بازدید 2540

سريلانكا: كشور مستقل فلسطين حق مسلم است

کد خبر: ۲۶۹۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۳ 30 August 2012
رييس‌جمهور سريلانكا با اشاره به وضع موجود جهان اظهار كرد: در حال حاضر جهان در وضعيت چالش‌برانگيزي قرار گرفته است و از همين رو موضوع شانزدهمين اجلاس غيرمتعهدها بسيار مناسب به نظر مي‌رسد.

به گزارش ايسنا، ماهیندا راجاپاکسا در ابتداي سخنراني خود در اين اجلاس، كشته شدن تعدادي از هموطنانمان در زلزله اخير آذربايجان شرقي را تسليت گفت و نسبت به بهبود وضعيت زلزله‌زدگان ابراز اميدواري كرد.

وي با ابراز خرسندي از برگزاري نشست سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در تهران، از دولت و ملت كشورمان به خاطر ميزباني خوب و سخاوتمندانه در برگزاري اين نشست قدرداني كرد.

رييس‌جمهور سريلانكا ضمن خوش‌آمدگويي به احمدي‌نژاد به عنوان رييس جنبش عدم تعهد، از كمك‌هاي ايران به اين جنبش تشكر و قدرداني كرد و همچنين از رييس‌جمهور مصر به خاطر دوران رياست اين جنبش در سه سال اخير تشكر كرد.

راجاپاكسا همچنين به فيجي و جمهوري آذربايجان به عنوان اعضاي جديد جنبش عدم تعهد خوش‌آمد گفت و اعلام كرد كه عضويت اين دو كشور تنوع بيشتري به اين جنبش مي‌بخشد.

وي با اشاره به وجود برخي ناآرامي‌ها در خاورميانه اظهار كرد: بايد گزينه‌هاي سياسي عملي در مورد مناقشات خاورميانه در نظر گرفته شود و اين مسائل مستلزم بررسي از طريق رويكردهاي سياسي است.

رييس‌جمهور سريلانكا تاكيد كرد: ما مشتاقانه در انتظار اين هستيم كه مباحث مطرح شده در نشست گروه 20 را در اجلاس سران كشورهاي عدم تعهد ادامه دهيم.

وي خواستار همكاري كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در زمينه‌هاي مختلف نظير غذا، انرژي، محيط زيست و... شد و گفت: مدل جديد توسعه بايد با توجه به نيازهاي كنوني ايجاد شود.


رييس‌جمهور سريلانكا همچنين اعلام كرد از آنجا كه منازعات داخلي در كشورش پايان يافته، اقتصاد آن كشور رو به رشد و بيكاري در حال كاهش است.

وي افزود: متاسفانه برخي از كشورهاي در حال توسعه از نسخه‌هاي ابرقدرت‌ها پيروي و پيشنهادهاي آنها را به كار مي‌گيرند، حال آنكه اين پيشنهادها قابل استفاده نيست و در عمل نتيجه‌بخش نخواهد بود. امنيت كشورها نيز موضوعي است كه در اين اجلاس بايد به آن پرداخته شود.

راجاپاكسا با بيان اينكه "هرچند سازمان ملل متحد در سال‌هاي گذشته از بروز جنگ‌هاي بسياري جلوگيري كرده ولي منازعات منطقه‌اي همچنان در بسياري از نقاط جغرافيايي وجود دارد و جهان از تهديد تروريسم رنج مي‌برد"، افزود: كشورم مايل است در برخورد با تروريسم با ساير كشورها همكاري كند. جامعه بين‌المللي بايد از كشورهاي مورد تهديد تروريسم حمايت كند و در اين زمينه نبايد استانداردهاي دوگانه به كار گرفته شود و اين مساله‌اي است كه بايد همگي در سخن و عمل به آن متعهد باشيم.

وي در پايان با اشاره به مساله فلسطين خاطرنشان كرد: بعد از 6 دهه متاسفانه همچنان شاهد اين مساله هستيم كه فلسطين نتوانسته در سازمان ملل متحد خود را به عنوان كشوري مستقل به رسميت مطرح كند و اين در حالي است كه هيچ توجيهي براي اين مساله وجود ندارد. كشور مستقل فلسطين حق مسلم مردم آن است كه بايد هرچه سريع‌تر محقق شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی