بازدید 5905

برنامه بعدی تروریست‌ها در سوریه چیست؟

وی همچنان به تجزیه و تحلیل اوضاع فعلی منطقه و سوریه پرداخت و هدف از بحران سازی های داخل سوریه را تلاش آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه و اسرائیل برای حذف مقاومت از منطقه و قطع محور تهران ـ دمشق ـ بیروت توصیف کرد.
کد خبر: ۲۳۳۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۳ 17 March 2012
رئیس کل سازمان امنیت سوریه ضمن ارائه تحلیلی، بحران سوریه را قابل کنترل توصیف کرد، اما در عین حال بر وجود خطر برای نظام این کشور تاکید کرد.

به گزارش مهر، دیدار با رئیس کل سازمان امنیت سوریه بخش دیگری از برنامه کاری هیئت رسانه ای جمهوری اسلامی اعزامی به دمشق بود.

سوریه دارای 16 سازمان امنیت در حوزه های تخصصی مختلف است که عمدتا در منطقه کفر سوسه دمشق متمرکز هستند و به صورت خوشه ای زیر نظر رئیس کل سازمان امنیت سیاسی سوریه عمل می کنند.

این 16 سازمان مستقیما زیر نظر رئیس جمهوری فعالیت دارند و روسای بخشهای مختلف، گزارش خود را مستقیما به رئیس جمهوری ارائه می دهند.

مینی بوس حامل هیئت ایرانی با عبور از موانع متعدد وارد ساختمان سازمان امنیت مرکزی شد و با راهنمایی یک مامور که تنها با اشاره دست و بدون اینکه صحبت کند، هیئت ایرانی را به یک تالار نه چندان بزرگ هدایت کرد.

رئیس دفتر رئیس سازمان امنیت، پروتکلهای لازم را به هیئت ایرانی گوشزد کرد و گفت ذکر نام رئیس سازمان امنیت، ضبط سخنان وی وهر گونه عکسبرداری مطلقا ممنوع است و تنها یک نفر می تواند یک سوال مطرح کند.

طبیعی است نگاه هیئت به در و دیوار تالار نه چندان بزرگ اجتماعات سازمان امنیت دوخته شد تا ببیند که آیا دوربین مخفی جاسازی شده یا خیر؟.

دقایقی بعد رئیس سازمان امنیت که یک مرد درشت اندام و پرجذبه و نسبتا جوان با لباس شخصی وارد و در صندلی خود مستقر شد.

او ضمن خوشامدگویی به هیئت ایرانی اعلام کرد که این اولین بار است که یک هیئت رسانه ای خارجی از مقر سازمان امنیت سوریه دیدن می کند.

او متن از پیش نوشته شده ای را قرائت کرد که در آن چگونگی آغاز شورشها، نقش اپوزیسیون خارج نشین، سلفی ها و اخوان المسلمین در بحران سازی های اخیر، مقابله نیروهای دولتی با گروه های تروریستی، نقش رژیم صهیونیستی، آمریکا، عربستان، قطر و ترکیه در ارسال کمک مالی و تسلیحاتی به تروریستها شرح داده شده است.

وی همچنان به تجزیه و تحلیل اوضاع فعلی منطقه و سوریه پرداخت و هدف از بحران سازی های داخل سوریه را تلاش آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه و اسرائیل برای حذف مقاومت از منطقه و قطع محور تهران ـ دمشق ـ بیروت توصیف کرد.

سرلشکر «ط.ح» نشان داد که فوق العاده به کار خود مسلط است و اوضاع امنیتی سوریه را دقیقا در کنترل خود دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا سوریه از بحران خارج خواهد شد؟ گفت: نیروهای مسلح و سازمانهای امنیتی به طور منسجم از دولت حمایت می کنند و اینکه گفته می شود شمار زیادی از افسران از بدنه نیروهای مسلح جدا شده اند، صحیح نیست و تاکنون تنها 153 نفر در رده های پایین نظامی از خدمت در ارتش فرار کرده اند.

رئیس سازمان امنیت سوریه تاکید کرد سوریه تقریبا بحران اصلی را پشت سر گذاشته، اما خطر همچنان باقی است، زیرا تروریستها تاکتیکهای خود را تغییر خواهند داد و به سمت انجام ترورهای فردی و عملیات انتحاری حرکت خواهند کرد.

 وی شرح مفصلی از توطئه های غربی ها از جمله آمریکا در ابعاد سیاسی، امنیتی، رسانه ای و اقتصادی ارائه داد واز نقش تخریبی کشورهای عرب منطقه مانند عربستان و قطر علیه دولت سوریه به شدت انتقاد کرد.

شب هیئت رسانه ای ایران شام را میهمان مدیرکل دارالبعث در کاخ النبلاء دمشق بود.

در این میهمانی عبداللطیف عمران مدیرکل روزنامه البعث، رامز ترجمان مدیر کل رادیو و تلویزیون، الیاس مراد رئیس اتحادیه روزنامه نگاران، محمد کباسی سردیبر روزنامه البعث، ماجد حلیمه مدیر کل موسسه اطلاع رسانی سوریه، احمد ضوا مدیر کل خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) ، علی قاسم سردبیر روزنامه الثوره، زیاد غصن سردبیر روزنامه تشرین و بسام هاشم دبیر اخبار خارجی روزنامه البعث شرکت داشتند که در کنار میز شام بحث کلی عمدتا روی جریان سازی های شبکه های العربیه عربستان و الجزیره قطر دور می زد.

 مدیر کل دار البعث که دارای دکترای ادبیات عرب از دانشگاه دمشق با گرایش ادب دوران عباسی است اطلاعات نسبتا جامعی از اوضاع سیاسی منطقه به ویژه ایران دارد و چندین بار نیز به تهران سفر کرده است.

بحثهایی که صورت گرفت نوعا درباره تنوع رسانه ها در ایران بود.

انتقادی که برای اصحاب رسانه سوریه نیز قابل قبول بود ،تمرکز سیستم خبری در خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) است.

به این معنی  که در سوریه معمولا همه رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب تنها یک منبع خبری دارند و آن هم سانا است و این امر گردش آزاد خبر را محدود می کند وخلاقیت خبری را از خبرنگاران رسانه های  سوریه می گیرد.

در عین حال اطلاع رسانی از سوی رسانه های سوریه به ویژه در بحران جاری این کشور به صورت قطره ای صورت می گیرد واین امر سبب می شود که مردم به سمت رسانه های جریان ساز و مغرض عربی متوجه شوند اصحاب رسانه های سوریه امکانات خود را ضعیف می دانند و نبود امکانات مالی کافی و بی تجربگی خبرنگاران در موارد بحرانی را عامل کندی کار رسانه های سوریه توصیف کردند، اما ظاهرا برای شکستن حصار خبری چشم امید به قانون اساسی جدید سوریه دوخته اند.

دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق نیز پایان بخش سفر 10 روزه هیئت رسانه ای ایران به دمشق بود.

محمد رضا شیبانی سفیر کار کشته ایران در سوریه واز دیپلماتهای آگاه وهوشمند حوزه خاورمیانه در دیدار با خبرنگاران شرح مفصلی از اوضاع سوریه و موضع جمهوری اسلامی نسبت به رخدادهای سوریه ارائه داد.

شیبانی که قبلا در سمت کاردار و سفیر در اردن، سوریه و لبنان فعالیت داشته به خوبی با اوضاع داخلی سوریه آشنا است.

هر چند محمد رضا شیبانی که قبلا معاون امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه بود، در اوج حوادث سوریه به عنوان سفیر ایران در دمشق تعیین شد، اما توانست سریعا به اصطلاح سوار کار شود.

سوریها اساسا نسبت به مناسبات خود با ایران بسیار حساس هستند و اگر سفیر ایران حتی برای یک ماه در دمشق نباشد آن را به عنوان دلیلی برسردی روابط تهران – دمشق تفسیر می کنند.

متاسفانه همزمان با آغاز بحران سوریه سفیر قبلی ایران، دمشق را ترک کرد و حدود سه ماه سفارتخانه ایران در سطح کاردار اداره می شد، اما اقدام به موقع وزارت امور خارجه در اعزام محمد رضا شیبانی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی به دمشق دوره بی تحرکی سفارت در گذشته به سرعت جبران شد.

سفیر جمهوری اسلامی در دیدار با خبرنگاران توضیحاتی درباره عوامل پشت پرده آشوبهای سوریه داد و ضمن ابراز خوشبینی نسبت به مهار بحران سوریه تاکید کرد که خطر همچنان باقی است.

جمع بندی رخدادهای سوریه و سناریوهای آینده

مجموعه سفر هیئت رسانه ایران این نتیجه را به همراه داشت که اولا مطالبات مردم سوریه در ابتدا کاملا مشروع بوده، اما گروه های سلفی و اخوان المسلمین وارد مدار تظاهرات شدند و خواسته های مشروع مردم را به سمت خشونت سوق دادند.

ثانیا نیروهای مسلح، بدنه دولت، حزب بعث و سازمانهای امنیتی منسجم وهماهنگ عمل می کنند و به شدت از اصلاحات بشار اسد پشتیبانی می کنند.

ثالثا بیش از 70 درصد مردم سوریه از اصلاحات بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کنند.

رابعا یک توطئه جهانی با محوریت آمریکا، اسرائیل ، اتحادیه اروپا،عربستان، قطر و ترکیه شکل گرفته که هدف آن سرنگونی دولت بشار اسد ، حذف مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین و قطع محور تهران ـ دمشق ـ بیروت است همچنین کشورهای قطر ،عربستان و ترکیه کمکهای مالی و تسلیحاتی گسترده ای برای تروریستهای سوریه ارسال می کنند و در عین حال از رهگذر رسانه های گسترده خود اوضاع سوریه را بیش از اندازه  بحرانی جلوه می دهند.

اما در جمع بندی می توان نتیجه گیری کرد که سوریه تقریبا 80 درصد از خطر را پشت سر گذاشته، اما این به مفهوم پایان بحران نیست.

تروریستهای سلفی به هر شیوه ای از جمله عملیات انتحاری و ترور شخصیتهای بلند پایه سوری متوسل خواهند شد، اما در عین حال به دلیل ماهیت گروه های اپوزیسیون سلفی، کشورهای غربی مایل نیستند تا بشار اسد سرنگون شود، بلکه تلاش می کنند تا به اصطلاح «شیر در قفس» باشد.

به این معنی غربیها سعی می کنند تا بشار اسد و ارتش وی به شدت تضعیف شوند تا بعدا مشکل امنیتی و نظامی برای رژیم صهیونیستی فراهم نکند.

اما مجموعا تروریستهای سلفی اگر برای سرنگونی دولت بشار اسد نتیجه ای از کار خود نگیرند، کشور سوریه را به سمت جنگ داخلی، ناامنی های گسترده و درگیری مذهبی بین سنی ها و علوی ها و شیعیان هدایت خواهند کرد.

* حسن هانی زاده خبرنگار اعزامی مهر به سوریه

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی