بازدید 14481
نوری قزلجه در غرفه «تابناک» مطرح کرد؛

زلزله آمارهای «واقعی» را نشان داد!

بحث‌های عمرانی در کشورمان به اشکال مختلفی بروز می‌کند؛ مثلا می‌گوییم در مسکن این همه کار کرده‌ایم و بعد آمار و ارقام می‌دهیم اما کافی است که حادثه‌ای مانند زلزله اخیر رخ دهد تا آمارهای واقعی خودشان را نشان دهند!
کد خبر: ۲۸۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۷ 02 November 2012
از عصر تابستانی بیست و یکم مرداد ماه تا امروز، بیش از دو ماه و نیم گذشته و البته یک تغییر فصل هم روی داده تا دیگر نشانی از گرما در هوا نبوده و یادآوری درد بازماندگان زلزله آذربایجان بیش از پیش آزاردهنده باشد؛ اینکه چطور شد از آن همه شور و هیجان مردمی در زمان بروز این حادثه به جایی رسیدیم که برخی در چادرهایی سکونت دارند که نه در مقابل سرما عایق بوده و نه در بارندگی سرپناه خوبی هستند، نه خانه محسوب می‌شوند و نه حتی خیال بینندگان را تسلی هستند!

به گزارش «تابناک»، غلامرضا نوری قزلجه، نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی ضمن بازدید از غرفه «تابناک» در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با گلایه از وضعیت اسکان زلزله زدگان اهر و ورزقان گفت: با اینکه از همان ابتدای وقوع زمین لرزه درخواست کردیم که با توجه به زودرس بودن فصل سرما در منطقه، مسئولان ترتیبی اتخاذ کنند تا خسارت دیدگان هر چه سریعتر در کانکس مستقر شوند اما برخی با کوفتن بر طبل ساخت منازل مسکونی در یکی دو ماه کاری کردند که متاسفانه نشانه های خوبی از آن به چشم نمی خورد.

وی تلاش های صورت گرفته را درخور تقدیر دانست اما با اشاره به شرایط امروز زلزله زدگان گفت: زمانی که مسئولان ساخت و ساز سریع منطقه را وعده دادند، ظاهرا نگاهی به وسعت ادعای مطرح شده نداشتند وگرنه در صورت تحقق نسبی وعده های ایشان لزومی نداشت که دوباره به طرح اسکان زلزله زدگان در کانکس برگردیم. آن هم با این ملاحظه که این وعده و وعیدها ما را از تدارکات در سایر زمینه ها بازداشت و سبب شد که شروع فصل سرما هم زلزله زدگان را تحت فشار قرار دهد حال آنکه اگر از ابتدای به دنبال این امر رفته بودیم، دست کم این مشکل پیش نمی آمد.

نوری با اشاره به این موضوع که حتی همه خسارت دیدگان از کانکس هم بهره‌مند نشده‌اند افزود: به گفته مسئولان، تنها ۷۰ درصد مردم زلزله زده در کانکس اسکان داده شده‌اند و به عبارتی بهتر، هنوز 30 درصد آن‌ها در چادر زندگی می‌کنند. این در حالی است که اگر پیش از وقوع حوادث، در مناطق گوناگون کشور، تدارکات مناسبی اندیشیده و برای نمونه، اندوخته چند هزارتایی کانکس فراهم شود، اداره بحران‌های به وقوع پیوسته راحت‌تر بوده و دست‌کم اسکان موقت خسارت دیدگان رویدادهایی مانند سیل، زلزله، توفان و... با سرعت بسیار بالاتری محقق خواهد شد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس افزود: در اختیار داشتن این امکانات اولیه، کمترین کاری است که برای مدیریت بحران نیاز داریم و تاکنون تدبیر نشده که امیدواریم این کار انجام پذیرد، چراکه چادر تنها برای گذراندن چند روز مناسب است، نه بیشتر. به این منظور طرحی در دست اقدام داریم که انشاءالله به زودی در دستور کار مجلس قرار گرفته و امیدواریم با تصویب آن بر سرعت کمک‌رسانی در کشورمان افزوده شود.

نوری در ادامه به فرسودگی بسیاری از روستاهای منطقه اشاره کرد و گفت: هنگامی که برای بازدید از مناطق زلزله‌زده رفته بودیم، ‌گاه روستاهایی می‌دیدیم که حتی یک دیوار سالم در آن‌ها به چشم نمی‌خورد و حتی روستایی دیدم که هیچ نشانه‌ای از بتن و آهن در سقف یا دیوارهای آن به چشم نمی‌خورد. این موضوع نشان دهنده وضعیت بسیار نامطلوب توسعه روستایی در کشورمان است. اصلا در این مواقع است که آمارهای واقعی خودشان را نشان می‌دهند، وگرنه در قالب شعار حرف‌های زیادی می‌شود زد؛ اما رویدادهای غیرمترقبه محک این سخنان خواهند بود.

وی ادامه داد: البته ساختمان‌های بتنی و فلزی هم بود که آسیب دیده بودند اما شرایطشان به گونه‌ای نبود که امنیت ساکنانشان را به مخاطرات جدی دچار کنند و بی‌گمان، توسعه این نوع ساخت‌و‌ساز می‌تواند از شدت حوادث غیرمترقبه بکاهد اما اینکه چرا به سراغ مسئولان نرفته و آن‌ها را درباره آمارهای عیان شده ورد پرسش قرار نمی‌دهیم، تنها به این دلیل است که نمی‌خواهیم همین روند کند کمک‌رسانی متوقف شود، وگرنه پرسش‌های بسیاری برای طرح در این زمینه وجود دارد.



این عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه نگرش‌ها به بخش کشاورزی در کشورمان را نامناسب ارزیابی کرده و با توجه به زلزله اخیر گفت: از یک سو اوضاع و احوال جامعه در پی بروز مشکلاتی مانند ماجرای نرخ ارز، گرانی‌ها و غیره اخیر نشان دهنده اهمیت بسیار بالای مقوله امنیت غذایی بوده و توجه‌ها را به بخش کشاورزی معطوف می‌کند و از سوی دیگر، با بروز حوادثی مانند زلزله آذربایجان معلوم می‌شود که کشاورزان تا چه اندازه در تنگنا بوده و در چه شرایط بدی هستند.

نوری افزود: این موضوع بیش از پیش نشان دهنده نگرش‌های نادرست به بخش کشاورزی است چرا که توسعه کشاورزی می‌تواند توسعه صنعتی را هم به همراه بیاورد و اصلا تمامی کشورهای صنعتی مطرح در دنیا، نخست در بخش کشاورزی قدرتمند هستند. بخش کشاورزی نزدیک به شصت 70 درصد مواد اولیه صنایع کشورمان را تأمین می‌کند؛ اما آنقدر به حاشیه رفته که کشاورزان به عنوان متولیان آن، به شدت آسیب پذیر شده‌اند تا جایی که در مدیریت بحران اصلا نشانه‌ای از این موضوع به چشم نمی‌خورد و هیچ تدبیری برای بازسازی مزارع یا حتی نگهداری دام مردم آسیب دیده مطرح نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس، با تأکید بر لزوم ادامه یافتن یارانه‌ها در بخش کشاورزی به شکل «یارانه به تولید»، افزود: به جای پرداخت یارانه به مصرف کننده، باید این یارانه را به تولید کنندگان اختصاص دهیم، نه اینکه مثلا نرخ خرید تضمینی را این قدر پایین در نظر بگیریم که کشاورزان تمایلی به تولید نداشته باشند؛ برای نمونه، پس از وقوع حوادثی مانند زلزله اخیر، برای رونق گرفتن زندگی این کشاورزان اقدامی صورت بدهیم تا هر چه سریع‌تر زندگی‌شان به روال عادی برگردد، نه اینکه کاری کنیم که در مدیریت بحران رخ داده برای کشاورزان هم «کشاورزی» مغفول واقع شود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۲۳
یه سوال
چرا تا یکی از به اصطلاح مسئولان حرفی میزنه
همه منتظرن تا اون حرفش عملی بشه؟
مگه کم دروغ گفتن؟
مثلا:
دادن باغ به تمام خانواده های ایرانی
ارزان شدن سکه
دادن 1 میلیون تومان پول در ازای تولد هر بچه
حالا هم که اسکان دائمی زلزله زدگان
انشألله وعده ها عملی میشوند اگر مدیریت صحیح و بودجه اختصاص یافته درست هزینه شود شاید که این مردم زجر دیده زودتر به سامان برسند.
ميدان بی رقيب و اين همه كری خوانی؟!‏ آقايان تابناكی!‏ وقتی كسی نباشد كه جواب حرف های ايشان را بدهد؛ هر حرفی كه بزنند؛ حق با ايشان است؛ اما محض اطلاعتان عرض می كنم كه همين ديروز ٣۵٠٠خانه زلزله زدگان به آنها تحويل داده شد و بقيه نيز تا آخر آبان ماه به مردم تحويل داده خواهد شد؛ ساختن خانه؛ تنها پس از ٢ الی ٣ماه از وقوع زلزله؛ يک ركورد بی نظير است و هيچ جای دنيا سابقه ندارد؛ اگر دارد مستندات آن را ارائه دهيد؛ اما اينكه كسی يا كسانی بيايند و اين همه خدمات بی نظير دولت را به زلزله زدگان؛ كه با ياری مردم صورت گرفت نبينند؛ ديگر برمی گردد به بغضی كه از دولت دارند وگرنه كارهايی كه دولت برای زلزله زدگان انجام داده است جلوی چشم مردم است و چيزی نیست كه با مصاحبه يک نفر و انعكاس آن در يک سايت؛ زير سؤال برود؛ منبع خبری قابل اعتماد مردم؛ رسانه ملی است با دهها ميليون مخاطب؛ نه سايت تابناک با ميانگين ۱٠٠هزار بازديد كننده
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
اولاً تابناک 100 هزار بازدیدکننده نداره بلکه روزانه حداقل 600 الی 700 هزار بازدیدکننده داره. ثانیاً مدتهاست که دیگه صدا و سیما برای مردم قابل اعتماد نیست. اصلاً نه تابناک نه صدا و سیما، خودت برو از نزدیک یه سری به مناطق زلزله زده بزن تا راست و دروغش رو بفهمی. بعدش هم از کجا می دونی که هیچ جای دنیا سابقه نداشته؟ مثل جریان یارو که می گه وسط زمین اینجاست می گی نه متر کن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
سونامی ژاپن را برو بخون:

وزیر آموزش و پرورش ژاپن برای افراد سیل زده در یک هفته مدارس سیار برگذار کرد و برای هر کلاس یک چادر بزرگ و یک lcd 52 اینچ و کلاس های 20 نفره

تازه با اشک گفت معذرت می خواهد از این که نتوانسته حداقل امکانات را فراهم کند

ما تو حالت عادیش کلاس 40 نفره داریم با استادی که هیچی بلد نیست و علمش مال 40 سال قبله
غزلجه نيست همان قزلجه است
جا دارد از افرادی که در منطقه زلزله زده حضور نداشته اند ولی آن را احساس کرده اند هم یاد شود. یکی از آنها خاله اینجانب ساکن تبریز بود که در اثر وحشت زدگی و ترس ظاهراً سیروز کبدی خفته اش بیدار شد و یک هفته پیش در سن 59 سالگی و در روز تولدش، عمرش را داد به شما.....................
حیدربابا دنیا یالان دنیا دی
هر کیم سیه هر نه وریب الیب دی
افلاطون نان بیر قوری آد قالیب دی
باید هرچه سریعتر خانه های زلزله زدگان ساخته شود تا هم بخشی از مشکلات مردم حل شود و هم بهانه ای بدست خبرگزاری هایی مثل بی بی سی نیفتد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
آخه چرا وظیفه دولت و نهاد های حکومتی نسبت به مردم ، باید موکول به بهانه خبرگزاری های خارجی شود ؟؟
مردم بر حکومت حق دارند یا خبرگزاری های خارجی؟؟؟
امام ره فرموده بودند که کشاورزی محور استقلال است . ولی کو گوش شنوا . دنیا پرستان کشاورزی را هم نابود میکنند .
اگر در تهران زلزله اتفاق بیفتد اول غارت میکنند
بعد بیش از 100 سال طول میکشد تا آوار برداری کنند و بعد زمینها را به نفع خود مصادره میکنند .
سلام
افسوس از مدیران نا لایق
و
درود بر مدیران زحمت کش بی منت(لایق حمایت در حال و آینده) در زلزله آذربایجان
...
دهها سال هم بگذرد این حادثه و نحوه مدیریت آن و خبررسانی آن فراموش نخواهد شد.
دوست دارم هر بار که خبری از زلزله آذربایجان میدهید( مثل همان روزهای زلزله که جزء اولین ها بودید) تشکر ویژه بکنم.
تابناک عزیزم دلبندم
غزلجه نه قزلجه. تصحیح کن اول خبر رو.اشتباه کردی.
با سلام
مردم اهر و ورزقان در حاثه تلخ زلزله بصیرتی پیدا کردند که شاید اگر این حادثه رخ نمی داد اصلا پیدا نمی کردند. بصیرتی که خیلی ها را آنطور که هست می بیند نه آن طور که می نماید!!!
آیا بهتر نیست که هر شهرستان زیر نظر استان و هر استان زیر نظر دولت به سازه های محکم در مقابل زلزله تجهیز شود تا هم این همه مردم عزیز کشور به داغ عزیزانشان ننشینند و هم این مشکلاتی که الان عرض می کنید خیلی خیلی کمتر شود.
آخر انبار کردن کانکس در هر استان چه تعداد باید باشد تا همه را بشود تامین کرد. چرا باید خانه ها ویران شوند تا کانکس بشود مامن موقتی آنان و تازه از دولت ایراد کمبود کانکس را بگیریم و مردم بیچاره را بخواهیم در کانکس اسکان دهیم. این شد راه چاره؟
مگر هنوز از اين خانه هاي كاهگلي هست... عجب آباديي!
اگر ساختار و مدیریت سازمان مدیریت بحران کشور اصلاح شود باز جای امیدواری هست ولی اگر با همین روش اداره شود باز همین کاسه وهمین اش در حوادث دیگر هم خواهد بود .
چند وقت قبل توی اخبار خوندم که دو نفر به دلیل آتش سوزی در همین چادر ها دچار حادثه شدن که یک نفر جانش رو از دست داده بود نمیدونم صحت داشت یا نه اما اگه زودتر به جای چادر در کانکس اسکان داده می شدن ممکن بود این اتفاق نیفته
ستاد بحران پس کی به درد می خوره آخه ؟
2 تا حادثه این اواخر اتفاق افتاده ، یه سیل و یه زلزله
ستاد بحران فقط نیگا کرده ....
آجر از همچین ستادی بهتره !
بعدشم دلت خوشه ها داداش!
اصلا دل خوش سیری چند ؟
دل سیر سیری چند؟
اصلا سیر سیری چند؟
به جون خودم اگه سیری تو این مملکت از حال گرسنه ای خبر داشته باشه ؟
سالیانه در کشور با یک حادثه که برای جمعی از هموطنان مشکلات درست میکند مواجه هستیم. در زمان رخ دادن یک حادثه دچار سرگشتگی و بی برنامه بودن هستیم.ای کاش با رخ دادن یک حادثه به جای انتقادهای بی فایده راهکار و راه حل نشان میدادیم. در زمینه هایی مانند کمک به زلزله زدگان، یا احداث بنا با سرعت بیشتر، سرپناههای موقت و ... .
ممنون از انعکاس اخبار زلزله زدگان عزیز
این مدیر نابغه فکر کرده چند هزار تا کانکس مشکل بحران راحل می کند کجا انبار شوند؟
با هزینه همایشهای الکی و بیخود ستاد مبارزه با بحران خیلی کارا میشه کرد . یه عده اونجا دارن کار میکنند وحقوق میگیرن ولی در مواقع بحرانی باز باید مردم جور بدبختی های همو بکشن . هیچکس هم جوابگو نیست . همه رو به خدا واگذار میکنم چون هموطنانمون در شرایط خیلی سختی دارن زندگی میکنند
اندوخته چند هزارتایی از کانکس در مناطق مختلف کشور!!! بسه دیگه اینقدر شلوغش کردین که از گفتن هیچ حرفی ابا ندارید. قبول که مصیبت بدی گریبانگیر مردم شریفی چون آذری ها شده ولی اشتباهات و گاف های مسئولین رو با حرف های بی منطق، از بوته نقد و بررسی و گلایه های منطقی خارج نکنید. آقای نماینده کم کاری شما هم در درد و رنج مردم رو هم در نظر بگیرید
تابناک جان! یه بار هم که شده حرفای منو انعکاس بده!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست