بازدید 8245
۲

گاز‌گرفتگی دانش آموزان به خیر گذشت اما ...

کد خبر: ۲۸۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰ 27 November 2012
شاید یک بی‌دقتی، یک بازیگوشی یا یک لحظه غفلت، حادثه‌ای تلخی را رقم زند؛ حادثه‌ای که با رسیدگی مداوم به سیستم گرمایشی مدارس و استفاده از تجهیزات استاندارد، می‌تواند هیچ‌گاه روی ندهد.
 
به گزارش فارس فصل سرما جدا از تمام زیبایی‌هایش، در دستگاه تعلیم و تربیت خاطرات تلخی دارد.

خاطرات تلخ آتش‌سوزی و گازگرفتگی؛ و انگار قرار نیست که دفترچه خاطرات تلخ آموزش و پرورش در این فصل، به صفحات پایانی برسد.

روز گذشته نیز شاهد اتفاقی ناگوار بودیم اما بخت با آموزش و پرورش یار بود و به خیر گذشت؛ روز گذشته 17 دانش‌آموز یک مدرسه راهنمایی دخترانه در خوی دچار گازگرفتگی شدند.

این دانش‌آموزان در مدرسه نوساز درس می‌خواندند و موتورخانه مدرسه به تازگی راه افتاده بود؛ خوشبختانه دانش‌آموزان درمان سرپایی شده و از بیمارستان مرخص شدند.

* حوادثی که تکرار می‌شود

اواخر بهمن سال گذشته، نشت گاز از بخاری یک کلاس در مدرسه راهنمایی دخترانه شهید رجایی بهشهر، 24 دانش‌آموز را روانه بیمارستان کرد.

دی ماه سال 89، به دلیل عدم توجه به نکات ایمنی، پنج دانش‌آموز یک دبیرستان پسرانه در شهر اصفهان دچار گازگرفتگی شدند.

بهمن ماه سال 88، هفت نفر در یکی از مدارس شبانه روزی شهرستان مرودشت فارس دچار گاز گرفتگی شدند.

دی ماه سال 86، 61 دانش‌آموز مدرسه فاطیمای هرسین که دچار گازگرفتگی و مسمومیت شده‌ بودند، پس از درمان سرپایی و قطعی با تشخیص پزشک ترخیص شدند.

این موارد، نمونه‌ای از گازگرفتگی در مدارس بود که البته به خیر گذشت ولی می‌توانست به خیر نگذرد و واقعه‌ای تلخ را رقم زند؛ مانند حادثه آتش‌سوزی در سال 83 که منجر به فوت 13 دانش‌آموز و یک معلم دبستان روستای سفیلان شد یا حادثه تلخ آتش‌سوزی در سال 85 در دبستان روستای درودزن که موجب سوختگی چهره 8 دانش‌آموز شد.

* وزیر: سیستم‌های گرمایشی به دقت بازبینی شود

وزیر آموزش و پرورش هشتم آبان ماه امسال بخشنامه‌ای به ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور ابلاغ کرد که در آن بخشنامه آمده است: با عنایت به نزدیک شدن فصل سرما، ضرورت دارد ترتیبی اتخاذ نموده تا ضمن توجه خاص به مسائل ایمنی وسایل گرمایشی و کنترل و بازبینی دستگاه‌های مربوطه توسط کارشناسان آگاه و اطمینان از رفع نقص و سالم و استاندارد بودن آنها، سیستم‌های گرمایشی به دقت مورد بازبینی قرار گیرند.

در ادامه این بخشنامه آمده است: ضمن توجه به ویژه به عدم استفاده از بخاری‌های غیر استاندارد و چکه‌ای و ممنوع بودن بهره‌برداری وسایل گرمایشی مذکور در تمام فضاهای آموزشی شهری و روستایی، مقتضی است ترتیبی اتخاذ تا موضوع به دقت مورد بررسی قرار گرفته و با هماهنگی و همکاری مدیرکل نوسازی مدارس آن استان، طوری برنامه‌ریزی شود تا مشکلی در این خصوص حادث نشود.

* آیا بخشنامه کافی است؟

به گزارش فارس، آموزش و پرورش برای بازبینی سیستم‌های گرمایشی مدارس، بخشنامه‌‌ای ابلاغ کرده است اما آیا این بخشنامه‌ و بخشنامه‌های اینچنینی می‌تواند برای به وجود نیامدن حوادث کافی باشد؟ 

واقعاً باید چه برنامه‌ای برای حل معضل سیستم‌های گرمایشی غیر استاندارد مدارس یا عدم بازبینی به موقع آنها پیش‌بینی کرد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
واقعا تأسف باره
روز تاسوعا مراسم چهلم دانش آموزان بروجني بود خانواده هايشان با وجود گذشت زمان ضجه مي زدند. مردم فراموش كردند ولي خانواده ها تا ابد داغدار ند. خدايشان صبر دهاد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست