بازدید 98021
درباره نامه آمریکایی‌ها به ایران درباره تنگه هرمز

نامه اوباما را چه کسی به ایران منتقل کرد؟

نامه‌ای که ادعا شده اوباما به رهبر انقلاب نوشته، بر خلاف بارهای گذشته، از سوی سفارت سوئیس منتقل نشده و تحلیلگران از شخص دیگری نام می‌برند که پس از انتقال نامه به ایران، بلافاصله با معاون وزیر خارجه آمریکا هم دیدار کرده است.
کد خبر: ۲۱۹۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۰۰:۳۱ 14 January 2012
سرویس سیاست خارجی ـ سومین نامه اوباما به ایران درباره مسائل پیرامون تنگه هرمز و نقش ایران و آمریکا در این میان بود.

روز پنجشنبه، روزنامه «نیویورک تایمز»، مدعی شد که آمریکا در پیام محرمانه ای از ایران، خواسته است تا هرگز تنگه هرمز را نبندد؛ نامه‌ای که ظاهرا هم از طریق سفارت سوئیس به ایران منتقل نشده است.

به گزارش «تابناک»، «نیویورک تایمز» با اشاره به این مطلب افزود: این پیام خصوصی برای شخص رهبر انقلاب اسلامی ایران فرستاده شده است. در این پیام، واشنگتن همچنین  تهدید کرده است، چنانچه تهران اقدام به بستن تنگه هرمز بکند، واکنش آمریکا را در پی خواهد داشت.

تحلیلگران بر این باورند که درخواست اوباما از رهبر انقلاب تلفنی مطرح نشده، بلکه به صورت نامه و توسط کشور سوم مورد اعتماد به ایران منتقل شده است.

در همین ارتباط، «پاتریک کلاوسن»، معاون مرکز تحقیقات «مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن» در مصاحبه با بخش خبری «یاهو»، گفته است: محتمل‌ترین گزینه‌ای که پیام اوباما را به ایران منتقل کرده باشد، داود اغلو وزیر خارجه ترکیه است که هفته گذشته، سفری دو روزه به ایران داشته است.

این در حالی است که تا کنون مقامات دو کشور، خبر فرستادن و یا دریافت نامه‌ای با چنین مضمونی را تأیید نکرده‌اند.

داود اغلو در روز‌های اخیر نیز پیش از اینکه با علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران دیدار کند، با «بیل برنز»، معاون وزیر خارجه آمریکا در ترکیه دیدار کرد و بلافاصله به دیدار لاریجانی شتافت.

پس از این دیدار، لاریجانی و داود اغلو، رئیس مجلس ایران در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که ایران تمایل دارد مذاکراتی جدی با غرب درباره موضوع هسته‌ای داشته باشد.

وی همچنین اعلام کرد: همه موضوعات با مذاکره حل خواهد شد، اما گفت‌وگوهایی جدی و نه بی‌فایده.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم
آخرین اخبار