بازدید 18894

محاکمه متهم به قتل ليلا کوچولو پس از ۱۶سال

کد خبر: ۲۲۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۸:۳۱ 06 February 2012
مردي که متهم است با همدستي دو نفر ديگر به دختري ۱۰ ساله تجاوز کرده و او را کشته است پس از گذشت ۱۶ سال از وقوع اين حادثه صبح ديروز پشت درهاي بسته مورد محاکمه قرار گرفت.

به گزارش «خراسان»، روز ۱۷ ارديبهشت ماه سال ۷۴ خانواده دختري ۱۰ ساله به نام ليلا به پاسگاه شهر سنقر در استان کرمانشاه رفتند و اعلام کردند دخترکي که براي چيدن گل به کوهستان رفته بود ناپديد شده است. به دنبال اين خبر مأموران براي يافتن ليلا به تکاپو افتادند و پس از چند روز با کشف جنازه او در زير يک آبشار معلوم شد افراد ناشناس پس از تجاوز او را به طرز فجيعي به قتل رسانده اند. با آغاز تجسس ها براي رازگشايي از اين معماي جنايي معلوم شد سه جوان به نام هاي هادي، محمدصفر و حسن در اين جنايت دست داشته اند. به اين ترتيب سه مظنون دستگير شدند و در بازجويي هاي اوليه اتهامشان را پذيرفتند.

در حالي که تحقيقات براي روشن شدن ابعاد اين پرونده ادامه داشت خبر رسيد هادي در بازداشتگاه خودش را با نوار دور پتو حلق آويز کرده است. در همين حال اهميت اين ماجرا سبب شد پرونده براي ادامه رسيدگي به تهران ارسال شود. در جريان محاکمه دو متهم، آن ها اتهام قتل و تجاوز را به گردن هادي انداختند اما در نهايت قاضي حکم به قصاص آن ها داد اما حکم صادره نقض شد. اين پرونده چند مرتبه بين قضات دادگاه ديوانعالي کشور دست به دست شد و هر بار حکم تازه اي صادر شد تا اين که سرانجام در شرايطي که محمدصفر زنداني و حسن فراري بود هيئت عمومي قضات ديوان عالي کشور رأي قصاصي را که با برگزاري مراسم قسامه صادر شده بود تأييد کرد. اين حکم در حالي صادر شد که پدر و مادر ليلا براي اجراي حکم بايد تفاضل ديه محمدصفر را پرداخت مي کردند. آن ها براي فراهم کردن اين پول خانه و همه دارايي شان را فروختند تامحمدصفر اعدام شد.

قصاص صفر پايان اين ماجرا نبود. چرا که خانواده ليلا همچنان در تکاپو بودند تا سومين قاتل نيز دستگير و مجازات شود. ۱۶ سال پس از اين جنايت در حالي که پليس نتوانسته بود ردي از متهم تحت تعقيب به دست بياورد خانواده ليلا مخفيگاه او را در شهر کاشمر شناسايي و با کمک پليس اين شهر وي را دستگير کردند. در چنين شرايطي حسن صبح ديروز در شعبه ۱۱۵۶ مجتمع قضايي بعثت، پشت درهاي بسته محاکمه شد.

پشت درهاي بسته چه گذشت

در اين جلسه که تحت تدابير شديد امنيتي و با حضور مأموران در جلسه دادگاه برگزار شد قاضي محمدرضا گيوکي به بررسي شکلي پرونده پرداخت. خانواده و وکيل مدافع ليلا معتقد بودند آخرين رأيي که از سوي دادگاه براي حسن صادر شده غيابي و قطعي است و اين حکم بايد هر چه سريع تر اجرا شود اما وکلاي حسن اعتقاد داشتند چون رأي به موکلشان ابلاغ نشده است قطعي نيست.

يکي از وکلاي حسن در اين باره گفت: اين پرونده پر از اشتباهات قضايي است و برخي احکامي که صادر شده خلاف نص صريح قانون است به طور مثال حکمي که درباره موکلم و محمدصفر صادر شد خلاف فتواي مقام معظم رهبري است. پيش از اين در موارد لوث که بايد مراسم قسامه برگزار مي شد اولياي دم مي توانستند به جاي استفاده از ۵۰ نفر براي قسم خوردن، افراد کمتري را به دادگاه معرفي کنند و هر نفر چند مرتبه سوگند ياد کند اما از سال ۸۰ به بعد طبق فتواي مقام معظم رهبري اين رويه متوقف شد و صدور حکم قصاص با قسامه منوط به حاضر شدن ۵۰ فرد واجد شرايط در جلسه دادگاه شد. حال آن که محمدصفر بر خلاف اين فتوا که به قانون نيز تبديل شده است اعدام شد و حکم قصاص غيابي موکلم نيز به اين ترتيب صادر شده که خلاف قانون است.

اشتباه هاي مکرري در اين پرونده به چشم مي خورد که بايد برطرف شود. تردست درباره اتهام موکلش نيز گفت: او اتهام قتل و تجاوز را قبول ندارد و مي گويد هادي اين جنايت را مرتکب شده است و در اقرار اوليه اش تحت فشار بوده است. وي ادامه داد: در اين جلسه وارد رسيدگي ماهوي نشديم و دادگاه درباره درخواست واخواهي ما تشکيل شد. حال بايد منتظر نظر دادگاه ماند و ديد اين درخواست قبول مي شود يا خير. در صورتي که درخواست پذيرفته شود در ادامه وارد ماهيت پرونده خواهيم شد. در غير اين صورت پرونده براي سير مراحل قانوني به ديوان عالي کشور ارسال مي شود.

از سوي ديگر سرور واعظي مادر ليلا به خراسان گفت: در جلسه ديروز متهم و وکلايش حرفي براي گفتن نداشتند. آن ها مي گفتند رأي غيابي به حسن ابلاغ نشده و قطعي نيست. اين در حالي است که او قطعا از اين رأي خبر داشته است که فرار کرده و مخفي شده بود. از طرفي او مي دانست محمدصفر اعدام شده است و بنابراين از حکم اطلاع داشته است. مادر ليلا همچنين جو دادگاه را مناسب اعلام کرد و گفت: خوشبختانه قاضي در کمال آرامش حرف هايم را شنيد و اميدوارم حکمي که صادر مي شود عادلانه باشد.

در همين حال قاضي محمدرضا گيوکي ابراز اميدواري کرد که به زودي درباره اين پرونده جنجالي تصميم گيري شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # انتخابات
وب گردی