بازدید 65643
پارچه‌های سه رنگی که جای یک نماد ملی را گرفته است؛

هزینه خلاقیت مدیران بر دوش پرچم ایران!

همزمان با فرا رسیدن مناسبت‌های گوناگون، یکی از اقدامات فرهنگی مسئولان، نصب پرچم‌های سه رنگ ایران است؛ پرچم‌هایی که البته‌ گاه رنگشان تغییر می‌کند و ‌گاه ابعاد متفاوتی دارند و از انواع و اقسام دستکاری مجریان در امان نبوده‌اند؛ بیرق‌هایی که همه چیز هستند، جز پرچم جمهوری اسلامی ایران!
کد خبر: ۲۲۴۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۷:۵۸ 06 February 2012
در قرن‌های گذشته، تغییر و تحولات مرزهای جغرافیایی به اندازه‌ای زیاد بوده که شک داریم، واژه «ما» زیاد درست باشد، ولی می‌گوییم: قدیمی‌ترین پرچم دنیا به ما تعلق دارد؛ به ما ایرانیان.

ویژگی‌های پرچم به اندازه‌ای مهم است که تقریبا در همه کشورهای جهان، حتی جزیی‌ترین مشخصات پرچمشان با ذکر علت، ثبت شده است. آنچه در کشور ما به نام استاندارد ویژگی‌های پرچم ثبت شده، نیز از این قاعده جدا نیست؛ کار‌شناسان مؤسسه استاندارد سابق ـ که به تازگی به سازمان ملی ارتقا یافته است ـ در یک کمیسیون فنی تهیه شده و در بیست و سومین جلسه کمیته ملی صنایع نساجی مورخ۵۹/۶/۳۱ به تصویب رسیده است؛ مصوبه‌ای که جنس پارچه، علامت مخصوص، رنگ، اندازه و دوخت را در بر می‌گیرد. در بخشی از آن می‌خوانیم: شعار «الله اکبر» به نشانه بیست و دوم بهمن، یازده بار در رنگ سبز و یازده بار در رنگ سرخ یعنی بیست و دو بار به صورت حاشیه در مرز رنگ سرخ و سبز با رنگ سفید تکرار می‌‌شود.
به گزارش «تابناک»، کافی است چرخی در خیابان‌های شهر بزنید و اندکی به پیرامونتان نگاه کنید تا با انبوه پرچم‌های سه رنگی روبه‌رو شوید که نهادهای گوناگون به مناسبت دهه فجر برافراشته‌اند؛ پرچم‌هایی در انواع و اقسام شکل‌های گوناگون که بیشتر دچار حذف و اضافاتی شده‌اند و متأسفانه، به سلیقه مجریان و مدیران فرهنگی بازآفرینی شده‌اند!

این در حالی است که ویژگی‌های پرچم، از دیدگاه‌های گوناگون از چنان حساسیت بالایی برخوردار است که حتی جنس پارچه به کار برده شده برای تولید آن نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ آن هم تحت مصوبه‌ استاندارد که طبیعتا اگر رعایت نشود، آنچه تولید خواهد شد، دیگر پرچم رسمی کشورمان نخواهد بود؛ به عبارت دیگر، با نمادی روبه‌رو هستیم که به رغم شباهت‌های بسیار با استاندارد تعیین شده، پرچم کشورمان نیست.

برای نمونه، پرچم کشورمان به شکل مستطیل عرضی طراحی و در حاشیه‌های تلاقی رنگ‌های تشکیل دهنده آن، از ۲۲ شعار «الله اکبر» بهره گرفته شده که با خط بنایی و در رنگ سفید تعبیه شده‌اند و تداعی کننده ۲۲ بهمن ماه، روز پیروزی انقلاب اسلامی هستند. با این توصیف، حتما حق خواهید داد که پرچم‌های سه گوش به کار رفته برای تزیینات کلاس‌های مدارس و پرچم‌های عمودی نصب شده در اتوبان‌ها و خیابان‌های شهرها و ... شاید شباهت زیادی به پرچم رسمی کشورمان داشته باشند، ولی  قطعا نواقص بسیاری دارند.


خلاقیت حد و مرز نمی‌شناسد!

استاندارد پرچم، شاید تنها موردی باشد که در درون کشورهای گوناگون مصوب می‌شود و بدون تغییر در سازمان ملل مورد تأیید قرار می‌گیرد؛ آن هم به عنوان نمادی از یکی اعضای این سازمان؛ ملتی که پشت این پرچم ایستاده‌اند. اینجاست که بحث پرچم، یک بحث فرا‌تر از حکومت‌ها تفسیر می‌شود و اصلا سیاسی نیست و طبیعتا بی‌حرمتی به آن، بی‌حرمتی به یک ملت به شمار می‌رود و اصلا پذیرفته نیست. این شاید محکمترین دلیل واکنش نشان دادن مردمان به بی‌حرمتی به نماد ملی‌شان باشد. اتفاقی شبیه اعتراض هم وطنانمان به نصب پرچم برعکس در آلمان که خیلی پیشتر از اعتراض مقامات رسمی رخ داد.
این در حالی است که‌ گاه اشتباهات صورت گرفته در این امر، از مرز این استاندارد هم فرا‌تر می‌رود و  تغییراتی را می‌بینیم که با بند هجدهم قانون اساسی هم تطبیق ندارد و حکم تخلف قانون اساسی به خود می‌گیرد. اینجاست که شبه پرچم به کار گرفته شده در یک محفل رسمی، استعداد رسیدن به صدر اخبار را هم از خود بروز می‌دهد و تا مدت‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد!

اما جالب اینجاست که گویا در دیگر موارد، حساسیت زیادی وجود ندارد و همین عاملی شده برای به کار‌گیری گونه‌های مختلفی از این نماد رسمی؛ نقصی که در سالیان متمادی بوده و مربوط به یک دوره زمانی و مدیریت افرادی خاص هم نمی‌شود، اما متأسفانه تاکنون برای آن تدبیری اندیشیده نشده است.

به عبارت دیگر، در شرایطی هستیم که عمر این غلط مصطلح (!) طولانی شده و چه بسا برای مقابله با آن، ورود مسئولان امر هم توجیه پذیر باشد. اینجاست که باید از دست‌اندرکاران امور فرهنگی بپرسیم که مگر سوژه دیگری برای بروز خلاقیت نیست که این نماد ملی، رسمی و قانونی را هر روز به یک شکل رونمایی می‌کنید؟

و یا اکنون که می‌خواهید از این نماد رسمی استفاده کنید، بهتر نیست به جای ایده‌پردازی، از پرچم کشورمان استفاده کنید؟!


برشی پرکاربرد از پرچم کشورمان! آیا در هیچ کشور دیگری هم پرچمشان را برش می‌زنند؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۷۹
انتشار یافته: ۸۸
اين كارها و استفاده ابزاري از پرچم خودشيريني گروهي اندك را مي رساند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
قدیم میگفتند حنا که زیاد میاد
اکنون میگن بودجه که زیاد میاد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
بوجه؟ ای کاش بجای این پرچما چندتا محافظ برای دانشمندا بزارن
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
یک مثبت برای هر دو ، و صد البته تابناک !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
استفاده از نماد ملی یکی از نشانه های محبوبیت ان است اگر به کشورها مختلف سفری داشته باشید خواهید دید که هزاران پرچم به اندازه های مختلف در خیابانها به احتراز در امده و حال هم که این کار بوسیله شهردار انجام شده است به بهانه های مختلف و بدون کارشناسی و اگاهی قصد تخریب ان را دارند .
ماشاالله که اکثرا ترکیه رفتید و دیدید که در خیابانهای استانبول هزاران پرچم بزرگ و کوچک است .
بالاخره يكي به اين موضوع توجه كرد
دستت درد نكنه!
بالاخره پرچم نماد و هويت ملي است و تعريف رسمي و قانوني دارد و ظاهرا اول شهر داري با پرچم هاي منصوبه اين بدعت را گسترش داد.
با سلام
متاسفانه هر روز شاهد برشهاي عجيب و غريب از پرچم كشورمان هستيم بد نيست به بعضي پادگانها و يا لب مرز سري بزنيد تا پرچم پوسيده و پاره كشور جگرتان را بسوزاند ......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
5 سال پیش بازدیدی از یک مدرسه روستایی داشتیم من به پرچم پوسیده سر در مدرسه ایراد گرفتم گفتند تعویض میکنیم 6 ماه بعد تعویض نکرده بودند بار سوم پرچم نویی تحویلشان دادم تا نصب کنند در آخرین بازدید هنوز پرچم تعویض نشده بود گویا وقت نکرده بودند. دوست عزیز پرچم هست درک اهمیت موضوع برای بعضی ها دشوار است که بر آن نیز حرجی نیست
نصب پرچم در همه جا توسط نهادهای رسمی چاره کار نیست. باید بررسی شود چرا گرایش مردم کشور به طرح کنونی پرچم کم است و مردم گرایش خود جوش به این پرچم ندارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
مردم رو چرا میاری وسط شما ، کجا مردم گرایش ندارن ، اصلا مگه قراره هر ایرانی پرچمو بزنه بالا پشت بوم خونش که میگید گرایش ندارن.
اینم از اون حرفا بودا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
بله که قراره هر ایرانی پرچم ملی رو بزنه نه بالای پشت بوم بلکه بالای در خونش ... همینه دیگه وقتی برای پرچم و ملیت و پاسپورت و .... ارزش قایل نمیشیم بایدم اسم خلیج فارس رو عوض کنن
دشمن دانا به از نادان دوست
آره همینطوره ولی شما هم به هزاران نکته توجه نکردید! مگر فقط تعریف هندسی و ... مهمه؟
یعنی حس زیبایی شناسی یک معمار شهری متناسب با موقعیت و امکانات مهم نیست؟
درسته تعداد 22 تا کلمه جلاله تعریف شده ولی آیا حتی در موقعیت هایی که شاید به آن توهین شود هم باید آن را آورد؟
اینطوری دست گرافیست ها را می بندید که هیچ خلاقیتی هم در انتقال حس مناسب به مخاطب به خرج ندهند.
پاسخ ها
فرخ
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
مردم چرا باید وسط نباشند؟! مگر مردم مسئول نیستند؟! چرا هر کسی کارها را از دولت می خواهد؟! مگر دولت جز از این مردم است؟!
در چنین مباحثی هر دو دارای مسئولیت هستند و نباید آنرا به گردن دیگری بیندازند.
ما عادت کردیم همه کار را از دولت می خواهیم.
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
عزیز من قرار نیست که گرافیست ها نماد ملی یک کشور را دستمایه خلاقیت خود قرار دهند.
این اشتباه را سال گذشته یکی از شهرداران شهری کوچک انجام داد که در همان موقع تابناک آن را پوشش داد. همین دیروز در چهارباغ اصفهان با ماشین در حال تردد بودم که نمادهای مختلفی از پرچم را دیدم که اوج خلاقیت بود!! متاسفانه در پایتخت فرهنگ هم این اشکالات هست وهیچ خبری از متولیان نیست.
با سلام- جانا سخن از زبان ما میگوئی
پرچم هر کشور نشان ملی است. متاسفانه در کشور ما آن احترام و ارزشی که لازمه ای امر میباشد رعایت نمیشود و دلیل آنهم تفریط و کج سلیقگی از استفاده پرچم جمهوری اسلامی به مناسبتهای مختلف میباشد
اگر سری به پلهای بزرگراهها بزنید نشان این افراط و تفریط را میبینید.
امید است تذکرات لازم از سوی مسئولین امر در استفاده صحیح از پرچم مقدس کشورمان به وزارتخانه ها و سازمانها ابلاغ شود- خاطرم هست سال گذشته پس از مشاهده پرچم ایران بصورت وارو در سر در یک شرکت واقع در خیابان ولیعصرعج وارد ساختمان شرکت شده و به مسئول اطلاعات که خانمی بود موضوع را متذکر شدم با گذشت دو روز هنوز پرچم به حالت قبلی بر افراشته بود!!
اینکه خیلی جاها توجهی به پرچم نمیشه و پرچم های پاره و کثیف (و حتی برعکس!!!) رو در خیلی از مکان های دولتی و نظامی میشه دید جای خودش ولی اینکه کمی خلاقیت داشته باشیم و به صورت های مختلف از نماد کشورمون استفاده کنیم بد نیست
خوب اگر مشکل پرچم هم حل بشه دیگه همه راحت راحت میشند من چقدر خوشحال من چقدر راحتم
با سلام پرچم هر کشور سر بلندی و افتخار آن کشور است ،شما اگر به کشور همسایه )ترکیه ) سفر کرده باشید می بینید که همه جای ترکیه پرچم خودشان را آن هم به ابعاد خیلی بزرگ نصب کرده اند و با این کارها توانسته اند غرور ملی را بالا ببرند ولی متاسفانه در کشور ما از این کارها خبری نیست ،البته اخیرا" بنده در اتوبان تهران کرج کیلومتر 15 یک نمونه کوچک را دیدم که پرچم را برافراشته اند.
امید است مسئولین از انجام چنین حرکاتی استقبال و حمایت کنند.
سلام- علاوه بر شکل، احترام در نگهداری، کثیف و چروک نشدن و مهمتر از همه نصب صحیح و توجه به عدم وارونگی و سر و ته بودن خیلی مهم است.
مدرسه ما بعد از گذشت پنج ماه هنوز فاقد پرچم است مدیر می گوید مدرسه نو ساز است بودجه نداریم برای خریدمیله که پرچم را وصل کنیم در حالی که باید در هر مدرسه پرچم افراشته باشند
این مسائل نشون می ده که به شدت مشکل عرق ملی داریم.
با سلام
تذكر و خبر اعلام شده بسيار بجا است.
لازم است اين نكته به اطلاع مسئولين برشد كه استاندارد ملي ايران با شماره «1» (اولين استاندارد) استاندارد پرچم جمهوري اسلامي ايران است كه مشخصات كامل پرچم استاندارد را تعيين كرده است.
اين استاندارد از طريق سايت سازمان ملي استاندارد به آدرس زير قابل دانلود و استفاده است.
http://www.isiri.org/portal/files/std/1.pdf
این که گفتی درسته ولی چیزی که بیشتر از این منو اذیت می کنه اینه که وقتی یه مسئولی داره حرف می زنه پرچم پشت سرش به قدری مچاله است که حد نداره . به نظرم این هم یه نوع توهین به پرچمه...
بسیارتذکربجائی بودو قابل توجه مسئولین محترم.
پارسال تو بوشهر 100میلیون ناقابل دادن (از پول بیت المال بدبخت)تایه پرچم بعنوان بزرگترین پرچم ایران بسازن .الان فقط یه میله ازش باقی مونده . پرچم صدمیلیونی 1ماه هم دوام نیورد.
1000000000ريال!!!!!!!!
بعضی ها برای این پرچم جون خودشون رو از دست داده اند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
کسی برای یک پرچم جونش رو از دست نداد چه فرقی داره بین شما و اون هایی که برش های نا متعارف می زنند به پرچم. برای انتقاد از کارها از شهیدان مایه نگزارید
ولي من گاهي كه ميبينم مردم امريكا و به خصوص انگليس لباسهايي به شكل پرچمشون مي پوشن يا روي ليواناشون تو رستورانها عكس پرچمشون زده شده نه تنها احساس نميكنم كه به پرچمشون توهين شده بلكه احساس ميكنم به پرچمشون و يا به نوعي به كشورشون چقدر علاقه دارند.همه جا هم بدبيني خوب نيست.پرچم در مراسمات رسمي بايد كاملا رسمي باشه اما در جشنها چه اشكالي داره از اون شكل هاي بالا استفاده بشه؟؟؟ولي پرچم كثيف و چروك رو نيمتوانم تحمل كنم
دوست عزيز احترام به پرچم و نماد ملي جزء ضروريات هست ولي چيزي كه تو كشورهاي توريستي ميبينيد اينه كه به هر شكل و طرح و مدل هندسي روي انواع و اقسام وسايل از مداد و خودكار گرفته تا جاسوييچي و دستمال پرچم كشورشون رو به نمايش ميزارن تا هر كي با هر سليقه اي از يكيشون خوشش بياد و يكيشو همراهش داشته باشه كه اينطوري هم شكل اون پرچم كشور خاص رو حفظ ميشه و هم خاطراتي زنده ميشه.
اينجا تو انگلستان و فرانسه و همه كشورهاي اروپايي همين شكله ولي نه به قصد توهين به قصد شناسوندن سمبل كشورشون به ديگران.
سعي كنيم به همه چيز يكجانبه نگاه نكنيم و گاهي نيمه بر رو هم ببينيم
به اميد سرفرازي كشور بزرگ و دوستداشتنيم ايران
من 4 روز پيش داشتم از مازندران به گيلان ميومدم كه پرچمهايي طرح به طرح داري از قبيل اين رو تو شهرهاي رامسر ، كلاچاي، رودسر، شلمان
ديدم چون شهرداري اين ها رو خريده دور نميريزه هر سال استفاده ميكنه

يادش به خير يه زمان به طنز ميگفتند
يه روز از غضنفر پرسيدند چرا گرفتنت
غضنفر ميگه هيچي بزازي باز كردم نوشتم پرچم ايران با طرح ها و رنگهاي جديد رسيد
چه زود تو كشورمون جكها رنگ واقعيت به خود ميگيرند؟!
پاينده ايران. كاش ميدانستند كه اين چه پرچم مقدسي هست. به طور كامل با سخن شما در خصوص ديرينگي پرچم ايران موافقم. ايران نخستين كشور دنيا در داشتن پرچم است. سخن از ده هزار سال پيش است. پرچم ايران را پاس بداريم.
مدلی که شما می گین برش زده شده بنظرم خیلی زیباست
کاملا غیر کارشناسی و ساده انگارانه بود. این که طرح پرچم در حالت های مختلف و جاها با سایزهای گوناگون دیده شود اتفاقا کاری بسیار خوب است. در تمام دنیا نیز از آن استفاده می کنند. از روی لباس ها گرفته تا انواع برش ها و طرح ها. شما به جای گیر دادن به این چیزا درباره اقتصاد فلک زده و باندبازی و مشکلات قضایی و غیره بنویس
ما که تا حالا ندیدیم رنگ پرچم های نصب شده شهرداری تغییر کنه
واقعا" بزرگترين مشکل اين مملکت همين بود که عنوان کرديد! دست شما درد نکنه!!!!
فقط کافی است یک چیز از مردم آمریکا یاد بگیریم و آنهم احترامی است که برای پرچمشان قائلند.
حالا مگه چی شده برادر ؟
کجامون صافه که گیر دادی به این کوهانمون؟
با همه این حرفها مهم اینه که: پرچم بالاست...
اين هم نشان از نداشتن تعصب به پرچم كشورمان است وعدم توجه به ارزشهاو آرمان هي انقلاب
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی