجره بود، خودش را به يكي از اتوبوس‌ها كوبيد و منفجر شد كه منجر به نابودي كامل آن اتوبوس شد. منابع رسمي تعداد كشته شدگان را ۱۹ تن اعلام كردند اما برخي منابع غيررسمي نوشتند كه تقريباً همه ۴۵سرنشين اتوبوس سوختند و فقط چند نفر از آنان توانستند جان سالم به در ببرند.

تخمین‌ها حاکی از آن است که تاکنون  بیش از بیست هزار شیعه در پاکستان و به خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به شهادت رسیده‌اند. رهبران فکری، اساتید دانشگاه، متخصصین، پزشکان و وکلای شیعه از گروه‌هایی هستند که به طور نظام‌یافته مورد حمله تکفیری‌های پاکستان قرار می‌گیرند.



دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # رفح # حج # ارتحال امام خمینی
وب گردی