بازدید 18407
خوانده می‌شوید؛

باز هم تعطیلات آلودگی رسید؛ چه باید کرد؟

در شرایطی که تا شامگاه یکشنبه، مسئولان استانداری تهران اعلام می‌کردند در هیچ صورتی تهران تعطیل نخواهد شد، ظهر دیروز، استاندار تهران از تعطیلات دو روزه در این شهر خبر داد تا همچنان به نظر برسد به رغم مذاکرات طولانی‌ و کار‌شناسی، هنوز تعطیل کردن، نخستین راهکار مقابله با آلودگی بوده و البته این نسخه قابل تعمیم به شهرهای تیره شده از گرد و غبار نخواهد بود؛ نظر شما چیست؟
کد خبر: ۲۸۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵ 04 December 2012
آلودگی هوا، گرد و غبار، ذرات معلق، وضعیت هشدار، وارونگی جوی (اینورژن)، خودرو، موتورسیکلت، زوج و فرد، طرح ترافیک، معاینه فنی، صنایع آلاینده، بیماری‌های تنفسی، سوخت، یورو ۴، سمی، هوای پاک و...؛ بعید است که حتی اگر ساکن شهرهای بزرگ کشور هم نباشید، بیش از نیمی از این کلمات و اصطلاحات به گوشتان نخورده باشد، چه برسد که در درون ماجرا حاضر باشید و صابون این آلودگی به تنتان خورده باشد!

در شرایطی که از مدت‌ها پیش به نظر می‌رسید، با فرا رسیدن فصول سرد سال، وارونگی جوی «غول آلودگی» را به روال هر سال به سطح برخی از شهرهای آلوده کشور برگرداند، هیچ اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد، تا سرانجام پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان، تعطیلات آلودگی برای برخی از نقاط کشورمان از راه برسد تا تهرانی‌ها (جز بانک‌ها و بیمارستان‌ها) در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه (امروز و فردا) و مدارس و دانشگاه‌های اراک در دوشنبه و سه‌شنبه (دیروز و امروز) تعطیل شوند، اما در اصفهان تنها به تعطیلی مهدهای کودک بسنده شده، در مشهد همه چیز به وزش باد و رفع آلودگی سپرده شده و در کلانشهر آلوده کرج هم ظاهرا نه خانی آمده و نه خانی رفته است!

این تعطیلات در حالی از راه می‌رسد که کارهایی مانند طرح ترافیک و گسترده شدن آن حتی در سطح کلانشهرهای دیگر عملا راه به جایی نبرده و حتی قادر به تثبیت وضع نامطلوب حاکم بر این شهر‌ها نیست که اگر بود، بی‌گمان تعطیل کردن اقتصاد پایتخت برای چند روز، آخرین راهکار مسئولان می‌شد.

اینجاست که بحث مسئولان آغاز می‌شود؛ یکی ریشه را در بنزین غیراستاندارد دانسته و خودروهای غیراستاندارد را مکمل معرفی می‌کند، دیگری گناه عمده را گردن موتورسیکلت‌ها می‌اندازد، مسئول بعدی از صنایع آلاینده در مجاورت شهر‌ها ناله سر می‌دهد و همین طور چرخه ادامه پیدا می‌کند تا قصور پلیس در توقف خودروهای آلاینده، کمبود فضای سبز، ضعف سامانه حمل و نقل شهری، خودروهای تک سرنشین و... هم به نوبت در جایگاه محاکمه قرار گرفته و از دید یکی تبرئه شده و از دید دیگری، نقش نخست در ماجرا نصیبشان شود.

در چنین شرایطی، طبیعی است که هیچ گونه وحدتی در آرا دیده نشده و در زمان ارائه راهکار، هر کسی ساز خود را کوک کند تا ملغمه‌ای از روش‌های علمی، غیر علمی، آرمان‌‌گرایانه و حتی طنز ارائه و البته به بوته فراموشی سپرده شود تا اگر خدای ناکرده دوباره آلودگی برگشت، هر کسی روش خود را از بایگانی بیرون کشیده و روز از نو و روزی از نو!

البته همه این مراحل که درباره دود و ترکیبات ناشی از سوخت و امثال آن گفته می‌شود، برای آلودگی ناشی از گرد و غبار هم درست است؛ اما آنجا نتیجه‌گیری متفاوتی می‌شود تا جایی که حتی آلودگی پانزده برابر حد مجاز در سیستان (سه هفته پیش) و ۲۳ برابر حد مجاز در اهواز (نیمه تابستان) هم ممکن است، هیچ گونه تعطیلاتی به همراه نیاورد!

به راستی مشکل کجاست و راهکار آن چیست؟

* به نظر شما آیا آلودگی هوا درمان‌پذیر است؟ اگر پاسخ مثبت است، راهکارتان چیست؟

* آیا با رویکرد تعطیل کردن ادارات در زمان وضعیت هشدار موافقید؛ به نظر شما مزایای این طرح چیست و معایب آن کدام است؟

* در شرایطی که موج گرد و غبار در سال‌های گذشته، بسیاری از شهرهای کشورمان را به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل (اگر تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها را مترادف «نیمه تعطیل» بدانیم) درآورد، برخی از کار‌شناسان و مسئولان راهکارهایی ارائه کردند که به مرور زمان به فراموشی سپرده شد؛ آیا راهکارهای امروزی متفاوت از آنهاست و آیا سرنوشت بهتری انتظارشان را می‌کشد؟

* در سال‌های اخیر، همواره شایبه‌هایی مطرح بوده که آلودگی تنها در تهران و نهایتا در یکی دو کلانشهر دیگر دیده می‌شود و آلودگی دیگر شهرها‌ گاه در مقیاس بسیار بزرگ‌تر بروز کرده اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ نظر شما چیست؟ اگر پاسختان مثبت است، دلیل این نوع نگرش را چه می‌دانید؟ آیا آلودگی تهران متفاوت از دیگر شهرهاست یا در پس این ماجرا رازی نهفته است؟

* آیا می‌توان برای جلوگیری از رخ دادن وضعیت هشدار، راهکار کوتاه‌مدت یا ضربتی معرفی کرد یا حل معضل پدید آمده تنها بر پایه برنامه‌ریزی بلندمدت ممکن است؟

* ریشه معضل آلودگی هوا را در چه می‌بینید؟ سوخت، خودرو، موتورسیکلت، حمل و نقل عمومی، کارخانه‌ها و صنایع، کمبود فضای سبز، قانون، اجرا، مسئولان، مردم، پلیس یا...؟ ریشه گرد و غبار چطور؟

* کارکرد کدام نهاد را در مبارزه با آلودگی کارساز دانسته و به کدام یک نقد وارد می‌دانید؟ چرا؟

* وظیفه ما و شما در مقابل این آلودگی چیست؟

با ما همراهی کنید؛ این بحث با دیدگاه‌های شما تکمیل شده و به زودی برگزیده پرسش‌های شما در «اتاق شیشه‌ای تابناک» با کار‌شناسان طرح خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹۵
اگر تعطيلي به خاطر آلودگي هواست چرا فقط دولتي ها تعطيلن؟ ما تو شركت خصوصي تعطيل نيستيم.از صبح از سر درد و چشم درد همه داريم مي ناليم.مگه ما ها آدم نيستيم؟چرا سياست گذاري ها اينقدر خرابه؟ساعات كار مفيد دولتي ها چقدره؟خودم كليشونو مي شناسم كه صبح مي رن كارت ميزنن بقيه روز دنبال كاراي خودشونن.اين انصافه؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
تشنه اجراي عدالت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
تا بخواد عدالت واقعي توي اين كشور اجرا بشه ؛ ما ها 7 تا كفن پوسونديم !
روشنفکر!!
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
راس می گی همش تقصیر دولتی هاست.
این دولت ما داریم با این هوای آلوده.
تو خارج دولتی ها می رن با .... درگیر می شن و نمی زارن هوارو آلوده کنه.
بعدشم برای این که مردم دلگیر نشدن یه مالیات قلمپه بهشون می دن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
از تابناک خواهش میکنیم تحقیق کند و ببیند آیا پنجشنبه 16 آذر دانشگاه های شهرهای آلوده بویژه تهران بدلیل قرار گرفتن بین 2 تعطیلی، تعطیل میشود یا خیر؟ متشکریم
تعطیل کردن ادارات و مدارس در اولین گام جهت حفظ و سلامت شهروند است که کاری بجاست اگر برای سلامت افراد جامعه ارزش قایل باشیم . دومین هدف تردد کمتر وسایل نقلیه و واحدهای تولیدی دود زاست که بجاست . سومین مورد که باز به سلامت جامعه بر میگردد رفتن به مکانهای خوش آب و هواست . .......
اگر مشکل شما باعنوان کردن تعطیلات عقب افتادن از امور است که ما امور را برای سلامت جامعه میخواهیم پس اگر چند روز هم عقب بمانیم بهتر است تا جان شهروندان و سلامت جامعه را به خطر اندازیم....
مقصر خود مردم هستند. چرا اینقدر خودروی تک سر نشین ؟ بنده خودم دو تا ماشین دارم ولی با وسایل نقلیه عمومی سر کار میرم. چه ایرادی داره ؟ باید فرهنگ سازی بشه . همین و بس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
مردم که از خودرویی استفاده می کنن که دولت بهشون داده و بنزینی توش میریزن که بازم دولت بهشون داده و حمل و نقل عمومیشون هم توسعه نیافته و داغونه و .....؛ چرا مقصرن؟
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
مگه وسیله نقلیه عمومی خالی هم داریم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
باریکلا به تو پسر خوب!
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
واقعا دمت گرم...
من ماشین ندارم (یعنی پولش رو ندارم) ولی کار درست کار شماست.
اون آقایی هم که میگه توسعه نیافته باید با چند وقت پبش مقایسه کنه.
یا اون آقایی که یه جورایی مسخره کرده خیلی بی انصافه.
در تایید حرف شما اینو بگم که مشکلات همیشه از رفتارهای بد خود ما سرازیر میشه.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
سهیل عزیز ،سامان دهی وضع شهرها و حل مشکلات آنها مثل ترافیک و آلودگی هوا در وحله اول وظیفه نهادهای مسئول است و از طریق تهیه طرح های جامع و علمی امکان پذیر میشود و نحوه رفتار مردم و عکس العمل درست و یا نادرست آنها فقط در این رابطه قبل سنجش و نقد است. سایت تابناک هم بجای انداختن توپ در زمین مردم بهتر است بدنبال سوال کردن از مسولین اجرایی باشد. باید از نمایندگان مجلس سوال کند که چرا با این قبیل مسائل جدی بر خورد نمیکنند. باید با دانشگاهیان و افراد متخصص صحبت کند. وقتی برای استفاده از تجارب مربیان فوتبال خارجی میلیاردها تومان هزینه میشود، چرا کسی بفکر استفاده از تجارب متخصصین خارجی و استفاده از تجارب آنها نیست؟
اول اینکه مگه هوایی که تو خونه تنفس میشه چقدر بهتر از هوای بیرونه؟
دوم اینکه تعطیلی فقط باعث میشه که از بدتر شدنش تا حد کمی، جلوگیری بشه وگرنه تغییر مثبتی به وجود نمیاره. خصوصا که ترافیک جاده ها چند برابر شده.
سوم این راه حل فقط به درد این دو روز میخوره و نتیجه این تعطیلی اجباری رو باید روز شنبه ببینیم که تردد و شلوغی بیشتر از حالت عادی میشه و....
چهارم اینکه اگر روز 5شنبه بارندگی نشه(که ان شاءالله میشه) اونوقت باید برای هفته بعد چه کنیم؟ باز هم تعطیلی؟
چرا هیچ کس به راه حل اساسی فکر نمیکنه؟؟؟ از تک تک ما شهروندهای عادی بگیرید تا مسوولین محترم؟؟؟؟ چرا هر کدوم با یک کار خیلی کوچیک مثل کاشتن درخت، استفاده از وسایل عمومی(با وجود همه کاستیهاش) و فشار به نهاهای مربوطه برای توسعه حمل و نقل عمومی یه قدم کوچیک برنمیداریم؟ ما همه از هر قشر و طبقه ای که هستسم توی اولیه ترین نیازهامون هیچ فرقی باهم نداریم.... دلمون برای خودمون بسوزه....
اول از همه بنزین استاندارد به ماشین ها تحویل دهید نه این آشغال ها رو که بوی نامناسبش حتی حکایت از وجود مشکل دارد
دوم از ترددتاکسی، مینی بوس و اتوبوس های فرسوده جلوگیری شود.
سوم خودرو ساز ها اتومبیل استاندارد تولید کنند نه پیت حلبی هائی که به سرعت فرسوده می شوند و مزاحم محیط زیست.
همتی و علم در مسوولین نیست. فقط خدا می تواند ما را از بی تدبیری و بی مسئولیتی نجات دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
فقط آب پاشی راه حلشه والسلام.
فواره و هواپیما های آبپاش!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
بیسوادی و بی تدبیری غوغا میکنه ...................
ارزش یک خبر به "در لحظه بودنشه"! بیست و چهار ساعت دیگه نظر امروز مخاطبین شما برای هیچ کس جذابیتی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
تازه اگر شانس بیاوری و نظرت خوانده بشه
(بجز بانک ها و بیمارستان ها)
عجیب است ................. بابا مردم از الودگی هوا خفه شدند اونوقت شما دارید چرتکه پول و سود وزیان میاندازید ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بیچاره کارمند بانکها که محکوم به ابتلا بیماریهای الودگی هوا هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
پول و تسهیلاتی که کارمند بانک میگیره اگر ما هم میگرفتیم حاضر بودیم وسط چهارراه پر از آلودگی هم به کارمون ادامه بدیم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
پس این مامورای راهنمایی و رانندگی چیکار کنن
behrooz
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
اولا که نه پولی هست و نه تسهیلات درست و حسابی دوما اگه شاخص کار مفید توی این مملکت رو رصد بکنید شاید به این پی ببرید بیشترین ساعت کار مفید برای بانکهاست ثالثا خدا وکیلی اینقدر مغرضانه با مسئله برخورد نکنیم کافیه یه کم دیدگاه انسان دوستانه داشته باشیم والله که اگر ما ایرانیها یه کم سعی کنیم به جای داشتن این دیدگاههای انفعالی به همدیگه فکر کنیم و گذشت داشته باشیم همه چیز به خوبی و خوشی پیش میره اینو مطمئن باشیدرابعا با این نظر که مامورای راهنمایی و رانندگی چه میکنند؟ کاملا موافقم و همیشه دغدغه خود منم بوده خدا بهشون صبر عنایت کنه همانطور که به بانکیها و پرسنل بیمارستانی عزیز و همه کسایی که این روزها سر کار هستند با تشکر
خوبه والا ما که تو شهرستانها هستیم و از گردو غبار خفه میشیم کسی مارو تعطیل نمیکنه ولی چون پایتخت نشینها یک کم هواشون بد شده تعطیل میشن ما تو رما گازمون قطع میشه تعطیل نمیشیم ولی شما ها راه به را تعطیل میشین مملکت گل و بلبله دیگه به غیر از تهران کسی ادم نیست حقتونه
پاسخ ها
سهیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
اصفهان-اراک-کرج و....پایتخت نشین محسوب میشن؟چرا شما ها با تهرانی های بدبخت کجید؟بیا تهران نفس بکش تاعلت تعطیلی را بفهمی.بوی گند دود تو شهر آدمو خفه میکنه.هرسال ما همین وضعمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
کسی مجبورتون نکرده بمونید
اگر تهرانیا بدبخت باشند دیگه بقیه ملت ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
شهرستانی ها برگردند شهراشون تا تهران خلوت بشه ...............
واژگونی اتوبوسها، آلودگی هوا در زمستان، بنزین غیر استاندارد، تصادفات جاده ای، کمیاب شدن دارو، غبار آلود بودن هوا در تابستان،.............

بدون کوچکترین برنامه ریزی برای بهبود اوضاع

فکر میکنید دلیلش چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
هدف کم شدن جمعیته

مشخصه :)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
کم شدن جمعیت کم بضاعت و متوسط جامعه است !
مسعود
| Netherlands |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
خدايا كمكمون كن
یکی از مهمترین موارد وسایل نقیله عمومی هست که هر کدام مشکلات بسیاری دارند ! هر کسی روزانه بخواد از این ها استفاده کنه دقیقا آشنایی داره با مشکلات و مصایب وسایل نقیله عمومی !
اين آلودگي هوا ؛ ناشي از سوخت بنزين بدون كيفيت است .
همه جاي دنيا ، بنزين رو در پالايشگاه توليد ميكنند . در ايران اين كار در پتروشيمي انجام ميشود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
آخه قراره ما بگيم : خود كفا شده ايم !
حالا به هر قيمت موجود !
علت آلودگي هوا ؛ بنزين بدون كيفيت داخلي است .
تهران بايد كلا" تعطيل شه و بره پي كارش .
این مشکل و چندین مشکل دیگه مثل تصادفات و ترافیک رو خیلی خیلی راحت می شه حلش کرد. راه هارو اگر بلد نیستید من براتون می گم.
۱. ورود خودرو های با کیفیت و ایمین خارجی رو باز کنید
۲. بنزین مرغوب رو در اختیار مردم قرار بدید
۳. وسایل نقلیه عمومی رو بهش برسید. مثلا واگن های بیشتر مترو، نظرات مناسب بر تاکسی ها و ...

یکسری کارهای اصولی تر و آینده نگر تر هم هست. به شهر های دیگه کشور هم برسید تا مردم به تهران مهاجرت نکنند که هیچ بلکه برگردند. و ...
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
اخوی ظاهر شما تو یک کشور دیگه زندگی می کنی.
اما جواب شما
بند 1 : الان ما در شرایطی نیستیم که بتونیم با واردات خودرو با قیمت پایینتر اولین صنعت عمومی کشور که نزدیک ورشکستگی هست رو با خاک یکسان کنیم.
2- خودتون خوب می دونید که واردات بنزین با این شرایط کار راحتی نیست.
3- ماجرای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی هم ماجرای ساده ای نیست و زمانبر هست.
صرفا نظر دادن کافی نیست مهم نظر منطقی دادن هست.
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
علی آقا ظاهرا شما هم تازه به این کشور رسیدی و ندیدی که هر سال همین اوضاعه.و کیه که ندونه با این دیدگاه سال دیگه و سالهای بعدش هم همین آش و همین کاسه است.ظاهرا شما هم مثل خیلی های دیگه منتظر نشستی تا معجزه ای اتفاق بیوفته یا در حالت خوش بینانه مشکل با آب پاشی حل بشه! شما که اینقدر کارت درسته و اینقدر خوب راه حل های اجرایی دیگران را که تو بقیه کشورها جواب داده رو نقد میکنی بیزحمت بیا یه پیشنهادی برای رفع مشکل خودمون بده!!
مسعود
| Netherlands |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
اخوي(علي) پس بقيه كشورا چطور تونستن همه اين كارارو بكنن شما يه بار برو استانبول تازه ميفهمي كجا داري زندگي ميكني . استانبول با 20 ميليون جمعيت و بودن هيچگونه نفت ، فوق العاده منظم هواي تميز
براي كاهش آلودگي هوا بايد در شهرهاي بزرگ من جمله تهران ، از بنزين با اكتان بالاي وارداتي استفاده كرد .
همیشه در ایران بیشترین فشار به مردم وارد میشه چون دولت ها توانایی برنامه ریزی ندارن . بهتر هست اول فکری
بحال کیفیت بنزین و گازوئیل ...
.بعد کیفیت خودرو و موتور سیکلت های صفر کیلومتری که تولید میشوند و چند برابر مصرف و الابندگی دارن ...
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ...
از رده خارج کردن اتوبوس و مینی بوس های فوق العاده دود زا .....
توسعه مترو و وسایل حمل و نقلیه عمومی ...

و در اخر خود مردم روش زندگی بهتر رو انتخاب میکنن
براي كاهش آلودگي هواي تهران ؛ بايد منزل مسئولين را هم از ناحيه بالاي شهر و منطقه شميرانات ؛ به پايين و مركز شهر تهران انتقال داد تا اينجوري بفهمند كه مردم تهران چه هوايي رو استنشاق ميكنند تا بلكه به فكر بيوفتند و يه كاري انجام دهند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
مطمئن باش اگر این کار هم انجام شود از آلودگی بمیرند باز هیچ حرکتی انجام نمی دهند
راهکار بسیار ساده است.
1- استفاده از اتوموبیل های برقی
2- کاهش تعرفه واردات خودرو. واضح است که خودروهای مدل روز چندین برابر آلودگی کمتری از خودروهای با تکنولوژی قدیمی تولید داخل ایجاد می نمایند.
باید تعطیل می شد چون هوا خیلی افتضاح شده اما اینکه تعطیلی برامون خوبه یا نه، باید بگم به نظر خوش میگذره اما باید یه جا تاوان این خوش گذرونی رو بدیم؛ یه روز که دیدم خیلی از دنیا عقبیم و سخت شده برسیم باید یاد این تعطیلات کنیم و مضراتش.
در ضمن من نمی دونم چجوری با تعطیل کردن هوا درست میشه؟ یعنی یکم از خاکستری تیره بشه خاکستری روشن حله؟!
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
آخه چرا .....!! تعطیلی یعنی تردد کمتر- یعنی افراد در معرض آلاینده کمتر قرار می گیرند. یعنی ارباب و رجوع با ادارات کار ندارند وسیله شخصی کمتر میارن بیرون یعنی تولید آلودگی کمتر
تهران رو بايد منتقل كرد به تنب كوچك .
پاسخ ها
نارمك نشين :-)
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
اينجوري ، تهران رسمي ميشه و وام هم بهش تعلق ميگيره و 1000 متر زمين توي تنب كوچك بهش ميرسه و نفت هم مياد سر سفره اش :-)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
چه نظر پخته و عالی. دست مریزاد
راهکار افزایش حمل ونقل عمومی که هر چقدر زودتر اقدام شود باز هم دیر است
به فکر فرهنگ سازی و این حرفها هم نباشید.
سال 85-86 شخصا به خاطر وضعیت هوا یک زمستان ماشین نمی بردم
بالای نیم ساعت تو خیابون ها معطل سوار شدن یک ماشین می شدم.حتی دربست برای بعضی مسیر ها تو بعضی ساعات پیدا نمی کنید!
به نظر من بهترین کار این است که دولت مسئولیت فروش بنزین و شماره گذاری خودرو را در کلان شهرها به شهرداری ها بدهد تا مسئولین محلی در مقابل این موضوع جوابگو باشند و بتوانند با دست بازتر برای رفع آلودگی عمل کنند.
با سلام و عرض خسته نباشید
عوامل مختلفی باید دست به دست هم دهد تا آلودگی شهر تهران و کلان شهرها از بین برود:
1- صنعت خودروسازی ایران که جزء ناقص ترین صنایع می باشد و هیچ تمایلی به بهبود خود ندارد، زیرا رقیبی ندارد. البته با خیل عظیمی کارگر که استخدام کرده است و بیکار شدن آن ها به اقتصاد کشور آسیب می رساند نمی توان برایش رقیب خارجی آورد، زیرا به راحتی ورشکست می شود. راه حل این بخش در شایسته سالاری و حرکت به سمت علم و آوردن علم در صنعت می باشد. خودروسازی ما قصد علمی شدن ندارد، زیرا هر چه تولید کند نهایتا به قیمت تقریبا دلخواه می فروشد. آیا فروش پراید به مبلغ 14میلیون معقول است، آن هم با تولید در این تیتراژ بالا.
2- صنایع ما که تنبل وار به خواب رفته اند، واحدی به اسم R&D برایشان در حد یک اسم کوچک است، البته کارشناسان دولتی در صورتی که علم داشته باشند باید کمک حال باشند که یا ندارند و یا نیستند.
3- چند بار مسئولین زیربط با این همه اساتید شایسته دانشگاه های ما از جمله اساتید دانشگاه امیرکبیر چلسه گذاشته اند و از آن ها خواسته اند که پروژه های دانشجویانشان را بر روی این موضوع تعریف کنند و پول را در جای درست به جای آب پاشی در این مباحث علمی خرج کنند؟ آیا شما می دانید که طی تحقیقاتی که در خوزستان انجام داده اند اگر در یک منطقه از آن درختکاری شود درجه هوا بیش از 5 درجه در کل استان خوزستان کاهش می یابد و قطعا اگر از انسانهای نخبه از جمله اساتید بخواهید قطعا آن ها هم راه حل هایی دارند که معضل آلودگی از تهران رخت بندد و بزرگترییییییییین مشکل آلودگی هوای تهران این است که از انسان های با سواد برای یافتن راه حل و عملی نمودن پیشنهاد آن ها کمک نمی گیریم.
بزرگتررررررررریییییین مشکل آلودگی هوای تهران این است که هر انسان بی سوادی درباره ان اظهار نظر می کند الا کارشناس مربوطه.
بزرگترین مشکل این است که مسئولانی متولی امر محیط زیست هستند که باید پرسید که افتخارات علمیتان چیست؟ باید پرسید واقعا از کدام دانشگاه مدرک گرفته اید؟ باید پرسید آیا خدا وکیلی سواد این مسند را داری؟
پاسخ ها
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
با تشکر از شما فرهیخته گرامی
با نظر شما به جد موافقم. خود نیز از اساتیدی هستم که بدنبال اجرایی کردن بسیاری از پروژه های دانشجویی هستم اما وااسفا....
به جای اینکه به مردم بگید کمتر از خودروی شخصی استفاده کنن با این وضع حمل و نقل عمومی به خودروسازان بگید بیخیال تولید خودرو و سود میلیونیش بشن و از خارج تویوتا یا برندهای معتبر دیگه با مصرف کم و آلایندگی کم ( البته بدون تعرفه گمرک ) وارد کنید اگه واقعا دلسوز مردم هستین . الان مزدا 3 سال 2012 در خارج از ایران 15000 دلار قیمت داره ! یعنی اگر تحریم نبودیم و دلار 1000 تومان سابق بود میشد 15 میلیون تومان ! حالا خودتون وجدانتون رو قاضی کنید
كيفيت بنزين توليدي در پتروشيمي ؛ از اين بهتر نميشه !!!!!
فقط دلمون رو به اين خوش كرديم كه در توليد بنزين خود كفا شديم !!!!!!!!!!
در واقع بايد بگيم : در توليد مايع سرطانزا خود كفا شده ايم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
خود كفايي در مايع سرطان زا را به عموم مردم تبريك عرض ميكنيم !!!!
سوخت استاندارد كه نداريم ..... اتومبيل از رده خارج توليد مي كنيم و تا مي توانيم جلوي واردات اتومبيل هاي با كيفيت را مي گيريم تا هم هوا را الوده كرده، هم زودتر افراد را راهي ديار باقي كنيم تا جا براي ازدياد جمعيت باز شود، حالا شما از ما مي خواهين راه حل بديم؟
باور كنيد نه دشمنم، نه صهيونيزمم و نه ...... فقط مي خوام نفس بكشم!!
تا زمانیکه دولتمردان جهت حل مشکل آلودگی هوا به مراکز علمی کشور رجوع نکنند و مساله به طور تخصصی بررسی نشود مشکل حل نخواهد شد.
یا علی
براي كاهش آلودگي هوا ، تهران بايد 365 روز سال تعطيل باشه .
من حاضرم تو مترو و بی ار تی له بشم ولی ریه هام نسوزه و هوای سالم داشته باشم.یعنی ورود هر نوع وسیله شخصی به محدوده زوج وفرد ممنوع ممنوع ممنوع...چون شما هر طرحی که داشته باشید اعم از بهینه سازی سوخت یا ماشینها وکارخانه جات بالاخره 2 یا 3 سالی طول میکشه وتو این مدت جمع کثیری از مردم اگه نمرده باشن به انواع واقسام مریضیها مبتلا شدن....
براي كاستن از آلودگي هوا بايد :
در كلان شهر ها از بنزين خارجي ( وارداتي ) و در شهر هاي كوچك از بنزين توليد داخل استفاده كرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
از راي هاي منفي ؛ معلوم ميشه كه بنزين داخلي ، چه قدر طرفدار داره !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
نه از رای های منفی معلوم میشه که کلا این بنزین داخلی باید حذف شود و بنزین مرغوب توزیع شود در تمام مملکت
دود اين آلودگي هوا از كنده بنزين توليد داخل بلند ميشه .
باور کنید هوای اصفهان دست کمی از تهران نداره ولی چون اونجا تهرانه همه نگرانش هستند
ما که تعطیل نیستیم ولی اوناییکه تعطیلن باید برن و از تعطیلات لذت ببرن ، شما هم زیاد خودتو واسه آلودگی خسته نکن ، فایده نداره
براي كاهش ميزان آلودگي هوا بايد « امكان اسكان مسئولين رو در نقاط خوش آب و هواي بالاي شهر تهران به - 0 - برسونيم » .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
دمت گرم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
خوش به حالشون ؛ چه هوايي ميره توي ريه هاشون !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
اگه مزايا و امكانات رو ازشون بگيريم ، ديگه مسئولي نخواهيم داشت !!!
و اينجوري ، خيلي حيفه :-)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
اونها از خوشی شان نمیگذرند. آمده اند تا در خوشی به ما خدمت کنند برادر
تا زمانی که تمام ادارات و نهاد ها در تهران جمع باشند این مکافات ادامه دارد
اكثر شركت هاي خصوصي در اين تعطيلات باز هستند در كاهش آلودگي كمكي نكرده اند!‌
دقت كردين وقتي هوا سرد هست، بلافاصله بعد از اولين باد يا بارون هوا آلوده ميشه. يعني اين موضوع به 6 ساعت هم نميكشه. در صورتيكه تا 2 سال پيش سرعت آلودگي اينقدر زياد نبود. حداقل 7 تا 10 روز طول ميكشيد تا آلودگي هوا رو حس كنيم. تنها علتش استفاده از مواد سرطانزا در بنزينهاي توليدي هستش كه خدا رو شكر هيچ كدوم از مسئولان نه به روي مبارك ميارن و نه فكري به حالش ميكنن !!!
كاش به جاي اينكه فورا تعطيل كنن يه فكر اساسي و اصولي بشه (حالا نيس خيلي هم كم تعطيلي داريم)
راه کار این امر
1-افزایش محسوس حمل ونقل عمومی نه به حرف بلکه به عمل
2- اختصاص یارانه ی قابل ملاحظه به بخش حمل و نقل عمومی تا استفاده از آن ها به صرفه تر شود
3- مسئول گذاشتن فقط یک ارگان و سازمان مهم یا وزارت خانه در این خصوص و اختیارات تام دادن و قدرت برخورد دادن به ان تا وحدت عمل در این زمینه و برخورد جدی با مسببان آلودگی صورت گیرد. چون با موازی کاری فعلی نه میتوان کسی را مواخذه کرد چون به گردن یکدیگر می اندازند و نه کاری از پیش میرود
4-برخورد جدی با مراکز معاینه فنی که سرسرکی برگه معاینه به خودروهای دارای مشکل میدهند
5- نظارت هر چه بیشتر بر تردد خودروها ، و نظم دادن به ترافیک تا ترافیک روان باشد مخصوصا اجبار رانندگان به حرکت در لاین خودشان تا ماشین ها با سرعت بیشتری خیابان ها را بپیمایند و ترافیک کمتر ایجاد شود
6- تاکید هر چه بیشتر بر مترو و افزایش ناوگان و همچنین افزایش خطوط آن
7- دور کردن کارخانجات آلوده کننده از کلان شهرها و یا اجبار به نصب فیلترهای مناسب کاهش آلودگی
8- افزایش شغل در روستا ها و شهرهای کوچک تا کسانی که به کلان شهرها مهاجرت میکنند برای اشتغال یا امکانات، دیگر رغبتی به ماندن در جایی که آلودگی و ترافیک دارد نداشته باشند
9- ایجاد لاین مخصوص دوچرخه در هر خیابان تا مردم امکان رفتن در محدوده ی وسیعی با دوچرخه ی خود داشته باشند و به حداقل رساندن استفاده از دوچرخه
10- سرمایه گذاری هر چه بیشتر بر روی خودروهای دارای سوخت پاک تر مانند سوخت هیدوژن یا پیل های سوختی و برقی
11- فشار حداکثری بر روی کارخانجات خودروسازی تا خودروی کم مصرف درست کنند یا جریمه شوند و بهترین کار این است که ماشین های واقعا کم مصرف و کوچک از خارج با گمرگ صفر وارد شود تا مردم و کارخانجات ترغیب به استفاده از ماشین کم مصرف شوند
12- احداث منوریل ها و قطارهای هوایی تا هر چه بیشتر و راحت تر مردم با حمل و نقل عمومی سفر کنند
13- استفاده از موتور یا دوچرخه ی برقی که هم سرعت تردد را بیشتر کند و هم آلودگی نداشته باشد و از نظر صوتی هم آلودگی نداشته باشد

که لازم به ذکر است انجام این کارها سرمایه گذاری است نه هدر دادن منابع چون جامعه ی سالم تری خواهیم داشت و عوض خرج بیماری و تبعات ترافیک و آلودگی ، صرف بهبود زندگی در جامعه خواهیم کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
در مورد 9 منظور حداقل رساندن خطــــر استفاده از دوچرخه بوده که اشتباه تایپی بوده و خطر جا افتاده
خانم دستجردي !
وزيره محترمه بهداشت !!!
ما كاركنان بيمارستانها چه گناهي كرديم كه نه توي سيل ، نه توي زلزله ، نه توي طوفان ، نه توي آلودگي هوا ، تعطيل نيستيم ؟؟؟!!!!
لا اقل يه كاري كن كه در اين مواقع اضافه كارشو به ما بدهند !
پاسخ ها
كارمند بيمارستان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
كارانه مون رو بدهند ؛ اضافه كاري ايام تعطيلات ، پيشكش !!!!
8 ماه كارانه عقبيم ، 3 ماه اضافه كار !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
حقوق ما رو به موقع بدن ، اضافه كار ما ، مال خودشون .
دماغ عملي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
اگه هيچي بهتون نميدهند ، عوضش چون كارمند بيمارستانيد ، دماغتون رو مجاني عمل ميكنند .
بنظر من بايد اين هفته از سال كه هميشه الودگي هست رو تعطيل رسمي كنند و بجاش از تابستون يك هفته كم كنند
آقا به سلامتي هواي كثيف كه باعث شد بعد از مدتهاي طولاني تهران هم ٢ روز تعطيل بشه،،!! ما كه مونديم اين تعطيلات رو با ارزاني بليط و وفور نعمت كجا بريم ،،!؟ لطفا راهنمايي كنيد!! مچكرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
در تهران بمانید و دود نوش جان کنید
اخر این وضع تا کی می خواهد ادامه پیدا کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
تا وقت گل ني !
سال سال حمایت از تولید ملی است:
هنوز از تعطیلات تاسوعا و آشورا نیامده با پنجشنبه 3 روز دیگرم روش و بازار و اقتصاد هم ترکیده از جنب و جوش و بعدشم اربعین و جشنهای 22 بهمن و . . .
تمام ناهنجاری های محیت زیستی جای خودش ولی آخر ماه این تولید کنندگان و شرکتها و غیره از کجا حقوق در بیاورند و مالیات و . . .
آخرش باعث تعدیل نیروی آخر سال کارخنجات و شرکتها و حتی مغازه ها میشود.
میگوئید نه ببینید.
اگه همه تهران تعطیل بشه ولی بانکهاش نه ! تاثیر زیادی تو کاهش آلودگی نداره چون به دنبال آن تمام بازار و شرکتهای خصوصی هم باز می مونن و خیلی از مشتری ها کارهای عقب افتاده بانکی شون رو تو این روزها انجام می دن.می گین نه :
1-سر بزنین به بانکها ببین چه خبره!
2-الان که ساعت 15 سه شنبه است نگاه کنین به افق ببینین چقدر از دیروز کمتر یا بیشتر شده!
الودي را ساختند عمل طبيعت نيست كار مشخص
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
خودت فهميدي چي گفتي ؟!!!!!!
ما رو بيخيال !!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
با این جمله بندی زیبا!!! لااقل اینقدر خودتو کامل معرفی نکن برادر
باید قسمتی از خیابان به مسیر دوچرخه سوارها اختصاص داده شود مثل کشورهای اروپایی . دوچرخه رایگان در خیابان به افراد ساعتی داده شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
دوچرخه رايگان + ماسك شيميايي رايگان
ناشناس
| Sweden |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
شيب تهران به درد دوچرخه سواري نمي خوره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
اصلا توباغ نیست
علت آلودگي هوا 1- توليد بنزين هاي بدون كيفيت پتروشيمي2- توليد ماشين هاي با تكنولوژي 20 تا 30 سال گذشته وعدم استفاده از فيلتر خروجي اگزوز و كنيستر برگشت بخارات بنزين در ماشين ها كارخانه ها كه فقط فكر پركردن جيبشون هستند وجالبه كه براي حل مسئله تنها كاري كه بلدند افزايش محدوده طرح ترافيكه فقط ترافيك هدايت ميكنند به خارج محدوده ترافيك اونم با اين كار باعث ترافيك سنگين توخارج از محدوده ميشوند يعني تمام اين مشكلات بايد توسط مردم حل بشه اگر حل شدني باشه
ما كارمنداي بخش خصوصي آدم نيستيم؟ يا نكنه رويين تن هستيم؟
ولي ولله ما حاضريم در تمام طول سال كارمنداي ادارات دولتي هر اداره اي فقط يك روز در هفته برن سر كار حقوقشونم كامل بگيرن. در عوض شهر هم خلوت مي شه آلودگي هم كم مي شه. مطمئن باشين آب هم از آب تكون نمي خوره چون همين الانش هم به اندازه ي هفته اي 2-1 ساعت بيشتر كار مفيد انجام نمي دن.
براي كاهش آلودگي هوا ، بايد با آفتابه ، و نه آبپاش ، بر روي تهران آب بريزيم .
فکر وتدبیر مسئولین که همیشه با تکنولوژی های نو وبا جدیدترین روش علمی در جهت رفع مشکلات کشور تلاش کرده اند و بحمداله تاکنون مشکلات را برطرف نموده اند وما دیگر هیچ مشکلی نداریم جز آلودگی هوا که اصلا مهم نیست .این مسئله هم به کوری چشم دشمنان حل می شود . چگونه ؟ از خلیج فارس و دریای خزر و همه برکه ها و تاللب ها لوله ای بزرگ به بالای سر تهران یا همه شهرهای آلوده بکشید و نازل هایی مانند دوش درست کنید و در زمان آلودگی پمپ هارا روشن کنید تا اب با قدرت روی شهر های آلوده بریزد و ان ها را پاک کند و زمین را سرسبز کند .هوارا لطیف کند وبلبل ها بخوانند و........
آفرین به تدبیر مسئولان .خداحفظتان کند
3 روز کاری برای هر ماه کافی است، بقیه روزها تعطیل اعلام شود.
دلم برای همه می سوزه این همه کامنت ولی دریغ از اینکه یک مسئولی حتی برای لحظاتی به فکر بیفته. هر سال این موضوع تکرار می شه و سال بعد و سال بعد و سال بعد ولی هیچ اتفاقی نمی افته. ایمان دارم که اگر همه بمیرند از آلودگی باز هم هیچ اتفاقی نمی افته و فقط شما می آیید و کامنت می گذارید و هیچ حرکتی هم انجام نمی دهید. نه غیرتی برای تغییر، و نه غیرتی برای اعتراض فقط کامنت بگذارید و عده ای هم به ریش شما از ته دل بخندند
به نظر من نبايد موقع آلودگي تعطيل كنيمداريم مي بينيم كه هوا صافه و آلوده مي شه قبلش بايد تعطي كرد تا اينجوري نشه اين كارا چه فايده ايي داره فقط پولدارا در مي رند
اقایان مسیول ? و خانم های مسو ل ? چرا دارید با جان مردم بازی می کنید.? سری به بیما رستان هایی که کو دکان سر طانی بستر ی هستند، بزنید ، شاید وجدانتان کمی بیدار شود. کودک که سیگاری نیست که بگو ییم بر اثر دود سیگار ، سرطان گر فته. هوای الو ده، اب الوده، خاک الوده، گویا .کسانی عمد ی دارند ، مردم ایران را که یکی از تندرست ترین مردم جهان بودند، به نژادی بیمار و معتاد ، تبدیل کنند. و گرنه، همه ی این راه کار ها را که دوستان می گویند، خوب می دانند. یازده سال پیش، گروهی از ژاپن امدند و برنامه ای دادند که اگر اجرا می شد، اکنون، ما هوای پاک وارد شش ها یمان می شد نه دود . الود گی های مرگ بار. ولی با رفتن این گروه، برنا مه هم به بایگانی سپرده شد. راستی کمال سادگی است که خیال می کنیم ، اقایان و خانمهای نشسته در مجلس و کمسیون های گونا گون و این همه دانشمند و فر هیخته، نمی دانند ............
]چه فرق است بین الورگی شهرهای تهران اراک و . . . که تهران تعطیل و بقیه . . . .
تعطیل کردن راه چاره نیست
راهکار این بوده که ایران حداقل از پنجاه سال قبل هم زمان با توسعه شهری؛ حمل و درون شهری و مخصوصا مترو رو گسترش میداده ... برای مثال اگر بخوایم از تهران حرف بزنیم و تهران رو با شهرهای پیشرفته دیگر مقایسه کنیم، شهری به بزرگی تهران حداقل باید دارای بیست خط مترو باشه که سیستم ارتباطی بسیار ارتقا یافته تری هم داشته باشه به عنوان مثال بسیاری از مترو های پیشرفته هر خط خودش انشعابات فرعی و .... داره یا قابلیت عبور از سایر خطوط رو هم داره. دیگه توسعه تاکسی و اتوبوس و اینام که جای خودش.

عامل دوم باید استاندارد کردن جاده ها و خیابان ها باشه که طوری مهندسی شده باشند که کمترین ازدحام رو به وجود بیارند و از طرفی هرچه سریعتر قادر باشند راننده رو از مبدا به مقصد برسونند تا ماشین هرچه زودتر از چرخه درون شهری خارج بشه. نه اینکه یک خیابونو ببندن نصف شهر قفل کنه یا وسط بزرگراه توی خط سرعت بی آرتی بزنن که بزرگراهی که همینجوریشم ترافیک داره دو لاینه هم بشه!

عامل سوم باید واقعی کردن قیمت بنزین در نظر گرفته بشه تا حداقل امکان از سفر های درون شهری غیر ضروری جلوگیری به عمل بیاد و از لحاظ وجدانی حداقل راننده به اندازه ای که هوا رو آلوده میکنه پول هم داده باشه!

به هر حال چیزی که همه باید بهش توجه کنیم اینه که شهری مثل تهران بزرگترین شهر جهان نیست ... بلکه شهرهای بزرگتر و شلوغ تر هم وجود دارند، اما شهر های بزرگ نیازمند سیستم حمل و نقل پیشرفته و پیچیده و امکانات در قد و قامت اون شهر هستند. من فکر میکنم اگر شهرداری ها امکاناتی فراهم کنن که سیستم حمل و نقل عمومی چه از لحاظ هزینه و چه از لحاظ وقت به صرفه تر باشه ما خیلی از مشکلاتی رو که امروز شاهدش هستیم رو نخواهیم داشت. بالاخره هیچ کس مریض نیست که چند ساعت از وقتشو توی این خیابون های شلوغ و تلف کنه و هم دود بخوره و هم اعصابش خورد شه!

پرواضحه که در مراحل بعدی میتونه راهکارهایی از قبیل تمرکز و زدایی و حتی فرهنگ سازی هم به کمکمون بیاد ... اما در حال حاضر فکر میکنم در اولویت های چندم قرار میگیرند و در نهایت فکر نکنم هیچ راه سریعی برای رفع این مشکلی که باید از نیم قرن پیش بهش اندیشیده میشد وجود داشته باشه! مگر اینکه یک روز تمام انسانها تصمیم بگیرند که سوار بر اسب و کالسکه به محل کارشون برن!
توی استان خوزستان در جند بار اخیر اگه آلودگی به 500برابر حد مجاز هم برسه هیچ جا رو تعطیل نمیکنن!!!!
ما آدم نیستیم؟
به عقیده ی من هجوم شهرستانی ها و اقامت گزیدن در تهران برای دستیابی به امکانات مدرن شهری تهران، علت این مشکلات است .اگر میگویید نه کافیست یک نگاه به دور و اطراف خودتون بیندازید و کمی کنکاش کنید به عنوان مثال چند تا از سوپری های محلتون مال تهران هستند و برای کسب و کار و تجارت راهی تهران یا شهرهای بزرگ نشده اند . به عقیده ی من رسیدگی به امکانات شهرهای دیگر و رساندن شرایط زندگی در این شهرها به حداقل ها راه بسیار مناسبی برای حل بنیادی این معضل است.من ساکن تهران ،بچه ی تهران و...،الان موقتا یکسال است برای زندگی ابهر را انتخاب کردم به دلیل تمیزی هوا و به دلیل نزدیکی به تهران .در اینجا تازه متوجه شدم مطلبی را که در بالا عنوان کردم چقدر صحت دارد جایی که یکی از میوه فروشان اینجا در خیابان دیباجی جنوبی مغازه دارد یک لبنیاتی در دارآبادو جالب اینکه خانواده های محترمشان دیگر ساکن تهران شده اندو شاید در مواجه شدن با یک تهرانی اصل کلی مدعی هم باشند. در ادارات هم اینگونه افراد زیاد هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
آقا من موافقم این شهرستانی ها برگردن شهرشون من تهرانی توی این تهران باتونیم زندگی کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
موافق هستم
همین هست که هست
فقط بنزین غیر استاندارد تولیدی داخل هست

وقتی یک شبه تو بنزین خودکفا بشیم آخرش میشه همین ، آلودگی هوا و هزاران بیماری
سلام،من دبیر فنی ، ناشنوا هستم ، می دانید که آلودگی هوا از نظر احکام شرعی حرام است یا نه؟ آلودگی هوا دشمن آدم ، گیاهان ، حیوانات و .... است زیرا آنها را میرند ، به مقامات محترم پیشنهاد می کنم که "تشکل دبیر شورای عالی مبارز با آلودگی هوا درست کنند. به نظر من ، طرح زوج و فرد خوردو و موتور سیلکت و طرح ترافیک فایده ندارد. باید فرهنگ سازی شود که مردم بیشتر از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و البته باید وسایل نقلیه عمومی هم به وفور در دسترس باشد تا مردم در ایستگاهها معطل نشوند.
همه عزیزان می دانند که وزش باد در تهران از غرب به شرق است. من در سال 1375 در منطقه 22 تهران(5 قبلی) ساکن شدم. اینجا محیطی سالم و عاری از آلودگی بود. ریرا در جنوب این منطقه پارک جنگلی چیتگر اکسیژن و هوای تازه را بوسیله باد غربی شرقی به دره تهران بزرگ می فرستاد و حداقل هوا در فصل پر خطری چون پاییز جریان می یافت و وارونگی هوا به این شدت نبود.
متاسفانه به دلیل سیاستهای غلط شهرداری منطقه 22 این منطقه که می توانست فقط ساختمانهای یک و دو طبقه داشته باشد(پیشینه شهرک چشمه و دهکده المپیک سال 1352 را ببینید) ناگهان مورد تاخت و تاز سازمان ها و بساز و بفروش ها قرار گرفت و با زور و اقتدار سازمانی بلندمرتبه سازی در این منطقه شروع شد. بطوری که اگر شما امروزه از اتوبان همت غریی به طرف وردآورد بروید شاهد این برج ها و اپارتمانها خواهید بود.
جالب آن است که شهرداری با افتخار مشغول ساخت یک دریاچه مصنوعی است. که دور تا دور ان مشغول ساخت برج های بلند هستند
از سوی دیگر به پارگ چیتگر هم که تنفس گاه تهران بود رحم نکردند و ضلع شرقی ان که محل عبور بادهای غربی شرقی به داخل تهران بود از این اسیب بلند مرتبه سازی در امان نماند.
حال تنفس گاه تهران که می توانست منطقه 22 باشد همچون سدی از برج های بلند پر شده است که عملا از جریان و عبور و حرکت هوا از غری به شرق جلوگیری کرده و هوا را در مدخل ورودی شهر ساکن می کند. بطوری که بنده هم که در حدفاصل انتهای منطقه 22 و ابتدای منطقه 5 زندگی می کنم با شرایط افرادی که در قلب تهران زندگی می کنند فرقی ندارم.
نگاه سخت افزاری شهرداری و حرص ساختمان سازی سازمانهای خاص در کنار آن پیشه بساز و بفروشی و درآمدهای کلان ناشی از آن دست به دست هم این منجلاب تنفسی را متاسفانه بوجود آورده است.
این کلاف سر در گم را چاره ای نیست. چرا که سنگی را که هزاران نفر فردی و سازمانی ناخواسته و بدون اینده نگری در چاه انداخته اند قابل بیرون اوردن توسط عقلای شهر نیست. مطمئن باشید.
خدارو شكر كرج هم تعطيل شد.

ضمن تشكر از تهراني هاي عزيز كه با راه انداختن ترافيك در اتوبان تهران كرج و جاده چالوس باعث آلودگي بيشتر هواي كرج و تعطيلي اون شدند ماهم پشت ترافيك داريم دنبال شما مياييم
تا وقتی که طرح به صورت روزانه یا سالانه فروخته میشه و با پرداخت پول میشه همه چیز را دور زد همینه.
اولا که ما تعطیل نبودیم، در ثانی این وضعیت پایداری قبل از آلودگی قابل پیشبینی بوده از همون موقع باید طرح ترافیک رو سخت تر میکردند که هوا به این وضعیت نرسه نه این که آلوده شده بعد به فکر بیافتیم مثل اینه که بذاریم بارون بیاد به فکر چکه سقف بیافتیم تابستون هم بگیم خوب الان که چکه نمیکنه
اگر همت جدی در مسئولان وجود داشته باشد قطعا راه حل هایی وجود دارد. بنده بی سواد میتوانم بفهمم :
1 - گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی می تواند تردد وسایل تک سرنشین را کاهش دهد. دوستان می گفتند با گران شدن بنزین مشکلات کمتر می شود اما دیدیم نشد چراکه وضعیت مترو وخیم است و اتوبوس و تاکسی ها هم که هیچ ...
اگر تردد با مترو و اتوبوس راحت باشد خیلی ها به استفاده از خودروی شخصی تمایل ندارند.

2 - از زمانی که یک شبه به تولید بنزین دست زدیم آلودگی هوا در شهر های بزرگ به شکل چشمگیری افزایش پیدا کرد. اصلاح سیاست خارجی و به روز کردن تکنولوژی پالایشگاه ها برای تولید بنزین استاندارد می تواند راه گشا باشد.

3 - خودروسازان داخلی در یک حاشیه امن فوق العاده، در بازاری بی رقیب، دست به فروش محصولات غیر استاندارد می زنند.
در صورتی که واردات خودرو های خارجی ( نه فقط خودرو های لوکس ! ) آزاد شود و بازار رقابتی به وجود بیاید و خودروسازان داخلی هم موظف به رعایت استاندارد های زیست محیطی شوند، بخشی از آلودگی هوا کمتر خواهد شد.

4 - بحث سوخت های پاک مدتهاست در بسیاری از کشور های در حال توسعه پیگیری و بعضا اجرا شده. ما با زنده کردن سی ان جی که قریب به 60 سال پیش منسوخ شده در این زمینه فقط عقبگرد داشتیم. کار های دانشگاهی برای تولید سوخت های طبیعی مثل متانول، و ساخت موتور های هیبرید، می تواند گام دیگری در جهت کاهش آلودگی هوا باشد.

5 - در نهایت باید اذعان کنیم ظرفیت تهران سالهاست به پایان رسیده. با گسترش امکانات رفاهی، اشتغال، و ... در شهر ها و استان های دیگر باید از تهران تمرکز زدایی کنیم و ...

آیا مسئولان نخبه! دولت و مجلس از بنده بی سواد کمتر می دانند ؟!
پس نتیجه می گیریم عزم جدی وجود ندارد که وضع چنین است.
چرا عزم جدی وجود ندارد ؟
نمی گویم که کامنتم قابل انتشار بماند!

با سپاس
هوای آلوده از کجا می آید؟
از اتومبیل و کارخانجات
چه کار باید کرد تا هوای آلوده نباشد؟
باید هوای آلوده حدالمقدور تولید نشود و آن مقداری که تولید می شود سریع با هوای تلزه جایگزین شود؟
چه زمانی این اتفاق می افتد؟
قضیه سه بخش می شود. ابتدا ماشین ها: بایستی سوخت مناسب داشته باشند، بهینه شوند، تا آلودگی کمتری تولید کنند، محدودیت های ترافیکی هم لازم است چرا که خیابان ها گنجایش این همه اتومبیل را ندارند. این بخش قابل بحث است.
دوم کارخانجات: بایستی خروجی هوای کارخانجات به شدت کنترل شود تا هوای آلوده آنها وارد اتمسفر نشود. این مهم با فیلترهای بزرگ قابل تحقق است و دستگاه های زیادی بر اساس نوع آلودگی ایجاد شونده ساخته شده اند.
بایستی کاری آماری نیز انجام شود تا با اولویت بندی مناسب به درمان این مساله کوشید.
سوم جلوگیری از ساختمان سازی در منطقه 22 است که دوستمان در بالا به خوبی به آن اشاره کرده است.
هركه خربزه مي خوره پاي لرزش بايسته مصداق عيني اين مثل فارغ از اينكه چگونه ساخته شده تهرانيها هستند وقتي همه امكانات ورفاه و...براي خودتون ميخواهي بايد اين وضع را هم تحمل كنيد
با سلام
1- در اختیار گذاشتن سوخت(بنزین و گازئیل) با کیفیت
2- در اختیار گذاشتن ماشین های با کیفیت
3- گسترش خدمات الکترونیکی
4- گسترش فضای سبز
5-گسترش حمل و نقل عمومی(اعم از اتوبوس ، مترو و...)
6-از رده خارج کردن خودرو ها (حداکثر با عمر15 سال و تاکسی ها نصف این مدت)
7- استفاده از خودروهای الکترونیکی برای تاکسی ها و ...
8-افزایش راه های ارتباطی موثر برای کاهش ترافیک
تمامی این راه ها برای کل کشور می تواند کاربرد داشته باشد
اما برای خصوصا تهران موارد زیر را می توان با موارد بالا اضافه کرد
1- خارج کردن کارخانه ها از تهران بخصوص کارخانه های خودرو ساز که باعث الودگی بسیاری برای شهر تهران می شوند(لازم به ذکر است باد در تهران از غرب به شرق می باشد و اکثر این کارخانه جات در غرب هستند و این آلودگی را به داخل شهر انتقال می دهند) و حالا فرض شود به جای این کارخانه جات پارک های جنگلی بود
2- جلوگیری از ساخت و سازهای ساختمان های بلند مرتبه در غرب تهران مانند سد دربرابر هوای پاکی هستند که از فضا آلوده کارخانه جات به دور است
3-ایجاد مترو در زیر اتوبان همت از غرب کرج تا شرق ترین نقطه تهران دو طبقه کردن همت در بخش پر ترافیک و ایجاد منوریل به عنوان یک سیستم کمک کننده حمل نقل سبک از غرب کرج تا شرق تهران
.البته راههای بسیاری است به شرط مطالعات دقیق مثل جانمای ساختمانهای بلند مرتبه و ...
با تشکر
اگر به تریج قبای تهرانی های عزیز بر نمی خوره و فحشمون نمی دن باید بگم که در این مملکت فقط رضایت تهرانی ها اهمیت داره و بس و در تایید این حرف نظر دوستان رو به این تیتر که همین امروز در تابناک کار شده جلب می کنم :
((دود غلیظ آسمان آبادان را فرا گرفت))
بیخود نیست که هر چی دولت زور می زنه تهرانی ها رو به مناطق خوش آب و هوای مملکت بفرسته زیر بار نمی رن...
پاسخ ها
تهرانی
| United States of America |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
اول اینکه هوطنیکه که از یه شهر کشور خودش متنفره 100 در 100 آدم مریضی هست و... ، دوما " از تابناک دلخوریم که اجازه میده با چنین اسمی کسی اینجا پیغام میده، هیچ میدونین متنفر از تهرانی ها چه معنی داره؟ اغلب شهرستانیا از تهرانی ها طلب کارن و این خیلی فرهنگ بدی هست، مثل اینکه من که تویه منطقه دیگه از تهران هستم از آدمای منطقه 1 تهران متنفر باشم ! اگه اینطوریم پس یه مریض روانیم!
خوتونو اصلاح کنین، وخدا شفاتون بده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
خیلی ناراحتتیت کولبارتان را از تهران جمع کنید برگردید شهر و دیارتان ... مردم تهران هیچ علاقه ای ندارند با کسانی که نه با فرهنگشان جور است نه اخلاقشان به تهرانی ها می خورد نشست و بر خواست کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
تهرانی جوش نزن این بنده خدا دستش به گوشت نمی رسه ...... وگرنه زندگی کردن تو تهران با این کرایه ها و هزاران مشکل دیگر هنره
هر سال 16 آذر یا هوا آلوده میشه یا به دلیلی دیگر تعطیل میشود. آلودگی هوا همیشه هست ولی زمانی که بهانه ی تعطیلی لازم است ،مورد توجه قرار می گیرد
من موندم چرا همیشه 16 آذر هوا آلوده میشه به طور خودجوش؟!!! پارسال هم یه هو تعطیل شد!
ما عادت کردیم به در شرایط سخت زندگی کردن.هیچ امیدی به زندگی خوب در این شرایط نیست
باید دوباره این خبر را نوشت...
بسمه تعالی
سلام
تا زمانی که به ماشین های دودزا به چشم بمب های متحرک نگاه نشه و اونها رو بلافاصله متوقف نکنن ، وضع همینه که هست !
تا زمانی که اتوبوس های شرکت واحد دود میکنن وضع همینه که هست !
تا زمانی که مینی بوس های عهد ناصرالدین شاه هنوز در سرتاسر کشور و حتی تهران در رفت و آمدن ، وضع همینه که هست !
تا زمانی که معاینه فنی کشک باشه ، وضع همینه که هست !
تا زمانی که تولید کننده های داخلی ماشین های آلاینده تولید کنن ، وضع همینه که هست !
تا زمانی که کامیون و تریلی توی شهرها رفت و آمد دارن و لوله اگزوزشون چیزی بجز تابلوی مرگ نیست ، وضع همینه که هست !

میگم راستی یادتونه طرح داده بودن که خودروی گازوییلی تولید بشه در ایران خودرو و سایپا ؟!! چقدر خوشحالم که این یکی وعده عملی نشد !!!
2 تا سوال:
1. کارمندان بانکها و بیمارستانها ادم نیستند یا اینکه شهروند درجه دو هستند؟ یا مقاوم به الودگی شدند؟!!!!
2. ایا دولتمردان فرق بیمارستان و بانکها را در تعطیلات............ "بانک در روز تعظیل کاملا تعظیل میشود اما بیمارستان از روز تاسیسش چیزی به نام تعطیل ندارد و در روز تعطیل فقط تعداد پرسنل بخشها (نه اورژانس) کمتر میشود و به حالت شیفتی در می اید.(البته درمانگاهها که وطیفه رسیدگی به بیماران غیر اورژانس دارند در روز نعطیل غیر فعال میشوند که با توجه به وضعیت موجود به نفع بیماران است!!!)
مسخرش رو در آوردن ، ی استعلام ثبت داشتم بعد از دو هفته و بعد از کلی دویدن و رشوه دادن سه شنبه قرار بود بیاد ، خورد به این تعطیلیها ، واقعا زندگیم داره به هم می ریزه، واقعاً
راه حل خیلی ساده است فقط "مدیریت و برنامه ریزی" میخواد:
*افزایش اتوبوس تندرو-واگن مترو-تاکسی
دیگه کمتر کسی حاضره ماشین بیاره به شرطی که تندرو باشه
بریم شمال.....
بالاخره استان البرز در روز چهار شنبه 9/15 تعطیل است یا خیر؟
شایعاتی وجود دارد بر تعطیلی چهار شنبه میخواستم ببینم که آیا واقعا تعطیل است؟
ما که دومین کشوری هستیم که منابع گازی داریم چرا نیروگاه شازند اراک در زمستان از گاز استفاده نمی کند و مازوت استفاده می کند و یکسره دود آن به خورد مردم اراک می رود. در زمان وزارت آقای .... قرار بود کارخانه آلومینیوم اراک را به دو راهی الیگودرز ببرند که این آقا مانع شد حالا جواب این همه سرطانی در اراک را بدهد.
یه سوال چرا تا ده سال پیش از آلودگی هوا خبری نبود؟یا حداقل ما البرزی ها از اون چیزی نمیدونستیم!
تنها راه حل اجباری کردن طرح زوج و فرد در کل تهران هست تا همه مجبور به استفاده از نقلیه عمومی بشوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
عقل مسوولین و راه حل هاشون هم در حد شماست
راه حلش دعاست
خدایا...
دو ماه آخر بهار ، سه ماه تابستون و يك ماهه اول پاييز اهواز خاك آلوده بود و نمي شد نفس كشيد حتي يه روز هم ادارات تعطيل نشدند اما به محض رويت ذرات معلق در تهران هوا بد شد !!!
كاش اهواز پايتخت بود كه بهش توجه مي كردين :((
بنظرمیرسد آلودگی برای کارکنان دولت در تهران و دانش آموزان آن هم در روزهای خاصی از هفته که وصل بشودبه تعطیلات آخر هفته مضر است بقیه ملت و سایر شهرهای آلوده مثل اهواز هیچ مشکلی ندارند.اینهم از مسائلی است که فقط در ایران امکان وچوددارد.
بهترین کار اینست که تولید بنزینهای آلوده را افزایش دهند!!!
آلودگی ناشی از مواردی را که ذکر کرده اید، در شهر تهران و در فصل زمستان ، فقط درصد کمی از کل آلودگی هاست ، و قسمت اعظم آنرا خروجی دودکشهای قطور ملیونها ساختمان در هم تنیده شده ای است که از تاسیسات گرما زای انها به فضای ساکن زمستانی این شهر در بن بست قرار گرفته تزریق میشود ، و با کمال تعجب اصلا نامی از آن نبرده اید !!.. راه حل ساده است ! علاوه بر انجام اقدامات منطقی که بعضی از دوستان پیشنهاد کرده اند ، بجای سوزاندن گاز و گازوییل و .... در کوره های گرما ساز ساختمانها و بهدر دادن ثروت های ملی ، انها در سرچمهایشان تبدیل به انرژی پاک الکتریسته کنید و از آن در منازل جهت گرما و پخت و پز و ..... استفاده شود .این کار مستلزم تولید انبوه و ارزان برق و از ان مهمتر وجود کاردانی ، عزم و اراده بسیار قوی میباشد که بنظر میرسددر دستگاهای مسؤل اثری از آن موجود نیست ... و لذا مادام که این روشهای غلط و قدیمی در مدیریت و استفاده از منابع انرژی گرانبهایمان تغییر نکند ، پاشنه در بهمین منوال خواهد چرخید ... با تشکر ..
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
به عنوان یک مهندس برق قدرت عرض کنم که استفاده از برق برای گرمایش منازل با تاسیسات فعلی ما مقرون به صرفه نیست. راندمان نیروگاههای ما در بهترین شرایط 30 تا 40 درصد هست. تلفات انتقال و توزیع برق هم در ایران بین 10 تا 15 درصد است. در نتیجه بیشتر انرژی سوخت به این ترتیب به هدر می رود. از طرف دیگر اگر گاز طبیعی به خوبی تصفیه شده و به خوبی بسوزد فقط آب و دی اکسید کربن تولید میکند. پس تقصیر الودگی فعلی را نمیتوان به گردن سوزاندن گاز انداخت. به نظر من مشکل همان ماشین ها، موتورسیکلت ها و اتوبوس ها هستند.
بهترین راهکار به نظر من گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی و افزایش هزینه های استفاده از خودروی شخصی از طریق وضع مالیات برای آلودگی هوا می باشد. در همه جای دنیا هر شخص حقیقی یا حقوقی به میزان آلودگی هوایی که تولید می کند جریمه هایی می دهد. این کار می تواند در ایران هم پیاده شود و از درامد آن هم برای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود.
در نهایت استفاده از تکنولوژی های جدید در ماشین ها از قبیل سیستمهای هیبریدی و یا اتومبیل های برقی در درازمدت می تواند مشکل آلودگی هوا را کاهش دهد یا از بین ببرد. با تشکر
نمی دونم چرا عزیزان تهرانی کل مملکت رو بدهکار خودشون می دونن و تحمل شنیدن اینکه ممکنه کسی بهشون انتقادی داشته باشه رو ندارن... خوب به نظرات برخی دوستان توجه کنید: " این شهرستانی هایی که تهران رو پر کردن عامل آلودگی هوا هستن .... اینا تهرانی اصیل نیستن (در واقع یعنی جا رو برا تهرانی ها تنگ کردن) و ...." آدم یاد شعارهای حزب نازی و هیتلر میوفته... جالبه که اگه همین بی اصالت های شهرستانی (به قول شما) و زحمات و سرمایه های اونها نبود تهران الآن دهی بیش نبود... همون طور که در اوایل قاجار که پایتخت شد دهی بیش نبود... ..........
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
همچین میگی تهرانی بابا بیشتر ساکنین تهران از شهرستان هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
والا آخه برخی همچی می گن "تهرانی اصیل" آدم یاد عمو هیتلر و نژاد برتر می افته...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
ما تو ادارمون که دولتی هم هست از 50-60 نفری که باهاشون سر و کار دارم بالای 90% شهرستان دنیا اومدن (از جمله خودم) تازه بیشتر اون مثلا تهرونی هاش هم مادر پدرشون شهرستانی اند.
تقصیر شهرستانی ها نیست مشکل عمده متمرکز بودن همه امکانات در تهران هست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
تهرانی های اصیلی که من دیدم خیلی با معرفتن! بی معرفتا از میون اونایی بودن که از شهرستان بودن و تازه به دوران رسیده بودن و تو تهران خیلی اند
خوش به حال خودمون که تو شهرستانیم سر کار هم میریم ولی هوامون که حداقل تمیزه
سلام تمام فکر مسئولین و کارشناسان پیشگیری است و وضعیت تهران از اینها گذشته به دلیل زیر ساختارها وسعت جمعیت خودرو کارخانجات وتنها راه مبارزه است من طرحی خام دارم و ان تولید باد مصنوعی است اگر تمایل دارید توضیح بیشتری خواهم داد
ما مثلا نفهميديم تعطيلي به خاطر روز دانشجو است
خیلی متاسفم آقایون دولتی ها این جور مزایا و تعطیلات را که به دلیل آلودگی هوا و برگزاری کنفرانسهای بین المللی و... فقط برای خودشان(کارکنان دولت) اعلام میکنند گویا دیگران آدم نیستند یا شاید می خواهند جاده های شمال خیلی شلوغ نشود تا براحتی به مسافرت آخر هفته بروند . من فکر میکنم در اینطور مواقع باید تعطیل رسمی اعلام شود وکسانی که باید به ناچار سرکار بروند اضافه کار داشته باشند.
درکرمانشاه محققی بسیار با سواد ومتین درجهاد دانشگاهی کرمانشاه وسیله ضد آلودگی هوا را اختراع کرده که هفته نامه آوای کرمانشاه هم آنرامنتشر کرد من درجریان آزمایش آن بودم درخرداد ماه گذشته در یک محوطه خیلی بزرگ پراز دود وگرد وغبار ظرف یک تا دو دقیقه آلودگی به طور ملموس به زمین نشست البته ایشان هنوز درپیچ و خم کارهای اداری ثبت اختراع دست وپا میزند اگر واقعا آلودگی هوای شهرهای بزرگ جدی است از ایشان کمک بگیرید من اجازه ذکر نام ایشان را ندارم ولی ازهفته نامه آوای کرمانشاه وجهاد دانشگاهی کرمانشاه می توانید آدرس ایشان را بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
قابل توجه مسئولین
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
اگر مخترع خارجی بود براش سر و دست می شکستیم
محمد رضا داروگر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
محقق بزرگوار من از بیماری بسیار حاد ریوی رنج می برم و همانگونه که حتما میدانید ما در مقابل این پدیده شوم آلودگی هوا در زمستان وریزگردها در تابستان که مولد هزاران نوع بیماری هستند در مانده شدیم حال اگر مسئولین حمایت نمی کنند برای رضای خدا خودتان به هر صورت که صلاح میدانید آستین را بالا بزنید و طرحتان را اجرا کنید خداوند کمک خواهد کرد.واگر نیاز به کمک یاهمکاری دارید اعلام بفرمایید حداقل من در خدمت هستم سایت محترم تابناک خواهشمندم . . تمنادارم پاسخ مرا نشان بده.ممکن است هزاران بیمار مثل من وجود داشته باشند.
امروز که همه تعطیل بودن من بدبخت به همراه سایر همکارای بدبخت دیگه که اسممون بد در رفته رفتیم سرکار
اگه ما بانکی ها رو هم تعطیل می کردن حتما پدر مریضم رو می بردم شهرستان(خودم به جهنم)
در پاسخ به سوال اون عزیزی که گفته به کارمندای بانک خیلی پاداش می دن بگم که ما هم می تونیم بگیم که معلم ها دقیقابیشتر از نصف سال کار نمی کنن ولی 12 ماه حقوق می گیرن و خیلی چیزای دیگه...
خدا باعث و بانی این مسئله رو لعنت کنه
ان شاالله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
همه دارن در مورد الودگی و راهکارهاش حرف میزنن تو گیر دادی به تعطیلات؟!
عدم تمرکز و سیستم فدرالی جغرافیای- قومی تنها راه نهایی فرا از این مشکلات است. وقتی همه جیز در جند شهر است همین است که می بینیم.
اي بابا وقتي ميشه مسئولان با اين تعطيلي برن با زن و بچه صفاسيتي چرا مي‌خوايد اين سفره پهن رو جمع كنيد آخه؟!
در ضمن اين آلودگي هم فتوشاپه!
گل بود به سبزه نیز اراسته شد !!! گرانی و سروصدا و مستاجری وحقوق یک شاهی سنار !!! کم بود حالا هوای الوده هم اضافه شده والله که ما ملت خوبی هستیم شاید هم بدیم نمیدونم یا از خوبیمونه انقدر تحمل میکنیم یا از بدیمونه که انقدر تحمل میکنیم !!! به هرحال این چند روز که با اجازتون ما رفتیم لواسان چه هوایی خوب عزیزانم شما ها هم پولدار شین بروید مناطق خوش اب وهوا!! بقیه هم که بی پولن خوب با عرض معذرت نباشن بهتره والله !!! وقتی پول ندارین که از این هوای کثیف فرار کنین چرا دوست دارین زنده باشین !!!
موضوع آلودگی هوا ظاهرا برای مسوولان موضوعی لوکس محسوب می شه... که هر سال اتفاق می افته و در اولویت بررسی قرار نمی گیره...من که دارم می میرم از دود و تنگی نفس... خدا رحم کنه به جانبازای شیمیایی بیمارای آسم فلبی....:(
سلام - می خواستم باستحضار مسئولین محترم بویژه مسئولین بانک مرکزی برسانم که مدیران بانک توسعه صادرات ایران برخلاف دستور صادره مبنی بر عدم تعطیلی بانکها در 14 و 15 آذر ماه، کلیه ادارات ستادی بانک توسعه صادرات را سه روز تعطیل اعلام کردند ........ ولی کارمندان شعب تهران را ............. مجبور کردند که سر کار بیایند. البته این اولین بار نیست که مقامات بانک توسعه صادرات ایران به این روش دستورات مقامات بالاتر را دور می زنند.
متهم ردبف یک = بنزین ...................
این بحث با چند خط نمیشه تعریف نمود جزء اینکه بگوئیم مدیریت غلط باعث این مشکل هست و تمامی راهکارهایکه تاکنون انجام گرفته
طرح ترافیک ،زوج و فرد و ....یا از پایه و اساس اشتباه بوده و یا به دلیل عملکرد بد نا کارآمد شده
متاسفانه گوشی شنوا نیست و مسئولین کار خودشونو میکنن بدون توجه به طبعات آن
اگر فقط و فقط الفبای ترافیکی رو اجراء میکردنند با این مسائل روبرو نمیشدیم
الان همین تابناک هم همراه با همین به اصطلاح مسئولین آدرس رو غلط میده و این روش ،روش کارشناسی نیست
برای حل مشکل، به این پرسش باید پاسخ دهیم که: سود کارخانجات اتومبیل سازی و سرمایه داران و سهامداران مهمتر است یا منافع ملی و سلامتی و زندگی مردم ایران؟
راه حل ساده است: تولید کنید، فقط برای صادرات
2 - بجای وسیله نقلیه شخصی، وسیله نقلیه عمومی تولید کنید و هزینه رفت و آمد را کاهش دهید
3 - در شهرهای بزرگ، دیگر ماشین نمره نکنید
4- رفت و آمد با وسائل نقلیه عمومی را برای افراد زیر بیست و یکسال، بازنشستگان، آموزش و پرورشی ها و افراد بالای شصت سال، مجانی کنید!
بنزین را منحصرا برای شخصی ها، لیتری ده هزار تومان کنید، همه مشکلات حل می شود!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
اگه لیتری 10 هزار تومنش بکنن به نظرت این بنزین بنجل تولید داخل رو کی می خره ازشون؟؟؟ لیبریا مثلا؟ تا 2 برابر جنگ های داخلی ش تو یه سال کشته بده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
اون وقت باید پیاده بری سر کار چون نرخ تاکسی ها و وسائل حمل و نقل هم تصاعدی به همون صورت بالا میره
موقعی که تمام دنیا ........ دارن از گازکشورمان که میزانش از کل هوای اطراف کره زمین بیشتر است ، استفاده میکنند ولی نیروگاه خودمان در اراک از مازوت ! که سمی ترین آلاینده است استفاده میکند و به آن گاز نمیدهند دیگر چه انتظاری میتوان داشت ؟ آیا گاز حق طبیعی این مردم است یا میراث پدری بعضیها؟
چرا وقتی مردم در استانهای غربی و جنوب غرب گرد و خاک 50 برابر حد مجاز تنفس می کنند نظر سنجی نمی کنیید ؟
نتیجه این آلودگی ها و تاثیرش روی مردم چندین سال بعد مشخص میشه.
درد شما پایتخت نشین ها این است که تمام حقوق و مزایا و اضافه هاری خود باضافه بهترین سبد کالای رمضان و با کیفیتترین محصولات باضافهی بن سفر را دارید پس حق بدهید شهرستانی های مظلوه و به دور از امکانات که ششماه است مزایای خود را هم نگرفته ان در خواست انتقالی بدهن و با هر رابطه بازی که شده به تهران مهاجرت کنند و این است وصضعیت شما شهرستان هار ا ارج بنهید ................... بدی اب ئو هوا خواستید و حق ما خوزستانی ها هم از ما گرفته شد پس به قول دوستمان نوش جان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
والا بنده که تا اومدم حرف بزنم 1000 تا 1000 تا این تهرانی ها ریختم سرن... بدی آب و هوای این وری ها باید حذف بشه ... کارخونه ی کربن بلاک وسط شهر اهواز باید سرطان به خورد ملت بده و هزار بدبختی دیگه اون وقت تابناک فقط این جور مواقع یادش میاد نظر خواهی کنه و تا میگن خوزستان هم 5 شنبه ها تعطیل بشه می خواد عالم و آدم رو به بریزه .........
سلام
فقط خواستم از شجاعت استاندارمحترم استان ............ در عدم اعلام تعطیلی روزهایی که گردوخاک متبرک به خاک عربستان وعراق ریه خوزستانی های عزیز را نوازش می داد تشکرکنم!!!! استاندار تهران از آقای ..... یاد بگیرد تا باهر سوز سرما و دود اگزوز ماشین هموطنان عزیز تهرانی را از نعمت خدمت رسانی به همنوعان محروم نکند!!!
با سلام - چگونه است که بانک توسعه صادرات ایران برخلاف سایر بانکها در روزهای آلودگی هوا که اعلام شد بانکها تعطیل نیستند به صورت خودسرانه اقدام به تعطیلی نموده است! ؟
همه می دونن چیکار باید بکنن ولی فقط بلدن حرف بزنن، فک کنم به اندازه یک صدم این چیزی که حرف میزنن عمل کنن آلودگی کم میشه، آقای پالایشگاه تهران میگه گازوییل یورو 4 داریم میدیم شرکت اتوبوس رانی میگه میزان گوگرد گازوییل 8000 پی پی امه کدومو باور کنیم؟
معاينه فني خودرودرتمامي كشورهاالزام داردولي متاسفانه دركشورماخودروهاازبدوورود ازكارخانجات خودروسازبه خيابانها مشكل دارندوابزاري براي كنترل انهاوجودندارد
بنزین بشه لیتری 3000 تومان که من اگه خواستم از هفت تیر بروم میدان ولیعصر، پیاده بروم یا با اتوبوس. مثل همه جای دنیا. نه اینکه کوتاهترین مسیر را هم با ماشین شخصی یا تاکسی بروم.
يكي يكي :
1- سوخت (آيا استاندارد واقعي دارد، ولي چاره اي نداريم فعلا)
2-خودرو (خدا وكيلي اگر همه را كامل از برندي مانند تويوتا وارد ميكرديم بهتر نبود، استاندارد جهاني صدي 4.5 الي 5 است ما كجا هستيم !! تاكسي تهران شده سمند حالا بفرماييد صدي چند مصرف مي كند ؟)
3- موتورسیکلت (درصدش كم است)
4-حمل و نقل عمومی (بايد سوخت را بيرون شهر تبديل به برق كرد و در شهر برق را استفاده كرد ولي در چند سال اخير اتوبوس هاي برقي هم جمع آوري شده !!)
5-کارخانه‌ها و صنایع (تمام كارخانه هاي جاده مخصوص و اتوبان كرج تهران بايد جمع آوري شود طرح آن هم براي 40 سال پيش است ولي ناديده گرفته شده است و دائم به آنها اضافه ميشود !!!!)
6- کمبود فضای سبز، عدم اجراي قانون، مسئولان، مردم، پلیس (بله ولي موارد 1 الي 5 مهمتر است) .
راه حل فقط می تواند چیزی مشابه این باشد:
1- از میدان آزادی تا میدان امام حسین به عرض 10 کیلومتر تردد اتومبیل شخصی ممنوع، فقط با اتوبوس و مترو و تاکسی های کم مصرف ویژه
2- قیمت بنزین در تهران 5000 تومان و در شهرستان ها کمتر از این
3- در تهران مالیات سالانه بر خودرو وضع شود
4- تمام فاضلاب تهران بازیافت شود و صرف جنگلسازی در اطراف شهر شود
5- تمام دانشگاه های تهران به شهر های جدید منتقل شوند( مثل پرند و پردیس و هشتگرد) و شهر های دانشگاهی تشکیل شود.
6- کارخانه های دولتی حد اقل در یک فرآیند چند ساله به شهرستان ها منتقل شوند.
7- ساخت و ساز جدید در استان تهران ممنوع شود.
8- بودجه ی احداث مترو چندین برابر بشود.
9- هفته ای 4 روز تعطیل بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
چاییدی با این نظر دادنت !
دیگه طوری شده تو این مملکت ورزش بی هزینه که همان پیاده روی هست رو هم نمیشه متاسفانه انجام داد الان چند روزه میخوام پیاده روی کنم از ترس این هوا و گرفتاریهای بعدیش مجبورم از خودروی شخصی متاسفانه استفاده کنم آخه تو این مملکت ما جوانها دلمون رو به چی خوش کنیم تور رو خدا شما بگید
در این جا جان مردم ارزشی ندارد و فقط در مواقعی که کار بیخ پیدا میکند خواه زلزله باشه یا سیل یا آلودگی و... مسئولین که مدیریت نا صواب آنا خود باعث بروز این مشکلات است از یر احساس مسئولیت سخنرانی کنند و فرا فکنی و بعد هم بالاخره یه جوری شده و تمام.
شهرداری شهرش را بفروشد ، محیط زیست مجوز بدهد یا برخورد نکند و خودرو سازان هم خراب بسازند و هی مردم رو تنبیه کنند و هزینه رودستشون بزارند و..............بی خیال چیزی باقی نمونده
این یه واقعیتیه که ما در صنعت خودروسازی علیرغم هزینه های زیادی که براش کردیم و مردم رو مجبور کردیم علاوه براینکه خودروهای بی کیفیت سوار بشن هزینه های چندبرابری رو هم نسبت به کشورای دیگه بپردازند، شکست خوردیم!
این حقیقت تلخ رو بپذیریم و جلوی ضرر رو هرجا بگیریم بهتره ، الآن دیگه همه دستگاهها اینو قبول کردند که 70درصد آلودگی مربوط به خودروها و همچنین بنزین بی کیفیته !
در سالهای اخیر وقوع پدیده اینورژن در کشور بسیار شده که بخشی از اون هم برمیگرده به خودروهای گازسوز...
خلاصه باید بعضی از حقایق تلخ و اشتباهات رو مسئولین بپذیرند و بعد بنشینن به دور از شونه خالی کردن دنبال راهکارهای اساسی باشند....
تا زمانی که صنایع خودرو .... سازی درست نشه وضع همینه !!!!
امريكا صنعتي ترين كشوراما1بارهم براآلودگي تعطيل نشده؟؟؟
مسيولا پولارو چه ميكنن؟
اگر مردم برای کار از خانه بیرون نروند برای خرید و تفریح بیرون می آیند بیرون و ....
من متخصص این زمینه نیستم،اما نظر چند تا کارشناس را که جویا شدم می گفتن که تنها راه چاره ایجاد یک منطقه ی مالی و تجاری مرکزی برای شهر به سبک چیزی که در دیگر کلانشهر ها به metropolitan مشهور هست می باشه،اینطوری با تجمع واحدهای اداری و تجاری در یک منطقه و قرار گرفتن بافت مسکونی به صورت یک کمربند در دور اون هم معضل ترافیک بهتر خواهد شد و هم اینکه آلودگی بیشتر قابل کنترل شدن خواهد بود،رشد حمل و نقل عمومی هم با منابع محدود ما در این منطقه ساده تر و عقلانی تر خواهد بود
راهکار بنیادی باید بشه اینکه تهران تعطیل بشه کافی نیست قرار بود یکسری کارهای اساسی بکنند مثل جابجایی تهران به شهرهای دیگه.
کاش این سریال تعتیلیها تو ایران اسلامی عزیز روزی تمام شود
30 در صد الودگی تهران و کلان شهر ها ماله موتور سیکلت غیر استاندارد همون 125 چینی طرح 40 سال پیش هر موتور 5 برابر ماشین هوا را الوده می کنه در ضمن این موتور 90 درصد الودگی صوتی را به همراه داره حدود 2000000 میلیون این موتورها در تهران تردد می کنه.
پس چرا تو بسیاری از کشور های دیگه که موقعیت ما رو دارن این اتفاق نمی افته
تهران یه شهر بی نظمه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی