بازدید 3285
لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس

مرکز پژوهش‌ها استراتژی جامع برای حرکت پارلمان تدوین کند

در شرایط کنونی، مرکز پژوهش‌ها باید با تحلیلی واقع‌بینانه، ریشه‌گرانی را به نمایندگان معرفی کند
کد خبر: ۲۵۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰ 21 July 2012
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش و اهمیت مرکز پژوهش‌ها در ارائه تحلیل و گزارش‌های پایه‌ای و مبتنی بر واقعیت بر اهمیت تدوین استراتژی حرکت توسط این مرکز برای پارلمان تأکید و تصریح کرد: مرکز پژوهش‌ها با ارائه تحلیل‌های پایه ای به کارکرد بهتر قوه مقننه کمک کند.

به گزارش «تابناک»، به نقل از خانه ملت، دکتر علی لاریجانی در مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و تأکید بر اهمیت این ماه گفت: دکتر احمد توکلی در هشت سال فعالیت خدمات زیادی را در مرکز پژوهش‌ها انجام دادند و شخص من همیشه دیده بودم که ایشان در مدیریت مرکز پژوهش‌‌ها از دیدگاه‌‌های شخصی خود استفاده نمی‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها در دوره مدیریت احمد توکلی فعالیت‌های مفید بسیاری انجام داده است، افزود: بارها در نشست‌ها دیده‌ایم که نمایندگان مرکز در جلسات مجلس با دکتر توکلی تفاوت نظر داشتند و این نشاط علمی و ارتباط با مراکز گوناگون از نکات برگزیده ای است که این دست از مراکز اگر می‌خواهند موفق باشند باید آنها را در نظر گیرند.

نماینده مردم قم در مجلس استفاده از استعداد نخبگان را برای بالا بردن هر کار و مرکزی ضروری توصیف و تصریح کرد: دکتر جلالی نیروی تازه نفس و ظرفیت خوبی است که می‌توان از آن برای جهش‌های مناسب در این مرکز بهره برد.

مرکز پژوهش‌های مجلس در ارائه تحلیل‌های جامع پیش‌گام باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی در توصیف راه‌های ضروری برای پیشرفت مرکز پژوهش‌ها در آینده گفت: مرکز باید دارای تحلیل پایه‌ای از وضعیت کشور باشد تا این تحلیل‌ها بتواند چشم‌انداز مناسبی برای تصمیم گیری‌های قوه مقننه در اختیار نمایندگان ملت قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه این تحلیل‌ها باید سالانه کامل از طرف مرکز در اختیار مجلس قرار بگیرد، افزود: پژوهش واقعی این نیست که هر کس بر پایه یکسری از اطلاعات و داده‌ها اظهارنظرهایی کند، بلکه کار درست اظهارنظر بر مبنای تحلیل پایه از مسائل کشور است.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه نتیجه پژوهش‌های مرکز مورد مطالعه وی قرار می‌گرفته است تأکید کرد: تحلیل‌ها و تحقیق‌هایی که تا به امروز در مرکز پژوهش‌ها شده است، مورد مطالعه من بود و هر کدام گوشه‌ای از مسائل و مشکلاتی را که کشور با آن درگیر بود، مورد تحقیق و پژوهش قرار داده بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه همه مسائل کشور باید در نگاه‌های جامع تحلیل شود، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این امکان را دارد تا با ارائه تحلیل‌های جامع در عرصه‌های گوناگون کشور امکان کارکرد بهتر را برای نمایندگان مجلس فراهم آورد.

مرکز پژوهش‌ها استراتژی جامع برای حرکت پارلمان نهم تدوین کند

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس باید برای حرکت هر چه بهتر پارلمان نهم استراتژی جامعی تدوین کند، اظهار داشت: شاید شأن این مرکز این نباشد که برای کل کشور استراتژی حرکت معین نماید، ولی بی‌گمان، می‌تواند در تدوین استراتژی جامع و مناسبی برای حرکت پارلمان نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد.

دکتر لاریجانی ظرفیت‌سازی را ضرورت تدوین استراتژی جامع توصیف و تصریح کرد: البته این کار در مجلس هشتم نیز صورت گرفت و بدون شک، یک پارلمان با رسالت چهار ساله‌ای که بر عهده دارد، باید استراتژی حرکتی بر مبنای اولویت‌ها داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پارلمان نباید بر پایه سلیقه و دل بخواهی در حوزه‌های گوناگون کشور ورود پیدا کند، گفت: اولویت‌بندی کارهای حوزه‌های گوناگون کشور، مانع از این می‌شود که مجلس کارهای پراکنده انجام دهد.

وی ادامه داد: ممکن است، مجلس زمان طولانی برای یک قانون صرف کند، در حالی که این قانون اولویت روز کشور نباشد.

دکتر لاریجانی نگاه نظام یافته و مدون در مجلس را عاملی در تعیین دقیق اولویت‌ها توصیف و تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی باید با ارائه کارکردهای پژوهشی اولویت‌های روز هر حوزه را برای ورود قوه مقننه به آن‌ها تعیین کند.

گزارش‌های پژوهشی مرکز بموقع به دست نمایندگان برسد

رئیس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در دوره‌های پیشین فعالیت مرکز‌ گاه‌به‌گاه گزارش‌های پژوهشی مرکز با تأخیر زیاد به دست نمایندگان می‌رسید، تأکید کرد: تصمیم‌گیری بموقع مجلس و بهترین تصمیم نیازمند استفاده از کارکردهای پژوهشی مرکز پژوهش‌ها در زمان مناسب و به وقت است.

وی ادامه داد: نحوه تدوین مطلب و زمان آن باید مدیریت جدی شود، چرا که باعث تأسف است که نمایندگان نتوانند و فرصت نکنند تا از تحقیقات عالمانه این مرکز بموقع استفاده کنند.

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها برای استفاده از ظرفیت نخبگان باید به سراغ آن‌ها برود، گفت: با توجه به استغنای روانی نخبگان آن‌ها اعتنای کافی و تمایل جدی و پیگیر برای ورود به مراکزی از قبیل مرکز پژوهش‌ها را ندارند و این مرکز است که باید در پی شکار نخبگان باشد.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه اکنون بیش از سیصد انجمن علمی در کشور وجود دارد افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی باید ساز و کار مناسبی برای ارتباط نزدیک با انجمن‌های علمی تدوین کند تا بتواند محصول مناسبی با استفاده از ظرفیت این گروه از جامعه در اختیار مجلس و دیگر مراکز قرار دهد.

مرکز پژوهش‌ها استفاده از نخبگان منطقه‌ای را در اولویت قرار دهد

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه تحقیقات مرکز پژوهش‌ها باید جنبه کاربردی داشته باشد، گفت: برای آنکه مرکز پژوهش‌ها بتواند خروجی کاربردی داشته باشد، باید از نخبگان مشتمل بر نخبگان دانشگاهی و صاحبان تجربه استفاده کند.

وی ادامه داد: اکنون مجلس از نخبگان و صاحبان تجربه‌های ارزشمند دعوت می‌کند تا با حضور در مجلس و کمیسیون‌ها از گنجینه آن‌ها استفاده شود؛ اما این مسأله باید به صورت یک چرخه واقعی توسط مرکز پژوهش‌ها تعریف شود.

دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید نیازهای کاری خود را در خصوص مجلس به نخبگان سفارش دهد، افزود: بسیاری از نخبگان و صاحبان تجربه‌های ارزشمند نیروی مؤمن و متعهدی هستند که در یک نظام باید از این گونه ظرفیت‌ها استفاده شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه باید از نخبگان منطقه‌ای استفاده شود گفت: ما تا به امروز استفاده از نخبگان را در دو سطح تجربه کردیم که شامل نخبگان در سطح علمی و نخبگان در سطح منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: متأسفانه ذهن‌های پر طراوتی در بین نخبگان منطقه‌ای دیده می‌شود که استفاده مناسب و درستی از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

دکتر لاریجانی با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید برقراری ارتباط مناسب و مؤثر را در اولویت کارهای خود قرار دهد، گفت: نخبگان منطقه‌ای با توجه به ذهن‌های خلاق و آشنایی که با ویژگی‌های منطقه‌ای دارند، گنجینه‌های بزرگی برای استفاده هستند و توصیه می‌کنم مرکز پژوهش‌ها ارتباط مناسبی را با این نخبگان فراهم کنند.

وی تأکید کرد: برقراری ارتباط مناسب مرکز پژوهش‌ها بانخبگان منطقه‌ای، عامل مهمی در شناسایی مسائل و ظرفیت‌های کشور است که بی‌تردید، منجر به آبادانی ملی و منطقه‌ای می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی، انجام مطالعات میدانی را برای مرکز پژوهش‌ها ضروری خواند و تصریح کرد: بی‌گمان، وظایفی که برای مرکز پژوهش‌ها در نظر گرفته می‌شود، نیاز به پشتیبانی و حضور مستمر و ساختار مدون این مرکز دارد.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌ها مطالعات میدانی را در برنامه‌های خود قرار دهد تا کارهای پژوهشی مرکز درون مجامع علمی امتداد یابد و مجلس درباره حمایت از مرکز برای انجام موارد ذکر شده آمادگی لازم را دارد.

مرکز پژوهش‌ها رخدادهای پیش‌بینی ناشدنی را ریشه‌یابی کند

نماینده مردم قم در مجلس با تأکید بر اینکه در برخی از زمان‌ها رویدادهای خارج از پیش بینی مردم و نمایندگان را غافلگیر می‌کند، گفت: بعضاً رویدادهای خارج از پیش بینی رخ می‌دهد که نمایندگان به عنوان عناصر سیاسی باید درباره آن‌ها اظهارنظر کنند و مرکز پژوهش‌ها در این میان با ارائه پژوهش‌های جامع، می‌تواند نقش مهمی داشته باشد.

وی ادامه داد: در این زمان مرکز می‌تواند همزمان با رویدادهای گوناگون، تحلیل‌هایی هر چند غیر فراگیر را برای آمادگی نمایندگان در راستای ورود به مدیریت موضوع در اختیار قوه مقننه قرار دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه مرکز پژوهش‌ها باید در پل ارتباطی بهتری با نمایندگان قرار بگیرد گفت: استفاده نمایندگان مجلس از دستاوردهای مرکز پژوهش‌ها نیازمند نظام سازمان یافته‌ای است که مرکز پژوهش‌ها تدوین این نظام را باید در دستور کار خود قرار دهد.

دکتر لاریجانی درباره وظیفه مرکز پژوهش‌ها در شرایط امروز جامعه اظهار داشت: برای نمونه، مرکز پژوهش‌ها در شرایط کنونی، باید با تحلیلی واقع‌بینانه، ریشه گرانی را به نمایندگان معرفی کند.

وی ادامه داد: در خصوص رخدادهای خارجی امروز شاهد مسائل دردآوری در میانمار مبنی بر کشتار مسلمانان هستیم که انتظار می‌رود، مرکز پژوهش‌ها با انتشار گزارش مدونی در این خصوص این مسأله را تحلیل و برای مجلس شورای اسلامی در جهت مبارزه با آن راهکار ارائه کند.

در پایان مراسم دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی از احمد توکلی ریاست پیشین این مرکز با اهدای لوح تقدیر قدردانی کرد که احمد توکلی نیز لوح خود را به یکی از فعالان جانباز مرکز پژوهش‌ها تقدیم کرد.

همچنین حکم آغاز به کار کاظم جلالی ریاست جدید مرکز پژوهش‌های مجلس توسط دکتر علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به وی داده شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # حسین امیر عبداللهیان # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات
وب گردی