بازدید 2272

تخصيص30 ميليارد تومان اعتبار براي مقابله با بيابان‌زايي

کد خبر: ۲۲۷۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۴:۳۸ 16 February 2012

معاون وزير جهاد كشاورزي گفت: 75 هزار هكتار از اراضي بياباني استان در مدت 5 سال و با صرف اعتباري به ميزان 478 ميليارد تومان از طريق منابع وزارت نفت و با نظارت وزارت جهاد كشاورزي و سازمان مراتع و جنگلداري بيابان‌زدايي مي‌شود.

به گزارش ایسنا، عليرضا اورنگي در جمع خبرنگاران اظهار كرد: قرار بود200 هزار هكتار از اراضي استان بيابان‌زدايي شود كه اين ميزان اراضي به 75 هزار هكتار كاهش يافت.

وي افزود: 32 ميليون هكتار اراضي بياباني در كشور وجود دارد كه حدود 10 ميليون هكتار اين اراضي مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس آن 6 ميليون و 700 هزار هكتار كانون بحراني بياباني در 18 استان كشور و به تعداد 183 كانون بحراني بياباني در سطح كشور شناسايي شده است.
 
معاون وزير جهاد كشاورزي ميزان مهار كانون‌هاي بحراني بياباني را طي 50 سال اخير در كشور بي‌سابقه خواند و عنوان كرد: در حال حاضر عمليات بيابان‌زدايي در سطح 7 ميليون هكتار از اراضي بياباني كشور انجام شده كه شامل 2.5 ميليون هكتار از كانون‌هاي بحراني و در حدود4.5 ميليون هكتار ديگر اراضي بياباني مي‌شود.
 
اورنگي ادامه داد: از سطح 75 هزار هكتار كه قرار است طي 5 سال از خوزستان بيابان‌زدايي شود، در سال جاري 14 هزار هكتار آن عملياتي خواهد شد كه 4 هزار هكتار آن شامل عمليات مالچ‌پاشي و 10 هزار هكتار آن شامل نهال‌كاري و توسعه فضاي سبز است.

 وي بيان كرد: تاكنون عمليات مالچ‌پاشي در 500 هكتار از سطح 4 هزار هكتار در استان انجام شد كه اميدواريم تا پايان سال اين ميزان مالچ‌پاشي به 4 هزار هكتار برسد. اگر رطوبت زمين خوب باشد عمليات مالچ‌پاشي بهتر انجام مي‌شود اما اگر بارندگي كم باشد بايد ميزان مالچ بيشتري مصرف شود. 

 معاون وزير جهاد كشاورزي افزود: در سال جاري عمليات مقابله با بيابان‌زايي در حدود 80 هزار هكتار از اراضي بياباني كشور انجام شده است كه با توجه به پروژه‌هاي وزارت نفت و استفاده از منابع مالي اين شركت پيش‌بيني مي‌شود كه سطح عمليات بيابان‌زدايي تا 130 هزار هكتار افزايش يابد.

اورنگي ادامه داد: قرار است اين 130 هزار هكتار با صرف اعتباري به ميزان 80 ميليارد تومان انجام شود كه حدود 17 هزار هكتار از اين سهم بيابان‌زدايي مربوط به استان خوزستان است و براي آن اعتباري به ميزان 80 ميليارد تومان معادل اعتبار كل بيابان‌زدايي كشور صرف خواهد شد.

وي علت يكسان بودن اعتبار كل اراضي بيابان كشور و اراضي خوزستان را در نوع اين عمليات در استان و مالچ‌پاشي عنوان و خاطرنشان كرد: به همين دليل بيشترين منابع مالي در استان صرف مالچ مي‌شود. 80 ميليارد اعتبار اراضي كشور از محل منابع عمومي دولت اختصاص يافت است و حدود 90 درصد اعتبار استان از وزارت نفت و تنها 10 درصد آن از محل اعتبار وزارت جهاد كشاورزي از سهم خوزستان است.
 
 وي در خصوص علت كاهش سطح عمليات بيابان‌زدايي خوزستان از200 هزار هكتار به 75 هزار هكتار، عنوان كرد: براي اجراي 200 هزار هكتار نياز به اعتبارات بالايي است كه در صورت تامين آن بيابان‌زدايي در 200 هزار هكتار از اراضي اجرا مي‌شود و هر چه منابع مالي بيشتر باشد سطح عمليات بيابان‌زدايي هم بيشتر است.

معاون وزير جهاد كشاورزي در ادامه از انجام توافقات براي اجراي چهار پروژه بيابان‌زدايي بين ايران و سازمان‌هاي بين‌المللي خبر داد و اظهار كرد: قرار است در قالب اين توافق‌نامه‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي در پروژه‌هاي بيابان‌زدايي خراسان جنوبي، كرمان، اصفهان و ايلام مشاركت داشته باشند كه به تدريج نيز استان خوزستان در اين مساله وارد مي‌شود.

اورنگي افزود: براي سال 91 با همكاري معاونت برنامه‌ريزي رييس جمهوري رديف ملي اعتباري به ميزان30 ميليارد تومان براي طرح‌هاي مقابله با بيابان‌زايي در لايحه بودجه پيشنهاد شده است و همچنين مقرر شد كه پروژه‌هاي بيابان‌زايي استاني به صورت ملي مديريت شوند.

به گزارش ايسنا، پس از اين نشست، معاون وزير جهادكشاورزي از عمليات مالچ‌پاشي، نهال‌كاري و بيابان‌زدايي مناطق غرب كرخه بازديد كرد.

همچنين عبدالعزيز اورشم، مديركل منابع‌طبيعي خوزستان در ادامه اين نشست خبري با اشاره به كاهش سطح عمليات بيابان‌زدايي استان از 200 هزار هكتار به 75 هزار هكتار، گفت: اگر چه 75 هزار هكتار بيابان‌زدايي براي استان مساحت كمي نيست اما اگر مالچ رايگان در اختيار ما قرار گيرد همان 200 هزار هكتار را بيابان‌زدايي مي‌كنيم.

وي عنوان كرد: از سال 47 تا 84 در مجموع 60 هزار هكتار از اراضي استان مورد بيابان‌زدايي قرار گرفت و انجام 75 هزار هكتار عمليات مقابله با بيابان‌زايي كار سختي است.

 


وي با بيان اين‌كه در گذشته مالچ به صورت رايگان تامين مي‌شد اما در سال‌هاي اخير قيمت آن افزايش يافته است، افزود: در مجموع عمليات مالچ‌پاشي از زمان حمل و ورود به اراضي و پاشيدن آن در اراضي بياباني در شرايط سختي صورت مي‌گيرد.

 


در ادامه اين نشست پرويز گرشاسبي، معاون مناطق خشک و نيمه‌خشک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور، تصريح كرد: سطوح مالچ‌پاشي به دليل مشكلات زيست‌محيطي در 5 سال گذشته كاهش يافته است و به جاي آن تلاش شده كه سطوح درختكاري افزايش يابد. به طوري كه ميزان عمليات مالچ‌پاشي در هر سال از 2 تا سه هزار هكتار فراتر نمي‌رود و به‌دنبال استفاده از روش‌هاي بيولوژيكي در سطوح بياباني هستيم.

 


وي در ادامه به افزايش قيمت مالچ اشاره و خاطرنشان كرد: وزارت نفت نمي‌تواند مالچ رايگان در اختيار منابع‌طبيعي قرار دهد و اراضي مناسب براي مالچ پاشي نيز كم است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح