بازدید 3008
سيدعلي خميني:

هركس نقد دلسوزانه مي‌كند،از خود بدانيم

كسي كه نقد مي‌كند، بايد تمام جوانب كار را ببيند. اگر ضعف را مي‌بيند بايد نقاط قوت را هم ببيند و با صدای بلند فریاد بزند و امیدواری را در مردم ایجاد کند. كیست كه نداند چه كارهاي بزرگي توسط اين انقلاب چه در زمان ریاست جمهوری رهبر انقلاب، چه در زمان رياست جمهوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، چه در دوران آقاي خاتمي و چه در دوران آقاي احمدي‌نژاد صورت گرفته است.
کد خبر: ۲۴۹۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۴ 05 June 2012
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی، بيان دستاوردهاي انقلاب اسلامي در كنار ضعف‌هاي موجود را يكي از شروط نقد منصفانه دانست و تاكيد كرد: بايد ضعف‌هاي موجود مطرح شود تا درصدد رفع آنها برآییم و بايد هر کسی را که نقد دلسوزانه داشت از خود بدانیم، نه دشمن خود.

به گزارش ايسنا نوه امام خميني(ره) در مراسمي كه به مناسبت بزرگداشت یادوراه 115 شهید شهرستان نوق از توابع استان کرمان در جمع مردم اين شهرستان حضور یافته بود، به بیان ویژگی‌های امام راحل پرداخت و اين ويژگي‌ها را به دو دسته شخصی و تاریخ‌ساز تقسیم كرد.

وي با اشاره به اينكه "به زندگی امام از دو زاویه می‌توان نگریست"، افزود: زاویه اول، اوصاف شخصی امام(ره) است که در نوع خود بی‌نظیر هستند و زاویه دوم، تاریخ‌ساز بودن اوست. رهبر فقید انقلاب دارای اوصافی هستند که به خاطر آنها توانستند چنین انقلابی را بوجود آورند و دیگران را نیز از نعمت این انقلاب بهره‌مند سازند.

سيدعلي خميني، ویژگی اول امام (ره) را با تقوا بودن ایشان دانست و اظهار كرد: امام انسان با تقوایی بود و این صفت از بارزترین اوصاف شخصی ایشان است. ذره‌ذره وجود امام از دوران جوانی با تقوای الهی عجین شده و تا پایان عمر همراهشان بود. ایشان اعتقاد داشتند تقوای الهی وقتی مدنظر قرار گیرد تمام قدرت‌ها هیچ می‌شوند و وظیفه است که اهمیت پیدا می‌کند و اگر انسان تقوا پیشه کند هیچگاه در مسیر زندگی رها نمی‌شود و راه سعادت برای او هموار می‌شود و به آرامش خواهد رسید.

وي، دلیل فتح قلبهای مردم توسط امام را باتقوا بودن ايشان دانست و گفت: این وعده خداوند است که هرکس برای خدا قدم بردارد خداوند محبت او را در دلها قرار خواهد داد و از این روست که امام، همان بزرگ مردی که در تمام افعال زندگی‌اش قصد قربت الهی داشت، می‌تواند دلها را فتح کند و جاودان بماند و بر پیروان خود بیفزاید زیرا مردم می‌دانند که افعال او افعال الهی است و امام شان هیچ وقت برای نفس خود قدم برنداشت و به دنبال هوای نفس خود نبود.

وی شجاعت را دومین صفت از اوصاف شخصی امام بر شمرد و اظهار كرد: شجاعت امام که نشات گرفته از همان تقوای الهی اوست، رمز موفقیت ایشان به شمار می‌رود. امام بارها بیان داشتند که من در عمرم نترسیدم و علت اصلی این امر نیز همان شجاعتی است که برگرفته از تقوای الهی است.

سیدعلی خمینی در ادامه، به دوران خفقان و فضای امنیتی رژیم گذشته اشاره كرد و يادآور شد: در زمانی که حکومت شاه چه در داخل و چه در خارج در اوج قدرت و فضای امنیتی کاملا بر جامعه حاکم بود، مي‌بينيم كه تنها امام است که با شجاعت خود در سال 1342 فریاد برمی‌آورد و شاه را تهدید به بیرون انداختن از کشور می‌کند.

یادگار امام، سومین ویژگی امام خميني (ره) را علم ایشان دانست و خاطرنشان كرد: کمتر کسی را در علمای شیعه می‌توانیم بیابیم که در اصول، فقه، عرفان، تفسیر، فلسفه و اخلاق صاحب‌نظر باشد. ممکن است کسانی یافت شوند که این علوم را خوانده یا در مورد آنها بحث کرده باشند ولی اینکه در تمام اینها صاحب نظر باشند کمتر یافت می‌شوند.

وي همچنين با اشاره به اينكه "کتابهای نوشته شده امام به ده‌ها عنوان می‌رسد"، گفت: امام در علوم حوزوی ویژگی‌های خاص خود را دارند که مختص ایشان است. اگر به ده‌ها عنوان کتابی که امام با قلم خود مرقوم داشته‌اند و نیز تقریراتی که شاگردان ایشان در درس امام نوشتند بنگریم، متوجه این نکته می‌شویم که کمتر رهبری یافت می‌شود که خودش هم نظریه‌پرداز باشد و هم عالم. البته داشته‌ایم رهبرانی را که بر مبنای ایده و افکار دیگران انقلاب کرده‌اند ولی رهبری مثل امام را کمتر می‌توانیم بیابیم که خود صاحب نظر باشد.

سيدعلي خميني، نظم را چهارمین صفت از اوصاف شخصی ايشان عنوان كرد و افزود: کسانیکه زندگی امام را دنبال می‌کنند اذعان دارند که نظم وی از بارزترین اوصاف شخصی ایشان است و این نظم را می‌توان هم قبل از انقلاب زمانیکه ایشان در نجف بودند و طلبه‌ها ساعت خود را با آمد و رفت امام تنظیم می‌کردند و هم بعد از انقلاب که ایشان برای تک تک برنامه‌های خود زمان تعیین کرده بودند، مشاهده کرد.

وی، هدف‌دار بودن زندگی امام را پنجمین ويژگي شخصی ایشان برشمرد و ادامه داد: امام از همان دوران جوانی، برای زندگی خود هدف داشتند؛ چه زمانیکه وارد حوزه شدند، چه ایامی که انقلاب را شروع کردند و چه دورانی که نظام را بنا گذاشتند و به سرانجام رساندند، در تمام این زمان‌ها، هدف داشتند و هدفشان نیز برگرفته از اسلام ناب محمدی بود.

سيدعلي خميني در ادامه صحبت‌های خود به اوصاف تاریخ‌ساز امام خميني اشاره كرد و گفت: امام در حیات پربرکت خود به اموری پرداختند که در تاریخ جاودانه و سر منشاء بسیاری از اتفاقات در دنیای کنونی است. امام احیاگر معنویت در دورانی است که مبنای همه حکومت‌های آن دوران، مادیات است. امام با انقلاب خود رجوع به معنویت را در ذهن‌ها زنده کردند و باعث تغییر نگاه از مادیات به معنویات شدند. امروز در دنیا صحبت از معنویات زیاد است اما اگر بصورت تاریخی به این موضوع رسیدگی شود که نگاه معنویت در دوران قبل و بعد از انقلاب امام چگونه است، تفاوت‌های فاحشی را ملاحظه می‌کنیم که منشاء این تفاوت‌ها انقلاب امام است.

نوه امام به دوران رنسانس اشاره کرد و ضمن بازخوانی وضعيت دین در آن دوران، خاطرنشان كرد: در معنای خاص‌تر امام احیاگر حضور دین در جامعه بود؛ آن هم در زمانی که بعد از رنسانس دین به کنجی نهاده شده بود و مدرنیسم با هر چه عنوان سنت بود مقابله می‌کرد. هر چند آنها با دین مخالف نبودند، اما تفسیرشان از دین این بود که هر کس می‌تواند دین را فقط در منزل دنبال کند. آنها طوری جامعه را هدایت می‌کردند که اگر کسی سخن از دین می‌برد، عقب‌افتاده و سنتی نام می‌گرفت.

وی ادامه داد: در این فضا، رهبر کبیر انقلاب با انقلاب خود حکومتی را بنا نهادند که اساس آن معنویت و دین بود و احیاگر گفتمان دینی در جهان شد. منشاء تمام انقلاب‌های کنونی در منطقه نيز بی‌شک انقلاب اسلامی ایران است. با کمی بررسی متوجه این نکته می‌شویم که قبل از انقلاب هیچ نشانه‌ای از خیزش اسلامی نبود و اگر هم حرکتی شکل می‌گرفت در قالب پان عربیسم، پان ترکیسم و امثالهم بود، اما اکنون مشاهده می‌کنیم كه در تمام کشورهایی که در آن خیزش انقلابی صورت گرفته، انقلاب با نگاه اسلامی و با اسم اسلام است. اسلام‌گراها وارد عمل شدند و در انتخابات شرکت کردند و با درصد بالایی نیز پیروز شدند و همه این اتفاقات بعد از انقلاب اسلامی ایران است.

وی در ادامه، تهدیدهای پیش روی گفتمان دیني در جامعه را یادآوری و تصریح کرد: دشمنان بدخواه انقلاب، اقبال عمومی از گفتمان دین در جامعه را از همان ابتدای پیروزی انقلاب به عنوان زنگ خطری برای منافع خود در نظر گرفتند و برای از بین بردن آن در چندین مسیر گام برداشتند که توهین و افترا به مقدسات دینی از آن جمله است.

نوه امام با بازخوانی توهین سلمان رشدی به پیامبر اسلام(ص) یادآور شد: در آن زمان استکبار جهانی راه از بین بردن گفتمان دینی را توهین به مقدسات مي‌دانست و تصور مي‌کرد با مطرح کردن سلمان رشدی و حمایت از عمل ضد دینی او و افراد دیگری مثل او، راه خدشه‌دار کردن گفتمان دینی را هموار می‌کنند اما امام با دوراندیشی و فتوای تاریخی خود علیه سلمان رشدی این نقشه شوم استبداد را خنثی و برای چندین دهه توهین به مقدسات از قبیل آتش زدن قرآن، توهین به پیامبر اکرم(ص)، توهین به ائمه اطهار(ع) و غیره صورت نگرفت. این نکته را نباید فراموش کنیم که در آن زمان بعد از فتوای تاریخی امام تمامی مسلمانان در جلسات رسمی و تظاهرات میلیونی حمایت خود را از فتوای امام اعلام داشتند و انزجار خود را از سلمان رشدی اعلام کردند.

سیدعلی خمینی با اشاره به اثرات گفتمان دینی و نيز پدیدآمدن غیرت و تعصب دینی در مردم جهان و بويژه مردم مسلمان منطقه اظهار کرد: تاریخ گواه این مدعاست که اسرائیل قبل از انقلاب اسلامی ایران به راحتی هر بلایی را که می‌خواست بر سر مردم مسلمان منطقه می‌آورد و جنگ شش روزه آن‌ها با اعراب نیز تایید این حرف است اما تحولی که انقلاب اسلامی ایران در مردم مسلمانان منطقه بوجود آورد کار را به جایی رساند که ارتش اسرائیل در جنگ 33 روزه لبنان و 22 روزه غزه زمین‌گیر شد و همه اينها از معجزات این انقلاب به شمار می‌رود که نتیجه حاکم شدن احکام دین در جامعه است.

وي، احياي مذهب تشيع را از ديگر خصيصه‌هاي تاريخ‌ساز بودن انقلاب امام (ره) برشمرد و افزود: امروز خیلی‌هایی كه دم از تشيع مي‌زنند و در چنين فضايي از شيعه و شيعه‌گري سخن مي‌گويند بايد بدانند كه اين‌ها را مديون انقلاب، امام و شهدايي هستند كه به خاطر حاكم شدن گفتمان ديني در جامعه از خود گذشتگي كردند. اگر امروز در دنيا شيعه حرفي براي گفتن دارد، اگر نگاه به شيعه نگاه از بالاست و اگر شيعه در دنياي كنوني جايگاهي دارد، همه اين‌ها مديون امام و انقلاب اوست.

وي ادامه داد: كيست كه نداند تا همين چند دهه پيش كسي جرات نداشت در خانه خدا مهر به زمين بگذارد، عزاداري كند و سياه بپوشد؟ اما انقلاب امام شيعه را متحول كرد و براي مذهب شيعه و شعيان چنان ارزشي به وجود آورد كه در دنيا تاثيرآن ديده مي‌شود و حتي اين تحول در درون ايران قابل رويت است و با نگاهي به ميزان مشاركت مردم در عزاداري و شادي براي ائمه اطهار (ع) به وضوح نمايان مي‌شود كه اين قبيل مجالس بعد از انقلاب در ايران رشد فزاينده‌ای پيدا كرده است.

سيدعلي خميني در بخش ديگري از سخنان خود، حفظ انقلاب و نظام اسلامي را از اهم واجبات دانست و اظهار كرد: هر چقدر كه انقلاب و امام مهم است، حفظ و نگهداري آن نيز مهم است و اين نكته بارها و بارها از زبان امام راحل گفته شده بود. امام هميشه همه را به حفظ اين نظام توصيه مي‌فرمودند و اعتقاد داشتند كه اگر اين انقلاب خداي ناكرده زمين بخورد تا ساليان سال هيچ حكومت ديني در دنيا تاسيس نخواهد شد.

وي با تاكيد بر حفظ نظام و انقلاب، تاكيد كرد: همه مسئولان و مردم بايد براي حفظ دستاورد امام كه انقلاب اسلامي است، تلاش كنند و هركس در اين مسير قدمي برندارد، به ميراث امام خيانت كرده است.

سيدعلي خميني در ادامه، به معنا و مفهوم "حفظ نظام" اشاره و تصريح كرد: حفظ نظام اين نيست كه ما چشممان را به روي ضعف‌ها ببنديم و هركس كاري كرد بگوييم به به! چه خوب عمل شده! دولت خوب كاركرده و مجلس هم خوب است يا قوه قضاييه ايرادی ندارد. نه؛ اين معناي حفظ نظام نيست. اتفاقاً برعكس اين بايد عمل كنيم، يعني هرجا كه ضعف است، بگوييم تا در صدد رفع آن برآييم.

وي به توصيه امام راحل و مقام معظم رهبري به مردم درباره حفظ دستاوردهاي انقلاب توسط آنها اشاره كرد و گفت: مردم بايد طبق فرمايش امام، چشم تیزبين انقلاب باشند و هرجا كه ضعف است، بگويند. هرجا كسي بر خلاف اهداف انقلاب گام بردارد، مردم بايد تذكر دهند. اين معناي اصلي حفظ نظام است ولي بايد در اين خصوص به چند نكته توجه داشته باشند.

سيدعلي خميني با بيان اينكه "آن كسي كه نقد مي‌كند، نقدش بايد منصفانه باشد"، تاكيد كرد: كسي كه نقد مي‌كند، بايد تمام جوانب كار را ببيند. اگر ضعف را مي‌بيند بايد نقاط قوت را هم ببيند و با صدای بلند فریاد بزند و امیدواری را در مردم ایجاد کند. كیست كه نداند چه كارهاي بزرگي توسط اين انقلاب چه در زمان ریاست جمهوری رهبر انقلاب، چه در زمان رياست جمهوري آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، چه در دوران آقاي خاتمي و چه در دوران آقاي احمدي‌نژاد صورت گرفته است.

وي اضافه كرد: وظیفه ماست که تمام موفقیت‌های صورت گرفته در مباحث علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و غیره را از تاسیس انقلاب اسلامی تاکنون اطلاع دهیم و با ارائه توانمندی‌های جمهوری اسلامی تصویر واقعی از موفقیت‌ها صورت‌گرفته نزد مردم شریف ایران ارائه کنیم، اما به نقاط ضعفی که نیز در این خصوص وجود دارد توجه کنیم و درصدد رفع آنها برآییم و هر کسی را که نقد دلسوزانه داشت از خود بدانیم، نه دشمن خود.

سيدعلي خميني در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد كه مسئولان نظام در مسیر انقلاب امام همانگونه که ايشان ترسیم کرده است، ساعی‌تر از گذشته گام بردارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی