بازدید 18575
به روز شده در 00:35

گزارش لحظه به لحظه از نشست اوپک

نشست وزیران اوپک، امروز در وین برگزار میشود. محور مذاکرات در این نشست، تعیین دبیر کل جدید اوپک و همچنین بحث درباره تعیین رقم تولید نفت برای ماه‌های آتی است. تنش‌ها میان ایران و عربستان بر سر میزان تولید، این نشست را از حساسیت خاصی برخوردار کرده است.
کد خبر: ۲۵۱۲۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳ 14 June 2012
نشست وزیران اوپک، امروز در وین برگزار میشود. محور مذاکرات در این نشست، تعیین دبیر کل جدید اوپک و همچنین بحث درباره تعیین رقم تولید نفت برای ماه‌های آتی است. البته در این باره باید گفت، تنش‌ها میان ایران و عربستان بر سر میزان تولید، این نشست را از حساسیت خاصی برخوردار کرده است.

به گزارش «تابناک»، آخرین اخبار و رویدادهای مربوط به این نشست عبارتند از:


00:35- بیانیه پایانی اجلاس اوپک

در بیانیه پایانی یکصد و شصت و یکمین اجلاس اوپک، نیمه اول سال 2012 با عنوان فصل تنشهای ژئوپلیتیک نامگذاری شده که اشاره مستقیم به تقابل غرب با برنامه هسته ای ایران و اعمال تحریمها نفتی و مالی بر علیه تهران دارد. اما در ادامه این بیانیه به وضعیت اقتصاد جهان پرداخته و با توجه به بحران اقتصادی جهان و بحران بدهی ها در منطقه یورو و اتحادیه اروپا، اشاره کرده که این امور تقاضای جهانی برای نفت را تحت تاثیر خود قرار داده اند. این بیانیه این کاهش تقاضا را به همراه حجم انبوه ذخایر نفت به عنوان عوامل اصلی کاهش قیمت نفت طی دو ماه گذشته عنوان کرده است.

این بیانیه در ادامه اشاره کرده است که هرچند در ادامه سال جاری طبق انتظار تقاضای جهانی به تدریج افزایش خواهد یافت، اما این افزایش تقاضا همزمان با افزایش تولید از سوی کشورهای غیر اوپک خواهد بود و در نتیجه خنثی خواهد شد. در نتیجه این تحولات نیمه دوم سال جاری، علیرغم افزایش تقاضای فصلی، میتواند شاهد کاهش فزاینده قیمت ها باشد. بر این اساس این بیانیه از اعضا تقاضا کرده است که به نظام سهمیه بندی تولید تا سقف 30 میلیون بشکه در روز پایبند باشند و اضافه تولید خود را کاهش دهند.

ضمن بیان این تصمیمات اعضا آمادگی خود را برای اتخاذ تصمیمات فوری در قبال تحولاتی که ثبات بازار را دچار مخاطره کند، اعلام کردند. همچنین و با توجه به مخاطرات اقتصادی پیش گفته، این اجلاس دبیرکل را مسئول رصد تحولات ماههای آتی و هماهنگی بین اعضا کرده است. بر همین اساس قرار شد که اجلاس آتی اوپک 12 دسامبر سال جاری در وین اتریش برگزار شود.


23:46- تقاضا از اعضا برای بازگشت به سهمیه 30 میلیون

دبیرکل اوپک، عبدالله البدری، پس از پایان نشست به خبرنگاران گفت که از اعضا خواسته شده تا به سهمیه 30 میلیون بشکه در روز پایبند باشند و از کشورهایی که موجب اضافه تولید 1.6 میلیون بشکه ای شده بودند نیز تقاضا شد تولید خود را تا رعایت سقف سهمیه ها کاهش دهند.

وی با اشاره به اطلاعیه پایانی نشست اوپک اعلام کرد: کشورهایی که در قبال اضافه تولید مسئول هستند بایستی با کاهش تولید به سقف سهمیه ها پایبند باشند. وی گفته است: از هیچ کشوری در این خصوص نام نمیبریم ولی درنهایت این کشورها بایستی تولید خود را کاهش دهند. وی به این سوال که آیا این کشورها با این تصمیم موافقت کرده اند یا خیر، پاسخ مثبت داد. عربستان ازجمله کشورهایی بود که سهم بسیاری دراضافه تولید اوپک طی ماههای اخیر داشت.


23:30 پایان نشست: عدم اجماع برای تعیین دبیر کل جدید / دبیر کل قبلی ابقا شد

نشست سران اوپک درحالی به پایان رسید که اعضا نتوانستند بر سر تعیین دبیر کل جدید به توافق برسند. هانی حسین وزیر نفت کویت پس از خروج از نشست اعلام کرد که توافقی بر سر تعیین دبیرکل آتی صورت نگرفته است. بر این اساس دبیر کل قبلی اوپک البدری از کشور لیبی، تا زمان تعیین دبیرکل جدید همچنان در مقام خود ابقا خواهد شد.


21:14- افزایش قیمت نفت در پی تصمیم اوپک

همزمان با تصمیم اوپک مبنی بر حفظ سهمیه بندی تولید برای ماههای آینده به میزان 30 میلیون بشکه در روز، قیمت جهانی نفت بیش از یک درصد افزایش یافت. بر این اساس نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه جولای معادل 1.29 الی 1.56 درصد افزایش یافت و به مرز 83 دلار و 95 سنت رسید. نفت برنت نیز با کمی افزایش به 97 دلار و 19 سنت رسید.


20:13- سهمیه تولید اوپک برای آینده بدون تغییر باقی ماند

اعضای اوپک بعد از برگزاری نشست وزیران، توافق کردند که سهمیه تولید اوپک برای آینده بدون تغییر و با همان میزان 30 میلیون بشکه در روز باقی بماند. همچنین اعضا توافق کردند که درصورت لزوم، هرکدام از کشورها به شکل داوطلبانه اقدام به کاهش تولید برای ایجاد توازن در بازار و رسیدن به قیمت معقول کنند. این درحالی است که قبل از این پیش بینی میشد که سهمیه تولید اوپک برای بازگرداندن قیمتها به سطح قبل، برای ماههای آینده کاهش یابد.


20:07- وزیر نفت امارات متحده: از سهمیه 30 میلیون بشکه در روز حمایت میکنیم

محمد الحملی وزیر نفت امارات متحده به خبرنگاران گفت: از وضعیت فعلی تولید راضی هستم. وی اشاره کرد که قیمتهای فعلی بازتابی از وضعیت بنیادین بازار است. الحملی همچنین اشاره کرد که قیمت 100 دلار در هر بشکه برای اقتصاد جهانی نیز قیمتی منطقی و قابل قبول است هرچند وضعیت فعلی اقتصاد بین الملل در حالت هشدار است. وی درخصوص اینکه اگر قیمتها به زیر 90 دلار در هربشکه برسد اوپک تشکیل جلسه خواهد داد، اظهار نظری نکرد و تنها گفت: از وضعیت سهمیه بندی فعلی اوپک راضی و خشنود هستم.وی اشاره کرده که ذخایر فعلی نفت "اندکی زیاد است"، که همچنین تقاضای بازار نیز برای سالهای آینده فزاینده خواهد بود.


19:32- رستم قاسمی: درصورت ادامه سقوط قیمتها اوپک مجددا نشست خواهد داشت

رستم قاسمی وزیر نفت کشورمان با اشاره به اینکه امیدوار است سهمیه بندی فعلی اوپک بدون تغییر باقی بماند اظهار کرد: درصورت ادامه روند کاهشی قیمتها اوپک قطعا تشکیل جلسه خواهد داد. وی اشاره نکرده که رسیدن قیمت به چه سطحی باعث برگزاری این نشست خواهد شد اما گفته که ایران خواهان قیمت 100 دلار و بیشتر از آن برای هر بشکه نفت است. وی عنوان کرده که: امیدواریم با بازگشت سهمیه تولید اوپک به 30 میلیون بشکه در روز شاهد قیمتی بین 100 تا 120 دلار در هربشکه باشیم. در همین حال وزیر نفت کویت نیز با اذعان به این امر گفته است: درصورت سقوط قیمتها به زیر 90 دلار در هر بشکه اوپک تشکیل جلسه خواهد داد.


19:08- دبیر اوپک: باید بادقت به وضعیت فعلی بازار نگاه کرد

عبدالکریم لعیبی، دبیر اوپک و وزیر نفت عراق، در سخنان آغازین خود در اجلاس، عنوان کرد که علیرغم آنکه بازار در ماههای اخیر به خوبی حمایت شده است، سطح نگران کننده ای از نوسانات قیمت دیده میشود. وی اشاره کرد که دورنمای اقتصاد جهانی شکننده به نظر میرسد و این امر موجب بی ثباتی عظیمی در قبال تقاضا برای نفت گشته است. وی افزود اما علیرغم آنکه بازار به خوبی تغذیه شده است اما نوسانات نگران کننده ای در آن دیده میشود. وی با اشاره به اینکه در نشست قبلی در ماه دسامبر میانگین قیمت هفتگی سبد نفت اوپک حدود 109 دلار بوده گفت: در عرض 6 ماه این رقم به 124 دلار رسید اما درنهایت با سقوط قیمتها مواجه شدیم. وی ادامه داد با توجه به مزیت های ثبات قیمت بایستی همگی آمادگی همکاری در این زمینه به روشی معنی دار، استوار و باثبات را داشته باشیم. وی اشاره کرد که باید با دقت وضعیت فعلی بازار را نگاه کنیم زیرا موارد بسیاری برای توجه و دقت نظر وجود دارد.


18:50- احتمال تثبیت میزان تولید فعلی

وزیران نفت ایران و کویت اعلام کرده اند که احتمالا از سهمیه بندی فعلی برای خروجی اوپک حمایت خواهند کرد. هانی حسین وزیر نفت کویت در این خصوص و پیش از شروع اجلاس اصلی برای تعیین میزان سهمیه تولیدی آینده و تعیین دبیر کل جدید، گفت که احتمال زیادی وجود دارد که سازمان هدف گذاری 30 میلیون بشکه در روز را حفظ کند. همچنین رستم قاسمی وزیر نفت کشورمان نیز پیش از شروع این اجلاس به خبرنگاران گفت: به احتمال زیاد بر سر 30 میلیون بشکه در روز توافق خواهیم کرد. وی گفته است: ایران از تعیین 30 میلیون بشکه در روز برای خروجی اوپک راضی خواهد بود و اشاره کرده است که به این ترتیب تولید واقعی اوپک به خط اصلی خود بازخواهد گشت. در همین حال علی النعیمی نماینده عربستان در این خصوص هیچ اظهار نظری نکرده است.


18:33- وزیر انرژی الجزایر: با حجم تولید فعلی خطر سقوط قیمت وجود دارد

یوسف یوسفی وزیر انرژی الجزایر گفت: نگاهداشت سهم تولید فعلی برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت کارساز نیست. وی عنوان کرده که درحال حاضر تولید اوپک "بیجهت" است و این امر موجب میشود قیمتها تا جایی سقوط کند و از کنترل خارج شود که بازگرداندن آن میسر نباشد. وی تاکید کرده که پایبندی به سهمیه تعیین شده قبلی در ماه دسامبر سال گذشته در این خصوص کفایت نمیکند.

وی با اشاره به اینکه این تلقی در اکثر نمایندگان حاضر در نشست وجود دارد اظهار کرده: امروز بعد از ظهر مباحث پیرامون این موضوع تعیین کننده خواهد بود. من امیدوارم که راه حلی پیدا شود تا سازمان دچار این ریسک که به ضرر کشورهای تولید کننده و در بلند مدت به ضرر مصرف کنندگان نیز هست، نشود. وی اشاره کرده که باید دید چه سازوکاری را میتوان برای تنظیم بازار بدست داد.


18:16- وزیر نفت کشور: تحریم ایران به ضرر ثبات بازار نفت و اقتصاد جهان خواهد بود

رستم قاسمی وزیر نفت کشورمان در همایش بین المللی اوپک به ایراد سخنرانی پرداخت و طی سخنان خود با اشاره به رویکردهای اروپا در قبال ایران گفت این رویکردهای دوگانه موجب عدم ثبات بازار و اقتصاد جهانی خواهد شد. وی عنوان کرد که اقتصاد جهان برای دستیابی به ثبات و آرامش، نیازمند عرضه كافی و پایدار انرژی است كه این موضوع در سایه تحریم‌های اقتصادی و وجود تهدیدات نظامی، حاصل نمی‌شود.

قاسمی افزود: گفت وگوها و همكاری‌های ما در جهت شناسایی نگرانی‌های متقابل و تلاش برای رسیدن به سیاست‌های مشترك و تعهد نسبت به همكاری و تعامل سازنده، می‌تواند راه را برای شناخت هرچه بیشتر آینده صحنه انرژی جهان، ثبات و توسعه پایدار آن هموار سازد.

وزیر نفت افزود: بی تردید، آنچه همه به آن نیازمند دارند، بازگشت به منطق اقتصادی، صلح و ثبات، رعایت حقوق بین‌الملل، تأمین منابع مالی، كاهش ریسك‌های سرمایه‌گذاری، تسهیل جریان آزاد تكنولوژی به كشورهای تولید كننده و دسترسی بدون مانع این كشورها به بازارهای جهانی است زیرا فقط در این شرایط است كه با افزایش ظرفیت‌های پایدار تولید، امنیت بلندمدت انرژی و رشد مناسب اقتصادی حاصل می‌شود.

متن کامل سخنرانی وزیر نفت کشور


16:57- توافق کلی بر سر حفظ میزان تولید فعلی

آنچه تاکنون میتوان از مجموع سخنان و مصاحبه های نمایندگان و وزیران کشورهای عضو اوپک برداشت کرد این است که تنشها بر سر میزان تولید به گونه ای رقم خورده است که اکثریت اعضا بر سر حفظ سهمیه فعلی تولید اوپک به میزان 30 میلیون بشکه در روز توافق دارند. این به معنای آن است که اضافه تولید اوپک طی چند ماه اخیر که عربستان بیشترین تاثیر را در آن داشته، کاهش یابد. ونزوئلا، الجزایر و ایران بیش از همه در این میان خواستار پایبندی اعضا به نظام سهمیه بندی اوپک هستند. هرچند در این میان علی النعیمی، وزیر نفت عربستان چندی پیش عنوان کرده بود که اوپک نیازمند افزایش تولید است، اما طی نشستهای دیروز و امروز در وین، از مواضع خود تقریبا عقب نشسته است. اوضاع و احوال در وین به گونه ای است که انتظار تعیین میزان 30 میلیون بشکه در روز برای خروجی آینده اوپک، انتظاری دور از ذهن نیست.


16:07 - وزیر سابق نفت الجزایر: پیش دستی برای پوشش کاهش نفت ایران نتیجه معکوس دارد

وزیر نفت سابق الجزایر شکیب خلیل که اکنون به عنوان مشاور در وین حضور دارد، پس از پایان سمینار بین المللی به خبر نگاران گفت که بازار جهانی همکنون دچار مازاد عرضه نفت است که این مازاد عرضه روانه ذخایر ثابت و شناور شده است. وی افزود: این ایده که باید برای جلوگیری از کاهش تولید نفت ایران پیش دستی کرد میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. شکیب خلیل عنوان کرده که اگر به دلیل وضعیت فعلی اقتصاد جهانی تقاضا اندک است، نتیجه این امر مازاد عرضه در بازار جهانی خواهد بود.


14:58 ـ دبیر کل اوپک بر تضمین حمایت از ذخایر جهانی تأکید کرد

عبدالله البدری، دبیرکل کنونی اوپک در حاشیه سمینار بین‌المللی اوپک در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که این سازمان به مسئولیت خود در قبال تضمین ذخایر جهانی و حفظ منافع تولید کنندگان و مصرف کنندگان پایبند خواهد بود. البدری همچنین در خصوص عراق گفت: این کشور ذخایر عظیمی دارد؛ اما بعید است که برای امسال یا سال بعد سهمیه‌ای برای عراق تعیین شود.

وی همچنین درباره وضعیت کشورش، لیبی، گفت: متخصصان و مهندسان در تلاشند تا وضعیت تولید را به حالت سابق بازگردانند.

وی در پاسخ به این که به نظر وی کدام یک از کاندیداهای دبیرکلی جانشین وی خواهند شد، اظهار نظر نکرد و گفت: اگر اعضا درباره دبیرکل بعدی به توافق نرسند، این امر به نشست ماه دسامبر موکول می‌شود.

وی افزوده است: این امر بستگی به نظر اعضا دارد و اینکه آیا به توافق خواهند رسید یا اینکه اختلافات، مانع از اجماع کلی می‌شود.


14:30 ـ وزیر انرژی قطر، سخران افتتاحیه سمینار بین‌المللی اوپک


وزیر انرژی قطر، محمد بن صالح، یکی از سخرانان افتتاحیه پنجمین سمینار بین‌المللی اوپک بود که هم‌اکنون در سالن هافبورگ در وین در حال برگزاری است. این همایش که محور اصلی آن، نفت خام، رونق بازار سوخت و حمایت از ثبات است، نخست با سخنرانی هانس فیشر، رئیس جمهوری فدرال اتریش همراه بود. پس از آن، وزیر انرژی قطر سخنان خود را با محور، سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت آغاز و به ضرورت ایجاد ارتباط نزدیک میان شرکتهای ملی نفت و شرکت‌های بین‌المللی نفتی تأکید کرد.

وی در سخنان خود اشاره کرد: صنعت انرژی نیازمند سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های جدید و توسعه میادین است و در عین حال، بایستی هزینه‌های تولید را نیز در نظر آورد. وی افزوده است: سطح تولید آینده را میزان سرمایه‌گذاری امروز تعیین می‌کند.

وی همچنین در سخنان خود عنوان کرده است که ضرورت توجه به توسعه بخش گاز و LNG در کنار نفت، باید برای برقراری توازن در معادله انرژی جهانی مورد توجه قرار بگیرد.


13:36- ابراز نگرانی وزیر نفت لیبی از قیمتهای فعلی

وزیر نفت لیبی عبالرحمن بن یزه، نگرانی خود را از قیمت های فعلی نفت اوپک ابراز کرد. وی در محل کنفرانس به خبرنگاران گفته است که: ما همواره از بابت کاهش قیمتها نگرانی داشته ایم. البته وی در خصوص سطح مطلوب قیمتها از نظر لیبی چیزی عنوان نکرده است و تنها اشاره کرده که اعضا باید به یکدیگر نزدیک شوند و تصمیم خود را اتخاذ کنند.


13:31 ـ وزیر نفت آنگولا: رسیدن به اجماع هدف اصلی است


خوزه بوتلهو وسکونسلوس وزیر نفت آنگولا، حین ورود به محل کنفرانس اوپک به خبرنگاران گفته است، هدف همه در اوپک، رسیدن به اجماع است. وی اشاره کرده است که در دسامبر سال گذشته، سقف تولید سی میلیون بشکه در روز بوده و من احساس می‌کنم این میزان رقمی پذیرفته است.

وی همچنین با اشاره به قیمت‌ها گفت: امروز قیمت به مرز ۹۷ دلار رسیده است که البته قیمت مطلوب برای ما نزدیک ۱۰۰ دلار است. وسکونسلوس اشاره کرده که وزیران در خصوص افزایش تولید ماه‌های اخیر نیز به بحث خواهند نشست تا قیمت را کنترل کنند.


13:18 ـ وزیر نفت کویت: اوپک احتمالا سقف تولید کنونی را حفظ می‌کند

هانی حسین، وزیر نفت کویت اعلام کرده است، به احتمال زیاد اوپک سقف تولید فعلی ۳۰ میلیون بشکه در روز را حفظ خواهد کرد.

وی به خبرگزاری کویت گفته است که دیروز کمیته تعیین قیمت تعدادی از پیشنهاد‌ها را درباره وضعیت عرضه و تقاضا به کشورهای عضو و برای جهت دادن به تصمیمات آن‌ها مطرح کرده است. وی با اشاره به افزایش تولید فعلی بیش از حد تعیین شده گفته است این امر می‌تواند دلیلی بر احتمال حفظ تولید کنونی به میزان ۳۰ میلیون بشکه باشد


13:00 ـ برنامه نشست‌های امروز اوپک

پنجمین سمینار بین‌المللی اوپک، در سالن هافبورگ، رأس ساعت ۹ صبح به وقت محلی تا ۱۳: ۳۰.

یکصد و شصت و یکمین نشست اوپک با حضور همه وزیران و نمایندگان در دبیرخانه اوپک در وین رأس ساعت ۱۵ تا ۱۶ به وقت محلی.

کنفرانس اختصاصی وزیران، رأس ساعت ۱۶ در محل دبیرخانه.

کنفرانس خبری دبیر همایش و دبیرکل اوپک، رأس ساعت ۱۷ در محل دبیرخانه

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست