بازدید 18264
گزارش واشينگتن پست از توانايي نظامي ايران

ناوهاي آمريکايي در تهديد 360 درجه‌اي

کد خبر: ۲۶۱۲۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۰ 29 July 2012
ديپلماسي ايراني نوشت:

تحليلگران آمريکايي و خاورميانه‌اي مي‌گويند، ايران به سرعت در حال دسترسي به توانمندي‌هايي به منظور هدف قرار دادن ناو‌هاي آمريکايي در خليج فارس است و در عين در اختيار داشتن زرادخانه اي از موشک‌هاي ضد ناو ، ناوگان زيردريايي‌ها و قايق‌هاي تندرو را توسعه داده است.

مقامات مي‌گويند، اين سيستم‌هاي جديد که بسياري از آنها به کمک خارجي‌ها توسعه يافته اند، به فرماندهان ايراني اين اعتماد به نفس را داده است که مي‌توانند در صورت افزايش خصومت‌ها، به سرعت کشتي‌هاي آمريکايي را منهدم کنند.

هرچند مقامات نيروي دريايي آمريکا ادعا مي‌کنند که در جنگ احتمالي، قدرت بيشتري خواهند داشت اما پيشرفت‌هاي اخير ايران به نگراني‌هاي آمريکا در خصوص سطح آسيب پذيري‌ها در نخستين ساعات وقوع جنگ در خليج فارس دامن زده است.

تحليلگران سابق و کنوني در امور نظامي مي‌گويند: افزايش دقت موشک‌هاي کوتاه برد ايراني در ترکيب با استفاده ايران از صدها قايق تندروي مسلح، مي‌تواند حتي توانايي‌هاي مدرن ترين کشتي‌هاي آمريکا را نيز با چالش بکشد. اين در حالي است که در هفته‌هاي اخير مذاکرات هسته اي ايران در حل بن بست جاري به نتيجه اي نرسيده و به اين ترتيب احتمال درگيري افزايش يافته است. از سوي ديگر مقامات تهران بارها تهديد کرده‌اند در صورت لزوم، تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد. همچنين مقامات جمهوري اسلامي نيز هشدار داده‌اند در صورتي که اقدام تحريک آميزي از سوي دشمنان انجام شود، واکنش متقابل نشان خواهند داد. همچنين وزير امور خارجه ايران نيز هفته گذشته، حضور ناو‌هاي آمريکايي در خليج فارس را يک تهديد واقعي براي امنيت منطقه توصيف کرده بود. اين در شرايطي است که آمريکا تعداد نيرو‌ها و تجهيزات خود را در منطقه خليج فارس افزايش داده و قرار است به همراه 20 کشور ديگر در ماه سپتامبر، مانور مين روبي در منطقه برگزار کند.

برآورد ريسک‌ها

هرچند احتمال حمله ايران به ناو‌هاي آمريکايي اندک به نظر مي‌رسد اما مقامات ايراني مي‌توانند در صورت احساس خطر در اين زمينه تصميم گيري کنند. تحليلگران هشدار مي‌دهند که افزايش تنش‌ها و درگيري‌ها مي‌تواند به بسته شدن تنگه هرمز از سوي ايران بينجامد که يک پنجم منابع نفت صادراتي جهان از طريق آن عبور مي‌کند.

مطالعه انجام شده از سوي پنتاگون در ماه آوريل نشان مي‌دهد توانايي ايران براي ايجاد خسارت‌هاي جدي نسبت به يک دهه گذشته افزايش يافته است و دقت و کشندگي تسليحات ايران نيز نسبت به گذشته بيشتر است. تحليلگران مي‌گويند از سال 2009، ايران توانمندي‌هاي دفاعي و تهاجمي‌خود را ارتقا داده است. برخي از توانايي‌ها در ماه‌هاي اخير در چارچوب مانور‌هاي موشکي به نمايش گذاشته شده اند.

گزارش‌ها حاکي از آن است که هم اکنون زرادخانه ايران شماري از موشک‌هاي ضد ناو را در اختيار دارد که برخي از آنها ساخت چين هستند و به کرم ابريشم شهرت دارند. قايق‌هاي تندروي ايراني نيز از مدل روسي الگوبرداري کرده اند.

يک مقام جاسوسي خاورميانه اي که به هماهنگي استراتژي آمريکا در خليج فارس کمک مي‌کند بر اين باور است که ناو‌ها و کشتي‌هاي آمريکايي به طور 360 درجه در معرض تهديد از طريق زمينه، هوا، دريا و حتي زير دريا قرار دارند. برخي بر اين گمانند که آمريکا مي‌توانند به سرعت خسارات وارده را جبران کند اما ايجاد اين خسارت‌ها يک پيروزي رواني براي ايران به شمار مي‌رود و تصاوير ناو‌هاي خسارت ديده در سراسر جهان منتشر مي‌شود. اما در حالي که اخيرا آمريکا و اسرائيل، جمهوري اسلامي‌را به دست داشتن در سوء قصد عليه اهداف اسرائيلي در جهان متهم کرده اند، دنيل پلتکا، کارشناس امور دفاعي بر اين عقيده است که ايران ظرفيت حمله به اهداف مورد نظر از طريق ونزوئلا، آسيا، اروپا و خاورميانه را دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
آخرین اخبار
وب گردی