بازدید 15466
۷

امیر قطر از گروه‌های فلسطینی چه می‌خواهد؟

چند هفته پیش و اندکی قبل از شروع جنگ هشت روزه حماس با رژیم صهیونیستی، سفر امیر قطر به غزه و وعده حمایت وی از حماس، توجه زیادی را برانگیخت و حواشی فراوانی نیز ایجاد کرد. اکنون خبرها حاکی از وجود برنامه مشابهی از سوی وی برای تشکیلات خودگردان است. برخی ناظران معتقدند محور اصلی این اقدام به ایران ارتباط پیدا می کند.
کد خبر: ۲۹۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۴ 26 December 2012
چند هفته پیش و اندکی قبل از شروع جنگ هشت روزه حماس با رژیم صهیونیستی، سفر امیر قطر به غزه و وعده حمایت وی از حماس، توجه زیادی را برانگیخت و حواشی فراوانی نیز ایجاد کرد. اکنون خبرها حاکی از وجود برنامه مشابهی از سوی وی برای تشکیلات خودگردان است. برخی ناظران معتقدند محور اصلی این اقدام به ایران ارتباط پیدا می کند.

به گزارش «تابناک»، امیر قطر پس از اعطای کمک 250 میلیون دلاری به حماس در غزه، تصمیم دارد هفته آینده طی دیدار با «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، کمک مشابهی را به این تشکیلات ارائه دهد. برخی تحلیلگران، هدف اصلی این اقدام را تلاش برای کم کردن نفوذکردن ایران می دانند.

خبرگزاری فلسطینی «معان» به نقل از امیر قطر نوشته، وی به وعده خود مبنی بر کمک مالی به تشکیلات خودگردان عمل خواهد کرد. این اقدام در پی آن صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی اعلام کرد به جای پرداخت مالیات‌های جمع آوری شده از «رام الله» به تشکیلات خودگردان، آن را به جای بدهی این تشکیلات بابت انتقال برق بر می دارد.

سایت خبری «آروتز شوا» معتقد است مهمترین عاملی که می‌تواند در پس این تصمیم امیر قطر نهفته باشد، ایران است که حوزه نفوذ خود را از سوریه تا لبنان، غزه و مصر گسترش داده است.

نشریه «جئوپالیتیکال مانیتور» نیز در این باره می‌نویسد: «هدف سفر امیر قطر، بخشی از سیاست گسترده‌تر قطر برای تغییر جهت‌گیری اتحادهای ایران در خاورمیانه و کشاندن حماس به خط کشورهای غربگرایی از قبیل مصر، ترکیه و عربستان سعودی است».

بر این اساس، قطر به واسطه به رسمیت شناختن حماس، تلاش دارد خود را به جای ایران در جایگاه حامی مالی اصلی این گروه قرار دهد. اگر قطر بتواند دو جنبش فلسطینی فتح و حماس را به یکدیگر نزدیک کرده و آنها را زیر کنترل خود درآورد، می‌تواند با پول خود آنها را به سمت سیاست‌های خود بکشاند.

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، اقدامات اخیر قطر بیش از هر چیز معطوف به کاستن از نفوذ ایران در منطقه استوار است تا از این طریق، هم رؤیای دیرینه خود مبنی بر تفوق منطقه ای بر ایران را جامه عمل بپوشانند و هم با عمل کردن در راستای سیاست‌های ایالات متحده، ایران را در مسئله هسته‌ای بیش از پیش تحت فشار قرار دهد.

این در حالی است که همزمان با این سیاست‌ها، شورای همکاری خلیج فارس نیز به عنوان بازوی منطقه‌ای کشورهای پادشاهی عرب منطقه، در جدیدترین اجلاس خود در پایتخت بحرین، جهت‌گیری  ضدایرانی آشکاری اتخاذ کرده و نسبت به آنچه «نفوذ ایران در کشورهای منطقه» می خوانند، هشدار داده اند.

به این ترتیب، سیاست‌های قطر در حقیقت بخشی از راهبرد کشورهای عرب منطقه علیه ایران است که البته با همراهی کشورهای فرامنطقه‌ای، به ویژه آمریکا به اجرا درآمده و هدفی جز کاستن از اهرم های منطقه ای ایران ندارد.  

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۱
انتشار یافته: ۷
بايد كشور كوچك قطر را جوري ادب كرد كه ناي از جا بلند شدن نداشته باشد درضمن بزاريد هرچقدر ميخواد پول خرج كنه چون سياست بر مبناي پول دوام چنداني نداره چه بسا ممكنه يه روز بلاي جون خودشون هم بشه
چیزی نیست بدستور ارباب امریکایی و اسراییلی عمل میکند .
پول نفت و گاز حوزه مشترک پارس جنوبی و یکه تازی امیر قطر و دیگر هیچ.
با سلام
*گرچه این قطره. ببخشید قطر . این حاشیه نشین خلیج فارس در مقابل هیمنه ایران بزرگ بسان همان قطره است.لیک چندصباحی است که به لطف در آمدهای گازی و
نفتی میلیاردی برای اثبات وجود خود در این ور و آن ور جهان از فرانسه تا استرالیا
دست به خرید هتل و مزارع دامپروری و
...زده است.
امروزه روز هم میخواهد با مازاد در آمد پول نفت وگازش در جاده دیپلماسی منطقه پا روی گاز گذاشته و بدون شرم و آزرم در امور داخلی دیگر کشورهای
منطقه از یمن تا مصر و سوریه .بحرین لیبی وحتی ایران دست به آتش بازی بزرگ وخطر ناکی زده است.
و مبدل به کارگذار و آتش بیار محرکه گردیده . این شیخ فریب خورده و تهی فکر درک آن را ندارد .که بداند .که با دم شیر بازی کردن بس حماقت آمیز وثمره اش تباهی مطلق است.
*به صنف ادا واطور بزرگان در آوردند.ودر هر مجلس ومحفلی اسب وقاحت را در میدان جهالت به جولان و ا داشتن . ومنیجک خاص و عام شدن نمی توان به بزرگی رسید.
*زیرا قطر در بارگاه این مرز بوم کهن بمثابه همان قطره است.قطره ای که معنای دریا را نمی فهمد.و به دریا نه پیوندد.آخر وعاقبش تباهی است.
این قانون نا نوشته دیپلماسی است.
ملت هاي مسلمان بيدار و آگاهند و فريب دغل بازي هاي امير قطر و آل سعود و آل خليفه و .. را نمي خورند. کمک امير قطر پول مظلومان ستم کشيده فلسطين است که به خودشان باز مي گردد. سرمايه و حکومت در زمين در نهايت به مظلومان و ستم ديدگان خواهد رسيد.
و نريد ان من علي الذين استضعفوا في الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثين
آقای امیر قطر لطفا به این سئوالات من پاسخ دهید ؛ 1-آیا شما طرفدار رژیم صهیونیستی هستید یا طرفدار فلسطین؟ 2-ایران در کدام طرف معادله قرار دارد در طرف اسرائیل یا فلسطین؟3-چرا میخواهید بین فلسطینیان وایران تفرقه بیندازید؟4-در جنگهایی که مقاومت وحزب الله با رژیم صهیونیستی داشته اند آیا حمایت ایران پر رنگتر بود یا حمایت شما؟5-شما که این همه ثروت باد آورده را صرف تخریب کشور مسلمان سوریه میکنید آیا نمی توانید از همان تروریستهایی که به سوریه اعزام میکنید از تمام نقاط دنیا برای مبارزه با اسرائیل بسیج کنید ؟
همین خود بزرگ بینی و غرور بیجا و غیرمنطقی ما رو به این روز انداخته.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی